| Předkládá: | |
Upravený návrh rozpočtu Rady ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
je předkládán.v souladu s čl. III.,
odst. 1 a 3 zákona č. 36/1993 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění zákona
č. 331/1993 Sb., části sedmé, par.
15. Úprava byla provedena v návaznosti na cit. novelu
zákona.
A. VÝDAJOVÁ STRÁNKA ROZPOČTU
| Investiční výdaje | v tis. Kč |
| 5100 Vybavení kanceláří | 50 |
| Výpočetní technika | 350 |
| Automobil | 300 |
| Radiomagnetofony | 60 |
| TV + video | 90 |
| celkem | 850 |
| Neinvestiční výdaje | |
| 5200 Údržba a opravy | 500 |
| 5300 Materiální výdaje(energie, PHM, W deokazety, magnetof. kazety, diskety, kanc. potřeby, drobný hmotný majetek, software, předplatné novin a časopisů) | 2 100 |
| 5400 Služby a výdaje nevýrobní povahy | 3 950 |
| z toho: - sociální a zdravotní pojištění | 2 080 |
| - expertizy, výzkumy, zahr. cestovné, spojové služby, školení, semináře, pojistné) | 1 870 |
| 5500 Cestovné | 500 |
| 5600 Mzdové prostředky | 5 900 |
| z toho: - OON (odměny členů Rady) | 1 800 |
| - mzdy (Úřad) | 4 100 |
| 5700 Nájemné | 3 200 |
| celkem | 16 150 |
| CELKEM INVESTIČNÍ A NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 17 000 |
Odůvodnění:
Rada České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání byla zřízena zákonem
ČNR č. 103/1992 Sb., ve znění zákona
ČNR č. 474/1992 Sb. a zákona ČNR č.
36/1992 Sb. Rada vykonává státní správu
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání.
Zákonodárce seznal účelným
řešení, kdy ústřední orgán
státní správy pro oblast rozhlasového
a televizního vysílání bude samostatnou,
na vládě nezávislou institucí, jež
je ze své činnosti přímo odpovědna
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
Tomuto řešení je v souladu s nově přijatou
právní úpravou přizpůsobeno
i financování Rady.
Do zákonem stanovené působnosti Rady náleží
zejména:
- podílet se svými stanovisky a návrhy na
vytváření zásad státní
politiky ČR ve vztahu k vysílání a
stanovit koncepci. jeho rozvoje,
- udělovat a odnímat licence k vysílání,
- dohlížet na dodržování zákonů
v oblasti vysílání,
- stanovovat lhůty k nápravě a ukládat
pokuty držitelům licencí, provozovatelům
vysílání ze zákona nebo subjektům
vysílajícím bez licence,
- vykonávat státní správu v oblasti
správy kmitočtového spektra určeného
pro rozhlasové a televizní vysílání.
Jak z výše uvedeného výčtu plyne,
Rada je orgánem, který vykonává státní
správu v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání, má však určitá
specifika postavení a rozhodovacích působností
a procedur. Financování Rady, jak je nyní
zajištěno zákonem, zdůrazňuje
její nezávislé postavení a přímou
kontrolu parlamentem, umožňuje však zároveň,
aby byly v plném rozsahu zajištěny její
kompetence při výkonu státní správy.
Ústředními orgány stá-tu jsou
vedle ústředních orgánů státní
správy výslovně uvedených v zákoně
č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, i další orgány státu,
které vykonávají svou působnost v
oboru státní správy na celém území
ČR. Mohou přitom postrádat pravomoc vydávat
obecně závazné právní akty,
jsou však zákonem zřizovány jako samostatní
nositelé odborných správních agend
nebo specializované odborné úřady,
nadané vlastni působností nebo pravomoci.
Nejde nepochybně o orgány místní,
ale o orgány, které systematicky patři do
soustavy ústřední státní správy.
Činnost Rady zajišťuje v souladu se zákonem
č. 103/1992 Sb. Úřad Rady, který je
orgánem Rady a je financován z jejího rozpočtu.
Úřad plní úkoly spojené s odborným,
organizačním a technickým zabezpečením
činnosti Rady.
Úřad je členěn do pěti odborů
a sekretariátu Úřadu Rady.
Jednotlivé odbory plní zejména tyto úkoly:
1. Programový odbor
(úkoly související zejména s par.
1, odst. 2 a par. 2, odst. 1, písm. c, f zákona
č. 103/1992 Sb.)
- sledování (monitorování) a vyhodnocování
dodržování právních předpisů
souvisejících s vysíláním jejich
provozovatelů
- realizace kontrolních akcí, namátkové
a systémové kontroly záznamů vysílání
- vyhodnocování sledovanosti jednotlivých
provozovatelů
- návrhy a podněty k součinnosti s Radou
České televize a Radou Českého rozhlasu
- vyřizování stížností
a podnětů veřejnosti vztahujících
se k vysílání.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
7)
2. Licenční odbor
(úkoly související zejména s par.
2, odst.1, písm. e) a h) a odst. 3 zákona č.
103/1991 Sb.)
- agenda licenčních řízení
a evidence žádostí o licence
- agenda držitelů licencí
- návrhy na změny nebo odebrání licencí
- informování veřejnosti o postupu při
řízení o udělení licencí.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
6)
3. Technický odbor
(úkoly související zejména se zákonem
č. 474/1992 Sb. a par. 2, odst. 3, zákona č.
103/1992 Sb.)
- agenda správy kmitočtového spektra
- agenda využití kmitočtů pro vysílání
a informování veřejností o využití
kmitočtů
- správa a využití dokumentačního
a programového vybavení, souvisejícího
s koordinací kmitočtů pro rozhlasové
a televizní vysílání
- agenda technických náležitostí rozhlasu
po drátě a televizních kabelových
rozvodů.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
3)
4. Právní odbor
(úkoly související zejména s par.
1 odst. 2 zákona č. 103/1992 Sb. a par. 2, odst.
1 písm. e), f) a g))
- úkoly obecně právní povahy a legislativní
návrhy
- spolupůsobnost při správních rozhodnutích
Rady
- úkoly související se správním
a soudním řízením Rady a Úřadu
Rady
- vyřizování stížností
a podání právní povahy. (Předpokládaný
stav zaměstnanců: 3)
5. Ekonomický odbor
zajišťuje materiální, finanční
a organizačně technické podmínky pro
činnost Rady a Úřadu, a to zejména:
- návrh rozpočtu a sledování jeho
čerpání
- vedení operativně technické a účetní
evidence, statistické výkaznictví
- personální a mzdová agenda členů
Rady a zaměstnanců Úřadu
- agenda správních poplatků
- technické zabezpečení zasedání
a jednání Rady, tiskové konference, semináře,
školení
- agenda ochrany státního, hospodářského
a služebního tajemství
- údržba a úklid sídla Rady.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
6)
Sekretariát Úřadu Rady
plní úkoly spojené s administrativou Rady
a jejího Úřadu, zejména s agendou
protokolů z veřejných a předběžných
slyšení, agendou vydaných licencí, plní
funkci podatelny, tiskového servisu a styku s veřejností.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
7)
vč. vedoucího Úřadu Rady a zástupce
vedoucího Úřadu Rady.
Celkový předpokládaný stav zaměstnanců
je 32, s tím, že je v odborech vytvořena rezerva
2 pracovních míst pro problematiku ekonomiky médií,
zejména posuzování obchodních plánů
žadatelů, sledování změn ve společnostech
držitelů licencí a odhady reklamního
trhu.
Návrh rozpočtu na rok 1994 byl zpracován
Úřadem Rady, schválen Radou ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání,
upraven po jednání Stálé komise pro
sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny
dne 18. 11. 1993, po jeho projednání ve výborech
Poslanecké sněmovny a po schválení
zákona č. 331/1993 Sb.
Návrh vychází ze schváleného
rozpočtu na rok 1993, po zapracování vlivu
organizačních a metodických změn v
celoročním vyjádření (snížení
počtu zaměstnanců Úřadu z původně
plánovaných 50 na 32), jakož i vlivu úpravy
rozpočtu na rok 1993.
Výše výdajů (kromě mezd) je stanovena
podle současné úrovně cen s indexem
8 % dle míry inflace, která by se měla pohybovat
do 10 %. V rámci uvedeného zvýšení
a s ohledem na podstatné snížení počtu
zaměstnanců Úřadu a s tím spojenou
kumulaci činností je možno preferovat výraznější
růst mezd (index 15 %) oproti roku 1993. I tak by se průměrná
plánovaná mzda pro rok 1994, ve výši
10.677 Kč pohybovala na úrovni dosažené
průměrné mzdy roku 1993 ostatních
orgánů státní správy. Odměny
členů Rady jsou stanoveny Statutem, který
byl schválen Českou národní radou
29. dubna 1992. Návrh rozpočtu předpokládá
případné schválení novely Statutu,
kterým by byly odměny členů Rady zvýšeny.
Investiční výdaje
Investiční výdaje představují
převážně dovybavení Rady a Úřadu
výpočetní technikou a prostředky pro
monitorování rozhlasového a televizního
vysílání. Tyto investice nemohly být
z důvodu napjaté rozpočtové situace
realizovány v roce 1993 a byly přesunuty na rok
1994. Přesto jsou navrhované prostředky na
investiční výdaje výrazně /o
70 %/ nižší než v roce 1993.
Neinvestiční výdaje:
Významnou část neinvestičních
výdajů (kromě mezd) představují
služby, z nichž jde zejména o zadávání
nezávislých expertíz (např. právní
a technické povahy), analytických prací a
výzkumů vztahujících se zvláště
k otázkách poslechovosti rozhlasových a televizních
stanic a k programovým standardům vysílání
(AISA, GfK a jiná výzkumná pracoviště).
Dále jde o výdaje spojené s pořádáním
seminářů pro provozovatele rozhlasového
a televizního vysílání, školení
pracovníků Úřadu, krátkodobé
stáže a studijní pobyty u zahraničních
partnerských organizací a odborných pracovišť.
Tyto výdaje odpovídají specifice pracoviště
a jsou také v přímé souvislosti se
sníženým počtem pracovníků
oproti původní představě. Více
než roční zkušenosti prokázaly
efektivnost individuálně zadávaných
prací odborné povahy. Tento postup umožňuje
mj. využít pro činnost Rady odborníky,
kteří z různých, zejména finančních
důvodů nechtějí nebo nemohou být
trvale zaměstnáni v Úřadu Rady.
U materiálních výdajů vychází
návrh rozpočtu především u cen
energie z dopadů zákonů a právních
norem platných od 1. 1. 1994. Návrh předpokládá
rovněž dovybavení jednotlivých pracovišť
Úřadu Rady drobným hmotným majetkem,
který nebylo možné zakoupit v roce 1993. Počítá
rovněž s postupným budováním
archivu a příruční knihovny.
Výše nájemného vychází
z nájemní smlouvy uzavřené v roce
1992. Nevyužité nebytové prostory v pronajatém
objektu budou i nadále pronajímány dalším
subjektům.
B. PŘÍJMOVÁ STRÁNKA ROZPOČTU:
(v tis. Kč)
| a) 0,7 % výnosů z poplatků za užívání rozhlasových přijímačů - stanoveno dle plánu Českého rozhlasu | 4 200 |
| b) 0,7 % výnosů z poplatků za užívání televizních přijímačů - stanoveno dle plánu České televize | 13 195 |
| c) příjmy z pronájmu nevyužitých nebytových prostor v objektu sídla Rady | 270 |
| PŘEDPOKLÁDANÉ PŘÍJMY CELKEM | 17 665 |
Rozpočet příjmů je navrhován
v celkové výši 17 665 tis.Kč, rozpočet
výdajů v celkové výši 17 000
tis. Kč.
Rozpočtová rezerva ve výši 665 tis.
Kč vychází z možného dalšího
poklesu příjmu výnosů z poplatků
za užívání rozhlasových a televizních
přijímačů, a to případně
i po r. 1994.
Příloha: organizační schéma
Úřadu Rady
V Praze dne 19.1.1994

