6. Kontrola hospodaření Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko

Kontrola byla vykonána z podnětu Městské prokuratury v Brně a po dohodě s předsedou Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko (dále jen "Společnost pro Moravu a Slezsko") a byla zaměřena na dodržováni zákonů při vkládání finančních prostředků Společnosti pro Moravu a Slezsko do právních subjektů na základě smluv a dohod uzavřených v období od 22. října 1990 do 18. ledna 1991 a na ověření způsobu naložení s tiskovým strojem IBM z dovozu.

Při kontrole bylo zjištěno, že Společnost pro Moravu a Slezsko v případě vkladu finančních prostředků do společnosti s ručením omezeným na základě směnky nevyužila svého práva podle směnečného zákona (zákon č. 91/1950 Sb.), neboť nepožadovala vrácení dlužné částky a neuplatnila penalizační úrok. Při prověření vkladů do ostatních právních subjektů nebylo zjištěno porušení platných zákonů a nebyl prokázán finanční prospěch některého z vedoucích představitelů Společnosti pro Moravu a Slezsko.

Kontrolované hnutí bylo upozorněno na některé nedostatky ve vedení o účetnictví, neboť v některých případech nebyla dodržena účtová osnova pro politické strany a politická hnutí.

Zpráva o výsledku byla postoupena Městské prokuratuře v Brně.

7. Kontrola čerpání prostředků státního rozpočtu České republiky poskytnutých v roce 1991 České správě sociálního zabezpečení na vybavení výpočetní technikou

Kontrola uskutečněná v České správě sociálního zabezpečení (dále jen "Správa") a vybraných okresních správách za období září až prosinec 1992 byla zaměřena především na:

hospodárnost v použití přidělených finančních prostředků na dodávky výpočetní techniky,

realizaci a úhrady dodávek výpočetní techniky dle uzavřených smluv mezi Správou a Transaktou Praha včetně uzavřeného zahraničního kontraktu s firmou Siemens Nixdorf Osteuropa, GmBH, Dresden,

využití zakoupené výpočetní techniky na dislokovaných pracovištích Správy.

Při kontrole bylo zjištěno, že uzavřením kupní smlouvy na dovoz výpočetní techniky s Transaktou Praha jako zprostředkovatelem dovozu nevyužila Správa v souladu se zákonem č. 513/1991 Sb. (Obchodní zákoník) možnost přímého podnikání ve vztahu k zahraničním osobám i subjektům nezapsaným v obchodním rejstříku. Důsledkem toho došlo k proplacení obstaravatelské odměny Transaktě Praha ve výši 0,7% z celkové výše kontraktu, tj. cca 1,8 mil. Kčs, ačkoliv k zabezpečení nutných činností nevznikly zprostředkovateli náklady takového rozsahu.

Dalším zjištěným nedostatkem je poukázání finančních prostředků v objemu 243,8 mil. Kčs Správou zprostředkovateli Transakta Praha již 6 měsíců před první splátkou faktur. Tím, že Správa použila přidělené finanční prostředky na krytí obchodní činnosti cizí organizace, porušila vyhlášku č. 205/1991 Sb., která ukládá organizaci při hospodaření s rozpočtovými prostředky plnit úkoly nejhospodárnějším způsobem. Přitom běžný bankovní úrok z uvedené částky by činil cca 13 mil. Kčs.

Dále bylo zjištěno, že při uzavírání kupních smluv na dodávky výpočetní techniky netrvala Správa na průkazném dokladování a konečném vyúčtování skutečně vynaložených nákladů na dopravu a pojištění dodávek; ale naopak uhradila tyto položky na základě taxativně dohodnuté částky ve výši cca 2,7 mil. Kčs.

Současně s realizací dovozu výpočetní techniky nebyly na některých pracovištích Správy vytvořeny vhodné předpoklady pro její instalaci, která byla prováděna až s pětiměsíčním odstupem.

Přešetřením evidence výpočetní techniky dodané Správě pro Prahu 4 v hodnotě 4,3 mil. Kčs bylo zjištěno, že nebyla po dobu 10 měsíců převzata do účetní evidence dle Účtové osnovy a směrnice k účtové osnově pro rozpočtové organizace a dle příslušného ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a přes její značnou hodnotu byla vedena pouze na formuláři "soupis inventáře podle jednotlivých místností" bez uvedení dalších konkrétních údajů.

Kontrolní zjištění upozornilo na oblasti, ve kterých musí Správa zkvalitnit svoji činnost. Jedná se o:

osvojení všech ustanovení obchodního zákoníku,

zabezpečování stanovených úkolů hospodárným způsobem,

vedení účetnictví a evidence majetku podle příslušných právních předpisů.

8. Kontrola čerpání dotací ze státního rozpočtu České republiky poskytnutých v roce 1990 a 1991 ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky pro občanská sdružení na úseku dětí a mládeže

Cílem kontroly bylo ověřit

způsob hospodaření s dotacemi poskytnutými ze státního rozpočtu v roce 1990 a 1991,

dodržování platných právních předpisů upravujících jejich použití, řádnost jejich vyúčtování.

Jedním z důvodů pro vykonání kontroly byla skutečnost, že resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále jen "ministerstvo školství") je poskytován největší objem finančních prostředků pro občanská sdružení - cca 50 010 celkového objemu vyčleněného ze státního rozpočtu České republiky pro tento účel.

Při kontrole bylo zjištěno, že v roce 1990 byly občanským sdružením poskytnuty dotace k vyúčtování v celkovém objemu 125 575 440 Kčs. V termínu stanoveném ministerstvem školství pro předložení vyúčtování, tj. k 31. prosinci 1991, nebyly občanskými sdruženími vráceny nevyčerpané prostředky ve výši 2 339 149,49 Kčs. Ještě v době provádění kontroly (k 30. září 1992) činila výše nevrácených finančních prostředků do státního rozpočtu za rok 1990 celkem 918 709,40 Kčs (z toho Republikové koordinační centrum Svazu mladých dlužilo 615 274,70 Kčs a Správa účelových zařízení Ostrava 303 434,70 Kčs). Státní rozpočet republiky tak zálohoval další vinnost obou občanských sdružení.

V roce 1991 byly 169 občanským sdružením dětí a mládeže poskytnuty účelové dotace ze státního rozpočtu České republiky prostřednictvím ministerstva školství na schválené programy v celkovém objemu 205 568 862,20 Kčs. K datu 30. října 1992 nebylo uzavřeno vyúčtování dotací poskytnutých v roce 1991 devíti občanským sdružením v celkové výši 3 940 630 Kčs.

Při kontrole příjemců dotace byly zjištěny závažné nedostatky v jejím vyúčtování. Např. nebyly doloženy prvotní účetní doklady prokazující správnost čerpaných částek (Městské koordinační centrum Ostrava, Kluby křesťanské mládeže Praha). Kontrolou prvotních účetních dokladů bylo dále zjištěno, že některá občanská sdružení obdržela dotace jak z ministerstva školství, tak z ministerstva životního prostředí a do vyúčtovaní zahrnula shodné náklady u obou resortů (TASK Pardubice, Nadace Československé zelené sítě nevládních ekologických center Plzeň).

Při kontrole bylo dále zjištěno, že některá z občanských sdružení, která vyúčtování nepředložila, se buď nenacházejí na uvedené adrese, nebo se nepodařilo s nimi spojit (Pražské centrum vědy a techniky mládeže, Majetkoprávní unie dětských a mládežnických organizací Praha, Nadace Československé zelené sítě nevládních ekologických center Praha Klub křesťanské mládeže Brno, Unie romské mládeže Praha). Na výzvu Nejvyššího kontrolního úřadu odpovědný pracovník Sdružení mladých železničářů Brno odmítl předložit vyúčtování dotace. Odpovědný pracovník občanského sdružení Svaz mladých OKC Jesení sdělil, že mu z přidělené dotace byla zcizena částka 205 000 Kčs. Dále bylo zjištěno, že tři občanská sdružení, která nepředložila vyúčtování, nejsou registrována u ministerstva vnitra (Liga mladých socialistů Praha, Informační centrum studentů Brno, Sdružení mladých železničářů Brno).

K tomuto nežádoucímu stavu přispívá i to, že podle stávající právní úpravy občanská sdružení mohou uvádět pro registraci pouze své sídlo a nikoliv přesnou adresu a nemají povinnost oznamovat její změny.

K odstranění nedostatků zjištěných při kontrole je třeba zejména:

aby ministerstvo školství odstranilo zjištěné závady na úseku ověřování registrace občanských sdružení před poskytnutím. dotace, zpřesnilo účel pro použití dotací, sledovalo hospodaření s poskytnutými dotacemi, zabezpečilo kontrolu předložených vyúčtování dotací a uplatňování sankcí podle zákona ČNR č. 576/1990 Sb.,

zakotvit v novelizovaných Zásadách pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky na činnost společenských organizací a občanských sdružení ustanovení, které by řešilo vlastnický vztah.k majetku pořízenému z prostředků státní dotace po zániku sdružení,

zakotvit v zákoně č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů v platném znění povinnost občanských sdružení hlásit ministerstvu vnitra své adresy a jejich změny.

9. Kontrola použití finančních prostředků poskytnutých na odstranění ekonomické újmy v zemědělském družstvu Nový Hrozenkov

Na základě stížnosti bývalého poslance ČNR pana Vladimíra Zemana, který vyjádřil svoji nespokojenost s předchozím vyřízením věci ze strany ministerstva státní kontroly, byla v měsíci říjnu 1992 provedena kontrola použití finančních prostředků poskytnutých na odstranění ekonomické.újmy v zemědělském družstvu Nový Hrozenkov.

Zemědělské družstvo Nový Hrozenkov obdrželo v roce 1985 prostřednictvím zvláštního účelově vázaného účtu 26 397 099 Kčs na realizaci 13 opatření k odstranění ekonomické újmy za zemědělské a lesní pozemky užité pro pásmo hygienické ochrany II. stupně vodní nádrže a stavby vodního díla:

Při kontrole bylo zjištěno, že zemědělské družstvo Nový Hrozenkov v letech 1986 až 1992 z prostředků účelově vázaných na odstranění ekonomické újmy neoprávněně čerpalo 5 933 064 Kčs. V rozporu s § 5, odst. 2 nařízení vlády č. 102/1976 Sb., o odstraňování ekonomické újmy socialistických zemědělských organizací, použilo prostředky na jiné účely (např. na nákup vkladových certifikátů Komerční banky, k provozním účelům zemědělského družstva, na výstavbu zpracovny mléka atp.) nebo čerpalo prostředky nad rozpočet jednotlivých opatření schválených příslušným zemědělským orgánem.

Výsledky kontroly ukázaly, že:

- neoprávněně použité prostředky ve výši 5 933 064 Kčs musí být vráceny na účelové vázaný účet,

- stížnost bývalého poslance ČNR p. Vladimíra Zemana byla oprávněná.

10. Kontrola způsobu využití dotace k financování ostav 200. výročí úmrtí W. A. Mozarta v roce 1991

Ke kontrole způsobu využití dotace k financování oslav 200. výročí úmrtí W. A. Mozarta přistoupil Nejvyšší kontrolní úřad na základě podnětu bývalých poslankyň České národní rady Věry Čulíkové a Daniely Kolářové.

Kontrole provedené u československé umělecké agentury Pragokoncert (která byla po zrušení funkce vládního zmocněnce vlády pověřena zabezpečením těchto oslav) bylo podrobeno období roku 1991.

Kontrola byla zaměřena zejména na to, zda dotace ve výši 13 200 tis. Kčs byla použita pro účely, pro něž byla vládou poskytnuta, a dále na efektivnost a hospodárnost čerpání těchto prostředků. Předmětem kontroly bylo mj. i posouzení celkového rozsahu akce, způsob zabezpečení propagace prodeje vstupenek a nezbytnost úhrad honorářů.

Při kontrole bylo zjištěno zejména, že:

v srpnu 1991 byly nedostatečně smluvně zajištěny s Krátkým filmem a.s. příjmy z prodeje videokazet "Stavovské divadlo",

v průběhu akce se vyskytly nedostatky v distribuci propagačních publikací "Mozartovy opery pro Prahu" a pamětních medailí.

Kontrolní zjištění ukázalo, že je třeba ze strany ministerstva kultury a umělecké agentury Pragokoncert:

důsledně sledovat plnění podmínek smlouvy s Krátkým filmem Praha a.s., zejména z hlediska naplnění příjmů z videokazet, event. smlouvu novelizovat,

hledat řešení pro další využití neprodaných publikací a pamětních medailí.

C. Projednání kontrolních zjištění a přijatá opatření

Nejvyšší kontrolní úřad předal všem kontrolovaným subjektům kontrolní nálezy a zástupci Nejvyššího kontrolního úřadu projednali s nimi výsledky příslušné kontroly, a to v souladu s ustanovením § 22 odst. 1 písm. e) a odst. 2 zákona ČNR č. 6111992 Sb.

Projednání výsledků kontrolních zjištění proběhlo řádně se všemi kontrolovanými orgány a organizacemi s výjimkou ministerstva státní kontroly [o postoji ministerstva státní kontroly ke zjištěným nedostatkům v jeho činnosti Nejvyšší kontrolní úřad podává informaci vládě], které odmítlo jejich projednání, ačkoliv už v průběhu kontroly na základě upozornění Nejvyššího kontrolního úřadu začalo nejzávažnější nedostatky odstraňovat.

Kontrolovaným subjektům bylo umožněno vznést námitky proti pravdivosti, úplnosti, nebo průkaznosti kontrolních zjištění. Takovéto námitky, které by bylo třeba (podle § 22 odst.1 písm. zákona ČNR č. 6111992 Sb.) prověřit, neuplatnil žádný z nich.

Nejvyšší kontrolní úřad požádal kontrolované subjekty, aby v souladu s ustanovením § 24 písm. zákona ČNR č. 61/1992 Sb. předložily v dohodnuté lhůtě písemnou zprávu 0 opatřeních, která přijmou k odstranění zjištěných závad, což je hlavním cílem kontroly vykonávané Nejvyšším kontrolním úřadem.

Těmto požadavkům kontrolované subjekty (kromě ministerstva státní kontroly) vyhověly a přijaly potřebná opatření, včetně navrácení nesprávně použitých prostředků do státního rozpočtu.

Mimoto ve dvou případech byly kontrolní nálezy postoupeny k dalšímu řízení orgánům prokuratury.

Odstranění nedostatků zjištěných při těchto kontrolách vyžaduje v některých případech taková opatření, jejichž přijetí je nad rámec kompetence kontrolovaných subjektů.

Jedná se zejména o iniciování a přijetí novely stávajících právních předpisů [zákona o sdružování občanů v politických stranách a politických hnutích] a předpisů vydaných na jejich základě [Zásady pro poskytovaní dotací ze státního rozpočtu republiky].

Způsob projednávání jednotlivých kontrolních zjištění a opatření přijatá k jednotlivým kontrolním nálezům uvádí ve stručnosti následující přehled.

ad 1. Kontrola a vyhodnocení výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 1991

Zprávu o této kontrole projednal rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (dále jen "Poslanecká sněmovna") a svým usnesením č. 007 ze dne 21. ledna 1993 doporučil Poslanecké sněmovně vzít zprávu o hospodaření politických stran za rok 1991 na vědomí s tím, že současně doporučil zpracovat novelu zákona o sdružování občanů v politických stranách a politických hnutích. Poslanecká sněmovna projednala zprávu rozpočtového výboru k této věci a na své 6. schůzi dne 24. února 1993 přijala usnesení č. 24, v němž doporučila poslaneckým klubům, aby se zabývaly přípravou návrhu zákona o sdružování občanů v politických stranách a hnutích, který mj. upraví režim hospodaření politických stran a aby návrh tohoto zákona připravila skupina poslanců navržených politickým grémiem.

ad 2. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu financí České republiky u kapitoly - Všeobecná pokladní správa

Opatření ke kontrolnímu nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu byla částečně realizována již v závěru kontroly (tj. při zpracovávání návrhu rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa na rok 1993) a další opatření budou realizována v průběhu 1, pololetí 1993. Jde zejména o vypracování metodiky pro čtvrtletní zprávu o plnění rozpočtu a přehodnocení smlouvy s peněžními ústavy o vedení účtů rozpočtových kapitol. Ministerstvo financí zajišťuje také zpracování nových rozpočtových pravidel a navazujících prováděcích předpisů, v nichž budou promítnuty podněty, vzešlé z této prověrky.

ad 3. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu průmyslu a obchodu České republiky

Ministr průmyslu a obchodu vydal svým opatřením č. 3 ze dne 28, ledna 1993 "Systémová opatření pro čerpání přidělených prostředků ze státního rozpočtu České republiky". Přijatá opatření nají zabezpečit efektivnější a hospodárnější vynakládání prostředků, zpřísnění režimu rozpočtového hospodaření kapitoly a zajištění zvýšení osobní odpovědnosti jednotlivých vedoucích pracovníků ministerstva a jednotlivých organizací za čerpání prostředků.

Neoprávněně čerpané prostředky ve výši 2 088 202,8 Kčs vrátilo ministerstvo průmyslu a obchodu 15. ledna 1993 do státního rozpočtu.

ad 4. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu České republiky a dodržování rozpočtových opatření na ministerstvu státní kontroly České republiky

Kontrolní pracovníci Nejvyššího kontrolního úřadu, kteří zahájili kontrolu účetnictví na ministerstvu státní kontroly dne 23. listopadu 1992, zjistili tak závažné nedostatky ve vedení účetnictví ministerstva (neprůkaznost a neúplnost účetnictví), že vedoucí kontrolní skupiny na základě dílčího kontrolního nálezu o těchto nedostatcích informoval již 27. listopadu 1992 ministra státní kontroly a posléze další vedoucí pracovníky ministerstva státní kontroly [pány Procházku, dr. Mužáka, dr. Menšíka a Macigu.] a doporučil mu vytvořit bezodkladně pracovní skupinu, která by zrekonstruovala účetnictví za rok 1992, neboť jinak by zkreslením výsledků hospodaření se státními prostředky došlo k ohrožení roční účetní závěrky a závěrečného účtu kapitoly ministerstva státní kontroly za rok 1992, což by v konečném důsledku vedlo i k ohrožení sestavení státního závěrečného účtu republiky. Vzhledem k vážnosti tohoto stavu vedení ministerstva již 1. prosince 1992 zřídilo komisi pro rekonstrukci účetnictví.

Kontrolní nález o kontrole hospodaření s prostředky státního rozpočtu a dodržování rozpočtových opatření byl ministrovi státní kontroly předán dne 15, ledna 1993. Ministerstvo státní kontroly odmítlo kontrolní nález projednat. Ministerstvo státní kontroly bylo povinno navrátit do státního rozpočtu prostředky čerpané v rozporu se stanoveným účelem ve výši 1 119,6 tis. Kčs. Nejvyšší kontrolní úřad podalo této věci informaci vládě republiky.

ad 5. Kontrolu privatizace státního podniku Knižní velkoobchod Praha

Na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci byl vydán příkaz ministra č. 2/1993 ze dne 20. ledna 1993, který stanovuje provést úpravu vnitřních organizačních norem a schvalovacích postupů. Příkaz dále ukládá nejpozději od 1. února 1993 zajistit normy systému likvidace písemné dokumentace týkající se privatizace podle jednotlivých privatizovaných podniků.

Na Fondu národního majetku bylo učiněno mimořádné opatření ke zkvalitnění vedení veškeré majetkové dokumentace.

ad 6. Kontrola hospodaření Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko

Kontrolní nález byl postoupen Městské prokuratuře v Brně a předán předsedovi Společnosti pro Moravu a Slezsko jako podklad pro odstranění zjištěných nedostatků.

ad 7. Kontrola čerpání prostředků státního rozpočtu České republiky poskytnutých v roce 1991 České správě sociální.ho zabezpečení na vybavení výpočetní technikou

Na České správě sociálního zabezpečení byl vydán příkaz ředitele č. 2 z 26. února 1993, který zejména zdůrazňuje povinnost postupovat při uzavírání kupních smluv na dodání zboží se zahraničním partnerem a při poskytování záloh k úhradě dodávek podle platných právních předpisů, včetně vedení účetnictví podle zákonů o účetnictví a účtové osnovy. Současně uložil projednat s Transaktou a.s. Praha správnost výše obstaravatelské odměny za dodanou výpočetní techniku.

ad 8. Kontrola čerpání dotací ze státního rozpočtu České republiky poskytnutých v roce 1990 a 1991 ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky pro občanská sdružení na úseku dětí a mládeže

Ministerstvo školství přijalo opatření k odstranění nedostatků na úseku ověřování registrace občanských sdružení, stanovení účelu pro použití dotací a hospodaření s poskytnutými dotacemi včetně kontroly a uplatňování sankcí. Je třeba aby ministerstvo financí upravilo Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpočtu, zejména pokud jde o podmínky poskytování dotací a vyřešení vlastnického vztahu k majetku občanských sdružení pořízeného z prostředků státního rozpočtu po případném zániku těchto sdružení.

Dále je ministerstvo školství povinno postarat se o řádné vyúčtování nebo navrácení do státního rozpočtu dotací nevyúčtovaných občanskými sdruženími ve výši 2 451 11 Kčs.

ad 9. Kontrola použití finančních prostředků poskytnutých na odstranění ekonomické újmy v zemědělském družstvu Nový Hrozenkov

V návaznosti na výsledek kontroly byla zemědělským družstvem Nový Hrozenkov přijata opatření k navrácení neoprávněně použitých finančních prostředků na zvláštní účet ve výši 5 933 064 Kčs. K 21. prosinci 1992 vrátilo zemědělské družstvo 1 233 064 Kčs. Zbývající částka 4 700 000 Kčs bude odvedena do konce dubna 1993.

Na základě tohoto kontrolního zjištění místopředseda vlády a ministr zemědělství Josef Lux přijal opatření ke zpřísnění postupu pro čerpání prostředku ze státního rozpočtu, včetně uplatňování sankcí za nedodržení podmínek.

ad 10. Kontrola způsobu využití dotace k financování oslav 200. výročí úmrtí W. A. Mozarta v roce 1991

Pragokoncert ve spolupráci s ministerstvem kultury přistoupil k prodeji pamětních medailí a publikací "W. A. Mozart 1991" a navázal kontakt s Krátkým filmem a.s. Praha za účelem úhrady videokazety "Divadlo mozartovských premiér".

II. STANOVISKA A INFORMACE

Nejvyšší kontrolní úřad v období září až prosinec 1992 zpracoval stanoviska k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 1991, k závěrečným účtům u vybraných kapitol státního rozpočtu za rok 1991, k návrhům právních předpisů upravujících rozpočtové hospodaření a dále informace a k předběžným výsledkům pokladního plnění státního rozpočtu a společných příjmů státního rozpočtu.

1. Stanovisko k výsledkům hospodaření rozpočtové kapitoly - ministerstvo státní kontroly České republiky - za rok 1991

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu obsahovalo souhrnný přehled o hospodaření příjmové a výdajové části rozpočtu kapitoly - ministerstvo státní kontroly. Rozpočtové výdaje byly v průběhu roku několikrát upravovány rozpočtovými opatřeními. Celkové výdaje byly proti schválenému rozpočtu zvýšeny z 12 010 tis. Kčs na 24 353 tis. Kčs, tj. o 102,8 %. V závěru roku byla ministerstvem financí provedena blokace výdajů ve výši 160 tis. Kčs, takže skutečně použitelné prostředky pro rok 1991 činily 24 193 tis. Kčs. Prostředky byly čerpány ve výši 22 648 tis. Kčs, tj. na 93,6 % upraveného rozpočtu kapitoly.

Rozpočtový výbor České národní rady byl ve stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu dále, upozorněn na následující nedostatky v rozpočtovém hospodaření ministerstva státní kontroly v roce 1991:

Nedošlo k vyhodnocení podílu nově zřizovaných oblastních pracovišť na výdajích kapitoly, přestože úprava rozpočtu výdajů byla především provedena z tohoto důvodu.

Neúměrné nárokování prostředků na vrub nečerpaných rozpočtových položek mělo za následek jejich neúčelné vázání, jako například u výdajů na cestovně, kde bylo rozpočtováno 1 250 tis. Kčs a skutečně čerpáno 607,2 tis. Kčs, tj. 48,57 %, dále u ostatních výplat fyzickým osobám, kde bylo rozpočtováno 105 tis. Kčs a skutečně čerpáno 63 tis. Kčs, tj. 60,0% apod.

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo předáno dne 7. října 1992 rozpočtovému výboru České národní rady s doporučením na přijetí takových opatření, která by zabránila opakování nedostatků v neodůvodněném nárokování prostředků ze státního rozpočtu ministerstvem státní kontroly v roce 1992.

2. Stanovisko k výsledkům hospodaření rozpočtové kapitoly - Všeobecná pokladní správa - za rok 1991

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu obsahovalo souhrnné vyhodnocení plnění příjmů a výdajů rozpočtové kapitoly - Všeobecná pokladní správa. Zvýšený rozpočet příjmů kapitoly zůstal za rok 1991 nesplněn o 15 735 mil. Kčs, oproti tomu výdaje byly překročeny o 1 596 mil. Kčs.

Došlo k výraznému zvýšení dotace do rozpočtu okresních úřadů a obcí, a to ze 17 756 mil. Kčs na 2 166 mil. Kčs a dále ke krytí nárůstu dotací zvýšením příjmů a vázání části dotací do místních rozpočtů bez schválení v orgánech České národní rady.

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo předáno dne 7. října 1992 rozpočtovému výboru České národní rady s doporučením, aby správce kapitoly Všeobecná pokladní správa, tj. ministerstvo financí, při vynakládání prostředků v roce 1992 věnoval zvýšenou pozornost dodržování zásad účelnosti a hospodárnosti podle předem stanovených podmínek a pravidel.

3. Stanovisko k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 1991

Rozpočtové hospodaření České republiky v roce 1991 vycházelo ze zákona ČNR č.594/1990 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1991 ve znění zákona ČNR č. 313/1991 Sb., kterým byly nahrazeny podíly okresních úřadů a obcí na stanovených příjmech dotacemi ze státního rozpočtu. Podle citovaných zákonů České národní rady měl na rok 1991 rozpočtovaný přebytek činit 1,10 mld Kčs. Podle vládního návrhu státního závěrečného účtu České republiky skončilo rozpočtové hospodaření za rok 1991 schodkem ve výši 13,62 mld Kčs. Rozdíl mezi záměrem rozpočtu a skutečností činil 14,72 mld Kčs. Státní rozpočet České republiky byl ve státním závěrečnému účtu za rok 1991 uzavřen na základě pokladních zůstatků příjmových a výdajových účtů k 31. prosinci 1991 (včetně bankovních dodatků). Do výsledků státního závěrečného účtu nebyly zahrnuty operace vyplývající z řádného finančního vypořádání odvodových a dotačních vztahů se státním rozpočtem České republiky a státním rozpočtem československé federace, které se staly (na doporučení Mezinárodního měnového fondu) předmětem běžného rozpočtového hospodaření v roce 1992. Z titulu finančního vypořádání za rok 1991 bylo do státního rozpočtu České republiky v roce 1992 odvedeno 6,24 mld Kčs. Část schodku státního rozpočtu České republiky za rok 1991 (3,72 mld Kčs) byla oddlužena z prostředků finančního vypořádání.

První etapa valorizace výdajů o 13,99 mld Kčs podle usnesení vlády České republiky č. 200/1991 k výsledkům rozpočtového hospodaření České republiky v roce 1991 a některým problémům státního rozpočtu České republiky na rok 1991 byla kryta zvýšením příjmů. Do skutečného čerpání výdajů státního rozpočtu se navíc promítly důsledky druhé etapy valorizace výdajů o 3,76 mld Kčs, schválené usnesením České národní rady z 24. schůze dne 8. listopadu 1991 ke zprávě vlády o finančním hospodaření České republiky za první až třetí čtvrtletí a návrhu na řešení vybraných problémů ve státním rozpočtu České republiky v závěru roku 1991. Přitom tato valorizace nebyla kryta odpovídajícími příjmy, ale předpokládanými rezervami, případně úsporami v jiných oblastech rozpočtových výdajů. K realizaci druhé etapy valorizace výdajů se přistoupilo v době, kdy již docházelo ke snížení dynamiky příjmů a ke zrychlení výdajů již valorizovaných v první etapě. To mělo za následek vyčerpání přebytku vytvořeného v prvním pololetí a v závěru roku se stalo příčinou vysoké schodkovosti státního rozpočtu. Nebyla včas přijata taková opatření, která by regulovala vývoj výdajů v závislosti na vývoji příjmů.

Společné příjmy, tj. odvody a daně ze zisku a daň z obratu, činily k 31. prosinci 1991 za Českou a Slovenskou Federativní republiku 250,94 mld Kčs, v poměru 2,4:1. Společné příjmy byly v České republice splněny na 101,4 %, zatímco společné inkaso, které bylo v podílu 40 % poskytnuto do státního rozpočtu České republiky bylo nižší o 8,4 mld Kčs, a bylo tedy splněno na 92,2%.

Na základě hodnocení státního závěrečného účtu České republiky za rok 1991 předložil Nejvyšší kontrolní úřad České národní radě tato doporučení:

vládní návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 1991 schválit spolu s vládním návrhem zákona o emisi státních dluhopisů České republiky na krytí schodku státního rozpočtu České republiky za rok 1991;

v návrhu usnesení České národní rady zdůraznit příčiny vzniku schodku státního rozpočtu České republiky za rok 1991 a striktně připomenout nepřípustnost opakování negativních jevů v hospodaření s rozpočtovými prostředky v závěru roku 1991 i v roce 1992;

zkušenosti z nízké účinnosti regulačních a kontrolních mechanismů státního rozpočtu (zejména v závěru roku 1991) promítnout do novely zákona České národní rady o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtových pravidel republiky).

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo předáno dopisem jeho prezidenta č.j. 74 ze dne 16. října 1992 předsedovi České národní rady.

4. Stanovisko k novelizaci rozpočtových pravidel

Nejvyšší kontrolní úřad České republiky zpracoval doporučení a náměty na zásadní úpravu a nové pojetí právních předpisů upravujících rozpočtová pravidla, rozpočtovou klasifikaci a hospodaření s prostředky veřejných rozpočtů, tj. státního rozpočtu a místních rozpočtů.

Dosavadní rozpočtová pravidla plnila jen pasivní funkci centra při usměrňování hospodaření s rozpočtovými prostředky a často sloužila jen na profinancování úkolů bez ohledu na požadavky jejich efektivního a účelného použití. Tato pravidla jsou nekonkrétní a nevymezují povinnosti a úkoly jednotlivých subjektů. Základní pojmy a kritéria pro rozpočtovou klasifikaci a transparentnost peněžních toků ve vztahu k zajištění vyrovnanosti státního rozpočtu včetně efektivního fungování státní pokladny nejsou ve stávajících pravidlech systémově a žádoucím způsobem řešeny.

Nejvyšší kontrolní úřad ve svém stanovisku doporučil zejména, aby bylo přistoupeno ke zpracování nových rozpočtových pravidel v souladu s mezinárodními standardy a požadavky mezinárodních institucí a k návrhu nového zákona o rozpočtových pravidlech a právního předpisu na úpravu rozpočtové klasifikace. Dále doporučil, aby byl vytvořen účinný systém a institucionální podmínky pro průběžnou kontrolu čerpání prostředků a usměrňování peněžních toků v rámci příjmů a výdajů státního rozpočtu a aby bylo organizačně zabezpečeno včasné a kvalitní zpracování nových právních norem a předpisů upravujících rozpočtové hospodaření.

Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo předáno dne 24. července 1992 ministerstvu financí a místopředsedovi České národní rady. Doporučení uvedená ve stanovisku byla využita. Ministerstvo financí zahájilo práce na nových právních předpisech upravujících rozpočtové hospodaření a k tomuto účelu byla ustavena meziresortní pracovní skupina. Některá doporučení byla promítnuta do změn a doplňků zákona o rozpočtových pravidlech republiky uvedených v části čtvrté zákona ČNR č. 10/1992 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a některých dalších předpisů.

5. Informace k předběžným výsledkům pokladního plnění státního rozpočtu České republiky k 31. říjnu 1992

Státní rozpočet České republiky vykázal k 31. říjnu 1992 u Státní banky československé pokladní schodek, tj. převahu výdajů nad příjmy, ve výši 4,75 mld Kčs. Po doplatku podílu na společných příjmech, tj. odvodech a daních ze zisku a daně z obratu, činil reálný schodek za měsíc říjen 2,1 mld Kčs, který byl kryt emisí státních pokladničních poukázek ve výši 4,41 mld Kčs (aktivní pozice státního rozpočtu u Státní banky československé 2, 25 mld Kčs).

Státní rozpočet československé federace k 31. říjnu 1992 vykázal reálný schodek ve výši 2,23 mld Kčs a státní rozpočet Slovenské republiky ve výši 3,08 mld Kčs. Celkový schodek souhrnu státních rozpočtů v České a Slovenské Federativní Republice k tomuto datu činil 7,47 mld Kčs.

Schodky státních rozpočtů byly ovlivněny zejména nízkým plněním společných příjmů, jejichž propad proti alikvotě ročního rozpočtu připadající na deset měsíců (217,26 mld Kčs) činil 27,95 mld Kčs. Na tomto propadu společných příjmů se odvody a daně ze zisku podílely částkou 9,74 mld Kčs a daň z obratu 18,19 mld Kčs. V měsíci říjnu se zpomalila dynamika odvodů a daní ze zisku, a mírně se naopak zrychlila u daně z obratu.

Ve výdajové stránce rozpočtu se ještě plně neprojevovala opatření přijatá k regulaci výdajů a k dosažení celoroční rozpočtové vyrovnanosti.

Z tohoto vývoje bylo možné odvodit, že přes provedená regulační opatření ve výdajích nadále při nenaplňování příjmové stránky bude trvat napjatost v dosažení celoroční vyrovnanosti státního rozpočtu České republiky. Riziko případné nevyrovnanosti rozpočtového hospodaření České republiky za rok 1991 se v té době odhadovalo v rozpětí 4 až 6,5 mld Kčs.

Úroveň možného rozpočtového schodku byla do určité míry závislá i na vývoji finančního hospodaření na území České republiky a Slovenské republiky, zejména v tvorbě rozpočtových zdrojů plynoucích do přerozdělovaných společných příjmů ve prospěch federálního a obou republikových rozpočtů. Propady v příjmech se soustředily právo do této oblasti a byly hlavním faktorem schodkovosti. Kromě toho ve federálním rozpočtu nebyly plněny ani vlastní příjmy, které byly do konce října t.r. relativně nižší o 4,6 mld Kčs.

Informace Nejvyššího kontrolního úřadu byla předána dne 5. listopadu 1992 předsedovi rozpočtového výboru České národní rady a dne 6. listopadu 1992 místopředsedovi České národní rady.

6. informace k plnění společných příjmů státních rozpočtů v České a Slovenské Federativní Republice na území České republiky a Slovenské republiky k 31. říjnu 1992

Informace byla zpracována jako dodatek k materiálu o předběžných výsledcích pokladního plnění státního rozpočtu České republiky k 31. říjnu 1992, předloženému rozpočtovému výboru České národní rady dne 5. listopadu t.r.

Skutečné inkaso společných příjmů v České a Slovenské Federativní Republice k 31. říjnu činilo 189,30 mld Kčs, z toho na území České republiky 144,69 mld Kčs (76,4%) a na území Slovenské republiky 44,61 mld Kčs (23,6%), v poměru 3,24:1. Podle podílů stanovených rozpočtovými zákony bylo do státního rozpočtu československé federace převedeno 66,26 mld Kčs (35,0%) do státního rozpočtu.České republiky 78,6 mld Kčs (41,5%) a do státního rozpočtu Slovenské republiky 44,48 mld Kčs (23,5%).

Při porovnání skutečných přínosů obou republik s podíly, podle kterých byly společné příjmy k 31. říjnu 1992 (včetně doplatků) přerozděleny, pak z území České republiky bylo do státního rozpočtu československé federace odvedeno 66,13 mld Kčs (99,8%) a z území Slovenské republiky jen 0,13 mld Kčs (0,2%). To znamená, že státní rozpočet československé federace byl za deset měsíců od počátku roku prakticky plně dotován výnosy společných příjmů vytvořených na území České republiky.

Záměry souhrnu státních rozpočtů v České a Slovenské Federativní Republice pro rok 1992 v oblasti tvorby společných příjmů nebyly naplňovány. O tom svědčí skutečnost, že k 31. říjnu 1992 byl úhrnný rozpočet daně z obratu (144,97 mld Kčs) splněn na 70,8%, což proti jeho alikvotě představoval relativní propad ve výši cca 18,2 mld Kčs a rozpočet odvodů a daní ze zisku (11,66 mld Kčs) na 74,9 %, při relativním propadu o cca 9,7 mld Kčs. Hlavní podíl na neplnění rozpočtovaných předpokladů přitom připadl na Slovenskou republiku, což v zásadě ovlivnilo i vztah obou republik vůči příjmové stránce státního rozpočtu československé federace.

Vývoj tvorby společných příjmů na území České republiky a Slovenské republiky byl naprosto rozdílný.

Podle globálních údajů Státní banky československé ze dne 19. listopadu 1992 vykazoval souhrn státních rozpočtů v České a Slovenské Federativní Republice již úhrnný schodek, tj. převahu výdajů nad příjmy ve výši 20,55 mld Kčs, a to všech tří státních rozpočtů (federace - 7,88 mld Kčs, Česká republika - 4,22 mld Kčs, Slovenská republika 8,45 mld Kčs), který odvody a daněmi ze zisku (realizují se vždy 27. dne v měsíci) mohl být sice zmírněn, ale nikoliv vyrovnán.

Informace Nejvyššího kontrolního úřadu byla předána dne 20. listopadu 1992 dopisem prezidenta č.j. 1/92192 místopředsedovi České národní rady a předsedovi rozpočtového výboru České nerodní rady.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP