Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

I. volební období

224

Souhrnná zpráva o kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky

za rok 1992

Březen 1993

OBSAH

OBECNÁ ČÁST

I. VLASTNÍ KONTROLNÍ ČINNOST NEJVYŠŠÍHO KONTROLNÍHO ÚŘADU

A. Celková charakteristika

B. Přehled kontrolních zjištění

1. Kontrola a vyhodnocení výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 1991

2. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu financí České republiky u kapitoly Všeobecná pokladní správa

3. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu průmyslu a obchodu České republiky

4. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu státní kontroly České republiky

5. Kontrola privatizace státního podniku Knižní velkoobchod Praha

6. Kontrola hospodaření Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko

7. Kontrola čerpání prostředků státního rozpočtu České republiky poskytnutých v roce 1991 České správě sociálního zabezpečení na vybavení výpočetní technikou

8. Kontrola čerpání dotací ze státního rozpočtu České republiky poskytnutých v roce 1990 a 1991 ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky pro občanská sdružení na úseku dětí a mládeže

9. Kontrola použití finančních prostředků poskytnutých na odstranění ekonomické újmy v zemědělském družstva Nový Hrozenkov

10. Kontrola způsobu využití dotace k financování oslav 200. výročí úmrtí W. A. Mozarta v roce 1991

C. Projednání kontrolních zjištění a přijatá opatření

II. STANOVISKA A INFORMACE

1. Stanovisko k výsledkům hospodaření rozpočtové kapitoly - ministerstvo státní kontroly České republiky - za rok 1991

2. Stanovisko k výsledkům hospodaření rozpočtové kapitoly - Všeobecná pokladní správa - za rok 1991

3. Stanovisko k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 1991

4. Stanovisko k novelizaci rozpočtových pravidel

5. Informace k předběžným výsledkům pokladno plnění státního rozpočtu České republiky k 31. říjnu 1992

6. Informace k plnění společných příjmů státních rozpočtů v České a Slovenské Federativní Republice na území České republiky a Slovenské republiky k 31. říjnu 1992

7. Informace k předběžným výsledkům pokladního plnění státního rozpočtu České republiky k 30. listopadu 1992

8. Informace k plnění společných příjmů státních rozpočtů v České a Slovenské Federativní Republice na území České republiky a Slovenské republiky k 30. listopadu 1992

III. STÍŽNOSTI, OZNÁMENÍ A PODNĚTY

OBECNÁ ČÁST

Nejvyšší kontrolní úřad České republiky byl zřízen ústavním zákonem ČNR č.481/1991 Sb. a jeho postavení, působnost, organizace a oprávnění byly definovány zákonem ČNR č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky, který nabyl účinnosti 1. března 1992. Po zvolení jeho prezidenta a viceprezidentky Českou národní radou mohly být v květnu 1992 zahájeny přípravné práce na vybudování úřadu. Hlavní úsilí bylo věnováno opatření prozatímního umístění úřadu a jeho personálnímu vybavení. Koncem června a v průběhu července a srpna proběhlo několik kol výběrového řízení pro kontrolní pracovníky, takže první vybraní pracovníci mohli nastoupit v úřadě od 1. září 1992. Tímto datem zahájil Nejvyšší kontrolní úřad České republiky (dále jen "Nejvyšší kontrolní úřad") fakticky svou kontrolní činnost.

Na úkolech stanovených Nejvyššímu kontrolnímu úřadu v § 3 až S 7 zákona ČNR č. 61/1992 Sb. se podílelo v září 35 kontrolních pracovníků, přičemž Nejvyšší kontrolní úřad měl na konci září celkem 51 pracovníků. Celkový počet pracovníků se do konce r. 1992 zvýšil na 86, z toho bylo 66 kontrolních pracovníků. Na činnosti shrnuté v této zprávě se v období 4 měsíců (září až prosinec 1992) podílelo v průměru 49 kontrolních pracovníků.

Činnost Nejvyššího kontrolního úřadu se podle charakteru, postupu a způsobu provedení člení na tři oblasti:

vlastní kontrolní činnost,

zpracování stanovisek a informací k zásadním právním předpisům o majetkovém, finančním a rozpočtovém hospodaření, jakož i k pokladnímu plnění státního rozpočtu a ke státnímu závěrečnému účtu,

vyřizování stížností, oznámení a podnětů.

I. VLASTNÍ KONTROLNÍ ČINNOST NEJVYŠŠÍHO KONTROLNÍHO ÚŘADU

A. Celková charakteristika

Vlastní kontrolní činnost, při níž se Nejvyšší kontrolní úřad a jeho kontrolní pracovníci řídí § 22 až § 30 zákona ČNR č. 61/1992 Sb., vycházela ze základních směrů kontrolní činnosti stanovených vedením Nejvyššího kontrolního úřadu a z podnětů státních orgánů a veřejnosti. Vlastní kontrolní činnost byla zaměřena především na:

dodržování účelovosti a hospodárnosti výdajů státního rozpočtu, včetně dotací, podle kritérií stanovených zákonem ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) v platném znění (dále jen "zákon ČNR č. 576/1990 Sb.") a vyhláškou ministerstva financí České republiky č. 205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České republiky a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací (dále jen "vyhláška č. 205/1991 Sb."),

nakládání a hospodaření s majetkem republiky,

dodržování povinností a práv vyplývajících z právních předpisů.

V období od září do konce r. 1992 vykonali pracovníci Nejvyššího kontrolního úřadu deset kontrol, při nichž zjistili závažné nedostatky v hospodaření s prostředky státního rozpočtu u kontrolovaných orgánů státní správy a dalších kontrolovaných subjektů. O tom svědčí kromě jiného zjištěné neoprávněné použití finančních prostředků ze státního rozpočtu v celkové výši 11 671 981,80 Kčs, které spočívá u dvou kontrolovaných ministerstev a dalšího kontrolovaného subjektu [ministerstvo průmyslu a obchodu 2 088 202,80 Kčs, ministerstvo státní kontroly 1 199 600 Kčs, Zemědělské družstvo Nový Hrozenkov 5 933 064 Kčs] ve vynakládání účelových prostředků v rozporu se stanoveným účelem a u jednoho ministerstva v nezajištění řádného vyúčtování nebo navrácení nevyužitých zálohově poskytnutých dotací občanským sdružením [ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2 451 115 Kčs].

Mezi další zjištěné nedostatky v hospodaření s prostředky státního rozpočtu patří jejich nehospodárné vynakládání (u třech ministerstev a u České správy sociálního zabezpečení a jejich používání na poskytování záloh dodavatelům investičních dodávek.

Také v hospodaření a v nakládání s majetkem republiky byly při kontrolách zjištěny závady; majetek nebyl řádně chráněn proti zcizení nebo byl dán do pronájmu hluboko pod běžnou cenu.

Téměř u všech kontrolovaných subjektů [včetně politických stran a politických hnutí] kromě jiných nedostatků bylo v různé míře zjištěno, že nejednají v souladu s povinnostmi a právy vyplývajícími z právních předpisů nebo s povinnostmi uloženými na jejich základě.

Charakteristiku konkrétních závad a nedostatků podává ve stručném shrnutí přehled kontrolních zjištění z deseti kontrol vykonaných Nejvyšším kontrolním úřadem od září do prosince 1992.

B. Přehled kontrolních zjištění

1. Kontrola a vyhodnocení výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 1991

Na základě požadavku rozpočtového a kontrolního výboru České národní rady zkontroloval a vyhodnotil Nejvyšší kontrolní úřad výroční finanční zprávy, které politické strany a politická hnutí předložily za rok 1991 České národní radě ve smyslu zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích v platném znění (dále jen "zákon č. 424/1991 Sb.") [Při kontrole bylo nutno respektovat omezení dané § 3 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., podle kterého politické strany a politická hnutí jsou právnickými osobami a statní organy mohou zasahovat do jejich postavení a činnosti jen na základě zákona a v jeho mezích. Bylo tedy třeba vycházet z toho, že působnost státních orgánů v oblasti kontroly hospodaření stran a hnutí není součástí platné zákonné úpravy, a tudíž náleží do sféry působnosti jejich vlastních revizních orgánů.].

a) Kontrola výročních finančních zpráv

Ze 60 politických stran a politických hnutí (dále jen "strany a hnutí"), registrovaných v roce 1991 u ministerstva vnitra, předložily v termínu do 12. dubna 1992 zprávu 34 strany a hnutí, dalších 9 poslalo zprávy opožděně a po urgencích. Zbývajících 17 stran a hnutí svou zákonem stanovenou povinnost nesplnilo.

Evidence adres stran a hnutí, kterou má k dispozici ministerstvo vnitra, neodpovídá skutečnému stavu, takže neumožňuje s nimi navázat potřebný kontakt.

Vypovídací schopnost předložených výročních finančních zpráv neumožňuje v řadě případů zprůhlednit hospodaření stran a hnutí; na tom se podílejí některé nedostatky doporučené metodické osnovy, které ke konkretizaci obsahové náplně vydal rozpočtový a kontrolní výbor České národní rady podle podkladů ministerstva financí, a dále nedostatky ve vykázaných údajích.

Vzhledem k tomu, že zákon č. 424/1991 Sb. neumožňuje ověřit soulad předložených zpráv stran a hnutí s jejich účetnictvím ani jinak zkontrolovat úplnost a správnost vykázaných údajů, byla podrobná kontrola zaměřena na zákonem stanovený rozsah a obsah zpráv, vnitřní soulad jejich číselných a věcných údajů a na správnost vykázaných dotací ze státního rozpočtu.

Z tohoto hlediska byly ve zprávách zjištěny zejména tyto nedostatky:

- údaje o majetku, příjmech a výdajích a další ukazatele nebyly uváděny v předepsané struktuře,

- dotace ze státního rozpočtu nebyly v některých případech vykázány vůbec nebo byly vykázány v nesprávné výši,

- dary fyzických a právnických osob nebyly vykázány se jmény dárců v rozsahu stanoveném zákonem,

- ke zprávám nebyly připojeny komentáře, které mají konkretizovat a rozvést údaje o důležitých skutečnostech hospodaření stran a hnutí,

- ve vykázaných údajích byly v řadě případů početní chyby.

b) Vyhodnocení skladby vykázaných příjmů, výdajů a ostatních ekonomických ukazatelů

Přes uvedené nedostatky výroční finanční zprávy stran a hnutí podávají alespoň v základních rysech přehled o skladbě příjmů, výdajů a ostatních ekonomických ukazatelů stran a hnutí.

Na celkovém objemu příjmů ve výši 262 151 tis. Kčs se podílejí dotace ze státního rozpočtu 16 % (41 8787 tis. Kčs), příjmy z činnosti 18,63 %, členské příspěvky 18,19 %, vykázané dary pouze 1,39 %; zbytek tvoří příjmy ostatní.

Výdaje dosáhly výše 327 027 tis. Kčs, takže hospodaření stran a hnutí za rok 1991 skončilo schodkem 55 245 tis. Kčs.

Kontrola a vyhodnocení výročních finančních zpráv stran a hnutí ukázala, že dosavadní právní úprava neumožňuje:

- konkrétní a objektivní zhodnocení hospodaření stran a hnutí; příčinou tohoto stavu je zejména skutečnost, že podle stávající právní úpravy nelze vyžadovat od politických stran podklady v takovém rozsahu, aby bylo možno z nich kvalifikovaně posoudit hospodaření,

- žádné sankce vůči subjektům, které porušují podmínky, za nichž mohou politické strany hospodařit.

K odstranění tohoto stavu se doporučuje

- připravit novelu zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích, která mezi jiným upraví režim jejich hospodaření.

2. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu financí České republiky u kapitoly Všeobecná pokladní správa

Kontrola byla zaměřena na dodržování pravidel rozpočtového hospodaření ministerstvem financí jako správcem kapitoly (dále jen "správce kapitoly") Všeobecná pokladní správa (dále jen "VPS") v roce 1992. Byly prověřeny doklady a finanční operace této kapitoly za období leden až listopad 1992.

Tato kapitola má rozhodující význam pro usměrňování a plnění cílů rozpočtové politiky v příslušném roce. V roce 1992 prošlo přes příjmovou část této kapitoly 245,6 mld Kčs, tj. 98,3% příjmů státního rozpočtu.

V roce 1992 byly výdaje této kapitoly stanoveny ve výši 27,554 mld Kčs (k 8. prosinci 1992 bylo skutečně čerpáno 23,281 mld Kčs). Účelovost těchto výdajů byla dána 64 položkami. Jednalo se zejména o poskytování prostředků na dotace, na předem vymezený účel v rámci účelových rezerv, na příspěvky svazům a sdružením a na podporu různým programům.

U vybraných položek v objemu 900 mil. Kčs (dotace na investiční výstavbu, rezerva pro vědu a technologie) bylo kontrolováno, zda byl dodržen stanovený účel a podmínky pro poskytnutí prostředků.

Při kontrole bylo zjištěno, že správce kapitoly nemá jednoznačně stanovená pravidla a vyjasněná kritéria pro poskytování prostředků právnickým, příp. fyzickým osobám. Těmto osobám jsou uvolňovány prostředky často zálohově na běžné účty u peněžních ústavů bez zajištění průběžné kontroly účelovosti použití těchto prostředků nebo jejich vedení na zvláštních účtech. Rovněž vyúčtování použitých prostředků osobami, jimž byly poskytnuty, je málo průkazné a z dokladů, které má správce kapitoly k dispozici, nelze zjistit, zda bylo stanoveného cíle a účelu dosaženo. Je tomu tak zejména u většiny programů a projektů výzkumu a zavádění nových technologií, na které byly poskytnuty prostředky z položky 201 - účelová rezerva. Správce kapitoly tímto postupem důsledně neplnil povinnosti, které jsou mu uloženy v § 30 odst. 2 vyhlášky č. 205/1991 Sb., který stanoví, že při použití rozpočtových prostředků jsou organizace povinny postupovat s maximální hospodárností.

Dále bylo kontrolováno, jak správce kapitoly využívá rozpočtová opatření k usměrňování výdajů rozpočtových kapitol a k překonání. dočasné neshody mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu (§ 13 a § 36 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.). Bylo zjištěno, že za období leden až prosinec 1992 ministerstvo financí vydalo celkem 620 rozpočtových opatření, jejichž evidence je roztříštěna mezi odbory ministerstva. Ministerstvu financí jednotlivé druhy rozpočtových opatření nevyhodnocovalo. Z tohoto důvodu je systém provádění rozpočtových opatření málo přehledný a těžkopádný. Přestože tyto skutečnosti byly předmětem kritiky orgánů České národní rady v roce 1991, situace se nezměnila ani v roce 1992.

Správce kapitoly tím, že nezpracovával čtvrtletně podklady a plnění rozpočtu kapitoly, nevytvořil předpoklad pro důsledné naplnění § 10 odst. 1 zákona ČNR. 576/1990 Sb., podle kterého má vláda podávat České národní radě čtvrtletně zprávy o jeho pltění. Dále nezajistil účetnictví odpovídající charakteru této kapitoly v souladu s ustanovením § 3 odst. 1. písm. f) vyhlášky č. 205/1991 Sb., ale vede pouze operativní evidenci.

Z kontroly kapitoly VPS vyplynulo, že je nezbytné, aby správce kapitoly zpřísnil režim čerpání jednotlivých položek výdajů a přijal systémová opatření, která by vytvořila předpoklady pro účinnější ovlivňování cílů rozpočtové politiky. Správce kapitoly by měl v tomto směru realizovat zejména tato konkrétní opatření:

- zprůhlednit skladbu výdajových položek kapitoly,

- přehodnotit stávající pravidla a podmínky pro poskytovaní prostředků z této kapitoly a u výdajů, které nemají tento režim upraven, vypracovat zásady pro postup čerpání prostředků, zejména ve vztahu k právnickým a fyzickým osobám,

- vytvořit předpoklady pro důsledné plnění § 10 odst. 1. zákona ČNR č. 576/1990 Sb., podle kterého vláda má podávat České národní radě čtvrtletně zprávy o plnění státního rozpočtu republiky včetně kapitoly VPS, a zpracovat postup pro tato hodnocení,

- přehodnotit stávající dohody s peněžními ústavy a dohodnout s nimi podmínky vedení účtů včetně způsobu provádění úhrad,

- zajistit, aby ministerstvo financí rozhodovalo o čerpání položek na základě průkazných podkladů o účelnosti a efektivnosti poskytnutých prostředků a zabezpečilo průkaznou kontrolu a průběžné zúčtování již vynaložených finančních prostředků,

- zpřísnit režim rozpočtových opatření a nepovolovat neodůvodněné úpravy limitů, pokud nebude žadatelem průkazně doloženo, že byly využity nečerpané prostředky a že byly provedeny potřebné přesuny mezi druhy výdajů,

- přeřadit z kapitoly VPS ty příjmy a výdaje, které mají specifický charakter do kapitol příslušných ústředních orgánů,

- zajistit zpracování nových rozpočtových pravidel a navazujících prováděcích předpisů.

3. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu průmyslu a obchodu České republiky

Kontrola rozpočtových kapitol ministerstva průmyslu a ministerstva obchodu a cestovního ruchu, které byly delimitací k 31. říjnu 1992 převedeny na nového správce kapitoly - ministerstvo průmyslu a obchodu, byla zaměřena na oprávněnost a hospodárnost čerpání prostředků v rámci těchto kapitol. Rozsahem výdajů, které po delimitaci a úpravě rozpočtů činily celkem 2,120 mld Kčs, tato kapitola patřila mezi rozhodující kapitoly státního rozpočtu ČR v roce 1992. Za období leden až září 1992 byly prověřeny zejména položky výdajů, jejichž rozpučet po úpravách činil 931,3 mil. Kčs.

Při kontrole bylo zjištěno porušování rozpočtové kázně, zejména při čerpání některých výdajových položek, nehospodárnost v použití prostředků kapitoly a nedostatky ve vedení účetnictví. Šlo zejména o:

neoprávněné čerpání prostředků v rozporu se stanovenou účelovostí ve výši 2 088 202,80 Kčs na nákup osobního automobilu TATRA 613, na vybavení a provoz závodních zdravotnických zařízení, na nákup denního tisku a časopisů; čerpáním těchto prostředků ministerstvo průmyslu a obchodu porušilo ustanovení § 11 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.,

nehospodárnost při použití prostředků zejména u výdajů na propagaci výrobků podnikatelských subjektů, na úhradu úkolů řešených Výzkumným ústavem obchodu, na cestovné a stěhovací výdaje a při poskytování příspěvků příspěvkovým organizacím (v objemu 3 788 763,- Kčs),

nedostatky v účetnictví, které nebylo vedeno v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zejména pokud jde o náležitosti účetních dokladů.

Kontrolní zjištění ukázalo, že je třeba:

vrátit neoprávněně čerpané prostředky ve výši 2 088 202,80 Kčs do státního rozpočtu,

upevnit rozpočtovou kázeň a režim hospodárnosti při čerpání prostředků z rozpočtové kapitoly na tomto ministerstvu,

vydat opatření k zlepšení hospodaření s prostředky kapitoly; jedná se o vytvoření náročnějšího vnitřního systému hospodaření, zvýšení účinnosti kontroly čerpání prostředků státního rozpočtu, zajištění vnitřního oběhu dokladů a dodržování zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.

4. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu státní kontroly České republiky

Na ministerstvu státní kontroly vykonal Nejvyšší kontrolní úřad v závěru loňského roku kontrolu hospodaření s prostředky státního rozpočtu a dodržování rozpočtových opatření v období říjen 1991 až září 1992. Předmětem kontroly bylo plnění povinností uložených ministerstvu státní kontroly jako správci kapitoly rozpočtovými pravidly. Současně bylo na základě podnětu došlého Nejvyššímu kontrolnímu úřadu přešetřeno nehospodárné nakládání se státním majetkem spravovaným tímto ministerstvem.

Při kontrole nebylo možno prověřit vynakládání účelově vázaných prostředků pro provoz oblastních pracovišť v roce 1992 v celkové výši 12 368 tis. Kčs. 0 těchto prostředcích nebylo účtováno tak, aby bylo možno z účetnictví jednoznačně zjistit a prokázat výši jejich čerpání. Hlavní příčinou byl stav účetnictví ministerstva státní kontroly jako celku, které bylo v roce 1992 neprůkazné a neúplné [Kontrolní pracovníci Nejvyššího kontrolního úřadu zjistili závažné porušení právních předpisů při vedení účetnictví; šlo zejména o neprůkaznost účetních dokladů, jejich číslovaní v několika číselných řadách, opravy účetních zápisů v hlavní knize bez dokladů, opravy v hlavní knize pouze na jedné straně účtů bez dodržení podvojnosti účtování, což vedlo k tomu, že strana "Dal" účtů hlavni knihy byla vyšší než strana "Má dáti" o 771 tis. Kčs; v pokladní knize valut chyběl list apod.]. To dokumentují i značné rozdíly v obratech hlavní knihy, které k 30. září 1992 dosáhly výše 771 tis. Kčs.

Kontrole mohlo být proto podrobeno pouze čerpání rozpočtových prostředků ve čtvrtém čtvrtletí 1991 [Důvodem byla neprůkaznost a neúplnost účetnictví v roce 1992 a program kontroly zaměřený na období od začátku října 1991.].Bylo zjištěno, že v listopadu a v prosinci 1991 ministerstvo státní kontroly neoprávněně čerpalo prostředky rozpočtové kapitoly ve třech případech v celkové výši 1 119,6 tis. Kčs.

a) Ve dvou případech šlo přitom o prostředky přísně účelově vymezené a ministerstvo svým postupem porušilo § 11 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky:

V oblasti investičních prostředků použilo bez souhlasu ministerstva financí 693 tis. Kčs pro aparát vlastního ministerstva.

Stejným způsobem vyčerpalo 810 tis. Kčs neinvestičních prostředků na valorizaci mezd a výplatu mimořádných odměn pracovníkům svého aparátu.

b) Ve třetím případě ministerstvo státní kontroly neoprávněně uhradilo z rozpočtu kapitoly v prosinci 1991 stabilizační příspěvek na bytovou výstavbu ve výši 15,6 tis. Kčs, neboť nerespektovalo ustanovení § 12 odst. 7 vyhlášky č. 136/1985 Sb. o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní a individuální bytové výstavbě a modernizaci rodinných domků v osobním vlastnictví ve znění pozdějších předpisů (vyhláška č. 73/1991 Sb. a další).

Podle § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., je správce kapitoly povinen odvést neoprávněně čerpané prostředky do státního rozpočtu republiky a zaplatit z nich penále ve výši 1 promile denně.

Také při výplatě odstupného ministerstvo postupovalo nehospodárně. V březnu 1992 vyplatilo pracovníci odstupné 55 545 Kčs na základě výpovědi z pracovního poměru z důvodu nadbytečnosti, ačkoli byla organizační změnou vytvořena odpovídající pracovní místa. Nedošlo tak k naplnění podmínek ustanovení § 46 odst. 2 písm. a) a písmeno b) zákoníku práce a na druhé straně organizace neuplatnila ustanovení § 65 odst. 2 téhož zákona. Ministerstvo státní kontroly opět nepostupovalo v souladu se zásadou maximální hospodárnosti tak, jak ji stanovuje § 30 odst. 2 vyhlášky č. 205/1991 Sb.

Při kontrole byla zjištěna další nehospodárnost ministerstva státní kontroly při nakládání se státním majetkem. Při pronájmu rekreačního objektu v Harrachově o šedesáti lůžkách bylo smluvně na dobu 10 let sjednáno nájemné za 637,41 m2 nebytových prostor v částce 31 953,- Kčs ročně. Toto nájemné se pohybuje mezi 7% až 29% sazby stanovené vyhláškou č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor. Náhrada za dočasné užívání pozemku (exkluzivně situovaného) o rozloze 2 872 m2 bylá dohodnuta ve výši 47,- Kčs/rok, tj. 0,016 Kčs/m2. Ministerstvo státní kontroly sjednáním takového nájemného, které je hluboko pod tržními cenami běžně dosahovanými v turisticky významné exponované oblasti, nepostupovalo hospodárně a způsobilo finanční újmu organu státní správy. Nedbalo ustanovení § 30 odst. 2 vyhlášky č. 20/1991 Sb., podle něhož je organizace hospodařící s rozpočtovými prostředky mj. povinna dbát, aby dosahovala maximálních příjmů.

Ministerstvo státní kontroly dosud rovněž nevypořádalo škodu na majetku ve výši 19 849,- Kčs, která mu vznikla v důsledku automobilové nehody ministra státní kontroly v červnu 1991. Došlo tím opět ke krácení finančních prostředků.

Výsledky kontroly ukázaly, že je třeba:

- odvést do státního rozpočtu 1 119,6 tis. Kčs neoprávněně čerpaných prostředků a zaplatit penále ve výši 1 promile denně z neoprávněně použitých prostředků,

- zrekonstruovat účetnictví od počátku roku 1992,

- novelizovat interní předpisy o vedení účetnictví,

- provést kontrolu hospodaření s rozpočtovými prostředky a dodržování jejich účelovosti v roce 1992,

- valorizovat smlouvu o pronájmu rekreačního zařízení v Harrachově vzhledem k podhodnocení nájemného a ke změně ekonomických a tržních podmínek a posílit tak finanční situaci ministerstva,

- účetně vypořádat a uzavřít škodu způsobenou na majetku ministerstva automobilovou nehodou ministra státní kontroly,

- učinit interní organizační a personální opatření k posílení rozpočtové kázně,

- vytvořit takový organizační, informační a řídící systém, který by v maximální možné míře zaručoval dodržování právních předpisů zejména v oblasti personální, správní, ekonomické a rozpočtové.

5. Kontrola privatizace státního podniku Knižní velkoobchod Praha

Kontrola privatizace státního podniku Knižní velkoobchod Praha byla dílčí částí I. etapy kontroly majetku státu, schváleného k privatizaci formou přímého prodeje, kterou Nejvyšší kontrolní úřad zahájil dne 30. října 1992. Kontrola privatizace s.p. Knižní velkoobchod proběhla od 12. listopadu do konce roku 1992.

Při kontrole bylo zjištěno, že došlo k porušení právních předpisů z oblasti privatizace jak na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky (dále jen "ministerstvo privatizace") a Fondu národního majetku České republiky (dále jen "Fond národního majetku"), tak i u nabyvatelů. Zúčastněné osoby nerespektovaly zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby ve znění zákona č. 92/1992 Sb. Rovněž byly porušeny zásady činnosti orgánů státní správy České republiky, uvedené v § 20 a § 21 zákona ČNR č. 105/1991 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, jimiž se ukládá ústředním orgánům řídit se ve své činnosti zákony a usneseními vlády.

Nerespektování zákona spočívalo v tom, že s.p. Knižní velkoobchod byl odprodán jinému nabyvateli, než kterého schválila svým usnesením vláda České republiky. To umožnily zejména nesprávné údaje, dodatečně měněné dokumenty a doklady, provedené úpravy v privatizačním projektu a na to navazující oznamovací dopisy, vyhotovené a rozeslané ministerstvem privatizace.

Kontrola privatizace s.p. Knižní velkoobchod Praha ukázala, že je nutné na všech rozhodujících stupních privatizace, tj. u zakladatele, na ministerstvu privatizace a Fondu národního majetku jako realizátora privatizace zpřísnit kontrolu dokumentů i samotných privatizačních projektů a vedení veškeré evidence týkající se privatizačních projektů a stanovit osobní odpovědnost každého pracovníka za jemu uložené úkoly.

Zjištěné skutečnosti, uvedené v kontrolním nálezu vyžadovaly, aby případ byl posouzen z hlediska trestní odpovědnosti k tomu příslušnými orgány. Proto byl kontrolní nález postoupen dne 20. ledna 1993 Generální prokuratuře ČR k dalšímu řízení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP