Důvodová zpráva

k návrhu rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1994

Důvodová zpráva má usnadnit objektivní posouzení:

a) současného reálného stavu hospodaření s majetkem bývalého SSM

b) možností stanovení zásadních opatřeni k zajištění činnosti a poslání Fondu vyplývajících ze zákona číslo 113/1993 Sb.

A. Ekonomická a majetková situace Fondu dětí a mládeže

1. Zákon č.113/1993 Sb. o Fondu dětí a mládeže a Statut Fondu ukládají:

a) majetek použít pouze na účely a činnost podle § 2 tohoto zákona a úhradu nákladů a výdajů spojených s činností Fondu

b) zcizení a prodej hmotného a nehmotného majetku lze provádět jen se souhlasem vlády

c) dodržet mezní podíl výdajů spojených s činnosti Fondu do výše 1 % z úhrnné hodnoty majetku

d) zastupovat Českou republiky ve sporech vedených proti osobám, které nevydaly majetek podle zákona č. 497/1990 Sb.

e) převzít práva a povinnosti vyplývající z pracovně právních vztahů v případě, že tato práva měla ke dni zapsání Fondu do obchodního rejstříku, v souvislosti s majetkem Česká republika nebo její orgán

2. Problematika majetku

a) přebírání a navracení majetku podle zákona č. 497/1990 Sb. není dosud ukončeno (OkÚ, Magistrátní úřad hl.m. Prahy, část bývalého federálního majetku) včetně dořešení současně vedených a dosud nepřevzatých soudních sporů

b) ministerstvo hospodářství nemá provedenou a ukončenou inventarizaci majetku u všech obchodních společností

c) v souvislosti s majetkem nejsou dosud vyřešeny následující otázky:

- započítávání movitého majetku v pořizovacích cenách, bez odpisů (provést zúčtování do nákladů ke 31.12.1993)

- snížení o nedobytné pohledávky po rozhodnutí soudu

- snížení o nepoužitelné a neprodejné zásoby

- likvidace závazků a úvěrů prodejem méně lukrativních objektů

d) provést změny na katastrálních úřadech v České republice v evidenčních listech na "Česká republika Fond dětí a mládeže"

e) získat seznamy všech nemovitostí ve vlastnictví ZO, OV, KV a ÚV SSM před rokem 1989 s uvedením těch objektů, u nichž došlo po 31.12.1990 ke zcizení

f) stanovit jednoznačně vztah Fondu dětí a mládeže k bývalému majetku SSM, který není včleněn do obchodních společností

3. Zdroje příjmů Fondu dětí a mládeže

Fond dětí a mládeže je

- právnickou osobou,

- neziskovou organizací s mezním podílem nákladů a s povinností udržet počáteční celkovou hodnotu majetku

- organizací s daným účelem použiti zdrojů

Na pracovníky výkonného aparátu Fondu se vztahují předpisy jako na pracovníky státní správy.

Vzhledem k tomu, že majetek bývalého SSM je převeden do pěti akciových společnosti a jedné společnosti s ručením omezeným, je jedním z možných zdrojů příjmů pro zajištěni činnosti Fondu podíl na zisku těchto společností.

Ze současné ekonomické situace obchodních společností spravovaných Fondem však vyplývá skutečnost, že u nich, podle odhadu, dojde v letošním roce ke ztrátám ve výši 35,393 tis. Kč. Úvěry, pohledávky - závazky a nepoužitelné zásoby činí přibližně 200 - 250 mil. Kč. Bližší ekonomické výsledky těchto společností jsou uvedeny v další části této zprávy.

Na základě těchto skutečností lze konstatovat, že společnosti nejsou v nejbližších 2 - 5 letech schopny zajišťovat a podporovat Fond.

Finanční prostředky na zabezpečení činnosti Fondu v roce 1994 je možno získat:

a) dotací ze státního rozpočtu

b) zcizením - prodejem majetku (snížením hodnoty majetku)

c) odvodem části daně z příjmu od obchodních společností Fondu (např. stát 50 %, Fond 50 %)

Fond děti a mládeže je neziskovou organizací. Je nutno získat stálý zdroj příjmů s ohledem na

a) zabezpečeni posláni Fondu - podpora dětských a mládežnických organizaci

b) tvorbu rezervního fondu

c) tvorbu stimulačního - kulturního a sociálního fondu

d) tvorbu rezervního fondu na opravy hmotného a nehmotného majetku

Fond dětí a mládeže spravuje majetek ve vlastnictví České republiky. Je proto nutné stanovit, do jaké kategorie organizací Fond náleží (účetnictví, odvody atd.). Současně je nutné zvážit možnost osvobození od placení daní a poplatků (daň z příjmu, prodeje, výpisy z evidence nemovitostí, znalecké posudky atd.) mim daní z mezd pracovníků a platby zdravotního a sociálního pojištění.

B. Předběžná ekonomická situace obchodních společností

Většina majetku bývalého SSM je v současné době transformována do pěti akciových společností a jedné společnosti s ručením omezeným. Fond děti a mládeže zastupuje v těchto společnostech Českou republiku jako jediný akcionář se stoprocentní účastí.

V současné době není známa objektivní ekonomická situace všech společností, není dokončena inventarizace u všech společnosti, nejsou dořešeny otázky ocenění hmotného majetku a není provedeno rozdělení majetku na majetek pro ekonomické využití a na majetek pro využiti dětskými a mládežnickými organizacemi.

Přehled o ekonomické situaci obchodních společnosti je uveden v následující tabulce:


Obchodní společnost
Hosp. výsledek ke 30. 6. 1993 v tis.Kč
Úvěr ke 31. 6. 1993
Zákl. jmění
Junior centrum
x
3 000
221.361
Mladá fronta
x
-
139.373
CKM
x
118 000
293.178
AGM
x
1 700
41.348
Stavocentral
x
-
90.199
Junia
x
3 000
100
celkem
- 35 393
125 700
785.559


Čísla v tabulce jsou uvedena v předpokládané výši, teprve uzávěrky ke 31.12.1993 ověřené auditem ukáží objektivní obraz obchodních společnosti. Nejvyšší ztrátu vykazuje CKM a.s., MF a.s. a Junia s.r.o.

Součástí uzávěrek ke 31.12.1993 musí být i přehled závazků společností z let 1990 - 1992, které bude nutno vyrovnat.

Podle předběžných odhadů činí nedobytné pohledávky, úvěry, neprodejné a nepoužitelné zásoby, závazky a další položky asi 200 - 250 mil. Kč.

Z uvedeného přehledu vyplývá, že obchodní společnosti nemohou v příštích 2 - 5 letech vytvářet zdroje příjmů pro Fond.

Celková ekonomická situace společností a zlepšení jejich hospodaření je odvislé od změn ve složení jejich představenstev, dozorčích rad a vedení, zainteresovaností jednotlivých osob na hospodářských výsledcích nebo na případné transformaci nebo likvidaci.

C. Závěr

Aby mohl Fond dětí a mládeže pracovat a plnit poslání uložené mu zákonem, je třeba dořešit následující otázky:

a) stanovit zdroje stálých příjmů pro zabezpečení činnosti Fondu v roce 1994 s možností tvorby fondu rezervního, stimulačního a údržby a oprav

b) postavení Fondu jako organizace, jeho vztah k majetku, který dosud není členěn do obchodních společností

c) osvobozeni Fondu od daní a poplatků, mimo daní z mezd a odvodů na zdravotní a sociální pojištění, a převedení části daně z příjmu obchodních společnosti na Fond

d) převzetí majetku a práv od ministerstva hospodářství v součinnosti s NKÚ a dalšími orgány, (rozdíl celkově hodnoty majetku, nedokončené převzetí části majetku, objektivní vyčíslení hodnoty majetku, vyčíslení výše závazků, pohledávek, úvěrů, neprodejných a nepoužitelných zásob, uzávěrky ke 31.12.1993, fyzická inventarizace majetku, správnost zakládáni obchodních společností) s ohledem na ustanovení zákona č. 497/90 Sb., usnesení vlády ČSFR 902/90 Sb.,430/91 Sb., 517/31 Sb., usnesení vlády ČR 423/91 Sb., 598/92 Sb. a rozhodnutí min.hospodářství č. 321

e) změny zápisů v evidenčních listech na katastrálních úřadech - vlastník "Česká republika - Fond dětí a mládeže" u veškerého bývalého majetku SSM

f) součinnost a odpovědnost při dokončení převzetí majetku dosud nepřevzatého a způsob jeho předání Fondu (OkÚ, Magistrátní úřad města Prahy, část federálního majetku)

g) rozhodnuti Ústavního soudu ČR ve věci stížnosti FKC SM (majetek a fin. prostředky ve výši 143.611 mil.KČ a 82.456 USD)

h) postupné personální změny v představenstvech, dozorčích radách a vedení obchodních společností

i) neoprávněné převody majetku (nemovitostí) v době účinnosti zákona č. 497/1990 Sb. na základní organizace SSM, jejich nástupnické organizace a následné zcizení ve prospěch právnických nebo fyzických osob

Celkové náklady a výdaje na rok 1994 ve výši 33.620 tis. Kč v souvislosti s řešením majetku ve vlastnictví České republiky tvoří:


- soudní poplatky dosud nepřevzatého majetku 8.000 tis. Kč
- právní zastoupení 2.000 "
- znalecké posudky1.000 "
celkem11.000 tis. Kč


Úhrada těchto nákladů by měla být hrazena MH ČR a MF ČR, neboť jejich výše není Fondem ovlivnitelná a nesouvisí s jeho činností a posláním.

Tyto položky spolu s odpisy HIM ve výši 8.130 tis. Kč a odměnami členům výboru a dozorčí rady stanovenými vládou a Poslaneckou sněmovnou ve výši 2.500 tis. Kč tvoří 65 % celkových nákladů.

Příloha I.

Přehled o činnosti výboru Fondu dětí a mládeže

1. Zasedání výboru:


4.5. Praha14.9. Praha
12.5. Praha29.9. Praha
26.5. Olomouc 
 6.10. Praha
3.6. Olomouc13.10. Praha
16.6. Praha21.10. Seč
23.6. Praha27.10. Praha
22.7. Olomouc10.11. Praha
 12.-14.11. Seč
18.8. Praha24.11. Praha


2. Důležitá legislativní data:

23. 3.1993 - Parlament ČR zřídil Fond dětí a mládeže Zákonem č.113/93 Sb.

22. 4.1993 - Parlament ČR zvolil předsedu a členy výboru Fondu Usnesením PS č.108

19. 5.1993 - Vláda ČR jmenoval členy dozorčí rady Fondu dětí a mládeže Usnesením Vlády ČR č.250

20. 5.1993 - Parlament ČR zvolil člena výboru Fondu Usnesením PS č.121

- Parlament ČR stanovil měsíční odměny předsedovi a členům výboru Fondu Usnesením PS č.124

7. 7.1993 - Vláda ČR schválila vyjádření k návrhu Statutu Usnesením Vlády ČR č.369

9. 7.1993 - Parlament ČR schválil Statut Fondu děti a mládeže Usnesením PS č.174

25. 8.1993 - Předseda výboru Fondu děti a mládeže jmenoval ředitele Fondu dětí a mládeže

13. 9.1993 - Okresní soud v Ostravě zapsal svým usnesením Firm 19 527/93-Rg.AXVIII 926 Fond dětí a mládeže do obchodního rejstříku

11.10.1993 - Usnesení Okresního soudu v Ostravě o zapsání Fondu dětí a mládeže do obchodního rejstříku nabylo právní moci

3.11.1993 - Vláda ČR vzala svým Usnesením č. 618 na vědomí návrh rozpočtu Fondu dětí a mládeže na rok 1993, odvolala a jmenovala člena dozorčí rady Fondu a stanovila výši měsíční odměny předsedovi a členům dozorčí rady Fondu

9.11.1993 - Parlament ČR schválil rozpočet Fondu dětí a mládeže na rok 1993

3. Obsah jednání výboru Fondu dětí a mládeže

(Výpis některých projednávaných otázek)

4. 5. 1993

- předseda výboru vydal Prozatímní jednací řád výboru Fondu s platnosti do schváleni Statutu Fondu

- projednání a připomínkování návrhu Statutu Fondu

12. 5. 1993

- projednání a odsouhlasení návrhu Statutu Fondu

26. 5. 1993

- informace o rozhodnutí ministra hospodářství č. 47

- jmenování sekretáře výboru Fondu

3. 6. 1993

- pověření předsedy výboru Fondu jednáním o převedení S klubu v Olomouci pod přímou správu Fondu dnem jeho registrace

16. 6. 1993

- ustavení odborných skupin:

- ekonomické a právní

- pro podporu činnosti dětí a mládeže

- pro dohledání majetku

- návrh na revokaci rozhodnutí min. hospodářství č. 47

23. 6. 1993

- projednáni připomínek ministrů vlády ČR k návrhu Statutu

22. 7. 1993

- organizační zabezpečení zapsání Fondu do obchodního rejstříku

18. 8. 1993

- informace o znění dodatku k rozhodnuti min. hospodářství č. 47

- zvolení místopředsedy výboru Fondu

- informace o schválení Statutu Fondu Poslaneckou sněmovnou

14. 9. 1993

- projednání situace v CKM a.s.

- žádost na MH o vypracováni dohody o způsobu a náležitostech předání majetku bývalého SSM a o předloženi jmenného seznamů, životopisů a dokladů osvědčujících občanskou bezúhonnost členů dozorčích rad, představenstev a vedení obchodních společnosti

- do 30.10.1993 dokončit práce na programu činnosti Fondu

- dopis obchodním společnostem o omezení práv nakládat s majetkem do konce t.r.

29. 9. 1993

- projednání situace v AGM a.s.

- informace o návrhu dohody o způsobu a náležitostech předáni majetku bývalého SSM

- předložení návrhu rozpočtu Fondu na rok 1993 a návrhu organizační struktury Fondu

6.10.1993

- projednání situace v Junia a.s.

- doporučení výboru Fondu ustavit pražskou kancelář Fondu

- doporučení projednat na MH převzetí některých pracovníků 0-26 tohoto ministerstva

- schválení návrhu rozpočtu do konce roku 1993 s úpravami (zvýšení o 500 tis. Kč, textové úpravy komentáře) k projednání v Parlamentu ČR

13.10.1993

- projednání situace ve Stavocentral a.s.

- termín dokončení zpracování tematických okruhů jednotlivých pracovních skupin - 30.10.1993

- schválení podávání informací o činnosti Fondu

- úprava znění dopisu obchodním společnostem o omezeni práv nakládat s majetkem

21.10.1993

- projednání situace Junior centrum a.s.

27.10.1993

- projednáni situace v MF a.s.

- projednání připomínek k protokolu o převzetí majetku bývalého SSM Fondem

- předložení návrhu organizačního řádu

10.11.1993

- seznámení s kandidáty do představenstev a dozorčích rad obchodních společností

- projednání návrhu rozpočtu na rok 1994

12. - 14.11.1993

- program činnosti Fondu na rok 1994

- rozpočet na rok 1994

- organizační řád Fondu

- problematika před,vání majetku bývalého SSM min. hospodářství Fondu

Seznámení výboru Fondu se situaci v jednotlivých obchodních společnostech proběhla za účasti členů dozorčích rad, představenstev a vedeni těchto společností.

Předseda, členové výboru a ředitel Fondu se zúčastnili jednání, týkajících se předmětu činnosti Fondu v Poslanecké sněmovně, na ministerstvech, v obchodních společnostech a na úřadech státní správy.

Převedením finančních prostředků ze zvláštního účtu ministerstva hospodářství na účet Fondu a jejich použitím, dojde ke snížení majetku, což neumožňuje zákon.

Přehled o činnosti dozorčí rady Fondu dětí a mládeže

1. Zasedání dozorčí rady:


26.5.Olomouc24.8. Praha
8.6.Praha28.9. Praha
22.6.Praha19.10. Praha
27.7.Praha9.11. Praha
  30.11. Praha


2. Obsah jednání dozorčí rady Fondu dětí a mládeže:

(Výpis některých projednávaných otázek)

26. 5. 1993

- společné zasedání s výborem Fondu, dohodnuty zásady spolupráce

- ustavující zasedáni dozorčí rady, řízením rady pověřen Ing. V.Dušek

8. 6. 1993

- seznámení se s problematikou převzetí majetku bývalého SSM

- způsob financování činnosti výboru Fondu a dozorčí rady

22. 6. 1993

- projednání připomínek ke Statutu Fondu

- informace o jednání výboru Fondu se zástupci MH ČR

27. 7. 1993

- odstoupení Ing. V. Duška z funkce člena dozorčí rady v souvislosti s jeho zvolením Parlamentem ČR do funkce člena Nejvyššího kontrolního úřadu (neslučitelnost výkonu obou funkcí).

- žádost na MŠMT o výběr kandidáta k doplněni dozorčí rady

- informace o nutnosti projednat rozpočtové náklady na činnost Fondu do konce roku

- informace o činnosti výboru Fondu

24. 8. 1993

- zvoleni Ing. J. Strouhala předsedou dozorčí rady

- informace o činnosti výboru Fondu

- projednání činnosti výkonného aparátu Fondu a postup při přebírání majetku bývalého SSM

28. 9. 1993

- informace o činnosti výboru Fondu a o zapsání Fondu do obchodního rejstříku

- problematika vzájemné spolupráce mezi výborem Fondu a dozorčí radou

19.10.1993

- projednání doporučení doz. rady k platovému zařazení ředitele a pracovníků výkonného aparátu Fondu

- informace o průběhu jednání výborů Fondu s představiteli společností AGM a.s., Junia s.r.o. a Stavocentral a.s.

- informace o přípravách k podpisu protokolu o předání majetku bývalého SSM

- informace o způsobu poskytování informací o práci výboru Fondu a dozorčí rady

9.10.1993

- informace o projednání rozpočtu na rok 1993 ve vládě a v Poslanecké sněmovně

- informace o závěrečných jednáních o textu souhrnného protokolu o předání majetku bývalého SSM ministerstvem hospodářství Fondu dětí a mládeže

- projednání problematiky zdaňování Fondu a oceňování majetku ministerstvem hospodářství ČR



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP