Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

732

INTERPELACE

poslance Michala Krause

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci hospodaření akciové společnosti Aero Holding

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Michala Krause na předsedu vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 19. listopadu 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha


POSLANEC
 
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
 
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
 

Vážený pane premiére,

v minulých dnech se na mne obrátili představitelé Sdružení pro letecký průmysl s upozorněním na probíhající průběh privatizace nedávné chlouby českého průmyslu - průmyslu leteckého.

Poukazuji zejména na naprosto trestuhodné hospodaření akciové společnosti AERO Holding, v nímž má český stát svůj podíl.

Představenstvo této společnosti v čele s generálním ředitelem Pernicou dokázalo v průběhu několika let /přes prokazatelně existující velmi dobré odbytové podmínky!/ z dříve prosperujícího průmyslového odvětví vytvořit moloch předlužených podniků spějících ke konkurznímu řízení a postupné likvidaci /viz např. LET Kunovice/.

Stejně jako já i Vy máte možnost mít k dispozici hospodářské výsledky tohoto odvětví za léta 89 - 93 včetně účetních uzávěrek, z nichž jednoznačně vyplývá zcela neodůvodnitelná klesající tendence výroby a její úmyslný útlum.

Zástupce Sdružení pro letecký průmysl zejména pobouřil způsob, jakým si absolutně neúspěšný management AERO Holding, a.s. s posvěcením českého státu hodlá zajistit snadný život do budoucna, aniž by se na budoucích hospodářských výsledcích jakkoliv podílel svou prací.

Vyplývá to zejména ze způsobu vyhlášení veřejného výběrového řízení na jednu z dceřinných společností AERA Holding, a.s., a to konkrétně Motorletu, a.s./viz příloha/, po němž mají stejným způsobem údajně následovat další výběrová řízení na ostatní dceřinné společnosti.

AERO Holding, a.s. si údajně /jako minoritní podíl/ hodlá u všech dceřinných společností ponechat pozemky, na nichž jsou jejich výrobní haly a zařízení. Tyt o pozemky však získalo AERO z majetku původních podniků, dnes dceřinných společností v procesu tvorby Holdingu bezúplatným převodem.

A právě tyto pozemky mají být prostředkem snadné obživy zkrachovalého představenstva.

Domnívám se, že takovýto postup není ani v zájmu tržního hospodářství, ani v zájmu budování prosperity českého státu.

Žádám Vás proto, vážený pane premiére, o Vaše odpovědi /respektive odpovědi příslušných resortních ministrů/ na následující otázky:

1. Jak je možné, že relativně dobře prosperující podniky českého leteckého průmyslu, i přesto, že měly doložitelně zajištěn odbyt pro své výrobky, se během několika let ocitly na pokraji hospodářského krachu?

2. Na kolik pravděpodobná jsou podezření představitelů Sdružení pro letecký průmysl, že likvidace českých podniků byla v zájmu zahraničních firem, které zde operují, a že vedoucí představitelé AERO Holding, a.s. byli za postup vedoucí k likvidaci našeho leteckého průmyslu těmito firmami honorováni?

3. Jak je možné, že AERO Holding, a.s. vypisuje veřejné výběrové řízení za takových podmínek, které vyplývají z veřejného oznámení v Hospodářských novinách /viz příloh 4/. Proč je vůbec vypisováno výběrové řízeni na pouze majoritní podíl na a.s. Motorlet, když již téměř půl roku probíhají jednání o odkoupení 100 % akcí této firmy českým zájemcem, který navíc už konkurzní řízení na právo takovéhoto odkoupení vrhrál, a to za podmínek pro český stát zcela jistě podstatné výhodnějších?

5. Jak je možné zabránit tomu /je-li to vůbec v zájmu české vlády/, aby skupina "taky podnikatelů" z představenstva AERO Holding, a.s., dle mého zcela podloudným způsobem, parazitovala na managementech dceřinných společností, které přivedla ke krachu?

6. Je vůbec možné, aby pronájmem pozemků, které dnešním dceřinným společnostem původně patřily, ovládala tato skupina lidí tak masivní součást českého průmyslu?

7. Co udělá vláda, aby připravovaný postup odprodeje dalších dceřinných společností AERO Holding, a.s. nebyl stejně skandální jako pokus o prodej "majoritního podílu a.s. Motorlet"?

8. Co udělá česká vláda pro to, aby výrobky českého leteckého průmyslu, tedy výrobku ještě nedávno světoznámých značek, nesly i do budoucna značku Czech made?

Vážený pane premiére,

vzhledem k tomu, že podivná akce představenstva AERO Holding, a.s. je již v plném proudu, považujte, prosím, tuto moji interpelaci za velice naléhavou.

Žádám Vás proto o odpověď a případná opatření, vedoucí k nápravě, v co možná nejkratším termínu, nejpozději však do 30. 11. 1993.

S pozdravem


 
Ing. Michal Kraus

Vážený pan

Doc. ing. Václav Klaus, CSc.

nábř. E. Beneše 4

Praha 1

Příloha č. 1





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP