Obsah:
I. Ekonomický vývoj v České republice v 1.čtvrtletí 1993
II. Zpráva o plnění státního rozpočtu
III.Tabulka plnění
státního rozpočtu
Předkládá: doc. ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České
republiky
Zpracoval: ing. Ivan Kočárník, CSc.
místopředseda vlády
a ministr financí České republiky
I. Úvod
V 1. čtvrtletí letošního
roku byl vývoj české ekonomiky zásadně
ovlivněn některými významnými
faktory:
- pokračující
recesí vyspělých tržních ekonomik
a s tím souvisejícími sílícími
ochranářskými tendencemi,
- vznikem samostatného
státu a rozdělením měny, - daňovou
reformou.
Podle předběžných
údajů lze ekonomický vývoj v I. čtvrtletí
charakterizovat zejména:
- určitým poklesem
hrubého domácího produktu o 4,5% - 5% proti
stejnému čtvrtletí 1992,
- jednorázovým růstem
cen v důsledku daňové reformy a postupnou
stabilizací cenové hladiny
- propadem obchodu se Slovenskou republikou, který se postupně
zmírňuje,
- stagnací míry
nezaměstnanosti,
- mírným přebytkem
platební bilance, - růstem reálných
mezd,
- mírným přebytkem
veřejných rozpočtů.
II. Ekonomický výkon
A. Nabídka
Podle předběžných
odhadů se objem HDP, vytvořeného v 1. čtvrtletí
roku 1993, reálně pohybuje o 5% pod úrovní
stejného čtvrtletí roku 1992 a o 4,1 pod
úrovní 4. čtvrtletí 1992. Odhady vývojových
tendencí nabídky v prvních měsících
r. 1993 se shodují s tendencemi založenými
v r. 1992. Vliv specifických činitelů z počátku
r. 1993, zejména
pokles obchodní výměny se Slovenskem, se
však projevily určitým snížením
objemu průmyslové produkce. Celková průmyslová
produkce za období leden-březen 1993 poklesla podle
odhadů o 7,8% proti st. obd. m.r. Poklesy se zpomalují,
zatímco v lednu
1993 činilo snížení výroby 10,3%
za leden-únor to bylo 7,9%. Vývoj za leden až
březen ve srovnání s předchozím
rokem ukazuje graf (jen za vykazující organizace
nad 21 pracovníků):
Výrazné oživení
stavební výroby v roce 1992 bylo v I. čtvrtletí
1993 vystřídáno poklesem, ovlivněným
především výsledky za měsíc
leden, kdy pokles celkové stavební výroby
činil 19,1% proti lednu 1992. Pokles za období leden-únor
1993 činil již jen 10,7% proti st. obd. m.r. a za
leden-březen 7,2%. To signalizuje,
že lednový pokles byl přechodným jevem.
Následující graf ukazuje, že dynamika
únorového oživení je vyšší
než v předchozím roce a v březnu se
s loňským rokem zhruba shoduje (jen za vykazující
organizace nad 24 pracovníků):
Předběžné
odhady ukazují, že pokračují tendence
růstu výkonů služeb.
B. Poptávka
Podle předběžných
údajů došlo v 1, čtvrtletí (proti
stejnému období m.r.) k reálnému poklesu
maloobchodního prodeje o 1,6% a investic o 7, 5%.
Na straně poptávky
se negativně projevil.pokles zahraniční poptávky
po našem zboží, který je jednak odrazem
pokračující recese v zemích s vyspělou
tržní ekonomikou (včetně jejich ochranářských
opatření), především však
snížení exportu zboží na Slovensko
(předběžně odhadováno na téměř
46%).
III. Vývoj cen
Po prvotním vzestupu se
ceny v průběhu čtvrtletí stabilizovaly.
Spotřebitelské ceny se zvýšily v lednu
1993 (proti předchozímu měsíci) o
8,5% především uplatněním nového
systému dáni. Projevily se zde i expektace možných
důsledků rozdělení státu, které
posilovaly sklon obyvatelstva ke spotřebě a udržovaly
reálnou poptávku i při růstu cen.
Dalším faktorem bylo i uvolnění určitých
zadržovaných tlaků ze strany růstu nákladů,
které podnikatelé v průběhu roku 1992
utlumovali spíš ve svém hospodářském
výsledku.
Hladina spotřebitelských
cen v březnu 1993 se od počátku roku zvýšila
o 10,6% (v tom ceny potravinářského zboží
o 8,1% nepotravinářského zboží
o 9,3% veřejného stravování o 17,2%
a služeb o 15,2%). Vývoj spotřebitelských
cen ukazuje graf:
Nejrychleji se stabilizovaly ceny
potravinářského zboží, které
vzrostly v lednu o 8,2% v únoru jen o 0,3% a v březnu
dokonce poklesly o 0,5%.
IV. Nezaměstnanost
V prvním čtvrtletí
nedošlo k výrazným pohybům v nezaměstnanosti,
pokračují však strukturální změny
zaměstnanosti. Svědčí o tom zejména
pokles zaměstnanosti v organizacích nad 24 pracovníků,
který činil za leden-únor 1993 proti stejnému
období m.r. v průmyslu 7% a ve stavebnictví
2%.
Počet neumístěných
uchazečů o zaměstnání se v
lednu 1993 proti konci roku 1992 zvýšil o 20 tis.
osob a tento růst nezaměstnanosti již v dalším
průběhu čtvrtletí nepokračoval.
Zatím tedy nedošlo k výraznějšímu
očekávanému dopady transformačních
procesů na úroveň zaměstnanosti. Míra
nezaměstnanosti se znovu
stabilizovala na nízké hodnotě kolem 3% jak
ukazuje graf:
Koncem 1. čtvrtletí
bylo evidováno 152 tis. uchazeči o zaměstnání,
z toho 71 tis, osob pobíralo příspěvek
v nezaměstnanosti: Ve struktuře nezaměstnaných
je zastoupeno 72% dělníků, 18% THP a 10%
absolventů škol.
Klidnou situaci na trhu práce
charakterizuje i nabídka 73 tis. volných pracovních
míst, kdy na 1 volné pracovní místo
připadají v průměru České
republiky 2 nezaměstnaní.
Nezaměstnanost je však
regionálně výrazně diferencována,
nejnižší je v Praze, kde nabídka pracovních
míst převyšuje poptávku. Nejvyšší
nezaměstnanost je setrvale v okresech Bruntál, Vsetín
a Louny (okolo 6,6), kde se kumulují problémy pracovních
míst i dopravy do zaměstnání.
V. Vnější
vztahy
1. Vnější vztahy
bez vztahů ke Slovenské republice
Oproti roku 1992 došlo v
1. čtvrtletí 1993 ve vnějších
vztazích k určitým změnám.
Pozitivem je, že navzdory expektacím se před
měnovou odlukou podařilo udržet stabilní
výši celkových devizových rezerv. Po
měnové odluce došlo k růstu celkových
devizových rezerv (z 3,6 mld. USD na počátku
roku na 4 mld. USD na konci čtvrtletí) a k výraznému
posílení devizových rezerv centrální
banky (z 0,9 mld. USD na počátku roku na 1,3 mld.
USD na konci čtvrtletí). V průběhu
období docházelo
k vnitřním přelivům devizových
rezerv - před měnovou odlukou od centrální
banky k bankám komerčním, po odluce zpět
do centrální banky. Příznivě
se vyvíjel kapitálový účet,
naopak nepříznivý je vývoj obchodní
bilance, který nebyl dostatečně kompenzován
ostatními položkami běžného účtu.
Devizový kurs je nadále stabilní.
V oblasti obchodní bilance
pokračují nepříznivé trendy
z minulého roku. Saldo (mimo Slovensko) skončilo
za 3 měsíce roku 1993 deficitem 1,7 mld. Kč.
Dovoz vzrostl za leden-březen
proti stejnému období roku 1992 o 21,0% zatímco
vývoz poklesl o 3,1%.
Zahraniční obchod
se vyvíjel značně diferencovaně ve
vztahu k jednotlivým ekonomickým teritoriím.
Dynamičtěji se vyvíjel obchod se státy
s vyspělou tržní ekonomikou. Vývoz do
těchto zemí poklesl za leden-březen 1993
v porovnání se stejným obdobím roku
1992 o 2,6% dovoz vzrostl o 39,9%. Saldo obchodu s těmito
zeměmi bylo schodkové ve výši 0,8 mld.
Kč, z toho se zeměmi Evropského společenství
Česká republika dosáhla přebytku
3,9 mld. Kč.
Pokračoval propad výměny
zboží s evropskými státy s transformující
se ekonomikou - vývoz poklesl za leden-březen 1993
v porovnání se stejným obdobím roku
1992 o 38,9% dovoz vzrostl o 3,7%. Vývoz do zemí
bývalého Sovětského svazu vzrosti
o 12,7% dovoz klesl o 16,5%. Omezením na straně
dovozu je malá schopnost těchto zemí nabídnout
zajímavé produkty (vyjma ruské ropy), na
straně českého vývozu pak nízká
platební schopnost partnerů. Celková platební
bilance v konvertibilních měnách skončila
za 1. čtvrtletí
podle předběžných odhadů ČNB
přebytkem ve výši 0,1 mld. USD. Tohoto výsledku
bylo dosazeno při mírném deficitu běžného
účtu (odhad 50 mil. USD) a výrazném
přebytku kapitálového účtu,
na kterém se výrazně podílel příliv
přímých investic (250 mil. USD).
Ke konci března činil
stav devizových rezerv ČNB 1,3 mld. USD (oproti
0,9 mld. na počátku roku). Celková výše
devizových rezerv bankovní soustavy se pohybuje
okolo 4 mld. USD.
2. Vnější vztahy
ke Slovenské republice
Novým fenoménem
ve vnějších vztazích je zařazení
Slovenské republiky mezi zahraniční subjekty.
Po uskutečnění měnové odluky
byl zaveden v rámci platební dohody specifický
systém vzájemného zúčtování
prostřednictvím clearingu.
Na výši a dynamice
zahraničního obchodu se projevily všechny problémy
utváření obchodních vztahů
mezi dvěma novými státy. Z počáteční
nízké úrovně (cca 50 loňského
roku) dochází postupně ke zvyšování
vzájemné obchodní výměny mezi
ČR a SR. Oproti měsíčnímu průměru
r. 1992 se obchodní výměna v březnu
1993 pohybovala již
na úrovni 70: Podle odhadu ČSÚ dosáhla
za leden-březen obchodní bilance se SR přebytku
1,4 mld. Kč.
Struktura obchodní výměny
mezi Českou a Slovenskou republikou je v podstatě
symetrická, Zatímco stroje a zařízení
se na celkovém vývozu z české republiky
na Slovensko podílejí 28, v případě
dovozu jde o 27,1. K určitým odchylkám dochází
ze jména u podílu vývozu potravin (8,2).
jejich dovozu (3,5) a u minerálních paliv (vývoz
15,6% dovoz 8,5%).
Pokud jde o platební vztahy se slovenskou republikou, saldo
na clearingovém účtu tzv. nového bloku
(platby za dovozy a vývozy po měnové odluce)
činilo k 31. 3. 1993 21,7 mil. XCU (tj. 0,7 mld. Kč)
ve prospěch ČR. V průběhu března
dosáhlo saldo maximální výše
50,9 mil. XCU, tj. 33,9% mezního úvěru (150
mil. XCU). Od poloviny
března začala výše salda postupně
klesat (na 14,5 mezního úvěru ke konci čtvrtletí).
Na clearingovém účtu
tzv. starého bloku (platební vypořádání
pohledávek a závazků vzniklých mezi
ČR a SR před měnovou odlukou) bylo ke konci
března vykázáno pasivní saldo v neprospěch
ČR ve výši 940,8 mil. korun. V průběhu
března velikost tohoto salda postupně klesala.
Kumulativní saldo plateb
na obou účtech'představovalo k 31. březnu
hodnotu 212,8 mil. Kč ve prospěch ČR.
VI. Obyvatelstvo
Dominujícím jevem
počátku roku 1993 je pokračování
růstu reálné poptávky obyvatelstva
po zboží a službách, a to navzdory růstu
cen, vyvolanému daňovou reformou.
Expektace zániku společné
měny a provedení měnové odluky se
projevilo i v atypickém pokračování
růstu vkladů (v lednu zpravidla klesají)
a v prudkém snížení hotovostí.
Příjmy obyvatelstva
vzrostly nominálně za leden-únor 1993 oproti
srovnatelnému období roku 1992 o 16,9%. Vývoj
mezd nebyl regulován. Průměrné měsíční
mzdy za leden až březen 1993 se proti stejnému
období m.r. zvýšily nominálně
v průmyslu o 22,2% a ve stavebnictví o 28,7%. Při
růstu spotřebitelských cen za tato období
o 21,7% činilo reálné zvýšení
průměrných mezd v průmyslu 0,4% ve
stavebnictví 5,8%.
Výdaje obyvatelstva vzrostly v
nominálních i reálných hodnotách.
Poptávka obyvatelstva po zboží a službách
v lednu-únoru 1993 byla reálně o 4,1% vyšší
než ve stejném období m.r., z toho výdaje
za zboží vzrostly o 2,1%, za služby o 10,0%.
VII. Měnový
vývoj
Měnová politika
ČNB svým restriktivním charakterem měla
na jedné straně podíl na vytvoření
důvěry k nové české měně
a její stabilitě, na druhé straně
však omezovala zdroje bankovního sektoru což
se projevilo výrazným nárůstem úrokových
sazeb s příslušnými dopady na možnosti
oživení ekonomiky.
Růst peněžní
zásoby v české ekonomice pokračoval
v 1. čtvrtletí 1993 proti stejnému období
m.r. značně pomalejším tempem, než
v roce 1992, proti prosinci 1992 došlo k mírnému
poklesu. Vývoj měnových agregátů
ukazuje následující graf (údaje za
únor jsou předběžné, údaje
za březen jsou odhadem):
M1 = oběživo mimo banky a vklady na viděnou
M2 = M1 + termínované vklady a vklady vedené v cizí měně
Pramen: ČNB
Expektace provedení měnové
odluky měly za následek výrazný pokles
preference likvidity (to je podílu oběživa
a vkladů na požádání na celkovém
objemu peněžní zásoby). Hodnota tohoto
ukazatele poklesla z 50,9% v prosinci 1992 na 46,4% koncem února,
protože ekonomické subjekty uložily velkou část
svých hotovostí do termínovaných
nebo úsporných vkladů. Objem hotovostí
klesl z 66,2 mld. Kč koncem r. 1992 na 28,5 mld. Kč
po provedení měnové odluky. K 31. 3. činil
stav oběživa 42,9 mld. Kč.
Vývoj peněžní
zásoby byl vedle vlivu úvěrové emise
ovlivňován i vývojem čistých
aktiv české bankovní soustavy. Přechodný
pokles čistých aktiv vůči zahraničí
v závěru roku 1992 se po provedení měnové
odluky změnil v opětný nárůst.
Objem čistých aktiv (rozdíl mezi úvěry
poskytnutými ČNB a komerčními bankami
na Slovensko a mezi úvěry přijatými
ze SR) vůči
Slovenské republice se pohyboval podle odhadu koncem března
na značně 'vysoké úrovni 50,6 ml.d.
Kč.
Celkový stav domácích
úvěrů v České republice se
ke konci března 1993 podle odhadu proti stejnému
období minulého roku zvýšil o 22,5,
nárůst proti prosinci minulého roku, činí
pouze 4%. Nízký nárůst domácích
úvěrů souvisí s velmi malým
objemem refinančních úvěrů
poskytnutých ČNB komerčním bankám
(stav k 31.3. 1993 činil pouze 1 mld. Kč proti 8,4
mld. Kčs ke konci r. 1992). Zájem o získání
těchto úvěrů vedl
k prudkému nárůstu aukční úrokové
sazby na 20% p. a. v březnu.
Největší strukturní
podíl na úvěrech mají státní
podniky, avšak objem těchto úvěrů
již od prosince roku 1991 absolutně klesá.
Na druhé straně
objem úvěrů soukromému sektoru (včetně
družstev) prudce expanduje. Jednou z příčin
je i přebírání úvěrů
privatizovaných podniků, ale současně
tento trend svědčí jak o důvěře
bank vůči soukromému sektoru, tak i o schopnosti
tohoto sektoru předkládat při existujících
úrokových mírách atraktivní
investiční
projekty. Úvěry soukromému sektoru (včetně
družstev) činily koncem února 1993 220,1 mld.
Kč, což je již 33,8% z domácích
úvěrů.
Objem půjček obyvatelstvu
(domácnostem) je dlouhodobě stabilizovaný
na poměrně nízké..úrovni (7,1%
ze stavu domácích úvěrů
k 28.2. 1993).
Pohled na vývoj situace
ve struktuře úvěrů poskytuje graf
jejich absolutních přírůstků
v dělení podle jednotlivých sektorů.
Z časového hlediska
dochází k poklesu podílu dlouhodobých
úvěrů ve prospěch střednědobých
a krátkodobých. Příčinou jsou
jednak splátky starších dlouhodobých
úvěrů, jednak neochota bank poskytovat nové
dlouhodobé půjčky vzhledem k jejich rizikovosti.
1. CELKOVÉ VÝSLEDKY
STÁTNÍHO ROZPOČTU
Státní rozpočet
České republiky byl schválen zákonem
č.10/1993 Sb., jako vyrovnaný v úhrnném
objemu 342,2 mld Kč.
Jeho vývoj, ve světle
všech rizik a obav, se kterými vstupoval do fiskálně
reformního roku 1993, je po třech měsících
roku uspokojivý.
Od 11.února 1993 se rozpočet
pohybuje v trvalém přebytku příjmů
nad výdaji. Ke konci března bylo dosaženo
objemu příjmů 86,5 mld Kč, což
představuje 25,3% ročního rozpočtu,
a objemu výdajů 76,0 mld Kč, což je
22,3% ročního rozpočtu. Účetně
vykázaný přebytek k 31. březnu 1993
tak činil 10,4 mil Kč. Tento výsledek je
však zkreslen tím, že banka technicky realizovala
některé platby, příslušné
k měsíci březnu (dotace místním
rozpočtům, dotace na komplexní bytovou výstavbu),
až 1. dubna. Reálně tak lze za objektivní
považovat čtvrtletní přebytek ve výší
cca 7,5 mld. Kč - tedy stav vykázaný
k datu 1. dubna 1993.
I když pro ucelená
hodnocení a prognózy jsou uplynulé tři
měsíce příliš krátká
doba, vyplývají z dosavadního vývoje
rozpočtového hospodaření tyto
základní skutečnosti:
- plnění především
příjmové strany rozpočtu je ovlivněno
určitou atypičností v počátku
roku. Na jedné straně je posunuto nabíhání
některých nových daní, na druhé
straně byly celkové příjmy v prvních
dvou měsících výrazně ovlivněny
doplatky odvodů a daní roku 1992. Toto je i důvodem
určité nerovnoměrnosti v rozpočtovém
hospodaření v prvním čtvrtletí,
- nepotvrzují se katastrofické
scénáře o propadu v příjmech
z nových daní
platných od ledna tohoto roku. Podle prvních a zatím
velmi předběžných poznatků se
jeví dosažení rozpočtovaného
objemu příjmů jako reálné.
Uspokojivý je především dosavadní
vývoj daně z přidané hodnoty, která
byla považována za nejkritičtější:
položku příjmové strany. Určité
problémy se ukazují u výběru záloh
na daň z příjmů právnických
osob; tento stav je v současné době analyzován
ministerstvem financí,
- na dosavadní i budoucí
vývoj rozpočtu nelze pohlížet jen z
hlediska stavu za první tři měsíce.
Je třeba vzít v úvahu též
určitou sezónnost v rozpočtu, kdy zpravidla
v prvním pololetí je rozpočet v přebytku,
zatímco ve druhém pololetí se rozpočtový
přebytek snižuje. Dosažený přebytek
proto nesmí svádět k nekritickým optimistickým
představám o volných zdrojích rozpočtu.
2. VÝVOJ PŘÍJMŮ
VEŘEJNÝCH ROZPOČTU
2.1. Vývoj příjmů
státního rozpočtu
Přehled o vývoji
a plnění jednotlivých příjmů
státního rozpočtu je patrný z následujícího
přehledu:
v mil. Kč
A. Nové příjmy roku 1993 | 314 800 | 59 727 | 19,0 |
v tam: - daň z přidané hodnoty | 88 400 | 16 045 | 18,2 |
- spotřební daně | 38 000 | 7 917 | 20, 8 |
- daň z příjmů práv. osob | 85 900 | 14 228 | 16,6 |
- daň z příjmů fyz. osob | 1 300 | 94 | 7,2 |
- příspěvek na soc. zabezp. | 97 100 | 20 789 | 21,4 |
- silniční daň | 4 100 | 654 | 16,0 |
B. Příjmy roku 1992 | 18 046 | x | |
v tom: - daň z obratu | 9 080 | x | |
- odvody ze zisku | -3 923 | x | |
- důchodová daň | 3 273 | x | |
- odvody z objemu mezd | 4 263 | x | |
- daň ze mzdy | 4 738 | x | |
- ostatní | 615 | x | |
C. Ostatní příjmy roku 1993 | 27 400 | 8 676 | 31,7 |
v tom: - clo | 7 500 | 3 978 | 53,0 |
- příjmy rozp. a přísp. org. | 4 300 | 1 952 | 45,4 |
- poplatky, pokuty, penále | 1 100 | 347 | 31,5 |
- splátky vládních úvěrů | 8 200 | 803 | 9,8 |
- kreditní úroky | 3 400 | 133 | 3, 9 |
- ostatní | 2 900 | 1 463 | 50,4 |
Příjmy celkem | 342 200 | 86 449 | 25,3 |
Z tabulky vyplývá,
že z celkového ročního rozpočtu
příjmů ve výši 342,2 mld Kč
činily příjmy za první tři
měsíce 86,5 mld Kč, tj. 25,3%. Na celkových
příjmech se podílejí příjmy
z nové daňové soustavy 69,1%, příjmy
z vyúčtování odvodů a daní
roku 1992 20,9% a ostatní příjmy (tj. ty
druhy příjmů,
které existovaly v roce 1992 a jsou i v roce 1993) 10%.
Objem příjmů z doúčtování
roku 1992 a příjmů roku 1993 byl v jednotlivých
měsících čtvrtletí následující
(v mld Kč):
leden | |||
únor | |||
březen |
Z údajů je patrný
náběh příjmů z nové
daňové soustavy čase. Údaje za březen
v zásadě potvrzují reálnou úroveň
celkových; rozpočtovaných příjmů.
Daň z přidané
hodnoty a daň z obratu
Na dani z přidané
hodnoty (DPH) bylo za první čtvrtletí 1993
vybráno 16,0 mld Kč, což představuje
18,2% ročního rozpočtu.
Vývoj DPH lze hodnotit
jako uspokojivý. Nižší než alikvotní
(tj. 25%) plnění vyplývá z režimu
placení, podle kterého byl úhrady DPH realizovány
prakticky až od února 1993. Vybraných i mld
Kč tady plně připadá na únor
a březen. V únoru činil výnos DPH
7,5 mld Kč, po uplatnění odpočtů
daně z obratu u zásob roku 1992 se snížil
na 5,8 mld Kč. V zásadě příznivě
se vyvíjelo plnění v březnu, kdy činil
výnos 10,2 mld Kč. Rozdíl mezi
únor a březnem je částečně
způsoben platbou daně u dovozu, kterou u celní
orgány provedly kumulovaně v březnu. Je třeba
v této souvislosti vidět, že výrazný
vliv na plnění DPH má právě
současný vysoký objem dovozů. K 31.
březnu 1993 činil objem vybrané DPH
u dovozů 6,7 mld Kč, tj. 41,9% celkového
výnosu daně.
Hodnoty vybrané daně
za únor a březen pokrývají hodnot
dvouměsíční alikvoty. Nulový
výsledek DPH v lednu je přitom plně pokryt
doplatkem daně z obratu realizovaným během
ledna a začátku února, který představuje
9,1 mld Kč.
Pokud bychom usuzovali z výnosu
prvních třech měsíců, lze říci,
že výnos DPH byl stanoven reálně.
Spotřební
daně
Spotřební daně
představují s ohledem na výsledky prvních
tří měsíců stabilní
a rovnoměrný rozpočtový příjem.
Jejich výnos činil
7,9 mld Kč, tj. 20,8% ročního rozpočtu.
Celkové plnění
za první čtvrtletí je ovlivněno půlměsíčním
posunem prvních inkas v lednu t.r., který se promítl
do lednového výnosu, kdy bylo vybráno pouze
1,3 mld Kč. V únoru a březnu činila
měsíční inkasa 2,9 mld Kč,
resp. 3,8 mld Kč, což odpovídá očekávaným
měsíčním rozpočtovým
výnosům.
Dosavadní výsledky
plnění spotřebních daní zakládají
předpoklad v podstatě stoprocentního splnění
rozpočtovaného objemu ke konci roku.
Clo
Na clech bylo od počátku
roku do konce března vybráno 4,0 mld Kč,
co je 53,1% ročního rozpočtu.
Příznivý
vývoj této položky vyplývá především
z vyššího neočekávaného
objemu dovozů. Zhruba 1,2 mld Kč připadá
na doúčtování celních povinností
z roku 1992.
Z výsledků za první
čtvrtletí lze usuzovat, že celoroční
skutečný výnos cla by měl převýšit
rozpočtovanou hodnotu.
Daň z příjmu
právnických osob
Daň z příjmů
právnických osob (DPPO) je rozpočtována
celoročně ve výši 85,9 mld Kč.
K 31. březnu bylo odvedeno 14,2 mld Kč, což
je 16,6% ročního rozpočtu.
Vývoj DPPO a stav jejího
výnosu ke konci března je částečně
ovlivněn kalendářem placení této
daně a zejména tím, že záloh
daně vztahující se k běžnému
měsíci inkasuje rozpočet převážně
prvních dnech měsíce následujícího.
Pro účely analýz
měsíčních výnosů je
proto třeba eliminovat vliv denních zpoždění
na konci měsíce. Vezme-li se za rozhodující
měsíční období dobu od 6. do
5. dne následujícího měsíce,
vychází plnění DPPO takto:
1. 1. - 5. 2. (leden) 5,4 mld Kč (z toho 1. 2. - 5. 2. 4, 4 mld)
6. 2. - 5. 3. (únor) 5, 7 mld Kč (z toho 1. 3. -5. 3. 3, 8 mld)
6.3. - 5.4. (březen) 7,0
mld Kč (z toho 1.4.-5.4. 3,8 mld)
Z těchto údajů
vyplývá, že průměrný měsíční
výnos DPPO či 6,03 mld Kč. Pokud by v průběhu
dalších měsíců roku 1993 bylo
dosaženo stejných výnosů, lze odhadovat,
že výpadek daně by představoval cca
13 mld Kč. Nižší inkaso daně je
předmětem trvalé pozornosti, podrobnější
analýzy budou zpracovány. Předběžně
lze říci, že svůj vliv sehrává
platební neschopnost velkých podniků, obecná
platební nekázeň u zálohové
povinnosti některých podniků ale i přístup
územních finančních orgánů
při stanovování režii placení
záloh plátcům.
Pojistné na sociální
zabezpečení
Objem inkasovaného pojistného
sociálního zabezpečení činí
ke konci března 20,8 mld Kč, což je 21,4% objemu
roční ho rozpočtu. Spolu s doplatky odvodu
z objemu mezd z roku 1992 je celkový objem těchto
přijmu na úrovni 25,1 mld Kč, tj. 25;8% ročního
rozpočtu:
Zatímco především
v průběhu února ještě vyvolávaly
hodnoty vybraného pojistného určité
pochybnosti o splnění rozpočtu, došlo
v průběhu března ke zlepšení,
jak ukazuje následující přehled:
Měsíc | ||
leden | ||
únor | ||
březen |
Vzestupný trend v hodnotách
vybraného pojistného potvrzuje i fakt, že mezi
15.březnem a 15.dubnem bylo inkasováno téměř
8,4 mld Kč. Předběžná prognóza
tedy říká, že výnosy pojistného
(spolu s doplatky odvodu z objemu mezd) by měly dosáhnout
zhruba částky uvažovaně v rozpočtu,
tj. 97, mld Kč. Přesnější odhad
závisí na tempu růstu mezd a vývoji
nezaměstnanosti.
Ostatní daňové
a nedaňové příjmy
Výnosy ostatních
daňových a nedaňových příjmů
v prvním čtvrtletí (bez cla, včetně
silniční daně) činily 5,4 mld Kč,
tj. 22,5% ročního rozpočtované částky.
Jejich vývoj v zásadě odpovídá
předpokladům.
2.2. Příjmy okresních
úřadů a obcí
(Následující
přehled obsahuje pouze vlastní příjmy
realizované finančními úřady
a dotace ze státního rozpočtu)
(v mld Kč)
Druh příjmů | |||
Daňové příjmy | 21,3 | 10,3 | 48,4 |
Ostatní vlastní příjmy | 19,7 | x | x |
Běžná dotace ze SR | 17,0 | 6,4 | 37,6 |
Příjmy celkem | 58,0 | x | x |
Investiční individ. dotace | 3,3 | 0,4 | 12,1 |
K 31. březnu bylo vybráno
na daňových příjmech realizovaných
prostřednictvím finančních úřadů
určených pro rozpočty obcí a okresních
úřadů 10,3 mld Kč. Informace o příjmech
ve vlastní správě obcí a okresů
nejsou dosud k dispozici, v tabulce jsou proto označeny
křížkem.
Objem vlastních daňových
příjmů je z více než poloviny
tvořen vyúčtováním odvodů
a daní roku 1992 (celkem 6 mld Kč) nich má
největší váhu daň z příjmů
obyvatelstva v objemu 5,1 mld Kč a doplatky důchodové
daně fyzických osob ve výši 0,5
mld Kč.
Z "nových" příjmů
roku 1993 u územních rozpočtů probíhá
pozitivní plnění daně z příjmů
ze závislé práce, kde bylo odvedeno za
první čtvrtletí 3,8 mld Kč, tj. více
než 31% roční rozpočtu. Vzhledem k termínům
vyúčtování mezd po konci měsíce
představuje tento objem prakticky inkaso za dva měsíce.
Na druhé straně tato hodnota byla částečně
zkreslena mylně odvedenými částkami
daně ze mzdy z ledna 1993 na účet daně
ze závislé práce Celkově však
lze předpokládat překročení
rozpočtu tohoto příjmu u místních
rozpočtů. Naopak zatím nižší
než alikvotní je plnění záloh
na daň z příjmů fyzických
osob - podnikatelů, kde bylo do konce března
i inkasováno jen, 0,5 mld Kč, tj. necelých
10% rozpočtu této daně. Tento fakt je pravděpodobně
ovlivněn několikadenní zpožděním
plateb záloh, které tak naběhly na účty
až v prvních dnech dubna. Signalizuje to i fakt, že
jen za prvních šest dní dubna přibylo
na účtech příjmů okresních
úřadů a obcí zhruba 800 mil. Kč,
které by z většiny měly představovat
pravé čtvrtletní zálohy podnikatelů.
Vzhledem k termínu splatnosti
(konec května) neinkasovaly během prvního
čtvrtletí obce prakticky žádnou daň
z nemovitostí.
V průběhu prvního
čtvrtletí bylo uvolněno 6,4 mld Kč
z plánované roční dotace územním
rozpočtům ve výši 17 mld Kč Vyšším
než alikvotním plněním dotace řešilo
ministerstvo financí problémy s opožděným
rozúčtováním vlastních příjmů
rozpočtů a obcí u územních
finančních orgánů.