DŮVODOVÁ ZPRÁVA

Obecná část:

Psychologická a psychoterapeutická činnost se během uplynulých padesáti let konstituovala jako svébytná, moderní profese, pracující specifickými prostředky, metodami a technikami, profese, ve které je třeba ke kvalifikované péči o člověka a jeho psychiku získat nemalé odborné předpoklady a zkušenosti. Patří mezi profese, které mohou úrovní svého výkonu významně ovlivnit život člověka, rodiny, či skupiny a - v případě špatné aplikace - duševní zdraví i život významně ohrozit. Psycholog tedy musí svoji činnost vykonávat v rámci určitých pravidel, pod určitým odborným dohledem a garancí. V tom se podobá historickým profesím lékaře, advokáta a duchovního. Lékaři a právníci nebyli nikdy považováni za obchodníky a živnostníky, ale za zvláštní stav. Proto byli sdruženi do zvláštních komor a řídili se zvláštní profesionální etikou, na níž komory dozíraly.

Současné znění živnostenského zákona však explicitně zahrnuje i psychologickou profesi a přitom ji dokonce neřadí ani mezi živnosti vázané či koncesované! Proto je o to nezbytnější výkon této profese podřídit zvláštnímu předpisu. Rovněž probíhající transformace systému poskytování zdravotní a sociální péče vyžaduje zákonnou úpravu poskytování psychologických služeb obdobně jako je tomu u lékařské profese.

V naší zemi se na přípravě podobného zákona intenzivně pracovalo v r. 1968, práce však byly přerušeny ze známých důvodů. Nejen následujících dvacet let, ale vlastně celých 40 let totalitního materialismu byl tento obor z ideologických důvodů potlačován. Plánovité popírání všeho duchovního, duševna jako lidské dimenze, neumožnilo institucionální zakotvení a povědomí o významu a možnostech psychologické profese. Přes tyto nepříznivé podmínky se však obor vyvíjel a profesionalizoval tak, že v kvalitě podstatněji nezaostává za evropskou úrovní. Odborníci jsou připraveni a je jich nyní zapotřebí ve všech oblastech života.

Na rozdíl od jiných profesí, regulovaných obdobnými zákony o profesních komorách, má však psychologie určitá specifika, na která je třeba v obecné části této důvodové zprávy poukázat, protože ovlivňují i podobu zákona, jeho stavbu a rozsah.

1. Činnost psychologů a psychoterapeutů je obtížněji zachytitelná, definovatelná, je vždy do jisté míry abstraktní, jako celý pojem duševna.

Z toho plyne:

a) netradičnost oboru a menší obecné povědomí o něm,

b) klient, pacient, veřejnost má málo klíčů k rozpoznání, zda je psychologická péče (služba) na dobré úrovni.

c) intervence laiků nebo pololaiků je tu pravděpodobnější a přitom nebezpečnější.

2. Škála uplatnění, aplikace: Psychologická péče se může tykat skutečně všech oblastí života občanů. Každá lidská činnost má svůj psychologický aspekt. Proto se během let vyhranila početná škála dnes už zcela samostatných psychologických oborů, často od sebe dosti odlišných. Právě tak je tu běžná pluralita přístupů ke klientovi, existují různé školy, přístupy v léčbě od behaviorálních nácviků až po hlubinnou terapii.

3. Vzdělání: Samo vysokoškolské pregraduální vzdělání představuje pouhý základ, který nezaručuje možnost poskytovat samostatně kvalitní psychologické služby. Psycholog musí mít přinejmenším několikaletou praxi na pracovišti, které odpovídá psychologické specializaci, v níž chce samostatnou činnost či praxi provozovat. Pro některé specializace (psychoterapie,rodinné a manželské poradenství aj.) je zapotřebí speciálního post graduálního vzdělávání teoretického, především však mnoha hodin praktického výcviku, který neposkytují státní instituce, ale specializovaná pracoviště, supervizní týmy, výcvikoví analytici a pod.

Z uvedených tří specifik plynou pro tvorbu zákona následující konsekvence:

1. Ochrana práv klientů, práv občanů před nekvalifikovaným používáním technik a nekvalifikovaným zásahem je tu naprosto zásadním prvkem. Stejně jako u lékařské profese je nezbytné, aby občan měl možnost nechat posoudit kvalitu poskytnuté služby u kompetentní instance, kterou mohou představovat jen psychologové kvalifikovaní v dané specializaci.

2. Psychologové pracují naprosto ve všech rezortech a oblastech státní správy a i když je jich někde výraznější množství, nelze určit garanční ministerstvo. Při tvorbě zákona řešili jsme nakonec tento problém ustavením vládního orgánu.

3. Na jednotlivých úrovních orgánů státní správy nejsou převážnou většinou v řídící a decizní sféře odborníci s adekvátní specializací (na rozdíl např. od rezortu zdravotnictví)

4. Význam a vliv tzv. profesních sdružení (asociací), sdružujících psychology dle oborů, je zde velmi významným prvkem, který musí být promítnut do členění komory i do jejích řádů.

Předkládaný návrh se důsledně drží zásady, že tu jde přenesenou pravomoc, kterou stát deleguje na samosprávnou korporaci. Je zřízena ze zákona, aby působila tam, kde stát nemůže zaručit trvale kvalifikovanou kontrolu, dozor a garanci, nebo kdy je to pro něj výhodnější. Hlavním smyslem komory je orientovat a chránit občana a garantovat profesionálně-etický standard. Bez pomoci komory mohou státní orgány těžko zajistit i odpovídající výcvik a kvalifikaci. Její vznik je i nezbytným prvkem k tomu, aby mohlo dojít k prolomení unitární, regulované, plošné a centrální státní služby, aby se mohla uplatnit pluralita v péči o člověka. Zároveň však stát musí mít kontrolní pravomoc a tu se snažíme v zákoně zaručit. Komora tedy není prestižní, ale pracovní instrument.

Zvláštní část

K § 2:

Psychologickou profesi nelze jednoznačně definovat prostým odvoláním na ustálený pojem pro její mnohotvárnost a netradičnost. Proto i v zahraničních legislativních úpravách bývá vymezován pojem "psychologické činnosti" (např. rakouské zákony o psychologii a psychoterapii), kterou je třeba svěřit speciálně kvalifikovaným odborníkům., na rozdíl od řady činností obdobných,které může ve své práci aplikovat i řada dalších humanitně zaměřených pracovníků (viz dále komentář k § 5).Druhým kritériem pak je stanovení potřebného vzdělání.

K § 3:

Komora bude sdružovat především psychology, absolventy jednooborového studia psychologie na filozofických fakultách českých univerzit a absolventy obdobných vysokoškolských oborů v zahraničí. Je však třeba respektovat současný stav, kdy postgraduálním studiem nebo výcvikem získaly psychologickou kvalifikaci i osoby s jiným výchozím vzděláním. V demokratickém státě není možno zakázat činnosti, u kterých nelze prokázat možné následné poškození druhého občana. Je však třeba občanům umožnit výběr mezi vědecky podloženými a jinými činnostmi. Protože předpokladem pro výkon povolání psychologa není ve všech případech vysokoškolské vzdělání opravňující k používání profesního titulu, na jehož základě by měl občan jistotu odborných předpokladů pro poskytnutí požadovaných služeb, stanoví zákon ochranu profesního označení, jež lze používat pouze po splnění zákonem stanovených podmínek.

K § 4:

Právní řád demokratických zemí obvykle kromě územní samosprávy zákonem ustavuje profesní sdružení v podobě veřejnoprávních korporací, označovaných jako "stavovské komory", aby na ně mohla být přenesena vymezená část státní správy. Profese psychologa patří k těm profesím, v nichž záruku a kontrolu odborného výkonu mohou nést pouze psychologové sami. To je důvodem ke zřízení psychologické komory.

K § 5:

Důvodů pro obligatorní členství v komoře je v případě psychologické profese více. Především je zde (stejně jako u profese lékaře a právníka) nutné dohlížet na dodržování zvláštní profesní etiky. Má-li být psychologickou komorou garantována odborná kvalita poskytovaných psychologických služeb pro občana, který zpravidla sám nemá možnost ji dostatečně posoudit, a nemá-li být dotčeno právo jiných osob poskytovat odborné služby, které však nespadají přímo do oblasti specifického povolání psychologa (např. duchovních, vychovatelů, sociálních pracovníků, kurátorů a pod.)., stanoví zákon jako podmínku pro výkon povolání psychologa členství v komoře. Protože tímto zákonem je chráněno profesní označení, jde u tohoto požadavku ve smyslu odst. (1) zároveň o právo psychologa, kterému po absolvování studia komora nemůže odepřít registraci. Podle odst. (2) dále komora rozhoduje v přenesené působnosti o podmínkách udělení povolení k samostatnému výkonu povolání psychologa, obdobně jako je tomu u lékařské komory. Dikce zákona tedy rozlišuje, že existují dva stupně výkonu povolání psychologa: základní, kdy povolání může vykonávat každý registrovaný člen (některé činnosti však pouze pod supervizí, pod vedením samostatně působícího psychologa) a samostatný výkon profese, k němuž je třeba dalšího a déledobého odborného vzdělání, výcviku a praxe. Pro stručné objasnění pojmů by bylo možno první stupeň označit jako " registrace" druhý jako " licence".

K § 6:

Kromě řádného členství je v komoře uvažováno i mimořádné členství. Mimořádnými členy se mohou stát ti, kdo ještě nevykonávají psychologickou činnost, nebo ti, kdo již tuto činnost nevykonávají. V prvém případě jde hlavně o studenty psychologie, kteří se tímto způsobem blíže seznamují s životem komory. V druhém případě jde o odstranění tvrdosti, kdy současný odchod z profese i z komory by členy komory mohl vést do izolace od jeho kolegů v profesi. Tito lidé mohou být nadále komoře ku prospěchu díky svým profesním a životním zkušenostem.

K § 7:

Komora je samosprávnou korporací s demokratickou strukturou. Každý řádný člen se může podílet na její činnosti, musí však plnit stanovené povinnosti.

K § 8:

Důvěru mezi psychologem a klientem lze zaručit jen tehdy, má-li klient jistotu, že informace, které psychologovi poskytne, nebudou bez jeho souhlasu poskytnuty osobám třetím. Jde o základní zásadu profese. Proto je akcentována tím, že je jí věnován zvláštní paragraf.

K § 9:

Komoře je třeba svěřit řadu pravomocí včetně stanovení kvalifikačních předpokladů pro samostatný výkon povolání psychologa, vlivu na strukturu vzdělávání, garanci užívaných metod a technik. Důvody jsme dostatečně diskutovali v obecné části - kromě odborníků sdružených v jednotlivé profesní asociace není nikoho, kdo by tyto činnosti jednoznačně posoudil a garantoval. Přitom není možno tyto podmínky taxativně stanovit přímo zákonem, protože jednak je tu celá škála psychologických oborů (každý se svými velmi specifickými požadavky na praxi a vzdělání), jednak se bude vzdělávání i kvalifikační předpoklady dynamicky vyvíjet - je tomu tak i v zahraničí. Právě z toho důvodu ovšem je tu nezbytná určitá ingerence státu, jak ji postulujeme v § 23 tohoto zákona.

K § 10:

Zákon vymezuje rozsah a základní pravidla hospodaření s majetkem komory. Hospodaření s příjmy komory je obdobné jako u jiných samosprávných korporací. Bližší podrobnosti stanoví v rámci obecně závazných právních předpisů řád komory. Zákon stanoví explicitně, že výnos pokut je příjmem podpůrného fondu, aby nemohlo dojít k tomu, že komora vylepšuje svou finanční situaci přehnaným ukládáním pokut.

K § 11:

Komora nemá regionální členění. Orgány komory jsou po dohodě psychologické veřejnosti stanoveny tak,aby byly pokryty všechny oblasti činnosti komory.

K § 12:

Valná hromada má práva, která uděluje a deleguje orgánům komory, dává možnost každému členu, aby se vyjádřil k jakémukoliv problému či věci, které se komory a její činnosti týkají. Protože dle odst. (3) je o konání valné hromady včas informován každý člen komory, je na jeho vůli, aby se rozhodl, zda se účastní. Ustanovení věty druhé odst. (5) vylučuje možnost, aby například dvě početně silné profesní skupiny nemohly svou neúčastí zablokovat konání valné hromady a tedy i jakoukoli změnu. Zároveň dosavadní praxe jiných komor ukazuje, že při spokojenosti členů s činností komory valná hromada nebo obdobné shromáždění obtížně dosahuje kvalifikovaného počtu, potřebného pro usnášeníschopnost. Domníváme se, že takto vyhovujeme podstatněji demokratické praxi svobodné účasti a zároveň zabraňujeme možné manipulaci.

K § 13:

Zastupitelstvo je řídícím orgánem komory. Poměrný volební systém pro volbu zastupitelstva zajišťuje, že v něm budou odpovídajícím počtem zástupců reprezentovány zájmy jednotlivých profesních skupin, neboť u psychologické profese mají jednotlivé skupiny podstatně odlišné zaměření i vzdělání.Tomuto požadavku odpovídá i počet členů zastupitelstva.

K § 14 a 15:

Výkonným orgánem komory je prezídium v čele s prezidentem komory. Zároveň jsou i komunikačním orgánem mezi komorou a vládou, resp. všemi rezorty, jichž se psychologická činnost týká. Administrativní práce související s činností komory vykonává podle pokynů prezidenta kancelář komory. Prezident je statutárním zástupcem komory, která vykonává ve vymezeném rozsahu státní správu.

K § 16:

Revizní komise je volena valnou hromadou a kontroluje činnost zastupitelstva a prezídia. Kontroluje plnění úkolů, uložených presídiu a vykonává dohled nad dodržováním právních předpisů a řádů komory. Je vnitřním kontrolním orgánem komory.

K § 17:

Profesní komise je rozhodujícím odborným garančním a konsultačním orgánem komory a orgánů státní správy ve věcech,týkajících se psychologické činnosti. Její stanovisko je zásadní i pro rozhodování prezídia, pokud se jedná o kritéria výkonu profese a udělování licencí. Zastoupení všech psychologických specializací - profesních asociací - v komisi zajišťuje, aby komora mohla reprezentovat zájmy jednotlivých, mnohdy odlišných psychologických odborností na odpovídající úrovni a bez výrazných zásahů jedné psychologické odbornosti do způsobu vykonávání profese odbornosti jiné. V zájmu zachování ingerence státu jsou místa tří členů profesní komise vyhrazena zástupcům státní správy.Nemohou tedy většinou ovlivnit rozhodován v profesních otázkách,účastní se však všech sezení s hlasem rozhodujícím, jsou informováni o dění v komisi a mohou vznášet návrhy i námitky či intervenovat u prezídia.

K § 18:

Čestná rada je orgánem, který postihuje nedodržování etických profesních zásad a odborné kvality výkonu povolání a chrání tím jak klienty, tak i profesní čest komory. Je jediným orgánem komory, který může disciplinárně postihnout člena komory. Proto se její činnost řídí disciplinárním řádem, jehož hlavní zásady jsou stanoveny tímto zákonem (§ 21) a ne předpisy nižší právní síly. Z téhož důvodu je v zákoně formulována i neslučitelnost členství v čestné radě s jinými funkcemi v komoře. Právě tak je stanoven i počet náhradníků, protože mohou nastat případy, kdy může dojít u některého z členů čestné rady k námitkám či obavě z podjatosti nebo konfliktu zájmů. Protože se při řízení před čestnou radou může rozhodovat ve velmi citlivých věcech, stanoví přímo zákon, kdy je k platnému rozhodnutí pro odsuzující nález potřebná kvalifikovaná většina.

K § 19:

Organizační struktura komory a činnost jejích orgánů je dána organizačním řádem komory, který podléhá schválení zastupitelstva. Jeho znění musí být známo i příslušnému vládnímu orgánu. Tentýž postup se použije při každé změně organizačního řádu.

K § 20:

Profese psychologa a psychoterapeuta se u nás kodifikuje poprvé v historii a proto je důležité, aby již od počátku byl zaručen její profesionální a morální kredit ve společnosti. Kodex profesní etiky psychologů bude meritorním předpisem, podle něhož se bude činnost jednotlivců i komory řídit a posuzovat. Proto v současnosti jednotlivé odborné asociace - psychologická profesní sdružení - mají již vypracovány přesné a podrobné etické řády, podle kterých se řídí. Půjde tedy jen o sladění jejich dikce do společného stavovského etického předpisu.

K § 21:

Ze zákona je třeba stanovit základní požadavky a limity disciplinárního řízení, protože se jedná o podstatný zásah do profesní a někdy i osobní cti a vykonávání profese členů komory.Další je ponecháno na interní normě komory. Disciplinární opatření podle odst. (3) písm. d) nelze chápat jako zákaz výkonu psychologického povolání, ale tak, že člen komory bude dále vykonávat psychologickou činnost pod supervizí. Ještě výrazněji je omezena již ze zákona možnost vyloučení z komory.

K § 22:

Psychoterapie je disciplína se zhruba stoletou tradicí. Kvalitativně se liší od postupů somatické medicíny včetně biologické psychiatrie - jde o léčbu psychologickými prostředky. Psychoterapie se tedy uplatňuje výrazně i mimo oblast zdravotnictví,nejde zdaleka jen o léčbu nemocí. Osvojení určitého psychoterapeutického postupu vyžaduje náročný výcvik, je to ovšem vždy stejný výcvik, ať se jedná o kteroukoliv z aplikačních oblastí. Proto jsou v některých evropských státech vypracovány dva zákony - odděleně o psychologické a psychoterapeutické činnosti. V našich podmínkách předpokládáme,že vývoj půjde tímto směrem. Proto jsme profesi psychoterapeuta, která byla původně chráněna dikcí § 3, vyčlenili jako samostatný paragraf v závěru zákona.

K § 23:

Komora je veřejnoprávní korporací, na níž stát přenáší nemalé pravomoci a povinnosti. Domníváme se, že je to na místě a výhodné - pro občany (klienty), pro odborníky i pro stát. Stejně tak je ale na místě, aby si stát zachoval určitou "pojistku", možnost ingerence. Chrání se jí před tím,aby se komora nestala absolutním hegemonem ve smyslu dřívějších ochranářských cechů (chrání její členy před diskriminací i zákazníky před hegemonií komory), dává možnost zasáhnout (i když omezeně), jestliže komora jedná v rozporu s obecně závaznými právními předpisy. Vyváženost výrazné pravomoci odborných korporací a pojistky státu jsou meritorní otázkou vyváženosti mezi zásahem do svobodného trhu a garancí kvality služeb a v našem případě i ochrany zdraví občana.

K § 24:

Zákon stanoví postup, podle něhož bude svolána první valná hromada komory. Protože zde neexistuje instituce ze zákona (garanční orgán státní správy, ani oprávněné sdružení), deklaruje složení přípravného výboru z již existujících a pracujících profesních asociací. Zároveň zákon omezuje platnost osvědčení, povolení a licencí, které byly vydány podle dosavadních právních předpisů - zejména podle živnostenského zákona, který vůbec neřeší problematiku psychologické a psychoterapeutické odbornosti a zodpovědnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP