Zásada č. 12

Odborný dozor

Orgány odborného dozoru jsou ústav a inspekce.

Orgány odborného dozoru

a) dozírají, zda podnikatelé s vínem a fyzické osoby dodržují povinnosti stanovené tímto zákonem,

b) zjišťují příčiny nedostatků a osoby za ně odpovědné,

c) podle potřeby a povahy zjištěných nedostatků ukládají rozhodnutím způsob a lhůtu k odstranění těchto nedostatků a jejich příčin,

Ústav provádí odborný dozor nad

a) výrobou révových sazenic a jejich uváděním do oběhu,

b) výsadbou vinic a jejich registraci,

c) druhy, množstvím a používáním chemických ochranných přípravků k ošetření vinic včetně dodržování ochranných lhůt.

d) vedením vinohradnické evidence podle zásady č. 11 odst. 1.

Inspekce provádí odborný dozor nad

a) výrobou révového vína včetně jeho jakostního třídění,

b) výrobním omezením ve smyslu zásady č. 7,

c) balením a označováním ve smyslu zásady č. 8

d) oběhem révového vína ve smyslu zásady č. 9

e) skladováním révového vína ve smyslu zásady č. 10

f) vedením vinařské evidence podle zásady č. 11. odst. 6.

Pracovníci orgánů odborného dozoru jsou při plnění svých úkolů oprávnění

a) za účasti podnikatelů s vínem nebo fyzických osob vstupovat do prostorů a výrobních objektů, kde se vinná réva vyrábí, upravuje lahvuje a uvádí do oběhu,

b) požadovat od podnikatelů s vínem nebo fyzických osob potřebná vysvětlení, informace, doklady a jiné písemnosti, nahlížet do nich a pořizovat si z nich potřebné výpisy, požadovat nezbytnou, věcnou osobní a jinou součinnost při těchto úkonech: tato součinnosti je bezplatná,

c) odebírat bez náhrady v nezbytném množství vzorky potřebné k výkonu odborného dozoru.

Pracovníci orgánů odborného dozoru se při výkonu své odborné činnosti prokazují služebním průkazem či pověřením.

Podnikatelé s vínem nebo fyzické osoby jsou povinni umožnit pracovníkům odborného dozoru

a) vstup do prostorů a výrobních objektů, kde se vinná réva pěstuje a množí, hrozny nakupují a zpracovávají, révové víno vyrábí, upravuje lahvuje a uvádí do oběhu,

b) poskytnout potřebná vysvětlení, informace, doklady a jiné písemnosti, nezbytnou věcnou, osobní a jinou součinnost potřebnou k výkonu jejich činnosti včetně kontrolních vzorků.

Zdůvodnění: Zákon řeší celou šíři vinohradnické a vinařské výroby, která se může snadno stát předmětem spekulativních a nedovolených záměrů. Proto je nutné, aby byla přesně vymezena působnost orgánů odborného dozoru a pravomoc pracovníků odborného dozoru.

Zásada č. 13

Zvláštní opatření

Jestliže to vyžaduje ochrana zdraví lidí nebo ochrana spotřebitele před falšovanými a nejakostními výrobky, uloží příslušný orgán dozoru podnikateli s vínem zvláštní opatření uvedená v odstavci druhém a třetím.

Ústav uloží podnikateli s vínem, který vyrábí nebo uvádí do oběhu neuznanou podnožovou révu nebo rouby révy vinné anebo révové sazenice jejich zničení.

Inspekce uloží

a) podnikateli s vínem, který uvádí do oběhu révové víno, které neodpovídá deklarovanému jakostnímu označení podle zásady č. 5 jeho přeřazení,

b) podnikateli s vínem při prokázání zdravotní závadnosti révového vína zákaz uvádění révového vína do oběhu a zvláštní způsob jeho zpracování nebo jeho zničení, nejde-li zdravotní závadnost odstranit zvláštním způsobem zpracování,

c) podnikateli s vínem, který vyrábí nebo uvádí do oběhu víno v rozporu s tímto zákonem, zákaz jeho uvádění do oběhu a nařídit zvláštní způsob jeho zpracování a užití.

Zvláštní opatření lze uložit vedle pokuty podle zásady č 14.

Zdůvodnění: Zvláštní opatření postihují nejzávažnější porušení povinností stanovených tímto zákonem, která zpravidla mají za následek znehodnocení vína, ohrožení lidského zdraví a ohrození postavení vína na světovém trhu. Zvláštními opatřeními vůči těm, kdo porušují nejzávažnější povinnosti, je též sledována ochrana zájmů ostatních podnikatelů s vínem a ochrana zájmu spotřebitele.

Zásada č. 14

Správní delikty podnikatelů s vínem

Ústav uloží podnikateli s vínem, který

a) poruší povinnosti stanovené v zásadě č. 11 odst.1. 3 a 5 pokutu až do výše 100.000, - Kč,

b) poruší povinnosti stanovené v zásadě č. 3 pokutu až do výše 500.000,- Kč.

Inspekce uloží podnikateli s vínem, který

a) poruší povinnosti stanovené v zásadě č. 11. odst. 6 pokutu až do výše 100.000 Kč,

b) poruší povinnosti stanovené v zásadě č. 5. 6. 7. 8. 9 a 10 pokutu až do výše 500.000,- Kč.

Ústav uloží pokutu až do výše 1.000.000,- Kč podnikateli s vínem, který

a) poruší povinnosti podle odstavce prvního opětovně,

b) ztěžuje nebo maří výkon odborného dozoru,

c) neprovede v určené lhůtě jeho rozhodnutí k odstranění nedostatků a jejich příčin,

d) poruší povinnosti nařízené zvláštním nařízením.

Inspekce uloží pokutu až do výše 1.000.000,- Kč podnikateli s vínem, který

a) poruší povinnosti podle odstavce druhého opětovně,

b) ztěžuje nebo maží výkon odborného dozoru,

c) poruší povinnosti nařízené zvláštním opatřením,

d) neprovede v určené lhůtě její rozhodnutí k odstranění nedostatků a jejich příčin.

Správní delikt [ § 2 odst. 1 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů ] podle odstavce třetího písm. a) a odstavce čtvrtého písm. a) byl spáchán opětovně, dopustil-li se ho podnikatel s vínem, kterému byla v posledním roce za jednání podle odstavce prvního nebo druhého uložena pokuta pravomocným rozhodnutím o správním deliktu.

Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.

Pokutu lze podnikateli s vínem uložit do jednoho roku ode dne, kdy orgán odborného dozoru zjistil porušení povinnosti, nejdéle však do tří let od doby, kdy k porušení došlo.

Pokuta je příjmem státního rozpočtu Českého republiky.

Zdůvodnění: Přísnost navržených sankcí má své opodstatnění v ochraně vinohradnictví a vinařství, zejména v ochraně révy vinné před zavlečením nebo šířením nakažlivých chorob nebo škůdců užitkových rostlin (vnější a vnitřní karanténa), v ochraně pravosti odrůdy, v ochraně zdraví lidí před zdravotně závadným vínem a ochraně podnikatelů s vínem před porušováním pravidel dobrého obchodního styku a zásad hospodářské soutěže a ochraně spotřebitele zvláště před poškozováním zdraví zdravotně závadným vínem.

Zásady č. 15

Přestupky

Přestupku na úseku ochrany vinohradnictví nebo vinařství se dopustí fyzická osoba, která

a) stěžuje nebo maří výkon odborného dozoru nebo nevykoná v určené lhůtě jeho rozhodnutí k odstranění nedostatků a jejich příčin,

b) poruší jinou povinnost stanovenou tímto zákonem.

Za přestupek podle odstavce prvního písm. a) a b) lze uložit pokutu do výše 5.000 Kč, za opětovné spáchání přestupku podle odstavce prvního písm. a) a b) lze uložit pokutu do výše 10.000.- Kč. Pokuty ukládá ústav, jde-li o přestupek na úseku vinohradnictví a inspekce, jde-li o přestupek na úseku vinařství.

Přestupek byl spáchán opětovně, dopustí-li se ho fyzická osoba, které byla v posledním roce za předchozí porušení povinnosti podle tohoto zákona uložena pravomocným rozhodnutím pokuta.

Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí o přestupcích a jejich projednávání obecné předpisy [Zákon ČNR č 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).].

Zdůvodnění: Podle ustanovení odstavce 1 budou postihována porušení povinností, které zákon ukládá fyzickým osobám, které se zabývají vinohradnictvím nebo vinařstvím v rozsahu menším než je stanoveno zásadou č. 2 odst. 2 pro podnikatele s vínem.

Zásada č. 16

Vztah ke správnímu řádu

Obecné předpisy o správním řízení [zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)] se nevztahují na ověřování hroznů podle zásady č. 5.

O odvolání proti rozhodnutí ústavu podle tohoto zákona rozhoduje ministerstvo.

Zdůvodnění: Na rozhodování o právech a povinnostech dotčených subjektů se vztahují obecné předpisy o správním řízení s výjimkou uvedenou v textu zásady, která je odůvodněna povahou tohoto úkonu, který je úkonem odborně znaleckým. Druhý odstavec má odstranit pochybnosti o tom, který orgán má rozhodovat o odvolání proti rozhodnutí ústavu.

Zásada č. 17

Ustanovení přechodná

Podnikatelé s vínem i fyzické osoby jsou povinni do 4 měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona oznámit ústavu výměru plochy vinic zřízených před nabytím účinnosti tohoto zákona.

Zdůvodnění: Vzhledem k zásadě č. 12 je třeba zajistit evidenci stávajících vinic, zejména s ohledem na změny vlastnických a nájemních vztahů k půdě.


Ekonomicko právní rozbor

Na území České republiky byla problematika vinohradnictví a vinařství do roku 1918 řešena vinařským zákonem Rakouska-Uherska, který byl recipován ČSR po roce 1918, tak jako většina právních norem Rakouska-Uherska při průběžném doplňování předpisů a pokynů vydávaných úřady na různých stupních státní zprávy a řadou různých doporučení či uzancí vinařských spolků.

Po roce 1945 a zejména přechodem na centrálně řízené hospodářství po roce 1948 hlavním nástrojem k usměrňování kvality surovin i finálních výrobků se stala soustava technických norem. V počátečních letech technické normy v odvětví zemědělství a výživy, tedy i v oblasti vinohradnictví a výroby vína, sehrály určitou pozitivní roli v udržení kvality. Následným prohlubováním direktivního řízení hospodářství až do konce roku 1989 se však řada technických norem stala brzdou vývoje, neboť jejich úroveň se při tvorbě a revizích přizpůsobovala stále klesající hospodářské prosperitě, čímž byl celý proces ještě více prohlubován. V současné době dosud platné technické normy neodpovídají podmínkám tržního mechanismu, ani požadavkům na kvalitu, zakotveným v normách mezinárodních. Z těchto důvodů a v souvislosti i s usnesením vlády ČSFR č. 208/1989 se přistoupilo k úplné přestavbě systému technických norem a k zahájení prací na zákoně o potravinách, jehož součástí bude potravinový kodex, nahrazující technické normy.

Oblast vinohradnictví je dále upravena rámcově zákonem č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby, v platném znění a prováděcí vyhláškou k tomuto zákonu. Tyto právní předpisy jsou v řadě institutů zastaralé a nerespektují specifika vinohradnictví a mnohdy neodpovídají právním předpisům vyspělých zemí Evropského společenství.

Z provedených analýz vyplynulo, že problematika vinohradnictví a vinařství je natolik specifická, že vyžaduje úpravu samostatným zákonem, obdobně jako je tomu v sousedních zemích s vyspělým vinařstvím, např. Rakousko a Itálii.

Zejména se jedná o nutnost zabezpečovat prostřednictvím zákonné normy problematiku vinohradnictví a vinařství v celém průřezu reprodukčního procesu. tj. v regulaci vinohradnictví ve vztahu ke geograficky daným pěstitelským oblastem až po vytvoření předpokladů pro zajišťování výroby kvalitního a zdravotně nezávadného vína. Úprava tohoto okruhu společenských vztahů samostatnou právní normou navazuje na historickou minulost vinohradnictví a vinařství v českých zemích a je v plném souladu se způsobem řešení v mnoha vyspělých zemích, kde dlouholeté poznatky a zkušenosti v oblasti pěstování vinné révy a zpracování hroznů révy vinné i z hlediska falšování kvality vína s negativním dopadem na zdravotní nezávadnost si vyžádaly uplatnění samostatných, podrobně rozpracovaných zákonů.

Z uvedených důvodů byly do předkládaného návrhu zásad zákona zapracovány přesně formulované povinnosti pro výrobu sadbového materiálu - révových sazenic pro výsadbu vinic, chemickou ochranu a ošetřování vinic. Tato ustanovení jsou ustanoveními zvláštními ve vztahu k připravovanému návrhu zásad zákona o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin a vystihují specifičnost vinohradnictví jako jednoho z odvětví pěstování kulturních rostlin. Praxe a hlavně záměry do budoucna si vynucují přísněji řešit otázku vhodnosti a počtu pěstovaných odrůd, neboť zúžení sortimentu je nezbytné.

Šíře technologického prostoru výroby révového vína je velká, ale její využití častěji může být vedeno v negativním směru. To zejména platí v období demonopolizace výroby révového vína, kdy do výroby vstupuje celá řada subjektů. Jedná se zejména o velký počet fyzických osob, které se vinohradnickou a vinařskou výrobou již zabývají, anebo se chtějí zabývat pouze výrobou vinařskou, to je nákupem hroznů, jejich zpracováním, výrobou vína a jeho prodejem.

Proto je nutné vydat vinohradnický a vinařský zákon, který by jasně formuloval povinnosti a zákazy jak pro oblast vinohradskou, tak pro oblast vinařskou. Současně by měl řešit z hlediska administrativně právního i oběh vína. Je též nezbytné upravit působnost orgánů odborného dozoru, jeho práva a povinnosti, které nejsou řešeny v platném právním řádu vyčerpávajícím způsobem.

Návrh zákona by měl zásadním způsobem vyřešit i stávající vymezení jakostních tříd hroznů moštových odrůd révy vinné a révového vína. Do budoucna není možné, aby hlavním kvalitativním ukazatelem pro určení jakostní třídy byla jen odrůda. Rozhodujícím pro kvalitu révového vína musí být stupeň cukernatosti, tj. obsahem cukru ve 100 l révového moštu. Význam odrůdy hned následuje, neboť pouze kvalitní moštové odrůdy dosahují nejvyšší cukernatosti.

Nelze uvažovat s konkurenční schopností naší vinařské produkce na světových trzích, pokud se nepřizpůsobíme světovým trendům, které jsou v naprostém souladu s požadavky zdravotníků. Hlavně jde o výrazné omezení až vyloučení používání řepného cukru pro výrobu kvalitních révových vín. S tím souvisí snížení obsahu cukru a alkoholu ve vínech. Je též nezbytné volit takové technologie fyzikálního ošetření révových vín, které až na oxid siřičitý by vyloučily používání dalších chemických konzervačních činidel.

S těmito vývojovými obtížemi se již evropské vinařství vyrovnalo. Pokud se mu chceme přiblížit, musíme to dokázat také.

Vyspělé vinařské státy v Evropě, právě pro uvedené specifické podmínky vinohradnictví a vinařství, řeší celou šíři této problematiky ucelenou, jednotnou a podrobnou právní normou. Některé státy k této úrovni dospěly na základě vývoje. Jiné, např. sousední Rakousko, ale i Itálie, byly přinuceny vinařský zákon přepracovat do nejhlubších podrobností velkými mezinárodními komerčními tlaky.

Základní povinnosti podnikatelů, ale i fyzických osob, je nezbytné vzhledem k Listině základních práv a svobod stanovit zákonem. Rovněž tak úprava zákonem a prováděcími právními předpisy vydanými na jeho základě bude pro podnikatele mnohem přehlednější než stávající úprava v ČSN a daleko lépe zajistí ochranu jejich práv.

Navrhovaná právní úprava si vyžádá posílení mzdových nákladů o cca 300.000,- Kč ročně, tj. mzdy 3 pracovní inspekce, o které bude posílen odborný dozor při ověřování hroznů.

Tyto náklady na mzdy budou kompenzovány příjmy z této činnosti, které budou příjmem státního rozpočtu.



V Praze dne 7. července 1993




Předseda vlády




Místopředseda vlády a ministr

zemědělství



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP