Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Piťha zaslal odpověď na interpelaci poslankyně
Evy Fischerové dopisem ze dne 18. května 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhy na interpelaci poslankyně Evy Fischerové.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR ŠKOLSTVÍ,
MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 18. května 1993 | |
Čj.: SM 1216/93-20 |
Vážená paní poslankyně,
ve Vaší interpelaci se zabýváte otázkou
zařazování soukromých škol do
sítě předškolních zařízení,
škol a školských zařízení
a hodnotíte vyhlášku 353/1991 Sb., o soukromých
školách, zejména ustanovení § 2,
ve kterém jsou stanoveny podmínky zařazování
školy do sítě škol. K jednotlivým
podmínkám, které podle Vás ve vyhlášce
chybí a uvádíte je ve své interpelaci
sděluji:
§ 2 vyhlášky o soukromých školách
stanoví základní údaje a doklady.
které musí žadatel ministerstvu předložit,
jestliže má zájem o zařazení
soukromé školy do sítě škol. Skutečně,
jak vy píšete, se nejedná o zřízení
školy. Zřídit a provozovat soukromou školu
je možno i bez zařazení do sítě
škol. § 57 c zákona č. 29/1984 Sb., ve
znění pozdějších předpisů
(školský zákon) říká,
že "vzdělání získané
v soukromých školách a církevních
školách je rovnocenné vzdělání
získanému v ostatních školách
podle tohoto zákona." Dotace soukromým školám
se poskytují podle nařízení vlády
č. 379/1990 Sb., o poskytování dotací
soukromým školám. Zde potom je podmínkou
zařazení školy do sítě škol.
Datace se však poskytují prostřednictvím
zřizovatele každému žákovi, který
navštěvuje soukromou školu ve srovnatelné
výši jako žákům ostatních
škol tak, aby i podmínky pro studium byly ve všech
školách srovnatelné.
Při zařazování školy do sítě
škol si může ministerstva školství
ověřit veškeré náležitosti
u školských úřadů i u České
školní inspekce, což se běžně
děje. Upozorňujeme Vás, že zařazení
školy do sítě škol je akt jednorázový,
neopakuje se každý rok znovu a těžko lze
úroveň školy posoudit před jejím
vznikem. Zjistí-li inspekce závažné
nedostatky kdykoli v působení školy, navrhne
MŠMT ČR vyřazení ze sítě
škol tak, jak se stalo i v případě Vámi
uváděné soukromé školy.
Při zařazování školy do sítě
škol nelze požadovat organizační řád
školy z důvodu, že ustanovení školských
předpisů o dokumentaci se na soukromé školy
nevztahují.
Soukromé školy vznikají podle potřeby
a doplňují vzdělávací nabídku
i metody výuky. Zřízení soukromé
školy představuje zvládnutí řady
problémů pro každého zřizovatele
- podnikatele, který musí ovládat nejen školskou
problematiku, ale musí se vyrovnat i s ekonomickými
a správními problémy tohoto podnikání.
Ne každý toto vše beze zbytku zvládne.
Pan Dolák jako zřizovatel měl úmysl
vybudovat školu se zaměřením o něž
je zájem, což vyplývá z jeho žádosti
a jednání na ministerstvu školství i
se školami podobného zaměření.
Zda zřizovatel (v tomto případě pan
Dolák) zvládne všechny problémy řízení
školy nelze zjistit před zahájením provozu
školy. Ministerstvo školství nemůže
ze strachu z rizika rozvoj soukromého školství
podvazovat. V uvedeném případě bylo
nápomocno i nápravě a vzniku nové
školy, do které žáci přešli.
Soukromé školy vak musí podléhat kontrole
veřejnosti a rodičů a to více, oč
méně je lze ovlivňovat z centra.
Vážená paní poslankyně, ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky připravuje nové školské
zákony, při jejichž tvorbě budou uplatněny
všechny dosavadní zkušenosti i připomínky
ke zřizování a financování
soukromých škol. Novelou vyhlášky o soukromých
školách však problém řešit
nelze vzhledem k tomu, že Čl. 33 Listiny práv
a svobod ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy ČR ukládá tyto
podmínky stanovit zákonem.
Vážená paní
Eva Fischerová
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR