Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Stanislava
Kozáka na místopředsedu vlády a ministra
zemědělství Josefa Luxe. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády
a ministr zemědělství
České republiky
prostřednictvím pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České
republiky
Vážený pane
místopředsedo,
v rámci své poslanecké
činnosti jsem se dozvěděl o záležitosti,
která je velmi nepříjemná, a která
se v určitém území Moravy pomalu dostává
do povědomí veřejnosti, avšak v nepříliš
lichotivých souvislostech, a to díky publicitě
v periodickém tisku (viz. přiložená
fotokopie článku z Hanáckých novin).
Jsem jedním z těch, kterým skutečně
leží na srdci co nejrychlejší a hlavně
co nejekonomičtější privatizace
zemědělských
podniků, zejména státních statků.
O to více mne zaráží, jestliže
se některé kroky zcela zbytečně a
ke škodě věci opožďují, a
to takovým způsobem, že se vkrádá
otázka, zda snad nejde o poškozování
privatizačního procesu nedbalým přístupem
nebo snad dokonce o preferenci
určitých zájmů.
V případě,
který mám na mysli se jedná o privatizaci
státního statku Stará Libavá. Na tento
státní statek a na část jeho majetku
podal konkurenční privatizační projekty
podal pan Miloslav Tesařík, dřívější
zaměstnanec statku. Šlo jednak o projekt na rodinné
domky typu OKAL ve Staré Libavé a jednak o projekt
na samostatný státní statek. Oba projekty
byly podány na přímý prodej a předem
určenému zájemci. Jejich cílem bylo
oživit uvedenou lokalitu, která byla již od roku
1946 zařazena do VVP Libava a dáte zmírnit
vysokou nezaměstnanost v regionu (20-30 %). Oba privatizační
projekty byly podány v řádném termínu.
Po prvním upřesňování
privatizačních projektů 6.10.1992 na RO MZe
Bruntál bylo dne 26.10.1992 vzájemně dohodnuto
dopracováni PO panem Tesaříkem dle "závazné
osnovy" zákon č. 526/91 Sb. Žádné
bližší vysvětlení se panu Tesaříkovi
nedostalo (viz. příloha č. 1). Pan Tesařík
v lednu 1993 předal dopracovaný projekt na ÚO
MZe BR.
Dne 19.3.1993 obdržel pan
Tesařík z ÚO MZe BR další dopis
s žádostí o doplnění projektu
(opět bez bližšího vysvětlení)
do 2.4.1993 (viz. příloha č. 2). Na ústní
dotaz pana Tesaříka na ÚO MZe BR v čem
je nutno PP doplnit mu nebylo odpovězeno. Přesto
byl po dílčích změnách PO v
termínu na ÚO MZe
BR předán.
Dne 25.6.1993 byl PP vrácen
panu Tesaříkovi potřetí, opět
bez bližších pokynů k dopracování
(viz. příloha č. 3) do 2.7.1993.
Dopisem z 26.7.1993 se pan Tesařík
obrací na prvního náměstka MZe ČR
ing. Karla Burdu s žádostí o pomoc v řešení
zpracovaných konkurenčních PP (viz. příloha
č. 4).
Ředitel odboru 410 MZe
ČR ing. Jiří Stehlík odpověděl
v dopise ze dne 29.7.1993 panu Tesaříkovi, že
povinností ÚO MZe bylo zabezpečit poskytnutí
podkladů pro zpracování konkurenčního
privatizačního projektu popř. konkurenční
privatizační projekt o tyto údaje podniku
doplnit" (viz příloha č. 5).
Po doručení tohoto
dopisu se pan Tesařík obrátil dne 9.9.1993
na ÚO MZe BR s žádostí o písemné
stanovisko k uvedenému dopisu. Ředitel ÚO
MZe BR v zápisu z jednání uvádí,
že písemné stanovisko sdělí pouze
na odbor privatizace MZe ČR v Praze (viz příloha
č. 6).
Z důvodů, které
jsem uvedl se cítí být pan Tesařík
diskriminován ze strany pracovníků ÚO
MZe ČR Bruntal a je nutné přiznat, že
určité diskriminace a nekorektní přístup
jsou patrné z kontextu celého řízení
v této kauze. Celá věc je o to absurdnější,
že Vaše ministerstvo dalo panu Tesaříkovi
prostřednictvím pana ing. Jiřího Stehlíka,
ředitele odboru 410 v podstatě za pravdu, a přesto
se nic neděje.
Z výše uvedených důvodů
se na Vás obracím s touto interpelaci a žádám,
aby bylo v tomto případě dáno zadost
skutečně objektivním a technicky i ekonomicky
optimálním způsobem řešení
problémů. Z průběhu jednání
vyplývá, že značné část
postupu v této věci doznávala do značné
míry zosobněný
přístup k problematice a je nanejvýš
nutné, aby bylo konečně zvoleno řešení,
které potlačí partikulární
zájmy a které bude znamenat naplnění
objektivních cílů privatizace jako takové.
Ing. Stanislav Kozák | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |
Příloha č.
1
Panové | |
Tesařík, Mašek | |
Stará Libava |
Vyřizuje: ing. Fiala
Bruntál 26. 10. 1992 |
Věc:
Vráceni "Restitučního"
privatizačního projektu
Dne 26.10.1992 byl na RO MZe Bruntál
projednán PP za účasti p. Tesaříka,
Maška /předkladatele projektu/ a ing. Sládečka,
Fialy za RO MZe Bruntál.
Po konzultaci celého projektu
bylo vzájemně dohodnuto, že předkladatel
projektu vezme projekt zpět a dopracuje podle zásad
"Závazné osnovy" zákon č.
526/91 Sb.
za RO MZe: Fiala |
za předkladatele: Tesařík, Mašek |
Příloha č.
2
Pan | |
Miloslav Tesařík | |
Stará Libava 41 | |
793 05 Moravský Beroun |
Naše značka: I/93/683
Vyřizuje: ing. Fiala
Bruntál: 19. 3. 1993.
Věc:
Dopracování privatizačního
projektu
Při posuzování
privatizačních projektů MSNMP byly zjištěny
určité nedostatky, které je třeba
odstranit, aby předložené projekty odpovídaly
obecně závazným předpisům.
V příloze Vám
zasíláme konkrétní požadavek
MSNMP ČR s tím, abyste provedli požadované
doplnění projektu nejpozději do 2. dubna
1993 a ve čtyřech vyhotoveních je předali
na Územní odbor MZe ČR Bruntál.
Příloha: Žádost
o doplnění a přepracování PP
Vážený pan
Miloslav Tesařík
Stará Libavá 41
793 05 Moravský Beroun
V Praze dne 23.2.1993 | |
Č. j.: 350/48/93 | |
Vyřizuje: Ing. Dusík |
Vážený pane
Tesaříku,
odpovídáme na Váš
dopis ze dne 3.2.1993. Posuzovali jsme Vámi podané
privatizační projekty na přímý
prodej části majetku st. st. Stará
Libavá.
Protože v projektech není
uvedeno mnoho údajů, které jsou předepsány
závaznou osnovou, nemůžeme k nim zatím
zaujmout závazné stanovisko.
Ke dvěma Vašim projektům
nemáme ani stanovisko MZe ČR.
Proto všechny projekty týkající se
st. st. Stará Libavá vracíme na MZe ČR
k doplnění. MZe ČR by se tedy na Vás
mělo v nejbližší době obrátit
s požadavky na dopracování projektu.
S pozdravem
Privatizační projekt:
IČO 13642014
Č. v evidenci na MZe ČR: 12/13642014/KP2/1359
Č. v evidenci na MSNMP ČR: 23363
Předkladatel: Ing. Petráš
Projektu chybí řada
náležitostí a jeho vypovídací
hodnota je minimální. Pro posouzení na našem
ministerstvu je nutné, aby byl zpracován dle závazné
osnovy a opatřen předepsanými průkaznými
doklady.
Konkurenční projekt:
IČO 13642014
Č. v evidenci na MZe ČR: 12/13692014/KP3/1627
Č. v evidenci na MSNMP ČR: 23/364/03
Zpracovatel: p. M. Tesařík
Pod tímto evidenčním
číslem nám byly předány 3 projekty,
všechny navrhující přímý
prodej, jeden z nich je restituční.
Stanovisko MZe ČR, jsme
obdrželi pouze k projektu navrhujícímu přímý
prodej, za účetní hodnotu úplně
nových neobsazených rodinných domků
OKAL. Meziresortní komise doporučují tento
projekt realizovat v plném rozsahu.
Ke zbývajícím
dvěma projektům stanoviska MZe ČR nemáme.
Společným jmenovatelem
všech tří projektů je jejich nízká
vypovídací schopnost a neprůkaznost ve všech
závažných bodech.
Žádáme Vás
tedy o ujasnění, které ze tří
projektů je třeba posuzovat. Domníváme
se, že nejjednodušším řešením
je jejich přepracování dle závazné
osnovy, včetně doplnění příslušnými
doklady. Projekty se
také vzájemně překrývají,
je nutno zvážit, zda zpracovat tři nebo méně.
Nutný je potvrzený ekologický audit.
Současně připojujme
fotokopii dopisu, ve kterém si zpracovatel projektu stěžuje
na liknavý postup při vyřizování
jeho návrhů.
Věříme, že
po prohlédnutí popisovaných projektů
uznáte, že odkázat ho na naše ministerstvo
bylo poněkud unáhlené.
Referent: Ing. Dusík
Příloha č.
3
Pánové | |
Tesařík + Mašek | |
Stará Libava č. 41 | |
793 05 Moravský Beroun |
Naše značka: ÚO
MZe/93/0-132
Vyřizuje: ing. Fiala
Bruntál: 25. 6. 1993
Věc:
Dopracování privatizačního
projektu
Při posuzování
privatizačních projektů MSNMP ČR byly
zjištěny určité nedostatky, které
je třeba odstranit, aby předložené projekty
odpovídaly obecně závazným předpisům.
V příloze Vám
zasíláme konkrétní požadavek
MSNMP s tím, abyste provedli požadované doplnění
projektu nejpozději do 2. července 1993 a ve čtyřech
vyhotoveních je předali na Územní
odbor MZe Bruntál.
Příloha: Žádost
o doplnění a dopracování PP
Příloha č. 4 |
ing. Burda Karel
1. náměstek Ministra zemědělství
České republiky
Těšnov 17
PRAHA
Stará Libavá 26.7.1993 |
Vážený pane
náměstku,
dne 13. 7. 1993 jsme obdrželi
závěrečné stanovisko privatizační
komise při ÚO MZe Bruntál. Z obsahu dopisu
je zřejmé, že nám je vytýkáno
nedodržení závazné osnovy pro vypracování
privatizačních projektů. Dále se uvádí,
že jsme nedodrželi ani "další zásady
...". V neposlední řadě
se konstatuje, že změna předkladatele s odůvodněním,
že zatím původní termín pro předkládání
PP nebyl změně (16. 6. 1992).
K tomu podáváme
námitku a žádáme Vás o radikální
pomoc v řešení. Od prvopočátku,
kdy jsme začali zpracovávat konkurenční
privatizační projekt na státní podnik
Státní statek Stará Libavá, jsme se
setkávali na vedení s.p., na RO MZe a později
na ÚO MZe Bruntál se zaujatostí, bez absolutní
pomoci poskytnutí konkrétních informací
k projektu, které nebylo v našich silách získat,
což také ukládal
zákon. (viz. korespondence). Není proto pravdou,
že jsme nedodrželi závaznou osnovu pro zpracování
příslušných formulářů
projektu.
Při zpracování
jsme vycházeli ze zák. č. 92/91 Sb., 324/91
Sb., 526/91 Sb. a 229/91 Sb. včetně nařízení
vlády dle § 20 odst. 5 zákona 229/91 Sb. Projekt
byl mmj. konzultován s odborníky zemědělství
z oblasti Olomoucka a Prostějovska apod. Veškeré
body jednotlivých formulářů jsme dodrželi
výjma těch, které nám nebyly na základě
písemné žádosti a ústních
intervencí s.p. a
ÚO MZe Bruntál poskytnuty. V těchto fázích
ÚO Bruntál absolutně zklamal.
Částečný
privatizační projekt na přímý
prodej domků OKÁL, by přineslo ekonomické
a finanční zhodnocení. Prospěch obyvatelstvu
v oblasti zaměstnanosti a obci část fin.
prostředků. Meziresortní komise doporučila
realizaci přímého prodeje v plném
rozsahu. Přestože se provedli určité
doplňky (např. vyjasnění majetku objektu
a pozemků, stanovisko orgánů hygieny) byly
vráceny ÚO MZe Bruntál zpět bez komentáře.
To již není seriozní jednání,
ale snaha o diskriminaci.
Paradoxem zůstává
tak skutečnost, že původní termín
pro předkládání privatizačních
projektů nebyl změně (16.6.1992) podle dopisu
ÚO MZe Bruntál, ale tento umožnil po termínu
předložit bývalému řediteli s.p.
privatizační projekt bez ohledu na uvedené
datum. Vždy bylo ÚO MZe Bruntál řečeno
při jednáních, že pokud bude mít
restituent zájem o odkup zbylého státního
majetku nebude mu v tomto případě činěno
překážek. Když nás požádal
restituent, že by měl zájem o spolupráci
odkoupit státní
majetek, dle dopisu ÚO MZe Bruntál již toto
není možné, protože "navíc
byl změně předkladatel po termínu
tj. 16. 6. 1992".
Příloha č.
5
Ministerstvo zemědělství ČR | |
Územní odbor Bruntál | |
Partyzánská 7 | |
792 01 Bruntál |
Naše značka: 4608/93-410
Vyřizuje/linka: Ing. Bouchal/388
Praha: 29. 7. 1993
Věc:
Privatizace Státního
statku Stará Libavá - stížnost na projednání
konkurenčního projektu pana M. Tesaříka
a kol.
MZe ČR v Praze obdrželo
stanovisko k stížnosti pana M. Tesaříka
na postup při projednávání jeho konkurenčního
projektu a žádosti
o pronájem majetku Státního statku Stará
Libavá. Ve stanovisku je kladně hodnocen podnikatelský
záměr předkladatelů konkurenčního
projektu a zároveň kritizován postup státního
podniku, který neposkytl zpracovateli konkurenčního
projektu potřebné podklady. K tomu připomínáme,
že povinností ÚO MZe ČR
bylo zabezpečit poskytnutí podkladů pro zpracování
konkurenčního projektu popř. konkurenční
projekt o tyto údaje podniku doplnit.
K uvedenému případu
sdělujeme, že privatizační projekty
předložené na Státní statek Stará
Libavá nebyly projednány ve schvalovací
komisi MSNMP ČR a proto
bude se na celý majetek státního podniku
vypracovávat zakladatelský projekt podle usnesení
vlády ČR č. 334 ze dne 23. června
1993.
V návaznosti na uvedené
je třeba, aby při zpracování podkladů
pro zakladatelský projekt na tento státní
podnik do "Společné komise MZe ČR a
MSNMP ČR pro schvalování privatizačních
projektů" ÚO MZe ČR
Bruntál zpracoval podklady tak, aby objektivně zhodnotil
všechny předložené privatizační
projekty a aby konkurenční projekt p. M. Tesaříka
(evidovaný pod č. KP 3/1627) v souladu se zásadami
stanovenými uvedeným usn. vlády ČR
byl zapracován do návrhu zakladatelského
projektu.
Na vědomí:
Vážený pan
Miroslav Tesařík
793 05 Stará Libavá
č. 41
Vážený pan
Bartoš
Kostelec na Hané
Sekretariát náměstka ministra
zemědělství
ČR 400
v budově
Příloha č.
6
z jednání mezi panem
Tesaříkem a spol. a ředitelem územního
odboru MZe ČR v Bruntále ze dne 9. září
1993
Předmětem jednání
byl dopis z MZe ČR Praha z odboru privatizace č.
j. 4608/93 - 410 - vyřizuje ing. Bouchal.
Pan Tesařík požaduje
písemné stanovisko od ředitele ÚO
MZe ČR Bruntál k
výše uvedenému dopisu.
Ředitel ÚO uvádí,
že písemné stanovisko sdělí pouze
na odbor privatizace MZe ČR v Praze, kam také sdělí
vysvětlení celé situace.
Pan Tesařík a spol.
uvádí, že se cítí diskriminování
ze strany pracovníků územního odboru
MZe - pracoviště Bruntál ve smyslu oddalování
jejich privatizačního projektu. Tato situace trvá
od podání jejich konkurenčního privatizačního
projektu.
Ředitel územního
odboru ing. Hula k tomu uvádí, že celou záležitost
nechá prověřit.
Věc zakladatelského
projektu:
pan Tesařík vznesl
dotaz, jak bude zapracován jejich konkurenční
projekt do zakladatelského privatizačního
projektu.
K tomu uvedl ředitel ÚO,
že má povinnost před privatizační
komisi v Praze předložit všechny privatizační
projekty a zdůvodnit proč projekty jsou a nebo nejsou
zapracovány.
Pan Tesařík dále upozorňuje na konkurenční privatizační projekt týkající se rodinných domků typu OKAL:
č. evidence MZe ČR 12/13642014/KP3/1627
č. evidence MSNMP ČR
23/364/03
V Bruntále dne 9. 9. 1993