Ministerstvo financí vykonává
funkci státní pokladny. Jedná se především
o:
a) řízení
rozpočtové likvidity, t.j. zabezpečení
efektivního hospodaření s peněžními
prostředky při technické realizaci provádění
příjmových a výdajových operací
České republiky,
b) řízení
dluhové služby, t.j. zabezpečení krytí
dluhových potřeb státu tak, aby se minimalizovaly
výdaje na dluhovou službu,
c) evidenci státních finančních
aktiv a pasív a státních záruk.
Odůvodnění:
Navržená zásada
definuje funkce státní pokladny. Jde o komplex činností,
které budou zaváděny a rozvíjeny postupně
podle technických a personálních možností.
Řízení rozpočtové
likvidity si klade za cíl provést v několika
etapách systémovou změnu v řízení
peněžních toků státního
rozpočtu, čímž se dosáhne úspor
při výdajových a příjmových
operacích státního rozpočtu. Jedná
se o úspory vzniklé při hospodaření
s rozpočtovými prostředky na účtech
státního
rozpočtu, nikoliv o snižování objemu
prostředků jednotlivých kapitol. Mezi ministerstvem
financí a ústředními orgány
se postupně vybuduje interaktivní systém
komunikace, který zajistí co nejrovnoměrnější
vývoj salda státního rozpočtu tak,
aby se minimalizovala potřeba
vstupu ministerstva financí na finanční trh.
Řízení rozpočtové likvidity
ušetří na výdajích státního
rozpočtu každoročně stovky milionů
Kč.
Řízení dluhové
služby zahrnu je všechny aktivity spojené s obsluhou
státního dluhů a znamená praktickou
realizaci dluhové politiky státu. Nezbytnost evidence
a správy státních finančních
aktiv a pasív včetně státních
záruk vyplývá z toho, že nakládání
s nimi přímo souvisí s příjmy
a výdaji státního rozpočtu (v případě
státních záruk podmíněně).
K zabezpečení informací
pro řízení rozpočtové likvidity
jsou ústřední orgány povinny poskytnout
ministerstvu financí příslušné
podklady, pokud o to požádá. Obsah a periodicitu
těchto podkladů upraví ministerstvo financí
obecně závazným právním předpisem.
Odůvodnění:
Součástí
reformy výdajů, jejímž cílem
je efektivnější hospodaření se
státními prostředky, je i řízení
rozpočtové likvidity (cash management). Nedílnou
součástí tohoto řízení
je stanovení časového průběhu
čerpání výdajů ve vztahu k
příjmům tak, aby se minimalizovala potřeba
emitovat pokladniční poukázky. K tomuto úkolu
je nezbytné zajistit informační podklady.
Pokladní rok je časové
období, v němž jsou provedeny veškeré
operace na příjmových a výdajových
účtech státního rozpočtu. Pokladní
rok se kryje s rozpočtovým rokem.
Peněžní operace
vyplývající z finančního vypořádání
vztahů se státním rozpočtem za předchozí
rozpočtový rok jsou příjmy a výdaji
následujícího rozpočtového
roku.
Odůvodnění:
Výsledek hospodaření
běžného roku bude ve státním
závěrečném účtu vykázán
jako pokladní skutečnost k 31. prosinci tohoto roku.
Veškerá zúčtování státního
rozpočtu včetně finančního
vypořádání ústředních
orgánů se státním rozpočtem
budou inkasována a vyplácena ze státního
rozpočtu ve prospěch a na vrub běžného
hospodaření státního rozpočtu
následujícího roku.
Hospodaření s prostředky
státního rozpočtu, s prostředky okresních
úřadů, státních fondů
jakož i s pojistným na všeobecné zdravotní
pojištění a pojistným na sociální
zabezpečení a příspěvkem na
státní politiku zaměstnanosti kontroluje
vláda. Kontrola hospodaření je dále
upravena zvláštním zákonem. [Zákon
č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním
úřadu.]
Odůvodnění:
Vláda jako nejvyšší
představitel výkonné moci ve státě
kontroluje a zodpovídá Poslanecké sněmovně
za rozpočtové hospodaření, za hospodaření
zdravotních pojišťoven a hospodaření
s prostředky pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti.
Zásada představuje
změnu proti současnému stavu, protože
rozšiřuje kontrolní působnost vlády
i na kontrolu mimorozpočtových prostředků.
Kontrolu hospodaření s rozpočtovými
prostředky upravují i zvláštní
zákony.
Ministerstvo financí provádí
kontrolu rozpočtového hospodaření
u ústředních orgánů, rozpočtových
a příspěvkových organizací
v jejich působnosti a státních fondů.
Dále provádí kontrolu hospodaření
Všeobecné zdravotní pojišťovny České
republiky a dalších zdravotních pojišťoven.
[Zákon České národní rady
č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových,
podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů.]
Kontrolu plateb, které
jsou příjmem státního rozpočtu
a státních fondů, kontrolu používání
dotací poskytovaných ze státního rozpočtu
nebo prostředků poskytovaných ze státních
fondů subjektům, kterým byly tyto dotace
a prostředky poskytnuty, a kontrolu hospodaření
s rozpočtem okresních úřadů
provádějí územní finanční
orgány za podmínek stanovených zvláštním
předpisem. V případě potřeby
může tyto kontroly za stejných podmínek
provádět ministerstvo financí.
Ministerstvo financí provádí
trvalou dohlídkovou činnost u ústředních
orgánů, rozpočtových a příspěvkových
organizací v jejich působnosti, u státních
fondů a u jednotlivých investorů, kteří
jsou příjemci individuálních investičních
dotací podle zásady 3. Tyto subjekty jsou povinny
poskytnout veškerou součinnost potřebnou k
výkonu dohlídkové
činnosti, t.j. zejména poskytnout potřebné
doklady, vysvětlení a informace.
Odůvodnění:
Ministerstvo financí
podle této zásady kontroluje rozpočtové
hospodaření u ústředních orgánů
a u rozpočtových a příspěvkových
organizací v jejich působnosti. Dále provádí
kontrolu u státních fondů.
Kontrolu ostatních výdajů
státního rozpočtu, jakož i kontrolu
plateb, které jsou příjmem státního
rozpočtu či rozpočtů okresních
úřadů a obcí, jsou povinny provádět
územní finanční orgány s tím,
že ministerstvem financí se dává pravomoc
provádět kontrolu i v této oblasti.
Subjekty kontrolující
hospodaření s rozpočtovým prostředky
signalizují v poslední době stoupající
trend porušování rozpočtové kázně.
Proto se nově navrhuje umožnit ministerstvu financí
provádět dohlídkovou činnost. Na základě
této činnosti budou získáván
v průběžné informace o používání
prostředků státního rozpočtu,
které umožní operativněji reagovat na
potřeby jednotlivých subjektů.
U pojistného na všeobecné
zdravotní pojištění je podle zákona
České národní rady č. 550/1991
Sb. jedním z plátců pojistného i stát.
Proto se navrhuj kontrolovat výběr pojistného
a hospodaření zdravotních, pojišťoven
ministerstvem financí.
Finanční hospodaření
okresního úřadu se řídí
jeho rozpočtem. Rozpočet se vypracovává
na stejné období a ve stejné struktuře
jako státní rozpočet. Schvaluje a kontroluje
je okresní shromáždění. Součástí
příjmů rozpočtu okresního úřad
mohou být dotace ze státního rozpočtu.
Okresní úřad může vytvářet
rezervy rozpočtu k zabezpečení mimořádných
potřeb v průběhu roku.
Prostřednictvím
rozpočtu okresního úřadu lze poskytovat
dotace do rozpočtu obcí ze státního
rozpočtu. Do rozpočtu obce lze poskytovat též
dotace z vlastních zdrojů rozpočtu okresního
úřadu. Okresní úřad zřizuje
peněžní fondy v rozsahu stanovené vládou.
Okresní úřad provádí kontrolu
hospodaření s prostředky svého rozpočtu
a s prostředky svých peněžních
fondů.
Okresní úřad
kontroluje hospodaření s prostředky státního
rozpočtu, které byly prostřednictvím
jeho rozpočtu poskytnu y jiným subjektům
včetně obcí. Stejně tak je oprávněn
kontrolovat hospodaření s prostředky, které
poskytl ze svého rozpočtu a ze svých peněžních
fondů. Na žádost obce může okresní
úřad přezkoumávat její hospodaření
v plném rozsahu.
Přednosta okresního
úřadu může být zmocněn
okresním shromážděním k rozpočtovým
změnám, jimiž se do stanovené výše
zvyšují výdaje okresního úřadu
nebo jím zřízených rozpočtových
organizací, popř. příspěvky
příspěvkovým organizacím na
základě použití rozpočtové
rezervy a nebo prostředků jeho fondů, popřípadě
prostředků získaných překročením
příjmů.
V období rozpočtového
provizória hospodaří okresní úřad
v souladu s opatřeními vlády přijatými
ve vztahu k jeho rozpočtu. Přebytky finančního
hospodaření okresního úřadu
koncem roku nepropadají.
Na hospodaření s
rozpočtem okresního úřadu se vztahují
ustanovení zásad 10, 11, 12 a 20.
Předkládá-li
okresní úřad ke schválení nevyrovnaný
rozpočet, musí být jeho součástí
i způsob zajištěni chybějících
zdrojů.
V případě
nedostatku zdrojů uvedených v zásadě
24 mohou okresní úřady používat
zůstatky svých peněžních fondů
a přijímat návratné finanční
výpomoci, úvěry a půjčky, Stát
neodpovídá za závazky okresních úřadů
na základě přijatého úvěru
nebo půjčky.
Odůvodnění:
V této zásadě
se obecně stanoví jednotné principy pro vypracování
a schvalováni rozpočtů okresních úřadů
a základní principy jejich hospodaření
podle rozpočtu, jejich vztah k rozpočtům
obcí, ke státnímu rozpočtu a subjektům
v okruhu působnosti okresního úřadu.
Nevyrovnanost rozpočtu
se připouští pouze za předpokladu, že
chybějící zdroje si okresní úřad
doplní o zůstatky svých peněžních
fondů, přijaté půjčky a úvěry.
Příjmy rozpočtu
okresního úřadu tvoří, pokud
zvláštní zákon nestanoví jinak,
příjmy běžné, kapitálové,
dary a splátky dříve poskytnutých
návratných finančních výpomocí
a půjček.
Běžné příjmy
rozpočtu okresního úřadu tvoří:
- zákonem stanovený podíl ve výši
40-60 % celookresního výnosu
daně (záloh na daň) z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a z funkčních požitků [§ 6 zákona
České národní rady č. 586/1992
Sb.,o daních z příjmů, ve znění
zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993
Sb. a zákona č. 157/1993 Sb.] odváděné
plátcem daně, s výjimkou daně připadající
na příjmy, [§ 6 odst. 1 písm. c)
a odst. 4 zákona České národní
rady č. 586/1992 Sb.] z nichž je daň srážena
zvláštní sazbou. Zákon o státním
rozpočtu stanoví přesný podíl
výnosu této daně pro rozpočtový
rok,
- příjem z jeho
činnosti a z činnosti právnických
osob a zařízení jím založených
nebo zřízených v rozsahu stanoveném
tímto nebo zvláštním zákonem,
- odvody příspěvkových
organizací jím zřízených,
- příjmy získané
na základě smluv o sdružování
prostředků na provoz společných zařízení,
- výnosy z pronájmu
majetku české republiky, k němuž má
okresní úřad právo správy nebo
právo prozatímní správy, výnosy
z cenných papírů, z podílových
účastí na podnikání jiných
subjektů a z úroků,
- správní poplatky
za úkony prováděné okresním
úřadem,
- běžné dotace
ze státního rozpočtu a státních
fondů,
- pokuty uložené v
působnosti okresního úřadu, poplatky,
penále,
- jiné příjmy
podle zvláštních předpisů.
Kapitálové příjmy
zahrnují
- výnosy z prodeje majetku
České republiky, k němuž má okresní
úřad právo správy nebo právo
prozatímní správy,
- účelové
investiční dotace ze státního rozpočtu
a státních fondů,
- sdružené prostředky
na investiční výstavbu.
Odůvodnění:
Obdobně jako u státního
rozpočtu se rozdělují příjmy
okresního úřadu na běžné,
kapitálové a ostatní, t.j. dary a splátky
dříve poskytnutých návratných
finančních výpomocí a půjček.
Výdaje okresního
úřadu se člení na běžné,
kapitálové a ostatní výdaje na nově
poskytnuté návratné finanční
výpomoci a půjčky.
Běžné výdaje
zahrnují
- výdaje na jeho vlastní
provozní činnost a výdaje na provozní
činnost ostatních subjektů, k nimž má
okresní úřad finanční vztah
na základě zákona nebo smluv uzavřených
v okruhu jeho působnosti,
- výdaje spojené
s realizací smluv uzavřených na činnosti
v okruhu působnosti okresních úřadů,
- splátky přijatých
úvěrů a půjček a úroky
z nich,
- běžné dotace
poskytnuté obcím.
Kapitálové výdaje zahrnují výdaje
na
- pořízení
investic,
- sdružování
investičních prostředků,
- účelové
investiční dotace obcím a organizacím
jimi zřízeným, popř. dalším
subjektům podle zvláštních předpisů.
Z rozpočtu okresního
úřadu se hradí i výdaje stanovené
zvláštními zákony.
Odůvodnění:
Obdobně jako u státního
rozpočtu se výdaje rozdělují na běžné,
kapitálové a ostatní.
Závěrečný
účet okresního úřadu obsahuje
údaje o hospodaření s příjmy
a výdaji okresního úřadu.
Součástí
závěrečného účtu okresního
úřadu je vyúčtování
finančních vztahů k obcím, státnímu
rozpočtu, státním fondům a ostatním
subjektům, ke kterým měl okresní úřad
v průběhu rozpočtového roku finanční
vztah.
Závěrečný
účet okresního úřadu se vypracovává
za stejné období jako státní závěrečný
účet.
Závěrečný
účet okresního úřadu schvaluje
okresní shromáždění.
Odůvodnění:
Výsledky ročního
rozpočtového hospodaření okresního
úřadu jsou shrnuty v jeho závěrečném
účtu. Jeho obsahem je vztah mezi rozpočtovanými
a skutečně dosaženými příjmy
a výdaji a výsledné vztahy ke státnímu
rozpočtu, rozpočtům obcí, případně
ke státním fandům a k subjektům v
okruhu působnosti okresního úřadu.
Stejně jako státní závěrečný
účet dává i závěrečný
účet okresního úřadu přehled
o využití získaných finančních
prostředků.
Rozpočet obce vyjadřuje
v příjmech a ve výdajích všechny
finanční vztahy obce. Vypracovává
se na stejné období a ve stejně struktuře
jako státní rozpočet. Finanční
hospodaření obci se řídí jejich
rozpočtem. Součástí příjmů
obce může být i dotace ze státního
rozpočtu poskytovaná přímo nebo prostřednictvím
rozpočtu okresního úřadu. Tyto dotace
spolu s příjmem z určených daní
zabezpečují též úhradu nákladů,
které obci vznikají plněním úkolů
v přenesené působnosti ve výkonu státní
správy. Odvody do
státního rozpočtu lze obci uložit jen
zvláštním zákonem.
Odůvodnění:
Zásada obsahuje charakteristiku
finančního hospodaření obce, rámcově
zdroje příjmů a určení výdajů
a finanční vztahy ke státnímu rozpočtu,
k rozpočtům okresních úřadů
a dalším subjektům.
Příjmy rozpočtu
obce tvoří, pokud zvláštní zákon
nestanoví jinak, příjmy běžné,
příjmy kapitálové, dary a splátky
dříve poskytnutých návratných
finančních výpomocí.
Běžné příjmy
rozpočtu obcí tvoří:
- zákonem stanovený
podíl ve výši 40-60 % celookresního
výnosu daně (záloh na daň) z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a z funkčních požitků [§ 6 zákona
České národní rady č. 586/1992
Sb.,o daních z příjmů, ve znění
zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993
Sb. a zákona č. 157/1993 Sb.] odváděné
plátcem daně, s výjimkou daně připadající
na příjmy, [§ 6 odst. 1 písm. c)
a odst. 4 zákona České národní
rady č. 586/1992 Sb.] z nichž je daň srážena
zvláštní sazbou. Každá obec se
na uvedené části celookresního výnosu
podílí procentem, stanoveným příslušným
okresním úřadem, a to ve výši
odpovídající poměru počtu jejích
obyvatel k celkovému počtu obyvatel daného
okresu. Zákon o státním rozpočtu stanoví
přesný podíl výnosů této
daně pro rozpočtový rok. Hlavnímu
městu Praha a městům
Brno, Ostrava a Plzeň plyne uvedená daň ve
výši 100 %,
- výnos daně (záloh
na daň) z příjmů fyzických
osob za běžný rok od osob, které mají
na území obce bydliště a výnos
daně (vyrovnání a doměrky) z příjmů
fyzických osob za předchozí roky od osob,
které měly bydliště na území
obce k 31.12. uvedeného roku, s výjimkou daně
uplatněné zvláštní sazbou [§
36 zákona České národní rady
č. 588/1992 Sb.] a s výjimkou výnosu
daně (záloh na daň) z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a z funkčních požitků [§ 6 zákona
České národní rady č. 586/1992
Sb.,o daních z příjmů, ve znění
zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993
Sb. a zákona č. 157/1993 Sb.] odváděné
plátcem daně,
- výnos daně z nemovitostí
nacházejících se na území obce,
- výnos z pronájmu majetku ve vlastnictví
obce,
- výnosy z cenných
papírů, úroky a výnosy z podílových
účastí na podnikání jiných
subjektů,
- příjmy z činnosti
právnických osob a zařízení
založených a zřízených obcí
v rozsahu stanoveném zvláštním zákone
a příjmy z výsledků vlastního
hospodaření obce,
- odvody příspěvkových
organizací,
- příjmy získané
na základě smluv o sdružování
prostředků na provoz společných zařízení,
- místní poplatky
a správní poplatky za úkony prováděné
obcí,
- příjmy z darů,
sbírek a loterií a jiné nahodilé příjmy,
- dotace ze státního
rozpočtu, rozpočtu okresního úřadu
a státních fondů,
- pokuty ukládané
obcí, popřípadě další
pokuty patřící podle zvláštních
předpisů do příjmů obce,
- jiné příjmy
stanovené obecně závaznými právními
předpisy.
Kapitálové příjmy
zahrnují
- výnosy z prodeje majetku obce,
- investiční dotace,
- sdružené prostředky
na investiční výstavbu.
Odůvodnění:
Platí odůvodnění
k zásadě 2. Znění druhé odrážky
jednoznačně určuje příjemce
rozpočtových prostřed v případě
změny bydliště daňového poplatníka
v duchu zásady, že výnos daně (zálohy),
resp. jejího příslušenství, popř.
doměrku k této dani náleží tomu
příjemci, na jehož území měl
poplatník bydliště k posledním dni období
(měsíce, pololetí, roku), k němuž
se daňová povinnost (povinnost zálohové
platby) vztahuje.
Výdaje z rozpočtu
obce se člení na běžné, kapitálové
a ostatní, které zahrnují poskytnuté
návratné finanční výpomoci.
Běžné výdaje zahrnují výdaje
na
- provozní činnosti
obce,
- provozní činnosti
právnických osob a zařízení
jí založených nebo zřízených
v rozsahu stanoveném tímto nebo zvláštním
zákonem,
- splátky obcí přijatých
úvěrů, půjček a úroky
z nich,
- příspěvky
a dary poskytnuté jiným subjektům na provozní
účely,
- další výdaje stanovené zvláštním
zákonem,
Kapitálové výdaje zahrnují výdaje
na
- pořízení
vlastních investic,
- sdružování
investičních prostředků,
- investiční dotace,
příspěvky a dary poskytnuté jiným
subjektům na pořízení investic.
Odůvodnění:
Rovněž u výdajů
obcí se navrhuje stejný způsob členění
výdajů,jako u státního rozpočtu
a rozpočtů okresních úřadů.
Rozpočet obce schvaluje
obecní zastupitelstvo vždy jen v rozsahu výdajů
finančně zabezpečených.
Obec musí přednostně
zabezpečit krytí veškerých závazků
vyplývajících z plnění povinností
stanovených jí zákonem.
Obec může zřizovat
trvalé nebo dočasné účelové
fondy, včetně vlastních peněžních
fondů. Prostředky vlastních peněžních
fondů používá obec v zásadě
prostřednictvím příjmů a výdajů
svého rozpočtu, s výjimkou převodů
prostředků mezi jednotlivými fondy navzájem
a dále kromě případů, kdy prostředky
vlastních peněžních fondů slouží
jen na vyrovnání časového nesouladu
mezi příjmy a výdaji v průběhu
rozpočtového roku.
Přebytky finančního
hospodaření obce koncem roku nepropadají.
Nebude-li schválen rozpočet
obce na příslušný rozpočtový
rok před prvním dnem rozpočtového
roku, řídí se rozpočtové hospodaření
v době od prvního dne rozpočtového
roku do schválení rozpočtu obce pravidly
rozpočtového provizória. Tato pravidla stanoví
obecní zastupitelstvo k zajištění plynulého
rozpočtového hospodaření obce a organizací
jí založených a zřízených.
Kontrolu hospodaření
s rozpočtovými prostředky obce provádí
obecní zastupitelstvo.
V případě
nedostatku zdrojů uvedených v zásadě
28 mohou obce používat zůstatky svých
peněžních fondů, přijímat
návratné finanční výpomoci,
úvěry, půjčky a používat
příjmy z emitovaných dluhopisů.
Stát neručí
za závazky obcí vzniklé přijetím
úvěrů, půjče a emitovaných
dluhopisů.
Odůvodnění:
V zásadě se stanoví
jednotné principy pro vypracování a schvalování
rozpočtu obce a základní principy jejího
hospodaření podle rozpočtu. Nevyrovnanost
rozpočtu se připouští pouze za předpokladu,
z chybějící zdroje si obec doplní
o přijaté půjčky a úvěry,
popř. emisí dluhopisů.
Vyúčtování
hospodaření obce za uplynulý rozpočtový
rok (dál jen "závěrečný
účet obce") obsahuje údaje o hospodaření
s příjmy a výdaji obce.
Součástí
závěrečného účtu obce
je vyúčtování finančních
vztahů k okresním úřadům, ke
státnímu rozpočtu, ke státním
fondům a k dalším subjektům, ke kterým
měla obec finanční vztah.
Závěrečný
účet obce schvaluje obecní zastupitelstvo.
Odůvodnění:
Výsledky ročního
rozpočtového hospodaření obce jsou
shrnuty v jejím závěrečném
účtu. Jeho obsahem vztah mezi rozpočtovanými
a skutečně dosaženými příjmy
a výdaji a výsledné vztahy k rozpočtu
okresního úřad u případně
ke státnímu rozpočtu a státním
fondům a subjektům v okruhu působnosti obce.
Stejně jako státní závěrečný
účet, dává i závěrečný
účet obce přehled o využití získaných
finančních prostředků.
Ustanovení o rozpočtech
obcí a hospodaření obcí platí
rovněž pro městské části
nebo městské obvody. Strukturu příjmů
a výdajů rozpočtů městských
částí nebo městských obvodů
stanoví město ve svém statutu v souladu s
jednotným tříděním příjmů
a výdajů stanovených právním
předpisem.
Odůvodnění:
Určení struktury
příjmů a výdajů rozpočtů
městských částí a městských
obvodů se podle této zásady ponechává
v kompetenci měst včetně výše
dotace z rozpočtu města.
Subjekty, které neoprávněně
použily nebo zadržely rozpočtové prostředky
nebo prostředky státních fondů, odvedou
tyto prostředky ve stejné výši státnímu
rozpočtu, popřípadě státnímu
fondu ve lhůtě do 15 dnů ode dne zjištění
povinnosti. Zároveň jsou tyto subjekty povinny zaplatit
penále ve výši 1 ‰ denně z částky
neoprávněně použitých nebo zadržených
prostředků, nejvýše však do výše
této částky.
Obdobně se postupuje při
hospodaření s prostředky rozpočtů
okresních úřadů a obcí, přičemž
neoprávněně použité nebo zadržené
prostředky včetně penále se odvedou
do státního rozpočtu, do rozpočtu
okresního úřadu nebo obce podle toho, ze
kterého rozpočtu byly prostředky poskytnuty.
Odvod neoprávněně
použitých nebo zadržených částek,
jakož i penále, uloží příslušný
finanční úřad.
Nedodržení podmínek
smlouvy ze strany příjemce rozpočtových
prostředků, prostředků státních
fondů, prostředků okresních úřadů
a obcí je porušením rozpočtové
kázně podle odst. 1 a 2 této zásady.
Bylo-li porušení rozpočtové
kázně zjištěno vnitřní
kontrolou orgánů nebo organizací a ohlášeno
finančnímu orgánu před započetím
kontroly jím prováděné, snižuje
se penále na polovinu. Penále, které v jednotlivých
případech nepřesáhne 500 Kč,
se neplatí.
Za jednotlivý případ
se pokládá každý účetní
případ, u něho bylo zjištěno
neoprávněné použití nebo zadržení
rozpočtových pro středků.
Penále nelze vymáhat
po uplynutí deseti let počítaných
od konce kalendářního roku, v němž
došlo k porušení rozpočtové kázně.
Sankce za neoprávněně
použité nebo zadržené prostředky
státního rozpočtu nebo státních
fondů se ukládají v řízení
podle zvláštního předpisu. [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).]
Úlevy z povinnosti odvodu
neoprávněně použitých nebo zadržených
rozpočtových prostředků nebo prostředků
státních fondů včetně penále
může s konečnou platností posoudit příslušné
finanční ředitelství do výše
stanovené pro jednotlivé případy zvláštním
předpisem, u částek nad tuto výši
ministerstvo financí. V případě, že
nejde o odvod do státního rozpočtu nebo státního
fondu, může úlevy posoudit i okresní
úřad, příp. obec.
Odůvodnění:
Zásada stanoví
sankce při neoprávněném použití
nebo zadržení prostředků státního
rozpočtu.
Rozpočtové organizace
jsou organizace, které jsou svými příjmy
a výdaji plně napojeny na rozpočet ústředního
orgánu, okresního úřadu nebo obce
(dále jen "zřizovatel") a hospodaří
samostatně podle schválených rozpočtů.
Příspěvkové organizace jsou organizace,
které jsou napojeny na rozpočet zřizovatele
finančním vztahem, tj. příspěvkem,
příp. odvodem.
Rozpočtovými organizacemi
jsou též orgány státní správy,
Úřad vlády, Úřad pro legislativu
a veřejnou správu, Kancelář prezidenta
republiky, Nejvyšší kontrolní úřad,
Kancelář Poslanecké sněmovny Parlamentu,
soudy a orgány prokuratury.
Ústřední
orgány, okresní úřady, obce, a rozpočtové
organizace mohou určit své organizační
jednotky, které jsou jejich nedílnou součástí
a hospodaří jako zálohované organizace.
Zálohované organizace mohou vystupovat v právních
vztazích jménem rozpočtových organizací,
jejichž jsou součástí,
jen na základě organizačních předpisů
nebo zmocnění.
Odůvodnění:
Zásada obsahuje obecná
ustanovení o rozpočtových a příspěvkových
organizacích.

