ZÁSADA Č. 15
- ZÁKLADNÍ POJMY
Pro účely tohoto
zákona se rozumí:
1. Energetickým dílem
- zařízení pro výrobu, rozvod a dodávku
elektřiny zřizované a užívané
ve veřejném zájmu. Energetickými díly
jsou zařízení uvedená v odst. 2, 5,
6 této zásady.
2. Výrobnou elektřiny
- zařízení vyrábějící
elektřinu s celkovým instalovaným výkonem
vyšším než 3 MW, které je připojeno
na zařízení pro veřejný rozvod
nebo propojeno s tímto zařízením,
včetně zařízení pro vyvedení
vyrobené elektřiny do zařízení
pro veřejný rozvod.
3. Drobnou výrobnou elektřiny
- zařízení vyrábějící
elektřinu s celkovým instalovaným výkonem
do 3 MW včetně, které je připojeno
či propojeno se zařízením pro veřejný
rozvod včetně zařízení pro
vyvedení vyrobené elektřiny do zařízení
pro veřejný rozvod.
4. Rozvodným podnikem -
fyzická nebo právnická osoba, která
na základě státní autorizace zřizuje
nebo rozšiřuje a provozuje zařízení
pro veřejný rozvod elektřiny resp. tímto
zařízením elektřinu přenáší,
rozvádí nebo tranzituje.
5. Zařízením
pro veřejný rozvod elektřiny - veškerá
zařízení, která slouží
nebo jsou určena k přeměně parametrů
elektřiny nebo jejímu rozdělování
- zejména transformační stanice, spínací
stanice, rozvodny, měnírny (dále jen "elektrické
stanice") a k rozvodu elektřiny (elektrická
vedení všech napěťových úrovní)
více odběratelům, včetně zařízení
řídící, regulační a
zabezpečovací
techniky a zařízení pro měření
odebrané elektřiny. Rozvodem elektřiny se
pro účely tohoto zákona rozumí její
tranzit, přenos a distribuce k odběratelům.
6. Elektrickou přípojkou
- zařízení, které odbočuje
od zařízení pro veřejný rozvod
elektřiny směrem k odběrateli a slouží
nebo je určeno k připojení odběrných
elektrických zařízení.
7. Odběrným elektrickým
zařízením - zařízení
určené k odběru elektřiny a připojené
přes měřící zařízení
na zařízení pro veřejný rozvod
elektřiny nebo na elektrickou přípojku. Odběrná
elektrická zařízení jsou zařízení
pro přeměnu a rozvod elektřiny (odběrná
rozvodná zařízení) a elektrické
spotřebiče.
8. Odběratelem - fyzická
nebo právnická osoba, která odebírá
elektřinu na základě smlouvy.
9. Elektrizační
soustavou - vzájemně propojený soubor zařízeni
pro výrobu a rozvod elektřiny, včetně
elektrických přípojek a odběrných
elektrických zařízení a systém
řídící, regulační, zabezpečovací
a měřící techniky.
10. Odběrným místem
- odběr elektřiny jednoho odběratele, který
tvoří samostatný, prostorově nebo
územně uzavřený a trvale elektricky
propojený celek, i když má více elektrických
přípojek u odběratelů připojených
na síť vysokého a velmi vysokého napětí
nebo odběrné elektrické zařízení
jednoho odběratele, do kterého se uskutečňuje
dodávka elektřiny a jehož odběr je měřen
jedním měřícím zařízením
u odběratelů připojených na síť
nízkého napětí.
ODŮVODNĚNÍ:
Definováním základních
pojmů jsou konkrétně specifikována
klíčové oblasti energetického odvětví,
což vytváří podmínky k jednoznačnosti
výkladu zákona. Jsou zde deklarovány i pojmy
vycházející z obecné části
zákona, např. zařízení pro
veřejný rozvod elektřiny jakožto subsystém
obecně definovaného pojmu energetické hospodářství,
které je společných pojmem pro všechna
tři energetická média.
ZÁSADA Č. 16
- PODMÍNKY PŘIPOJENÍ
1. Rozvodný podnik je povinen
připojit každého odběratele ve smyslu
zásady č. 10, který:
- má zřízenou
elektrickou přípojku a odběrné elektrické
zařízení, které odpovídá
technickým a bezpečnostním normám,
- splnil technické podmínky,
týkající se místa a způsobu
připojení na veřejný rozvod elektřiny,
- má uzavřenou smlouvu
o dodávce elektřiny.
2. Odběratel zajistí,
aby jeho odběrné zařízení,
připojené na zařízení pro veřejný
rozvod, vlivem zpětného působení nezhoršovalo
kvalitu dodávané elektřiny ostatním
odběratelům (např. zkreslení sinusového
průběhu, kolísání napětí,
nesouměrná zátěž a j.) a negativně
neovlivňovalo funkci řídící,
regulační a zabezpečovací techniky,
zařízení pro měření
odebrané elektřiny a činnost
systému hromadného dálkového ovládání.
3. Odběratel je povinen
odebírat elektřinu ze zařízení
pro veřejný rozvod s hodnotou induktivního
účiníku 0,95 - 1,0.
4. Odběratel může:
- připojit ve svém
odběrném elektrickém zařízení
připojeném k zařízení pro veřejný
rozvod náhradní nebo jiný zdroj elektřiny
jen po předchozím projednání způsobu
a podmínek připojení s držitelem státní
autorizace
- dodávat do zařízení
pro veřejný rozvod jalovou induktivní elektřinu
jen se souhlasem držitelem státní autorizace.
5. Účelně
vynaložené náklady spojené s připojením
a se zajištěním podílu požadovaného
příkonu nese odběratel, pokud není
dohodou stanoveno jinak.
6. Odběratel je odpovědný
za řádný stav odběrného elektrického
zařízení včetně spotřebičů
a za dodržování všech předpisů
a norem, zejména bezpečnostních, platných
pro takováto zařízení. Odběratel
nesmí porušit úřední nebo podnikové
plomby.
7. Držitel státní
autorizace je povinen zajistit odběratelům připojeným
na zařízení pro veřejný rozvod
dodávku elektřiny odpovídající
kvality v souladu s technickými normami.
8. Technickou normou stanovená
úroveň napětí nemusí být
dodržena pokud
- odběratel odebírá
elektřinu s účiníkem jiným,
než stanoveným tímto zákonem
- odběratel překračuje
hranice negativního zpětného působení
na síť nebo provozuje-li zařízení
s nesymetrickými odběry a zdroji vyšších
harmonických.
9. Držitel státní
autorizace je oprávněn využívat svá
rozvodná zařízení k dalším
účelům dálkovému řízení,
ovládání, signalizování a zabezpečování
systémů - pokud tím nedojde k porušení
závazných parametrů dodávané
elektřiny.
ODŮVODNĚNÍ:
Základní povinností
rozvodného podniku je připojit každého
k veřejnému rozvodu, kdo o to požádá,
splní připojovací podmínky a ustanovení
tohoto zákona. Tím je deklarováno právo
každého na odbor elektřiny v souladu se stavem
ve vyspělých průmyslových zemích,
zejména členských státech Evropského
společenství a v souladu s ustanoveními Evropské
energetické charty. Současně působící
fyzikální charakter elektřiny a její
specifický zbožní
charakter, jakož i specifické podmínky zásobování
ze sítí, spojuje práva a povinnosti držitele
státní autorizace a odběratele v jeden systémové
chápaný celek.
ZÁSADA Č. 17
- DODÁVKA ELEKTŘINY
1. Rozvodný podnik má povinnost na území
vymezeném státní
autorizací spolehlivě, bezpečně, hospodárně
a kvalitně zásobovat elektřinou každého
odběratele, který o to požádá
a splní podmínky stanovené tímto zákonem;
přitom musí respektovat ochranu životního
prostředí.
2. Dodávka elektřiny
mezi jednotlivými subjekty se uskutečňuje
na základě písemné smlouvy ve smyslu
tohoto zákona.
3. Dodávka elektřiny
je plněna jejím přechodem ze zařízení
pro veřejný rozvod nebo z elektrické přípojky
přes měřící zařízení
do odběrného zařízení odběratele.
4. Odběr elektřiny
ze zařízení pro veřejný rozvod
nebo z elektrické přípojky měří
a účtuje rozvodný podnik podle údajů
vlastního měřícího, pomocného
a ovládacího zařízení, které
odběrateli na svůj náklad osadí a
zapojí a udržuje. Měřící
transformátory jsou součástí zařízení
odběratele. Jakýkoliv zásah do měřícího
zařízení bez souhlasu držitele státní
autorizace je nepřípustný.
5. Odběratel je povinen
upravit své odběrné elektrické zařízení
související s měřením elektřiny
podle pokynů držitele státní autorizace.
6. Do údržby měřícího
zařízení náleží i péče
o úřední ověření správnosti
měření (cejchování), jehož
periodické provádění má rozvodný
podnik za povinnost vůči odběrateli.
7. Má-li odběratel
pochybnosti o správnosti údajů měřícího
zařízení nebo zjistí-li závadu
na měřícím zařízení
má právo nechat si je přezkoušet. Za
tím účelem je držitel státní
autorizace povinen na základě písemné
žádosti odběratele do 15 dnů vyměnit
měřící zařízení.
V případě zjištěné závady
na měřícím zařízení
hradí náklady spojené s jeho přezkoušením
a výměnou držitele státní autorizace.
Není-li na měřicím zařízení
zjištěna závada, hradí náklady
spojené s jeho přezkoušením a výměnou
odběratel. K výměně měřícího
zařízení ve smyslu tohoto bodu musí
držitel státní autorizace pozvat odběratele,
který potvrdí
odečty starého a nového měřidla.
8. Smlouvy na odběr elektřiny
se uzavírají na každé odběrné
místo zvlášť.
9. Držitel státní
autorizace a odběratel mohou vstupovat do smluvních
vztahů při splnění technickoprovozních
podmínek stanovených tímto zákonem.
10. V případě
havárie odběrného rozvodného zařízení
je držitel státní autorizace povinen projednat
s příslušným odběratelem změnu
smlouvy o dodávce elektřiny.
11. K zajištění
rovnováhy mezi výrobou a spotřebou a pro
řešení, deficitních, smogových
a havarijních situací má ministerstvo právo
vyhlašovat opatření k omezení výroby
a spotřeby elektřiny na dobu maximálně
48 hodin.
12. Všichni odběratelé
odebírající elektřinu ze zařízení
velmi vysokého a vysokého napětí jsou
povinni na žádost držitele státní
autorizace snížit odběr elektrického
výkonu v souladu se smluvním ujednáním,
nejméně však o 15 % sjednaného technického
maxima. Tato hodnota výkonu je součástí
smlouvy. Ministerstvo vydá pravidla regulace výkonu
vyhláškou.
13. Snížení
odběru elektrického výkonu pro regulační
účely se nevztahuje na odběratele ze sítí
nízkého napětí.
14. Po splnění podmínek
stanovených tímto zákonem je rozvodný
podnik povinen vykoupit na základě písemné
smlouvy veškerou elektřinu z kombinované výroby
tepla a elektřiny v rozsahu odpovídajícímu
technologické potřebě výroby tepla.
15. Po splnění podmínek
stanovených tímto zákonem je rozvodný
podnik povinen vykoupit na základě písemné
smlouvy veškerou elektřinu vyráběnou
z obnovitelných zdrojů energie (zejména vodní,
větrné, bioplynu, vodíku, sluneční
nebo geotermální energie).
16. Dodávka elektřiny
ve smyslu bodu 14 a bodu 15 této zásady se uskutečňuje
za dohodnutou cenu a nedojde-li k dohodě, za cenu obvyklou,
kterou se rozumí ceny od rozhodujících držitelů
státní autorizace.
17. Účelně
vynaložené náklady spojené s připojením
na veřejný rozvoj ve smyslu bodu 14 a 15 této
zásady nese vlastník zařízení
pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla nebo vlastník
obnovitelného zdroje.
ODŮVODNĚNÍ:
Dodávka elektřiny
musí být zajišťována všem
subjektům za stejných a předem deklarovaných
podmínek vymezených tímto zákonem
a navazujícími obecně závaznými
právními předpisy. Základem smluvního
vztahu mezi držitelem státní autorizace a odběratelem
elektřiny je písemek smlouva. Jelikož elektřina
je zvláštní zboží, je dodávána
za zcela určitých a specifických podmínek,
které jsou ve smlouvě obsaženy. Tyto podmínky
vyplývají jak z fyzikální podstaty
elektřiny, tak i specifik elektroenergetického odvětví.
Vzhledem ke specifickému charakteru elektřiny
(zboží zvláštního druhu - "sui
generis" - které nelze skladovat) a propojenému
systému její výroby, rozvodu a spotřeby,
kde mají prioritu fyzikální zákony,
budou tímto zákonem vymezena technickoprovozní
pravidla, za nichž autorizované osoby a odběratelé
mohou vstupovat do smluvních vztahů. Tato pravidla
budou specifikována v paragrafovaném znění.
Součástí procesu dodávky elektřiny
je i její měření. Návrh předlohy
ukládá držiteli státní autorizace
povinnost zajistit měření a ověřování
správné funkce měřícího
zařízení. Rozvodný podnik musí
zajistit jak měřící zařízení,
tak i jeho zapojení včetně ověřování
správnosti měření na svůj náklad.
Odběratel formou pravidelného poplatku se podílí
pouze na úhradě skutečně vynaložených
nákladů spojených s provozem a
údržbou měřících zařízení.
Odběratel má právo nechat si na svůj
náklad přezkoušet správnost měřícího
zařízení jakoukoliv oprávněnou
organizací dle vlastního výboru. Rozvodný
podnik je povinen pro tento účel zajistit ve stanovené
lhůtě výměnu měřícího
zařízení.
Předloha umožňuje
plné uplatnění drobných živnostenských
výrobců elektřiny tím, že rozvodný
podnik je povinen vykoupit elektřinu od všech drobných
výrobců elektřiny a z obnovitelných
zdrojů. Z výroben kombinované produkce tepla
u elektřiny je tato povinnost omezena rozsahem odpovídajícím
technologické potřebě výroby tepla.
V citlivé otázce ceny je zájem, aby drobný
podnikatel nebyl diskriminován, ale zároveň
aby nebyla nepřiměřeně zatěžována
cena konečnému spotřebiteli (pro podporu
využívání netradičního
zdrojů energie drobnými podnikali je vhodnější
využívání jiné formy pomoci státu).
Kvalitu elektřiny dodávané z malých
výroben je odlišná od dodávky z velkých
zdrojů - není garantována dodávka
výkonu ani z hlediska jeho velikosti, ani z hlediska rozložení
v čase. Proto obvyklá cena se stanovuje z úrovně
nákupní ceny od největšího držitele
státní autorizace vyrábějícího
elektřinu příslušnému rozvodnému
podniku s tím, že rozpory může projednávat
ministerstvo. Dodávka elektřiny z výroben
elektřiny se bude
uskutečňovat na základě smlouvy.
ZÁSADA Č. 18
- ZMĚNA NAPĚTÍ
1. Rozvodný podnik je oprávněn
změnit napětí dodávané elektřiny.
Tuto skutečnost musí prokazatelně oznámit
všem odběratelům a výrobcům,
jichž se změna týká.
2. Změnu napětí
a) v systému velmi vysokého
a vysokého napětí je rozvodný podnik
povinen písemně oznámit všem odběratelům
a výrobcům, jichž se změna týká,
nejméně dva roky před počátkem
roku v němž tato změna má být
provedena, nedohodne-li se s odběrateli na lhůtě
kratší,
b) v systému nízkého
napětí je rozvodný podnik povinen písemně
oznámit všem vlastníkům, nájemcům
nebo správcům připojených nemovitostí
a všem odběratelům, jichž se tato změna
týká, nejméně 1 rok před počátkem
roku v němž tato změna má být
provedena nedohodne-li se s odběrateli
na lhůtě kratší. V této lhůtě
je povinen vyrozumět rozvodný podnik i obecní
a městské úřady, v jejichž územních
obvodech má být změna provedena.
3. Odběratelé jsou
povinni ve stanovené nebo dohodnuté lhůtě
upravit svá odběrná zařízení
a elektrické spotřebiče na svůj náklad
tak, aby vyhovovaly v nových napěťových
podmínkách požadavkům bezpečnosti,
hospodárnosti a technickým normám, jinak
jim může být dodávka přerušena.
ODŮVODNĚNÍ:
Změna napětí
se provádí v zájmu technického rozvoje
s cílem vytvářet spolehlivější
a hospodárnější systémy (např.
přeměna napětí ze 120 V na 220 V a
3 a 6 kV na 22 kV), respektive vytvořit podmínky
pro integraci elektrizační soustavy České
republiky k soustavám států západní
Evropy. Změna napětí je prováděna
zcela vyjímečně.
ZÁSADA Č. 19
- ELEKTRICKÁ PŘÍPOJKA
1. Elektrickou přípojku
bez rozdílu napětí k zařízení
pro veřejný rozvod elektřiny zřizuje
rozvodný podnik a nebo za podmínek jím stanovených
(technické podmínky, místo a způsob
připojení) i jiné fyzické a právnické
osoby. Náklady na zřízení přípojky
hradí ten, kdo potřebu přípojky vyvolal,
pokud se s rozvodným podnikem nedohodne jinak.
2. Elektrická přípojka
začíná odbočením směrem
k odběrateli od zařízení pro veřejný
rozvod elektřiny. Odbočením se rozumí
v elektrické stanici odbočení od spínacích
prvků, popřípadě od přípojnic.
V ostatních případech se za odbočení
považuje odbočení od venkovního nebo
kabelového vedení.
3. Elektrická přípojka
nízkého napětí končí
při venkovním vedení hlavní domovní
pojistkovou skříní, při kabelovém
vedení hlavní domovní kabelovou skříní,
které jsou součástí přípojky.
Hlavní domovní pojistková skříň,
popřípadě hlavní domovní kabelová
skříň se umisťuje na vnější
přístupné straně odběratelovy
stavby, popřípadě na hranici odběratelovy
nemovitosti. Není-li
na odběratelově nemovitosti zřízena
hlavní domovní pojistková skříň,
končí venkovní přípojka nízkého
napětí posledním podpěrným
bodem (střešníkem, konzolou, stožárem
a pod.) umístěným na této nemovitosti.
Podpěrný bod je součástí přípojky.
Není-li na odběratelově nemovitosti zřízena
hlavní domovní kabelová skříň,
končí elektrická přípojka nízkého
napětí na svorkách hlavního jističe
odběrného zařízení.
4. Elektrická přípojka
vysokého a velmi vysokého napětí kančí
při venkovním vedení kotevními izolátory
na odběratelově stanici, při kabelovém
vedení kabelovou koncovkou v odběratelově
stanici; kotevní izolátory jsou součástí
přípojky.
5. Ten, kdo hradí náklady
na vybudování přípojky je jejím
vlastníkem. Vlastnictví přípojky lze
smluvně převést na rozvodný podnik
a to za úplatu v souladu s cenovými předpisy.
6. Vlastník elektrické
přípojky je povinen zajistit její provoz,
údržbu a opravy. Nesmí připustit, aby
se přípojka stala příčinou
veřejného ohrožení.
7. Rozvodný podnik je povinen za úhradu
elektrickou přípojku provozovat a udržovat,
pokud o to její vlastník požádá.
8. Rozvodný podnik je povinen
při zřizování elektrické přípojky
poskytnout odběrateli veškerou potřebnou součinnost.
ODŮVODNĚNÍ:
Zřízení
přípojky elektřiny v souladu s praxí
zemí s rozsáhlou a pokročilou elektrifikací,
pokud se týče krytí nákladů,
je věcí toho, kdo potřebu přípojky
vyvolal. Při vlastní realizaci musí být
zabezpečená odbornost, proto předloha přepokládá,
že přípojku bude provádět odborná
fyzická nebo právnická
osoba, kterou může být i rozvodný podnik.
Předloha počítá s tím, že
přípojka může smluvně přecházet
do vlastnictví rozvodného podniku. Opouští
se dřívější praxe bezúplatného
převodu, což částečně
může vyvozovat určitý tlak na rozvodné
podniky, aby zejména
přípojky nízkého napětí
zřizovaly samy. Jelikož se jedná o vztahově
složitou záležitost, je přípojka
definována s maximální přesností
a vyčerpávajícím způsobem.
ZÁSADA Č. 20
- ODBĚRNÉ ELEKTRICKÉ ZAŘÍZENÍ
1. Odběrné elektrické
zařízení zřizuje a provozuje odběratel.
2. Odběrné elektrické
zařízení připojuje rozvodný
podnik po uzavření smlouvy o dodávce a odběru
elektřiny po splnění připojovacích
podmínek.
3. Na odběrném elektrickém
zařízení, kterým prochází
neměřená elektřina, nesmí odběratel
provádět žádné úpravy
bez předchozího souhlasu rozvodného podniku.
ODŮVODNĚNÍ:
Odběrné elektrické
zařízení je zařízení
odběratele. Předloha podmiňuje jeho připojení
uzavřením smlouvy o dodávce a odběru
elektřiny. Za bezpečnost odběrného
elektrického zařízení odpovídá
výlučně jeho vlastník, z hlediska
vztahu k dodávce, odběratel elektřiny. Vyžaduje
se, aby odběrné zařízení bylo
provedeno odborně tak, aby neohrožovalo bezpečnost
osob, a aby zpětně nezhoršovalo kvalitu dodávky
elektřiny jiným odběratelům.
ZÁSADA Č. 21
- ZVLÁŠTNÍ ODBORNÁ ZPŮSOBILOST
OSOB V ENERGETICE
Montáž, údržbu
a provoz rozvodných zařízení smějí
provádět pouze osoby mající zvláštní
odbornou způsobilost. Podmínky zvláštní
odborné způsobilosti stanoví ministerstvo
vyhláškou.
ODŮVODNĚNÍ:
Elektrizační
soustava má svůj specifický charakter a strategický
význam pro národní hospodářství.
Neodborné provádění, montáže
a údržby rozvodných zařízení
může způsobit škody na lidských
životech a zdraví a vážně ohrozit
i funkčnost ekonomiky. Požadavek zvláštní
odborné způsobilosti
je nezbytný zejména v důsledku aplikování
prací pod napětím. Zvláštní
odborná způsobilost osob pro činnost v energetice
stanovená zvláštním předpisem
nevylučuje, ale naopak předpokládá
i způsobilost stanovenou obecně závaznými
právními předpisy
pro práce na elektrickém zařízení.
Pouze je prohlubuje pro specifické podmínky montáže
a údržby zařízení pro rozvod
elektřiny.
ZÁSADA Č. 22
- OCHRANA ENERGETICKÝCH DĚL
1. Energetická díla
jsou chráněna ochrannými pásmy. Ochranným
pásmem pro účely tohoto zákona se
rozumí prostor v bezprostřední blízkosti
energetického díla, který je určen
k zabezpečení jeho spolehlivého provozu.
2. Ochrana venkovního vedení:
a) Ochranné pásmo venkovního vedení
je vymezeno svislými rovinami vedenými po obou stranách
vedení ve vodorovné vzdálenosti měřené
kolmo na vedení, která činí od krajního
vodiče vedení na každou stranu:
| aa) u napětí nad 1 kV do 35 kV včetně | 10 m |
| ab) u napětí nad 35 kV do 110 kV včetně | 15 m |
| ac) u napětí nad 110 kV do 220 kV včetně | 20 m |
| ad) u napětí nad 220 kV do 400 kV četně | 25 m |
| ae) u napětí nad 400 kV | 35 m |
V lesních průsecích
jsou vlastníci a uživatelé nemovitostí
povinni udržovat volný pruh pozemků o šířce
4 m po jedné straně základů podpěrných
bodů.
b) V ochranném pásmu venkovního vedení
je zakázáno:
ba) zřizovat stavby a konstrukce
nebo umisťovat jiná podobná zařízení
(např. stožáry, věže, antény,
jeřáby, lešení), jakož i uskladňovat
lehce hořlavé nebo výbušné látky,
bb) zřizovat chmelnice
a nechávat stromy nebo keře (dále jen porosty)
růst nad výšku tří metrů.
Ve vzdálenosti nad pět metrů od krajního
vodiče je dovoleno pěstovat porosty do takové
výše, aby se při pádu nemohly dotknout
vodičů vedení,
bc) provádět jiné
činnosti, které by mohly ohrozit venkovní
vedení, spolehlivost a bezpečnost jeho provozu nebo
při kterých by mohla být ohrožena bezpečnost
života nebo majetku (např. odkopy zemin narušující
stabilitu opěrných bodů, navršování
předmětů do nebezpečné výše,
střelba a práce s hořlavinami a výbušninami,
stříkání a postřiky,
hry a cvičení, příjezd vozidel a zařízení
nebezpečně vysokých).
3. Ochrana podzemního vedení
a) u podzemního vedení
o napětí do 110 kV vč. a vedení řídící,
regulační a zabezpečovací techniky
(ovládací, signální a sdělovací)
činí ochranné pásmo 1 m na každou
stranu od krajního kabelu,
b) je-li podzemní vedení
o napětí nad 110 kV, činí ochranně
pásmo 3 m na každou stranu od krajního kabelu,
c) v ochranném pásmu podzemního vedení
je zakázáno:
ca) zřizovat stavby, umisťovat
jiná podobná zařízení nebo
skládky a provádět jiné činnosti,
které by znemožňovaly nebo podstatně
znesnadňovaly přístup k podzemnímu
vedení nebo které by mohly ohrozit spolehlivost
a bezpečnost jeho provozu,
cb) provádět bez
souhlasu provozovatele vedení zemní práce,
které by mohly ohrozit podzemní vedení, spolehlivost
a bezpečnost jeho provozu,
cc) vysazovat trvalé porosty
a přejíždět zvlášť
těžkými mechanismy.
4. Ochrana elektrické stanice
a) ochranné pásmo elektrické stanice je vymezeno
svislými rovinami vedenými ve vodorovné vzdálenosti
30 m kolmo na oplocenou nebo obezděnou hranici objektu
stanice,
b) ochranné pásmo
u stožárové transformovny z vysokého
na nízké napětí je vymezeno vzdáleností
10 m od kraje konstrukce transformovny,
c) v ochranném pásmu elektrické stanice není
dovoleno provádět
činnosti, které by mohly ohrozit spolehlivost a
bezpečnost jejího provozu a údržby nebo
při kterých by mohla být ohrožena bezpečnost
osob nebo majetku.
5. Činnosti v blízkosti
ochranného pásma
a) osoby zřizující
v bezprostřední blízkosti ochranného
pásma stavby nebo provádějící
činnosti, kterými se mohou přiblížit
k energetickým zařízením, oznámí
z hlediska bezpečnosti tuto činnost rozvodnému
podniku a budou dbát jeho pokynu,
b) provozovatelé zařízení
napájených stejnosměrným proudem v
blízkosti ochranného pásma s možností
vzniku bludných proudů způsobujících
poškození podzemního vedení informují
o této skutečnosti rozvodný podnik a po dohodě
s ním realizují opatření k ochraně
podzemního vedení.
6. K ochraně výroben
elektřiny, provozovaných ke dni účinnosti
tohoto zákona, u kterých není ochranné
pásmo stanoveno, se přiměřeně
použijí ustanovení tohoto zákona týkající
se ochranného pásma elektrických stanic.
ODŮVODNĚNÍ:
Význam ochranného
pásma není jenom v tom, že umožňuje
nerušený provoz energetického díla a
tím plynulé zásobování elektřinou.
Je to zároveň důležitý prvek
pasivní bezpečnosti pro cizí osoby a jejich
majetek. Zařazení ochrany energetického díla
do zákona s přímými technickými
vymezeními zvýrazňuje závažnost
celé problematiky
a je v zájmu jak provozovatele tohoto díla, tak
i v zájmu odběratelů. Činností
v ochranných pásmech se rozumí např.
práce s hořlavinami, výbušninami, odkopy
zemin narušujících stabilitu podpěrných
bodů, stříkání a postřiky,
skladování chemických látek aj.
ZÁSADA Č. 23
- NEOPRÁVNĚNÁ VÝROBA ELEKTŘINY,
NEOPRÁVNĚNÉ PROVOZOVÁNÍ ZATÍŽENÍ
PRO VEŘEJNÝ ROZVOD ELEKTŘINY A NEOPRÁVNĚNÝ
ODBĚR ELEKTŘINY
1. Elektřinu ve smyslu
tohoto zákona neoprávněně vyrábí
nebo neoprávněně provozuje zařízení
pro veřejný rozvod elektřiny fyzická
a právnická osoba, která podniká bez
státní autorizace podle zásady č.
3 až 10 tohoto zákona nebo fyzická či
právnická osoba, která poruší
její podmínky. Neoprávněnou výrobou
není ve smyslu tohoto zákona výroba pro vlastní
a osobní spotřebu.
2. Neoprávněným
odběrem elektřiny je:
a) odběr bez uzavřené
smlouvy s rozvodným podnikem nebo v rozporu s uzavřenou
smlouvou
b) odběr elektřiny
z té části zařízení
připojeného na zařízení pro
veřejný rozvod elektřiny, kterou prochází
neměřená elektřina,
c) odběr elektřiny
a její měření měřícím
zařízením, které v důsledku
zásahu odběratele buď odběr vůbec
nezaznamenává, nebo jej zaznamenává
ke škodě rozvodného podniku, popř. je
k měření použito někým
jiným upravené měřidlo nebo opakovaný
odběr a měření elektřiny měřícím
zařízením bez úřední
nebo podnikové plomby,
d) odběr a měření
odebrané elektřiny měřícím
zařízením, které bylo přemístěna
bez souhlasu držitele státní autorizace,
e) odběr elektřiny
z odběrného zařízení jiné
fyzické a právnické osoby bez oprávnění
vydaného podle tohoto zákona,
3. Při neplacení
za odebranou elektřinu je držitele státní
autorizace oprávněn přerušit dodávku
elektřiny ve smyslu zásady č. 9, pouze tehdy,
pokud přes dvojí prokazatelné písemné
upozornění rozvodného podniku odběratel
nezaplatí zálohovou platbu nebo konečné
vyúčtování za odebranou elektřinu.
Dodávka elektřiny může být přerušena
nejdříve po uplynutí 30 dnů od doručení
prvního písemného upozornění.
V druhém upozornění musí být
stanoven konkrétní termín přerušení
dodávky elektřiny.
V případě odebrání měřidla
musí být přítomen držitel státní
autorizace i odběratel.
ODŮVODNĚNÍ:
Pro nezbytnost jednoznačného
výkladu neoprávněnosti výroby, rozvodu
a odběru elektřiny předloha vyčerpávajícím
způsobem definuje jednotlivé případy.
Za účelem určité ochrany spotřebitele
může rozvodný podnik odpojit dlužníka
až po dvojím písemném vyrozumění,
z toho druhé musí být na úrovni statutárního
zástupce podniku a musí v něm být
stanoven termín, kdy v případě nezaplacení
dlužné částky bude
dodávka elektřiny přerušena.

