Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď
na interpelaci poslance Rudolfa Opatřila dopisem ze dne
20. prosince 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Rudolfa
Opatřila. Odpověď je polohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne.prosince 1993 | |
Č.j. 5/93-010 P |
Vážený pane poslanče,.
odpovídám na Vaši interpelaci ze dne 18.11.1993
ve věci dálnice D 47.
Dovolte, abych se nejprve vyjádřil k druhému
okruhu problémů podle Vaší interpelace,
protože ostatní okruhy na něj navazují.
Vláda české republiky přijala dne
10.11.1993 usnesení č. 631 o rozvoji dálnic
a čtyřpruhových silnic pro motorová
vozidla v ČR do roku 2005. Podle tohoto usnesení
se předpokládá zahájení výstavby
dálnice D 47 v úseku Ostrava - hranice Polska v
roce 1998 a jeho dokončeni v roce 2001. Další
výstavba dálnice D 47 je navržena tak, aby
celý tah byl dobudován do roku 2007. Záměry
rozvoje však budou každoročně aktualizovány
a následně projednány vládou.
V minulých letech byla pro zajištění
dopravních potřeb bývalého Severomoravského
kraje postupně upravována silnice
I/47 Lipník nad Bečvou.- Hranice - Bělotín
a silnice I/48 Bělotín - Nový Jičín
- Příbor. Rekonstrukcí těchto silnic
a jejich rozšířením na směrově
nedělené čtyřpruhové uspořádání
se postupně vybudoval kapacitní silniční
tah Lipník nad Bečvou - Příbor v délce
cca 50 km. V příštím roce se zahájí
výstavba úseku R 35 Olomouc - Lipník nad
Bečvou.
Po jeho dobudování, které se předpokládá
v roce 1998, vznikne ucelený kapacitní tah navazující
ve Vyškově na dálnici D 1 a končící
v Příboře v úhrnné délce
cca 115 km. Pro dosažení homogenního kapacitního
spojení až na polské hranice ve směru
silnice R 48 zbývá asi 40 km. Tento úsek
do Českého Těšína by měl
být dobudován podle usnesení vlády
ČR č. 631/93 do roku 2005.
Výstavba silnice R 48 na českém území
Olomouc - český Těšín je z hlediska
významu, časového faktoru a funkce na české
straně prioritní. Navazuje na dokončenou
rychlostní silnici na polském území
v trase Warszawa - Cieszyn. Silnice R 48 však z našeho
hlediska není konkurenční trasou k dálnici
D 47. Stejné stanovisko zaujímá oficiálně
i polská strana.
V souvislosti s třetím bodem Vaší interpelace
sděluji, že ve věci propojení dálnic
D 47 a A 1 probíhají jednání v rámci
Pracovní skupiny pro silnice a dálnice ČR
a Polska. Na posledním zasedání této
skupiny v říjnu 1993 bylo dohodnuto vytvořit
společnou expertní skupinu, která posoudí
místo hraničního přechodu dálnic
D 47 a A 1. Závěry této expertní skupiny
budou podkladem pro vypracování a projednání
meziresortní dohody mezi ministerstvem dopravy ČR
a ministerstvem dopravy a mořského hospodářství
PR. Na základě toho bude moci být uzavřena
mezivládní dohoda o propojení dálnic
D 47 a A 1. Místo hraničního přechodu
je uvažováno mezi Věřňovicemi
a Gorzicki.
Polská strana na říjnovém zasedání
Pracovní skupin, pro silnice a dálnice ČR
a Polska oznámila, že s výstavbou hraničního
úseku A 1 do roku 2000 nepočítá.
Pokud jde o hraniční přechod do Rakouské
republiky, bude v letech 1994 až 1996 provedena rekonstrukce
silnice I/52 v úseku Rajhrad - Pohořelice do parametrů
čtyřpruhové silnice pro motorová vozidla
R 52. Tato silnice je směrována k dnešnímu
hraničnímu přechodu v Mikulově a mezi
Českou republikou a Rakouskou republikou zde nejsou žádné
nejasnosti.
V případě vedení budoucí dálnice
D 3 z Prahy směrem na Dolní Dvořiště
probíhají s Rakouskou republikou jednání.
na úrovni pracovní skupiny o koordinaci přípravy
trasy dálnice D 3 v prostoru Dolního Dvořiště
včetně umístění nového
hraničního přechodu.
K problému, který uvádíte jako první,
podávám informaci, že posuzování
ekologických dopadů dálnice D 47 Vyškov
- Přerov - Bělotín - Ostrava - hranice Polska
je prováděno dle zákona č. 244/1992
Sb., o posuzování vlivů na životní
prostředí.
V současné době probíhá výběr
konečné trasy z několika variant v úseku
D 47 Bílovec - Ostrava - hranice Polska.
S pozdravem
Vážený pan
Rudolf Opatřil
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR