Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Michala
Krause na předsedu vlády Václava Klause.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pane
premiére,
v minulých dnech se na
mne obrátili představitelé Sdružení
pro letecký průmysl s upozorněním
na probíhající průběh privatizace
nedávné chlouby českého průmyslu
- průmyslu leteckého.
Poukazuji zejména na naprosto
trestuhodné hospodaření akciové společnosti
AERO Holding, v nímž má český
stát svůj podíl.
Představenstvo této
společnosti v čele s generálním ředitelem
Pernicou dokázalo v průběhu několika
let /přes prokazatelně existující
velmi dobré odbytové podmínky!/ z dříve
prosperujícího průmyslového odvětví
vytvořit moloch předlužených podniků
spějících ke konkurznímu řízení
a postupné likvidaci /viz např. LET Kunovice/.
Stejně jako já i
Vy máte možnost mít k dispozici hospodářské
výsledky tohoto odvětví za léta 89
- 93 včetně účetních uzávěrek,
z nichž jednoznačně vyplývá zcela
neodůvodnitelná klesající tendence
výroby a její úmyslný útlum.
Zástupce Sdružení
pro letecký průmysl zejména pobouřil
způsob, jakým si absolutně neúspěšný
management AERO Holding, a.s. s posvěcením českého
státu hodlá zajistit snadný život do
budoucna, aniž by se na budoucích hospodářských
výsledcích jakkoliv podílel svou prací.
Vyplývá to zejména
ze způsobu vyhlášení veřejného
výběrového řízení na
jednu z dceřinných společností AERA
Holding, a.s., a to konkrétně Motorletu, a.s./viz
příloha/, po němž mají stejným
způsobem údajně následovat další
výběrová řízení na ostatní
dceřinné společnosti.
AERO Holding, a.s. si údajně
/jako minoritní podíl/ hodlá u všech
dceřinných společností ponechat pozemky,
na nichž jsou jejich výrobní haly a zařízení.
Tyt o pozemky však získalo AERO z majetku původních
podniků, dnes dceřinných společností
v procesu tvorby Holdingu bezúplatným převodem.
A právě tyto pozemky
mají být prostředkem snadné obživy
zkrachovalého představenstva.
Domnívám se, že
takovýto postup není ani v zájmu tržního
hospodářství, ani v zájmu budování
prosperity českého státu.
Žádám Vás
proto, vážený pane premiére, o Vaše
odpovědi /respektive odpovědi příslušných
resortních ministrů/ na následující
otázky:
1. Jak je možné, že
relativně dobře prosperující podniky
českého leteckého průmyslu, i přesto,
že měly doložitelně zajištěn
odbyt pro své výrobky, se během několika
let ocitly na pokraji hospodářského krachu?
2. Na kolik pravděpodobná
jsou podezření představitelů Sdružení
pro letecký průmysl, že likvidace českých
podniků byla v zájmu zahraničních
firem, které zde operují, a že vedoucí
představitelé AERO Holding, a.s. byli za postup
vedoucí k likvidaci našeho leteckého průmyslu
těmito firmami honorováni?
3. Jak je možné, že
AERO Holding, a.s. vypisuje veřejné výběrové
řízení za takových podmínek,
které vyplývají z veřejného
oznámení v Hospodářských novinách
/viz příloh 4/. Proč je vůbec vypisováno
výběrové řízeni na pouze majoritní
podíl na a.s. Motorlet, když již téměř
půl roku probíhají jednání
o odkoupení 100 % akcí této firmy českým
zájemcem, který navíc už konkurzní
řízení na právo takovéhoto
odkoupení vrhrál, a
to za podmínek pro český stát zcela
jistě podstatné výhodnějších?
5. Jak je možné zabránit
tomu /je-li to vůbec v zájmu české
vlády/, aby skupina "taky podnikatelů"
z představenstva AERO Holding, a.s., dle mého zcela
podloudným způsobem, parazitovala na managementech
dceřinných společností, které
přivedla ke krachu?
6. Je vůbec možné,
aby pronájmem pozemků, které dnešním
dceřinným společnostem původně
patřily, ovládala tato skupina lidí tak masivní
součást českého průmyslu?
7. Co udělá vláda,
aby připravovaný postup odprodeje dalších
dceřinných společností AERO Holding,
a.s. nebyl stejně skandální jako pokus o
prodej "majoritního podílu a.s. Motorlet"?
8. Co udělá česká
vláda pro to, aby výrobky českého
leteckého průmyslu, tedy výrobku ještě
nedávno světoznámých značek,
nesly i do budoucna značku Czech made?
Vážený pane
premiére,
vzhledem k tomu, že podivná
akce představenstva AERO Holding, a.s. je již v plném
proudu, považujte, prosím, tuto moji interpelaci za
velice naléhavou.
Žádám Vás
proto o odpověď a případná opatření,
vedoucí k nápravě, v co možná
nejkratším termínu, nejpozději však
do 30. 11. 1993.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. ing. Václav Klaus, CSc.
nábř. E. Beneše 4
Praha 1
Příloha č.
1