c) Individuální bytová výstavba
Přesto, že finanční
pomoc podle výše uvedené vyhlášky
je fakultativní, (na jeden byt je možno poskytnout
příspěvek stát do výše
50.000,- Kčs), nebylo v minulosti poskytování
státních příspěvků na
IBV de facto regulováno. Vrcholu bylo dosaženo v letech
1989 (čerpáno 1,3 mld. Kčs) a 1990 (čerpáno
4,37 mld. Kčs), kdy bylo umožněno mladým
manželům do 30ti let
získat krom základních příspěvků
ještě dalších 150.000,- Kčs na
jeden byt.
Již v roce 1991 byly výdaje
státního rozpočtu ČR v této
oblasti výrazně omezeny a po zrušení
zvýhodnění pro mladě manžele
bylo v roce 1991 čerpáno 0,58 mld. Kčs.
V rezervě státního
rozpočtu bylo na rok 1992 (po úpravě z DBV)
zajištěno na IBV 0,36 mld. Kčs (dalších
8 mil. Kčs bylo zapojeno z vratek prostředků
z minulých let). Zahajování nových
akcí bylo z titulu novelizace vyhlášky č.
136/1985 Sb., od 1. 1. do 1. 8. 1992 zastaveno.
Skutečné čerpání
k 31. 12. 1992 bylo 0,42 mld. Kčs. V rámci restrikce
výdajů na IBV požádalo ministerstvo
financí okresní úřady (MÚ)
o přijetí opatření k regulaci rozsahu
smluv o poskytnutí státního příspěvku.
4. 3. Výdaje na vědu
a výzkum
Státní rozpočet
uvažoval na výdaje pro vědu a technologie v
roce 1992 poskytované prostřednictvím kapitol
s částkou 2,9 mld. Kčs a s částkou
0,8 mld. Kčs, které měly být poskytnuty
jako účelové.
Podle vyhlášky ministerstva
financí České republiky č. 205/1991
se od roku 1991 neinvestiční
výdaje na rozvoj vědy a techniky poskytované
prostřednictvím resortních kapitol, tj. původně
uvažovaných 9 mld. Kčs, staly orientačním
ukazatelem rozpočtu. Tím
bylo umožněno finanční prostředky
přidělovat podle priorit, které si resorty
samy stanovily. Na rozvoj vědy a technologií jednotlivé
resorty v roce 1992 skutečně vynaložily prostřednictvím
kapitol celkem 2,1 mld. Kčs, tj. o 0,8 mld. Kčs
méně než předpokládal rozpočet.
Účelově vynakládané prostředky
z kapitoly VPS byly skutečně čerpány
ve výši 0,72 mld. Kčs.
V roce 1992 tak bylo úhrnně
skutečně realizováno 2,8 mld. Kčs
výdajů na vědeckotechnický rozvoj,
tj. o 0,86 mld. Kčs (o 23,5%) méně než
v roce 1991.
Účelově
poskytované prostředky
ve výši 0, 72 mld. Kčs byly směrovány
na řešení projektů základního
výzkumu a programů vybraných vládou
ČR. Koordinační rada pro vědu a technologie
při Úřadu vlády ČR stanovila
rozdělení těchto vázaných finančních
prostředků a vláda ČR schválila
svými usneseními č. 260/92 a č. 16/92
rozdělení pro příslušné
resorty na tyto skupiny úkolů:
- rozpracované úkoly interních grantových
agentur
- rozpracované úkoly
podle usnesení vlády č.12/91
- ekologické projekty
- rozpracované úkoly býv. státního
plánu
- nové projekty IGA, Hexagonála.
Prostředky byly poskytnuty
rozpočtovým, příspěvkovým,
státním i soukromým organizacím. Formou
dotací bylo poskytnuta 0,6 mld. Kčs. Návratné
finanční výpomoci činily 0,12 mld.
Kčs.
Část finančního
a věcného břemena aplikovaného výzkumu
byla přenesena do podnikatelské sféry s cílem
zefektivnit činnosti v oblasti vědy a výzkumu.
IV. VÝVOJ STÁTNÍCH
FINANČNÍCH AKTIV A PASIV
Do konce roku 1992 se do státních
finančních aktiv České republiky zahrnovaly
jednak prostředky na účtech u SBČS,
které podle zákona ČNR č. 576/1990
Sb. o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky nebyly pro svou zvláštní
povahu nebo význam zařazeny mezi účty
státního rozpočtu, jednak vklady, resp. majetkové
účasti státu u tuzemských společností
a rovněž pohledávky státu z poskytnutých
půjček (návratných
finančních výpomocí) a realizovaných
záruk. Do státních finančních
pasív se zahrnovaly přímé závazky
státu vůči SBČS a závazky vzniklé
z emisí státních dluhopisů. Zahraniční
pohledávky a závazky státu byly vedeny jen
na úrovni federace.
Vývoj položek státních
finančních aktiv a pasív ČR na rok
1992 charakterizují následující údaje:
1. STÁTNÍ FINANČNÍ AKTIVA CELKEM | |||
v tom: | |||
- bankovní účty charakteru rezerv | |||
- bankovní účty účelové a vázané | |||
- ostatní bankovní účty | |||
- vklady u tuzemských společností | |||
- pohledávky z poskytnutých půjček a realizovaných záruk | |||
2. STÁTNÍ FINANČNÍ PASIVA CELKEM | |||
v tom: | |||
- závazky státu vůči SBČS | |||
- emise státních dluhopisů | |||
Saldo státních aktiv a pasiv |
Je zřejmé, že
finančně majetková pozice České
republiky byla v roce 1992 dlužnická a v průběhu
roku se saldo této dlužnické pozice dále
zhoršilo. Přírůstek státního
zadlužení převýšil růst
prostředků na účtech u SBČS,
majetkových účastí u tuzemských
společností i pohledávek státu z poskytnutých
půjček a realizovaných záruk.
1. Operace na účtech
České republiky u SBČS
Státní finanční
aktiva české republiky na účtech u
SBČS za rok 1992 celkově zvýšila o 548
mil. Kčs. Vzrostly zejména prostředky určené
k financování komplexní bytové výstavby
(714 mil. Kčs z výnosů příslušné
emise státních obligací, příp.
z vratek od investorů) a prostředky z výnosů
jedné z prosincových emisí SPP (200 mil.
Kčs určených na úhrady nákladů
dluhové služby u dlouhodobých a střednědobých
státních dluhopisů). Na operativní
účet byla splacena
(ve výši 73,3 mil. Kčs půjčka
poskytnutá s. p. Spolana Neratovice a vyúčtovány
kreditní úroky z bankovních účtů
státních finančních aktiv (ve výši
221,4 mil. Kčs).
V rámci výdajových
operací bylo z prostředků operativního
účtu použito 600 mil. Kčs k založení
rezervního fondu Všeobecné zdravotní
pojišťovny podle zákona ČNR č.
551/91 Sb. a usnesení vlády ČR č.
744/92 (šlo o návratnou finanční výpomoc).
Z účtu záruk za poskytnuté úvěry
byly Investiční bance, a. s. Praha uhrazeny úroky
za poskytnutou záruku
na úvěr pro a. s. Mitas (59,5 mil. Kčs).
V rámci státních finančních
aktiv byly přechodně otevřeny u SBČS
účty pro vypořádání
majetku bývalého SSM a KSČ, jejichž
zůstatky byly v listopadu převedeny ministerstvu
hospodářství ČR.
2. Majetkové účasti
státu u tuzemských společností
Majetkové účasti
státu souvisejí s vklady státních
prostředků na kapitálové vybavení
některých společností, na jejichž
fungování má stát zájem. Podíl
státu (jeho ústředních orgánů)
na základním kapitálu příslušných
společností je deklarován držbou akcií,
podílových listů či jiných
cenných papírů.
V České republice
vznikla první majetková účast v roce
1990. Týká se podílu ministerstva zemědělství
a výživy na základním kapitálu
Agrobanky a. s. Praha ve výši 53 mil. Kčs představující
jednak peněžitý vklad 30 mil. Kčs, jednak
nepeněžní vklad v podobě budovy a pozemku
ve výši 23 mil. Kčs. Koncem roku 1991 k tomu
přistoupila majetková účast státu
v Českomoravské záruční a rozvojové
bance, a. s. Praha a další účasti státu
vznikaly v roce 1992.
Majetkové účasti státu (ČR) | ||
- u Agrobanky, a. s. Praha | ||
- u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a. s. Praha | ||
- u Poštovní banky, a. s. Praha | ||
- u Exportní garanční a pojišťovací společnosti a. s. Praha | ||
- u Silniční a investiční, a. s. Praha | ||
Majetkové účasti ČR celkem |
Největší majetková
účast státu byla v roce 1992 u Českomoravské
záruční a rozvojové banky, do které
byly již v roce 1991 (na základě § 5 zákona
ČNR č. 579/1991 Sb.) vloženy ze státních
finančních rezerv prostředky ve výši
0,9 mld. Kčs na vybavení základního
kapitálu, rezervních a dalších fondů.
Další prostředky ve výši 1 mld.
Kčs byly pro záruční a rozvojovou
banku uvolněny z účelové
rezervy státního rozpočtu na rok 1992. Tyto
prostředky byly určeny k podpoře malého
a středního podnikání, a to na řešení
strukturálních problémů (785 mil.
Kčs), podporu podnikání v regionech v a v
pohraničí (160. mil. Kčs) a k dalším
účelům.
3. Návratné finanční
výpomoci a státní záruky za bankovní
úvěry
Z rezervy státního
rozpočtu ČR byly poskytnuty návratné
finanční výpomoci v rámci programu
podpory rozvoje průmyslové výroby, který
schválila 5. března 1991 Hospodářská
rada vlády ČR. V průběhu roku 1991
bylo čerpáno 160 půjček v celkové
výši 505,2 mil. Kčs. V roce 1992 byly poskytnuty
návratné výpomoci na podporu ekologických
opatření se splatností rozloženou od
roku 1993 až do roku 1998. Na základě usnesení
vlády ČR č. 260/92 bylo v rámci rezerv
státního rozpočtu uvolněno dalších
117,5 mil. Kčs na realizaci programu rozvoje vědy
a technologie. Z této částky bylo skutečně
čerpáno pouze 109,1 mil. Kčs (přitom
6,4 mil. Kčs tvoří neavizované otevření
účtu u 14 subjektů).
Návratné finanční
výpomoci z kapitoly VPS (jako mimořádné
výdaje státního rozpočtu ČR)
byly poskytovány převážně v roce
1990 a motivovány kritickým nedostatkem finančních
prostředků organizací pro zabezpečení
ekologických požadavků (likvidace PCB), příp.
snahou pomoci bývalým státním
lázním při rekonstrukcích lázeňských
objektů. Zvláštní část
tvořily zálohové dotace poskytované
formou návratných výpomocí na úhradu
minimálního povinného přídělu
do fondu kulturních a sociálních potřeb.
V roce 1992 byla poskytnuta návratná výpomoc
podniku Zetor Brno na úhradu
splátek úvěrů, vázaných
státní zárukou ČR. Jednalo se o částky
255 mil. Kčs (pro ČSOB) a 179 mil. Kčs (pro
Komerční banku).
V souvislosti se zahájením
činnosti Všeobecné zdravotní pojišťovny
byla dle usnesení vlády ČR č. 744/92
ze státních prostředků uvolněna
částka 1 mld. Kčs jako návratná
finanční výpomoc na založení
rezervního fondu. Z této částky bylo
600 mil. Kčs hrazeno ze státních finančních
aktiv a 400 mil. Kčs ze státního rozpočtu.
Přehled o vývoji
pohledávek ČR z poskytnutých návratných
finančních výpomocí v roce 1992 ukazuje
tabulka:
Návratné finační výpomoci celkem | |||||
z toho | |||||
Poskytnuté z reserv státního rozpočtu | |||||
v tom: | |||||
- na podporu a rozvoj průmyslové výroby | |||||
- na podporu ekologických opatření | |||||
- na podpora rozvoje vědy a technologie | |||||
Poskytnuté z kapitoly VPS | |||||
v tom: | |||||
- organizacím agrokomp. na likvidaci PCB | |||||
- zálohové dotace na minim. příděl FKSP | |||||
- ostatním organisacím | |||||
- Zetoru Brno | |||||
- Všeobecné zdravotní pojišťovně | |||||
Poskytnuté z aktiv ČR | |||||
v tom: | |||||
- Všeobecné zdravotní pojišťovně | |||||
- Spolaně Neratovice |
Z uvedených údajů
je zřejmé, že u nové poskytnutých
finančních výpomocí jsou s ohledem
na termíny splatnosti převedeny pohledávky
na rok 1993 v plné výši. U výpomocí,
poskytnutých před rokem 1992, je patrna neschopnost
jednotlivých dlužníků hradit (až
na výjimky) splátky z vlastních zdrojů.
V rámci finančního vypořádání
1991 byla proto odepsáno
(na úkor dotací dávaných zemědělcům)
80 mil. Kčs poskytnutých na likvidaci PCB (čj.
193/61476/92). Rovněž v rámci finančního
vypořádání 1991 byly zálohové
dotace, poskytnuté v roce 1990 organizacím bývalého
ministerstva, výstavby a stavebnictví na minimální
povinný příděl do FKSP, převedeny
ve výši 5,8 mil. Kčs na nenávratnou
dotaci (čj. 191/61471/92).
Jednou z forem pomoci státu
bylo poskytování záruk za bankovní
úvěry pro podnikovou sféru, a to od domácích
bank a od roku 1992 i bank zahraničních. Vnitřní
úvěry poskytovaly banky převážně
na zavádění nových výrob či
modernizaci stávající technologie a ve snaze
zajistit si návratnost svých pohledávek požadovaly
v některých případech jejich krytí
státní zárukou. Zahraniční
úvěry směřovaly v roce 1992 do oblasti
rozvoje infrastruktury a zlepšení životního
prostředí. Výjimku tvořil úvěr
od Landerbank (Rakousko) pro Zetor Brno, který byl využit
na splacení zbývající části
již splatného úvěru od Komerční
bank (vázaného státní zárukou).
Přehled o vývoji
bankovních úvěrů, krytých státní
zárukou ČR, uvádí následující
tabulka (pro zahraniční úvěry je použit
přepočítací kurs 1 US = 30 Kčs):
Státní záruky celkem | |||||
z toho | |||||
Poskytnuté za vnitřní úvěry | |||||
v tom: | |||||
- Zetor Brno | |||||
- Mitas Praha | |||||
- Konax Jihlava | |||||
- Východočeská cukerní a. s. | |||||
- ČEZ na odsíření Počerad | |||||
- První brněnská strojírna Iránshahr | |||||
Poskytnuté za zahraniční úvěry | |||||
v tom: | |||||
- ČEZ Energy I | |||||
- ČSA | |||||
- ČEZ na odsíření Prunéřov | |||||
- Zetoru Brno |
Z důvodu vysoké
platební neschopnosti dlužníků bylo
z titulu záruky nezbytné realizovat v roce 1992
značnou část splatných pohledávek
z prostředků státního rozpočtu
ČR. V případě podniku Mitas Praha,
byly uhrazeny ze státních finančních
aktiv úroky za úvěr ve výši 59,5
mil. Kčs. Také splacení úvěru
pro Východočeskou cukerní a. s. ve výši
200 mil. Kčs bylo realizováno ze státního
rozpočtu (o tuto částku byly vázány
schválené neinvestiční dotace kapitoly
ministerstva zemědělství). K zajištění
splacení úvěru byla podniku Zetor Brno, poskytnuta
návratná finanční výpomoc 434
mil. Kčs a z kapitoly VPS státního rozpočtu
uhrazeno 203 mil. Kčs. Celkově se pohledávky
státu z realizovaných záruk za
rok 1992 zvýšily z 30,2 mil. Kčs na 262,5 mil.
Kčs.
4. Vývoj státní
zadluženosti
Přímé závazky
státu vůči emisní bance (SBČS)
se v roce 1992 týkaly schodku státního rozpočtu
ČR za rok 1991. Podle zákona ČNR č.
515/1992 Sb. byla původní výše schodku
13 618 mil. Kčs snížena takto:
- úhradou odpuštěných odvodů z objemu mezd zemědělských organizací z přebytku státního rozpočtu federace | o | 1 342 mil. Kčs |
- úhradou odloženého odvodu z objemu mezd zemědělských organizací z odkladu jejich splatnosti do 31. 3. 1992 od zemědělských organizací | o | 1 342 mil Kčs |
- použitím prostředků z finančního vypořádání vztahů organizací se státním rozpočtem ČR za rok 1991 | o | 1 050 mil. Kčs |
celkem snížení rozpočtového schodku 1991 | o | 3 734 mil. Kčs |
Na snížený
rozpočtový schodek 1991 ve výši 9 884
mil. Kčs bylo povoleno emitovat státní dluhopisy
s dobou splatnosti do 5 let. Po celý rok 1992 byl však
na bilančním účtě vedený
rozpočtový schodek 1991 kryt přímým
úvěrem SBČS. Emise střednědobých
dluhopisů začala až v roce 1993. V březnu
byla prodána 1. emise těchto dluhopisů v
částce 2.095 mil. Kč se čtyřletou
dobou splatnosti a s ročním výnosem do doby
splatnosti 14,6%. Dluhopisy byly poprvé nabídnuty
široké veřejnosti včetně obyvatelstva.
Dne 1. února 1992 vstoupil v platnost zákon
č. 22/1992 Sb., o SBČS, podle kterého schodky
běžného hospodaření státního
rozpočtu nesmí být úvěrovány
přímým úvěrem centrální
banky. Krytí rozpočtových schodků
a financování některých veřejných
potřeb řešilo ministerstvo financí zavedením
nových dluhových
nástrojů - emisí státních cenných
papírů.
K řešení dočasného
nesouladu příjmů a výdajů běžného
hospodaření státního rozpočtu
byly v roce 1992 používány (podle zákona
č. 579/1991 Sb., o změně a doplnění
zákona o rozpočtových pravidlech) státní
pokladniční poukázky. Tento krátkodobý,
vysoce likvidní instrument peněžního
trhu byl finančním trhem příznivě
přijat. Dluhopisy byly prodávány obchodním
bankám. Jejich prodej se provádí se srážkou
(diskontem) a jejich zpětný odkup se realizuje za
nominální hodnotu.
Prodej byl prováděn v aukcích americkým
způsobem, kde byly přijímány cenově
nejlevnější nabídky až do výše
draženého objemu, přičemž za každou
jednotlivou přijatou nabídku obdržel dražitel
cenu, kterou do aukce sám nabídl. Aukční
převis nabídky nad poptávkou byl v
rozmezí od 10 do 80 procent nad aukcemi realizovaným
objemem.
Tabulka ukazuje základní charakteristiky jednotlivých
emisí:
Vývoj diskontní
míry státních pokladničních
poukázek odpovídal v průměru roku
zhruba vývoji diskontních sazeb centrální
banky. Od 20. února do konce roku činila průměrná
diskontní sazba centrální banky 8,65%. Průměrná
diskontní sazba státních pokladničních
poukázek dosáhla výše 9,27% a byla pouze
o 0,62 bodu vyšší než průměrná
referenční hladina diskontu centrální
banky ve srovnatelném období.
Zákonem České
národní rady č. 579/1992 Sb. bylo rozhodnuto
o emisi státních dluhopisů do výše
8,7 mld. Kčs na dofinancování komplexní
bytové výstavby. V zákoně bylo uvažováno
se splatností obligací do pěti let. Vývoj
na finančním trhu a preference kupujících
však požadovaly kratší dobu splatnosti.
Ministerstvo financí jako
emitent stanovilo pevný 15% kupon s pololetní výplatou.
Prodej proběhl aukčním způsobem v
zaknihované podobě a byl určen vybranému
okruhu obchodních bank. Emisní program byl rozdělen
do dvou emisí.
V první, květnové
emisi bylo prodáno 5,6 mld. Kčs s dvouletou dobou
splatnosti. Bylo dosaženo průměrné výnosové
sazby do doby splatnosti 13,85%. Druhá emise byla uskutečněna
v srpnu. Bylo prodáno 3,1 mld. Kčs s tříletou
dobou splatností a průměrnou výnosovou
mírou 11,05%.
Náklady dluhové
služby v roce 1992 činily:
- diskont státních pokladničních poukázek | mil. Kčs | |
- úhrada úroku za překlenovací úvěr | mil. Kčs | |
- poplatky za služby | mil. Kčs | |
Celkem | mil. Kčs |
Obdobně jako schodek státního
rozpočtu za rok 1991 navrhuje se i schodek státního
rozpočtu České republiky za rok 1992 ve výši
1 697 mil. Kčs a poměrnou část převzatého
schodku čs. federace ve výši 4 667 mil. Kčs
krýt dluhopisy s dlouhodobou splatností. Zatím
jsou oba tyto rozpočtové schodky za rok 1992 kryty
emisí státních pokladničních
poukázek v nominální hodnotě 6,7 mld.
Kč se splatností k 30. 6. 1993.
Ministerstvo financí rovněž
navrhuje emitovat dlouhodobé dluhopisy k úhradě
přímého úvěru státu
u Československé obchodní banky ve výši
10.438 mil. Kč. Vydání dluhopisů nezhorší
dlužnickou pozici státu, neboť dojde pouze k
přeměně dluhu. Z výnosu dluhopisů
bude splacen přímý úvěr státu
u této banky. Aktem splácení se Česká
republika vyrovná s dědictvím minulosti.
V. HOSPODAŘENÍ
STÁTNÍCH FONDŮ
Ke konci roku 1992 existovaly
v České republice tyto státní fondy:
- Státní fond životního
prostředí,
- Státní fond pro
zúrodnění půdy,
- Státní fond kultury
(zřízený zákonem ČNR č.
239/92 Sb. ze dne 14. 4. 1992),
- Státní fond pro
podporu a rozvoj kinematografie (zřízený
zákonem ČNR č. 241/92 Sb. ze dne 14. 4. 1992),
- Státní fond tržní
regulace v zemědělství (zřízený
zákonem ČNR č. 472/92 Sb. ze dne 22. 9. 1992).
Celoroční hospodaření
však vykazují jen Státní fond životního
prostředí a Státní fond pro zúrodnění
půdy. Státní fond kultury a Státní
fond pro podporu a rozvoj české kinematografie v
průběhu roku 1992 fakticky nezačaly hospodařit,
jejich statuty byly schváleny až 17. 12.
1992 usneseními ČNR č. 118 a 119.
Úkoly Státního
fondu tržní regulace v zemědělství
ČR do konce roku 1992 zajišťoval Federální
fond tržní regulace. Ten pak v souladu se zákonem
Federálního shromáždění
č. 601/92 Sb., o zrušení tohoto fondu podle
ustanovení o přechodu práv a povinností
do republikových fondů provedl rozdělení
zůstatků hospodaření do státního
fondu tržní regulace České republiky
a Státního fondu tržní regulace Slovenské
republiky v poměru 2 : 1. Pro Českou republiku představuje
tento podíl částku
449,7 mil. Kčs.
1. Státní fond
životního prostředí
Počáteční stav finančních prostředků k 1. lednu 1992 | |||
Příjmy za rok 1992 celkem | |||
Výdaje za rok 1992 celkem | |||
Konečný stav finančních prostředků k 31. prosinci 1992 |
Tento fond, zřízený
zákonem č. 338/91 Sb., převzal v roce 1992
všechny závazky bývalého Státního
fondu vodního hospodářství a Fondu
ochrany ovzduší.
Celkové příjmy
byly splněny ve výši 2 22,5 mil. Kčs,
což představuje plnění schváleného
rozpočtu na 87,6%. Rozhodující podíl
příjmů připadá na poplatky
za vypouštění odpadních vod a poplatky
za znečištění ovzduší.
Ve srovnání s rokem
1991 vzrostly příjmy o 1 167,7 mil. Kčs,
tj. o 93,0%, do fondu plynou i odvody za odnětí
zemědělské půdy, které byly
v r. 1991 zdrojem státního fondu pro zúrodnění
půdy. Dalším neplánovaným zdrojem
byl dar od vlády USA 276,2 mil. Kčs. Ze státního
rozpočtu byla fondu poskytnuta dotace v částce
39 mil. Kčs.
Z celkových výdajů
rozpočtovaných ve výši 2 765 mil. Kčs
bylo vynaloženo 1 491,9 mil. Kčs, takže nebyly
splněny o 1 213,1 mil. Kčs. Proti roku 1991 však
výdaje vzrostly o 159,6 mil. Kčs. Na ochranu čistoty
vod bylo vynaloženo 943,1 mil. Kčs, na ochranu půdy
11,4 mil. Kčs, na ochranu čistoty ovzduší
509 mil. Kčs.
Část fordu na realizaci
ekologických staveb je možno vyjádřit
v ukazatelích odstranění znečištění,
jež by jinak nepříznivě ovlivnilo životní
prostředí: Celkový přínos staveb
ukončených v roce 1992 představuje snížení
úrovně organického znečištění
v oblasti vodních toků ve výši 12 510
tun/rok vyjádřené biochemickou spotřebou
kyslíku za 5 let, tj. cca 9% z celkového znečištění
v rámci ČR
a 14 770 tun/rok nerozpuštěných látek,
což představuje 7,6% z celkového znečištění
v ČR. Celkový přínos staveb na snížení
znečištění ovzduší podporovaných
fondem a ukončených v roce 1992 představuje
snížení o 4.040 tun emisí za rok, z
toho 3 554 tun SO2 za rok.
Na výši zůstatku
prostředků ke konci roku se podílí
zejména rozhodnutí o poskytnutí podpor z
prosince 1992, které budou čerpány až
v roce 1993 (163,5 mil. Kčs), rezerva na vyúčtování
záloh na úplaty za znečišťování
vod za rok 1992 (150 mil. Kčs), dar od vlády USA
s účelovým určením na řešení
akcí s vysokým stupněm přínosů
v ekologické oblasti (275,2 mil. Kčs) a vytvoření
kapitálové rezervy fondu (200 mil. Kčs).
2. Státní fond
pro zúrodnění půdy
Počáteční stav finančních prostředků k 1. lednu 1992 | |||
Příjmy za rok 1992 celkem | |||
Výdaje za rok 1992 celkem | |||
Konečný stav finančních prostředků k 31. prosinci 1992 |
Počáteční
stav finančních prostředků k 1. 1.
1992, který činil 269,5 mil. Kčs, se na konci
roku 1992 snížil na 51,9, mil. Kčs. Fond již
nerozpočtuje odvody za odnětí zemědělské
půdy, celkové příjmy v částce
11,5 mil. Kčs jsou z titulu vratek dříve
schválených akcí. Výdaje fondu byly
použity na úhradu závazků z minulých
let a proti roku 1991 jejich objem klesl ze 362,8 mil. Kčs
na 232,1 mil. Kčs.
3. Státní fond
pro podporu a rozvoj české kinematografie
Počáteční stav finančních prostředků k 1. lednu 1992 | |||
Příjmy za rok 1992 celkem | |||
Výdaje za rok 1992 celkem | |||
Konečný stav finančních prostředků k 31. prosinci 1992 |
Jediným příjmem
tohoto fondu byl příplatek k ceně vstupného
na veřejná filmová představení,
vybíraný ve výši 1 Kčs podle
zákona č. 241/1992 Sb. Zůstatek těchto
prostředků činí ke konci roku 1992
částku 4,5 mil. Kčs.
Obecnou povinnost ověření
ročních účetních závěrek
státních fondů auditorem v současnosti
platná rozpočtová pravidla České
republiky nestanovují. U fondů zřízených
před rokem 1992, tj. Státního fondu životního
prostředí a Státního fondu zúrodnění
půdy, nebyla tato povinnost stanovena ani v zákonech,
jimiž byly fondy zřízeny.
U nově vzniklých
státních fondů je ověřování
účetní závěrky auditorem v
zákonech o jejich zřízení zakotveno.
U Státního fondu
kultury, zřízeného zákonem č.
239/1992 Sb., je tato povinnost obsažena v § 6. Správce
fondu však o audit nepožádal s vysvětlením,
že hospodaření fondu dosud nebylo zahájeno
a v roce 1992 nebyly realizovány žádné
příjmy ani výdaje.
U Státního fondu
pro podporu a rozvoj české kinematografie vyplývá
povinnost ověřování účetní
závěrky auditem z § 6 zákona č.
241/1992 Sb. Audit však nebyl proveden proto, že fond
nebyl do 31. prosince 1992 zapsán v podnikovém rejstříku
a účetnictví bylo vedeno na zvláštním
účtu v rámci ministerstva kultury.
Také u Státního
fondu tržní regulace v zemědělství
České republiky, kde je povinnost ověření
účetní závěrky auditem stanovena
v § 5 zákona č. 472/1992 Sb., nebylo v roce
1992 zahájeno samostatné hospodaření.
Příloha 1 |
1. Státní fond životního
prostředí
2. Stání fond pro
zúrodnění půdy [Závěrečný
účet státního fondu pro zúrodnění
půdy nebyl předložen samostatně, ale
byl součástí státního závěrečného
účtu kapitoly č. 329 - ministerstva zemědělství
ČR]
3. Státní fond pro
podporu a rozvoj české kinematografie