Místopředseda vlády
a ministr zemědělství Josef Lux zaslal odpověď
na interpelaci poslance Stanislava Kozáka dopisem ze dne
16. prosince 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe na interpelaci poslance Stanislava Kozáka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 16.12.1993 | |
Č.j.: 6726/93-111 |
Vážený pane
poslanče,
ve smyslu 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, Vám zasílám odpověď
na interpelaci poslance Stanislava Kozáka ve věci
privatizace Státního statku Stará
Libavá, okres Bruntál.
V této oblasti je privatizace
státního majetku velmi obtížná.
Proběhlo zde přídělové řízení
a velmi komplikovaně se na katastrálních
úřadech identifikuje majetek. Tyto těžkosti
komplikují nelehkou situaci Územním odborům
MZe ČR.
Na základě doporučení
Ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR většina povinných
i konkurenčních privatizačních projektů
na státní podniky v okrese Bruntál se vracela
k dopracování. Hlavní důvody byly
v tom, že předkladatelé nepracovali podle závazné
osnovy, publikované v Hospodářských
novinách. Nebyl řádně zdokladován
majetek a prokazatelné restituční nároky.
Z toho vyplývá,
že tady nebyl důvod ani záměr bezdůvodného
vracení projektu panu Tesaříkovi. Z posouzení
korespondence postupného předkládání
doplňků k projektu s následnými změnami
předkladatelů je nakonec patrno, že dopracovaný
projekt na majetek celého podniku byl předložen
téměř 4 měsíce po závazném
termínu stanoveném vyhláškou MSNMP ČR
č. 526/91 Sb.
Územní odbor MZe
ČR v Bruntále byl v souvislosti se stížnosti
pana Tesaříka, jak je patrno z příloh,
na své povinnosti upozorněn, dodržují
se, ale z celého přístupu a postupu pana
Tesaříka vyplývá jeho velmi zosobněný
přístup k celé problematice.
K privatizaci Státního
statku Stará Libavá, s p. podrobněji uvádím:
Privatizační projekty předložené
na Státní statek Stará Libavá nebyly
projednány ve schvalovací komisi MSNMP ČR
a na celý majetek státního podniku byl vypracován
zakladatelský projekt podle Usneseni vlády
ČR č. 334 ze dne 3.6.1993 v pozdějším
znění č. 568 ze dne 6. října
1993 o dalším postupu při privatizaci podle
zákona ČNR č. 171/1991 Sb. o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu
národního majetku České republiky.
Zadání zakladatelského
projektu navrhla Společná komise MZe ČR,
MSNMP ČR a PF ČR dne 29.9.1993, která postupovala
podle uvedených vládních usnesení
tak, že navrhla privatizovat Státní statek
Stará Libavá dvěma výstupními
subjekty na přímý prodej. Je to v prvním
případě 6 bytových jednotek OKAL Norberčany
panu Miroslavu Tesaříkovi, na které měl
řádný konkurenční privatizační
projekt. Ve druhém případě výrobní
jednotka podniku panu Ing. Petru Snášelovi, předložil
privatizační projekt, sdružil restituční
majetek a je současný nájemce statku.
Tento postup odpovídá
zásadám vyplývajícím z vládního
usnesení, kde je dávána přednost na
prvním místě na přímý
prodej restituentům, na druhém nabyvatelům
navrženým v řádně podaných
projektech a na třetím současným nájemcům
majetku.
Pan Tesařík nepředložil
řádně projekt na provoz statku v termínu
stanoveném Vyhláškou MSNMP ČR č.
26/91 Sb. (16.6.1992) a nepředložil restituční
nároky vlastními sdružené.
Společná komise
se přesto na svém zasedání 15.12.1993
tímto případem znovu zabývala a původní
rozhodnutí potvrdila.
Jak vyplývá z výčtu
uvedených skutečnosti, privatizace v regionu Bruntál
je velmi složitá, ale i přes všechny těžkosti,
navzdory některým subjektivním pocitům
křivd tam kde nevyšly plané naděje na
majetek se podařilo ÚO MZe ČR Bruntál
zpracovat zakladatelské privatizační projekty
a předloží je do konce roku 1993.
S pozdravem
Vážený pan
Stanislav Kozák
Parlament ČR
Praha
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky