Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala
Krause dopisem ze dne 29. prosince 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Michala Krause.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 29. prosince 1993 | |
Č.j. 35962/93-OVA |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem Váš
podnět, týkající se současné
situace v akciové společnosti AERO Holding.
Dovolte mi, abych Vás v
úvodu informoval o některých skutečnostech,
které provázely proces privatizace českého
leteckého průmyslu reprezentovaného touto
společností:
a) Akciová společnost
AERO Praha (dále jen "holding") vznikla dne 1.
12. 1990 z bývalé VHJ AERO a k 1. 1. 1991 se přetransformovala
na akciovou společnost holdingového typu. Vznikly
ekonomicky a právně samostatné a suverénní
podnikatelské subjekty a oddělil se holding od svých
dceřiných společností.
Jedním z důsledků
tohoto transformačního kroku je i to, že dnes
není možné posuzovat podnik AERO. jako celek,
ale je nutné rozlišovat ekonomickou pozici jednotlivých
akciových společností. V rámci celého
holdingu tak vedle sebe existují společnosti, které
jsou i přes existující recesi a odbytové
potíže v dobrém stavu (např. AERO Vodochody
a.s., Letov Praha a.s, či Technometra Radotín, a.s.),
a společnosti, které jsou ve stavu špatném
(např. LET Kunovice
a.s. či Moravan Otrokovice a.s.) či dokonce před
likvidací (Čenkovské strojírny a.s.,
Technometra Semily a.s.).
Jiným důsledkem
tohoto odstátnění je to, že stát
nemůže intervenovat u jednotlivých dceřiných
společností a zasahovat do jejich běžného
hospodaření.
b) Samotný holding měl
být původně privatizován usnesením
vlády ČR č. 216 ze dne 25. 3. 1992, kdy byl
schválen základní privatizační
projekt. Předmětem privatizace byl veškerý
akciový kapitál holdingu ve výši 7 862
900 tis. Kč. Rozdělení akcií bylo
následující: 49 % bylo určeno pro
první vlnu kuponové privatizace, 3 RIF, 48 bylo
ponecháno ve FNM s následujícím určením
- 4 % restituce, 24 % pro zahraničního partnera,
20 % kuponová privatizace ve druhé vlně.
V první vlně kuponové
privatizace se prodaly akcie pouze v objemu cca 35 % základního
jmění. Zbývajících cca 14 s
zůstalo v držení FNM, který tak dnes
drží cca 62 % akcií.
Hospodářská
situace holdingu je velmi špatná, neboť na holdingu
bylo ponecháno takové množství závazků,
které není schopen splácet. Na straně
aktiv rozvahy holdingu jsou akcie a některé nemovitosti
dceřiných společností a pohledávky
za těmito dceřinými společnostmi.
Na straně pasiv jsou vysoké nesplacené bankovní
úvěry s vysokými stále rostoucími
úroky. Aktiva holdingu nejsou
schopna v žádném případě
generovat takové příjmy, aby bylo možné
splácet jeho závazky.,
Na popud Investiční
banky a.s. coby největšího věřitele
holdingu zpracovalo v polovině roku 1993 Ministerstvo průmyslu
a obchodu (dále jen "MPO") projekt restrukturalizace
holdingu. Tento projekt byl projednán v poradě ministrů
a dne 30. 6. 1993 bylo k této problematice přijato
Usnesení vlády ČR.
Projekt předpokládal
dosažení následujících cílů:
- částečné
oddlužení holdingu bude provedeno kapitalizací
500 mil. Kč úvěru Investiční
banky (IB měla za tuto kapitalizaci získat 30 akcií),
- Investiční banka
a.s. bude na základě zmocnění FNM
ČR a v součinnosti s MPO ČR vykonávat
akcionářská práva a provede věcnou
restrukturalizaci spočívající zejména
v:
* zachování a konsolidaci
dceřiných společností podílejících
se na speciální letecké výrobě,
* vytvoření společných
podniků u těch společností, kde je
zájem zahraničního partnera a kde to může
přispět k vyřešení problémů
dané a.s.,
* prodej těch společností
a majetku, který přímo nesouvisí se
speciální leteckou výrobou (např.
Motorlet a.s.) s tím, že získané prostředky
budou použity na uhrazení závazků holdingu.
c) Po podrobnější
analýze situace holdingu upozornilo Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci (dále
jen "MSNMP") na to, že při navržené
výši kapitalizace pohledávek holdingu nemusí
stačit výnosy ze zamýšlených
prodejů majetku holdingu ke krytí jeho závazků.
Výsledkem dalšího jednání bylo
další upřesnění projektu restrukturalizace:
- bylo stanoveno časové
omezení pro realizaci celého projektu,
- byla dohodnuta restrukturalizace
úvěrů holdingu,
- byla přijata dohoda o
kapitalizaci budoucích úroků,
- byla navržena participace
FNM při řešení problémů
holdingu AERO.
d) Tento projekt restrukturalizace
byl projednán a schválen na valné hromadě
holdingu dne 6. 9. 1993 a v souladu s předpokládaným
rozdělením akcií byly zvoleny i nové
orgány společnosti. Ve čtyřčlenném
představenstvu jsou dva zástupci Investiční
banky, jeden zástupce MPO ČR a jeden zástupce
investorů z první vlny kuponové privatizace.
Obdobné složení má dozorčí
rada holdingu a stejným způsobem se postupně
rekonstruují orgány dceřiných společností.
Nové představenstvo
provedlo analýzu dosavadního hospodaření
a všech ekonomických a právních závazků
holdingu. Byl proveden podrobný rozbor situace všech
dceřiných společností, jejich úvěrového
zatížení a perspektivnosti výrobních
a odbytových programů.
Zintenzivnila se jednání
o vstupu zahraničního partnera do a.s. LET Kunovice.
Byla vyhlášena veřejná
soutěž na Motorlet Praha a.s. a Moravan a.s.
Bylo provedeno vyhodnocení
hospodářské situace podniků Čenkovské
strojírny a.s., Technometra Semily a.s. a MESIT a.s. a
bylo dohodnuto, že tyto podniky budou dány do konkursu,
neboť nejsou při daném výrobním
programu životaschopné.
Byly učiněny kroky
ke konsolidaci zbylé nosné části holdingu
- AERO Vodochody a.s., Technometra Radotín a.s., Letov
Praha a.s. a VZLU a.s.
e) Zatím nedošlo ke
kapitalizaci ve prospěch Investiční banky.
Důvody jsou dvojí. Technickou, nicméně
překonatelnou překážkou jsou právní
souvislosti "kapitalizace úvěru". Vážnějším
důvodem, proč ke kapitalizaci nedošlo, je to,
že po podrobnější analýze došla
Investiční banka k závěru, že
holding je v horším stavu než bylo do té
doby patrné. Proto
od svého návrhu na "investici" 500 mil.
Kč odstoupila.
f) V současné době
pracuje MPO, MSNMP, FNM a IB na novém řešení,
jehož výsledkem bude alespoň částečné
uspokojení pohledávek věřitelů
holdingu při zachování výroby v nosných
životaschopných dceřiných společnostech.
Tímto řešením zřejmě bude
konkursní řízení a nucené vyrovnání
holdingu, neboť zahájení konkursního
řízení je jediný způsob jak
zastavit nárůst úroků a tím
i zadlužení holdingu. Zároveň jde o
jediný způsob, který umožní věřitelům
vypořádat nedobytné pohledávky za
holdingem.
Z důležitých
skutečností zbývá uvést, proč
se bývalý státní podnik AERO octl
v tak tíživé situaci. Protože již
tato otázka je první otázkou položenou
ve Vaší interpelaci, dovolte mi, abych přistoupil
k odpovědím na jednotlivé položené
otázky.
1. Jak je možné,
že relativně dobře prosperující
podniky českého leteckého průmyslu,
i přesto, že měly doložitelně zajištěn
odbyt pro své výrobky, se během několika
let ocitly na pokraji hospodářského krachu?
Vláda si rozhodně
neidealizuje činnost vedení podniku, ale ani při
nejvyšší míře kritičnosti
nelze svalovat vinu za současný stav leteckého
průmyslu na "trestuhodné hospodaření
akciové společnosti", činnost představenstva
či dokonce "úmyslný útlum výroby".
Ekonomickou situaci holdingu
AERO je totiž nutné vidět jednak v kontextu
celosvětové hluboké recese leteckého
průmyslu, jednak v kontextu ekonomických a geopolitických
změn ve střední a východní
Evropě, zejména v kontextu s rozpadem východních
trhů.
Odbyt produkce českého
leteckého průmyslu byl dlouhodobě orientován
na země bývalé Varšavské smlouvy,
obvykle až 90 produkce bylo vyváženo do bývalého
SSSR. Nevýznamná část produkce byla
dodávána na základě vládních
úvěrů do zemí třetího
světa.
Po rozpadu východních trhů
zejména v důsledku nesolventnosti odběratelů
došlo k radikálnímu propadu odbytu, například
v roce 1991 bylo prodáno jen 8 a v roce 1992 jen 20 letounů
L 410 oproti dřívějším dodávkám
a.s. LET Kunovice min. 75 letounů ročně.
Pro současné zadlužení
byla rozhodující zakázka 40 letounů
z LET Kunovice pro SSSR. Tehdejší AERO potřebovalo
na splnění zakázky značné finanční
prostředky na nákup materiálu. Banky požadovaly
záruky a vedení holdingu dalo do zástavy
pozemky nejen Letu Kunovice, ale i ostatních dceřiných
společností. Odběratel po dodání
prvních kusů nezaplatil a pro naprostou platební
neschopnost nebyly dodány ani další letouny.
Jejich odbyt dodnes není
zajištěn, neboť jde o malé dopravní
letouny s certifikací platnou pouze na východních
trzích. Tak dochází k situaci, kdy nesplácené
narůstající závazky likvidují
realizační schopnost podniku a neumožňují
získat financování pro nové zakázky.
Tyto důsledky se nejvíce projevily u rozhodujících
společností civilní letecké výroby
LET Kunovice a. s. "Motorlet
Praha a. s. a u vlastního holdingu, který zajišťoval
původní financování zejména
pro LET Kunovice.
Zájem o dodávky
letecké techniky zejména do zemí SNS přitom
stále existuje. Není však podložen schopností
uhradit případné dodávky, a to ani
formou barterových obchodů.
Změna orientace odbytu
v leteckém průmyslu je časově i technicky
velmi náročná a vyžaduje značné
finanční náklady na získání
certifikací. Letouny splňovaly certifikační
podmínky totiž právě jenom pro východní
teritorium. Změna orientace na západní trhy
neznamená jen změnu odbytové strategie a
proražení na trzích, kde dosud nebyly výrobky
českého leteckého průmyslu umístěny,
ale i úplnou inovaci výrobků - inovaci navigačních
systémů a ostatních komponentů, které
dosud neodpovídaly u českých letounů
západním standardům.
Tento proces se podařilo
zvládnout v oblasti výroby cvičných
proudových letounů, kdy finalista AERO Vodochody
je i v současné době největším
světovým dodavatelem této techniky. Ostatní
společnosti se s konve rzí dosud nevypořádaly
a je spornou otázkou, zda jim jakákoliv podpora
státu dokáže zajistit to nejdůležitější
pro jejich ekonomickou budoucnost - odbyt.
2. Nakolik pravděpodobná
jsou podezření představitelů Sdružení
pro letecky průmysl, že likvidace českých
podniků byla v zájmu zahraničních
firem, které zde operují, a že vedoucí
představitelé AERO Holding, a.s. byli za postup
vedoucí k likvidaci našeho leteckého průmyslu
těmito firmami honorováni?
Vláda nemá žádné
informace, které by naznačovaly spojení některých
manažerů holdingu či dceřiných
společností se zahraničními konkurenčními
firmami, ani informace, které by mohly vést k obvinění,
že vedení vedlo některé společnosti
k likvidaci zcela úmyslně. Pravděpodobnější
je, že co nezpůsobily přímo objektivní
příčiny popsané v
odpovědi na první otázku, tomu napomohla
neschopnost vedení příslušných
společností provést rychlou a razantní
konverzi výroby a najít náhradní výrobní
program..
Pokud nemá konkrétní
a doložitelné informace ani Sdružení pro
letecký průmysl, mělo by se podobných
un fair obvinění zdržet. Pokud konkrétní
informace má, pak by bylo namístě se obrátit
na orgány činné v trestním řízení.
3. Jak je možné,
že AERO Holding, a.s. vypisuje veřejné výběrové
řízení za takových podmínek,
které vyplývají z veřejného
oznámení v Hospodářských novinách?
Holding je jediným a svrchovaným
vlastníkem akcií těchto dceřiných
společností, proto má plné právo
k tomu, aby veřejné výběrové
řízení na prodej těchto akcií
vyhlásil. Omezení při prodeji majetku mohou
vedení holdingu stanovit jeho akcionáři,
tj. DIKové, IPF a FNM. V tomto případě
prodává holding akcie své dceřiné
společnosti v souladu s usnesením valné hromady
i v souladu s projektem restrukturalizace projednaným ve
vládě. O konkrétních podmínkách
tohoto řízení se ve vládě
nejednalo, jde o kompetenci holdingu
a jeho akcionářů.
4. Proč je vůbec
vypisováno výběrové řízení
na pouze majoritní podíl na a.s. Motorlet, když
již téměř půl roku probíhají
jednání o odkoupení 100 % akcií této
firmy českým zájemcem který navíc
už konkurzní řízení na právo
takovéhoto odkoupení vyhrál, a to za podmínek
pro česky stát zcela jistě podstatně
výhodnějších?
Podle informací, které
o dosavadním jednání o prodeji Motorletu
mám, nebylo nikdy vyhlášeno veřejné
konkurzní ani jiné řízení.
K vypsání výběrového řízení
bylo přistoupeno po řadě jednání
s více potencionálními zájemci. Rozhodnutí
uspořádat veřejné výběrové
řízení bylo motivováno snahou urychlit
řešení dané situace a sjednotit zadání
a kriteria, podle nichž jsou posuzováni jednotliví
zájemci.
5. Jak je možné
zabránit tomu /je-li to vůbec v zájmu české
vlády/, aby skupina "takypodnikatelů"
z představenstva AERO Holding, a.s., dle mého zcela
podloudným způsobem, parazitovala na managementech
dceřinných společností, které
přivedla ke krachu?
Členové představenstva
holdingu byli vyměněni a jmenováni zhruba
před dvěmi měsíci. Jde o dva zástupce
Investiční banky, zástupce MPO a o jednoho
z představitelů dceřiných společností.
Nedomnívám se, že tito lidé parazitují
na krachu dceřiných společností.
Odpovídají se těm, kteří je
do představenstva jmenovali a ti nemají na krachu
dceřiných společností žádný
zájem. Naopak byli jmenováni proto, aby realizovali
ozdravný program.
Holding a jednotlivé dceřiné
společnosti mají oddělené hospodaření
a ekonomickou a právní samostatnost. Jediné
nástroje, které by mohl holding vůči
dceřiným společnostem použít,
jsou
- pronájmy některých
jejich nemovitostí, které zůstali holdingu,
- dividendová politika
uplatňovaná z titulu akcionáře,
- přerozdělování
finančních zdrojů mezi jednotlivými
dceřinými společnostmi,
- jmenování a odvolávání
orgánů dceřiných společností.
V praxi může AERO
holding použít pouze jmenování a odvolávání
orgánů dceřiných společností.
Zisk dceřiné společnosti nevykazují,
takže přerozdělování zisku nepřichází
do úvahy. Finanční nástroje jsou blokovány
tím, že veškeré zdroje holding použil
na úvěrování dceřiných
společností (2,024 mld Kč pohledávek
vůči dceřiným společnostem),
které však své závazky vůči
holdingu neplatí. V holdingu tak nedochází
k žádným finančním tokům,
které by bylo možné usměrňovat
a tak využívat či "zneužívat".
V praxi tak došlo k opačnému "parazitizmu".
Holding se zadlužil, aby pomohl svým dceřiným
společnostem, ty však neplatí, a holding teď
není schopen dostát svým závazkům.
Nikoliv holding své dceřiné společnosti,
ale naopak neplatící dceřiné společnosti
přivedly do obtížné situace svůj
holding.
6. Je vůbec možné
aby pronájem pozemků, které dnešním
dceřiným společnostem původně
patřily, ovládala tato skupina lidí tak masivní
součást českého průmyslu?
Ponechání pozemků
na holdingu nebylo samoúčelné a rozhodně
nešlo ani o záměr "ovládat"
dceřiné společnosti. Bylo to výsledkem
skutečnosti, že k řadě pozemků
se vázalo zástavní právo související
s úvěry holdingu. Aby nebylo nutné dceřiné
společnosti zatížit těmito úvěry,
musely se ponechat pozemky spolu s úvěry na holdingu.
Pokud budou úvěry splaceny a pozemky vyvázány
ze zástavy, dojde k jejich vložení do majetku
dcer a holding za ně získá nové akcie.
Dojde tak k jejich kapitalizaci.
Za nájmy všeho nemovitého
majetku v drženi holdingu (2,526 mld Kč) je kalkulována
částka 20 mil Kč ročně. Z těchto
účtovaných 20 mil Kč bylo skutečně
zaplaceno 1,363 mil Kč. To přesvědčivě
dokumentuje, že nájmy rozhodně nemohou být
nástrojem ovládání "masivní
část i českého průmyslu".
Legálním nástrojem ovládání
by měla být sama funkce holdingu, ale jak již
bylo výše dokumentováno, slabým místem
AERO holdingu je spíše to, že svých možností
dosud příliš nevyužíval, než
to, že by jich zneužíval.
7. Co udělá vláda,
aby připravovány postup odprodeje dalších
dceřinných společností AERO Holding
a.s. nebyl stejně skandální jako pokus o
prodej "majoritního podílu a.s. Motorlet"?
Stejně jako výběrové
řízení spadají i další
prodeje do kompetence orgánů AERO holdingu. Vláda
v nich nemá přímou kompetenci. Nicméně
zástupce státu v těchto orgánech má
uloženo vyhodnotit průběh výběrového
řízení na Motorlet Praha a.s. Pokud zjistí
jakoukoliv podmínku, která negativně ovlivnila
výsledek řízení, informuje ministra
průmyslu a obchodu a předsedu
FNM a doporučí, jak se podobným situacím
v obdobných případech vyhnout.
8. Co udělá česká
vláda pro to, aby výrobků českého
leteckého průmyslu, tedy výrobky ještě
nedávno světoznámých značek,
nesly i do budoucna značku Czech made?
S iluzí, že Česká
republika může mít a může z peněz
daňových poplatníků podporovat rozsáhlý
letecký průmysl, je nutné se rozloučit.
Další úspěšná existence
leteckého průmyslu v České republice
je jednoznačně podmíněna jeho schopností
integrovat se do mezinárodních výrobních
struktur a schopností prosadit svou produkci v mezinárodní
konkurenci.
Dosavadní aktivita vlády
i jednotlivých ministerstev v kauze "AERO" nicméně
jasně dokládají, že vláda cítí
problém AERO Holding a.s. jako problém zasluhující
pozornosti a že sama hledá způsob, jak leteckému
průmyslu pomoci.
Jsou připravena některá
opatření pro vybrané životaschopné
dceřiné společnosti, jako např. zvýhodněný
úvěr na profinancování tzv. "nigerijského
kontraktu" prostřednictvím Konsolidační
banky a s podporou FNM.
Holding zřejmě bude
muset projít konkursním řízením
a nuceným vyrovnáním. MPO a MSNMP nyní
připravují s jeho věřiteli takové
vyrovnání, aby při něm byly co nejméně
poškozeny dceřiné společnosti, aby byly
alespoň částečně vypořádáni
všichni věřitelé a aby pokud možno
zůstal zachován určitý podíl
státu na části výrobní základny
leteckého průmyslu - na společnostech, jejichž
finalistou je AERO Vodochody a.s.
Podle charakteru problémů,
které se ještě v souvislosti s AERO holdingem
objeví, bude vláda zvažovati další
opatření, nemůže však jít
o pomoc, která by byla nekonzistentní s dosavadní
vládní politikou oddělit stát co nejvíce
od řešení podnikatelských problémů
podniků a od přijímání podnikatelských
rozhodnutí.
Vážený pane
poslanče,
předpokládám,
že jsem touto zevrubnou informací dostatečně
zodpověděl všechny Vaše dotazy.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Michal Kraus
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky