Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslankyně
Evy Fischerové na ministra školství, mládeže
a tělovýchovy Petra Pihu. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 14. července 1993 |
pana Milana Uhdeho PhDr.,
předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky
Vážený pane
ministře,
ve smyslu zákona o jednacím
řádu České národní rady
se na Vás obracím s interpelaci ve věci "PŘEŘAZENÍ
LÉKAŘSKÝCH FAKULT DO SKUPINY 5"
Je všeobecně známo,
že finanční situace ve školství
je více než napjatá. Vysoké školy
v tomto smyslu nejsou žádnou výjimkou a rozpočtová
omezení i různá "úsporná"
opatření jsou bohužel běžnou skutečností.
Jedním z nich je také
přeřazení lékařských
fakult v České republice z hlediska financování
ze skupiny 5 do skupiny 4 pro školní rok 1993/94.
Normativ neinvestičních výdajů na
jednoho studenta tak poklesl ze 60.504 Kč na 49.355 Kč,
to jest na 81,6 %.
Budoucí lékaři,
kteří původně setrvávali ve
skupině 5 spolu s chemiky, matematiky a fyziky tak byli
přeřazeni k přírodovědcům,
zemědělcům a farmaceutům.
Pozoruhodné je také
to že studenti veterinárních fakult jsou zařazeni
do skupiny 6.
Podle jednotného názoru
děkanů lékařských fakult, vysloveného
na pracovní schůzi v Olomouci dne 4. 5. 1993, toto
rozhodnutí výrazně poškozuje učitele,
vědecké pracovníky i studenty těchto
fakult. Prostředky nebudou stačit na řádné
zajištění teoretické ani praktické
výuky. Vládní rozpočet tímto
způsobem ušetřil přibližně
110 milionů korun.
Daňově úniky
za loňský rok jsou přitom odborníky
odhadovány řádově na desítky
miliard korun.
Podle mého názoru
zde šetříme na nepravém místě
a s ohledem, dlouhodobý společenský zájem
zcela nevhodně. Normativ pro studenta uměleckých
oborů je přitom 81.474 Kč, to jest 165% normativu
pro studenty lékařských fakult. Přičemž
ekonomická náročnost studia medicíny,
vzhledem k vysokým nákladům na technicky
náročné studium oborů teoretických
i klinických, je obecně známá.
Závěrem si Vám,
pane ministře, dovoluji položit tyto otázky.
1) Jaká kriteria při
svém rozhodování užívalo MŠMT,
když došlo k závěru, že studium budoucích
lékařů není dnes už tak ekonomicky
náročné, jako v letech předchozích?
2) Je skutečně studium
veterinární medicíny o tolik náročnější
a významnější ve srovnání
se studiem medicíny humánní, aby toto opravňovalo
rozdíl v normativu o dvě skupiny v neprospěch
lékařských fakult?
3) Zlepší MŠMT
postavení lékařských fakult v roce
1994?.
Eva Fischerová | |
poslankyně ČSSD | |
Poslanecká sněmovna, | |
Parlament ČR |
Přílohy
1 - Ekonomická analýza VŠ - skupiny fakult
a normativy, pro rok 1993
Celkové údaje v
tisících Kčs, normativy v Kčs
|
|
|
|
|
|
|
| |||
FAKULTY | ||||||||||
1 | Sociální vědy | 16921 | 26095 | 9288 | 10410 | 19698 | 10403 | 14988 | 25390 | 1.00 |
2 | Pedagogické vědy | 21151 | 17434 | 11800 | 9996 | 21796 | 13216 | 15553 | 28769 | 1.13 |
3 | Technické vědy | 27920 | 33189 | 12786 | 16635 | 29441 | 14320 | 23143 | 37453 | 1.48 |
4 | Lék., přír., zeměd., vědy, farm. | 32150 | 24752 | 19680 | 17943 | 37526 | 22042 | 27313 | 49355 | 1.94 |
5 | Chem., tech., MFF, FT JF | 43149 | 6750 | 21046 | 26340 | 47386 | 23572 | 36933 | 60604 | 2.38 |
6 | Veterinární vědy | 50763 | 1410 | 22919 | 31572 | 54491 | 25669 | 43339 | 69008 | 2.72 |
7 | Umělecké obory | 59224 | 1307 | 30570 | 32324 | 52894 | 34238 | 47236 | 81474 | 3.21 |
VŠECHNY ŠKOLY ČR | 110937 | 14281 | 15541 | 29622 | 15395 | 22542 | 38537 | 1.52 |