Rezervy na platové úpravy
v rozpočtové sféře a na podporu konsolidace
a profesionalizace státní správy
Prostředky jsou určeny
k zabezpečení platových úprav ve vyšších
tarifních třídách a k realizaci připravovaného
zákona o státní službě.
Vládní rozpočtová
rezerva
Rezerva vlády je určena
na financováni výdajů, které vyplynou
z mimořádných požadavků a potřeb
nezajištěných ve státním rozpočtu.
O použití prostředků rozhodne vláda
nebo na základě jejího zmocnění
ministr financi.
Strukturální
změny
částka je určena
na podporu urychleného provedení strukturálních
změn hospodářství České
republiky včetně případné potřeby
na převedení zbrojní výroby na výrobu
civilní.
Dotace obchodním organizacím
Rezerva je určena na úhradu
cenových rozdílů při prodeji dietních
potravin občanům.
Rezerva na financování
projektů věd, výzkumu a technologií
částka je určena
k účelovému financování projektů
rozvoje vědy, výzkumu a technologií s tím,
že rezervované prostředky budou následně
převedeny ve smyslu ustanovení zákona č.
300/1992 Sb. do příslušné kapitoly.
Projekty branné povahy
Rezerva zabezpečuje financování
speciální védy a techniky.
Rezerva na péči
o životní prostředí
Rezerva je určena na projekty
v rámci Programu péče o životní
prostředí podle výběru a uzavřených
smluv mezi ministerstvem životního prostředí
a řešiteli.
Souhrnné pojištění
Státní rozpočet
hradí za rozpočtové organizace zákonné
pojištění odpovědnosti za škody
způsobené provozem motorového vozidla.
Pozemkové úpravy
Rezerva je určena na financování
pozemkových úprav dle zákona č. 229/1991
Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a k jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
předpisů.
Příspěvek
politickým stranám
Prostředky jsou určeny
v souladu s příslušným zákonem
na příspěvky politickým stranám
podle výsledků voleb do zastupitelských orgánů.
Zajištění
zahraničního zpravodajství a zajištění
nové techniky ČTK
česká tisková
kancelář není rozpočtovou kapitolou.
Proto se dotace na uvedené tituly zajišťují
v kapitole VPS.
Zvýšeni majetkové
účasti u mezinárodních bank
Jedná se o prostředky
na zabezpečení závazků ke zvýšeni
účastí na kapitálu (majetku) u mezinárodních
bank a jiných finančních institucí,
které Česká republika převzala po
bývalé čs. federaci. Pro rok 1994 jde o úhrady
pro Evropskou banku pro obnovu a rozvoj (EBOR), International
Finance Corporation (IFC), International Development Association
(IDA) a Multilateral Investement Guarantee Agency (MIGA).
Společenská kontrola
BOZP
Podle zákoníku práce
provádějí odborové organizace kontroly
bezpečnosti a ochrany zdraví pří práci.
Ze zákona vyplývá státu povinnost
hradit náklady spojené s touto kontrolou.
Sportovní reprezentace
Prostředky jsou určeny
na financování výdajů státní
reprezentace pro kapitoly ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, ministerstva obrany a ministerstva
vnitra dále pro sportovní činnost organizovanou
občanskými sdruženími včetně
prostředků na zajištění Olympijských
her v roce 1994.
Činnost volebních
komisí
Rezerva je určena na činnost
volebních komisí při komunálních
volbách v roce 1994.
Prostředky na materiální
vybavení finančních úřadů
Jedná se o prostředky
na nákup materiálního vybavení finančních
úřadů sledující další
zkvalitnění jejich činnosti.
Dopady embarga
Prostředky jsou rezervovány
na úhradu ztrát českých organizací
v důsledku mezinárodního embarga, uvaleného
na oblasti s válečnými konflikty.
Okresní registr evidence obyvatel
Částka je určena
na vybudování okresního registru evidence
obyvatel.
5. Transfery do zahraničí
Tyto prostředky pokrývají
závazky státu pro platby příspěvků
mezinárodním organizacím, ve kterých
je česká republika členem.
6. Bytová politika
Rezerva zahrnuje prostředky
na profinancování stávajících
závazků států v oblasti KBV, IBV,
DBV, prostředky na obecní byty a půjčky
obcím na opravy a modernizaci bytového fondu, prostředky
na účast státu v oblasti podpory stavebního
spoření dle příslušného
zákona a prostředky na sociální vypomoci
v úhradě hrubého nájemného
u příjmově slabších domácností.
7. Investiční
dotace
a) Individuální
dotace pro organizace v působnosti okresních orgánů
V důsledku zásadních
změn v systému financování organizací
v působnosti okresních orgán$, byly již
v roce 1993 finanční prostředky na krytí
individuálně dotovaných staveb poukazovány
ze státního rozpočtu přímo
na investorské organizace. Stejný princip financování
je uplatněn i v návrhu státního rozpočtu
na rok 1994.
b) Systémové
dotace na komunální ekologické a vodohospodářské
investice
V položce jsou zahrnuty zdroje
na krytí akcí komunální ekologie v
severomoravském, v severočeském regionu (vč.
Sokolovska) a v Praze, včetně drobných vodohospodářských
staveb v působnosti územních orgánů.
Z této položky budou rovněž hrazeny prostředky
na revitalizaci říčních systémů
a protiradonová opatření. Finanční
prostředky budou uvolňovány na základě
konkrétních komplexně
připravených projektů.
c) Dotace do dopravní infrastruktury
Vzhledem k výraznému
nárůstu prostředků na urychlení
výstavby dálnic v roce 1994 není možné
v průběhu přípravy rozpočtu
detailně konkretizovat z věcného hlediska
celou náplň finanční položky
směrované na výstavbu dálnic. Proto
byla část prostředků vyčleněna
do kapitoly VPS s tím, že bude uvolňována
pouze na základě projektově a dodavatelsky
připravených akcí, respektive jednoznačné
konkretizace investičních výdajů.
Položka VPS dále zahrnuje prostředky
na zabezpečení letového provozu, které
mohou být uvolněny na základě rozhodnutí
vlády o hospodářsko - právní
formě organizace zabezpečující řízení
letového provozu.
d) Systémové
dotace na investice požární ochrany
V návaznosti na doporučení
poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
byly investiční dotace pro požární
ochranu vyčleněny z kapitoly ministerstva vnitra
do kapitoly VPS, aby tak mohl být zabezpečen jejich
transfer přímo do příslušných
regionů.
e) Dotace hospodářské
mobilizace
Prostředky na hospodářskou
mobilizaci jsou zahrnuty v kapitole VPS, neboť se jedná
o průřezovou problematiku dotýkající
se činnosti několika resortů.
f) Systémové dotace na vybrané okruh investic
Finanční zdroje
z této položky budou směrovány na řešení
cenových disproporcí na individuálně
dotovaných stavbách, především
v souvislosti s prokazatelnými inflačními
vlivy a dále na urychlení výstavby. V rámci
této položky je též vytvořen prostor
pro řešení závažných havárií
stavebních objektů a opatření spojených
s redislokací orgánů
státní správy. Rovněž budou v
rámci těchto zdrojů pokryty nutné
výdaje spojené s vytvářením
informačního systému finančních
úřadů.
8. Vládní úvěry
Výdaje se týkají
pohledávek a závazků vůči zahraničí,
které Česká republika převzala k 1.
lednu 1993 od bývalé čs. federace spolu s
pohledávkami ČSOB v nesměnitelných
měnách, které mají obdobný
charakter.