Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

1. volební období

281

INTERPELACE

poslankyně Evy Fischerové

na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Piťhu

ve věci novelizace vyhlášky ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 353/1991 Sb. o soukromých školách

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslankyně Evy Fischerové na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Piťhu. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 20. dubna 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha


POSLANEC
 
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
 
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
 


Eva Fischerová
 

INTERPELACE

na ministra školství, mládeže a tělovýchovy prof. PhDr. Petra Piťhu prostřednictvím

pana Milana Uhdeho, PhDr.

předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

Vážený pane ministře,

ve smyslu zákona o jednacím řádu České národní rady se na Vás obracím s interpelací ve věci "Novelizace Vyhlášky č. 353/91 Sb. MŠMT ČR o soukromých školách".

Doba po listopadu 1989 přinesla do našeho školství mnoho změn. Jednou z nejvýraznějších je zrušení dřívějšího monopolu státu na poskytování vzdělání dětem a občanům a umožnění soukromých aktivit v této oblasti s cílem vnést do školství pomocí tržních principů i zvýšenou kvalitu. Ačkoliv byla přijata řada legislativních opatření snažících se vnést řád a pravidla do soukromého školství, níže zmíněný případ svědčí o nutnosti dalších úprav.

Ve Frenštátě pod Radhoštěm - Trojanovicích byla v r. 1991 zřízena "Střední škola podnikatelská" jako soukromá škola. Do sítě škol byla zařazena od 1. 9. 1991 a následně též od 1. 9. 1992. Tato škola prošla složitým a rozporuplným vývojem. Nedokonalá organizace, časté personální změny, ekonomické problémy spojené s nepřidělováním dotací na ubytování a stravování pro žáky soukromých škol a následné spory rodičů žáků s majitelem školy a do 4. 11. 1992 s ředitelem v jedné osobě, Mgr. Josefem Dolákem, vyvrcholily v listopadu 1992 žádostí Rady rodičů o inspekci školy Českou školní inspekcí. Na základě výsledků této inspekce provedené 3. 12. 1992 byla pak "Střední škola podnikatelská" rozhodnutím Vašeho ministerstva, odboru 23 v Olomouci ze dne 4. 2. 1993 vyřazena ze sítě škol. Další podrobnosti jsou Vašemu ministerstvu jistě dobře známy.

Případ vzbudil pozornost i u sdělovacích prostředků a díky iniciativě rodičů žáků a následně i pomoci místních orgánů a škol ve Frenštátě pod Radhoštěm byl, jak se zatím zdá, vyřešen. Zůstal však nesporně špatný dojem u žáků školy, jejich rodičů i veřejnosti z hlediska pohledu na funkčnost školství jako takového. Naskýtá se otázka, zda bylo možno celé situaci předejít tak, aby nevznikal obecný dojem, že státní zpráva ve školství nepracuje dobře, a státní dotace, a tedy peníze daňových poplatníků, jsou v soukromých školách špatně využívány.

Ponecháme-li stranou problémy vznikající neposkytováním dotací na ubytování a stravování žáků soukromých škol, které budou v dohledné době pravděpodobně vyřešeny, dostáváme se nutně k samotnému zřizování soukromých škol a jejich zařazování do sítě škol.

Otázkou zřizování soukromých škol a posuzováním příslušných legislativních předpisů se tato interpelace nezabývá.

Zařazování soukromých škol do sítě škol řeší Vyhláška č. 353/91 Sb. MŠMT ČR o soukromých školách /viz § 2, 3, 4/ a důkladný pohled do ní ve světle výše jmenovanému případu odhaluje řadu z mého pohledu vážných nedostatků:

a) celkově neosobní způsob rozhodování, kdy není požadováno, aby žádost o zařazení soukromé školy do sítě škol byl samotný žadatel nucen projednat osobně a komisionelně, např. na příslušném školském úřadě za účasti zástupce ministerstva. Tento fakt je vzhledem k tomu, že státní dotace přidělované na chod takovéto školy dosahují částky řádově v miliónech Kč, naprosto nepochopitelný. Žádost o půjčku pouhých 10000 Kč u banky musí obyčejný občan projednat osobně a zde se o stonásobně větších hodnotách rozhoduje jen administrativně.

b) součástí řízení není vyjádření České školní inspekce ke stavu školy bezprostředně před podáním žádosti o zařazení do sítě škol.

c) není vyžadováno, aby byl k žádosti předložen v nějaké formě organizační řád školy, podle kterého by se dalo posoudit, jak je zajištěn běžný provoz školy.

d) není položen dostatečný důraz na odpovědné posouzení odborných, pedagogických a morálních schopností a vlastností ředitele školy, zjištěných např. formou doložení životopisu a dosavadní praxe.

e) není vůbec řešena otázka zdravotní způsobilosti ředitele školy pro výkon této funkce.

f) není vyloučeno spojení výkonu funkcí zřizovatele i ředitele školy jednou osobou v případě zřizovatele jako fyzické osoby. domnívám se, že je tím prakticky porušován § 51, odst. 2 Zákona č. 29/84 Sb. O soustavě základních a středních škol ve znění pozdějších předpisů, kde se praví, že pedagogický pracovník - a tím i ředitel školy - je povinen se na svou práci svědomitě připravovat a dále se vzdělávat.

Máme signály, že výše zmíněný případ "Soukromé školy podnikatelské" není ojedinělý. Je třeba vytvořit takový stav rozhodování, kdy do sítě škol nebude zařazena žádná soukromá škola, která nebude alespoň na úrovni školy státní.

Vznáším proto na Vás, pane ministře, následující otázky:

1) Zahrne MŠMT ČR řešení výše uvedených nedostatků do připravované novely Vyhlášky č. 353/91 Sb. MŠMT ČR o soukromých školách?

2) Vezme MŠMT ČR v úvahu výše uvedené nedostatky už při posuzování letošních žádostí o zařazení do sítě škol do té míry, aby bylo zajištěno, že státní dotace půjdou do správných rukou?


 
Eva Fischerová
 
poslankyně





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP