5. 3. 3. Komentář k udělení licencí k celoplošnému rozhlasovému vysílání

K udělení dvou celoplošných rozhlasových licencí Rada přistoupila zejména z následujících důvodů:

- kmitočtová situace umožnila udělení dvou celoplošných sad kmitočtů

- nezbytnost posílení soukromého sektoru rozhlasového vysílání

- předpoklad dostatečně silného trhu reklamy orientovaného na rozhlas

- nutnost obsahové odlišnosti dvou celoplošných rádií a zvýšení kvality rozhlasového zpravodajství v konkurenčním prostředí.

Licenční řízení bylo Radou připravováno od podzimu 1992 s tím, že bylo zadáno Výzkumnému ústavu spojů (nyní Testcom) vypracování technických podmínek pro provozování dvou celoplošných rozhlasových sítí v pásmu VKV 2 (pracovně označených jako C3 a C4, celoplošné sítě určené pro Český rozhlas byly označeny jako Cl a C2).

Licenční řízení bylo vypsáno s uzávěrkou 25. 1. 1993. Neveřejná slyšení žadatelů proběhla v týdnu od 17 2. 1993 do 19.2.1993, veřejná slyšení od 22. 2. 1993 do 24. 2. 1993.

Po studiu projektů a vyslechnutí žadatelů Rada v rozpravě před hlasováním nejprve provedla užší výběr účastníků s přihlédnutím k nabízené programové, personální a kapitálové skladbě. Rada v rozpravě rozhodla o nezbytnosti udělení licencí pro:

a) stanici zpravodajského typu

b) stanici "všeobecného" typu (hudební, rodinné rádio).

Do užšího výběru postoupili: Kobra, R.G. Evropa 1, Radio Mamma, Kaskol (Radio Alfa), Kiss, Vox, Společnost pro rozvoj nezávislého rozhlasového vysílání (Radio Blaník).

K jednotlivým odmítnutým žadatelům:

RADIO OLDIES (TRS)

- žadatel již provozuje stanici Radio 1. Projekt s českou kapitálovou účasti a přislíbeným sponzorstvím společnosti Ekoprojekt Praha a.s. Po programové stránce příliš úzce vymezený projekt hudební stanice se zaměřením na zahraniční a tuzemskou rockovou hudbu ("rockovou klasiku") a hity z období posledních 25 let s nezbytným minimem zpravodajství. Pro celoplošné vysílání nedostatečná programová nabídka, která nepočítá se všemi věkovými skupinami posluchačů.

HIT FM (ASCON)

- žadatel se nedostavil ke slyšení

RADIO BONTON

- žadatel již provozuje stanici stejného jména. Projekt nabízí komerční, hudební stanici se 70% tuzemské i zahraniční populární hudby, 15% zpravodajství, zbytek soutěže, interview a reklama. Finanční zajištění Investiční bankou. Důvody odmítnutí stejné jako u Radia Oldies.

RADIO KOBRA

- žadatel provozuje stanici stejného jména - jeden z vážných kandidátů. Promyšlený a dobře připravený projekt pro náročného posluchače přece jen vyvolával obavy z malé přitažlivosti pro nejširší posluchačskou obec, i když je zaměřen na všechny věkové skupiny. Vzdělávací hodnota programové náplně je nepopiratelná, avšak lze předpokládat, že by zasáhla nepochybně jen malé procento posluchačů pro svoje specifické zaměření např. jen v hudební oblasti (etnická hudba jako její nosný prvek).

Czech Australien Brodcasting (OLYMPIC)

- opět hudební stanice se zaměřením na rockovou scénu a staré hity. Zahraniční společník s rozhodujícím kapitálovým podílem má zájem o investice v oblasti radiokomunikačního provozu, programovou část ponechává v kompetenci českých společníků. Projekt sice zdůrazňuje v programové skladbě zaměření na ekonomickou oblast života společnosti a zejména podnikatelskou sféru, avšak se 75% hudebního vysílání se nejeví být přínosem.

MAMA - projekt originální a všem posluchačům otevřené stanice s důrazem na bezprostřední, spontánní tvorbu (formou hry, divadla či happenningu s přímou účastí posluchačů), která by měla tvořit základ programu. Předpokládaná převaha mluveného slova a nevyčerpatelná invence týmu autorů takto pojaté programové náplně nebyly pokládány za realizovatelné. Opět projekt pro nepříliš širokou obec posluchačú.

Jan Einhorn

- žadatel se nedostavil ke slyšení

HALLO WORLD

- žadatel provozuje stanici Radio City. Projekt hudební stanice (20% mluveného slova, 80% hudby) se zaměřením na věkovou skupinu 15 - 40 let. Průměrný programový záměr s ambicí přilákat posluchače kvalitním zpravodajstvím a publicistikou, což při úvaze 15% času pro mluvené slovo nelze předpokládat.

COLLEGIUM

- žadatel provozuje stanici stejného jména v zjevné snaze vytvořit konkurenci stanici Vltava. Ve stejném duchu je veden i samotný (velice stručný) projekt, který je zde orientován i na nejnižší věkové kategorie, aniž by však byl tento záměr blíže specifikován. Vzhledem k tomu, že zde již celoplošně působí veřejnoprávní stanice tohoto typu, nebyl tento projekt vzat při rozhodování v úvahu.

CS 1

- projekt založený na myšlence tzv. rodinného rádia zjevně kopíroval existující vysílání veřejnoprávního rozhlasu, aniž by nabídl nové možnosti, popř. sliboval vytvoření konkurenčního prostředí.

RADIO KISS

- žadatel, který provozuje stanicí stejného jména, přihází s projektem obdobné agresivní reklamní kampaně pro stanici stejného typu jako je KISS 98 pro posluchače od 15 let s cílem vytvořit mj. také silný, nezávislý a objektivní zpravodajský servis, schopný konkurovat veřejnoprávnímu rozhlasu. V koncepci programové části položené na vyváženosti hudby, zpráv a mluveného slova však nelze nalézt slibovaný prvek, který by měl stmelovat všechny věkové skupiny obyvatelstva, naopak se zde jedná o hudební stanici, prezentující se programem hitů pro omezenou skupinu posluchačů, s krátkými relacemi ze sportu, společenského života, informacemi o dopravě a počasí, popř. rozhovory se zajímavými osobnostmi apod.

RADIO VOX

- žadatel již provozuje stanici stejného jména. Projekt podpořený pouze českým kapitálem nechce suplovat funkci veřejnoprávního rozhlasu, svoji šanci vidí ve zpravodajství a publicistice a v programovém formátu zaměřeném na rodinu. Tento záměr (rodinného rádia) však není v projektu ničím podložen, programové schéma upřednostňuje kvalitní původní domácí hudbu (písničky) proloženou zprávami a různými typy -*- servisů, což na proklamovaný typ rádia nestačí.

R. I.O.

-- žadatel provozuje stanici stejného jména. Svým široce pojatým programem se zařadil mezi vážné kandidáty na vytvoření stanice "rodinného charakteru", zaměřené zejména na "rodičovskou" generaci. Realizací navržené programové skladby by žadatel mohl vytvořit komerční stanici se všemi předpoklady získat posluchače. V době udělení licence nebyly vyjasněny právní vztahy ve společnosti provozující lokální rozhlasovou stanici, kde byla uvažována možnost odebrání licence.

RADIO BLANÍK

- další z nejvážnějších uchazečů. V projektu předložen typ zpravodajsko-publicistické stanice s podílem 40% slova a 60% hudby všech žánrových oblastí. Společnost pro rozvoj nezávislého rozhlasového vysílání chce tímto vytvořit stanici i v evropském měřítku výjimečnou, opřenou o řadu osobností. Proti této myšlence nevyvstaly žádné pochybnosti, projekt však nezískal potřebný počet hlasů, mj. s poukazem na to, že do jisté míry kopíruje programové schéma bývalé rozhlasové stanice Československo.

RADIOCLUB - žadatel se dostavil pouze k neveřejnému slyšení, kde však nepředložil žádný projekt k posouzení.. Před veřejným slyšením se omluvil a svou žádost stáhl.

HAWAII - žadatel se nedostavil.

RADIO EURO I

- stručný a zběžně připravený projekt bez podkladů finančního zajištění nabídl programové schéma hudební stanice s populární hudbou, proloženou přejatým agenturním zpravodajstvím. Cílem projektu bylo narušení státního informačního monopolu. Zpestřením se mělo stát převzaté vysílání pořadu "Pozor zákruta".

5.3.4. Udělování licencí - kritéria rozhodovací proces

Před diskusí o kritériích, kterými se Rada při udělování licencí řídí, nebo která při rozhodování bere v úvahu, je třeba si uvědomit, že neexistence a nemožnost jejich stanovení a priori je jedním z hlavních důvodů samotné existence Rady.

Pokud by všechny parametry a vlastnosti., které musí projekt splňovat, mohly být stanoveny jednoznačně a předem, mohla by licence udělovat osoba, která by příslušnou zkouškou prokázala, že je schopna je řádně vyhodnotit a získala o tom příslušné osvědčení. Nebyla by to činnost o nic náročnější, než například technická kolaudace kabelového rozvodu. Toto rozhodnutí by pak bylo možno vždy odborně prověřit a případně změnit. Nebylo by třeba hovořit o nezávislosti, pluralitě názorů, ani licenční politice.

Ani to by však nestačilo, dokud je možnost udělit licenci limitována množstvím volných frekvencí a vysílacích stanovišť a není možno udělit licence všem, kdo stanovené podmínky splňují.

Existují-li technická a fyzikální omezení možného počtu provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání, není možné předem stanovit taková objektivní kritéria výběru, která by nemohla splnit více žadatelů, než může být uděleno licencí.

Z těchto důvodů je konečné rozhodnutí vždy ovlivněno subjektivními hodnoceními osoby nebo osob, které licenci udělují. Tato hodnocení, řekněme vnitřní kritéria jednotlivců, není často ani možno explicitně vyjádřit, a dokonce nelze vyloučit, že si příslušná osoba ani není vědoma všech faktorů, které její rozhodnutí determinují.

Aby bylo možné minimalizovat negativní důsledky této neodstranitelné neurčitosti rozhodovacího procesu, musí subjekt, který licenci uděluje splňovat tyto podmínky:

1. být kolektivním orgánem (par.3, odst. 1 zákona 103/92 Sb.)

2. jeho členové musejí reprezentovat různé názorové proudy (par.3, odst. zákona 103/92 Sb.)

3. jeho členové nesmějí být žádným způsobem zainteresováni osobně na tom, aby licenci obdržel určitý žadatel (par.4, odst. 2 a 3 zákona 103/92 Sb.).

Jen tak je možno alespoň vytvořit předpoklady k tomu, aby rozhodnutí o udělení licence mohlo být ve své předem nestanovitelné části ovlivňováno hlavně snahou o naplnění demokratických principů, dodržování obecné morálky a zájmu veřejnosti.

5.3.4.1 Vlastní proces rozhodování

Žadatel o rozhlasové nebo televizní vysílání podává žádost, která musí obsahovat následující údaje (par. 11, odst. 1 zákona 468/91 Sb):

a) název, sídlo a právní formu právnické osoby a jménem osoby oprávněné za ni jednat nebo jméno a trvalý pobyt fyzické osoby, která hodlá vysílání provozovat;

b) doklady o výši základního jmění a vkladů jednotlivých účastníků, bankovní informaci, obdobné údaje a informace, jeli žadatelem fyzická osoba;

e) časový a územní rozsah vysílání a způsob jeho technického a organizačního zajištění;

d) označení programu (název stanice);

e) programovou skladbu vysílání s návrhem vysílacího schématu;

f) částku nebo podíl z výdajů, kterou každoročně použije pro výrobu pořadů v tuzemsku;

g) podíl vysílacího času věnovaného pořadům domácí produkce;

h) dobu, na kterou se udělení licence žádá.

Obsahuje-li žádost uvedené údaje, je Rada povinna se žádostí zabývat. Je-li k dispozici kmitočet, umožňující vysílání podle bodu c), může Rada licenci udělit. Okolnosti, ke kterým Rada při rozhodnutí o tom, zda licenci udělí, přihlíží jsou v zákoně 468/92 Sb. stanoveny takto (par.10, odst.4,5,6,7):

Orgány udělující licence přihlížejí při posouzení žádosti k zajištění podmínek pro pluralitu a vyváženost nabídky programů, zejména programů lokálních, k rovnoměrné dostupnosti kulturních hodnot, informaci a názorů, jakož i k zajištění rozvoje vlastní kultury národů, národností a etnických skupin v České a Slovenské Federativní Republice a rozsahu dosavadního podnikání žadatele v oblasti hromadných sdělovacích prostředků.

Při posuzování žádosti přihlížejí orgány udělující licence k tomu, aby žádný ze žadatelů nezískal dominantní postavení v hromadných sdělovacích prostředcích.

Při posuzování žádosti společnosti se zahraniční majetkovou účastí přihlížejí orgány udělující licence k přínosu žadatele pro rozvoj původní domácí tvorby, jakož i majetkové účasti československých osob a jejich zastoupení v orgánech společnosti.

Společníkem obchodní společnosti, která o licenci žádá nebo již byla udělena licence, nesmí být provozovatel ze zákona.

Uvedené pokyny jsou tím jediným, o co se může Rada opřít, při rozhodnutí o tom, zda žadatel, nebo který z žadatelů, může licenci dostat. Přitom žádná z okolnosti, ke kterým má Rada podle zákona přihlížet, není blíže specifikovaná a již vůbec ne přesně kvantifikovaná. Je na Radě, aby uvážila, kdy již dochází k dominantnímu postavení, jaká majetková účast tuzemských osob je přiměřená, dokonce musí rozhodnout, zda je zákonodárcem považována za žádoucí nebo nežádoucí, neboť ani to ze znění zákona přímo nevyplývá. Rada musí také rozhodnout, zda ze zákona neplyne, že nejedná-li se o společnost se zahraniční majetkovou účastí, nemusí, či dokonce nemá, být zajištěn přínos pro rozvoj původní domácí tvorby.

Tento stav však není způsoben nedokonalostí zákona, příčinou je objektivní nemožnost stanovit předem kritéria dostatečně přesná i obecná. Rada musí podmínky, za kterých bude licence udělena, případně kritéria výběru mezi různými žadateli stanovovat případ od případu, se zohledněním všech okolností licenčního řízení. Druh, charakter, rozsah pokrytí, stav vysílání konkrétního druhu v konkrétní oblasti, relativní úroveň jednotlivých projektů, to vše musí být bráno v úvahu při formulaci základních představ o tom, jakému druhu projektu a posléze i kterému žadateli by měla být licence udělena.

Mají-li být některé parametry projektu vyhlášeny před licenčním řízením, musí být nejen formulovány, musí se na nich také shodnout většina členů Rady. Při pluralitě názorů, která v Radě reálně existuje, to není vždy snadné. Pokud nedojde ke shodě, stávají se jednotlivé návrhy kritérií vnitřními kritérii jednotlivých členů, tj. podle nich hlasují o udělení licence a může se stát, že z těchto důvodů není licence vůbec udělena. Toto je jeden z mechanismů zajišťujících nemožnost prosazení úzkých skupinových nebo menšinových zájmů v rozhodovacím procesu Rady.

5.3.4.2 Kritéria

Při rozhodnutí o udělení licence Rada vyhodnocuje:

A. Vlastnosti projektu

1. Strukturu, druh a předpokládanou kvalitu nabízeného programového schématu

2. Technickou připravenost projektu

3. Reálnost obchodního plánu

4. Způsob a výši finančního zajištění

B. Souvislosti projektu

1. Současnou nabídku v dané oblasti (věcně i místně)

2. Zájmy předpokládaného okruhu posluchačů

3. Kredibilitu případných investorů

4. Nebezpečí koncentrace médií

5. Nebezpečí průniku protidemokratických struktur do vysílání

Z konkrétních podmínek licenčního řízení pak vyplývá pořadí důležitosti jednotlivých kritérií. Význam programové stránky roste s velikostí pokrývaného území, s omezením možností posluchačského výběru alternativ v dané oblasti a daném druhu vysílání. Obchodní plán a kvalita investorů získává na významu s růstem objemu nutných prostředků a obratu i počtu pracovníků.

Při hodnocení rozhodnutí Rady, dojde-li již k té chybě, že jsou tato rozhodnutí hodnocena před tím, než držitel licence zahájí své vysílání, je třeba vzít v úvahu, že Rada pracuje s plány, projekty, sliby, čestnými prohlášeními a předběžnými propočty žadatelů. Tento fakt má dva závažné důsledky:

1. V každém případě je jedním z důležitých faktorů rozhodování důvěryhodnost žadatele.

2. Předběžné podmínky stanovené příliš přesně a konkrétně, způsobí, že se projekty sobě podobají do té míry, že se otázka důvěryhodnosti stane, při vší své závislosti na subjektivním hodnocení, otázkou rozhodující.

Rozhodnutí o udělení licence, lze tedy zásadně rozdělit do tří etap, z nichž jen ta první je přezkoumatelná a opakovatelná i jiným orgánem či za jiného složení Rady: zjistí se, že žádný ze žadatelů nesplnil všechny zákonné podmínky pro udělení licence a ta nebude udělena.

V druhé fázi může být licence udělena, zjistí-li se, že právě jeden žadatel splňuje podmínky, které Rada stanovila předem. Toto rozhodnutí již plně závisí na názorech jednotlivých členů Rady, která podmínky stanovila a hodnotí míru jejich splnění. Jiné osoby by mohly plnění podmínek hodnotit rozdílně a mohly by dokonce stanovit podmínky zcela jiné.

Do třetí fáze rada vstupuje tehdy, splní-li předem stanovené podmínky více žadatelů. Pak do hlasování Rady o udělení licence,. jehož mechanismus je popsán jinde, vstupují i vnitřní kritéria a názory členů Rady. Jedinou reálně existující a jedinou možnou pojistkou proti tomu, aby za tohoto stavu, který nelze žádným způsobem předem vyloučit, nebylo rozhodnutí Rady náhodné, případně poplatné záměrům, které by do rozhodovacího procesu neměly vůbec vstupovat, je nezávislost jednotlivých členů Rady i Rady jako takové na jakýchkoli zájmových skupinách (obchodních i politických) ve spojení s nutností, aby ke shodnému názoru dospělo alespoň pět členů Rady.

Důsledkem tohoto stavu (objektivního, nezávislého na existenci Rady, ani na jejím složení) je, že:

1. Nelze vyloučit, že by Rada za jiného složení dospěla k rozhodnutím jiným, než byla učiněna.

2. Nelze spravedlivě ani objektivně hodnotit rozhodnutí Rady předtím, než je jasné, jaké jsou jeho důsledky, tj. dříve, než držitel licence určitou dobu vysílá.

3. Každá osoba nebo skupina osob může dospět, na základě vlastního vyhodnocení všech jí známých okolností, k názoru, že s rozhodnutím Rady nesouhlasí, a to je tudíž chybné. A že se na tomto názoru může shodnout i s mnoha jinými, není-li po nich zároveň požadováno, aby se shodli i v tom, jaké rozhodnutí by správné bylo.

5.4. FORMÁLNÍ ČINNOST RADY

5.4.1. Účast členů Rady na jednáních

Zasedání Rady je základní formou činnosti. Pouze na zasedáních Rady může Rada přijímat rozhodnutí a plnit základní funkce. Zasedání Rady se řídí Jednacím řádem Rady. Od vzniku Rady do konce roku 1992 se uskutečnilo 39 zasedání Rady. Celkový počet - jednacích dnů byl za toto období 46.

Jednotliví členové Rady vykazovali tuto účast na jednáních: p. Brož přítomen 37x, což činí účast 80,4 %, omluvenou neúčast měl 9x, neomluvenou 0x, předčasný odchod 0x, p. Hanuš 45x, 97,8 %, 1x, 0x, 0x, p. Jakobec 37x, 80,4 %, 9x, 0x, 0x, p. Josefík 41x, 89,1 procenta, 5x, 0x, 0x, p. Korte 44x, 95,6 %, 2x, 0x, 0x, p. Koubek 45x, 97,8 %, 1x, 0x, 1x, p. Lindaur 26x, 56,5 %, 7x, 12x, 2x, p. Pýcha 44x, 95,6 %, 2x, 0x, 0x, p.Vaněček 28x, 60,8 %, 5x, 12x, 3x.

Aktivita členů Rady se pochopitelně neomezuje pouze na zasedání. Členové Rady absolvují množství kontaktů s veřejností, institucemi, žadateli o licence, provozovateli vysílání, studují odborné materiály a předložené žádosti atd. V době, kdy se teprve konstituoval Úřad Rady, vyřizovali někteří členové Rady i velké množství běžné agendy. Této činnosti se v posledním roce věnovali především pp. Jakobec, Korte, Pýcha, přičemž dva posledně jmenovaní vykonávali svou funkci bez jakéhokoli jiného zaměstnání. Pp. Lindaur a Vaněček se mimo zasedání činnosti Rady nezúčastňovali.

5.4.2. Komise a jejich činnost

K praktickému řešení úkolů, v době kdy se Rada ještě nemohla opřít o činnost Úřadu, především z důvodu rozpočtových potíží, ustavila na svém 14. zasedání dne 30. června 1992 čtyři pracovní komise. Komise suplovaly do vytvoření příslušných odborů Úřadu Rady jejich činnost.

Kmitočtová komise připravovala ve spolupráci s federálním ministerstvem spojů frekvenční dispozice pro licenční řízení. Složení komise: p. Pýcha (vedoucí), p. Hanuš, p. Jakobec.

Komise pro udělení licence k televiznímu vysílání na třetím celoplošném okruhu měla za úkol přípravu licenčního procesu včetně kritérií hodnocení projektu a přípravy podmínek licence. Složení komise: p. Jakobec (vedoucí), p. Korte, p. Koubek.

Komise pro přípravu vymezení institutu veřejného slyšení se zabývala formálními náležitostmi i organizačními problémy ohledně veřejných slyšení. Složení komise: p. Jakobec (vedoucí), p. Josefík, p. Lindaur, p. Vaněček.

Komise pro televizní kabelové rozvody měla především po teoretické stránce připravit licenční řízení tohoto typu a stanovit koncepci rozvoje kabelového vysílání. Složení komise: p. Vaněček (vedoucí), p. Koubek, p. Lindaur.

6. VNĚJŠÍ VZTAHY

6.1. Zahraniční aktivity

Zahraniční aktivity Rady byly motivovány zejména snahou o získání zkušeností vyspělých demokracií v konstruování harmonického duálního modelu rozhlasového a televizního vysílání a snahou o začlenění ČR do evropského audiovizuálního prostoru. Rada ihned po svém ustavení informovala o své existenci velvyslanectví států s nejrozvinutějším pluralitním systémem vysílání a požádala je o zprostředkování informací ohledně podmínek pro vysílání v těchto státech a o navázání kontaktů s obdobnými institucemi.

Výsledkem této aktivity bylo zejména navázání cenných vztahů s FCC (Federal Communications Commission - USA), ITC (Independent Television Commission) a Radio Authority (obě Spojené království), CSA (Conseil Superieure Audiovisuel - Francie), Media Authority (Nizozemí), Landeszentrale für Neue Medien (Bavorsko) a Landesanstalt für Rundfunk (Porýní - Vestfálsko). To umožnilo Radě vytvořit si databázi základních norem regulujících vysílání ve vyspělých demokratických státech. Ve své dosavadní licenční politice tak mohla Rada vycházet z takto získaných zkušeností. zejména evropských demokracií.

V rámci kontaktů s partnerskými nezávislými institucemi byl uspořádán seminář Zemského úřadu pro rozhlas a televizi v Porýní - Vestfálsku (říjen 1992) v hotelu Atrium, věnovaný problematice lokálních rozhlasových stanic. Zástupci Rady prezentovali výsledky demonopolizace médií v ČR na mnichovských MedienTagen (říjen 1992) a během Univerzity komunikací, konané v Praze v listopadu 1992 z iniciativy univerzity v Carcan Maubuison, CSA a Eutelsatu.

Radě vyšly vstříc zejména britská ITC, francouzská CSA, nizozemská Media Authority a německá Landeszentrale uspořádáním semináře pod záštitou Rady Evropy a vysláním svých expertů, kteří se svými radami podíleli na přípravě licenčního řízení ve věci žádostí o přidělení licence k provozování celoplošného televizního vysílání a při stanovení nezbytných licenčních podmínek k dosažení kvalitního programového standardu stanice (prosinec 1992). Rada navázala kontakty i s dalšími zahraničními institucemi, které si předsevzaly pomáhat rozvoji plurality médií v posttotalitních státech na neprofitní bázi (International Media Fund - USA, British Knvw-How Fund, Trans-Atlantic Dialogue on Eurvpean Broadcasting - USA, Evropský institut pro masmédia při univerzitě v Manchesteru atd.).

V Praze byl v květnu 1992 uspořádán expertní seminář Evropského institutu pro masmédia a British Know-How Fund vyslal v průběhu veřejných slyšení žadatelů o licenci k celoplošnému televiznímu vysílání své experty k posouzení obchodních plánů žadatelů. Britský velvyslanec věnoval Radě ze svého fondu, vědom si nedostatečného materiálního zabezpečení činností Rady, fax.

Rozvíjí se také spolupráce s Řídícím výborem pro masmédia Rady Evropy (CDMM) v rámci začleňování mediální sféry ČR do evropského audiovizuálního dění. Rada se zúčastnila 1. prosince 1992 zasedání institucí pro rozhlasové a televizní vysílání pořádaného CDMM u příležitosti vstupu Evropské úmluvy o televizi přesahující hranice v platnost. Rada upozornila ministerstvo zahraničních věcí na nezbytnost podpisu této úmluvy, která řeší v evropském kontextu regulaci programových televizních služeb, zejména co se týče slušnosti vysílaných pořadů, zákazu reklam na tabákové výrobky a alkoholické nápoje, ochrany výchovy dětí a mladistvých, zajištění práva na odpověď a zamezení nadměrné komercionalizace vysílání. Souhlas s podpisem úmluvy vyslovily vlády ČSFR a ČR svými usneseními již v dubnu 1992. Ministerstvo zahraničních vztahů ČR se k podpisu úmluvy dosud nedostalo. Rada tuto situaci řeší s ohledem na předpokládané budoucí závazky ČR převzetím ustanovení úmluvy do podmínek udělených licencí a anticipováním úmluvou kodifikovaných pravidel ve své činnosti.

Rada se dále podílí na vytváření databáze MEDIALEX, kterou připravuje Rada Evropy v souvislosti s ustanoveními úmluvy a s platnými pravidly pro vysílání v jednotlivých členských státech. Rada se také zapojila do aktivit pracovních skupin CDMM namířených proti audiovizuálnímu pirátství a škodlivé monopolizací v masmédiích. Výsledky práce těchto skupin Rada promítá do své licenční politiky.

Rada Evropy vyslala do bývalé ČSFR v souvislosti s deetatizací a demonopolizací vysílání již tři expertní mise, poslední na pomoc Radě při udílení licence k celoplošnému televiznímu vysílání. Rada se obrátila se žádostí o zprostředkování know-how v oblasti rozvíjení kabelového vysílání na nizozemské ministerstvo kultury. Ve dnech 4. a 5. března proběhne v sídle Rady seminář k těmto otázkám za účasti expertů vyslaných nizozemskou vládou.

6.2. ASOCIACE PROVOZOVATELŮ ROZHLASOVÉHO VYSÍLÁNÍ

Tato zájmová organizace sdružuje velkou většinu držitelů licencí k provozování rozhlasového vysílání. Pro provozovatele je vhodným fórem ke vzájemné spolupráci i k prezentaci a prosazování společných zájmů. Rada je s asociací v běžném pracovním styku, informuje ji o svých základních rozhodnutích a projednává její podněty. Na podzim roku 1992 se zástupci Rady zúčastnili dvou kongresů Asociace.

Vzájemná informovanost a koordinace činnosti je pro klima v oblasti rozhlasového vysílání velmi pozitivním faktorem, Rada si však uvědomuje, že Asociace (což je plně legitimní) akcentuje především své specifické potřeby. Projevuje se to například v nepřehlédnutelném tlaku Asociace, aby Rada korigovala tempo přidělování nových licencí a tím nezvyšovala náročnost konkurenčního prostředí a nesnižovala kmitočtové dispozice, které by v některých případech Asociace raději použila k optimalizaci technických parametrů některých již vysílajících provozovatelů. Rada soudí, že při řešení této problematiky je však třeba vycházet z obecnějších kritérií.

6.3. UNIE ŽADATELŮ A PROVOZOVATELŮ RTV VYSÍLÁNÍ

V Unii jsou organizováni jak někteří žadatelé o licence k provozování různých typů vysílání, tak velká část již stávajících držitelů licencí, především těch, kteří počítají s rozšířením své činnosti. I Unie je Radě partnerem při řešení mnoha odborných problémů a je s Radou ve vzájemném informačním kontaktu.

Obecně lze říci, že zájmy Unie na rychlém rozvoji privátního sektoru rozhlasového a televizního vysílání a na další demonopolizaci této oblasti jsou podobné základním koncepčním východiskům licenční politiky Rady.

Koordinace činnosti Rady a Unie se projevila například při pokusu o konstituování takového režimu provozování kanálů dočasně svěřených České televizi, který by umožňoval větší zapojení nezávislých producentských společností. Nedostatečnou se dosud zdá výměna poznatků (mezi Radou a Unií), které by mohly sloužit ke zdokonalení hospodaření s kmitočty pro rozhlasové a televizní vysílání.

6.4. OCHRANNÉ AUTORSKÉ ORGANIZACE

Vzájemná informovanost mezi Radou na straně jedné a Intergramem a Ochranným svazem autorů na straně druhé je velmi užitečná. Rada ochranné organizace průběžně informuje o nově udělených (popřípadě odebraných) licencích a o výsledcích svých kontrolních akcí. Důsledně vyžaduje u všech žadatelů splnění všech povinností vyplývajících ze zákonných práv autorů.

Ochranné autorské organizace naopak informují Radu o tom, jak jednotliví provozovatelé plní své závazky vůči autorům, aby Rada mohla kontrolovat dodržování povinností provozovatelů vysílání dle zákona č. 468/91 Sb., par. 5, písm. f). Tyto informace slouží Radě v případech, kdy již vysílající provozovatelé žádají o další licenci. Umožňuje to vyvinout na případné dlužníky poplatků účinnější tlak, než jakým disponují autorské organizace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP