Návrh rozpočtu Rady ČR pro rtv vysílání
je předkládán v souladu s čl. III.,
odst. 1 zákona č. 36/1993 Sb., o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysíláni.
| Investiční výdaje | v tis. Kč |
| 5100 Vybavení kanceláří | 50 |
| Výpočetní technika | 300 |
| Automobil | 300 |
| Radiomagnetofony | 60 |
| TV + video | 90 |
| celkem | 800 |
| Neinvestiční výdaje | |
| 5200 Údržba a opravy | 500 |
| 5300 Materiální výdaje | 2 100 |
| (energie, PHM, videokazety, magnetof. kazety, diskety, kanc. potřeby, drobný hmotný majetek, software, předplatné novin a časopisů) | |
| 5400 Služby a výdaje nevýrobní povahy | 3 924 |
| z toho: - sociální a zdravotní pojištění | 2 124 |
| - expertízy, výzkumy, zahr. cestovné, spojové služby, školení, semináře, pojistné) | 1 800 |
| 5500 Cestovné | 500 |
| 5600 Mzdové prostředky | 5 900 |
| z toho: OON (odměny členů Rady) | 1 800 |
| mzdy - Úřad | 4 100 |
| 5700 Nájemné | 3 200 |
| celkem | 16 124 |
| CELKEM INVESTIČNÍ A NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 16 924 |
Odůvodnění:
Rada České republiky pro rozhlasové a televizní
vysíláni byla zřízena zákonem
ČNR č. 103/1992 Sb., ve znění zákona
ČNR č. 474/1992 Sb. a zákona ČNR č.
36/1992 Sb. Rada vykonává státní správu
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání.
Zákonodárce seznal účelným
řešení, kdy ústřední orgán
státní správy pro oblast rozhlasového
a televizního vysílání bude samostatnou,
na vládě nezávislou institucí, jež
je ze své činnosti přímo odpovědna
Poslanecké sněmovně Parlamentu R.
Do zákonem stanovené působnosti Rady náleží
zejména:
- podílet se svými stanovisky a návrhy na
vytváření zásad státní
politiky ČR ve vztahu k vysílání a
stanovit koncepci jeho rozvoje,
- udělovat a odnímat licence k vysílání,
- dohlížet na dodržování zákonů
v oblasti vysílání,
- stanovovat lhůty k nápravě a ukládat
pokuty držitelům licenci, provozovatelům vysílání
ze zákona nebo subjektům vysílajícím
bez licence,
- vykonávat státní správu v oblasti
správy kmitočtového spektra určeného
pro rozhlasové a televizní vysílání.
Jak z výše uvedeného výčtu plyne,
Rada je orgánem, který vykonává státní
správu v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání. I přes určitá
specifika postavení a rozhodovacích procesů
tudíž není zvláštního důvodu
k tomu, aby způsob financování její
činností byl zásadně odlišný
od jiných správních orgánů
státu.
Ústředními orgány státu jsou
vedle ústředních orgánů státní
správy výslovně uvedených v zákoně
č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, i další orgány státu,
které vykonávají svou působnost v
oboru státní správy na celém území
ČR. Mohou přitom postrádat pravomoc vydávat
obecně závazné právní akty,
jsou však zákonem zřizovány jako samostatní
nositelé odborných správních agend
nebo specializované odborné úřady,
nadané vlastní působností nebo pravomocí.
Nejde nepochybně o orgány místní,
ale o orgány, které systematicky patří
do soustavy ústřední státní
správy.
Činnost Rady zajišťuje v souladu se zákonem
č. 103/1992 Sb. (Úřad Rady, který
je orgánem Rady a je financován z jejího
rozpočtu. Úřad plní úkoly spojené
s odborným, organizačním a technickým
zabezpečením činnosti Rady.
Úřad je členěn do pěti odborů
a sekretariátu Úřadu Rady.
Jednotlivé odbory plní zejména tyto úkoly:
1. Programový odbor
(úkoly související zejména s par.
1, odst. 2 a par. 2, odst. 1, písm. c, f zákona
č. 103/1992 Sb.)
- sledováni (monitorování) a vyhodnocování
dodržování právních předpisů
souvisejících s vysíláním jejich
provozovatelů,
- realizace kontrolních akcí, namátkové
a systémové kontroly záznamů vysílání,
- vyhodnocování sledovanosti jednotlivých
provozovatelů,
- návrhy a podněty k součinnosti s Radou
České televize a Radou Českého rozhlasu.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
6)
2. Licenční odbor
(úkoly související zejména s par.2,
odst.1, písm.e) a h) a odst. 3 zákona č.
103/1991 Sb.)
- agenda licenčních řízení
a evidence žádostí o licence,
- agenda držitelů licencí,
- návrhy na změny nebo odebrání licencí,
- informování veřejnosti o postupu při
řízeni v uděleni licenci.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
6)
3. Technický odbor
(úkoly související zejména se zákonem
č. 474/1992 Sb. a par.2, odst. 3, zákona č.
103/1992 Sb.)
- agenda správy kmitočtového spektra,
- agenda využití kmitočtů pro vysíláni
a informování veřejnosti o využiti kmitočtů,
- správa a využití dokumentačního
a programového vybavení, souvisejícího
s koordinací kmitočtů pro rozhlasové
a televizní vysílání,
- agenda technických náležitostí rozhlasu
po drátě a televizních kabelových
rozvodů.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
3)
4. Právní odbor
(úkoly související zejména s par.
1 odst. 2 zákona č. 103/1992 Sb. a par. 2, odst.
1 písm. e), f) a g)) - úkoly obecně právní
povahy a legislativní návrhy
- spolupůsobnost při správních rozhodnutích
Rady,
- úkoly související se správním
a soudním řízení.m Rady a Úřadu
Rady,
- vyřizováni stížností a podání.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
3)
5. Ekonomický odbor
zajišťuje materiální, finanční
a organizačně technické podmínky pro
činnost Rady a Úřadu, a to zejména:
- návrh rozpočtu a sledování jeho
čerpání,
- vedení operativně technické a účetní
evidence, statistické výkaznictví,
- personální a mzdová agenda členů
Rady a zaměstnanců Úřadu,
- agenda správních poplatků
- technické zabezpečení zasedání
a jednání Rady, tiskové konference, semináře,
školení,
- agenda ochrany státního, hospodářského
a služebního tajemství,
- údržba a úklid sídla Rady.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
6)
Sekretariát Úřadu Rady
plní úkoly spojené s administrativou Rady
a jejího Úřadu, zejména s agendou
protokolů z veřejných a předběžných
slyšení, agendou vydaných licencí, plní
funkci podatelny, tiskového servisu a styku s veřejností.
(Předpokládaný stav zaměstnanců:
4),
+ vedoucí Úřadu Rady
zástupce vedoucího Úřadu Rady
Celkový předpokládaný stav zaměstnanců
je 32, s tím, že je vytvořena rezerva 2 pracovních
míst pro problematiku ekonomiky médií, zejména
posuzování obchodních plánů
žadatelů, sledování změn ve společnostech
držitelů licencí a odhady reklamního
trhu.
Návrh rozpočtu na rok 1994 byl zpracován
Úřadem Rady, schválen Radou ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
dne 2.9.1993 a upraven po jednání Stálé
komise pro sdělovací prostředky Poslanecké
sněmovny dne 18. 11. 1993.
Návrh vychází ze schváleného
rozpočtu na rok 1993, po zapracování vlivu
organizačních a metodických změn v
celoročním vyjádření (snížení
počtu zaměstnanců Úřadu z původně
plánovaných 50 na 32), jakož i vlivu úpravy
rozpočtu na rok 1993.
Výše výdajů (kromě mezd) je stanovena
podle současné úrovně cen s indexem
8 % dle míry inflace, která by se měla pohybovat
do 10 %. V rámci uvedeného zvýšení
a s ohledem na podstatné snížení počtu
zaměstnanců Úřadu a s tím spojenou
kumulaci činností je možno preferovat výraznější
růst mezd (index 15 %) oproti roku 1993. I tak by se průměrná
plánovaná mzda pro rok 1994, ve výši
10.677 Kč pohybovala na úrovni dosažené
průměrné mzdy roku 1993 ostatních
orgánů státní správy. Odměny
členů Rady jsou stanoveny Statutem, který
byl schválen Českou národní radou
29. dubna 1992. Návrh předpokládá
schválení novely Statutu, kterým by byly
odměny členů Rady zvýšeny.
Investiční výdaje představují
převážně dovybavení Rady a Úřadu
výpočetní technikou a prostředky pro
monitorování rozhlasového a televizního
vysílání. Tyto investice nemohly být
z důvodu napjaté rozpočtové situace
realizovány v roce 1993 a byly přesunuty na rok
1994. Přesto jsou navrhované prostředky na
investiční výdaje o 70 % nižší
než v roce 1993.
Významnou část neinvestičních
výdajů (kromě mezd) představuj i služby,
z nichž jde zejména o zadávání
nezávislých expertíz a analytických
prací, výzkumů (AISA, GfK a jiná výzkumná
pracoviště). Dále jde o výdaje spojené
s pořádáním seminářů
pro provozovatele rozhlasového a televizního vysílání,
školeni pracovníků Úřadu, krátkodobé
stáže a studijní pobyty u zahraničních
partnerských organizací a odborných pracovišť.
U materiálních výdajů vychází
návrh rozpočtu především u cen
energie z dopadů zákonů a právních
norem platných od 1. 1. 1994. Návrh předpokládá
rovněž dovybavení jednotlivých pracovišť
Úřadu Rady drobným hmotným majetkem,
který nebude možné zakoupit v roce 1993.
Výše nájemného vychází
z nájemní smlouvy uzavřené v r. 1992.
Příjmová stránka rozpočtu je
tvořena:
a) správními poplatky (položka 50 zákona
č. 368/1992 Sb. o správních poplatcích)
b) pokutami (par. 20 zákona č. 458/1991 Sb.).
Pro rok 1994 navrhuje Rada upravit výši správního
poplatku vzhledem k tomu, že současná výše
neodpovídá rozsahu a závažnosti úkonů,
jež vyžaduje činnost správního
orgánu při rozhodování ve správním
řízení o udělení licence.

