Přílohy:
Příloha I. -
Informační zpráva o systémech státní
služby v západních demokratických zemích
- k informaci
Příloha II. -
Základní principy prováděcích
předpisů
Zásada č.
1
Tento zákon upravuje právní
vztahy některých státních zaměstnanců
v ministerstvech a některých správních
úřadech při výkonu státní
služby.
Zásada č. 2
Ministerstvo nebo správní
úřad,na který se vztahuje tento zákon,
v němž státní zaměstnanec vykonává
státní službu, se považuje pro účely
tohoto zákona za služební úřad.
Zásada č. 3
Státním zaměstnancem
podle tohoto zákona se rozumí ten, kdo je v právním
vztahu ke státu na základě tohoto zákona
a vykonává státní službu v příslušném
oboru státní služby, jestliže není
z rozsahu působnosti tohoto zákona vyloučen.
Správním úřadem
se rozumí pro účely tohoto zákona
úřad, který je podle zvláštního
zákona
a) jiným ústředním
orgánem státní správy, nebo
b) orgánem státní správy, anebo
c) orgánem, který
plní státní záležitosti:
ca) Kancelář prezidenta
republiky,
cb) Úřad vlády,
cc) Úřad pro legislativu
a veřejnou správu,
cd) Ústavní soud,
ce) soud,
cf) prokuratura,
cg) Vězeňská
služba.
Oborem státní služby
se pro účely tohoto zákona rozumí
odborný úsek plnění úkolů
státní správy nebo plnění státních
záležitostí, které státní
zaměstnanec ve služebním úřadu
vykonává, jestliže jeho služba zahrnuje
a) řízení,
nebo
b) rozhodování, nebo
c) kontrolu, nebo
d) podíl na řízení,
rozhodování nebo kontrole.
Za plnění státních
záležitostí podle předchozího
odstavce se považuje též státní
služba státních zaměstnanců,
kteří zabezpečují uplatňování
právních vztahů státních zaměstnanců
podle tohoto zákona v osobním úřadu.
Úřad pro legislativu
a veřejnou správu stanoví vyhláškou
odborné úseky oborů státní
služby podle tohoto zákona.
Zásada č. 4
Tento zákon se nevztahuje na
a) vojáky z povolání,
b) příslušníky
Policie České republiky,
c) příslušníky
Bezpečnostní a informační služby
České republiky,
d) příslušníky
Vězeňské služby,
e) příslušníky
železniční policie,
f) soudce a asistenty Ústavního soudu,
g) soudce a justiční
čekatele,
h) soudní tajemníky,
ch) ústavní funkce:
těmito funkcemi se pro účely tohoto zákona
rozumí poslanci a senátoři Parlamentu, prezident
republiky, členové vlády, prezident, viceprezident
a členové Nejvyššího kontrolního
úřadu,
i) ředitele Bezpečnostní
a informační služby České republik,
j) zaměstnance České
národní banky,
k) prokurátory, vyšetřovatele
prokuratury a právní čekatele prokuratury,
l) ty, kteří pracují
ve služebních úřadech, ale neplní
úkoly státní správy ani neplní
státní záležitosti.
Politickými funkcemi se
pro účely tohoto zákona rozumějí
funkce, které obsazuje podle zvláštních
zákonů
a) Parlament, nebo
b) prezident republiky s výjimkou
vedoucích pracovníků Kanceláře
prezidenta republiky; tato výjimka se nevztahuje na vedoucího
Kanceláře prezidenta republiky, anebo
c) vláda.
Za politické funkce se
pro účely tohoto zákona nepovažují
funkce přednosty okresního úřadu,
hlavního hygienika České republiky jakož
ani zástupci vedoucího ústředního
orgánu státní správy.
Odůvodnění
k zásadám č. 1 až 4:
Předmět a rozsah
platnosti navrhovaného zákona vyplývá
z čl. 79 odst. 2 ústavního zákona
č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.
Z uvedeného ustanovení vyplývá, že
právní poměry státních zaměstnanců
v ministerstvech a jiných správních úřadech
upravuje zákon.
Z Ústavou České
republiky daného vymezení vyplývá,
že návrh zákona se nemá vztahovat na
všechny státní zaměstnance, např.
na ty, na které se vztahují ustanovení o
služebním poměru (zákon ČNR č.
186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků
Policie České republiky, ve znění
pozdějších předpisů nebo zákon
č. 76/1959 Sb., o některých služebních
poměrech vojáků, ve znění pozdějších
předpisů - úplné znění
č. 361/1992 Sb. anebo zákon č. 230/1992 Sb.,
o Federální železniční policii
- posledně cit. zákon platí
jen do 31.12.1993), na pracovníky ve veřejné
správě, např. učitele nebo pracovníky
státních drah, ale ani na pracovníky obcí,
i když podle zvláštních předpisů
na základě přenesené působnosti
vykonávají státní správu.
Užší zaměření
platnosti návrhu zákona lze dovodit též
z Programového prohlášení vlády,
podle něhož má být připraven
z důvodu zkvalitnění výkonu státní
správy zákon o právním postavení
pracovníků státní správy.
Návrh zákona se nebude vztahovat ani na ty fyzické
osoby, které budou z rozsahu jeho
platnosti výslovně vyloučeny.
Návrh zákona vychází
z předpokladu,že se nebude vztahovat na všechny
zaměstnance, kteří působí v
ministerstvu nebo i jiném správním úřadu,
ale jen na ty státní zaměstnance, jejichž
státní služba bude zahrnovat činnosti
uvedené v zásadě č. 3. Tzn., že
pomocní a obslužní pracovníci ministerstev
nebo jiných správních úřadů,
např. řidiči, korespondentky, údržbáři,
uklízečky,nebudou režimu navrhovaného
zákona podléhat.Totéž se bude týkat
např. poradců ministra nebo poradců předsedy
vlády.
Podle navrhovaného zákona
- na rozdíl od dosavadního pracovněprávního
pojetí - má být právní vztah
státního zaměstnance (státně
zaměstnanecký poměr) zakládán
ke s tátu, jako veřejnoprávní, nikoli
jako dosud k určitému státnímu orgánu,
který je nositelem pracovněprávní
subjektivity. Proto musí být ministerstvo nebo
jiný správní úřad pro účely
tohoto zákona považováno za služební
úřad. Bude však nadále disponovat
i pracovněprávní subjektivitou, protože
bude zaměstnávat též pracovníky,
např. v pracovním poměru. V něm bude
státní zaměstnanec zařazen a bude
v něm vykonávat státní službu
v příslušném oboru státní
služby.
Ministerstvy, v jejichž
čele je člen vlády jsou podle právního
stavu vyplývajícího ze zákona ČNR
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, ve znění pozdějších
předpisů:
- ministerstvo zahraničních
věcí,
- ministerstvo obrany,
- ministerstvo hospodářství,
- ministerstvo průmyslu
a obchodu,
- ministerstvo pro hospodářskou
soutěž,
- ministerstvo financí,
- ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci,
- ministerstvo školství
mládeže a tělovýchovy,
- ministerstvo kultury,
- ministerstvo práce a
sociálních věcí,
- ministerstvo zdravotnictví,
- ministerstvo spravedlnosti,
- ministerstvo vnitra,
- ministerstvo zemědělství,
- ministerstvo životního
prostředí,
- ministerstvo dopravy.
Ministerstva jsou podle zákona
ČNR č.2/1969 Sb., ve znění pozdějších
předpisů ústředními orgány
státní správy.
Jiné správní
úřady:
Ústřední
orgány státní správy,
v jejichž čele není člen vlády,
sou podle dosavadního právního stavu vyplývajícího
ze zákona ČNR č. 2/1969 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zákona
ČNR č. 359/1992 Sb. o zeměměřických
a katastrálních orgánech, zákona ČNR
č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
ve znění pozdějších předpisů
a zákona ČNR č. 14/1993 Sb., o opatřeních
na ochranu průmyslového vlastnictví:
- Český úřad
zeměměřický a katastrální,
- Český statistický
úřad,
- Český báňský
úřad,
- Český úřad
bezpečnosti práce,
- Česká komise pro
vědecké hodnosti,
- Úřad průmyslového
vlastnictví,
- Správa státních
hmotných rezerv (zákon č. 97/1993 Sb., o
působnosti Správy státních hmotných
rezerv),
- Státní úřad
pro jadernou bezpečnost.
Orgány státní správy v oblasti
technické normalizace, metrologie a státního
zkušebnictví (Úřad
pro technickou normalizaci, Český metrologický
institut a Český institut pro akreditaci - zákon
ČNR č.20/1993 Sb., o zabezpečení výkonu
státní. správy v oblasti technické
normalizace, metrologie a státního zkušebnictví).
Orgány státní
správy v oblasti puncovnictví a zkoušení
drahých kovů
(Puncovní úřad - zákon ČNR
č. 19/1993 Sb., o orgánech státní
správy České republiky v oblasti puncovnictví
a zkoušení drahých kovů).
Statistické orgány
(Městská statistická správa hl. m.
Prahy, krajské statistické orgány a okresní
statistické orgány; zákon ČNR č.
278/1992 Sb., o státní statistice).
Okresní úřady
(zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících, ve znění
pozdějších předpisů - úplné
znění č. 403/1992 Sb.).
Okresní vojenské správy
(zákon č. 92/1949 Sb., branný zákon,
ve znění pozdějších předpisů).
Česká inspekce
životního prostředí
(zákon ČNR č. 282/1991 Sb., o České
inspekci životního prostředí a její
působnosti v ochraně lesa, zákon ČNR
č. 311/1991 Sb., o státní správě
v odpadovém hospodářství, zákon
ČNR č. 389/1991 Sb., o státní správě
ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování).
Územní finanční
orgány (zákon
ČNR č.531/1990 Sb., o územních finančních
orgánech, ve znění pozdějších
předpisů).
Česká obchodní
inspekce (zákon
ČNR č.64/1986 Sb., České obchodní
inspekci, ve znění zákona ČNR č.240/1992
Sb. - úplné znění č. 45/1992
Sb.).
Zeměměřické
a katastrální inspektoráty a katastrální
úřady
(zákon ČNR č. 359/1992 Sb.).
Obvodní báňské
úřady (zákon
ČNR č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších
předpisů).
Úřad práce
(zákon ČNR č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti
a působnosti orgánů České republiky
na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů).
Česká správa
sociálního zabezpečení, okresní
správy sociálního zabezpečení
(Pražská správa sociálního zabezpečení)
(zákon ČNR č.582/1991 Sb., o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů),
Česká energetická
inspekce (zákon
č. 88/1987 Sb.,o státní energetické
inspekci).
Hlavní hygienik České
republiky a krajští hygienici
(zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, ve znění pozdějších předpisů).
Státní veterinární
správa České republiky, okresní veterinární
správy, Městská veterinární
správa pro hl. m. Prahu a městské veterinární
správy statutárních měst
(zákon ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti
orgánů veterinární péče,
ve znění pozdějších předpisů
- úplné znění č. 475/1991 Sb.).
Česká zemědělská
a potravinářská inspekce
(zákon ČNR č. 63/1986 Sb., o České
zemědělské a potravinářské
inspekci).
Česká inspekce
pro šlechtění a plemenitbu hospodářských
zvířat
(zákon ČNR č. 240/1991 Sb., o šlechtění
a plemenitbě hospodářských zvírat).
Soustava celních orgánů
(Generální ředitelství cel oblastní
celní úřady a celní úřady
- zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní
zákon, ve znění zákona ČNR
č. 35/1993 Sb.)
Jinými správními
úřady pro účely navrhovaného
zákona, protože se podílejí na plnění
státních záležitostí anebo přípravou
podkladů pro plnění státních
záležitostí, mají být:
- Kancelář prezidenta
republiky (zákon
č. 114/1993 Sb., o Kanceláři prezidenta republiky)
- Úřad vlády,
- Úřad pro legislativu
a veřejnou správu,
(v tomto a v předchozím případě
jde o zákon ČNR č. 2/1969 Sb., ve znění
pozdějších předpisů),
- Ústavní soud, soudy, Státní zastupitelství
(podle dosavadního právního stavu - prokuratura
(Ústava České republiky),
- Vězeňská
služba (zákon
ČNR č. 555/1992 Sb., o Vězeňské
službě a justiční stráži
České republiky).
Personálně jsou
vedle fyzických osob ve služebním poměru
vyloučeny tyto fyzické osoby:
- soudci a asistenti Ústavního soudu,
- soudci a justiční
čekatelé (jejich
právní poměry upravuje zákon č.
335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění
pozdějších předpisů a zákon
č. 412/1991 Sb., o kárné odpovědnosti
soudců, ve znění zákona č.
22/1993 Sb. a zákoník práce),
- poslanci a senátoři
Parlamentu, prezident republiky a členové vlády
(upraveno Ústavou České republiky, zákonem
ČNR č. 36/1989 Sb., o poslancích České
národní rady, ve znění pozdějších
předpisů, zákonem ČNR č. 37/1990
Sb., o platu a náhradách poslanců České
národní rady, a zákonem ČNR č.
10/1593 Sb., o státním rozpočtu České
republiky na rok 1993, o změně a doplnění
některých dalších předpisů),
- prezident, viceprezident
a členové Největšího kontrolního
úřadu
(Ústava České republiky).
Dále jsou personálně
vyloučeni:
- zaměstnanci České
národní banky
(jejich právní poměry upravuje zákoník
práce a zákon ČNR č. 6/1993 Sb., o
České národní bance),
- prokurátoři,
vyšetřovatelé prokuratury a právní
čekatelé prokuratury
(Ústava České republiky předpokládá
v čl. 80 existenci Státního zastupitelství:
právní poměry prokurátorů,
vyšetřovatelů prokuratury a právních
čekatelů prokuratury upravuje dosud zákon
č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve znění
pozdějších předpisů a zákoník
práce),
Navrhuje se v příslušných
zásadách řešit právní
poměry fyzických osob v politických funkcích
právní úpravou státní služby
dočasné (zásada č. 16 odst. 2).
Politickými funkcemi
podle vymezení navrhovaného v zásadě
č. 4 by podle dosavadních zvláštních
předpisů byly:
- předseda Státní
komise pro vědecké hodnosti a členové
této komise, které podle zákona č.
53/1964 Sb. jmenuje a odvolává vláda,
- předseda Úřadu
průmyslového vlastnictví, kterého
podle zákona ČNR.č. 14/1993 Sb. jmenuje a
odvolává vláda,
- předseda Českého
statistického úřadu, kterého podle
zákona ČNR č. 278/1992 Sb. jmenuje a odvolává
Parlament,
- 1. místopředseda
a další místopředsedové Českého
statistického úřadu, které podle téhož
zákona jmenuje a odvolává vláda,
- předseda Českého
úřadu zeměměřického
a katastrálního kterého podle zákona
ČNR č. 359/1992 Sb. jmenuje a odvolává
vláda,
- předseda Českého
báňského úřadu, kterého
podle zákona ČNR č. 61/1988 Sb., ve znění
pozdějších předpisů jmenuje a
odvolává vláda,
- předseda Českého
úřadu bezpečnosti práce, kterého
jmenuje a odvolává vláda,
- ředitel Bezpečnostní
a informační služby České republiky,
kterého podle zákona ČNR č. 527/1992
Sb., o Bezpečnostní a informační službě
České republiky jmenuje Parlament: tento zákon
má platnost jen do 31.12.1993. V daném případě
podle zvoleného přístupu jde o politickou
funkci, která je však vyloučena
již podle zásady č. 4,
- Vedoucí Kanceláře
prezidenta republiky, který je v čele Kanceláře
prezidenta republiky, kterého podle zákona č.
114/1993 Sb. jmenuje a odvolává prezident republiky,
- vedoucí Úřadu
vlády, kterého podle zákona ČNR č.
2/1969 Sb., ve znění pozdějších
předpisů jmenuje a odvolává vláda,
- ředitel Státního
úřadu pro jadernou bezpečnost, kterého
jmenuje a odvolává vláda.
Podle právních
předpisů existují jiné správní
úřady, na které by se měl navrhovaný
zákon vztahovat a v jejichž čele jsou vedoucí,
které jmenují a odvolávají příslušní
ministři, vedoucí ústředních
orgánů státní správy, ministerstva,
ústřední orgány státní
správy a nižší jim podřízené
orgány. Jedná se o:
- předsedu Úřadu
pro technickou normalizaci, kterého jmenuje a odvolává
ministr hospodářství (zákon ČNR
č. 20/1993 Sb.),
- ředitele Puncovního
úřadu, kterého jmenuje a odvolává
ministr průmyslu (zákon ČNR č. 19/1993
Sb.),
- ředitele Městské
statistické správy hl. m. Prahy a ředitele
krajské statistické správy, kterého
jmenuje a odvolává předseda Českého
statistického úřadu,
- ředitele okresní
statistické správy, kterého jmenuje a odvolává
ředitel krajské statistické správy,
do jejíhož obvodu okresní statistická
správa patří: v tomto a v předchozím
případě jde o zákon ČNR č.
278/1992 Sb.,
- ředitele České
inspekce životního prostředí, kterého
jmenuje a odvolává ministr životního
prostředí (zákon ČNR č. 282/1991
Sb.),
- ústředního
ředitele České obchodní inspekce (zákon
ČNR č.64/1986 Sb., ve znění zákona
ČNR č. 240/1992 Sb. - úplné znění
č. 425/1992 Sb.),
- ředitele zeměměřického
a katastrálního inspektorátu a ředitele
katastrálního úřadu, které
jmenuje a odvolává předseda Českého
úřadu zeměměřického
a katastrálního (zákon ČNR č.
359/1992 Sb.),
- ředitele finančního
ředitelství, kterého jmenuje a odvolává
ministr financí,
- ředitele finančního
úřadu, které jmenuje a odvolává
ředitel finančního ředitelství;
v tomto a v předchozím případě
jde o zákon ČNR č. 531/1990 Sb., ve znění
pozdějších předpisů,
- předsedu obvodního
báňského úřadu, kterého
jmenuje a odvolává předseda Českého
báňského úřadu (zákoník
práce),
- ředitele úřadu
práce, kterého jmenuje a odvolává
ministr práce a sociálních věcí
(zákon ČNR č. 9/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů,
- ředitele České
správy sociálního zabezpečení,
kterého jmenuje a odvolává ministr práce
a sociálních věcí (zákoník
práce),
- ředitele okresní
správy sociálního zabezpečení
(ředitele Pražské správy sociálního
zabezpečení), které jmenuje a odvolává
ředitel České správy sociálního
zabezpečení (zákoník práce),
- ústředního
ředitele Státní veterinární
správy, kterého jmenuje a odvolává
ministr zemědělství a ředitelé
okresních a městských veterinárních
správ, které jmenuje a odvolává ústřední
ředitel Státní veterinární
správy (zákon ČNR č. 108/1987 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů;
úplné znění č. 475/1991 Sb.,
- hlavního inspektora Státní
energetické inspekce, kterého jmenuje a odvolává
ministr průmyslu a obchodu (zákon č. 88/1987
Sb., o státní energetické inspekci, a zákon
ČNR č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších
předpisů,
- krajského inspektora Státní energetické
inspekce, kterého jmenuje a odvolává hlavní
inspektor státní energetické inspekce,
- okresního hygienika,
kterého jako svůj orgán do funkce ustavuje
a z ní odvolává okresní úřad,
- krajského hygienika, kterého jmenuje a odvolává
ministr zdravotnictví,
- ústředního
ředitele České zemědělské
a potravinářské inspekce, kterého
jmenuje a odvolává ministr zemědělství
a ústředního ředitele krajského
inspektorátu, kterého jmenuje a odvolává
ústřední ředitel České
zemědělské a potravinářské
inspekce (zákon ČNR č. 63/1986 Sb.),
- ředitele České
inspekce pro šlechtění a plemenitbu hospodářských
zvířat, kterého jmenuje a odvolává
ministr zemědělství (zákon ČNR
č. 240/1991 Sb.) a
- generálního ředitele
cel a jeho náměstka, které jmenuje a odvolává
ministr financí, ředitele oblastního celního
úřadu, kterého jmenuje a odvolává
generální ředitel cel a ředitele celního
úřadu, kterého jmenuje a odvolává
generální ředitel cel na návrh oblastního
celního úřadu (celní zákon).
Zásada č. 5
Osobním úřadem
se pro účely tohoto zákona rozumí
organizační jednotka služebního úřadu,
v němž státní zaměstnanec vykonává
státní službu. Osobní úřad
zabezpečuje uplatňování právních
vztahů státních zaměstnanců
podle tohoto zákona.
Osobním úřadem
vedoucího služebního úřadu je
osobní úřad jeho nadřízeného
služebního úřadu.
Nemá-li služební
úřad nadřízený služební
úřad, je osobním úřadem vedoucího
služebního úřadu Úřad
pro legislativu a veřejnou správu.
Osobním úřadem
pro přednosty okresních úřadů
je ministerstvo vnitra.
Osobním úřadem
vedoucího služebního úřadu, kterým
je okresní vojenská správa, je ministerstvo
obrany.
Vláda stanoví nařízením,
v kterých případech a za jakých podmínek
plní úkoly osobního úřadu jiný
služební úřad, nez ten, v němž
státní zaměstnanec vykonává
státní službu.

