Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpetaci poslance Tomáše Štěrby na
místopředsedu vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe a ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Přílohy jsou k dispozici v organizačním
odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny.
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády ČR
a ministr zemědělství
a
vážený pan
Ing. Jiří Skalický
ministr pro správu národního majetku
a jeho privatizaci
prostřednictvím pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
V Praze dne 27. 10. 1993 |
Vážený pane místopředsedo, vážený
pane ministře,
jako poslanci, i jako člověku mi leží
na srdci úspěšný průběh
restitučního procesu, který považuji
obsahově za velmi významný pro transformaci
našeho hospodářství do tržní
podoby a nanejvýš spravedlivý z hlediska náprav
křivd komunistického režimu. Na druhé
straně však nelze nevidět určité
negativní jevy, které celý proces, zejména
v souvislosti s probíhající privatizací,
provázejí. Existuje mnoho případů,
kdy restituované majetky, zejména ty které
mají výrobní charakter, byly v době
od jejich znárodnění do okamžiku restituce
rozšířeny. Kvalitativní charakter takového
rozšíření ponechávám stranou.
Je však logické, že, restituenti, a zejména
ti, kteří hodlají navázat na výrobní
tradice navracených podniků vlastní podnikatelskou
činností, sami mají zájem o privatizační
převod nemovitostí a zařízení,
o které byly původně zabrané majetky
rozšířeny, a to ať již formou podání
privatizačního projektu nebo formou přímého
prodeje. Bylo by skutečně asi nesmyslné komplikovat
podnikatelskou činnost lidí, kteří
jsou ochotni budovat český průmysl, a to
i za cenu nemalých investic do zdevastovaných podniků.
O to je více zarážející, když
v takovém procesu dochází ke zbytečným
komplikacím znamenajícím časové,
a tím i finanční ztráty jak pro potencionální
investory, tak i pro stát. Problémy, o kterých
jsem hovořil mohu dokumentovat na konkrétním
případu.
Dostalo se mi informací o komplikacích spojených
s restitucemi a privatizací dotýkajících
se části podniku Briliant - Nova a. s. Mochov -
výrobního závodu Mochov.
Dne 16. 7. 1991 byla na Ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci podána výzva k vydání
věci dle § 47 zák. č. 92/1991 Sb. směřující
k vydání majetku ve smyslu zákonů
o mimosoudních rehabilitacích (č. 87/1991
Sb.) a o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby (č.92/1991 Sb.), znárodněného
firmě "Václav Souček" - veřejná
obchodní společnost, Mochov oprávněným
osobám (fotokopie přiložena). Součástí
této žádosti byl i požadavek na vydání
nemovitostí, movitých věcí a na převod
průmyslových práv a práva užívání
ochranné známky náležejících
v době podání žádosti do majetkové
podstaty Briliant - Nova a. s. Mochov. V rámci této
žádosti byl též vysloven požadavek
na odprodej zbývajících věcí
tvořících majetkovou podstatu podniku a návrh,
aby privatizace podniku proběhla formou kombinace naturální
restituce a prodeje osobám oprávněným.
Důvodem takového postupu je v tomto případě
zcela logický a oprávněný záměr
oprávněných osob pokračovat v rodinné
podnikatelské tradici, navíc umocněný
skutečností, že jeden z oprávněných,
pan ing. Jiří David se vrátil do vlasti z
Jihoafrické republiky a jeho majetkové možnosti
mu dovolují do podniku investovat finanční
částky v potřebné výši.
Kupní cena by měla být uhrazena přímo
Fondu národního majetku tak, aby se předešlo
dalším ztrátám národního
majetku. Bezproblémové podnikatelské předpoklady
vyplývají i ze skutečnosti, že dcera
pana ing. Davida, ing. Zuzana Davidová je odborně
fundována v oblasti ekonomických věd a je
schopna využít obchodních spojení již
existujících v Africe, arabských zemích,
USA i v Evropě.
Restituované nemovitosti jsou vyznačeny na přiloženém
plánku a jedná se v podstatě o stavební
objekty označené na plánku čísly
2, 3, 5, 7, 18, 21, 22, 23 a 27 včetně pozemků,
na kterých jsou vybudovány a pozemků přilehlých.
Tyto restituční nároky nebyly nikdy zpochybněny,
což vyplývá i ze zápisu z jednání
valné hromady a.s. Briliant - Nova se sídlem v Mochově
č. 3/93 z 13. 4. 1993 (kopie přiložena).
Zahájení podnikatelské činnosti by
bylo bez problémů i z formálního hlediska,
neboť již v červnu 1992 byla založena společnost
s ručením omezeným pod obchodním názvem
"Souček s. r. o.", jak vyplývá
z přiložených fotokopií Živnostenského
listu č. j. 60194/92 a z výpisu z obchodního
rejstříku Obvodního soudu pro Prahu 1 č.
16311/1992.
Vážnost podnikatelských záměrů
ing. Davida lze dokumentovat zejména tím, že
jménem některých oprávněných
osob byl na Ministerstvo zemědělství ČR
podán konkurenční privatizační
projekt na privatizaci předmětného závodu
ze dne 27. 10. 1991 (kopie přiložena). K této
skutečnosti je nutné podotknout, že se doposud
nedostalo předkladatelům jakéhokoliv oficiálního
vyjádření ze strany ministerstva, které
projekt prokazatelně převzalo. V mezidobí
se představitelé restituentů také
marně snažili dosáhnout alespoň pronájmu
předmětného provozu, viz přiložené
fotokopie vyjádření z 29. 6. 1992 a z 30.
6. 1992.
Současný stav celé věci není
příliš povzbudivý. Již zmíněný
zápis z valné hromady sice schvaluje restituci a
přímý prodej části majetku
ing. Davidovi a spol., avšak zároveň schvaluje
přímý prodej skladů postavených
na pozemcích pana Junka, přímý prodej
mechanizační dílny postavené na pozemku
v tvrzeném vlastnictví pana Kvapila, prodej rekreačního
střediska Jestřabí osobně zainteresovaným
představitelům soukromé společnosti
tvořené členy vedení současné
a. s. a ponechání správní budovy ve
vlastnictví a. s.
Rekreační středisko by mělo sloužit
k rekreaci zaměstnanců závodu a je tedy nanejvýš
logické, aby bylo zahrnuto do majetkové podstaty
části závodu prodávané restituentům.
Fy Souček je ochotna se zavázat k uzavření
dohody s odborovou organizací zaměstnanců
závodu o využívání rekreačního
objektu.
Pokud se týká správní budovy, bylo
rozhodnuto, že má zůstat do likvidace a. s.
v jejím vlastnictví a sloužit pro její
vedení. Pokud by k likvidaci nedošlo, nebude tato
budova prodána restituentům. V případě
porušení tohoto závazku a prodeje správní
budovy jinému subjektu není možné toto
rozhodnutí zvrátit, přičemž případné
sankce jsou problematické a situaci neřeší.
Bez možnosti nerušené dispozice se správní
budovou je nemyslitelné řízení podniku,
instalace počítačových sítí
a zvládnutí plánované obchodní
agendy.
Sklady, které mají být prodány panu
Davidovi jsou na plánku označeny čísly
8 a 6. Jedná se sice o objekty vystavěné
na pozemku pana Junka, ovšem tyto sklady jsou technologicky
spojeny přímo s výrobou v závodě,
neboť slouží nejenom ke skladování
surovin, ale i k uskladnění sezónně
používaných strojů a zařízení.
Restituenti, kteří chtějí podnikat
nijak nezpochybňují vlastnická práva
pana Junka k pozemku, avšak nemohou souhlasit s převodem
objektů na nich umístěných do jeho
vlastnictví, a to již z důvodu podstatného
zásahu do provozu podniku při uskutečnění
takového převodu. Jako ideální se
jeví řešení, které také
restituenti plně podporují, to je prodej předmětných
objektů do vlastnictví restituentů podnikatelů
s tím, že pan Junek by měl obdržet v rámci
pozemkových úprav prováděných
Pozemkovým úřadem za své pozemky,
nacházející se v areálu závodu,
náhradu formou převedení pozemků v
jiné lokalitě. Věcná břemena,
která jsou ve zmiňovaném zápise garantována
řeší jenom velmi málo a nezaručují
bezproblémový chod podniku.
Pokud se týká prodeje mechanizační
dílny postavené na pozemku pana Kvapila MD s. r.
o. existují oprávněné pochybnosti
o vlastnictví pana Kvapila k těmto pozemkům,
neboť ony byly v roce 1960 od vlastníků řádně
odkoupeny a vlastníci obdrželi náhradu za hodnotu
pozemků. O této skutečnosti svědčí
opis dopisu z 24. 1. 1969, z 31. 1. 1969, fotokopie příkazu
k úhradě z 10. 2. 1969 a fotokopie informace pro
podnikového ředitele z 13. 1. 1969, které
jsou přiloženy k této interpelaci. Pan Kvapil
o restituci ve lhůtě nepožádal a byť
se nepodařilo evidenci nemovitostí zajistit zachycení
převodu vlastnictví je zcela prokazatelné,
že k takovému převodu došlo. Prodej předmětných
objektů, který se váže právě
na právní domněnku vlastnictví pana
Kvapila, tedy postrádá logiku, neboť tato právní
domněnka byla vyvrácena. Z těchto skutečností
jednoznačně vyplývá nesmyslnost takového
postupu.
Na zmiňovaný zápis také navazuje návrh
smlouvy o prodeji závod Mochov, jehož fotokopie je
taktéž přiložena.
Zcela samostatnou kapitolou, kterou se však nechci podrobněji
zabývat, je určitá pochybnost o právní
čistotě existence a. s. Briliant - Nova Mochov,
a to zejména s přihlédnutím k datu
jejího vzniku v souvislosti s lhůtami stanovenými
zákonem o státním podniku.
Podle mého názoru by Briliant Nova a. s. jako jiná
státní organizace měla být privatizována
dle privatizačního projektu. Základní
privatizační projekt je totožný s privatizačním
projektem společnosti Souček s. r. o. a předpokládá
privatizaci kombinací naturální restituce
s přímým prodejem ostatního majetku
předem určenému kupci Souček s. r.
o. Prodej by měl realizovat Fond národního
majetku za obvyklých podmínek. (Možnost splácení
části kupní ceny.)
Pokud je prováděn prodej společnosti Souček
s. r. o. před privatizací kupní smlouvou
uzavíranou a. s., je situace nepříznivě
komplikována tím, že jsou při prodeji
prosazovány partikulární zájmy jednotlivců
a vedení a. s.
Z výše uvedených důvodů se na
Vás, pane místopředsedo a pane ministře,
obracím s touto interpelací a žádám,
aby Vám podřízená ministerstva podnikla
veškeré kroky směřující
k tomu, aby celá záležitost byla vyřešena
v souladu s právním řádem a zejména
v souladu elementárními zákonitostmi tržního
hospodářství tak, aby došlo k co nejmenším
ztrátám u osob, které jsou ochotny na sebe
vzít nemalé finanční břemeno
a riziko s úmyslem zachovat v provozu a zvelebit podnik
jehož ekonomická situace je v současné
době velmi problematická.
Zároveň Vás žádám o informaci,
proč nebyly privatizační projekty po doporučení
Ministerstvem zemědělství projednávány
a schvalovány Ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, proč nebyl případný
přímý prodej předložen ke schválení
vládě a proč není prodej realizován
prostřednictvím Fondu národního majetku.
Této alternativě odpovídá i skutečnost,
že v Briliantu a. s. Nova má stát stoprocentní
účast a jedná se tedy o jinou státní
organizaci ve smyslu § 1 zák. č. 92/1991 Sb.
Celá záležitost spěchá a nutnost
vyřešení je velmi naléhavá. Výše
nutných vstupních investic se neustále zvyšuje
a vzhledem k tomu, že celá záležitost
se již vleče více než dva roky, přičemž
rentabilita podniku propastně klesá, valem se snižuje
návratnost investic, které musí být
do podniku vloženy. Hospodaření a. s. je v
současné době silně ztrátové
(jedná se o částku cca 1, 5 mil Kč
měsíčně). Jako velmi signifikantní
skutečnost bych uvedl, že při výstavbě
nové čističky odpadních vod se investice
vyšplhaly do výše několika desítek
miliónů korun, avšak bez odpovídající
hodnoty skutečně provedených prací.
Dostavbu nehotové čističky jsou ochotni restituenti
financovat a souhlasí dokonce s bezplatným převodem
této čističky do vlastnictví obce.
Z uvedeného je patrné, že sice je v zásadě
formálně respektován způsob privatizace
navržený konkurenčním privatizačním
projektem ing. Davida a spol., ovšem dodatečně
jsou stanovovány takové podmínky, kterými
je podle mého názoru mařen smysl privatizace
a společnosti Souček s. r. o. jsou vytvářeny
takové překážky budoucího úspěšného
podnikání, že ve skutečnosti je samotná
úspěšná privatizace fakticky ohrožována.
Z podtextu této věci je patrná snaha směřující
k neúspěchu kupce - nového podnikatele v
závodu Mochov. Těžko říci, zda
se jedná o politickou kalkulaci nebo pouze o projev prosazování
partikulárních zájmů.
Časový horizont konkrétního rozhodnutí
celé věci, díky souhrnu mnoha ekonomických
faktorů ovlivňujících reálnost
podnikatelských záměrů s tímto
podnikem, nepřekračuje konec tohoto roku. Byl bych
Vám velmi vděčen, kdyby bylo možné
v nejbližší době uskutečnit setkání
mezi mnou, Vámi a restituenty, v rámci kterého
by bylo možné vyjasnit celou věc. Věřte
mi, že nechci celou záležitost nijak politizovat.
Jedná se mi pouze o to, aby tato věc byla vyřešena
ku obecnému prospěchu.
S pozdravem
Ing. Tomáš Štěrba
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR