6. Kontrola hospodaření Hnutí za samosprávnou
demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko
Kontrola byla vykonána z podnětu Městské
prokuratury v Brně a po dohodě s předsedou
Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost
pro Moravu a Slezsko (dále jen "Společnost
pro Moravu a Slezsko") a byla zaměřena na dodržováni
zákonů při vkládání
finančních prostředků Společnosti
pro Moravu a Slezsko do právních subjektů
na základě smluv a dohod uzavřených
v období od 22. října 1990 do 18. ledna 1991
a na ověření způsobu naložení
s tiskovým strojem IBM z dovozu.
Při kontrole bylo zjištěno, že Společnost
pro Moravu a Slezsko v případě vkladu finančních
prostředků do společnosti s ručením
omezeným na základě směnky nevyužila
svého práva podle směnečného
zákona (zákon č. 91/1950 Sb.), neboť
nepožadovala vrácení dlužné částky
a neuplatnila penalizační úrok. Při
prověření vkladů do ostatních
právních subjektů nebylo zjištěno
porušení platných zákonů a nebyl
prokázán finanční prospěch
některého z vedoucích představitelů
Společnosti pro Moravu a Slezsko.
Kontrolované hnutí bylo upozorněno na některé
nedostatky ve vedení o účetnictví,
neboť v některých případech nebyla
dodržena účtová osnova pro politické
strany a politická hnutí.
Zpráva o výsledku byla postoupena Městské
prokuratuře v Brně.
7. Kontrola čerpání prostředků
státního rozpočtu České republiky
poskytnutých v roce 1991 České správě
sociálního zabezpečení na vybavení
výpočetní technikou
Kontrola uskutečněná v České
správě sociálního zabezpečení
(dále jen "Správa") a vybraných
okresních správách za období září
až prosinec 1992 byla zaměřena především
na:
hospodárnost v použití přidělených
finančních prostředků na dodávky
výpočetní techniky,
realizaci a úhrady dodávek výpočetní
techniky dle uzavřených smluv mezi Správou
a Transaktou Praha včetně uzavřeného
zahraničního kontraktu s firmou Siemens Nixdorf
Osteuropa, GmBH, Dresden,
využití zakoupené výpočetní
techniky na dislokovaných pracovištích Správy.
Při kontrole bylo zjištěno, že
uzavřením kupní smlouvy na dovoz výpočetní
techniky s Transaktou Praha jako zprostředkovatelem dovozu
nevyužila Správa v souladu se zákonem č.
513/1991 Sb. (Obchodní zákoník) možnost
přímého podnikání ve vztahu
k zahraničním osobám i subjektům nezapsaným
v obchodním rejstříku. Důsledkem toho
došlo k proplacení obstaravatelské odměny
Transaktě Praha ve výši 0,7% z celkové
výše kontraktu, tj. cca 1,8 mil. Kčs, ačkoliv
k zabezpečení nutných činností
nevznikly zprostředkovateli náklady takového
rozsahu.
Dalším zjištěným nedostatkem je
poukázání finančních prostředků
v objemu 243,8 mil. Kčs Správou zprostředkovateli
Transakta Praha již 6 měsíců před
první splátkou faktur. Tím, že Správa
použila přidělené finanční
prostředky na krytí obchodní činnosti
cizí organizace, porušila vyhlášku č.
205/1991 Sb., která ukládá organizaci při
hospodaření s rozpočtovými prostředky
plnit úkoly nejhospodárnějším
způsobem. Přitom běžný bankovní
úrok z uvedené částky by činil
cca 13 mil. Kčs.
Dále bylo zjištěno, že při uzavírání
kupních smluv na dodávky výpočetní
techniky netrvala Správa na průkazném dokladování
a konečném vyúčtování
skutečně vynaložených nákladů
na dopravu a pojištění dodávek; ale
naopak uhradila tyto položky na základě taxativně
dohodnuté částky ve výši cca
2,7 mil. Kčs.
Současně s realizací dovozu výpočetní
techniky nebyly na některých pracovištích
Správy vytvořeny vhodné předpoklady
pro její instalaci, která byla prováděna
až s pětiměsíčním odstupem.
Přešetřením evidence výpočetní
techniky dodané Správě pro Prahu 4 v hodnotě
4,3 mil. Kčs bylo zjištěno, že nebyla
po dobu 10 měsíců převzata do účetní
evidence dle Účtové osnovy a směrnice
k účtové osnově pro rozpočtové
organizace a dle příslušného ustanovení
zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
a přes její značnou hodnotu byla vedena pouze
na formuláři "soupis inventáře
podle jednotlivých místností" bez uvedení
dalších konkrétních údajů.
Kontrolní zjištění upozornilo
na oblasti, ve kterých musí Správa zkvalitnit
svoji činnost. Jedná se o:
osvojení všech ustanovení obchodního
zákoníku,
zabezpečování stanovených úkolů
hospodárným způsobem,
vedení účetnictví a evidence majetku
podle příslušných právních
předpisů.
8. Kontrola čerpání dotací ze státního
rozpočtu České republiky poskytnutých
v roce 1990 a 1991 ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky pro
občanská sdružení na úseku dětí
a mládeže
Cílem kontroly bylo ověřit
způsob hospodaření s dotacemi poskytnutými
ze státního rozpočtu v roce 1990 a 1991,
dodržování platných právních
předpisů upravujících jejich použití,
řádnost jejich vyúčtování.
Jedním z důvodů pro vykonání
kontroly byla skutečnost, že resortu Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky (dále jen "ministerstvo
školství") je poskytován největší
objem finančních prostředků pro občanská
sdružení - cca 50 010 celkového objemu vyčleněného
ze státního rozpočtu České
republiky pro tento účel.
Při kontrole bylo zjištěno, že
v roce 1990 byly občanským sdružením
poskytnuty dotace k vyúčtování v celkovém
objemu 125 575 440 Kčs. V termínu stanoveném
ministerstvem školství pro předložení
vyúčtování, tj. k 31. prosinci 1991,
nebyly občanskými sdruženími vráceny
nevyčerpané prostředky ve výši
2 339 149,49 Kčs. Ještě v době provádění
kontroly (k 30. září 1992) činila
výše nevrácených finančních
prostředků do státního rozpočtu
za rok 1990 celkem 918 709,40 Kčs (z toho Republikové
koordinační centrum Svazu mladých dlužilo
615 274,70 Kčs a Správa účelových
zařízení Ostrava 303 434,70 Kčs).
Státní rozpočet republiky tak zálohoval
další vinnost obou občanských sdružení.
V roce 1991 byly 169 občanským sdružením
dětí a mládeže poskytnuty účelové
dotace ze státního rozpočtu České
republiky prostřednictvím ministerstva školství
na schválené programy v celkovém objemu 205
568 862,20 Kčs. K datu 30. října 1992 nebylo
uzavřeno vyúčtování dotací
poskytnutých v roce 1991 devíti občanským
sdružením v celkové výši 3 940
630 Kčs.
Při kontrole příjemců dotace byly
zjištěny závažné nedostatky v jejím
vyúčtování. Např. nebyly doloženy
prvotní účetní doklady prokazující
správnost čerpaných částek
(Městské koordinační centrum Ostrava,
Kluby křesťanské mládeže Praha).
Kontrolou prvotních účetních dokladů
bylo dále zjištěno, že některá
občanská sdružení obdržela dotace
jak z ministerstva školství, tak z ministerstva životního
prostředí a do vyúčtovaní zahrnula
shodné náklady u obou resortů (TASK Pardubice,
Nadace Československé zelené sítě
nevládních ekologických center Plzeň).
Při kontrole bylo dále zjištěno, že
některá z občanských sdružení,
která vyúčtování nepředložila,
se buď nenacházejí na uvedené adrese,
nebo se nepodařilo s nimi spojit (Pražské centrum
vědy a techniky mládeže, Majetkoprávní
unie dětských a mládežnických
organizací Praha, Nadace Československé zelené
sítě nevládních ekologických
center Praha Klub křesťanské mládeže
Brno, Unie romské mládeže Praha). Na výzvu
Nejvyššího kontrolního úřadu
odpovědný pracovník Sdružení
mladých železničářů Brno
odmítl předložit vyúčtování
dotace. Odpovědný pracovník občanského
sdružení Svaz mladých OKC Jesení sdělil,
že mu z přidělené dotace byla zcizena
částka 205 000 Kčs. Dále bylo zjištěno,
že tři občanská sdružení,
která nepředložila vyúčtování,
nejsou registrována u ministerstva vnitra (Liga mladých
socialistů Praha, Informační centrum studentů
Brno, Sdružení mladých železničářů
Brno).
K tomuto nežádoucímu stavu přispívá
i to, že podle stávající právní
úpravy občanská sdružení mohou
uvádět pro registraci pouze své sídlo
a nikoliv přesnou adresu a nemají povinnost oznamovat
její změny.
K odstranění nedostatků zjištěných
při kontrole je třeba zejména:
aby ministerstvo školství odstranilo zjištěné
závady na úseku ověřování
registrace občanských sdružení před
poskytnutím. dotace, zpřesnilo účel
pro použití dotací, sledovalo hospodaření
s poskytnutými dotacemi, zabezpečilo kontrolu předložených
vyúčtování dotací a uplatňování
sankcí podle zákona ČNR č. 576/1990
Sb.,
zakotvit v novelizovaných Zásadách pro poskytování
dotací ze státního rozpočtu České
republiky na činnost společenských organizací
a občanských sdružení ustanovení,
které by řešilo vlastnický vztah.k majetku
pořízenému z prostředků státní
dotace po zániku sdružení,
zakotvit v zákoně č. 83/1990 Sb., o sdružování
občanů v platném znění povinnost
občanských sdružení hlásit ministerstvu
vnitra své adresy a jejich změny.
9. Kontrola použití finančních prostředků
poskytnutých na odstranění ekonomické
újmy v zemědělském družstvu Nový
Hrozenkov
Na základě stížnosti bývalého
poslance ČNR pana Vladimíra Zemana, který
vyjádřil svoji nespokojenost s předchozím
vyřízením věci ze strany ministerstva
státní kontroly, byla v měsíci říjnu
1992 provedena kontrola použití finančních
prostředků poskytnutých na odstranění
ekonomické.újmy v zemědělském
družstvu Nový Hrozenkov.
Zemědělské družstvo Nový Hrozenkov
obdrželo v roce 1985 prostřednictvím zvláštního
účelově vázaného účtu
26 397 099 Kčs na realizaci 13 opatření k
odstranění ekonomické újmy za zemědělské
a lesní pozemky užité pro pásmo hygienické
ochrany II. stupně vodní nádrže a stavby
vodního díla:
Při kontrole bylo zjištěno, že
zemědělské družstvo Nový Hrozenkov
v letech 1986 až 1992 z prostředků účelově
vázaných na odstranění ekonomické
újmy neoprávněně čerpalo 5
933 064 Kčs. V rozporu s § 5, odst. 2 nařízení
vlády č. 102/1976 Sb., o odstraňování
ekonomické újmy socialistických zemědělských
organizací, použilo prostředky na jiné
účely (např. na nákup vkladových
certifikátů Komerční banky, k provozním
účelům zemědělského
družstva, na výstavbu zpracovny mléka atp.)
nebo čerpalo prostředky nad rozpočet jednotlivých
opatření schválených příslušným
zemědělským orgánem.
Výsledky kontroly ukázaly, že:
- neoprávněně použité prostředky
ve výši 5 933 064 Kčs musí být
vráceny na účelové vázaný
účet,
- stížnost bývalého poslance ČNR
p. Vladimíra Zemana byla oprávněná.
10. Kontrola způsobu využití dotace k financování
ostav 200. výročí úmrtí W.
A. Mozarta v roce 1991
Ke kontrole způsobu využití dotace k financování
oslav 200. výročí úmrtí W.
A. Mozarta přistoupil Nejvyšší kontrolní
úřad na základě podnětu bývalých
poslankyň České národní rady
Věry Čulíkové a Daniely Kolářové.
Kontrole provedené u československé umělecké
agentury Pragokoncert (která byla po zrušení
funkce vládního zmocněnce vlády pověřena
zabezpečením těchto oslav) bylo podrobeno
období roku 1991.
Kontrola byla zaměřena zejména na to, zda
dotace ve výši 13 200 tis. Kčs byla použita
pro účely, pro něž byla vládou
poskytnuta, a dále na efektivnost a hospodárnost
čerpání těchto prostředků.
Předmětem kontroly bylo mj. i posouzení celkového
rozsahu akce, způsob zabezpečení propagace
prodeje vstupenek a nezbytnost úhrad honorářů.
Při kontrole bylo zjištěno zejména,
že:
v srpnu 1991 byly nedostatečně smluvně zajištěny
s Krátkým filmem a.s. příjmy z prodeje
videokazet "Stavovské divadlo",
v průběhu akce se vyskytly nedostatky v distribuci
propagačních publikací "Mozartovy opery
pro Prahu" a pamětních medailí.
Kontrolní zjištění ukázalo,
že je třeba ze strany ministerstva kultury a umělecké
agentury Pragokoncert:
důsledně sledovat plnění podmínek
smlouvy s Krátkým filmem Praha a.s., zejména
z hlediska naplnění příjmů
z videokazet, event. smlouvu novelizovat,
hledat řešení pro další využití
neprodaných publikací a pamětních
medailí.
Nejvyšší kontrolní úřad
předal všem kontrolovaným subjektům
kontrolní nálezy a zástupci Nejvyššího
kontrolního úřadu projednali s nimi výsledky
příslušné kontroly, a to v souladu s
ustanovením § 22 odst. 1 písm. e) a odst. 2
zákona ČNR č. 6111992 Sb.
Projednání výsledků kontrolních
zjištění proběhlo řádně
se všemi kontrolovanými orgány a organizacemi
s výjimkou ministerstva státní kontroly [o
postoji ministerstva státní kontroly ke zjištěným
nedostatkům v jeho činnosti Nejvyšší
kontrolní úřad podává informaci
vládě], které odmítlo jejich projednání,
ačkoliv už v průběhu kontroly na základě
upozornění Nejvyššího kontrolního
úřadu začalo nejzávažnější
nedostatky odstraňovat.
Kontrolovaným subjektům bylo umožněno
vznést námitky proti pravdivosti, úplnosti,
nebo průkaznosti kontrolních zjištění.
Takovéto námitky, které by bylo třeba
(podle § 22 odst.1 písm. zákona ČNR
č. 6111992 Sb.) prověřit, neuplatnil žádný
z nich.
Nejvyšší kontrolní úřad
požádal kontrolované subjekty, aby v souladu
s ustanovením § 24 písm. zákona ČNR
č. 61/1992 Sb. předložily v dohodnuté
lhůtě písemnou zprávu 0 opatřeních,
která přijmou k odstranění zjištěných
závad, což je hlavním cílem kontroly
vykonávané Nejvyšším kontrolním
úřadem.
Těmto požadavkům kontrolované subjekty
(kromě ministerstva státní kontroly) vyhověly
a přijaly potřebná opatření,
včetně navrácení nesprávně
použitých prostředků do státního
rozpočtu.
Mimoto ve dvou případech byly kontrolní nálezy
postoupeny k dalšímu řízení orgánům
prokuratury.
Odstranění nedostatků zjištěných
při těchto kontrolách vyžaduje v
některých případech taková
opatření, jejichž přijetí je
nad rámec kompetence kontrolovaných subjektů.
Jedná se zejména o iniciování a
přijetí novely stávajících
právních předpisů [zákona
o sdružování občanů v politických
stranách a politických hnutích] a
předpisů vydaných na jejich základě
[Zásady pro poskytovaní dotací ze státního
rozpočtu republiky].
Způsob projednávání jednotlivých
kontrolních zjištění a opatření
přijatá k jednotlivým kontrolním
nálezům uvádí ve stručnosti
následující přehled.
ad 1. Kontrola a vyhodnocení výročních
finančních zpráv politických stran
a politických hnutí za rok 1991
Zprávu o této kontrole projednal rozpočtový
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky (dále jen "Poslanecká sněmovna")
a svým usnesením č. 007 ze dne 21. ledna
1993 doporučil Poslanecké sněmovně
vzít zprávu o hospodaření politických
stran za rok 1991 na vědomí s tím, že
současně doporučil zpracovat novelu zákona
o sdružování občanů v politických
stranách a politických hnutích. Poslanecká
sněmovna projednala zprávu rozpočtového
výboru k této věci a na své 6. schůzi
dne 24. února 1993 přijala usnesení č.
24, v němž doporučila poslaneckým klubům,
aby se zabývaly přípravou návrhu zákona
o sdružování občanů v politických
stranách a hnutích, který mj. upraví
režim hospodaření politických stran
a aby návrh tohoto zákona připravila skupina
poslanců navržených politickým grémiem.
ad 2. Kontrola hospodaření s prostředky
státního rozpočtu České republiky
a dodržování rozpočtových opatření
na ministerstvu financí České republiky u
kapitoly - Všeobecná pokladní správa
Opatření ke kontrolnímu nálezu Nejvyššího
kontrolního úřadu byla částečně
realizována již v závěru kontroly (tj.
při zpracovávání návrhu rozpočtu
kapitoly Všeobecná pokladní správa na
rok 1993) a další opatření budou realizována
v průběhu 1, pololetí 1993. Jde zejména
o vypracování metodiky pro čtvrtletní
zprávu o plnění rozpočtu a přehodnocení
smlouvy s peněžními ústavy o vedení
účtů rozpočtových kapitol.
Ministerstvo financí zajišťuje také zpracování
nových rozpočtových pravidel a navazujících
prováděcích předpisů, v nichž
budou promítnuty podněty, vzešlé z této
prověrky.
ad 3. Kontrola hospodaření s prostředky
státního rozpočtu České republiky
a dodržování rozpočtových opatření
na ministerstvu průmyslu a obchodu České
republiky
Ministr průmyslu a obchodu vydal svým opatřením
č. 3 ze dne 28, ledna 1993 "Systémová
opatření pro čerpání přidělených
prostředků ze státního rozpočtu
České republiky". Přijatá opatření
nají zabezpečit efektivnější
a hospodárnější vynakládání
prostředků, zpřísnění
režimu rozpočtového hospodaření
kapitoly a zajištění zvýšení
osobní odpovědnosti jednotlivých vedoucích
pracovníků ministerstva a jednotlivých organizací
za čerpání prostředků.
Neoprávněně čerpané prostředky
ve výši 2 088 202,8 Kčs vrátilo ministerstvo
průmyslu a obchodu 15. ledna 1993 do státního
rozpočtu.
ad 4. Kontrola hospodaření s prostředky
státního rozpočtu České republiky
a dodržování rozpočtových opatření
na ministerstvu státní kontroly České
republiky
Kontrolní pracovníci Nejvyššího
kontrolního úřadu, kteří zahájili
kontrolu účetnictví na ministerstvu státní
kontroly dne 23. listopadu 1992, zjistili tak závažné
nedostatky ve vedení účetnictví ministerstva
(neprůkaznost a neúplnost účetnictví),
že vedoucí kontrolní skupiny na základě
dílčího kontrolního nálezu
o těchto nedostatcích informoval již 27. listopadu
1992 ministra státní kontroly a posléze další
vedoucí pracovníky ministerstva státní
kontroly [pány Procházku, dr. Mužáka,
dr. Menšíka a Macigu.] a doporučil mu vytvořit
bezodkladně pracovní skupinu, která by zrekonstruovala
účetnictví za rok 1992, neboť jinak
by zkreslením výsledků hospodaření
se státními prostředky došlo k ohrožení
roční účetní závěrky
a závěrečného účtu kapitoly
ministerstva státní kontroly za rok 1992, což
by v konečném důsledku vedlo i k ohrožení
sestavení státního závěrečného
účtu republiky. Vzhledem k vážnosti
tohoto stavu vedení ministerstva již 1. prosince 1992
zřídilo komisi pro rekonstrukci účetnictví.
Kontrolní nález o kontrole hospodaření
s prostředky státního rozpočtu a dodržování
rozpočtových opatření byl ministrovi
státní kontroly předán dne 15, ledna
1993. Ministerstvo státní kontroly odmítlo
kontrolní nález projednat. Ministerstvo státní
kontroly bylo povinno navrátit do státního
rozpočtu prostředky čerpané v rozporu
se stanoveným účelem ve výši
1 119,6 tis. Kčs. Nejvyšší kontrolní
úřad podalo této věci informaci vládě
republiky.
ad 5. Kontrolu privatizace státního podniku
Knižní velkoobchod Praha
Na ministerstvu pro správu národního majetku
a jeho privatizaci byl vydán příkaz ministra
č. 2/1993 ze dne 20. ledna 1993, který stanovuje
provést úpravu vnitřních organizačních
norem a schvalovacích postupů. Příkaz
dále ukládá nejpozději od 1. února
1993 zajistit normy systému likvidace písemné
dokumentace týkající se privatizace podle
jednotlivých privatizovaných podniků.
Na Fondu národního majetku bylo učiněno
mimořádné opatření ke zkvalitnění
vedení veškeré majetkové dokumentace.
ad 6. Kontrola hospodaření Hnutí za
samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu
a Slezsko
Kontrolní nález byl postoupen Městské
prokuratuře v Brně a předán předsedovi
Společnosti pro Moravu a Slezsko jako podklad pro odstranění
zjištěných nedostatků.
ad 7. Kontrola čerpání prostředků
státního rozpočtu České republiky
poskytnutých v roce 1991 České správě
sociální.ho zabezpečení na vybavení
výpočetní technikou
Na České správě sociálního
zabezpečení byl vydán příkaz
ředitele č. 2 z 26. února 1993, který
zejména zdůrazňuje povinnost postupovat při
uzavírání kupních smluv na dodání
zboží se zahraničním partnerem a při
poskytování záloh k úhradě
dodávek podle platných právních předpisů,
včetně vedení účetnictví
podle zákonů o účetnictví a
účtové osnovy. Současně uložil
projednat s Transaktou a.s. Praha správnost výše
obstaravatelské odměny za dodanou výpočetní
techniku.
ad 8. Kontrola čerpání dotací
ze státního rozpočtu České
republiky poskytnutých v roce 1990 a 1991 ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky pro občanská sdružení
na úseku dětí a mládeže
Ministerstvo školství přijalo opatření
k odstranění nedostatků na úseku ověřování
registrace občanských sdružení, stanovení
účelu pro použití dotací a hospodaření
s poskytnutými dotacemi včetně kontroly a
uplatňování sankcí. Je třeba
aby ministerstvo financí upravilo Zásady pro poskytování
dotací ze státního rozpočtu, zejména
pokud jde o podmínky poskytování dotací
a vyřešení vlastnického vztahu k majetku
občanských sdružení pořízeného
z prostředků státního rozpočtu
po případném zániku těchto
sdružení.
Dále je ministerstvo školství povinno postarat
se o řádné vyúčtování
nebo navrácení do státního rozpočtu
dotací nevyúčtovaných občanskými
sdruženími ve výši 2 451 11 Kčs.
ad 9. Kontrola použití finančních
prostředků poskytnutých na odstranění
ekonomické újmy v zemědělském
družstvu Nový Hrozenkov
V návaznosti na výsledek kontroly byla zemědělským
družstvem Nový Hrozenkov přijata opatření
k navrácení neoprávněně použitých
finančních prostředků na zvláštní
účet ve výši 5 933 064 Kčs. K
21. prosinci 1992 vrátilo zemědělské
družstvo 1 233 064 Kčs. Zbývající
částka 4 700 000 Kčs bude odvedena do konce
dubna 1993.
Na základě tohoto kontrolního zjištění
místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux přijal opatření ke zpřísnění
postupu pro čerpání prostředku ze
státního rozpočtu, včetně uplatňování
sankcí za nedodržení podmínek.
ad 10. Kontrola způsobu využití dotace
k financování oslav 200. výročí
úmrtí W. A. Mozarta v roce 1991
Pragokoncert ve spolupráci s ministerstvem kultury přistoupil
k prodeji pamětních medailí a publikací
"W. A. Mozart 1991" a navázal kontakt s Krátkým
filmem a.s. Praha za účelem úhrady videokazety
"Divadlo mozartovských premiér".
Nejvyšší kontrolní úřad
v období září až prosinec 1992
zpracoval stanoviska k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1991, k závěrečným
účtům u vybraných kapitol státního
rozpočtu za rok 1991, k návrhům právních
předpisů upravujících rozpočtové
hospodaření a dále informace a k předběžným
výsledkům pokladního plnění
státního rozpočtu a společných
příjmů státního rozpočtu.
1. Stanovisko k výsledkům hospodaření
rozpočtové kapitoly - ministerstvo státní
kontroly České republiky - za rok 1991
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu
obsahovalo souhrnný přehled o hospodaření
příjmové a výdajové části
rozpočtu kapitoly - ministerstvo státní kontroly.
Rozpočtové výdaje byly v průběhu
roku několikrát upravovány rozpočtovými
opatřeními. Celkové výdaje byly proti
schválenému rozpočtu zvýšeny
z 12 010 tis. Kčs na 24 353 tis. Kčs, tj. o 102,8
%. V závěru roku byla ministerstvem financí
provedena blokace výdajů ve výši 160
tis. Kčs, takže skutečně použitelné
prostředky pro rok 1991 činily 24 193 tis. Kčs.
Prostředky byly čerpány ve výši
22 648 tis. Kčs, tj. na 93,6 % upraveného rozpočtu
kapitoly.
Rozpočtový výbor České národní
rady byl ve stanovisku Nejvyššího kontrolního
úřadu dále, upozorněn na následující
nedostatky v rozpočtovém hospodaření
ministerstva státní kontroly v roce 1991:
Nedošlo k vyhodnocení podílu nově zřizovaných
oblastních pracovišť na výdajích
kapitoly, přestože úprava rozpočtu výdajů
byla především provedena z tohoto důvodu.
Neúměrné nárokování
prostředků na vrub nečerpaných rozpočtových
položek mělo za následek jejich neúčelné
vázání, jako například u výdajů
na cestovně, kde bylo rozpočtováno 1 250
tis. Kčs a skutečně čerpáno
607,2 tis. Kčs, tj. 48,57 %, dále u ostatních
výplat fyzickým osobám, kde bylo rozpočtováno
105 tis. Kčs a skutečně čerpáno
63 tis. Kčs, tj. 60,0% apod.
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu
bylo předáno dne 7. října 1992 rozpočtovému
výboru České národní rady s
doporučením na přijetí takových
opatření, která by zabránila opakování
nedostatků v neodůvodněném nárokování
prostředků ze státního rozpočtu
ministerstvem státní kontroly v roce 1992.
2. Stanovisko k výsledkům hospodaření
rozpočtové kapitoly - Všeobecná pokladní
správa - za rok 1991
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu
obsahovalo souhrnné vyhodnocení plnění
příjmů a výdajů rozpočtové
kapitoly - Všeobecná pokladní správa.
Zvýšený rozpočet příjmů
kapitoly zůstal za rok 1991 nesplněn o 15 735 mil.
Kčs, oproti tomu výdaje byly překročeny
o 1 596 mil. Kčs.
Došlo k výraznému zvýšení
dotace do rozpočtu okresních úřadů
a obcí, a to ze 17 756 mil. Kčs na 2 166 mil. Kčs
a dále ke krytí nárůstu dotací
zvýšením příjmů a vázání
části dotací do místních rozpočtů
bez schválení v orgánech České
národní rady.
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu
bylo předáno dne 7. října 1992 rozpočtovému
výboru České národní rady s
doporučením, aby správce kapitoly Všeobecná
pokladní správa, tj. ministerstvo financí,
při vynakládání prostředků
v roce 1992 věnoval zvýšenou pozornost dodržování
zásad účelnosti a hospodárnosti podle
předem stanovených podmínek a pravidel.
3. Stanovisko k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1991
Rozpočtové hospodaření České
republiky v roce 1991 vycházelo ze zákona ČNR
č.594/1990 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1991 ve znění
zákona ČNR č. 313/1991 Sb., kterým
byly nahrazeny podíly okresních úřadů
a obcí na stanovených příjmech dotacemi
ze státního rozpočtu. Podle citovaných
zákonů České národní
rady měl na rok 1991 rozpočtovaný přebytek
činit 1,10 mld Kčs. Podle vládního
návrhu státního závěrečného
účtu České republiky skončilo
rozpočtové hospodaření za rok 1991
schodkem ve výši 13,62 mld Kčs. Rozdíl
mezi záměrem rozpočtu a skutečností
činil 14,72 mld Kčs. Státní rozpočet
České republiky byl ve státním závěrečnému
účtu za rok 1991 uzavřen na základě
pokladních zůstatků příjmových
a výdajových účtů k 31. prosinci
1991 (včetně bankovních dodatků).
Do výsledků státního závěrečného
účtu nebyly zahrnuty operace vyplývající
z řádného finančního vypořádání
odvodových a dotačních vztahů se státním
rozpočtem České republiky a státním
rozpočtem československé federace, které
se staly (na doporučení Mezinárodního
měnového fondu) předmětem běžného
rozpočtového hospodaření v roce 1992.
Z titulu finančního vypořádání
za rok 1991 bylo do státního rozpočtu České
republiky v roce 1992 odvedeno 6,24 mld Kčs. Část
schodku státního rozpočtu České
republiky za rok 1991 (3,72 mld Kčs) byla oddlužena
z prostředků finančního vypořádání.
První etapa valorizace výdajů o 13,99 mld
Kčs podle usnesení vlády České
republiky č. 200/1991 k výsledkům rozpočtového
hospodaření České republiky v roce
1991 a některým problémům státního
rozpočtu České republiky na rok 1991 byla
kryta zvýšením příjmů.
Do skutečného čerpání výdajů
státního rozpočtu se navíc promítly
důsledky druhé etapy valorizace výdajů
o 3,76 mld Kčs, schválené usnesením
České národní rady z 24. schůze
dne 8. listopadu 1991 ke zprávě vlády o finančním
hospodaření České republiky za první
až třetí čtvrtletí a návrhu
na řešení vybraných problémů
ve státním rozpočtu České republiky
v závěru roku 1991. Přitom tato valorizace
nebyla kryta odpovídajícími příjmy,
ale předpokládanými rezervami, případně
úsporami v jiných oblastech rozpočtových
výdajů. K realizaci druhé etapy valorizace
výdajů se přistoupilo v době, kdy
již docházelo ke snížení dynamiky
příjmů a ke zrychlení výdajů
již valorizovaných v první etapě. To
mělo za následek vyčerpání
přebytku vytvořeného v prvním pololetí
a v závěru roku se stalo příčinou
vysoké schodkovosti státního rozpočtu.
Nebyla včas přijata taková opatření,
která by regulovala vývoj výdajů v
závislosti na vývoji příjmů.
Společné příjmy, tj. odvody a daně
ze zisku a daň z obratu, činily k 31. prosinci 1991
za Českou a Slovenskou Federativní republiku 250,94
mld Kčs, v poměru 2,4:1. Společné
příjmy byly v České republice splněny
na 101,4 %, zatímco společné inkaso, které
bylo v podílu 40 % poskytnuto do státního
rozpočtu České republiky bylo nižší
o 8,4 mld Kčs, a bylo tedy splněno na 92,2%.
Na základě hodnocení státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1991 předložil Nejvyšší
kontrolní úřad České národní
radě tato doporučení:
vládní návrh státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1991 schválit
spolu s vládním návrhem zákona o emisi
státních dluhopisů České republiky
na krytí schodku státního rozpočtu
České republiky za rok 1991;
v návrhu usnesení České národní
rady zdůraznit příčiny vzniku schodku
státního rozpočtu České republiky
za rok 1991 a striktně připomenout nepřípustnost
opakování negativních jevů v hospodaření
s rozpočtovými prostředky v závěru
roku 1991 i v roce 1992;
zkušenosti z nízké účinnosti
regulačních a kontrolních mechanismů
státního rozpočtu (zejména v závěru
roku 1991) promítnout do novely zákona České
národní rady o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtových
pravidel republiky).
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu
bylo předáno dopisem jeho prezidenta č.j.
74 ze dne 16. října 1992 předsedovi České
národní rady.
4. Stanovisko k novelizaci rozpočtových pravidel
Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky zpracoval doporučení
a náměty na zásadní úpravu
a nové pojetí právních předpisů
upravujících rozpočtová pravidla,
rozpočtovou klasifikaci a hospodaření s prostředky
veřejných rozpočtů, tj. státního
rozpočtu a místních rozpočtů.
Dosavadní rozpočtová pravidla plnila jen
pasivní funkci centra při usměrňování
hospodaření s rozpočtovými prostředky
a často sloužila jen na profinancování
úkolů bez ohledu na požadavky jejich efektivního
a účelného použití. Tato pravidla
jsou nekonkrétní a nevymezují povinnosti
a úkoly jednotlivých subjektů. Základní
pojmy a kritéria pro rozpočtovou klasifikaci a transparentnost
peněžních toků ve vztahu k zajištění
vyrovnanosti státního rozpočtu včetně
efektivního fungování státní
pokladny nejsou ve stávajících pravidlech
systémově a žádoucím způsobem
řešeny.
Nejvyšší kontrolní úřad
ve svém stanovisku doporučil zejména, aby
bylo přistoupeno ke zpracování nových
rozpočtových pravidel v souladu s mezinárodními
standardy a požadavky mezinárodních institucí
a k návrhu nového zákona o rozpočtových
pravidlech a právního předpisu na úpravu
rozpočtové klasifikace. Dále doporučil,
aby byl vytvořen účinný systém
a institucionální podmínky pro průběžnou
kontrolu čerpání prostředků
a usměrňování peněžních
toků v rámci příjmů a výdajů
státního rozpočtu a aby bylo organizačně
zabezpečeno včasné a kvalitní zpracování
nových právních norem a předpisů
upravujících rozpočtové hospodaření.
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu
bylo předáno dne 24. července 1992 ministerstvu
financí a místopředsedovi České
národní rady. Doporučení uvedená
ve stanovisku byla využita. Ministerstvo financí zahájilo
práce na nových právních předpisech
upravujících rozpočtové hospodaření
a k tomuto účelu byla ustavena meziresortní
pracovní skupina. Některá doporučení
byla promítnuta do změn a doplňků
zákona o rozpočtových pravidlech republiky
uvedených v části čtvrté zákona
ČNR č. 10/1992 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1993, o změně
a doplnění některých zákonů
České národní rady a některých
dalších předpisů.
5. Informace k předběžným výsledkům
pokladního plnění státního
rozpočtu České republiky k 31. říjnu
1992
Státní rozpočet České republiky
vykázal k 31. říjnu 1992 u Státní
banky československé pokladní schodek, tj.
převahu výdajů nad příjmy,
ve výši 4,75 mld Kčs. Po doplatku podílu
na společných příjmech, tj. odvodech
a daních ze zisku a daně z obratu, činil
reálný schodek za měsíc říjen
2,1 mld Kčs, který byl kryt emisí státních
pokladničních poukázek ve výši
4,41 mld Kčs (aktivní pozice státního
rozpočtu u Státní banky československé
2, 25 mld Kčs).
Státní rozpočet československé
federace k 31. říjnu 1992 vykázal reálný
schodek ve výši 2,23 mld Kčs a státní
rozpočet Slovenské republiky ve výši
3,08 mld Kčs. Celkový schodek souhrnu státních
rozpočtů v České a Slovenské
Federativní Republice k tomuto datu činil 7,47 mld
Kčs.
Schodky státních rozpočtů byly ovlivněny
zejména nízkým plněním společných
příjmů, jejichž propad proti alikvotě
ročního rozpočtu připadající
na deset měsíců (217,26 mld Kčs) činil
27,95 mld Kčs. Na tomto propadu společných
příjmů se odvody a daně ze zisku podílely
částkou 9,74 mld Kčs a daň z obratu
18,19 mld Kčs. V měsíci říjnu
se zpomalila dynamika odvodů a daní ze zisku, a
mírně se naopak zrychlila u daně z obratu.
Ve výdajové stránce rozpočtu se ještě
plně neprojevovala opatření přijatá
k regulaci výdajů a k dosažení celoroční
rozpočtové vyrovnanosti.
Z tohoto vývoje bylo možné odvodit, že
přes provedená regulační opatření
ve výdajích nadále při nenaplňování
příjmové stránky bude trvat napjatost
v dosažení celoroční vyrovnanosti státního
rozpočtu České republiky. Riziko případné
nevyrovnanosti rozpočtového hospodaření
České republiky za rok 1991 se v té době
odhadovalo v rozpětí 4 až 6,5 mld Kčs.
Úroveň možného rozpočtového
schodku byla do určité míry závislá
i na vývoji finančního hospodaření
na území České republiky a Slovenské
republiky, zejména v tvorbě rozpočtových
zdrojů plynoucích do přerozdělovaných
společných příjmů ve prospěch
federálního a obou republikových rozpočtů.
Propady v příjmech se soustředily právo
do této oblasti a byly hlavním faktorem schodkovosti.
Kromě toho ve federálním rozpočtu
nebyly plněny ani vlastní příjmy,
které byly do konce října t.r. relativně
nižší o 4,6 mld Kčs.
Informace Nejvyššího kontrolního úřadu
byla předána dne 5. listopadu 1992 předsedovi
rozpočtového výboru České národní
rady a dne 6. listopadu 1992 místopředsedovi České
národní rady.
6. informace k plnění společných
příjmů státních rozpočtů
v České a Slovenské Federativní Republice
na území České republiky a Slovenské
republiky k 31. říjnu 1992
Informace byla zpracována jako dodatek k materiálu
o předběžných výsledcích
pokladního plnění státního
rozpočtu České republiky k 31. říjnu
1992, předloženému rozpočtovému
výboru České národní rady dne
5. listopadu t.r.
Skutečné inkaso společných příjmů
v České a Slovenské Federativní Republice
k 31. říjnu činilo 189,30 mld Kčs,
z toho na území České republiky 144,69
mld Kčs (76,4%) a na území Slovenské
republiky 44,61 mld Kčs (23,6%), v poměru 3,24:1.
Podle podílů stanovených rozpočtovými
zákony bylo do státního rozpočtu československé
federace převedeno 66,26 mld Kčs (35,0%) do státního
rozpočtu.České republiky 78,6 mld Kčs
(41,5%) a do státního rozpočtu Slovenské
republiky 44,48 mld Kčs (23,5%).
Při porovnání skutečných přínosů
obou republik s podíly, podle kterých byly společné
příjmy k 31. říjnu 1992 (včetně
doplatků) přerozděleny, pak z území
České republiky bylo do státního rozpočtu
československé federace odvedeno 66,13 mld Kčs
(99,8%) a z území Slovenské republiky jen
0,13 mld Kčs (0,2%). To znamená, že státní
rozpočet československé federace byl za deset
měsíců od počátku roku prakticky
plně dotován výnosy společných
příjmů vytvořených na území
České republiky.
Záměry souhrnu státních rozpočtů
v České a Slovenské Federativní Republice
pro rok 1992 v oblasti tvorby společných příjmů
nebyly naplňovány. O tom svědčí
skutečnost, že k 31. říjnu 1992 byl
úhrnný rozpočet daně z obratu (144,97
mld Kčs) splněn na 70,8%, což proti jeho alikvotě
představoval relativní propad ve výši
cca 18,2 mld Kčs a rozpočet odvodů a daní
ze zisku (11,66 mld Kčs) na 74,9 %, při relativním
propadu o cca 9,7 mld Kčs. Hlavní podíl na
neplnění rozpočtovaných předpokladů
přitom připadl na Slovenskou republiku, což
v zásadě ovlivnilo i vztah obou republik vůči
příjmové stránce státního
rozpočtu československé federace.
Vývoj tvorby společných příjmů
na území České republiky a Slovenské
republiky byl naprosto rozdílný.
Podle globálních údajů Státní
banky československé ze dne 19. listopadu 1992 vykazoval
souhrn státních rozpočtů v České
a Slovenské Federativní Republice již úhrnný
schodek, tj. převahu výdajů nad příjmy
ve výši 20,55 mld Kčs, a to všech tří
státních rozpočtů (federace - 7,88
mld Kčs, Česká republika - 4,22 mld Kčs,
Slovenská republika 8,45 mld Kčs), který
odvody a daněmi ze zisku (realizují se vždy
27. dne v měsíci) mohl být sice zmírněn,
ale nikoliv vyrovnán.
Informace Nejvyššího kontrolního úřadu
byla předána dne 20. listopadu 1992 dopisem prezidenta
č.j. 1/92192 místopředsedovi České
národní rady a předsedovi rozpočtového
výboru České nerodní rady.