ZÁSADA Č. 1 -
ÚČEL ZÁKONA
Tento zákon stanoví
podmínky podnikání fyzických a právnických
osob v energetických odvětvích, kterými
se pro účely tohoto zákona rozumí
elektroenergetika, plynárenství a teplárenství,
a upravuje práva a povinnosti ministerstva průmyslu
a obchodu (dále jen "ministerstvo") při
výkonu státní správy v energetických
odvětvích.
Ustanovení tohoto zákona
se nevztahují na elektrárny do výkonu 3 MW
včetně a na samostatné soustavy zásobování
teplem do výkonu 10 MW včetně.
ODŮVODNĚNÍ:
Podmínkami se zde rozumí
podmínky stanovené "navíc" oproti
obecné úpravě podnikání v obchodním
zákoníku (např. udělování
státní autorizace, povinnost složit kauci,
povinnost podílet se na řešení nouzových
stavů v energetických soustavách apod.).
Ústřední orgán státní
správy pro energetiku zde představuje ministerstvo
průmyslu a obchodu dle zákona ČNR č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orkánů státní
správy ČR ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 69/1993 Sb.).
Negativní vymezení
působnosti zákona pro malé energetické
zdroje a soustavy bylo zvoleno proto, že je není nutno
podřídit tak přísnému režimu
jako velká energetická díla ani stanovit
pro ně tak rozsáhlá oprávnění
ve smyslu zásahu do cizích vlastnických práv.
Jde o soustavy lokálního významu, které
nemohou podstatně ovlivnit energetické hospodářství
a lze je proto upravit na základě živnostenského
oprávnění ve smyslu zákona o živnostenském
podnikání č. 455/1991
Sb., §. odst. 2 písm. d. Podrobná specifikace
živností, která bude muset být do živnostenského
zákona doplněna (dnes se tento zákon vztahuje
pouze na malé vodní elektrárny) je předmětem
novely živnostenského zákona, která
se paralelně připravuje na ministerstvu
hospodářství. Ustanovení horního
zákona a zákona ČNR č. 61 /1988 Sb.,
ve znění zákona ČNR č. 542/1991
Sb., úplné znění vyhlášeno
pod č. 440/1992 Sb., upravující využívání
ložisek energetických zdrojů, zejména
radioaktivních nerostů, všech druhů
uhlí, ropy a hořlavého
zemního plynu a bituminózních hornin, zůstávají
nedotčena.
ZÁSADA Č. 2 -
ENERGETICKÉ HOSPODÁŘSTVÍ
Energetickým hospodářstvím
se pro účely tohoto zákona rozumí
souhrn činností souvisejících s výrobou,
nákupem, skladováním, úpravou, dopravou,
tranzitní přepravou, rozvodem a dodávkou
energie fyzickým a právnickým osobám.
ODŮVODNĚNÍ:
Zajištění
dostatku energie v co nejširší nabídce
všem zájemcům a za přiměřenou
cenu je základním úkolem energetické
politiky státu. Realizaci tohoto cíle zajišťují
podnikatelské subjekty v energetických odvětvích,
které při zabezpečování stálých
dodávek energetických medií zákazníkům
(odběratelům) musí respektovat jejich individuální
volbu energetického media a volbu odběru při
stálém napojení na jednotnou propojenou
a dispečerský řízenou síť.
Při činnostech podnikatelských subjektů
energetických odvětví vznikají pro
dosažení tohoto základního cíle
ve spolupráci s orgány státní správy
speciální vazby a způsoby řešení
problematiky energetické politiky, zvané
v souhrnu energetické hospodářství.
ZÁSADA Č. 3 -
PODNIKÁNÍ V ENERGETICKÝCH ODVĚTVÍCH
Podnikat v energetických
odvětvích lze jen na základě státní
autorizace udělené podle tohoto zákona ministerstvem.
O udělení státní autorizace se vydává
osvědčení, které má charakter
veřejné listiny a jeho držitel je povinen se
jím na požádání prokázat.
ODŮVODNĚNÍ:
Záměrem zde je
rozdělit udělování povolení
pro podnikání v energetice do dvou oblastí
jednak na základě "státní autorizace",
kterou bude udělovat ministerstvo průmyslu a obchodu
pro takové druhy podnikání, které
jsou svým rozsahem a významem důležité
pro zásobování národního hospodářství
a obyvatelstva energiemi (mají strategický význam)
- jednak na základě živnostenského oprávnění.
Při vydávání osvědčení
se použije ustanovení
§ 3 odst. S zákona č. 71 /1967 Sb., o správním
řízení, tj. přiměřeně
se aplikují ustanovení o základních
pravidlech řízení.
ZÁSADA Č. 4 -
STÁTNÍ AUTORIZACE
Ministerstvo může
udělit státní autorizaci fyzické nebo
právnické osobě, která splňuje
podmínky stanovené tímto zákonem,
na základě její písemné žádosti.
Státní autorizace se uděluje na dobu určitou
a to nejméně na 10 let a nejdéle na 25 let.
Státní autorizace nemůže být
přenesena na jinou fyzickou či právnickou
osobu s výjimkou přeměny
obchodní společnosti v jinou formu společnosti
nebo při sloučení nebo splynutí obchodní
společnosti. Přeměnu obchodní společnosti
a organizační změnu je právní
nástupce jako držitel státní autorizace
povinen oznámit ministerstvu.
ODŮVODNĚNÍ:
Tento zákon nepočítá
s tím, že by právo fyzické či
právnické osoby na udělení státní
autorizace - a to i když splní podmínky zde
stanovené - pro ni vyplývalo přímo
ze zákona. Je to dáno tím, že zásobování
energií se vždy děje pro vymezené území
a jeden druh energie, za
něž odpovídá jeden zásobovací
subjekt. O tom, komu bude státní autorizace udělena,
rozhodne ve své pravomoci ministerstvo po věcném
vyhodnocení, který z uchazečů nejlépe
zabezpečí kvalitní a plynulou dodávku
energie.
ZÁSADA Č. 5 -
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ STÁTNÍ
AUTORIZACE
Podmínkou pro udělení
státní autorizace je u fyzických osob plná
způsobilost k právním úkonům,
bezúhonnost a odborná způsobilost podle zvláštních
předpisů. Právnická osoba je povinna
prokázat, že veškeré činnosti související
bezprostředně s předmětem podnikání,
na něž je udělována státní
autorizace, budou vykonávat pouze osoby způsobilé
podle zvláštních předpisů.
Další podmínkou
pro udělení státní autorizace je písemná
žádost doložená příslušnými
doklady dle zásady č. 6, jakož i složení
peněžité kauce. Kauce se skládá
na zvláštní účet ministerstva,
přičemž její výši stanoví
tento orgán v závislosti na velikosti zásobovaného
území a množství dodávané
energie v rozpětí od 100 tis. Kč do 80 mil.
Kč.
Kritéria pro stanovení kauce upraví tento
zákon.
ODŮVODNĚNÍ:
Požadavek na splnění
stanovených podmínek u fyzických a právnických
osob vychází ze zvláštního charakteru
energie jako zboží, u kterého by jakékoli
v neodborné zacházení mohlo způsobit
veřejné ohrožení. Složení
peněžité kauce má sloužit k úhradě
účelně vynaložených nákladů,
které vzniknou jinému držiteli státní
autorizace tím, že převezme zásobovací
povinnost. Kritéria pro stanovení kauce budou rozpracována
v paragrafovaném znění.
ZÁSADA Č. 6 -
ŽÁDOST O STÁTNÍ AUTORIZACI
V písemné žádosti
o udělení státní autorizace se uvede:
- název, sídlo a
IČO existující právnické osoby,
u fyzických osob jméno, příjmení,
rodné číslo, bydliště a místo
podnikání
- předmět, druh
a rozsah podnikání v konkrétním energetickém
odvětví
- prohlášení o
materiálním a finančním zajištění
předmětu podnikání, na něž
má být udělena státní autorizace.
K žádosti se připojí:
- u fyzických osob doklad
o občanství České republiky a trvalém
pobytu na území České republiky, výpis
z trestního rejstříku a doklad o odborné
způsobilosti podle zvláštních předpisů
- u existujících
právnických osob výpis z obchodního
rejstříku.
ODŮVODNĚNÍ:
Pro sjednocení požadavků
na žadatele o státní autorizaci byla do zákona
včleněna jednotná úprava žádosti
o státní autorizaci. Taxativním výčtem
náležitostí bude zabráněno případné
diskriminaci jednotlivých žadatelů. Při
paragrafovaném znění bude vzat do úvahy
konečný text Evropské dohody o přidružení
mezi Českou republikou a Evropskými společenstvími.
ZÁSADA Č. 7 -
UDĚLENÍ STÁTNÍ AUTORIZACE
Ministerstvo rozhodne na základě
žádosti o udělení státní
autorizace do 60 dnů ode dne jejího doručení.
V osvědčení
o udělení státní autorizace uvede
ministerstvo:
- fyzickou či právnickou
osobu, jíž se státní autorizace uděluje
(dále jen "držitel státní
autorizace")
- vymezené území,
v jehož rozsahu bude mít žadatel zásobovací
povinnost určeným druhem energie a druh činnosti
- technické podmínky,
které je žadatel povinen při zásobování
určeným druhem energie dodržovat; v elektroenergetice
napěťovou hladinu a kmitočet, v plynárenství
tlakovou hladinu a druh plynu a v teplárenství tlakovou
a teplotní hladinu a druh teplonosného média
- vymezení území,
kde je držitel státní autorizace povinen převzít
zásobovací povinnost v případě
přerušení nebo omezení dodávky
energie, které způsobí jiný držitel
se stejnými technickými podmínkami
- dobu platnosti státní autorizace.
Ministerstvo poskytne žadateli
před udělením státní autorizace
přiměřenou lhůtu k odstranění
závad žádosti, popř. k její změně
či doplnění.
Nebylo-li osvědčení
uděleno, ministerstvo o tom písemně vyrozumí
žadatele ve lhůtě shora uvedené a sdělí
mu důvody, pro které nebylo žádosti
vyhověno.
ODŮVODNĚNÍ:
Při udělení
státní autorizace postupuje ministerstvo přiměřeně
podle zákona č. 71 /1967 Sb., o správním
řízení, pokud není uvedeno jinak.
Konkrétní označení subjektu, pro který
se vydává státní autorizace, znamená
nepřenosnost této autorizace na jiný subjekt;
uzavírání mandátní smlouvy
se nepřipouští. Nezbytnou podmínkou
pro udělení autorizace
je stanovení a převzetí náhradní
zásobovací povinnosti, jestliže dojde k výpadku
dodávky energie, způsobené jinými
držiteli státní autorizace. Evidenci osob,
jimž byla udělena státní autorizace
vede ministerstvo.
ZÁSADA Č. 8 -
ZÁNIK A ODEJMUTÍ STÁTNÍ AUTORIZACE
Státní autorizace zaniká:
- u fyzických osob smrtí nebo prohlášením
za mrtvou
- zánikem právnické
osoby, pokud nejde o případ podle zásady
č. 4
- uplynutím doby, na kterou
byla udělena.
Státní autorizaci
odejme ministerstvo, jestliže:
- dodatečně zjistí,
že státní autorizace byla udělena na
podkladě nesprávných nebo neúplných
údajů
- držitel státní
autorizace přestane splňovat podmínky státní
autorizace stanovené tímto zákonem
- držitel státní
autorizace poruší zásobovací nebo připojovací
povinnost
- držitel státní
autorizace ohrožuje život nebo zdraví osob či
dlouhodobě poškozuje životní prostředí
nad přípustné hranice činností
uvedenou v osvědčení o udělení
státní autorizace
- držitel se státní
autorizace písemně vzdá; po odejmutí
státní autorizace ministerstvo může
provozovateli uložit povinnost dalšího provozování
činnosti, nejdéle však na 12 měsíců
- držitel státní
autorizace nezahájil podnikání v termínu
určeném v osvědčení.
Držitel státní
autorizace má právo:
- zřizovat a provozovat
telekomunikační zařízení a
telekomunikační sítě bez povolení
mimo jednotnou telekomunikační síť k
řízení, regulaci, zabezpečování
a automatizaci provozu energetických děl včetně
výpočetní techniky a přenosu informací
pro její činnosti a pro měření
- přístupu k vlastním
měřícím zařízením
dodávané energie
- omezit vlastníky nemovitostí
tím, že má právo:
a) na zřízení
věcného břemene související
s výstavbou a provozem zařízení pro
veřejný rozvod energie kromě staveb nad 30
m2, dále
přípojek, podpěrných bodů,
kabelových skříní, skříní
pro hlavní uzávěr, domovních regulátorů
a s přepínáním nemovitostí
vodiči, a to v nezbytném rozsahu a se zřetelem
na práva vlastníka a uživatele, na základě
stavebního povolení
b) vstupovat a vjíždět
na tyto nemovitosti v souvislosti se zřizováním,
provozováním, opravami či údržbou
zařízení pro rozvod energie. Zařízením
pro rozvod energie se pro účely tohoto zákona
rozumí stavby, které slouží ke zprostředkování
dodávek energie fyzickým a právnickým
osobám.
c) odstraňovat a oklešťovat
na svoje náklady v nezbytném rozsahu stromoví
a jiné porosty bránící zřizování,
bezpečnému a spolehlivému provozování
zařízení pro rozvod energie, pokud tak vlastník
nemovitosti neučiní sám
d) vstupovat v souladu se zvláštními
předpisy do uzavřených prostor a zařízení
sloužících k výkonu činnosti
a služeb orgánů ministerstva obrany, ministerstva
vnitra, ministerstva spravedlnosti a provozních zařízení
železnic, jakož i vstupovat na ty nemovitosti, na nichž
jsou umístěna zvláštní zařízení
spojů, v rozsahu a způsobem
nezbytným pro výkon své činnosti v
souladu s udělenou státní autorizací.
Zařízení
pro rozvod energie mají charakter veřejně
prospěšných staveb, pro které lze cizí
pozemky, stavby a práva vyvlastnit či práva
k nim omezit věcnými břemeny. Za zřízení
věcných břemen přísluší
jednorázová náhrada. Věcná
břemena se zapisují do katastru nemovitostí.
ZÁSADA Č. 10
- POVINNOSTI DRŽITELE STÁTNÍ AUTORIZACE
Držitel státní
autorizace je povinen:
- připojit k zařízení
pro rozvod energie každou fyzickou či právnickou
osobu, která o připojení požádá,
nachází se na zásobovaném území
a zároveň splňuje podmínky stanovené
tímto zákonem
- na území vymezeném
státní autorizací spolehlivě, bezpečně,
hospodárně a kvalitně zásobovat energií
každého odběratele, který o to požádá
a splní podmínky stanovené tímto zákonem
- obnovit dodávku energie
bezprostředně po odstranění příčin,
které vedly k omezení či přerušení
dodávky energie dle předchozí zásady
- při výkonu oprávnění
podle předchozí zásady co nejvíce
šetřit práv vlastníků i třetích
osob; po provedení nezbytných prací uvést
nemovitost do původního stavu; není-li to
možné, vhodně a přiměřeně
ji upravit
- poskytnout na vyžádání
ministerstva informace nezbytné pro výkon jeho práv
a povinností vyplývajících
z tohoto zákona
- poskytnout fyzickým a
právnickým osobám, které prokáží
oprávněný zájem, písemné
informace o umístění zařízení
pro rozvod energie a údaje o nich
- poskytnout na vyžádání
odběratelů informace o výsledcích
autorizované činnosti, o možnostech úsporného
využívání dodávané energie
a o cenách a tarifech
- při každé
výměně zařízení pro
měření energie tuto skutečnost včas
oznámit odběrateli a k výměně
jej přizvat.
ODŮVODNĚNÍ
K ZÁSADĚ Č. 9 A 10:
Tyto dvě zásady
stanovují souhrn práv a povinností držitele
státní autorizace, které jsou vyvážené
a nezbytné pro výkon činnosti v rámci
energetického hospodářství. Důležitá
je část týkající se oprávnění
k cizím nemovitostem, neboť umožňuje zřizovat
a provozovat energetická zařízení,
která mají systémový
charakter. Zřizování a provozování
síťových soustav se nemůže obejít
bez využití a zásahů do cizích
nemovitostí. Skutečnost, že přitom nezbytně
půjde o zásahy do vlastnického či
nájemního práva, kompenzuje návrh
tím, že zaručuje vlastníkům právo
na jednorázovou
náhradu ve shodě s Listinou základních
práv a svobod. Zachovává se též
institut vyvlastnění, protože praxe ve vyspělých
zemích západní Evropy ukázala, že
bez tohoto institutu nelze provoz sítí účinně
zajistit.
ZÁSADA Č. 11
- STÁTNÍ REGULACE
Držitelé státní
autorizace podléhají při výkonu autorizované
činnosti státní regulaci, kterou vykonává
ministerstvo těmito způsoby:
1. Stanoví kritéria
pro zařazení energetických zdrojů
a sítí do kategorií podle jejich funkce a
režim účasti těchto zdrojů v
energetických soustavách.
2. Stanoví regulační
opatření pro jednotlivé systémově
závislé podnikatelské subjekty (držitelé
státní autorizace) k zajištění
optimálního využití energetických
soustav - tato regulační opatření
jsou držitelé státní autorizace povinni
respektovat.
Bližší podmínky
stanovující technickoekonomická kritéria
režimu účasti zdrojů a sítí
v energetických soustavách a k vydávání
regulačních opatření stanoví
ministerstvo vyhláškou.
Pro účely regulace
má ministerstvo právo požadovat od držitelů
státní autorizace pravdivé a úplné
informace o výkonu autorizované činnosti.
Pověření pracovníci ministerstva mají
právo za účelem kontroly těchto informací
vstupovat do objektů v nichž se provádí
výkon autorizované činnosti, nahlížet
do účetních a
jiných dokladů a požadovat informace a vysvětlení
k výkonu autorizované činnosti.
ODŮVODNĚNÍ:
Vzhledem k existenci přirozených
monopolů v oblasti energetiky je nezbytné stanovení
regulačních podmínek, alespoň částečně
nahrazujících působení tržního
konkurenčního prostředí a chránících
zájmy spotřebitelů proti monopolnímu
chování držitelů státní
autorizace. Stejně důležité je zajistit
bezpečnou a nepřetržitou funkci vzájemně
propojených energetických soustav, které
nelze ponechat bez možnosti státních zásahů
pouze na vůli podnikatelských subjektů. Státní
ingerence není v zásadě definována
exaktně (resp. její jednotlivé nástroje)
- je volen termín "opatření", která
budou záviset na konkrétních podmínkách
období přechodu k tržnímu mechanismu
do doby stabilizace trhu.
Základní charakteristiky opatření,
které budou moci být státním orgánem
využívány, budou obsažen v prováděcím
předpise s tím, že budou směřovat
k zamezení neregulérního zvýhodňování
zdrojů, zamezení nerovnoměrného rozdělování
výkonových rezerv u provozních
rizik, ale také k zabezpečení součinnosti
mezi systémově vázanými podnikateli
a k takové účasti zdrojů v energetických
systémech, aby byly zohledněny co nejnižší
nabídkové ceny energie. Regulace cen ve smyslu zákona
č. 526/1990 Sb. zůstává plně
v kompetenci ministerstva financí.
Právo na informace pouze doplňuje (a také
podmiňuje) reálnou funkci státní regulace.
ZÁSADA Č. 12
- INSPEKCE
Kontrolu dodržování
ustanovení tohoto zákona provádí Energetická
inspekce, jejíž postavení a působnost
upravuje tento zákon.
Energetická inspekce zahajuje
pří porušení ustanovení tohoto
zákona řízení na základě
vlastního zjištění nebo na základě
oznámení. Pokud Energetická inspekce zjistí,
že došlo k porušení ustanovení tohoto
zákona, uloží tomu, kdo se takového
porušení dopustil, pokutu až do výše
5 miliónů Kč.
Při stanovení výše
pokuty přihlédne Energetická inspekce zejména
k době trvání protiprávního
jednání, míře zavinění
a eventuálně rozsahu poškození zařízení
energetického hospodářství.
Pokuta je splatná do 15
dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí,
jímž je uložena a stává se příjmem
státního rozpočtu.
Pokutu lze uložit do 1 roku
ode dne, kdy se Energetická inspekce o porušení
dověděla - nejpozději však do 3 let
ode dne, kdy k porušení došlo.
Nestanoví-li tento zákon
jinak, postupuje Energetická inspekce v řízení
o porušení ustanovení tohoto zákona
podle zákona o správním řízení.
ODŮVODNĚNÍ:
Tento zákon vymezuje
práva a povinnosti podnikatelských subjektů
v oblasti energetiky s cílem omezit jejich monopolní
postavení a chránit spotřebitele. Je proto
nezbytné, aby stát měl k dispozici kontrolní
systém, který v rámci zákonem deklarovaných
pravomocí bude kontrolovat dodržování
tohoto zákona a uplatňovat adekvátní
postih vůči subjektům, porušujícím
povinnosti tímto
zákonem uložené. Postavení a působnost
energetické inspekce, její práva a povinnosti
vyplývající z tohoto zákona budou
podrobně specifikována v paragrafovaném znění.
ZÁSADA Č. 13
- DISPEČINK
Rovnováhu mezi zdroji a
spotřebou energie a udržení bezpečnosti
a stability provozu elektrizační a plynárenské
soustavy podle zvláštní části
tohoto zákona zajišťují dispečinky,
jejichž postavení a působnost upravuje tento
zákon.
Dispečinky jsou oprávněny
držitelům státní autorizace a odběratelům
určovat v souladu s dispečerskými řády
změny provozních režimů sjednaných
ve smlouvách o dodávce energie.
Podrobnosti o činnosti
dispečinku stanoví dispečerské řády,
které vydá ministerstvo vyhláškou.
ODŮVODNĚNÍ:
Vzhledem ke složitosti
energetických soustav je nezbytné mít k dispozici
výkonný orgán k jejich operativnímu
řízení s předem deklarovanými
právy a povinnostmi zakotvenými v dispečerském
řádu. Proto je účelné, aby
s ohledem na strategický význam energie pro národní
hospodářství byl dispečerský
řád vydán
ministerstvem. Protože postavení dispečinku
je dnes odvozeno pouze od organizační struktury
stávajících státních podniků,
je třeba počítat s jejich přeměnou
na nové podnikatelské subjekty nepodléhající
dřívějšímu způsobu řízení.
Konstituování dispečinků,
jejich postavení a působnost budou specifikovány
v paragrafovaném znění tohoto zákona.
ZÁSADA Č. 14
- STAVY NOUZE V ENERGETICKÝCH ODVĚTVÍCH
Stavem nouze v energetických
odvětvích se rozumí:
a) krizové situace ohrožující
závažným způsobem zásobování
České republiky energií, jež nelze odstranit
vlastními silami a prostředky držitelů
státní autorizace ani běžnými
postupy dispečerského řízení
a hrozící rozsáhlým přerušením
dodávek energie nebo jejím dlouhodobým nedostatkem,
rozsáhlým poškozením životního
prostředí
a ohrožením zdraví a životů obyvatel,
b) mimořádné
stavy vzniklé za branné pohotovosti státu.
Překonání
stavu nouze a zahlazení jejich důsledků zabezpečuje
Energetická služba a Plynárenská služba,
jejichž postavení a působnost upravuje tento
zákon.
Stav nouze v energetických
odvětvích ve smyslu této zásady a
opatření omezující na dobu nezbytně
nutnou činnost držitelů státní
autorizace a spotřebu energie fyzických a právnických
osob, je tímto zákonem zmocněna vyhlásit
vláda České republiky.
ODŮVODNĚNÍ:
Tato zásada upravuje
právo a povinnost státního orgánu
řešit mimořádné situace ohrožující
plynulé zásobování energií
a tím zasahovat jak do zájmů držitelů
autorizačního oprávnění, tak
i do zájmů odběratelů. Ve veřejném
zájmu je nezbytné vyčlenit a soustředit
speciální síly a prostředky držitelů
státní autorizace k rychlé a koordinované
likvidaci stavů nouze a minimalizaci negativních
dopadů z přerušení nebo omezení
dodávek energie. Zákonem je proto nutné uložit
ministerstvu zřízení Energetické služby
a Plynárenské služby připravené
k rychlé a účinné likvidaci havarijních
stavů a pověřit ho jejím řízením.
V paragrafovaném znění tohoto zákona
budou podrobně rozvedena práva a povinnosti státní
správy, autorizovaných osob i odběratelů
při stavech nouze, bude
vymezen rámec činnosti Energetické a Plynárenské
služby a stanoveny zásady její organizace a
řízení.

