3. PLNĚNÍ VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU

Celkové výdaje státního rozpočtu za první čtvrtletí činily 760 mld Kč, resp. po přičtení 2,9 mld Kč technicky opožděných výdajů 78.9 mld Kč, co je 22,2, resp. 23,1 ročního státního rozpočtu. Vývoj výdajů v zásadě odpovídá schválenému státnímu rozpočtu. Nižší než čtvrtinová alikvota plyne především ze sezónního vývoje výdajů státního rozpočtu a z uplatněné míry rozpočtové regulace.

Přehled vývoje jednotlivých druhů výdajů podává následující tabulka:

v mil. Kč

LEDEN - BŘEZEN
Rozpočet 1993
Účetní plnění
Reálné plnění
Index
I. Běžné výdaje 313 15073 01175 928 24,2
Transfery podnikům (neinvestiční) 25 6835 0915 091 19,8
Transfery po obyvatelstvo119 650 28 86428 86424,1
v tom:    
- státní vyrovnáv. příspěvek 12 3003 3113 311 26,9
- řešení nezaměstnanosti 6 500542542 8,3
- dávky soc. zabezp.100 850 25 01125 01124,8
Veřejná spotřeba státu a obyvatelstva 131 31728 29928 299 21,5
v tom:    
- školství34 827 7 3797 37921,2
- zdravotnictví19 072 5 8635 86330,7
- kultura1 900415 41521,8
- obrana a bezpečnost 37 4418 7728 772 23,4
- ostatní38 077 5 8705 87015,4
Vládní úvěry 6 000501501 8,4
Dluhová služba 13 5003 4763 476 25,7
Dotace do místních rozpočtů 17 0006 780+)9 697 57,0
II. Kapitálové výdaje 29 0503 0233 023 10,4
v tom:    
- investiční výdaje rozp. org. 17 5991 1961 196 6,8
- invest. příspěvky přísp. org. 5 9511 1891 189 20,0
- investiční dotace podnikům 5 500638638 11,6
Výdaje celkem342 200 76 03478 951 23,1
Saldo(+ přebytek, - schodek) +10 415+7 498 x

+) včetně účelové dotace na individuální stavby 30 mil. Kč

Nejvyšší relativní čerpání je patrné u dotací místním rozpočtům, kde je již vyčerpáno 39,9% ročního rozpočtu (viz ' předchozí část textu). Vyšší než alikvotní průběh mají i výdaje na zdravotnictví, což souvisí s předstihem placení záloh na zahájení činnosti Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Naopak pomalejší vývoj je zřejmý u kapitálových výdajů, vyplývá z obvyklého sezónního vývoje, u výdajů na vládní úvěry které se řídí dohodnutým platebním kalendářem, a u výdajů na politiku zaměstnanosti, což plyne z dosavadní nízké míry nezaměstnanosti.

Čerpání jednotlivých druhů výdajů bylo následující:

1. Z objemového i věcného hlediska jsou významnou položkou rozpočtu transfery obyvatelstvu zahrnující oblast dávek sociálního zabezpečení, které představují v rozpočtu zhruba 1 mld Kč. Plnění po třech měsících roku odpovídá předpokladům, vyčerpáno bylo 24,1% ročního rozpočtu.

2. Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva a státu podléhají - prvním i druhém čtvrtletí regulaci stanovené ministerstvem financí. Za první čtvrtletí činí úspora z titulu regulace ve v cca 1,6 mld Kč oproti rovnoměrnému čtvrtročnímu čerpání. Relativně nižší čerpání těchto výdajů vyplývá zejména z trvá posunu vyúčtování mezd a odvodu pojistného, které zkresluje údaje o plnění zvláště u "mzdově silných" resortů, jako je např. školství. Pokud bychom do plnění zahrnuli časové úspory z toho posunu a z rozpočtové regulace, vycházelo by čtvrtletní plnění podstatě alikvotní 25% rozpočtu.

3. Z dotací podnikům v celoroční výši 25,7 mld Kč bylo zatím čerpáno 5,1 mld Kč, což představuje 19,8% ročního rozpočtu. Z čerpání těchto dotací připadá nejvyšší podíl na dotace na tep, na kterých bylo od počátku roku do konce března vyplaceno ji mld Kč, tedy 58,1% roční uvažované sumy. Tato položka se jeví z hlediska plnění státního rozpočtu jako riziková.

4. K dalším rozpočtově významným výdajům patří výdaje na dluhovou službu, týkající se zejména platby úroků (celkový rozpočet 13,5 mld Kč), ze kterých bylo za první čtvrtletí čerpáno 3,5 mld Kč, tj. 25,7 ročního rozpočtu. V době sestavení státního rozpočtu ještě nebyly plně uzavřeny problémy s dělením pohledávek a závazků bývalé federace. Zpřesněné údaje ukazují, že na oblast dluhové služby bude třeba nad rámec schválený ve státním rozpočtu vynaložit další prostředky, zhruba v rozsahu 2,5 - 3 mld Kč.

4. Shrnutí

Prognózovat v této době vývoj státního rozpočtu je mimořádně obtížné z řady důvodů, které souvisejí jak s relativně krátkým obdobím, tak se zcela zásadně se měnícími podmínkami (daňová soustava, rozdělení státu). Velmi předběžně a podmíněně lze na základě údajů za první čtvrtletí říci, že příjmy státního rozpočtu byly stanoveny reálně. Pokud jde o výdaje, vynořují se některé tituly, které budou muset být rozpočtem řešeny. Vedle toho je na rozpočet vyvíjen z mnoha stran tlak k uvolňování prostředků dále nad rámec schválených objemů a limitů.

Vláda bude i nadále velmi obezřetně přistupovat k těmto požadavkům a je odhodlána v zájmu udržení vyrovnaného rozpočtu přistoupit i k dodatečným rozpočtovým škrtům.

Ministerstvo financí ČR

III.

Pokladní plnění státu rozpočtu České republiky 1993 - Příjmy

V mil. Kč

LEDEN-BŘEZEN
Rozpočet 1993
Skutečnost Leden
Skutečnost Únor
Skutečnost Březen
Skutečnost I. - III.
Index %
A. Nové příjmy roku 1993 314 8007 50722 621 29 59959 72719,0
v tom:       
- daň z přidané hodnoty 88 400375 779 10 22916 04518,2
- spotřební daně 38 0001 2902 941 3 6867 91720,8
- daň z příjmu práv. osob 85 9009176 253 7 05814 22816,6
- daň z příjmů fyz. osob 1 300429 61947,2
- příspěvek na soc. zabezp. 97 1005 2447 557 7 98820 78921,4
- silniční daň 4 1001562 57765416,0
B. Příjmy roku 1992  12 5318 817 -3 30218 046x
v tom:       
- daň z obratu  7 5831 514 -179 080x
- odvody ze zisku 1 393-4 317-3 923 x
- důchodová daň  1292 907 2373 273x
- odvody z objemu mezd  1 1132 656494 4 263x
- daň ze mzdy  3 4821 101 1554 738x
- ostatní 223 246146615 x
C. Ostatní příjmy roku 1993 27 4001 7383 236 3 7028 67631,7
v tom:       
- clo7 500496 1 8801 6023 978 53,0
- příjmy rozp. a přísp. org. 4 300506178 1 2681 95245,4
- poplatky, pokuty, penále1 100 77152118 34731,5
- splátky vládních úvěrů 8 200000 8038039,8
- kreditní úroky3 400 00133 1333, 9
- ostatní2 900 6591 026-222 1 46350,4
       
Příjmy celkem 342 20021 77634 674 29 99986 44925,3

Ministerstvo financí ČR

Pokladní plnění státu rozpočtu České republiky 1993 - Výdaje

v mil. Kč

LEDEN - BŘEZEN
Rozpočet 1993
Skutečnost Leden
Skutečnost Únor
Skutečnost Březen
Skutečnost I. - III.
Index %
Transfery podnikům (neinvestiční) 25 6832 3901 426 1 2755 09119,8
Transfery po obyvatelstvo119 650 7 64011 5619 663 28 86424,1
v tom:      
- státní vyrovnáv. příspěvek 12 3001 1181 065 1 2283 31126,9
- řešení nezaměstnanosti 6 5007480 3885428,3
- dávky soc. zabezp.100 850 6 44810 4168 147 25 01124,8
Veřejná spotřeba státu a obyvatelstva 131 31712 3127 629 8 35828 29921,5
v tom:      
- školství34 827 2 1322 2482 999 7 37921,2
- zdravotnictví19 072 2 7671 6091 487 5 86330,7
- kultura1 900150 101164415 21,8
- obrana a bezpečnost 37 4412 9183 222 2 6328 77223,4
- ostatní38 077 4 3454491 076 5 87015,4
Vládní úvěry 6 0000501 5018,4 
Dluhová služba 13 50000 3 4763 47625,7
Dotace do místních rozpočtů 17 0002 0004 400 3806 78039,9
Kapitálové výdaje 29 0501841 103 1 7363 02310,4
v tom:      
- investiční výdaje rozp. org. 17 599131206 8591 1966,8
- invest. příspěvky přísp. org. 5 95153581 5551 18920,0
- investiční dotace podnikům 5 5000316 32263811,6
Výdaje celkem342 200 24 52626 11925 389 76 03422,2
Saldo -2 750 +8 555+4 610+10 415 x










Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP