7. Informace k předběžným výsledkům
pokladního plnění státního
rozpočtu České republiky k 30. listopadu
1992
Státní rozpočet České republiky
vykázal k 30. listopadu 1992 u Státní banky
československé pokladní schodek ve výši
3,76 mld Kčs. Po doplatku společných příjmů
za listopad činil reálný schodek 1,13 mld
Kčs, který byl kryt emisí státních
pokladničních poukázek ve výši
4,41 mld Kčs (aktivní pozice státního
rozpočtu u Státní banky československé
3,28 mld Kčs).
Státní rozpočet československé
federace vykázal k 30. listopadu 1992 reálný
schodek ve výši 6,79 mld Kčs a státní
rozpočet Slovenské republiky ve výši
4,55 mld Kčs. Souhrnný schodek všech tří
státních rozpočtů k tomuto datu činil
12,47 mld Kčs a proti stavu koncem října
se prohloubil o 5 mld Kčs.
Schodky státních rozpočtů byly ovlivněny
jednak pokračujícím poklesem dynamiky příjmů,
zejména společných, jednak zrychlující
se dynamikou výdajů obvyklou pro závěr
každého roku. Propad společných příjmů
proti alikvotě rozpočtu (238,95 mld Kčs)
k 30. listopadu již dosáhl částky 28,09
mld Kčs a proti konci října se zvýšil
o dalších 0,14 mld Kčs. Zatímco inkaso
daně z obratu se zlepšilo, zhoršilo se v měsíci
listopadu podstatně u odvodů a daní ze zisku
(relativně o 1,10 mld Kčs).
Ve vývoji rozpočtového hospodaření
nedošlo v listopadu k tak zásadnímu zvratu,
který by zaručoval celoroční vyrovnanost.
Očekávalo se, že v prosinci se včetně
dodatkového období (do 15. ledna následujícího
roku) podstatně zvýší rozpočtové
výdaje [V letech 1989 až 1991 činil podíl
v tomto období realizovaných výdajů
cca 11,5 až 13%.]. Naproti tomu se předpokládalo,
že by do konce roku došlo k výraznému
snížení dosavadního propadu v příjmové
stránce rozpočtu (tj. cca 3,7 mld Kčs). Proto
riziko případné nevyrovnanosti státního
rozpočtu České republiky nadále trvalo.
Informace Nejvyššího kontrolního úřadu
byla předána dne 4. prosince 1992 dopisem prezidenta
č.j. 1/106/92 místopředsedovi České
národní rady u předsedovi rozpočtového
výboru České národní rady.
8. Informace k plnění společných
příjmů státních rozpočtů
v České a Slovenské Federativní Republice
na území České republiky a Slovenské
republiky k 30. listopadu 1992
Informace byla zpracována jako dodatek k materiálu
o předběžných výsledcích
pokladního plnění státního
rozpočtu České republiky k 30. listopadu
1992.
Skutečné inkaso společných příjmů
v České a Slovenské Federativní Republice
dosáhlo k 30. listopadu t.r. částky 210,86
mld Kčs, z. toho na území České
republiky 161,76 mld Kčs (76,7 %) a na území
Slovenské republiky 49,10 mld Kčs (23,3 %), v poměru
3,29:1. Podle stanovených podílů bylo do
státního rozpočtu československé
federace převedeno 73,80 mld Kčs (35,0%), do státního
rozpočtu České republiky 87,50 mld Kčs
(41,5 %) a do státního rozpočtu Slovenské
republiky 49,56 mld Kčs (23,5%).
Při porovnání skutečných přínosů
republik s podíly, podle kterých byly společné
příjmy k 30. listopadu přerozděleny,
pak z území České republiky bylo do
státního rozpočtu československé
federace poskytnuto 73,80 mld Kčs (100,0%). Současně
ze zdrojů vytvořených na území
České republiky byla do státního rozpočtu
Slovenské republiky převedena částka
0,46 mld Kčs. Státní rozpočet československé
federace byl k 30. listopadu t.r. plně dotován výnosy
společných příjmů vytvořených
na území České republiky.
Ani v měsíci listopadu nebyly předpoklady
souhrnu státních rozpočtů plněny,
přestože u daně z obratu došlo k oživení
inkasa zejména na území České
republiky. Rozpočet daně z obratu (144,97 mld Kčs)
byl k 30. listopadu splněn objemem 115,65 mld Kčs
na 79,8%. Přírůstek daně z obratu
v listopadu dosáhl 13,01 mld Kčs, tj. 9,0%, což
bylo o 1,9 bodu více, než činil průměrný
měsíční přírůstek
v předchozích deseti měsících
(7,1%). Přesto propad daně z obratu je stále
vysoký a proti alikvotě rozpočtu k 30. listopadu
představoval cca 17,2 mld Kčs (koncem října
18,2 mld Kčs). Roční rozpočet odvodů
a daní ze zisku (115,66 mld Kčs) byl splněn
částkou 95,2 mld Kčs na 82,3% při
relativním propadu o cca 10,8 mld Kčs (koncem října
o 9,7 mld Kčs), který v listopadu se dále
prohloubil. Růst propadu u odvodů a daně
ze zisku byl vyšší než snižování
propadu u daně z obratu, což zásadně
ovlivnilo celkové inkaso společných příjmů
a z toho vyplývající převody prostředků
do státních rozpočtů.
Podle globálních údajů Státní
banky Československé ze dne 11. prosince 1992 vykázal
souhrn státních rozpočtů k tomuto
datu úhrnný schodek ve výši 24,7 mld
Kčs, a to ve státním rozpočtu československé
federace - 8,95 mld Kčs, ve státním rozpočtů
České republiky 5,56 mld Kčs a ve státním
rozpočtu Slovenské republiky - 10,20 mld Kčs.
Informace Nejvyššího kontrolního úřadu
byla předána dne 16. prosince 1992 dopisem prezidenta
č.j. 1/101/92 místopředsedovi České
národní rady a předsedovi rozpočtového
výboru České národní rady.
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu
v období září až prosinec 1992
došlo celkem 47 stížností, oznámení
a podnětů, s nimiž se občané
a organizace obraceli na tento úřad, a to většinou
poté, kdy jejich podání nebyla uspokojivě
vyřízena příslušnými orgány
státní správy.
Z věcného hlediska se podání týkala
zejména hospodaření a nakládání
s hmotnými a finančními prostředky
(15) [Z toho tři byla prošetřena formou
samostatné kontroly - viz část Vlastní
kontrolní činnost (str. 1).], restitucí
(7), postupu státních orgánů při
vyřizování záležitostí
občanů (6) a privatizace státních
podniků (8). Další stížnosti se
dotýkaly ojediněle různých problémů
občanů (bytové otázky, lékařská
péče, mzdové tarify, reklamace a pod.).
Obzvláště závažná podání
byla prošetřena pracovníky věcně
příslušných odborů Nejvyššího
kontrolního úřadu v rámci samostatné
kontroly čerpání finančních
prostředků účelově vázaných
na odstranění ekonomické újmy v ZD
Nový Hrozenkov a financování oslav 200. výročí
úmrtí W. A. Mozarta (viz str. 12 a 13), popřípadě
byla zahrnuta a prošetřena v rámci kontrol
probíhajících v souladu se zaměřením
kontrolní činnosti úřadu privatizace
státního podniku Knižní velkoobchod
Praha (viz str. č. 8 a 9).
a) Hospodaření a nakládání
s finančními a hmotnými prostředky
státu
1) Nehospodárné čerpání investičních
prostředků při výstavbě dálnice
D 11. Podání ing. T. Moláčka z Plzně.
Po předchozím posouzení věci bylo
vyřízeno přímou odpovědí
pisateli.
2) Nesrovnalosti v Obvodním podniku bytového hospodářství
v Praze 7 (s.p. REST) a krácení majetkové
podstaty tohoto státního podniku. Podání
ing. Měřičky z Prahy. Šetřeno
pracovníky Nejvyššího kontrolního
úřadu. Výsledky šetření
byly předány Městské prokuratuře
v Praze k dalším opatřením.
3) Nedostatky v tvorbě federálního státního
rozpočtu a přerozdělování finančních
prostředků do republik. Podání J.
Urbana z Hýskova. Vyřízeno přímou
odpovědí pisateli s odvoláním na příslušnou
právní úpravu.
4) Nehospodárné čerpání finančních
prostředků při financování
opravy vodovodního řadu v obci Kovářská.
Podání Z. Voršilákové z Koutů.
Na základě zjištěného porušení
finanční kázně bylo finančním
ředitelstvím v Ústí nad Labem zavedeno
řízení s obecní úřadem
v Kovářské.
5) Krácení tržeb v podniku Konstruktiva Praha
a s tím související daňové
úniky. Podání anonymního pisatele.
Postoupeno k využití Finančnímu ředitelství
v Praze.
6) Nehospodárné čerpání státních
finančních prostředků v souvislosti
s neregulérností obchodní soutěže
na vybavení katastrálních úřadů
výpočetní technikou. Podání
firmy DELL Praha. Prošetřeno pracovníky Nejvyššího
kontrolního úřadu. Šetřením
nebylo zjištěno pochybení v postupu při
výběrovém řízení.
7) Nedostatky v hospodaření ministerstva státní
kontroly. Podání anonymního pisatele. Bylo
využito při kontrole hospodaření se
státními prostředky a dodržování
rozpočtových opatření na tomto ministerstvu
(viz část Vlastní kontrolní činnost,
str. 6 až 8).
8) Nezákonný postup při odprodeji budovy
nemocnice s poliklinikou v Kutné Hoře. Podání
p. Domase z Kutné Hory. Šetřeno pracovníky
Nejvyššího kontrolního úřadu.
V postupu příslušných orgánů
nedošlo k pochybení.
9) Nedostatky v hospodaření státního
podniku DIR Stráž pod Ralskem. Podání
ing. J. Kreutzera z Příbrami. Šetřeno
pracovníky Nejvyššího kontrolního
úřadu. Pro náročnost šetření
není dosud uzavřeno.
10) Nevyužívání výsledků
výzkumných úkolů v resortu ministerstva
zemědělství. Podání Ing. J.
Hromádky CSc. z Prahy. Prošetřeno pracovníky
Nejvyššího kontrolního úřadu
s doporučením změnit systémový
přístup v oblasti využívání
výsledků výzkumných a vývojových
úkolů.
11) Nedostatky v hospodařeni obecního úřadu
v Kamýku nad Vltavou. Podání K. Waltra z
Kamýku nad Vltavou. Po ověření některých
údajů předáno přednostovi Okresního
úřadu v Příbrami k dalším
opatřením.
12) Nedostatky při převodu majetku mezi OKD Ostrava
a státním podnikem Správa sídlišť
v Ostravě. Podání V. Koblihy z Havířova.
Šetřeno pracovníky Nejvyššího
kontrolního úřadu. V postupu při převodu
majetku nedošlo k pochybení.
b) Restituce
13) Průtahy ze strany povinné osoby při vyřizování
restitučního nároku, Podáni J. Botha
z Prahy. Vyřízeno přímou odpovědí
pisateli s doporučením dalšího postupu.
14) Nepřiznání restituce ochranné
známky ESOX v rámci privatizace státního
podniku Speciální zemědělská
technika Praha. Podání J. Housky z Litomyšle.
Vyřízeno ve spolupráci s ministerstvem pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky.
15) Nesprávný postup firmy KOLI Nové Město
nad Metují v souvislosti s restitucí majetku. Podaní
firmy KORD z Hradce Králové. Vyřízeno
přímou odpovědí pisatelům s
doporučením dalšího postupu.
16) Nezákonnost postupu státního podniku
Západočeské státní lesy v Plzni
v souvislosti s vrácením nemovitého majetku.
Podání Z. Sobotníkové z Capartic.
Vyřízeno přímou odpovědí
pisatelce s doporučením dalšího postupu.
17) Nesouhlas s postupem ministerstva financí ve věci
odmítnutí restitučního nároku.
Podání L. Koflera z Frýdku-Místku.
Posouzeno pracovníky Nejvyššího kontrolního
úřadu. Postupem ministerstva financí nedošlo
k pochybení.
18) Nesprávný postup státního podniku
Potraviny Havlíčkův Brod při vyřizování
restitučního nároku. Podání
dr. Petráka z Havlíčkova Brodu. Prošetřeno
pracovníky Nejvyššího kontrolního
úřadu přímo a vyřízeno
odpovědí pisateli s doporučením dalšího
postupu.
19) Kritika ministerstva financí za odmítnutí
finanční náhrady v rámci restituce.
Podání dr. Soukalové z Brna. Posouzeno pracovníky
Nejvyššího kontrolního úřadu
i vyřízeno odpovědí pisatelce s doporučením
dalšího postupu.
c) Postup státních orgánů při
vyřizování záležitostí
občanů
20) Nesprávný postup likvidační komise
státního podniku Služby města Hořice
v Podkrkonoší a nesouhlas s vyřízením
původní stížnosti ministerstvem státní
kontroly. Podání V. Jakla z Hořic. Prošetřeno
pracovníky Nejvyššího kontrolního
úřadu. Postupem likvidační komise
s.p. Služby města Hořice nedošlo k pochybení.
21) Nesprávný postup zdravotnických zařízení
a rninisterstva zdravotnictví při posuzování
zdravotního stavu. Podání V. Tereby z Nového
Jičína. Vyřízeno přímou
odpovědí pisateli s doporučením dalšího
postupu.
22) Nesprávný postup Úřadu městské
části Brno - Židenice ve věci pronájmu
nebytového prostoru. Podání Z. Fojtíkové
z Brna. Prošetřeno na místě pracovníky
Nejvyššího kontrolního úřadu.
V postupu Úřadu městské části
Brno - Židenice nebylo shledáno pochybení.
23) Nesprávný postup orgánů soudů
a prokuratury při rozhodování ve věci
podání ing. B. Cvaka z Frýdku - Místku.
Vyřízeno přímou odpovědí
pisateli s vysvětlením nepříslušnosti
Nejvyššího kontrolního úřadu
k posuzování rozhodovací činnosti
soudů a prokuratury.
24) Nesprávný postup Okresního úřadu
Šumperk při rozhodování o vedení
kanalizace přes soukromý pozemek. Podání
S. Mizery z Hoštejna. Posouzeno pracovníky Nejvyššího
kontrolního úřadu a pisateli doporučen
další postup při obhajování jeho
práv.
25) Nevyřízení reklamace firmou W. S. ČSFR
Hodonín. Podání I. Hagary z Nováků.
Vyřízeno přímou odpovědí
pisateli s doporučením dalšího postupu.
d) Privatizace státních podniků
26) Nesouhlas s rozhodnutím ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ve věci.privatizace
závodu 2 státního podniku Galena Děčín.
Podání G. Jaroška z Brna. Vyřízeno
přímou odpovědí pisateli s doporučením
dalšího postupu.
27) Nesprávné získávání
podkladů ke zpracování konkurenčního
privatizačního projektu státního podniku
Zemědělské zásobování
a nákup Prostějov. Podání P. Hradila,
ředitele podniku. Vyřízeno ve spolupráci
s ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci.
28) Nesprávný postup při privatizaci státních
lázní Karlova Studánka. Podání
J. Kubiše z Karlovy Studánky. Šetřeno
pracovníky Nejvyššího kontrolního
úřadu přímo. Šetření,
které je značné náročné
pokračuje v roce 1993.
29) Nesprávný postup Obvodního úřadu
v Praze 5 a Bytového podniku Prala 5 v souvislosti s veřejnou
dražbou zámečnické provozovny. Podání
s.r.o. Wall Street z Prahy. Vyřízeno ve spolupráci
s ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci.
30) Nesprávný způsob privatizace lihovaru
Boňkov. Podání F. Brabce z Herálce.
Vyřízeno ve spolupráci s ministerstvem pro
správu národního majetku a jeho privatizaci.
31) Nesprávný postup Městského úřadu
v Opavě v souvislosti s privatizací hotelu "Zlatý
jelen" v Opavě. Podání M. Moravcové
z Opavy. Šetřeno pracovníky Nejvyššího
kontrolního úřadu. Postup Městského
úřadu v Opavě byl v souladu s právními
předpisy.
32) Neschválení konkurenčního privatizačního
projektu, na privatizaci Vinařských závodů
Starý Plzenec. Podání V. Malé z Plzně.
Vyřízeno ve spolupráci s Fondem národního
majetku.
33) Nesprávný postup při privatizaci státního
podniku Pozemní stavby - Stavoservis Liberec. Podání
ing. Pecha z Liberce. Na základě výsledků
šetření byl privatizační proces
pozastaven.
e) Ostatní záležitosti občanů
34) Zrněna tarifů při odběru elektrické
energie v ateliérech. Podání J. Coufala z
Prahy. Vyřízeno ve spolupráci s ministerstvem
pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR.
35) Upozornění na zvýšení nájemného
z bytů a zvýšení poplatků za
služby a na absenci zákonné úpravy této
problematiky. Podání J. Dlouhého z Postřelmova.
Vyřízeno přímou odpovědí
pisateli.
36) Nesprávný postup při transformaci stavebního
bytového družstva České Budějovice.
Podání J. Vincika z Českých Budějovic.
Vyřízeno přímou odpovědí
pisateli.
37) Žádost o poskytnutí příspěvku
v nezaměstnanosti, Podání F. Hronka z Chebu.
Vyřízeno přímou odpovědí
pisateli s doporučením dalšího postupu.
38) Přezkoumání mzdových tarifů
pro Dopravní podnik města Brna. Podání
p. Stráského z Brna. Vyřízeno ve spolupráci
s ministerstvem práce a sociálních věcí
České republiky.
39) Podnět k posouzení ceny brýlových
obrub. Podání dr. Vostákové z Brna.
Prošetřeno pracovníky Nejvyššího
kontrolního úřadu. Šetřením
nebylo prokázáno porušení cenových
předpisů.
40) Nesrovnalosti na úseku personalistiky Univerzity Karlovy
v Plzni. Podání Mgr. Z. Jančíka z
Plzně. Vyřízeno přímou odpovědí
pisateli s doporučením dalšího postupu.
41) Nesprávný postup orgánů bývalého
Českého úřadu geografického
a kartografického ve věci vytyčení
a opravy výměry pozemku. Podání J.
Rataje ze Žirovnice. Na základě výsledků
šetření doporučen pisateli další
postup.
Z celkového počtu 47 evidovaných podání
byla tři prošetřena formou samostatné
kontroly a tři (z toho dvě anonymní) odložena
bez dalšího šetření pro jejich
všeobecnost a nekonkrétnost.
Šetření dvou podání (viz ad 9
a 28) přechází do roku 1993 vzhledem k jejich
náročnosti a dodatečnému rozšíření
stížností ze strany stěžovatelů.