Rezervy na platové úpravy v rozpočtové sféře a na podporu konsolidace a profesionalizace státní správy

Prostředky jsou určeny k zabezpečení platových úprav ve vyšších tarifních třídách a k realizaci připravovaného zákona o státní službě.

Vládní rozpočtová rezerva

Rezerva vlády je určena na financováni výdajů, které vyplynou z mimořádných požadavků a potřeb nezajištěných ve státním rozpočtu. O použití prostředků rozhodne vláda nebo na základě jejího zmocnění ministr financi.

Strukturální změny

částka je určena na podporu urychleného provedení strukturálních změn hospodářství České republiky včetně případné potřeby na převedení zbrojní výroby na výrobu civilní.

Dotace obchodním organizacím

Rezerva je určena na úhradu cenových rozdílů při prodeji dietních potravin občanům.

Rezerva na financování projektů věd, výzkumu a technologií

částka je určena k účelovému financování projektů rozvoje vědy, výzkumu a technologií s tím, že rezervované prostředky budou následně převedeny ve smyslu ustanovení zákona č. 300/1992 Sb. do příslušné kapitoly.

Projekty branné povahy

Rezerva zabezpečuje financování speciální védy a techniky.

Rezerva na péči o životní prostředí

Rezerva je určena na projekty v rámci Programu péče o životní prostředí podle výběru a uzavřených smluv mezi ministerstvem životního prostředí a řešiteli.

Souhrnné pojištění

Státní rozpočet hradí za rozpočtové organizace zákonné pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla.

Pozemkové úpravy

Rezerva je určena na financování pozemkových úprav dle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a k jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.

Příspěvek politickým stranám

Prostředky jsou určeny v souladu s příslušným zákonem na příspěvky politickým stranám podle výsledků voleb do zastupitelských orgánů.

Zajištění zahraničního zpravodajství a zajištění nové techniky ČTK

česká tisková kancelář není rozpočtovou kapitolou. Proto se dotace na uvedené tituly zajišťují v kapitole VPS.

Zvýšeni majetkové účasti u mezinárodních bank

Jedná se o prostředky na zabezpečení závazků ke zvýšeni účastí na kapitálu (majetku) u mezinárodních bank a jiných finančních institucí, které Česká republika převzala po bývalé čs. federaci. Pro rok 1994 jde o úhrady pro Evropskou banku pro obnovu a rozvoj (EBOR), International Finance Corporation (IFC), International Development Association (IDA) a Multilateral Investement Guarantee Agency (MIGA).

Společenská kontrola BOZP

Podle zákoníku práce provádějí odborové organizace kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví pří práci. Ze zákona vyplývá státu povinnost hradit náklady spojené s touto kontrolou.

Sportovní reprezentace

Prostředky jsou určeny na financování výdajů státní reprezentace pro kapitoly ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ministerstva obrany a ministerstva vnitra dále pro sportovní činnost organizovanou občanskými sdruženími včetně prostředků na zajištění Olympijských her v roce 1994.

Činnost volebních komisí

Rezerva je určena na činnost volebních komisí při komunálních volbách v roce 1994.

Prostředky na materiální vybavení finančních úřadů

Jedná se o prostředky na nákup materiálního vybavení finančních úřadů sledující další zkvalitnění jejich činnosti.

Dopady embarga

Prostředky jsou rezervovány na úhradu ztrát českých organizací v důsledku mezinárodního embarga, uvaleného na oblasti s válečnými konflikty.

Okresní registr evidence obyvatel

Částka je určena na vybudování okresního registru evidence obyvatel.

5. Transfery do zahraničí

Tyto prostředky pokrývají závazky státu pro platby příspěvků mezinárodním organizacím, ve kterých je česká republika členem.

6. Bytová politika

Rezerva zahrnuje prostředky na profinancování stávajících závazků států v oblasti KBV, IBV, DBV, prostředky na obecní byty a půjčky obcím na opravy a modernizaci bytového fondu, prostředky na účast státu v oblasti podpory stavebního spoření dle příslušného zákona a prostředky na sociální vypomoci v úhradě hrubého nájemného u příjmově slabších domácností.

7. Investiční dotace

a) Individuální dotace pro organizace v působnosti okresních orgánů

V důsledku zásadních změn v systému financování organizací v působnosti okresních orgán$, byly již v roce 1993 finanční prostředky na krytí individuálně dotovaných staveb poukazovány ze státního rozpočtu přímo na investorské organizace. Stejný princip financování je uplatněn i v návrhu státního rozpočtu na rok 1994.

b) Systémové dotace na komunální ekologické a vodohospodářské investice

V položce jsou zahrnuty zdroje na krytí akcí komunální ekologie v severomoravském, v severočeském regionu (vč. Sokolovska) a v Praze, včetně drobných vodohospodářských staveb v působnosti územních orgánů. Z této položky budou rovněž hrazeny prostředky na revitalizaci říčních systémů a protiradonová opatření. Finanční prostředky budou uvolňovány na základě konkrétních komplexně připravených projektů.

c) Dotace do dopravní infrastruktury

Vzhledem k výraznému nárůstu prostředků na urychlení výstavby dálnic v roce 1994 není možné v průběhu přípravy rozpočtu detailně konkretizovat z věcného hlediska celou náplň finanční položky směrované na výstavbu dálnic. Proto byla část prostředků vyčleněna do kapitoly VPS s tím, že bude uvolňována pouze na základě projektově a dodavatelsky připravených akcí, respektive jednoznačné konkretizace investičních výdajů. Položka VPS dále zahrnuje prostředky na zabezpečení letového provozu, které mohou být uvolněny na základě rozhodnutí vlády o hospodářsko - právní formě organizace zabezpečující řízení letového provozu.

d) Systémové dotace na investice požární ochrany

V návaznosti na doporučení poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR byly investiční dotace pro požární ochranu vyčleněny z kapitoly ministerstva vnitra do kapitoly VPS, aby tak mohl být zabezpečen jejich transfer přímo do příslušných regionů.

e) Dotace hospodářské mobilizace

Prostředky na hospodářskou mobilizaci jsou zahrnuty v kapitole VPS, neboť se jedná o průřezovou problematiku dotýkající se činnosti několika resortů.

f) Systémové dotace na vybrané okruh investic

Finanční zdroje z této položky budou směrovány na řešení cenových disproporcí na individuálně dotovaných stavbách, především v souvislosti s prokazatelnými inflačními vlivy a dále na urychlení výstavby. V rámci této položky je též vytvořen prostor pro řešení závažných havárií stavebních objektů a opatření spojených s redislokací orgánů státní správy. Rovněž budou v rámci těchto zdrojů pokryty nutné výdaje spojené s vytvářením informačního systému finančních úřadů.

8. Vládní úvěry

Výdaje se týkají pohledávek a závazků vůči zahraničí, které Česká republika převzala k 1. lednu 1993 od bývalé čs. federace spolu s pohledávkami ČSOB v nesměnitelných měnách, které mají obdobný charakter.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP