3. 1. Výdaje na sociální
zabezpečení
Neinvestiční výdaje
na společenské služby a činnosti sociálního
zabezpečení představují tradičně
nejvýznamnější výdajovou položku
rozpočtu. Jejich objem v roce 1992 činil za veřejné
rozpočty celkem 95,5 mld. Kčs, což je o 9,4%
více než tomu bylo v roce 1991.
Neinvestiční výdaje na sociální zabezpečení | |||||||
Celkem | |||||||
z toho | |||||||
- řízené ústředně | |||||||
- řízené okres. úřady a obcemi |
Během roku 1992 došlo
k několika významným úpravám,
které předurčily další vývoj
výdajů na dávky sociálního
zabezpečení, vyplácených z ústředního
rozpočtu.
Zákonem č. 116/199
Sb., o zvýšení důchodů, byly
zvýšeny:
- od 1. června 1992 důchody
přiznané před 1. lednem 1992 o pevné
částky diferencované podle roku přiznání
důchodu,
- nově přiznané
důchody ode
dne přiznání důchodu rovněž
o pevné částky.
Zákonem č. 117/1992
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
č. 382/90 Sb., o rodičovském příspěvku,
byl v dubnu zvýšen rodičovský příspěvek
o 300 Kčs měsíčně.
Vyjma standardních faktorů
ovlivňujících výši dávek
(změny počtu obyvatel pobírajících
důchody, počet narozených dětí
atd.) a dopadů zákonných úprav dávek
sociálního zabezpečení, byly nemocenské
dávky navýšeny extrémním
vývojem pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz.
Podle předběžných údajů
činilo v roce 1992 procento pracovní neschopnosti
5,14 a je nejvyšší v celé historii sledování
pracovní neschopnosti (pro srovnání: v roce
1988 dosáhlo 4,45, v roce 1989 4,76, v roce 1990 4,80,
v roce 1991 5,04).
A) Upravený státní
rozpočet sociálního zabezpečení
předpokládal celoroční výši
90,1 mld. Kčs a byl skutečným plněním
90,1 mld. Kčs vyčerpán na 100,0%,
z čehož představovaly dávky sociálního
zabezpečení 88,7 mld. Kčs.
Výdaje na jednotlivé
druhy dávek se meziročně vyvíjely
takto (v mil. Kčs):
dávky sociálního zabezpečení celkem | |||
z toho: | |||
- důchody | |||
- nemocenské | |||
- přídavky na děti | |||
- rodičovský příspěvek | |||
- peněžitá pomoc v mateřství |
Zákonné dávky
důchodového zabezpečení
činily 63,7 mld. Kčs a počet vyplácených
důchodů dosáhl v prosinci roku 1992 3 032
650 (zvýšil se za rok o 35 791). Ve srovnání
s rokem 1991 vzrostly výdaje na důchody o 7,65
mld. Kčs tj. o 13,6%. Přírůstek
spočíval v plném dopadu valorizace důchodů
realizované v roce 1991 i v dalším pokračování
valorizace realizované k 1. červnu 1992.
V nemocenském pojištění
bylo vyplaceno na dávkách 24,91 mld. Kčs,
tj. ve srovnání s 23,14 mld. Kčs v roce 1991
zvýšení o 1,47 mld. Kčs (5,9%). Z toho:
- na nemocenském se proti roku 1991 vyplatilo
více o 0,90 mld. Kčs, výše dávek
v nemoci byla negativně ovlivněna vývojem
pracovní neschopnosti, kde průměrné
procento pracovní neschopnosti za rok 1992 činilo
5,1, tj. více o 0,1 bodu než v roce 1991,
- přídavky na děti
poklesly o 0,31 mld. Kčs proti roku 1991 v důsledku
poklesu počtu dětí (0 11,9 tis.), na které
se vyplácely,
- rodičovský příspěvek
vzrostl o 0,80 mld. Kčs ve srovnání s rokem
1991. Zvýšení vyplývá především
z úpravy výše příspěvku
z 900 na 1 200 Kčs měsíčně
(podle zákona č. 117/1992 Sb.),
- peněžitá
pomoc v mateřství odráží úroveň
mezd žen odcházejících na mateřskou
dovolenou, i přes pokles počtu narozených
dětí tak došlo k meziročnímu
zvýšení o 3,1%, tj. o 44,0 mil. Kčs.
Nedávkové neinvestiční
výdaje v objemu 1,38 mld. Kčs byly určeny
především na zajištění
provozu institucí vyplácejících
dávky sociálního zabezpečení
(Česká správa sociálního zabezpečení
s jejími okresními složkami), úřadů
práce a ústředně řízených
ústavů sociální péče.
V oblasti zaměstnanosti
byl z rozpočtu kapitoly ministerstva práce a sociálních
věcí v roce 1992 financován pouze provoz
úřadů práce. Na tyto účely
bylo vynaloženo 0,45 mld. Kčs. Na aktivní a
pasivní politiku zaměstnanosti byly v roce 1992
vydávány prostředky z rozpočtu federace
v celkové výši 3,15 mld. Kčs při
výrazném zvýšení prostředků
na aktivní politiku zaměstnanosti (v mil. Kčs):
Výdaje cellem | |||
v tom: | |||
- aktivní politika zaměstnanosti | |||
podíl v % | |||
- pasivní politika zaměstnanosti | |||
podíl v% |
Efektem aktivizace státních
zdrojů při řešení otázek
zaměstnanosti bylo snížení počtu
nezaměstnaných mezi prosincem 1991 a 1992 o 87 tisíc
osob.
B) Územní rozpočty
vydaly na kapitolu práce a sociální věci
k tíži upraveného rozpočtu 5,1 mld.
Kčs ve skutečnosti 5,5 mld. Kčs, tj. oproti
upravenému rozpočtu méně o 0,2 mld.
Kčs. Nedočerpání rozpočtu neinvestičních
výdajů je způsobeno nečerpáním
prostředků na dávky sociální
péče a sociální potřebnost.
Toto nečerpání bylo částečně
korigováno zvýšením výdajů
materiálových a mzdových a prováděním
údržby.
Prostředky byly zvýšeny
při valorizaci mzdových prostředků
a materiálových výdajů v důsledku
zvýšení cen potravin, energií a služeb.
Na dávky sociálního zabezpečení
bylo přes okresní úřady vyplaceno
2,4 mld. Kčs.
3. 2. Neinvestiční
výdaje na zdravotnictví
Celkové výdaje veřejných
rozpočtů na zdravotnictví činily v
roce 1992 36,79 mld. Kčs, což je o 16,0% více
než v roce 1991. Tyto výdaje tvořily 12,4%
celkových výdajů veřejných
rozpočtů, což je o 0,3 bodu více, než
tomu bylo v roce 1991. Základní orientaci o proporci
a trendech ve výdajích na zdravotnictví podává
následující přehled:
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví | |||||||
Celkem | |||||||
z toho | |||||||
- řízené ústředně | |||||||
- řízené okres. úřady a obcemi |
A) Neinvestiční
výdaje na zdravotnictví byly čerpány
u ústředního rozpočtu na 102,2%
upraveného rozpočtu celkovým objemem 34,5
mld. Kčs, což je ve srovnání s rokem
1991 více o 25,2 mld. Kčs, tj. o 271,7%.
Specifikem vývoje výdajů
na zdravotnictví v roce 1992 byla realizace nového
způsobu jeho financování v České
republice podle zákonů č. 550/1991 Sb., o
všeobecném zdravotním pojištění
a č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně ČR. V průběhu
přípravy všeobecného zdravotního
pojistného systému byly prostřednictvím
kapitoly uvolňovány mimo vlastního financování
kapitoly i prostředky pro Všeobecnou zdravotní
pojišťovnu, (formou minimálně
měsíčních záloh byly z kapitoly
Všeobecná pokladní správa postupně
uvolňovány prostředky do základního
fondu zdravotního pojištění a do fondu
na vlastní činnost VZP ČR).
Rozpočtová opatření
byla směrována:
- na zajištění
záloh VZP ČR do fondu zdravotního pojištění
a fondu na vlastní činnost VZP,
- k řešení
přechodu některých rozpočtových
organizací na formu příspěvkových,
- na krytí dopadů
mzdových opatření podle usnesení vlády
ČR č. 552/92 Sb. k dokrytí platové
úpravy, na kterou byly z rezerv státního
rozpočtu dodatečně poskytnuty prostředky
ve výši 1,1 mld. Kčs,
- k postupnému rozpouštění
zbytku rezervy 0,4 mld. Kčs ve VPS pro zdravotnictví
na léčení pacientů v zahraničí
(30 mil. Kčs), na investice pro VZP (96 mil. Kčs)
a posílení základního fondu VZP (27
mil. Kčs),
- k profinancování
nové dělby zdravotnických činností,
hrazených VZP a zřizovateli,
- k možnosti použití
překročených příjmů
na nutné výdaje,
- k poukazu 65% výnosu
televizní soutěže a loterie TUTOVKA na prioritní
účely ve zdravotnictví (podle uvážení
ministerstva),
- k posílení naléhavých
potřeb investic, zejména zdravotnické techniky.
Neinvestiční výdaje
na státní správu ve zdravotnictví
byly vzhledem k tlaku na rozpočtové výdaje,
nezbytné k zajišťování nutného
chodu ministerstva zdravotnictví, vyčerpány
na maximum možností.
Příspěvky
na provoz organizací byly nepatrně překročeny
(o 0,1%). Převážná část
objemu tohoto ukazatele připadá na prostředky
do základního fondu VZP ČR na úhradu
léčebných výkonů a léků
ze strany VZP vůči zdravotnickým příspěvkovým
organizacím. Dosud však nebylo předloženo
definitivní vypořádání čerpaných
prostředků ze základního fondu Všeobecné
zdravotní pojišťovny za rok 1992. Proto je dosud
předpokládáno čerpání
na 100%. (VZP dosud vypořádala pouze poskytnuté
zálohy z kapitoly ministerstva zdravotnictví za
měsíce srpen a září s tím,
že poslední čtvrtletí dosud není
uzavřeno).
Vypořádání
prostředků mezi Všeobecnou zdravotní
pojišťovnou a zdravotnickými zařízeními
je spojeno se značnými finančními
problémy. Jejich podstata spočívá
v tom, že v důsledku použité metodiky
na základě bodového systému došlo
při zálohování u některých
zdravotnických zařízení k přeplatku
a u jiných k nedoplatku. Nedoplatky je Všeobecná
zdravotní pojišťovna povinna uhradit, přičemž
na druhé straně
by měla získat přeplatky vzhledem k finanční
situaci příslušných zdravotnických
zařízení jsou přeplatky obtížně
vymahatelné. V důsledku toho se Všeobecná
zdravotní pojišťovna dostává do
finančních problémů. Situace ve vypořádání
finančních vztahů
mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a
zdravotnickými zařízeními vyžaduje,
aby ministerstvo zdravotnictví urychleně vypracovalo
k této problematice samostatný materiál pro
jednání vlády.
Ve zdrojích na provoz organizací
byly obsaženy i výdaje, které nehradí
pojišťovna - příspěvky na provoz
středním zdravotnickým školám,
léčebnám dlouhodobě nemocných,
prostředky na granty, prevenci AIDS. Další
příspěvky byly vynaloženy na provoz
církevních zdravotnických škol a na
léčení dětí z Černobylu.
B) Na zdravotnictví
v působnosti okresních úřadů
a obcí s výdaje
proti roku 1991 podstatně snížily (o 20,14
mld. Kčs), v důsledku provedených delimitací
do sféry všeobecného zdravotního pojištění.
Upravený rozpočet 1,7 mld. Kčs byl výrazně
překročen skutečnými výdaji,
které dosáhly 2,3 mld. Kčs.
Pro zdravotnická zařízení,
která financovaly okresní úřady obce,
byly pro rok 1992 vyčleněny prostředky ze
státního rozpočtu na výdaje ve výši
1,45 mld. Kčs a v průběhu roku byly upraveny
1,68 mld. Kčs, což představuje povýšení
o 0,23 mld. Kčs. Tento rozdíl byl použit k
posílení místních rozpočtů
v oblasti zdravotnictví a na mzdová opatření
ve výši 113,2 mil. Kčs.
3. 3. Neinvestiční
výdaje na školství
Neinvestiční výdaje
na školství vzrostly proti roku 1991 o 4,5 mld. Kčs
(o 15,6%) a dosáhly celkové výše 34,4
mld. Kčs, z čehož 33,5 mld. Kčs připadá
na výdaje na společenské služby pro
obyvatelstvo. Srovnání s předešlým
rokem, upraveným rozpočtem a proporci mezi ústředně
a komunálně spravovanými výdaji dokládá
následující tabulka:
Neinvestiční výdaje na školství | |||||||
Celkem | |||||||
z toho | |||||||
- řízené ústředně | |||||||
- řízené okres. úřady a obcemi |
Meziroční růst
výdajů byl ovlivněn především
započtením cenových dopadů u potravin,
materiálů, paliv, energií, služeb, valorizací
mezd, růstem nájemného z titulu přechodu
některých zařízení z majetku
České republiky do vlastnictví obcí
a také výdaji na výchovu učňů
středních odborných učilišť
uhrazených ústředním
rozpočtem (u nepřipravujících se pro
konkrétního zaměstnavatele). Ministerstvo
školství mládeže a tělovýchovy
přijímalo během roku opatření
k maximální hospodárnosti ve výdajích
a opatření na podporu příjmové
stránky.
Ministerstvo financí souhlasilo se souvztažným
překročením příjmů a
výdajů
ve výši 0,33 mld. Kčs, z toho pro regionální
školství 300,0 mil. Kčs a vysoké školy
29,7 mil. Kčs.
Rozsah výdajů
na školství ovlivnil nárůst platů
podle zákona č. 143/93 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a v
některých dalších organizacích
a orgánech. V souladu se zákonem č. 564/90
Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství, jsou prostřednictvím rozpočtu
kapitoly ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy vypláceny mzdy a odměny
pro všechny školy, tj. od předškolních
zařízení až po vysoké školy.
K realizaci platové úpravy
přispělo ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy jednak částkou 1,55
mld. Kčs z vlastních rozpisových rezerv v
rámci schváleného rozpočtu a dále
byl rozpočet posílen o 500 mil, Kčs z kapitoly
VPS na úhradu mezd mistrů odborné výchovy
a řešení změn ve mzdových předpisech.
Celkové dopady valorizace platů tak činily
2,05 mld. Kčs, z toho pro regionální
školství bylo určeno 1,844 mld. Kčs.
Dalším zdrojem posílení
rozpočtu mzdových prostředků na realizaci
uvedeného zákona byly prostředky uvolněné
ve výši 0,99 mld. Kčs ze státního
rozpočtu na základě usnesení vlády
č. 552/92.
K realizaci opatření
vlády k zajištění stability rozpočtového
hospodaření byla v rozpočtu
na školství vázána úspora 0,72
mld. Kčs.
A) Na výdaje ústředně
řízeného školství
bylo použito 2, 37 mld. Kčs, přičemž
meziroční růst o 72,5% byl převážně
ovlivněn uvedenou delimitací činností
na školské úřady v působnosti
ústředního rozpočtu.
Na opravy a údržbu
bylo čerpáno 0,8 mld. Kčs a prostředky
byly využity na zabezpečení běžné
údržby a opravy objektů škol a školských
zařízení, na modernizace a rekonstrukce objektů
v havarijním stavu. Celkově se však nedařilo
neuspokojivý stav školských budov a školských
zařízení výrazněji zlepšit.
Materiální výdaje
v roce 1992 činily 4,1 mld. Kčs a na mzdové
prostředky bylo vynaloženo 14,12 mld. Kčs,
tj. cca 1,78 krát více než v roce 1991.
B) Výdaje na školství
v působnosti územních orgánů
poklesly oproti roku 1991
o 6,15 mld. Kčs na 8,08 mld. Kčs. Upravený
rozpočet kapitoly školství místní
rozpočty výrazně (o 9,82%) překročily.
Z neinvestičních
výdajů byl hrazen provoz základních
škol, předškolních a školských
zařízení. Ve výjimečných
případech okresní úřady jsou
zřizovateli některých speciálních
škol a lidových škol umění a Magistrát
hl. m.Prahy je zřizovatelem některých středních
škol.
Na výdaje kapitoly byly
poskytnuty mimořádné účelové
prostředky na program podpory a ochrany mládeže,
na rekonstrukci Komenského školy v Praze a
na oslavy J. A. Komenského.
Materiální výdaje
na školství v působnosti územních
orgánů dosáhly 5,5 mld. Kčs. Na růst
materiálních výdajů působily
rostoucí ceny potravin ve školních jídelnách,
rostoucí ceny paliv a energií, dále zvýšené
ceny spojené s vybavováním nábytkem
a DKP.
Problémy byly v zajišťování
údržby škol a školských zařízení
zejména v souvislosti s výrazně rostoucím
počtem havarijních situací. Obecní
úřady zajišťují opravy základních
a mateřských škol, výdaje vzrostly v
souvislosti se zvýšením cen stavebních
prací a materiálů. Na údržbu
a opravy bylo vynaloženo 1,7 mld. Kčs.
3. 4. Neinvestiční
výdaje na kulturu
Celkové neinvestiční
výdaje státního a územních
rozpočtů na odvětví kultury dosáhly
roce 1992 částky 4,25 mld. Kčs. Poklesly
tak ve srovnání s rokem 1991 o 0,35 mld. Kčs.
Neinvestiční výdaje na kulturu | |||||||
Celkem | |||||||
z toho | |||||||
- řízené ústředně | |||||||
- řízené okres. úřady a obcemi |
Na výdajích státního
rozpočtu se
podílejí jak rozpočtové tak i příspěvkové
a podobné organizace. V roce 1992 tyto organizace dohromady
na neinvestiční účely vyčerpaly
1,41 mld. Kčs, tj. o 0,1 mld. méně v porovnání
na skutečnost roku 1991 (index 93,38%). Na kulturu
v působnosti územních
orgánů
bylo čerpáno 2,84 mld. Kčs, tj. o 0,25 mld.
Kčs méně než v roce 1991.
V souvislosti s platovými
úpravami došlo k posílení rozpočtu
kapitoly 334 o 7 156 tis. Kčs.
K růstu výdajů
došlo u památkově péče a církevních
kulturních památek, a to nejen jako odraz probíhajících
rekonstrukcí památkových objektů,
z nichž je řada v havarijním stavu, ale i jako
důsledek cenové liberalizace. Pokračovaly
rekonstrukce divadel v Opavě, v Olomouci a v Ústí
nad Labem, Břevnovského kláštera
a některých hradů a zámků.
V průběhu roku 1992
byly provedeny některé úpravy vztahů
státního rozpočtu k územním
rozpočtům, které se promítly centrem
uvažovaných výdajů i v kapitole kultura.
Schválený rozpočet kapitoly ve výši
3,27 mld. Kčs byl snížen o 0,48 mld. Kčs
vzhledem k regulaci výdajů státního
rozpočtu a posílen na potřeby nové
mzdové soustavy (75 mil Kčs).
Na konkrétní účely
byly dále uvolněny během roku z rezervy státního
rozpočtu a přesunem z rozpočtu ministerstva
kultury finanční účelové prostředky
na Program regenerace městských památkových
rezervací a městských památkových
zón, na nové využití Památníku
Lidice, na rekonstrukci kostelů v Nepomuku, Slezského
divadla v Opavě, Špilberka, Besedního domu
v Brně a na provoz Zemského divadla a Centra
experimentálního divadla v Brně.
V průběhu roku byla
provedena celá řada rozpočtových opatření.
Na jedné straně muselo dojít k vázání
části výdajů ve prospěch potřeb
zajišťovaných místními orány
a k posílení rozpočtové rovnováhy.
Na druhé straně
došlo k posílení rozpočtu o prostředky
kapitoly Všeobecné pokladní správy na
rekonstrukce, údržbu a budování expozic
(rekonstrukce rampy Národního muzea, opravy v Památníku
národního písemnictví, rekonstrukce
Klementina a objektu Národní knihovny v Hostivaři,
údržba objektu
UMPRUM v Brandýse nad Labem, oprava zámku Český
Krumlov, obnova vozového parku MK ČR aj. v celkovém
objemu 27,76 mil. Kčs), dále o prostředky
na financování rekonstrukcí a oprav dalších
významných kulturních památek v majetku
státu a církví. Konkrétně
bylo poskytnuto na Rudolfinum (68 mil. Kčs), Břevnovský
klášter (9 mil. Kčs) apod.
Z mimořádné
účelové rezervy státního rozpočtu
byly uvolněny prostředky na financování
zabezpečovacích zařízení pro
ochranu movitých kulturních památek a cenných
sbírkových předmětů a to jak
pro ústředně řízené
organizace, tak pro nestátní subjekty v celkové
výši 0,5 mil. Kčs. Na pokrytí výdajů
spojených s pořádáním XXVIII.
mezinárodního filmového festivalu Karlovy
Vary byly taktéž uvolněny mimořádné
účelové prostředky
ve výši 10 mil. Kčs.
3. 5. Výdaje na bezpečnost
Bezpečnostní úsek
MV ČR v roce 1992 skutečně čerpal
neinvestiční výdaje ve výši 6,88
mld. Kčs, tj. na 99,7% upraveného rozpočtu.
V porovnání s rokem 1991 došlo k výraznému
zvýšení asi o 23%.
Nad uvedené objemy byla
v kapitole Všeobecná pokladní správa
ponechána rezerva ve výši 200,0 mil. Kčs,
z toho 126,0 mil. Kčs na financování činnosti
sekretariátu zmocněnce vlády ČR pro
otázky uprchlíků a 74,0 mil. Kčs na
vybudování informačního systému
"Evidence obyvatel",
schváleného usnesením vlády č.
452/1991. V souvislosti s rozšířením
humanitární pomoci dětem z bývalé
Jugoslávie bylo dodatečně převedeno
z rozpočtu federace do VPS MF ČR 10,0 mil. Kčs,
čímž byl objem výdajů financování
činnosti sekretariátu zmocněnce vlády
pro otázky uprchlíků upraven na částku
136,0 mil. Kčs. Tato rezerva byla v průběhu
roku postupně uvolňována na základě
skutečného čerpání finančních
prostředků na tyto účely.
3. 6. Výdaje na soudy a prokuraturu
Neinvestiční výdaje
na soudy a prokuraturu dosáhly objemu 1,16 mld. Kčs.
V porovnání s rokem 1991 byly neinvestiční
výdaje vyšší cca o 0,23 mld. Kčs,
z toho u mzdových prostředků o 0,20 mld.
Kčs a u věcných výdajů vzrostly
o 30 mil. Kčs.
Neinvestiční výdaje na soudy a prokuraturu | |||||||
Celkem | |||||||
z toho | |||||||
- mzdové výdaje | |||||||
- věcné výdaje |
Neinvestiční
výdaje byly dále v průběhu roku posíleny
k zajištění potřeb na realizaci zákona
o soudních a mimosoudních rehabilitacích
v kapitole ministerstva spravedlnosti a Generální
prokuratury o 0,46 mld. Kčs.
Těžiště
věcných výdajů v soudnictví
a prokuratuře spočívá ve výplatě
zákonných nároků osob zúčastněných
na řízení před sody (výplata
odškodnění v hotovosti soudně rehabilitovaným
osobám, výplata odměn advokátům
ex offo, advokátům v trestním rehabilitačním
řízení; podle zákona č. 119/1990
Sb., znalečné a tlumočné, náhrady
soudcům přísedícím, svědečné)
a na straně druhé vytvoření základních
technickým podmínek pro provoz soudů a prokuratur
(výdaje na výkony spojů,
energie a paliva a materiální zabezpečení
administrativního provozu).
Ve věcných výdajích
se promítlo pokračující řešení
dislokačních problémů v souvislosti
s restitucemi a rozšiřováním činnosti
orgánů justice včetně obchodního
a správního soudnictví.
Odškodnění
osob podle zákona o soudních a zákona o mimosoudních
rehabilitacích bylo prováděno kombinovaně.
Z federálního rozpočtu bylo poskytováno
odškodnění formou státních dluhopisů,
z rozpočtu České republiky formou hotovostní.
Pokud jde o výplatu odškodnění
v hotovosti, bylo v průběhu roku vyplaceno 24 779
osobám celkem 0,41 mld. Kčs (v kapitole ministerstva
spravedlnosti).
Nenaplnění předpokládaných
počtů pracovníků vedlo k nedočerpání
rozpočtu mzdových prostředků
jak u soudů všech stupňů, státních
notářství, tak i v organizacích české
prokuratury.
Společným rysem
zvýšeného čerpání mzdových
prostředků jak pro soudy, tak i prokuraturu, bylo
zabezpečení mzdových nároků
zaměstnanců podle zákona ČNR č.
143/1992 Sb. a nařízení vlády ČR
č. 253/1992 Sb. a zabezpečení platové
úpravy podle zákona ČNR č.391/1991
Sb., o platových poměrech soudců, státních
notářů, justičních a notářských
čekatelů, který vstoupil v platnost dnem
15. 10. 1991 a nařízení vlády ČR
č. 254/1992 Sb., o platových poměrech prokurátorů,
vyšetřovatelů
prokuratury a právních čekatelů prokuratury.
3. 7. Výdaje na státní správu
Upravený rozpočet
na státní správu nebyl čerpán
v částce 122,2 mil. Kčs především
v důsledku hospodárného využití
přidělených prostředků v nových
kapitolách a regulačními opatřeními
čerpání rozpočtových výdajů.
Ve srovnání s rokem 1991 přitom došlo
k dalšímu zvýšení výdajů
do této oblasti, jak vyplývá z této
tabulky:
Neinvestiční výdaje na státní správu | |||||||
Celkem | |||||||
z toho | |||||||
- mzdové výdaje | |||||||
- věcně výdaje |
Údaje upraveného
rozpočtu na rok 1992 na státní správu
i skutečné jejich čerpání v
tomto roce byly ovlivněny zejména:
a) rozšířením
stávajících ústředních
orgánů státní správy i jejich
počtu zejména v důsledku převodu působnosti
z federace a zřízením nových centrálních
orgánů - Nejvyššího kontrolního
úřadu, Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání, ministerstva mezinárodních
vztahů a Úřadu pro legislativu a veřejnou
správu, což představuje čerpání
neinvestičních výdajů částku
19 mil. Kčs, z toho ve mzdových prostředcích
částku 7,5 mil. Kčs.
b) finančním krytím
potřeby mzdových prostředků pro období
květen až prosinec 1992 k zabezpečení
platových úprav podle zákona č. 143/92
Sb., v celkové výši 80 mil. Kčs,
c) zahrnutím výdajů
k úhradě vyúčtování
nákladů na volby a k úhradě odškodnění
v hotovosti podle zákonných úprav o soudních
a mimosoudních rehabilitacích.
Státní správa
zajišťovala v roce 1992 (mimo jiné) hladký
průběh parlamentních voleb.
Celkové výdaje na volby realizované
prostřednictvím ústředních
orgánů a okresních úřadů
dosáhly v České republice 0,68 mld. Kčs.
Z toho hlavní objem
prostředků na volby zajišťoval rozpočet
federace (celkem 0,58 mld. Kčs). Ze státního
rozpočtu České republiky byly provedeny úhrady
politickým stranám podle zákona o volbách
do České národní rady celkem 92,33
mil. Kčs (úhrada příspěvku
politickým stranám za volby do ČNR podle
počtu získaných hlasů).
Vlastní výdaje na
zajištění voleb činily 0,40 mld. Kčs.
Politické strany obdržely z rozpočtů
federace a České republiky celkem 0,28 mld. Kčs.
Výdaje na zajištění
voleb byly čerpány prostřednictvím:
- ministerstva vnitra 0,26
mld. Kčs na volební tiskoviny, na spojové
služby, náklady na činnost České
volební komise včetně náhrad mezd
členů ČVK a krajských volebních
komisí,
- Českého statistického
úřadu,
který zajišťoval zpracování
volebních výsledků neinvestičními
výdaji 21,6 mil. Kčs a investicemi do technického
vybavení (výpočetní a spojová
technika apod.) 10,8 mil. Kčs,
- okresních úřadů,
které čerpaly na zajištění průběhu
voleb 0,12 mld. Kčs na činnost volebních
komisí.
4. Kapitálové
výdaje a výdaje na vědu a výzkum
4. 1. Kapitálové výdaje
Celkový rozsah finančních
prostředků,
čerpaných v roce 1992 ze státního
rozpočtu, představoval v okruhu investiční
výstavby ústředně řízených
hospodářských, příspěvkových
a rozpočtových organizací částku
20.2 mld. Kčs. Objem investičních
výdajů poskytovaných ze státního
rozpočtu prostřednictvím rozpočtu
obcí a okresních úřadů činil
dalších 10.7 mld. Kčs. V celkovém
objemu však komunální rozpočty proinvestovaly
30.2 mld. Kčs na drobné akce lokálního
významu (např. malé čistírny
odpadních vod, úpravy zelených ploch a další
opatření zlepšující životní
prostředí). Výrazný nárůst
investičních výdajů byl umožněn
především překročením
vlastních příjmů obcí.
Státní rozpočet
v roce 1992 v oblasti investiční výstavby
sledoval jako základní priority řešení
problému životního prostředí,
včetně zabezpečení zdrojů pitné
vody (podíl na rozpočtových výdajích
32.8%), dopravní infrastruktury (18,4%) a zdravotnictví
(12,6%). V důsledku zásadních společenských
změn bylo nutné věnovat zvýšenou
pozornost i soudnictví, vězeňství
a policii. Celospolečensky významné a investičně
náročné akce byly ze státního
rozpočtu dotovány
účelově (režim individuálních
a systémových dotací), popř. byla
na jejich financování poskytnuta návratná
bezúročná půjčka.
K zabezpečení optimalizace
rozpočtových výdajů v investiční
sféře přistoupilo ministerstvo financí
k jejich regulaci a to ve dvou
rovinách. Věcné ve vztahu k individuálním
dotacím (zásadní preferování
dokončovaných staveb) a finanční v
rámci kapitol jednotlivých ústředních
orgánů (čtvrtletní limitování
investičních výdajů, včetně
jejich konečného vázání). Regulovány
byly průběžně i výdaje
čerpané z kapitoly VPS státního rozpočtu
s ohledem na vývoj příjmů.
Investiční výdaje,
čerpané z kapitoly VPS státního rozpočtu,
reprezentovaly zejména systémové dotace na
ekologická opatření v severočeském
a severomoravském regionu (včetně Sokolovska),
na ekonomickou újmu, protiradonová opatření
a vodohospodářské investice ve výši
cca 2,4 mld. Kčs. Významnou položku ve výši
0,9 mld. Kčs představovaly i poskytnuté systémové
dotace na informatiku státní správy, rekonstrukce
vč. modernizace středních odborných
učilišť a objektů po sovětské
armádě a zabezpečovací systémy
památkových objektů. Urychlení výstavby
rozestavěných akcí, včetně
pokrytí inflačního cenového vývoje
bylo řešeno převážně u individuálně
dotovaných staveb posílením výdajů
o 1,2 mld. Kčs.
V průběhu roku byly
dále investice v ústředně řízených
organizacích posíleny z důvodu metodických
změn přesuny z neinvestičních prostředků
a to převážně ve školství
(o 800 mil. Kčs).
Překročení
výdajů u ústředně řízených
rozpočtových organizací ve výši
0,3 mld. Kčs bylo kryto převážně
z mimorozpočtových zdrojů (fondu životního
prostředí, vedlejší hospodářskou
činností, sdruženými prostředky).
Prostředky na individuálně
dotované investiční akce ze státního
rozpočtu poskytnuté v roce 1992 jednotlivým
přímým investorům, dosáhly
výše 12,3 mld. Kčs. V této sumě
jsou zahrnuty jak dotace rozpočtovým, příspěvkovým
organizacím a podnikatelským subjektům (především
na výstavbu ekologických investic), tak i 394,6
mil. Kčs poskytnutých státním rozpočtem
jako návratná
finanční výpomoc vybraným podnikatelským
subjektům.
Největší objemy
individuálně poskytnutých dotací byly
v roce 1992 určeny pro organizace v působnosti ministerstva
zemědělství ČR a zdravotnictví
ČR. Do sféry řízené prostřednictvím
rozpočtů OÚ a obcí bylo poskytnuto
3,5 mld. Kčs.
Většina prostředků
byla jednotlivými investory na realizovaných stavbách
vyčerpána. Zůstatek činil pouze 0,06
mld. Kčs. Více než polovina zůstatku
nevyčerpaných prostředky poskytnutých
na individuální dotace připadá na
stavby ministerstva zemědělství, což
odpovídá, zhruba podílu tohoto resortu na
celkovém objemu těchto dotací.
Z uvedených kapitálových
výdajů představovaly z věcného
hlediska výraznou rozpočtovou prioritu roku 1992
opatření ekologické povahy.
Účelové výdaje státního
rozpočtu na financování opatření
k ochraně životního prostředí
a výstavbu zdrojů pitné vody se oproti roku
1991 zvýšily v roce 1992 o 1,7 mld. Kčs a dosáhly
celkové výše 9,2 mld. Kčs (z toho neinvestičních
výdajů 0,3 mld. Kčs na poškozené
lesní porosty exhalacemi).
Investiční prostředky
ze státního rozpočtu byly přísně
účelově a byly poskytovány formou
individuálních dotací (5,7 mld. Kčs
- zejména velké ČOV a zdroje pitné
vody) a systémových dotací (3,2 mld. Kčs
- vodohospodářské investice, protiradonová
opatření, revitalizace říčních
toků, opatření vodní nádrže
Švihov, komunální ekologie severočeského
a severomoravského regionu a Sokolovska).
V souvislosti s předpokládanou
platností vyhlášky magistrátu hl. m.
Prahy o stanovení městské zóny s omezením
provozu mobilních zdrojů znečišťování
ovzduší (v roce 1993) bylo uvolněno ze státního
rozpočtu (koncem roku 1992) na nákup ekologických
vozidel pro ústřední orány cca 11
mil. Kčs.
Na významné investičně
náročné stavby, jako je odsíření
elektráren, byly poskytovány státní
záruky (např. projekt Energy 1 na odsíření
elektrárny Prunéřov II., opatření
ve spalovacím procesu a přenosové soustavy
představují záruky státního
rozpočtu na půjčky, včetně
úroků ve výši 11,8 mld. Kčs).
4. 2. Výdaje na bytovou výstavbu
V roce 1992 bylo na území
České republiky dokončeno celkem 36 397 bytů,
tj. o 5 322 méně než v roce 1991. K podstatnému
snížení došlo u dodavatelské bytové
výstavby (vlivem stagnace pro nedostatek finančních
prostředků), naopak svépomocné formy
zaznamenaly určitý vzestup.
Státní rozpočet
uvolnil na rok 1992 na akce bytové výstavby celkem
1,2 mld. Kčs. Výši prostředků
a jejich porovnání s rokem předchozím
výrazně ovlivňuje přijatý systém
financování komplexní bytové výstavby
z výnosu emise státních obligací.
Výdaje na družstevní a individuální
bytovou výstavbu nejsou poskytovány na pokrytí
nákladů staveb přímo, ale přes
konkrétní stavebníky a stavební bytová
družstva. Jejich charakteristika jako kapitálové
výdaje je proto v tomto případě také
zprostředkovaná.
a) Komplexní bytová výstavba (KBV)
Ve vazbě na koncepci bytové
politiky pokračovalo omezení věcného
programu komplexní bytové výstavby s cílem
ukončit KBV podle finančních možností
státu do konce roku 1993. Finanční objem
potřebný na úplné dokončení
KBV byl odhadnut na cca 26 mld. Kčs. Z dotace na KBV byly
financovány pouze rozestavěné ucelené
části staveb KBV zahájené do konce
roku 1990. Okresní úřady zpracovaly seznamy
rozestavěných staveb KBV, které byly závazným
podkladem pro kontroly dodržení účelovosti
dotace poskytnuté ze státního rozpočtu
ČR.
Pro rok 1992 bylo eskou národní
radou schváleno vyčlenění komplexní
bytové výstavby z výdajové části
státního rozpočtu ČR, na základě
kterého byla vydána emise obligací v hodnotě
8,7 mld. Kčs. Současně byl zřízen
zvláštní příjmový účet
na vratky z prodejů objektů komerční
občanské vybavenosti KBV, na nichž státní
rozpočet participoval 70 procenty, a vratky státních
příspěvků DBV. Na tomto účtě
bylo shromážděno pouze 0,39 mld. Kčs,
tj. 4,5% hodnoty vydaných obligací.
Za rok 1992 dosáhla suma
financování rozestavěných ucelených
částí staveb KBV 8,66 mld. Kčs, tj.
99,6% vydaných obligací. Objem použitých
státních prostředků na KBV vzrostl
proti roku 1991 o cca 0,72 mld. Kčs.
b) Družstevní bytová
výstavba (DBV)
Na DBV a individuální
bytovou výstavbu byla v roce 199 poskytována finanční,
úvěrová a jiná pomoc podle vyhlášky
č. 136/1985 Sb., ve znění vyhl. č.
74/1989 Sb. a vyhl. č. 73/1991 Sb., novelizované
vyhláškou č. 398/1992 Sb. Zahajování
nové družstevní bytové výstavby
bylo (již od roku 1991) zastaveno.
Z rozpočtovaných
výdajů bylo zajištěno 0,3 mld. Kčs,
na DBV bylo čerpáno pouze 7,3 mil. Kčs a
to na nárokové doplatky státních příspěvků
(u staveb zahájených do 28. 2. 1991, u kterých
již byly proplaceny zálohy na státní
příspěvek). Vzhledem k přesunu částky
30 mil. Kčs na financování IBV bylo celkově
čerpáno 77,3 mil. Kčs.