3. PLNĚNÍ
VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU
Celkové výdaje státního
rozpočtu za první čtvrtletí činily
760 mld Kč, resp. po přičtení 2,9
mld Kč technicky opožděných výdajů
78.9 mld Kč, co je 22,2, resp. 23,1 ročního
státního rozpočtu. Vývoj výdajů
v zásadě odpovídá schválenému
státnímu rozpočtu. Nižší
než čtvrtinová alikvota plyne především
ze sezónního vývoje výdajů
státního rozpočtu a z uplatněné
míry rozpočtové regulace.
Přehled vývoje jednotlivých
druhů výdajů podává následující
tabulka:
v mil. Kč
I. Běžné výdaje | 313 150 | 73 011 | 75 928 | 24,2 |
Transfery podnikům (neinvestiční) | 25 683 | 5 091 | 5 091 | 19,8 |
Transfery po obyvatelstvo | 119 650 | 28 864 | 28 864 | 24,1 |
v tom: | ||||
- státní vyrovnáv. příspěvek | 12 300 | 3 311 | 3 311 | 26,9 |
- řešení nezaměstnanosti | 6 500 | 542 | 542 | 8,3 |
- dávky soc. zabezp. | 100 850 | 25 011 | 25 011 | 24,8 |
Veřejná spotřeba státu a obyvatelstva | 131 317 | 28 299 | 28 299 | 21,5 |
v tom: | ||||
- školství | 34 827 | 7 379 | 7 379 | 21,2 |
- zdravotnictví | 19 072 | 5 863 | 5 863 | 30,7 |
- kultura | 1 900 | 415 | 415 | 21,8 |
- obrana a bezpečnost | 37 441 | 8 772 | 8 772 | 23,4 |
- ostatní | 38 077 | 5 870 | 5 870 | 15,4 |
Vládní úvěry | 6 000 | 501 | 501 | 8,4 |
Dluhová služba | 13 500 | 3 476 | 3 476 | 25,7 |
Dotace do místních rozpočtů | 17 000 | 6 780+) | 9 697 | 57,0 |
II. Kapitálové výdaje | 29 050 | 3 023 | 3 023 | 10,4 |
v tom: | ||||
- investiční výdaje rozp. org. | 17 599 | 1 196 | 1 196 | 6,8 |
- invest. příspěvky přísp. org. | 5 951 | 1 189 | 1 189 | 20,0 |
- investiční dotace podnikům | 5 500 | 638 | 638 | 11,6 |
Výdaje celkem | 342 200 | 76 034 | 78 951 | 23,1 |
Saldo | (+ přebytek, - schodek) | +10 415 | +7 498 | x |
+) včetně účelové
dotace na individuální stavby 30 mil. Kč
Nejvyšší relativní
čerpání je patrné u dotací
místním rozpočtům, kde je již
vyčerpáno 39,9% ročního rozpočtu
(viz ' předchozí část textu). Vyšší
než alikvotní průběh mají i výdaje
na zdravotnictví, což souvisí s předstihem
placení záloh na zahájení činnosti
Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Naopak pomalejší vývoj je
zřejmý u kapitálových výdajů,
vyplývá z obvyklého sezónního
vývoje, u výdajů na vládní
úvěry které se řídí
dohodnutým platebním kalendářem, a
u výdajů na politiku zaměstnanosti,
což plyne z dosavadní nízké míry
nezaměstnanosti.
Čerpání jednotlivých druhů výdajů bylo následující:
1. Z objemového i věcného
hlediska jsou významnou položkou rozpočtu transfery
obyvatelstvu zahrnující
oblast dávek sociálního zabezpečení,
které představují v rozpočtu zhruba
1 mld Kč. Plnění po třech měsících
roku odpovídá předpokladům, vyčerpáno
bylo 24,1% ročního rozpočtu.
2. Výdaje na veřejnou
spotřebu obyvatelstva a státu
podléhají - prvním i druhém čtvrtletí
regulaci stanovené ministerstvem financí. Za první
čtvrtletí činí úspora z titulu
regulace ve v cca 1,6 mld Kč oproti rovnoměrnému
čtvrtročnímu čerpání.
Relativně nižší čerpání
těchto výdajů vyplývá zejména
z trvá posunu vyúčtování mezd
a odvodu pojistného, které zkresluje údaje
o plnění zvláště u "mzdově
silných" resortů, jako je např. školství.
Pokud bychom do plnění zahrnuli
časové úspory z toho posunu a z rozpočtové
regulace, vycházelo by čtvrtletní plnění
podstatě alikvotní 25% rozpočtu.
3. Z dotací podnikům
v celoroční výši 25,7 mld Kč
bylo zatím čerpáno 5,1 mld Kč, což
představuje 19,8% ročního rozpočtu.
Z čerpání těchto dotací připadá
nejvyšší podíl na dotace na tep, na kterých
bylo od počátku roku do konce března vyplaceno
ji mld Kč, tedy 58,1% roční uvažované
sumy. Tato položka se jeví z hlediska plnění
státního rozpočtu jako riziková.
4. K dalším rozpočtově
významným výdajům patří
výdaje na dluhovou službu, týkající
se zejména platby úroků (celkový rozpočet
13,5 mld Kč), ze kterých bylo za první čtvrtletí
čerpáno 3,5 mld Kč, tj. 25,7 ročního
rozpočtu. V době sestavení státního
rozpočtu ještě nebyly plně uzavřeny
problémy s dělením pohledávek a závazků
bývalé federace. Zpřesněné
údaje ukazují, že na oblast dluhové
služby bude třeba nad rámec schválený
ve státním rozpočtu vynaložit další
prostředky, zhruba v rozsahu 2,5 - 3 mld Kč.
4. Shrnutí
Prognózovat v této
době vývoj státního rozpočtu
je mimořádně obtížné z
řady důvodů, které souvisejí
jak s relativně krátkým obdobím, tak
se zcela zásadně se měnícími
podmínkami (daňová soustava, rozdělení
státu). Velmi předběžně a podmíněně
lze na základě údajů za první
čtvrtletí
říci, že příjmy státního
rozpočtu byly stanoveny reálně. Pokud jde
o výdaje, vynořují se některé
tituly, které budou muset být rozpočtem řešeny.
Vedle toho je na rozpočet vyvíjen z mnoha stran
tlak k uvolňování prostředků
dále nad rámec schválených
objemů a limitů.
Vláda bude i nadále
velmi obezřetně přistupovat k těmto
požadavkům a je odhodlána v zájmu udržení
vyrovnaného rozpočtu přistoupit i k dodatečným
rozpočtovým škrtům.
Ministerstvo financí ČR
Pokladní plnění státu rozpočtu České republiky 1993 - Příjmy
V mil. Kč
LEDEN-BŘEZEN | ||||||
A. Nové příjmy roku 1993 | 314 800 | 7 507 | 22 621 | 29 599 | 59 727 | 19,0 |
v tom: | ||||||
- daň z přidané hodnoty | 88 400 | 37 | 5 779 | 10 229 | 16 045 | 18,2 |
- spotřební daně | 38 000 | 1 290 | 2 941 | 3 686 | 7 917 | 20,8 |
- daň z příjmu práv. osob | 85 900 | 917 | 6 253 | 7 058 | 14 228 | 16,6 |
- daň z příjmů fyz. osob | 1 300 | 4 | 29 | 61 | 94 | 7,2 |
- příspěvek na soc. zabezp. | 97 100 | 5 244 | 7 557 | 7 988 | 20 789 | 21,4 |
- silniční daň | 4 100 | 15 | 62 | 577 | 654 | 16,0 |
B. Příjmy roku 1992 | 12 531 | 8 817 | -3 302 | 18 046 | x | |
v tom: | ||||||
- daň z obratu | 7 583 | 1 514 | -17 | 9 080 | x | |
- odvody ze zisku | 1 | 393 | -4 317 | -3 923 | x | |
- důchodová daň | 129 | 2 907 | 237 | 3 273 | x | |
- odvody z objemu mezd | 1 113 | 2 656 | 494 | 4 263 | x | |
- daň ze mzdy | 3 482 | 1 101 | 155 | 4 738 | x | |
- ostatní | 223 | 246 | 146 | 615 | x | |
C. Ostatní příjmy roku 1993 | 27 400 | 1 738 | 3 236 | 3 702 | 8 676 | 31,7 |
v tom: | ||||||
- clo | 7 500 | 496 | 1 880 | 1 602 | 3 978 | 53,0 |
- příjmy rozp. a přísp. org. | 4 300 | 506 | 178 | 1 268 | 1 952 | 45,4 |
- poplatky, pokuty, penále | 1 100 | 77 | 152 | 118 | 347 | 31,5 |
- splátky vládních úvěrů | 8 2000 | 0 | 0 | 803 | 803 | 9,8 |
- kreditní úroky | 3 400 | 0 | 0 | 133 | 133 | 3, 9 |
- ostatní | 2 900 | 659 | 1 026 | -222 | 1 463 | 50,4 |
Příjmy celkem | 342 200 | 21 776 | 34 674 | 29 999 | 86 449 | 25,3 |
Ministerstvo financí ČR
Pokladní plnění
státu rozpočtu České republiky 1993
- Výdaje
v mil. Kč
Transfery podnikům (neinvestiční) | 25 683 | 2 390 | 1 426 | 1 275 | 5 091 | 19,8 |
Transfery po obyvatelstvo | 119 650 | 7 640 | 11 561 | 9 663 | 28 864 | 24,1 |
v tom: | ||||||
- státní vyrovnáv. příspěvek | 12 300 | 1 118 | 1 065 | 1 228 | 3 311 | 26,9 |
- řešení nezaměstnanosti | 6 500 | 74 | 80 | 388 | 542 | 8,3 |
- dávky soc. zabezp. | 100 850 | 6 448 | 10 416 | 8 147 | 25 011 | 24,8 |
Veřejná spotřeba státu a obyvatelstva | 131 317 | 12 312 | 7 629 | 8 358 | 28 299 | 21,5 |
v tom: | ||||||
- školství | 34 827 | 2 132 | 2 248 | 2 999 | 7 379 | 21,2 |
- zdravotnictví | 19 072 | 2 767 | 1 609 | 1 487 | 5 863 | 30,7 |
- kultura | 1 900 | 150 | 101 | 164 | 415 | 21,8 |
- obrana a bezpečnost | 37 441 | 2 918 | 3 222 | 2 632 | 8 772 | 23,4 |
- ostatní | 38 077 | 4 345 | 449 | 1 076 | 5 870 | 15,4 |
Vládní úvěry | 6 000 | 0 | 501 | 501 | 8,4 | |
Dluhová služba | 13 500 | 0 | 0 | 3 476 | 3 476 | 25,7 |
Dotace do místních rozpočtů | 17 000 | 2 000 | 4 400 | 380 | 6 780 | 39,9 |
Kapitálové výdaje | 29 050 | 184 | 1 103 | 1 736 | 3 023 | 10,4 |
v tom: | ||||||
- investiční výdaje rozp. org. | 17 599 | 131 | 206 | 859 | 1 196 | 6,8 |
- invest. příspěvky přísp. org. | 5 951 | 53 | 581 | 555 | 1 189 | 20,0 |
- investiční dotace podnikům | 5 500 | 0 | 316 | 322 | 638 | 11,6 |
Výdaje celkem | 342 200 | 24 526 | 26 119 | 25 389 | 76 034 | 22,2 |
Saldo | -2 750 | +8 555 | +4 610 | +10 415 | x |