Zřizovatelé výhradně
k plnění úkolů v okruhu své
působnosti zřizují rozpočtové
organizace nebo příspěvkové organizace,
které vystupují v právních vztazích
samostatně a nabývají práv a zavazuji
se jako právnické osoby.
Vznikne-li rozpočtová
nebo příspěvková organizace ze zákona,
patří pod tu rozpočtovou kapitolu, která
náleží ústřednímu orgánu,
jenž je této organizaci nadřízen. Není-li
takový orgán zřídí se pro tuto
organizaci samostatná rozpočtová kapitola.
Souhlasu ministerstva financí
je třeba, vzniknou-li z důvodu zřízení
rozpočtové nebo příspěvkové
organizace dodatečné požadavky na státní
rozpočet v rozpočtovém roce nebo v letech
následujících.
Nejde-li o orgán státní
správy, vydá zřizovatel o vzniku organizace
zřizovací listinu, která musí obsahovat:
a) označení zřizovatele,
b) určení typu organizace
- rozpočtová nebo příspěvková,
c) název, sídlo
organizace a její identifikační číslo;
název musí vylučovat možnost záměny
s názvy jiných organizací,
d) vymezení základního
účelu a tomu odpovídajícího
předmětu hlavní činnosti, případně
rámce pro podnikatelskou činnost,
e) označení statutárního
orgánu,
f) vymezení majetku České
republiky nebo majetku obce, k němuž má organizace
právo správy,
g) vymezení doby, na kterou
je organizace zřizována,
h) datum, ke kterému je organizace
zřizována.
K rozdělení, při
němž vznikají nové rozpočtové
nebo příspěvkové organizace, ke sloučení,
při němž organizace přechází
do jiné, se kterou se slučuje, případně
ke splynutí, při ně vzniká nová
organizace, dochází u rozpočtové nebo
příspěvkové organizace dnem určeným
zřizovatelem v rozhodnutí, v němž též
určí, v jakém rozsahu přecházejí
práva a závazky na nové, popřípadě
přejímající organizace.
Rozpočtové nebo
příspěvkové organizace zanikají
té zrušením. V tomto případě
zanikají dnem uvedeným v rozhodnutí o zrušení.
Práva a závazky zrušené organizace přecházejí
dnem zániku na zřizovatele. Majetek České
republiky, k němuž práv správy vykonává
zrušená organizace, u níž funkce zřizovatel
přešla na obec nebo městskou část,
je majetkem České republiky
v prozatímní správě vykonávané
podle zvláštních předpisů. [Vyhláška
č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě
národního majetku.]
Zřizovatel je povinen zabezpečit
oznámení o zřízení, sloučení,
splynutí, rozdělení, případně
zrušení rozpočtové nebo příspěvkové
organizace v Ústředním věstníku
České republiky a současně toto oznámení
zaslat ministerstvu financí. Tyto povinnosti se nevykonají
v případě rozhodnutí zřizovatele
o tom, že zveřejnění by mohlo poškodit
zájmy České republiky.
Zřizovatel provádí
kontrolu finančního hospodaření u
organizací v jeho působnosti.
Odůvodnění:
Souhlasu ministerstva financí
je třeba jen tehdy, když zřízením
nebo činností nové organizace vznikají
požadavky na státní rozpočet. U obcí
a okresních úřadů se postupuje obdobně.
Nově se navrhuje, že
souhlasu ministerstva financí ke zřízení
rozpočtové nebo příspěvkové
organizace je třeba nejen v případě
dopadu na státní rozpočet v běžném
rozpočtovém roce, ale i pokud se tento dopad předpokládá
v letech následujících.
Ústřední
věstník České republiky vede
ministerstvo spravedlnosti.
Rozpočtové organizace
hospodaří s rozpočtovými prostředky,
které jim stanoví zřizovatel v rámci
svého rozpočtu. Pro příspěvkové
organizace platí finanční vztahy určené
zřizovatelem v rámci jeho rozpočtu.
Příspěvkové
organizace jsou povinny dbát, aby plnily určené
úkoly a dodržely stanovené finanční
vztahy ke státnímu rozpočtu, případně
rozpočtu svého zřizovatele.
K dosažení ve smlouvě
dohodnutého účelu mohou rozpočtové
a příspěvkové organizace sdružovat
prostředky svého rozpočtu.
Česká republika
odpovídá za závazky příspěvkových
organizací pouze v případě, stanoví-li
tak zvláštní předpisy, nebo tehdy, když
se k tomu zaváže. 0 převzetí takové
záruky rozhoduje vlád a na návrh ministra
financí.
Rozpočtové a příspěvkové
organizace mohou vytvářet a. podmínek stanovených
prováděcím předpisem fondy; zůstatky
těchto fondů koncem roku nepropadají.
Rozpočtové a příspěvkové
organizace nemohou ve své hlavní činnosti
vykonávat podnikatelskou činnost [§ 2 zákona
č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
ve znění zákona č. 264/1992 Sb. a
zákona č. 600/1992 Sb.]. Podrobnosti o provozování
podnikatelské činnosti jako činnosti vedlejší
uprav i prováděcí předpis.
Rozpočtové organizace
nemohou přijímat úvěry.
Podrobnosti hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací a okruh výdajů na zdravotnická,
předškolní a další zařízení
a činnosti, které hradí rozpočtové
a příspěvkové organizace, stanoví
prováděcí předpis.
Odůvodnění:
Zásada stanoví
rámcově způsob finančního hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizaci s tím, že podrobností upraví
prováděcí předpis.
Zdůrazňuje se
možnost vytváření zvláštních
fondů, jejichž zůstatky nebudou koncem roku
propadat.
Rozpočtové a
příspěvkové organizace jsou zřizovány
pro výkon úkolů, které jsou realizovány
za ceny nižší než jsou příjmy
z nich plynoucí, a to v případě, částečné
nebo zcela bezplatné provádění těchto
činností stanoví právní předpisy.
Není proto důvod do hlavní činnosti
zahrnovat výkon podnikatelských aktivit, ty takových
výkonu, které jsou poskytovány za ceny tržní
nebo za ceny neoprávněně nižší.
Navrhované znění zajišťuje z daňového
hlediska rovné postavení všech subjektů
vykonávajících srovnatelnou činnost.
Zároveň zajišťuje stejným daňovým
zatížením výše uvedených
daňových poplatníků neutrální
působení daňové soustavy.
V návrzích zákonů,
zákonných opatření Senátu,
nařízení a usnesení vlády,
vyhlášek ústředních orgánů,
v návrzích obecně závazných
vyhlášek obcí a okresních úřadů,
jakož i v návrzích opatření státních
fondů a návrzích mezinárodních
smluv musí navrhovatel uvést a zdůvodnit
finanční dopady těchto návrhů
do příslušných
rozpočtů.
Každý návrh
mající dopad na schválený rozpočet
musí obsahovat návrh na řešení
tohoto dopadu. Návrhy nesmí zakládat ani
zatížení rozpočtu v dalších
letech, aniž by bylo současně navrženo
opatření zajištující prostředky
na jejich realizaci. Návrhy, které nebudou obsahovat
tato opatření, budou projednány až po
doplnění návrhu na řešení
rozpočtového dopadu.
Odůvodnění:
Uvedení a zdůvodnění
finančního dopadu je nutné vzhledem k posouzení
jejích opodstatněnosti a nutnosti včasného
zapracování schválených finančních
dopadů do návrhů rozpočtů na
příslušný rok. U návrhů,
které zakládají vyšší finanční
zatížení až v dalších letech,
je nezbytné, aby byla současně navržena
opatření zajištující dodatečné
zdroje. Návrhy bez těchto opatření
nemohou být projednávány.
Porušení rozpočtové
kázně, ke kterým došlo před účinností
tohoto zákona a která byla zjištěna
za jeho platnosti, se posuzují podle dosavadních
právních předpisů. Pokud by odvody
neoprávněně použitých nebo zadržených
rozpočtových prostředků včetně
penále za porušení rozpočtové
kázně byly podle dosavadních předpisů
vyšší než podle tohoto zákona, použije
se tento zákon.
Splátky návratných
finančních výpomocí poskytnutých
v minulých letech ze státního rozpočtu
federace jsou příjmem státního rozpočtu.
Existující státní
fondy jsou povinny stanovit způsob své ho finančního
hospodaření ve svých statutech.
Odůvodnění:
Podle dříve platných
zákonů o rozpočtových pravidlech byly
postihy za porušení rozpočtové kázně
stanoveny odlišně. Pokud došlo k porušení
rozpočtové kázně v době platnosti
těchto předpisů, je nutné rozhodnout
o postupu v době zjištění revizního
nálezu.
Ustanovení o splátkách
návratných finančních výpomocí
ze státního rozpočtu federace se navrhuje
zařadit do přechodných ustanovení
vzhledem k tomu, že jde o příjmy omezené
neopakovatelností těchto pohledávek.
Ministr financí je oprávněn
a) provádět operace
na finančních trzích ve prospěch České
republiky,
b) provádět opatření
potřebná k překonání dočasného
nesouladu mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu, například opatřovat prostředky
úvěrem na peněžním trhu až
do výše 7 % rozpočtovaných běžných
příjmů; k tomu může zejména
vydávat pokladniční poukázky České
republiky,
c) přijímat úvěry
na vládou schválené programy do výše,
v níž souhrn splátek úvěrů
splatných v jednotlivých kalendářních
rocích nepřekročí v těchto
rocích 0,2 % předpokládaných běžných
příjmů,
d) poskytovat státní
záruky k za.jištění splátek úvěrů
a jiných obdobných forem finanční
výpomoci, určených k financování
vládou schválených rozvojových programů.
Státní záruky lze poskytnout pouze do výše,
v níž souhrn splátek úvěrů
a jiných obdobných finančních výpomocí
splatných v jednotlivých kalendářních
rocích nepřekročí v těchto
rocích 8 % předpokládaných běžných
příjmů státního rozpočtu.
Osoba, jejíž závazek je zajištěn
státní zárukou, je povinna uhradit České
republice veškeré náklady spojené s
poskytnutím záruky a vše, co Česká
republika vynaložila na základě ručení
při uspokojení
závazku. K zajištění záruky může
zřídit ministerstvo financí při poskytnutí
záruky zástavní právo k majetku osoby,
jejíž závazek má být státní
zárukou zajištěn. Pro státní
záruky platí přiměřeně
příslušná ustanovení obchodního
zákoníku. [§ 303 a násl.
zákona č.513/1991 Sb.]
Pro zástavní právo platí přiměřeně
příslušná ustanovení občanského
zákoníku, [§ 151a a násl. zákona
č.40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění zákona č. 509/1991 Sb.]
e) provádět úvěrové
operace na finančním trhu potřebné
k prolongaci, konverzi.nebo zaplacení vnitřních
nebo zahraničních dluhů splatných
v běžném roce a hradit výdaje spojené
s těmito operacemi,
f) postupně přeměňovat
po dohodě s Českou národní bankou
přímé úvěry od České
národní banky na státní dluhopisy
podle podmínek na finančním trhu,
g) krýt přechodně
státními pokladničními poukázkami
pokladní schodek státního rozpočtu
vykázaný k 31. prosinci běžného
roku do doby zákonného řešení
tohoto schodku.
Odůvodnění:
Řízení
rozpočtové likvidity a výkon správy
státního dluhu zakládá pro ministerstvo
financí nutnost vstupovat na finanční trh.
Navrhuje se, aby ministr financí
na základě vládou schválených
programů mohl přijímat úvěry
do výše 0,2 % rozpočtových příjmů
a tím limitovat možnosti vlády k přijímání
úvěrů.
Oblast státních
záruk se v současné době projednává
jako další novelizace platných rozpočtových
pravidel. Současný způsob pro poskytování
státních záruk vycházející
ze zákonného ustanovení, které umožňuje
ministru financí schvalovat záruky do výše
10 % objemu příjmů
schváleného státního rozpočtu
republiky na příslušný rok, pro současnou
potřebu krytí úvěrů nevyhovuje.
Zvýšení procenta státních záruk
vůči státnímu rozpočtu by nebylo
řešením, neboť by stále šlo
o statický, nesystémový přístup.
Navrhovaná novela rozpočtových
pravidel umožní, aby výše státních
záruk, které bude přípustné
v daném roce přijmout, vycházela z vládou
schválených rozvojových programů,
ze zatížení ekonomiky státním
ručenými úvěry a příjmů
státního rozpočtu v daném roce. Vedle
příjmů státního
rozpočtu se důležitým prvkem stane splátkový
kalendář existujících i potenciálních
splátek úvěrů. Jako doplnění
se navrhuje, aby osoba, jejíž závazek je zajištěn
státní zárukou, byla povinna uhradit České
republice veškeré náklady spojené s
poskytnutím záruky.
Dlužník bude zákonem
zavázán vrátit státnímu rozpočtu
veškeré dlužné částky, jež
byly v důsledku realizace záruky za něj hrazeny
ze státního rozpočtu.
Zmocnění v písm.
e) má za účel pružně přizpůsobit
řízení dluhové služby situaci
na finančním trhu, není zmocněním
ke zvyšování dluhu.
Vzhledem ke skutečnosti,
že Česká národní banka, může
svými oznámeními libovolně zvyšovat
úrokové sazby za přímé úvěry
z let před rokem 1991, je žádoucí, aby
byly dluhy státu konvertovány na takovou formu,
která zabezpečí transparentnost dluhové
služby a schopnost ministerstva financí smluvně
zajišťovat výši úhrady státního
dluhu cestou emise dluhopisů.
Zrušuje se
- zákon České
národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění
zákona České národní rady č.
579/1991 Sb., zákona české národní
rady č. 166/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 321/1992 Sb., zákona
České národní
rady č. 10/1993 Sb. a zákona č. 189/1993
Sb.,
- zákon č. 563/1990
Sb., o rozpočtových pravidlech federace, ve znění
zákona č. 562/1991 Sb.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1994.
V souladu s plánem legislativních
úkolů vlády České republiky
je zpracován vládní návrh zásad
zákona o rozpočtových pravidlech. Stávající
zákonná úprava rozpočtového
hospodaření je v zákoně České
národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění
zákona České národní rady č.
579/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 166/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 321/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 10/1993
Sb. a zákona č.
189/1993 Sb.
V současné době
je zpracovávána Úřadem pro legislativu
koncepce reformy územní správy. V návaznosti
na zákonnou úpravu této reformy bude provedena
novela rozpočtových pravidel, která bude
reagovat na kompetence a odpovědnosti jednotlivých
stupňů územní samosprávy i
změny dalších zákonů, které
reforma územní samosprávy vyvolá (např.
školských zákonů, které upravují
i financování školství).
Základní změna
oproti stávající zákonné úpravě
je ve vymezení příjmů a výdajů
státního rozpočtu, rozpočtů
okresních úřadů a obcí, a to
jednotné rozčlenění na běžné,
kapitálové a ostatní. Jednotné ekonomické
třídění příjmů
a výdajů standardně používané
v tržních ekonomikách zvýší
přehlednost a analytickou vypovídací schopnost
rozpočtů. Těmito úpravami se
státní rozpočet a rozpočty okresních
úřadů a obcí ekonomicky převádějí
na standardní strukturu používanou v zemích
Evropských společenství.
Zákon umožňuje,
aby prostředky ze státního rozpočtu
dostávaly všechny fyzické a právnické
osoby. Výše prostředků pak bude stanovena
ve státním rozpočtu na příslušný
rozpočtový rok a rozsah příjemců
a podmínky pro poskytnutí dotací ze státního
rozpočtu stanoví právní předpis.
Kapitálové výdaje
státního rozpočtu lze použít
na majetkové vklady, pokud k tomu dá vláda
souhlas.
Vláda předkládá
návrh státního rozpočtu na následující
rozpočtový rok Poslanecké sněmovně
formou zákona nejpozději tři měsíce
před koncem rozpočtového roku, tudíž
se nepřipouští nepředložení
vládního návrhu zákona o státním
rozpočtu.
Na základě doporučení
Poslanecké sněmovny Parlamentu s zákonem
zřizuje kapitola Státní dluh s obsahem definovaným
v zásadě 7.
Rozpočtové prostředky
mohu být použity pouze v dané m rozpočtovém
roce, t.j. do 31. prosince kalendářního roku.
Zákon neumožňuje (s výjimkou tvorby
fondů) převoditelnost finančních prostředků.
Zavádí se možnost
tvořit rezervy u ústředních orgánů
v rámci ukazatelů schválených Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu.
Termín předložení
státního závěrečného
účtu je stanoven na 31. května následujícího
rozpočtového roku.
Zákon upravuje funkce státní
pokladny, které vykonává ministerstvo financí.
Jedná se o řízení rozpočtové
likvidity, řízení dluhové služby,
evidenci státních finančních aktiv
a pasív a státních záruk.
Do zásady 22 je zapracována trvalá dohlídková
činnost ministerstva financí. Na základě
této činnosti budou získávány
průběžné informace o používání
prostředků státního rozpočtu,
které umožní operativněji reagovat na
potře by jednotlivých subjektů.
V příjmech okresních
úřadů je stanoven podíl 40-60 % z
celookresního výnosu daně z příjmů
fyzických osob (dosud byl o 60 %) s tím, že
zákon o státním rozpočtu stanoví
přesný podíl. Toto opatření
je přijato proto, aby obec měla zajištěno
minimálně 40 % zdrojů zákonem, u něhož
se předpokládá delší doba
účinnosti než je rozpočtový rok.
Nově je v rozpočtových
pravidlech zařazena definic rozpočtových,
příspěvkových a zálohovaných
organizací. Při zřízení rozpočtových
a příspěvkových organizací
je třeba souhlas u ministerstva financí v případě,
že vznikají dodatečné nároky
na státní rozpočet i v příštích
letech.
Při předkládání
návrhů právních norem s rozpočtovým
dopadem musí být navrženo, z jakých
zdrojů se bude tento dopad krýt. Návrhy,
které tuto podmínku nesplní, budou projednávány
až po doplnění.
Rozpočtový dopad
Zavedení řízení
rozpočtové likvidity bude v cílové
podobě každoročně šetřit
cca 600-900 mil, Kčs. Jednorázové náklady
na zavedení systému budou činit 10-15 % této
jednoroční úspory.
Zavedení trvalé
dohlídkové činnosti ministerstva financí
si vyžádá přijetí 20 nových
pracovníků, což představuje potřebu
mzdových prostředků cca 3 mil. Kč
ročně. Celkově tedy lze předpokládat
úsporu prostředků státního
rozpočtu.
Soulad s právem Evropských
společenství
Podle názoru předkladatele
není navrhovaná úprava v rozporu s právem
Evropských společenství; direktivy pro tuto
oblast nejsou Evropskými společenstvími vydávány.

