1.1. Daň z přidané
hodnoty a daň z obratu
Na dani z přidané
hodnoty (DPH) bylo za první pololetí vybráno
36,9 mld Kč, což představuje 41,7 % ročního
rozpočtu.
Tento vývoj lze hodnotit
jako uspokojivý. Nižší než alikvotní
plnění (tj. 50 %) vyplývá z režimu
placení, podle kterého byly úhrady DPH realizovány
prakticky až od února 1993. Vybraných 36,9
mld Kč tedy připadá na.platby za období
od února do konce června a odpovídá
alikvotě pěti měsíců. Kolísání
výnosu v jednotlivých
měsících je i odrazem odpočtů
daně z obratu, umožněných za podmínek
stanovených zákonem u majetku pořízeného
do konce roku 1992.
Nulový výnos DPH
z ledna t.r. byl plně pokryt očekávaným
doplatkem daně z obratu za minulý rok, realizovaným
během ledna a začátkem února. Tento
doplatek představuje 9,0 mld Kč a podle odhadu ministerstva
financí cca 70 % této částky, tj.
6,3 mld Kč má charakter letošní daně
z přidané hodnoty (2,7 mld Kč potom představuje
spotřební daň) [Daň z obratu v
minulém daňovém systému v sobě
zahrnovala jak zdanění obratu, tak i de facto spotřební
daň.]. Daň z přidané hodnoty za
I. pololetí 1993 takto činila 43,2 mld Kč,
což představuje 48,8 schváleného rozpočtu.
Z výnosu prvních
šesti měsíců lze tedy potvrdit, že
výnos DPH na rok 1993 byl stanoven reálně.
Změny vyplývající ze schválené
novely zákona o dani z přidané hodnoty předpokládané
výnosy daně výrazně neovlivní.
1.2. Spotřební
daně
Spotřební daně
představují s ohledem na výsledky prvních
šesti měsíců stabilní a rovnoměrný
rozpočtový příjem. Jejich výnos
činil 16,8 mld Kč, tj. 44,2 % ročního
rozpočtu.
Celkové plnění
za první pololetí je ovlivněno posunem; prvních
inkas v lednu t.r., který se promítl do lednového
výnosu, kdy bylo vybráno pouze 1,3 mld Kč
V dalších měsících činila
průměrná měsíční
inkasa 3,1 mld Kč, což odpovídá očekávaným
měsíčním rozpočtovým
výnosům.
Připočte-li se 2,7
mld Kč z doplatku daně z obratu za minulý
rok k výnosu spotřebních daní, lze
konstatovat, že celkový výnos daní činil
19,5 mld Kč, což odpovídá 51,3 % rozpočtu.,
Dosavadní výsledky
plnění spotřebních daní tak
zakládají předpoklad v podstatě stoprocentního
či mírně vyššího splněn
rozpočtovaného objemu těchto daní
ke konci roku - dopady ze změny sazeb některých
výrobků se vzájemně kompenzují.
1.3. Clo
Na clech bylo od počátku
roku do konce června vybráno 7,2 mld Kč,
což představuje již 96,6 % ročního
rozpočtu.
Mimořádně
příznivý vývoj této položky
vyplývá především z vyššího
než očekávaného objemu dovozů.
V porovnání s 1. čtvrtletím byly však
celní příjmy ve 2. čtvrtletí
zhruba o 0,8 mld Kč nižší. Tento pokles
je dán jednak úhradami cla, které.bylo vyměřeno
ještě v roce 1992, avšak placeno až v 1.
čtvrtletí t.r., a jednak snížením
úrovně celních
sazeb v roce 1993. Doplatek celních povinností z
roku 1992 (dovozní přirážka) představuje
dalších 1,2 mld Kč.
Výsledky za první
pololetí nasvědčují tomu, že
celoroční skutečný výnos cla
bude mnohem vyšší než se původně
uvažovalo.
1.4. Daň z příjmů
právnických osob
Daň z příjmů
právnických osob (DPPO) je po dani z přidané
hodnoty druhým největším daňovým
příjmem a představuje čtvrtinu celkových
příjmů uvažovaných státním
rozpočtem na letošní rok. Její plnění
za prvních šest měsíců se však
zatím jeví jako neproblematičtější.
Z celoročně rozpočtované
částky ve výši 85, 9 mld Kč bylo
do konce června odvedeno 32,8 mld Kč, což je
pouze 38,2 % ročního rozpočtu.
Vývoj DPPO a její
výnos v jednotlivých měsících
je částečné ovlivněn kalendářem
placení této daně, zejména tím,
že zálohy na daně vztahující
se k běžnému měsíci inkasuje
rozpočet převážně až v prvních,dnech
měsíce následujícího.
Pro účely analýz
měsíčních výnosů je
proto třeba eliminovat vliv několikadenního
zpoždění na konci měsíce. Vezme-li
se za rozhodující měsíční
období doba zhruba od 6. do 5. dne následujícího
měsíce, vychází plnění
DPPO takto:
1.1. - 5.2. (leden) | 5,4 mld Kč (z toho 1.2. - 5.2. 4,4 mld) |
6.2. - 5.3. (únor) | 5,7 mld Kč (z toho 1.3. - 5.3. 3,8 mld) |
6.3. - 5.4. (březen) | 7,0 mld Kč (z toho 1.4. - 5.4. 3,8 mld) |
6.4. - 6.5. (duben) | 6,5 mld Kč (z toho 1.5. - 6.5. 3,4 mld) |
7.5. - 4.6. (květen) | 5,4 mld Kč (z toho 1.6. - 4.6. 3,0 mld) |
7.6. - 7.7. (červen) | 6,0 mld Kč (z toho 1.7. - 7.7. 3,0 mld) |
Z těchto údajů
vyplývá, že faktický výnos DPPO,
vztahu jící se k příslušnému
měsíci, je zhruba o 3 - 4 mld Kč vyšší
než její pokladní plnění. Takto
počítáno by ke konci I. pololetí bylo
na této dani vybráno ca 36 mld Kč, tj. cca
42 % rozpočtu.
Pokud by v průběhu
dalších měsíců roku 1993 bylo
dosaženo stejných výnosů, lze předběžně
odhadovat, že výpadek daně by celoročně
činil asi 14 mld Kč.
Nižší inkaso
daně z příjmů právnických
osob je předmětem trvalé pozornosti ministerstva
financí. Podle získaných poznatků
lze říci, že svůj vliv při nepříznivém
plnění této daně sehrává
platební neschopnost velkých podniků, obecná
platební nekázeň při dodržení
zálohové povinnosti některých subjektů,
ale i přístup územních finančních
orgánů při stanovování režimu
placení záloh
plátcem daně (finanční orgány
mohou ze zákona povolit nižší zálohy
na tuto daň).
1.5. Pojistné sociálního
zabezpečení
Pojistné sociálního
zabezpečení činí téměř
30 % celkových rozpočtových příjmů
v letošním roce. Objem částek inkasovaných
ke konci června dosáhl 47,3 mld Kčs, což
je 48,7 % objemu ročního rozpočtu.
Zatímco počátkem
roku vyvolávaly hodnoty vybraného pojistného
určité pochybnosti o splnění rozpočtu,
došlo v průběhu dalších měsíců
ke zlepšení, jak ukazuje následující
přehled:
Doplatky odvodu z objemu mezd
za rok 1992 byly vybrány v celkové výši
4,7 mld Kč. Spolu s těmito doplatky tak činí
celkový objem těchto příjmů
státního rozpočtu ke konci června
52,0 mld Kč, tj. 53,5 % ročního rozpočtu.
Předběžná,
prognóza tedy ukazuje, že výnosy pojistného
(spolu s doplatky odvodu z objemu mezd za rok 1992) s největší
pravděpodobností přesáhnou částku
uvažovanou v rozpočtu, tj. 97,1 mld Kč. Přesnější
odhad závisí na tempu růstu mezd a vývoji
nezaměstnanosti.
1.6. Ostatní daňové
a nedaňové příjmy
Výnosy ostatních
daňových a nedaňových příjmů
roku 1993 činily v prvním pololetí 15,1,
mld Kč, tj. téměř 60 % roční
rozpočtované částky. Jedná
se zejména o odvod silniční daně,
příjmy rozpočtových a příspěvkových
organizací, splátky vládních úvěrů
a poplatky, pokuty a penále placené do státního
rozpočtu. Jejich vývoj v zásadě odpovídá
předpokladům.
2. Plnění výdajů
státního rozpočtu
Z celkových výdajů
rozpočtovaných na letošní rok bylo za
první pololetí vyčerpáno 169,6 mld
Kč, což je 49,6 % ročního rozpočtu.
Tento vývoj v zásadě odpovídá
schválenému státnímu rozpočtu
a jen mírně zaostává za alikvotou
6 měsíců. V dosavadním vývoji
se odráží především pozornost,
která byla výdajové stránce
státního rozpočtu
v I. pololetí věnována, vč. uplatnění
rozpočtové regulace.
Přehled vývoje jednotlivých
druhů výdajů podává následující
tabulka:
v mil. Kč
Leden - červen | Rozpočet 1993 | Skutečnost I. - VI. | Index % |
I. Běžné výdaje | 313 150 | 160 023 | 51,1 |
Transfery podnikem | 25 683 | 10 040 | 39,1 |
Transfery pro obyvatelstvo | 119 650 | 57 727 | 48,2 |
v tom: - státní vyrov. příspěvek | 12 300 | 6 150 | 50,0 |
- řešení nezaměstnanosti | 6 500 | 1 135 | 17,5 |
- dávky soc. zabezpečení | 100 850 | 50 442 | 50,0 |
Veřejná spotřeba státu a obyvatelstva | 131 317 | 73 178 | 55,7 |
v tom: - školství | 34 827 | 16 461 | 47,3 |
- zdravotnictví | 19 072 | 9 698 | 50,8 |
- kultura | 1 900 | 943 | 49,4 |
- obrana a bezpečnost | 37 441 | 19 860 | 53,0 |
- ostatní | 38 077 | 26 712 | 70,2 |
Vládní úvěry | 6 000 | 1 506 | 25,1 |
Dluhová služba | 13 500 | 6 631 | 49,1 |
Dotace do místních rozpočtů | 17 000 | 10 445 | 61,4 |
II. Kapitálové výdaje | 29 050 | 9 612 | 33,1 |
v tom: - investiční výdaje rozp. org. | 17 599 | 4 163 | 23,7 |
- invest.příspěvky přísp.org. | 5 951 | 3 266 | 54,9 |
- investiční dotace podnikům | 5 500 | 2 183 | 39,7 |
Výdaje celkem | 342 200 | 169 635 | 49,6 |
Saldo (+ přebytek, - schodek) | +5 568 |
Z uvedených údajů
je především patrné, že neinvestiční
výdaje státního rozpočtu jsou plněním
na 51,1 % poněkud nad úrovní I. pololetí,
zatímco kapitálové výdaje vykazují
zatím poměrně nízké čerpání
(33,1 %), což je odrazem obvyklého sezónního
vývoje.
Nejvyšší relativní
čerpání se týká zejména
dotací místním rozpočtům, kde
bylo vyčerpáno již 61,4 % ročního
rozpočtu; poskytnutím vyšších dotací
(zejména v 1. čtvrtletí) byl řešen
výpadek vlastních příjmů rozpočtů
měst a obcí z nově zavedených daní,
způsobený opožděným rozúčtováním
těchto příjmů na úrovni územních
finančních orgánů.
Čerpání jednotlivých
druhů výdajů bylo následující:
1. Z objemového i věcného
hlediska jsou významnou položkou rozpočtu transfery
obyvatelstvu zahrnující oblast dávek sociálního
zabezpečení, které představují
v rozpočtu zhruba 120 mld Kč. Plnění
po šesti měsících roku odpovídá
předpokladům, vyčerpáno bylo 48,2
ročního rozpočtu. Úspora spočívá
zejména v nečerpání
prostředků na řešení zaměstnanosti
(dosavadní čerpání činí
pouze 17,5 %, úspora oproti alikvotě cca 2 mld Kč).
Nízké je rovněž čerpání
výdajů na vládní úvěry.
(zatím 25, 1 %), které se řídí
dohodnutým platebním kalendářem.
2. Výdaje na veřejnou
spotřebu obyvatelstva a státu podléhaly v
prvním i druhém čtvrtletí regulaci
stanovené ministerstvem financí jednotlivým
kapitolám. V tzv. "ostatních" výdajích
této skupiny, čerpaných ke konci června
již na 70,2 %, jsou vedle výdajů ostatních
rozpočtových kapitol (cca
12 mld Kč) zahrnuty zejména výdaje kapitoly
Všeobecná pokladní správa, kde rychlejší
čerpání některých položek
ovlivnilo čerpání celkových výdajů
na veřejnou spotřebu nad alikvotních 50 %.
Na vrub této kapitoly je
zejména vytvářen tzv. umořovací
fond, sloužící k plynulému shromažďování
prostředků potřebných v průběhu
roku na dluhovou službu a eliminující nárazy
na výdajovou stránku státního rozpočtu
v období splácení vyúčtovaných
úroků. Na příslušném účtu
byl k 30.6. zůstatek 6,3 mld Kč.
I řada dalších
výdajů kapitoly VPS již přesáhla
alikvotu 6 měsíců - např. dotace na
KBV (1 mld Kč) byly prakticky vyčerpány již
na 100 %, výdaje na vodohospodářské
a ekologické investice (1 mld Kč) na více
než 70 %, apod.
Celková úroveň
výdajů na veřejnou spotřebu státu
byla ovlivněna rovněž čerpáním
zvláštní části rozpočtu
(obrana a bezpečnost); kde bylo do konce června
vyčerpáno 53 % předpokládaných
částek.
3. Z dotací podnikům
v celoroční výši 25,7 mld Kč
bylo zatím čerpáno 10,0 mld Kč, což
představuje 39,1 % ročního rozpočtu.
Z čerpání těchto dotací připadá
nejvyšší podíl na dotace na teplo, na
kterých bylo od počátku roku do konce června
vyplaceno již 36 mld Kč, tedy 90 roční
uvažované sumy. Naopak pomalejší vývoj
je patrný u dotací do agrokomplexu. Průběh
těchto výdajů
má však sezónní povahu a předpokládá
se proto výraznější čerpání
ve třetím a čtvrtém čtvrtletí.
4. K dalším rozpočtově
významným výdajům patří
výdaje na dluhovou službu, týkající
se zejména platby úroků a dalších
výdajů spojených se zadlužeností
státu (celkový rozpočet 13,5 mld Kč).
Z rozpočtovaných výdajů bylo za první
pololetí čerpáno 6,63 mld Kč, tj.
49,1 % ročního rozpočtu. Vzhledem k tomu,
že v době sestavení státního
rozpočtu ještě nebyly plně uzavřeny
problémy s dělením pohledávek a závazků
bývalé federace,
z nichž vyplývají další nároky
na dluhovou službu, ukazují zpřesněné
údaje, že na tuto oblast bude třeba nad rámec
schválený ve státním rozpočtu
vynaložit další prostředky ve výši
2,1 mld Kč.
S ohledem na dosavadní
plnění státního rozpočtu a
potřebu zabezpečit některé nekryté
výdajové položky rozhodla vláda svým
usnesením č. 346/1993 o úpravě státního
rozpočtu o 9,2 mld Kč a o uvolnění
rezerv ve výši cca 1 mld Kč. Podrobnější
komentář k úpravě rozpočtu
je uveden v příloze.
I když výše celkových
výdajů státního rozpočtu ke
konci června ještě nedosáhla 50 % rozpočtované
částky, nebude možno ani ve zbývajících
obdobích roku polevit v pozornosti, kterou je třeba
jejich vývoji věnovat.
3. výsledky rozpočtového
hospodaření ke konci července
Podle bankovních údajů
o pokladním plnění státního
rozpočtu k 31.7.1993 vykazuje státní rozpočet
přebytek z běžného hospodaření
ve výši 5,6 mld Kč. Tento výsledek je
stejný jako v červnu, avšak je třeba,
vidět, že v měsíci červenci je
přebytek státního rozpočtu
zlepšen saldem clearingu plateb mezi ČR a SR, které
činí 2,4 mld Kč, takže reálně
činí přebytek 3,2 mld Kč.
Na výsledku státního
rozpočtu se podílejí jeho příjmy
a výdaje v těchto proporcích:
v mld Kč
Příjmy | |||
Výdaje | |||
Saldo |
I nadále trvá předstih
plnění příjmů před plněním
výdajů, který je zhruba stejný jako
v předchozím období. Zatímco procento
plnění rozpočtových příjmů
předstihuje alikvotu 7 měsíců, plnění
rozpočtových výdajů představuje
zhruba 7/12 ročního předpokladu.
Hlavní druhy příjmů
vykázaly následující plnění:
v mld Kč
Příjmy | Rozpočet 1993 za | Skutečnost leden-červenec 1993 | % plnění |
Příjmy celkem | 342,20 | 204,87 | 59,9 |
z toho: | |||
- daň z přidané hodnoty | 88,40 | 43,29 | 49,0 |
/vč.daně z obratu (70%) | 49,63 | 56,1/ | |
- spotřební daně | 38,00 | 20,42 | 53,7 |
/vč.daně z obratu (30%) | 23,14 | 60,9/ | |
- daně z příjmů | 87,20 | 39,66 | 45,5 |
- clo | 7,50 | 8,59 | 114,6 |
- silniční daň | 4,10 | 2,92 | 71,2 |
- daně z r.1992 | 19,72 | ||
z toho: | |||
- daň z obratu | 9,06 | ||
- ostat.daně 1992 | 10,66 | ||
- pojistně soc.zabezp. | 97,10 | 56,75 | 58,4 |
Vcelku vývoj v plnění
příjmů v měsíci červenci
potvrdil tendence, uvedené v hodnocení výsledků
za I. pololetí. Dosažené výsledky potvrdily
rozhodující význam nově zavedených
daňových příjmů, jakož
i úvahu, podle níž při zachování
dosavadních měsíčních přírůstků
lze předpokládat překročení
celoročně uvažovaných objemů
celkových příjmů státního
rozpočtu v letošním roce.
Výdaje vykazují
následující plnění:
v mld Kč
Výdaje celkem | 342,20 | 199,28 | 58,2 |
z toho: | |||
- neinvestiční dotace | 21,70 | 7,72 | 35,6 |
- investiční dotace | 5,50 | 2,51 | 45,6 |
- invest.výdaje ROPO | 23,55 | 8,73 | 37,1 |
- stát.vyrov.příspěvek a politika zaměst. | 18,80 | 8,16 | 43,4 |
- dotace na teplo | 4,00 | 4,04 | 101,0 |
- výdaje na soc.zabezp. | 100,80 | 59,00 | 58,5 |
- dotace míst.rozpočtům | 17,00 | 12,51 | 73,6 |
- zdravotní pojišťovně | 16,00 | 10,47 | 65,4 |
Celkově byly výdaje
státního rozpočtu v rozpětí
7 měsíců roku čerpány rovnoměrně,
i když z hlediska jednotlivých položek se projevují
některé odchylky, vyvolané. m.j. i sezónními
vlivy.
Vývoj v červenci
potvrdil relativně vysoké čerpání
dotací na teplo (plnění již na 101 %
původního rozpočtu) a oprávněnost
opatření vlády z června t.r., jímž
byly zvýšeny o 1,2 mld Kč.
Rovněž dotace do místních
rozpočtů ve výši 12,51 mld Kč
představují již 73,6 % ročního
rozpočtu (ke konci července tak bylo územním
orgánům poskytnuto v předstihu cca 2,6 mld
Kč).
Čerpání
rezerv státního rozpočtu
Ve státním rozpočtu
na rok 1993 jsou zahrnuty rezervy v celkovém rozsahu 19
727,6 mil. Kč. Jedná se zejména o vládni
rozpočtovou rezervu a dále např. o rezervu
na podporu vývozu, na realizaci záruk, na dluhovou
službu, na řešení sociálních
problémů a výkyvů nezaměstnanosti,
na soudní a mimosoudní rehabilitace a o rezervu
investiční výstavby. Tyto rezervy byly k
30. červnu čerpány ve výši 15
399,1 mil. Kč tj. na 78,1 %.
Z vládní rozpočtově
rezervy, zahrnuté v rozpočtu ve výši
1 429 mil. Kč, bylo za I. pololetí vyčerpáno
zatím 264,7 mil. Kč, především
na
- řešení důsledku pobytu sovětských vojsk | 76,0 mil. Kč |
- dotace na rozhlasové vysílání (usn.vl. č. 41/93) | 67,5 mil. Kč |
- úlevy zdravotně postiženým | 38,2 mil. Kč |
- výdaje spojené s vytýčením hranic (usn.vl. č.581/92) | 14,0 mil. Kč |
- tisk pro národnostní menšiny (usn.vl. č.84/93) | 9,8 mil. Kč |
- daňový a celní informační systém (usn.vl. č.273/93) | 28,1 mil. Kč |
4. Shrnutí
Z dosažených výsledků
rozpočtového hospodaření za I. pololetí
letošního roku a za 7 měsíců
a z prognózy vývoje příjmů
státního rozpočtu do konce roku 1993 vyplývá
i při zcela změněných podmínkách
(zavedení nové daňové soustavy, rozdělení
státu), že celoročně dosažené
příjmy budou o cca 7 až 13 mld Kč vyšší
než uvažoval schválený státní
rozpočet. Potvrzuje
se tedy reálnost krytí zvýšených
výdajů státního rozpočtu schválených
usnesením vlády č. 346 z 23. června
letošního roku.
Vláda však bude i
nadále velmi obezřetně přistupovat
k případným dalším požadavkům
a je odhodlána v zájmu udržení vyrovnaného
rozpočtu přistoupit i k nezbytným rozpočtovým
škrtům, pokud by si to situace ve státním
rozpočtu v průběhu II. pololetí vyžadovala.
V návaznosti na tendence
v plnění státního rozpočtu,
především pak na příznivý
vývoj jeho příjmové stránky,
opírající se o analýzu výsledků
rozpočtového hospodaření za období
od ledna do konce května 1993, předložil ministr
financí vládě České republiky
v červnu t. r. návrh na úpravu výdajů
státního rozpočtu ČR
na letošní rok.
Návrh vycházel z
prognózy vývoje rozpočtových příjmů
do konce roku 1993, která předpokládá
jejich celoroční překročení,
zejména v důsledku poměrně vysokých
příjmů vztahujících se k roku
1992 (s nimiž schválený rozpočet v takovém
rozsahu neuvažoval), ale i z příznivého
plnění příjmů roku 1993 (zejména
cla a některých dalších nedaňových
příjmů); překročení
příjmů se odhaduje na 2 až 4 %, tj.
na 7 až 13 mld Kč.
Tato skutečnost vytváří
předpoklad pro zvýšení výdajů
státního rozpočtu a pro řešení
některých závažných mimořádných
potřeb. Jedná se o potřeby, které
s ohledem na zajištění vyrovnanosti rozpočtu
na letošní rok nebylo možno uspokojit v etapě
jeho přípravy a schvalování, nebo
o potřeby vyvolané složitostí hospodářského
a sociálního vývoje
v průběhu roku.
Proto vláda České
republiky svým usnesením č. 346 ze dne 23.
června 1993 schválila návrh ministra financí
a vyslovila souhlas s úpravou (zvýšením)
výdajů státního rozpočtu na
rok 1993 v celkové výši 10 155 mil. Kč,
které představují:
v mil. Kč | |
- zvýšení výdajů pro kap. ministerstva vnitra | 500 |
- financování výdajů na zabezpečení hranice mezi ČR a SR | 457 |
- zvýšení výdaj pro kap. ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (usn.vl.č.172/93) | 1 000 |
- zvýšení výdajů na dopravu | 1 500 |
- finanční zabezpečení realizace daňové soustavy | 900 |
- zvýšení výdajů na dluhovou službu | 2 100 |
- zvýšení výdajů na investice | 1 000 |
- zvýšení výdajů na ekologii | 500 |
- finanční vypořádání za r. 1992 | 298 |
- dotaci pro a.s. EGAP | 500 |
- novomanželské půjčky | 200 |
- dotaci na teplo | 1.200 |
Z celkové částky
10 155 mil. Kč bude 957 mil. Kč (první dva
tituly zvýšení) kryto použitím
prostředků vládní rozpočtově
rezervy, zbývajících 9 198 mil. Kč
připadá na vrub překročení
rozpočtových příjmů.
Vzhledem k tomu, že touto
úpravou nedochází ke změně
salda příjmů a výdajů státního
rozpočtu, nemusí být úprava schválena
Parlamentem České republiky a v souladu s §
13 zákona ČNR č. 576/90 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice, je provedena v působnosti vlády. Parlament
ČR je o provedené úpravě státního
rozpočtu na rok 1993 informován touto cestou.
Hospodaření okresních
úřadů a obcí skončilo k 30.
červnu přebytkem příjmů nad
výdaji v celkově výši 11,9 mld Kč,
z toho obce vykazují přebytek ve výši
7,9 mld Kč a okresní úřady 4,0 mld
Kč.
Vývoj přebytku hospodaření
místních rozpočtů od začátku
roku ukazuje následující graf:
Hodnocení plnění
příjmů a výdajů je prováděno
ve vztahu k upravenému rozpočtu, který zahrnuje
rozpočtová opatření z června
t.r. a v průběhu I. pololetí poskytnuté
účelové prostředky ze státního
rozpočtu.
Celkové příjmy
územních rozpočtů dosáhly k
30. červnu 1993 47,9 mld Kč, což představuje
plnění již na 91,8 % ročního
rozpočtovaného objemu.
Uvedené vysoké plnění
rozpočtovaných příjmů bylo
způsobeno
- výrazně lepším
plněním příjmů rozpočtových
a příspěvkových organizací.
Příjmy z činnosti rozpočtových
organizaci dosáhly 4, 5 mld Kč; nejvyšší
plnění je u kapitoly školství (1,2 mld
Kč) a týká se příjmů
ze školního stravování. a z pronájmu
školních prostor včetně tělocvičen
a školních hřišť, dále pak
u kapitoly místní hospodářství
(2,1 mld Kč), kde
vyšší nárůst příjmů
plyne z bytového fondu, který je vlastnictvím
obce. Tyto dvě kapitoly tvoří cca 73 % příjmí
z činnosti RO. Odvody příspěvkových
organizací dosáhly ke stejnému datu již
4,7 mld Kč, tj. 95,3 % ročního rozpočtu;
- převodem doplatků
daní z roku 1992 do místních rozpočtů
ve výši 3, 4 mld Kč;
- vyššími převody
finančních prostředků z FRR, které
činily od počátku roku 5,7 mld Kč.
Pokud jde o dotace ze státního
rozpočtu, byl zákonem o státním rozpočtu
České republiky na rok 1993 schválen pro
okresní úřady a obce souhrnný finančních
vztah - dotace ze státního rozpočtu ve výši
17 mld Kč. Z této částky byly okresním
úřadům k 30.6. uvolněny zálohy
v celkové výši 10,4 mld Kč., tj. 61,4
% jejich ročního objemu. Uvolnění
vyšší zálohy mělo
umožnit zajištění plynulého finančního
krytí běžných provozních výdajů
okresních úřadů a obcí, neboť
finanční úřady do tě doby nerealizovaly
v plném,rozsahu převody daňových příjmů,
jejich příjemci jsou místní rozpočty.
Nad rámec schválených dotací ze státního
rozpočtu byly územním rozpočtům
do konce června poskytnuty ze státního rozpočtu
účelové prostředky ve výši
4,2 mld Kč, které jsou využívány
zejména na financováni ekologických staveb,
na protiradonová opatření, na výstavbu
obecních bytů a domů s pečovatelskou
službou, na doplatky družstevní bytové
výstavbě, na úpravu objektů pro Volyňské
Čechy apod.
Zatím nízké
plnění vykazuje daň z nemovitostí,
plněná na 16,2 %. Výnos této daně
byl převeden do rozpočtu obcí prozatím
částečně ve formě zálohy
a skluz by měl být vyrovnán do měsíce
listopadu tohoto roku.
Celkové výdaje za
úhrn okresů byly čerpány na 69,0 %
upraveného rozpočtu, tj. ve výši 36,0
mld Kč. Nejvyšší čerpání
vykazují výdaje na investice rozpočtových
a příspěvkových organizací,
neboť právě zde se projevuje snaha dokončit
rozestavěné stavby ve školství, zdravotnictví,
ekologii atd.
Stav účelových
fondů (zejména FRR) územních rozpočtů
dosáhl k 30.6.1993 výše 4,4 mld Kč.
Vývoj státních finančních
aktiv a pasív ČR v I. pololetí 1993 charakterizují
následující údaje:
v mld Kč
Změna za 1. pololetí 1993 | |||
1.1.1993 | 30.6.1993 | ||
Prostředky ČR na účtech u ČNB | 24,7 | 34,0 | + 9,3 |
v tom: účty charakteru rezerv | 1,5 | 1,8 | + 0,3 |
účelové prostředky z půjčky SAL | 6,2 | 8,5 | + 2,3 |
účelové prostředky z půjčky od ES | 8,9 | 8,9 | - |
účelové prostředky z půjček od G-24 | 6,5 | 6,5 | - |
ostatní účelové a vázané prostředky | 1,1 | 0,8 | - 0,3 |
ostatní prostředky u ČNB | 0,5 | 7,5 | + 7,0 |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 101,7 | 102,9 | + 1,2 |
Zahraniční pohledávky převzaté od ČSOB | 63,6 | 65,9 | + 2, 3 |
Pohledávky z clearingového platebního styku se Slovenskem (aktivum bloku v zúčtovacích XCS) | - | 2,0 | + 2,0 |
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností | 3,9 | 4,1 | + 0,2 |
Pohledávky z návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | 7,1 | 7,0 | - 0,1 |
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | 0,1 | 0,1 | - |
Státní finanční aktiva celkem | 201,1 | 216,0 | +14,9 |
Závazky státu u České národní banky | 58,0 | 51,2 | - 6,8 |
Závazky státu u komerčních bank | 17,6 | 12,1 | - 5,5 |
Vládní závazky vůči zahraničí | 21,7 | 23,8 | + 2,1 |
Zahraniční závazky převzaté od ČSOB | 49,6 | 48,7 | - 0,9 |
Závazky z clearingového platebního styku se Slovenskem (pasivum bloku v zúčtovacích ECU) | - | 2,1 | + 2,1 |
Závazky z emise státních dluhopisů | 16,1 | 24.9 | + 8,8 |
Státní finanční pasíva celkem | 163,0 | 162,8 | - 0,2 |
Saldo státních finančních aktiv a pasív | 38,1 | 53,2 | +15,1 |
z toho: pozice vůči bankovní soustavě | -50,9 | -29,3 | +21,6 |
pozice vůči zahraničí | 97,3 | 99,7 | + 2,4 |
Je zřejmé, že
věřitelská finančně majetková
pozice České republiky se v I. pololetí 1993
zvýšila. Rozhodující vliv mělo
snížení dlužnické pozice státu
vůči bankovní soustavě, které
bylo z části realizováno na vrub zvýšené
emise státních dluhopisů.