OBECNÁ ČÁST
I. VLASTNÍ KONTROLNÍ ČINNOST NEJVYŠŠÍHO
KONTROLNÍHO ÚŘADU
A. Celková charakteristika
B. Přehled kontrolních zjištění
1. Kontrola a vyhodnocení výročních
finančních zpráv politických stran
a politických hnutí za rok 1991
2. Kontrola hospodaření s prostředky státního
rozpočtu České republiky a dodržování
rozpočtových opatření na ministerstvu
financí České republiky u kapitoly Všeobecná
pokladní správa
3. Kontrola hospodaření s prostředky státního
rozpočtu České republiky a dodržování
rozpočtových opatření na ministerstvu
průmyslu a obchodu České republiky
4. Kontrola hospodaření s prostředky státního
rozpočtu České republiky a dodržování
rozpočtových opatření na ministerstvu
státní kontroly České republiky
5. Kontrola privatizace státního podniku Knižní
velkoobchod Praha
6. Kontrola hospodaření Hnutí za samosprávnou
demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko
7. Kontrola čerpání prostředků
státního rozpočtu České republiky
poskytnutých v roce 1991 České správě
sociálního zabezpečení na vybavení
výpočetní technikou
8. Kontrola čerpání dotací ze státního
rozpočtu České republiky poskytnutých
v roce 1990 a 1991 ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky pro
občanská sdružení na úseku dětí
a mládeže
9. Kontrola použití finančních prostředků
poskytnutých na odstranění ekonomické
újmy v zemědělském družstva Nový
Hrozenkov
10. Kontrola způsobu využití dotace k financování
oslav 200. výročí úmrtí W.
A. Mozarta v roce 1991
C. Projednání kontrolních zjištění
a přijatá opatření
II. STANOVISKA A INFORMACE
1. Stanovisko k výsledkům hospodaření
rozpočtové kapitoly - ministerstvo státní
kontroly České republiky - za rok 1991
2. Stanovisko k výsledkům hospodaření
rozpočtové kapitoly - Všeobecná pokladní
správa - za rok 1991
3. Stanovisko k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1991
4. Stanovisko k novelizaci rozpočtových pravidel
5. Informace k předběžným výsledkům
pokladno plnění státního rozpočtu
České republiky k 31. říjnu 1992
6. Informace k plnění společných příjmů
státních rozpočtů v České
a Slovenské Federativní Republice na území
České republiky a Slovenské republiky k 31.
říjnu 1992
7. Informace k předběžným výsledkům
pokladního plnění státního
rozpočtu České republiky k 30. listopadu
1992
8. Informace k plnění společných příjmů
státních rozpočtů v České
a Slovenské Federativní Republice na území
České republiky a Slovenské republiky k 30.
listopadu 1992
III. STÍŽNOSTI, OZNÁMENÍ A PODNĚTY
Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky byl zřízen ústavním
zákonem ČNR č.481/1991 Sb. a jeho postavení,
působnost, organizace a oprávnění
byly definovány zákonem ČNR č. 61/1992
Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě
České republiky, který nabyl účinnosti
1. března 1992. Po zvolení jeho prezidenta a viceprezidentky
Českou národní radou mohly být v květnu
1992 zahájeny přípravné práce
na vybudování úřadu. Hlavní
úsilí bylo věnováno opatření
prozatímního umístění úřadu
a jeho personálnímu vybavení. Koncem června
a v průběhu července a srpna proběhlo
několik kol výběrového řízení
pro kontrolní pracovníky, takže první
vybraní pracovníci mohli nastoupit v úřadě
od 1. září 1992. Tímto datem zahájil
Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky (dále jen "Nejvyšší
kontrolní úřad") fakticky svou kontrolní
činnost.
Na úkolech stanovených Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu v § 3 až S 7
zákona ČNR č. 61/1992 Sb. se podílelo
v září 35 kontrolních pracovníků,
přičemž Nejvyšší kontrolní
úřad měl na konci září
celkem 51 pracovníků. Celkový počet
pracovníků se do konce r. 1992 zvýšil
na 86, z toho bylo 66 kontrolních pracovníků.
Na činnosti shrnuté v této zprávě
se v období 4 měsíců (září
až prosinec 1992) podílelo v průměru
49 kontrolních pracovníků.
Činnost Nejvyššího kontrolního
úřadu se podle charakteru, postupu a způsobu
provedení člení na tři oblasti:
vlastní kontrolní činnost,
zpracování stanovisek a informací k zásadním
právním předpisům o majetkovém,
finančním a rozpočtovém hospodaření,
jakož i k pokladnímu plnění státního
rozpočtu a ke státnímu závěrečnému
účtu,
vyřizování stížností,
oznámení a podnětů.
Vlastní kontrolní činnost, při níž
se Nejvyšší kontrolní úřad
a jeho kontrolní pracovníci řídí
§ 22 až § 30 zákona ČNR č.
61/1992 Sb., vycházela ze základních směrů
kontrolní činnosti stanovených vedením
Nejvyššího kontrolního úřadu
a z podnětů státních orgánů
a veřejnosti. Vlastní kontrolní činnost
byla zaměřena především na:
dodržování účelovosti a hospodárnosti
výdajů státního rozpočtu, včetně
dotací, podle kritérií stanovených
zákonem ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky) v platném
znění (dále jen "zákon ČNR
č. 576/1990 Sb.") a vyhláškou ministerstva
financí České republiky č. 205/1991
Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu České
republiky a o finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací (dále jen "vyhláška
č. 205/1991 Sb."),
nakládání a hospodaření s majetkem
republiky,
dodržování povinností a práv
vyplývajících z právních předpisů.
V období od září do konce r. 1992
vykonali pracovníci Nejvyššího kontrolního
úřadu deset kontrol, při nichž zjistili
závažné nedostatky v hospodaření
s prostředky státního rozpočtu
u kontrolovaných orgánů státní
správy a dalších kontrolovaných subjektů.
O tom svědčí kromě jiného zjištěné
neoprávněné použití finančních
prostředků ze státního rozpočtu
v celkové výši 11 671 981,80 Kčs,
které spočívá u dvou kontrolovaných
ministerstev a dalšího kontrolovaného subjektu
[ministerstvo průmyslu a obchodu 2 088 202,80 Kčs,
ministerstvo státní kontroly 1 199 600 Kčs,
Zemědělské družstvo Nový Hrozenkov
5 933 064 Kčs] ve vynakládání
účelových prostředků v rozporu
se stanoveným účelem a u jednoho ministerstva
v nezajištění řádného
vyúčtování nebo navrácení
nevyužitých zálohově poskytnutých
dotací občanským sdružením [ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
2 451 115 Kčs].
Mezi další zjištěné nedostatky
v hospodaření s prostředky státního
rozpočtu patří jejich nehospodárné
vynakládání (u třech ministerstev
a u České správy sociálního
zabezpečení a jejich používání
na poskytování záloh dodavatelům investičních
dodávek.
Také v hospodaření a v nakládání
s majetkem republiky byly při kontrolách zjištěny
závady; majetek nebyl řádně chráněn
proti zcizení nebo byl dán do pronájmu hluboko
pod běžnou cenu.
Téměř u všech kontrolovaných
subjektů [včetně politických stran
a politických hnutí] kromě jiných
nedostatků bylo v různé míře
zjištěno, že nejednají v souladu s povinnostmi
a právy vyplývajícími z právních
předpisů nebo s povinnostmi uloženými
na jejich základě.
Charakteristiku konkrétních závad a nedostatků
podává ve stručném shrnutí
přehled kontrolních zjištění
z deseti kontrol vykonaných Nejvyšším
kontrolním úřadem od září
do prosince 1992.
Na základě požadavku rozpočtového
a kontrolního výboru České národní
rady zkontroloval a vyhodnotil Nejvyšší kontrolní
úřad výroční finanční
zprávy, které politické strany a politická
hnutí předložily za rok 1991 České
národní radě ve smyslu zákona č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích v platném
znění (dále jen "zákon č.
424/1991 Sb.") [Při kontrole bylo nutno respektovat
omezení dané § 3 odst. 1 zákona č.
424/1991 Sb., podle kterého politické strany a politická
hnutí jsou právnickými osobami a statní
organy mohou zasahovat do jejich postavení a činnosti
jen na základě zákona a v jeho mezích.
Bylo tedy třeba vycházet z toho, že působnost
státních orgánů v oblasti kontroly
hospodaření stran a hnutí není součástí
platné zákonné úpravy, a tudíž
náleží do sféry působnosti jejich
vlastních revizních orgánů.].
a) Kontrola výročních finančních
zpráv
Ze 60 politických stran a politických hnutí
(dále jen "strany a hnutí"), registrovaných
v roce 1991 u ministerstva vnitra, předložily v termínu
do 12. dubna 1992 zprávu 34 strany a hnutí, dalších
9 poslalo zprávy opožděně a po urgencích.
Zbývajících 17 stran a hnutí svou
zákonem stanovenou povinnost nesplnilo.
Evidence adres stran a hnutí, kterou má k dispozici
ministerstvo vnitra, neodpovídá skutečnému
stavu, takže neumožňuje s nimi navázat
potřebný kontakt.
Vypovídací schopnost předložených
výročních finančních zpráv
neumožňuje v řadě případů
zprůhlednit hospodaření stran a hnutí;
na tom se podílejí některé nedostatky
doporučené metodické osnovy, které
ke konkretizaci obsahové náplně vydal rozpočtový
a kontrolní výbor České národní
rady podle podkladů ministerstva financí, a dále
nedostatky ve vykázaných údajích.
Vzhledem k tomu, že zákon č. 424/1991 Sb. neumožňuje
ověřit soulad předložených zpráv
stran a hnutí s jejich účetnictvím
ani jinak zkontrolovat úplnost a správnost vykázaných
údajů, byla podrobná kontrola zaměřena
na zákonem stanovený rozsah a obsah zpráv,
vnitřní soulad jejich číselných
a věcných údajů a na správnost
vykázaných dotací ze státního
rozpočtu.
Z tohoto hlediska byly ve zprávách zjištěny
zejména tyto nedostatky:
- údaje o majetku, příjmech a výdajích
a další ukazatele nebyly uváděny v předepsané
struktuře,
- dotace ze státního rozpočtu nebyly v některých
případech vykázány vůbec nebo
byly vykázány v nesprávné výši,
- dary fyzických a právnických osob nebyly
vykázány se jmény dárců v rozsahu
stanoveném zákonem,
- ke zprávám nebyly připojeny komentáře,
které mají konkretizovat a rozvést údaje
o důležitých skutečnostech hospodaření
stran a hnutí,
- ve vykázaných údajích byly v řadě
případů početní chyby.
b) Vyhodnocení skladby vykázaných příjmů,
výdajů a ostatních ekonomických ukazatelů
Přes uvedené nedostatky výroční
finanční zprávy stran a hnutí podávají
alespoň v základních rysech přehled
o skladbě příjmů, výdajů
a ostatních ekonomických ukazatelů stran
a hnutí.
Na celkovém objemu příjmů ve výši
262 151 tis. Kčs se podílejí dotace ze státního
rozpočtu 16 % (41 8787 tis. Kčs), příjmy
z činnosti 18,63 %, členské příspěvky
18,19 %, vykázané dary pouze 1,39 %; zbytek tvoří
příjmy ostatní.
Výdaje dosáhly výše 327 027 tis. Kčs,
takže hospodaření stran a hnutí za rok
1991 skončilo schodkem 55 245 tis. Kčs.
Kontrola a vyhodnocení výročních
finančních zpráv stran a hnutí ukázala,
že dosavadní právní úprava neumožňuje:
- konkrétní a objektivní zhodnocení
hospodaření stran a hnutí; příčinou
tohoto stavu je zejména skutečnost, že podle
stávající právní úpravy
nelze vyžadovat od politických stran podklady v takovém
rozsahu, aby bylo možno z nich kvalifikovaně posoudit
hospodaření,
- žádné sankce vůči subjektům,
které porušují podmínky, za nichž
mohou politické strany hospodařit.
K odstranění tohoto stavu se doporučuje
- připravit novelu zákona č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách
a politických hnutích, která mezi jiným
upraví režim jejich hospodaření.
2. Kontrola hospodaření s prostředky státního
rozpočtu České republiky a dodržování
rozpočtových opatření na ministerstvu
financí České republiky u kapitoly Všeobecná
pokladní správa
Kontrola byla zaměřena na dodržování
pravidel rozpočtového hospodaření
ministerstvem financí jako správcem kapitoly (dále
jen "správce kapitoly") Všeobecná
pokladní správa (dále jen "VPS")
v roce 1992. Byly prověřeny doklady a finanční
operace této kapitoly za období leden až listopad
1992.
Tato kapitola má rozhodující význam
pro usměrňování a plnění
cílů rozpočtové politiky v příslušném
roce. V roce 1992 prošlo přes příjmovou
část této kapitoly 245,6 mld Kčs,
tj. 98,3% příjmů státního rozpočtu.
V roce 1992 byly výdaje této kapitoly stanoveny
ve výši 27,554 mld Kčs (k 8. prosinci 1992
bylo skutečně čerpáno 23,281 mld Kčs).
Účelovost těchto výdajů byla
dána 64 položkami. Jednalo se zejména o poskytování
prostředků na dotace, na předem vymezený
účel v rámci účelových
rezerv, na příspěvky svazům a sdružením
a na podporu různým programům.
U vybraných položek v objemu 900 mil. Kčs (dotace
na investiční výstavbu, rezerva pro vědu
a technologie) bylo kontrolováno, zda byl dodržen
stanovený účel a podmínky pro poskytnutí
prostředků.
Při kontrole bylo zjištěno, že
správce kapitoly nemá jednoznačně
stanovená pravidla a vyjasněná kritéria
pro poskytování prostředků právnickým,
příp. fyzickým osobám. Těmto
osobám jsou uvolňovány prostředky
často zálohově na běžné
účty u peněžních ústavů
bez zajištění průběžné
kontroly účelovosti použití těchto
prostředků nebo jejich vedení na zvláštních
účtech. Rovněž vyúčtování
použitých prostředků osobami, jimž
byly poskytnuty, je málo průkazné a z dokladů,
které má správce kapitoly k dispozici, nelze
zjistit, zda bylo stanoveného cíle a účelu
dosaženo. Je tomu tak zejména u většiny
programů a projektů výzkumu a zavádění
nových technologií, na které byly poskytnuty
prostředky z položky 201 - účelová
rezerva. Správce kapitoly tímto postupem důsledně
neplnil povinnosti, které jsou mu uloženy v §
30 odst. 2 vyhlášky č. 205/1991 Sb., který
stanoví, že při použití rozpočtových
prostředků jsou organizace povinny postupovat s
maximální hospodárností.
Dále bylo kontrolováno, jak správce kapitoly
využívá rozpočtová opatření
k usměrňování výdajů
rozpočtových kapitol a k překonání.
dočasné neshody mezi příjmy a výdaji
státního rozpočtu (§ 13 a § 36
zákona ČNR č. 576/1990 Sb.). Bylo zjištěno,
že za období leden až prosinec 1992 ministerstvo
financí vydalo celkem 620 rozpočtových opatření,
jejichž evidence je roztříštěna
mezi odbory ministerstva. Ministerstvu financí jednotlivé
druhy rozpočtových opatření nevyhodnocovalo.
Z tohoto důvodu je systém provádění
rozpočtových opatření málo
přehledný a těžkopádný.
Přestože tyto skutečnosti byly předmětem
kritiky orgánů České národní
rady v roce 1991, situace se nezměnila ani v roce 1992.
Správce kapitoly tím, že nezpracovával
čtvrtletně podklady a plnění rozpočtu
kapitoly, nevytvořil předpoklad pro důsledné
naplnění § 10 odst. 1 zákona ČNR.
576/1990 Sb., podle kterého má vláda podávat
České národní radě čtvrtletně
zprávy o jeho pltění. Dále nezajistil
účetnictví odpovídající
charakteru této kapitoly v souladu s ustanovením
§ 3 odst. 1. písm. f) vyhlášky č.
205/1991 Sb., ale vede pouze operativní evidenci.
Z kontroly kapitoly VPS vyplynulo, že je nezbytné,
aby správce kapitoly zpřísnil režim
čerpání jednotlivých položek
výdajů a přijal systémová opatření,
která by vytvořila předpoklady pro účinnější
ovlivňování cílů rozpočtové
politiky. Správce kapitoly by měl v tomto směru
realizovat zejména tato konkrétní opatření:
- zprůhlednit skladbu výdajových položek
kapitoly,
- přehodnotit stávající pravidla a
podmínky pro poskytovaní prostředků
z této kapitoly a u výdajů, které
nemají tento režim upraven, vypracovat zásady
pro postup čerpání prostředků,
zejména ve vztahu k právnickým a fyzickým
osobám,
- vytvořit předpoklady pro důsledné
plnění § 10 odst. 1. zákona ČNR
č. 576/1990 Sb., podle kterého vláda má
podávat České národní radě
čtvrtletně zprávy o plnění
státního rozpočtu republiky včetně
kapitoly VPS, a zpracovat postup pro tato hodnocení,
- přehodnotit stávající dohody s peněžními
ústavy a dohodnout s nimi podmínky vedení
účtů včetně způsobu
provádění úhrad,
- zajistit, aby ministerstvo financí rozhodovalo o čerpání
položek na základě průkazných
podkladů o účelnosti a efektivnosti poskytnutých
prostředků a zabezpečilo průkaznou
kontrolu a průběžné zúčtování
již vynaložených finančních prostředků,
- zpřísnit režim rozpočtových
opatření a nepovolovat neodůvodněné
úpravy limitů, pokud nebude žadatelem průkazně
doloženo, že byly využity nečerpané
prostředky a že byly provedeny potřebné
přesuny mezi druhy výdajů,
- přeřadit z kapitoly VPS ty příjmy
a výdaje, které mají specifický charakter
do kapitol příslušných ústředních
orgánů,
- zajistit zpracování nových rozpočtových
pravidel a navazujících prováděcích
předpisů.
3. Kontrola hospodaření s prostředky státního
rozpočtu České republiky a dodržování
rozpočtových opatření na ministerstvu
průmyslu a obchodu České republiky
Kontrola rozpočtových kapitol ministerstva průmyslu
a ministerstva obchodu a cestovního ruchu, které
byly delimitací k 31. říjnu 1992 převedeny
na nového správce kapitoly - ministerstvo průmyslu
a obchodu, byla zaměřena na oprávněnost
a hospodárnost čerpání prostředků
v rámci těchto kapitol. Rozsahem výdajů,
které po delimitaci a úpravě rozpočtů
činily celkem 2,120 mld Kčs, tato kapitola patřila
mezi rozhodující kapitoly státního
rozpočtu ČR v roce 1992. Za období leden
až září 1992 byly prověřeny
zejména položky výdajů, jejichž
rozpučet po úpravách činil 931,3 mil.
Kčs.
Při kontrole bylo zjištěno porušování
rozpočtové kázně, zejména při
čerpání některých výdajových
položek, nehospodárnost v použití prostředků
kapitoly a nedostatky ve vedení účetnictví.
Šlo zejména o:
neoprávněné čerpání
prostředků v rozporu se stanovenou účelovostí
ve výši 2 088 202,80 Kčs na nákup osobního
automobilu TATRA 613, na vybavení a provoz závodních
zdravotnických zařízení, na nákup
denního tisku a časopisů; čerpáním
těchto prostředků ministerstvo průmyslu
a obchodu porušilo ustanovení § 11 odst. 1 zákona
ČNR č. 576/1990 Sb.,
nehospodárnost při použití prostředků
zejména u výdajů na propagaci výrobků
podnikatelských subjektů, na úhradu úkolů
řešených Výzkumným ústavem
obchodu, na cestovné a stěhovací výdaje
a při poskytování příspěvků
příspěvkovým organizacím (v
objemu 3 788 763,- Kčs),
nedostatky v účetnictví, které nebylo
vedeno v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
zejména pokud jde o náležitosti účetních
dokladů.
Kontrolní zjištění ukázalo,
že je třeba:
vrátit neoprávněně čerpané
prostředky ve výši 2 088 202,80 Kčs
do státního rozpočtu,
upevnit rozpočtovou kázeň a režim hospodárnosti
při čerpání prostředků
z rozpočtové kapitoly na tomto ministerstvu,
vydat opatření k zlepšení hospodaření
s prostředky kapitoly; jedná se o vytvoření
náročnějšího vnitřního
systému hospodaření, zvýšení
účinnosti kontroly čerpání
prostředků státního rozpočtu,
zajištění vnitřního oběhu
dokladů a dodržování zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví.
4. Kontrola hospodaření s prostředky státního
rozpočtu České republiky a dodržování
rozpočtových opatření na ministerstvu
státní kontroly České republiky
Na ministerstvu státní kontroly vykonal Nejvyšší
kontrolní úřad v závěru loňského
roku kontrolu hospodaření s prostředky státního
rozpočtu a dodržování rozpočtových
opatření v období říjen 1991
až září 1992. Předmětem
kontroly bylo plnění povinností uložených
ministerstvu státní kontroly jako správci
kapitoly rozpočtovými pravidly. Současně
bylo na základě podnětu došlého
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu
přešetřeno nehospodárné nakládání
se státním majetkem spravovaným tímto
ministerstvem.
Při kontrole nebylo možno prověřit
vynakládání účelově
vázaných prostředků pro provoz oblastních
pracovišť v roce 1992 v celkové výši
12 368 tis. Kčs. 0 těchto prostředcích
nebylo účtováno tak, aby bylo možno
z účetnictví jednoznačně zjistit
a prokázat výši jejich čerpání.
Hlavní příčinou byl stav účetnictví
ministerstva státní kontroly jako celku, které
bylo v roce 1992 neprůkazné a neúplné
[Kontrolní pracovníci Nejvyššího
kontrolního úřadu zjistili závažné
porušení právních předpisů
při vedení účetnictví; šlo
zejména o neprůkaznost účetních
dokladů, jejich číslovaní v několika
číselných řadách, opravy účetních
zápisů v hlavní knize bez dokladů,
opravy v hlavní knize pouze na jedné straně
účtů bez dodržení podvojnosti
účtování, což vedlo k tomu, že
strana "Dal" účtů hlavni knihy
byla vyšší než strana "Má dáti"
o 771 tis. Kčs; v pokladní knize valut chyběl
list apod.]. To dokumentují i značné
rozdíly v obratech hlavní knihy, které k
30. září 1992 dosáhly výše
771 tis. Kčs.
Kontrole mohlo být proto podrobeno pouze čerpání
rozpočtových prostředků ve čtvrtém
čtvrtletí 1991 [Důvodem byla neprůkaznost
a neúplnost účetnictví v roce 1992
a program kontroly zaměřený na období
od začátku října 1991.].Bylo zjištěno,
že v listopadu a v prosinci 1991 ministerstvo státní
kontroly neoprávněně čerpalo prostředky
rozpočtové kapitoly ve třech případech
v celkové výši 1 119,6 tis. Kčs.
a) Ve dvou případech šlo přitom o prostředky
přísně účelově vymezené
a ministerstvo svým postupem porušilo § 11 odst.
1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o rozpočtových
pravidlech republiky:
V oblasti investičních prostředků
použilo bez souhlasu ministerstva financí 693 tis.
Kčs pro aparát vlastního ministerstva.
Stejným způsobem vyčerpalo 810 tis. Kčs
neinvestičních prostředků na valorizaci
mezd a výplatu mimořádných odměn
pracovníkům svého aparátu.
b) Ve třetím případě ministerstvo
státní kontroly neoprávněně
uhradilo z rozpočtu kapitoly v prosinci 1991 stabilizační
příspěvek na bytovou výstavbu ve výši
15,6 tis. Kčs, neboť nerespektovalo ustanovení
§ 12 odst. 7 vyhlášky č. 136/1985 Sb.
o finanční, úvěrové a jiné
pomoci družstevní a individuální bytové
výstavbě a modernizaci rodinných domků
v osobním vlastnictví ve znění pozdějších
předpisů (vyhláška č. 73/1991
Sb. a další).
Podle § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.,
je správce kapitoly povinen odvést neoprávněně
čerpané prostředky do státního
rozpočtu republiky a zaplatit z nich penále ve výši
1 promile denně.
Také při výplatě odstupného
ministerstvo postupovalo nehospodárně. V březnu
1992 vyplatilo pracovníci odstupné 55 545 Kčs
na základě výpovědi z pracovního
poměru z důvodu nadbytečnosti, ačkoli
byla organizační změnou vytvořena
odpovídající pracovní místa.
Nedošlo tak k naplnění podmínek ustanovení
§ 46 odst. 2 písm. a) a písmeno b) zákoníku
práce a na druhé straně organizace neuplatnila
ustanovení § 65 odst. 2 téhož zákona.
Ministerstvo státní kontroly opět nepostupovalo
v souladu se zásadou maximální hospodárnosti
tak, jak ji stanovuje § 30 odst. 2 vyhlášky č.
205/1991 Sb.
Při kontrole byla zjištěna další
nehospodárnost ministerstva státní kontroly
při nakládání se státním
majetkem. Při pronájmu rekreačního
objektu v Harrachově o šedesáti lůžkách
bylo smluvně na dobu 10 let sjednáno nájemné
za 637,41 m2 nebytových prostor v částce
31 953,- Kčs ročně. Toto nájemné
se pohybuje mezi 7% až 29% sazby stanovené vyhláškou
č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor. Náhrada za dočasné
užívání pozemku (exkluzivně situovaného)
o rozloze 2 872 m2 bylá dohodnuta ve výši
47,- Kčs/rok, tj. 0,016 Kčs/m2. Ministerstvo
státní kontroly sjednáním takového
nájemného, které je hluboko pod tržními
cenami běžně dosahovanými v turisticky
významné exponované oblasti, nepostupovalo
hospodárně a způsobilo finanční
újmu organu státní správy. Nedbalo
ustanovení § 30 odst. 2 vyhlášky č.
20/1991 Sb., podle něhož je organizace hospodařící
s rozpočtovými prostředky mj. povinna dbát,
aby dosahovala maximálních příjmů.
Ministerstvo státní kontroly dosud rovněž
nevypořádalo škodu na majetku ve výši
19 849,- Kčs, která mu vznikla v důsledku
automobilové nehody ministra státní kontroly
v červnu 1991. Došlo tím opět ke krácení
finančních prostředků.
Výsledky kontroly ukázaly, že je třeba:
- odvést do státního rozpočtu 1 119,6
tis. Kčs neoprávněně čerpaných
prostředků a zaplatit penále ve výši
1 promile denně z neoprávněně použitých
prostředků,
- zrekonstruovat účetnictví od počátku
roku 1992,
- novelizovat interní předpisy o vedení účetnictví,
- provést kontrolu hospodaření s rozpočtovými
prostředky a dodržování jejich účelovosti
v roce 1992,
- valorizovat smlouvu o pronájmu rekreačního
zařízení v Harrachově vzhledem k podhodnocení
nájemného a ke změně ekonomických
a tržních podmínek a posílit tak finanční
situaci ministerstva,
- účetně vypořádat a uzavřít
škodu způsobenou na majetku ministerstva automobilovou
nehodou ministra státní kontroly,
- učinit interní organizační a personální
opatření k posílení rozpočtové
kázně,
- vytvořit takový organizační, informační
a řídící systém, který
by v maximální možné míře
zaručoval dodržování právních
předpisů zejména v oblasti personální,
správní, ekonomické a rozpočtové.
5. Kontrola privatizace státního podniku Knižní
velkoobchod Praha
Kontrola privatizace státního podniku Knižní
velkoobchod Praha byla dílčí částí
I. etapy kontroly majetku státu, schváleného
k privatizaci formou přímého prodeje, kterou
Nejvyšší kontrolní úřad
zahájil dne 30. října 1992. Kontrola privatizace
s.p. Knižní velkoobchod proběhla od 12. listopadu
do konce roku 1992.
Při kontrole bylo zjištěno, že
došlo k porušení právních předpisů
z oblasti privatizace jak na ministerstvu pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky (dále
jen "ministerstvo privatizace") a Fondu národního
majetku České republiky (dále jen "Fond
národního majetku"), tak i u nabyvatelů.
Zúčastněné osoby nerespektovaly zákon
č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby ve znění
zákona č. 92/1992 Sb. Rovněž byly porušeny
zásady činnosti orgánů státní
správy České republiky, uvedené v
§ 20 a § 21 zákona ČNR č. 105/1991
Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České republiky, jimiž se ukládá
ústředním orgánům řídit
se ve své činnosti zákony a usneseními
vlády.
Nerespektování zákona spočívalo
v tom, že s.p. Knižní velkoobchod byl odprodán
jinému nabyvateli, než kterého schválila
svým usnesením vláda České
republiky. To umožnily zejména nesprávné
údaje, dodatečně měněné
dokumenty a doklady, provedené úpravy v privatizačním
projektu a na to navazující oznamovací dopisy,
vyhotovené a rozeslané ministerstvem privatizace.
Kontrola privatizace s.p. Knižní velkoobchod
Praha ukázala, že je nutné na všech rozhodujících
stupních privatizace, tj. u zakladatele, na ministerstvu
privatizace a Fondu národního majetku jako realizátora
privatizace zpřísnit kontrolu dokumentů i
samotných privatizačních projektů
a vedení veškeré evidence týkající
se privatizačních projektů a stanovit osobní
odpovědnost každého pracovníka za jemu
uložené úkoly.
Zjištěné skutečnosti, uvedené
v kontrolním nálezu vyžadovaly, aby případ
byl posouzen z hlediska trestní odpovědnosti k tomu
příslušnými orgány. Proto byl
kontrolní nález postoupen dne 20. ledna 1993 Generální
prokuratuře ČR k dalšímu řízení.