Důvodová zpráva má usnadnit objektivní
posouzení:
a) současného reálného stavu hospodaření
s majetkem bývalého SSM
b) možností stanovení zásadních
opatřeni k zajištění činnosti
a poslání Fondu vyplývajících
ze zákona číslo 113/1993 Sb.
A. Ekonomická a majetková situace Fondu dětí
a mládeže
1. Zákon č.113/1993 Sb. o Fondu dětí
a mládeže a Statut Fondu ukládají:
a) majetek použít pouze na účely a činnost
podle § 2 tohoto zákona a úhradu nákladů
a výdajů spojených s činností
Fondu
b) zcizení a prodej hmotného a nehmotného
majetku lze provádět jen se souhlasem vlády
c) dodržet mezní podíl výdajů
spojených s činnosti Fondu do výše 1
% z úhrnné hodnoty majetku
d) zastupovat Českou republiky ve sporech vedených
proti osobám, které nevydaly majetek podle zákona
č. 497/1990 Sb.
e) převzít práva a povinnosti vyplývající
z pracovně právních vztahů v případě,
že tato práva měla ke dni zapsání
Fondu do obchodního rejstříku, v souvislosti
s majetkem Česká republika nebo její orgán
2. Problematika majetku
a) přebírání a navracení majetku
podle zákona č. 497/1990 Sb. není dosud ukončeno
(OkÚ, Magistrátní úřad hl.m.
Prahy, část bývalého federálního
majetku) včetně dořešení současně
vedených a dosud nepřevzatých soudních
sporů
b) ministerstvo hospodářství nemá
provedenou a ukončenou inventarizaci majetku u všech
obchodních společností
c) v souvislosti s majetkem nejsou dosud vyřešeny
následující otázky:
- započítávání movitého
majetku v pořizovacích cenách, bez odpisů
(provést zúčtování do nákladů
ke 31.12.1993)
- snížení o nedobytné pohledávky
po rozhodnutí soudu
- snížení o nepoužitelné a neprodejné
zásoby
- likvidace závazků a úvěrů
prodejem méně lukrativních objektů
d) provést změny na katastrálních
úřadech v České republice v evidenčních
listech na "Česká republika Fond dětí
a mládeže"
e) získat seznamy všech nemovitostí ve vlastnictví
ZO, OV, KV a ÚV SSM před rokem 1989 s uvedením
těch objektů, u nichž došlo po 31.12.1990
ke zcizení
f) stanovit jednoznačně vztah Fondu dětí
a mládeže k bývalému majetku SSM, který
není včleněn do obchodních společností
3. Zdroje příjmů Fondu dětí
a mládeže
Fond dětí a mládeže je
- právnickou osobou,
- neziskovou organizací s mezním podílem
nákladů a s povinností udržet počáteční
celkovou hodnotu majetku
- organizací s daným účelem použiti
zdrojů
Na pracovníky výkonného aparátu Fondu
se vztahují předpisy jako na pracovníky státní
správy.
Vzhledem k tomu, že majetek bývalého SSM je
převeden do pěti akciových společnosti
a jedné společnosti s ručením omezeným,
je jedním z možných zdrojů příjmů
pro zajištěni činnosti Fondu podíl na
zisku těchto společností.
Ze současné ekonomické situace obchodních
společností spravovaných Fondem však
vyplývá skutečnost, že u nich, podle
odhadu, dojde v letošním roce ke ztrátám
ve výši 35,393 tis. Kč. Úvěry,
pohledávky - závazky a nepoužitelné
zásoby činí přibližně
200 - 250 mil. Kč. Bližší ekonomické
výsledky těchto společností jsou uvedeny
v další části této zprávy.
Na základě těchto skutečností
lze konstatovat, že společnosti nejsou v nejbližších
2 - 5 letech schopny zajišťovat a podporovat Fond.
Finanční prostředky na zabezpečení
činnosti Fondu v roce 1994 je možno získat:
a) dotací ze státního rozpočtu
b) zcizením - prodejem majetku (snížením
hodnoty majetku)
c) odvodem části daně z příjmu
od obchodních společností Fondu (např.
stát 50 %, Fond 50 %)
Fond děti a mládeže je neziskovou organizací.
Je nutno získat stálý zdroj příjmů
s ohledem na
a) zabezpečeni posláni Fondu - podpora dětských
a mládežnických organizaci
b) tvorbu rezervního fondu
c) tvorbu stimulačního - kulturního a sociálního
fondu
d) tvorbu rezervního fondu na opravy hmotného a
nehmotného majetku
Fond dětí a mládeže spravuje majetek
ve vlastnictví České republiky. Je proto
nutné stanovit, do jaké kategorie organizací
Fond náleží (účetnictví,
odvody atd.). Současně je nutné zvážit
možnost osvobození od placení daní a
poplatků (daň z příjmu, prodeje, výpisy
z evidence nemovitostí, znalecké posudky atd.) mim
daní z mezd pracovníků a platby zdravotního
a sociálního pojištění.
B. Předběžná ekonomická situace
obchodních společností
Většina majetku bývalého SSM je v současné
době transformována do pěti akciových
společností a jedné společnosti s
ručením omezeným. Fond děti a mládeže
zastupuje v těchto společnostech Českou republiku
jako jediný akcionář se stoprocentní
účastí.
V současné době není známa
objektivní ekonomická situace všech společností,
není dokončena inventarizace u všech společnosti,
nejsou dořešeny otázky ocenění
hmotného majetku a není provedeno rozdělení
majetku na majetek pro ekonomické využití a
na majetek pro využiti dětskými a mládežnickými
organizacemi.
Přehled o ekonomické situaci obchodních společnosti
je uveden v následující tabulce:
Junior centrum | |||
Mladá fronta | |||
CKM | |||
AGM | |||
Stavocentral | |||
Junia | |||
celkem |
Čísla v tabulce jsou uvedena v předpokládané
výši, teprve uzávěrky ke 31.12.1993
ověřené auditem ukáží
objektivní obraz obchodních společnosti.
Nejvyšší ztrátu vykazuje CKM a.s., MF
a.s. a Junia s.r.o.
Součástí uzávěrek ke 31.12.1993
musí být i přehled závazků
společností z let 1990 - 1992, které bude
nutno vyrovnat.
Podle předběžných odhadů činí
nedobytné pohledávky, úvěry, neprodejné
a nepoužitelné zásoby, závazky a další
položky asi 200 - 250 mil. Kč.
Z uvedeného přehledu vyplývá, že
obchodní společnosti nemohou v příštích
2 - 5 letech vytvářet zdroje příjmů
pro Fond.
Celková ekonomická situace společností
a zlepšení jejich hospodaření je odvislé
od změn ve složení jejich představenstev,
dozorčích rad a vedení, zainteresovaností
jednotlivých osob na hospodářských
výsledcích nebo na případné
transformaci nebo likvidaci.
C. Závěr
Aby mohl Fond dětí a mládeže pracovat
a plnit poslání uložené mu zákonem,
je třeba dořešit následující
otázky:
a) stanovit zdroje stálých příjmů
pro zabezpečení činnosti Fondu v roce 1994
s možností tvorby fondu rezervního, stimulačního
a údržby a oprav
b) postavení Fondu jako organizace, jeho vztah k majetku,
který dosud není členěn do obchodních
společností
c) osvobozeni Fondu od daní a poplatků, mimo daní
z mezd a odvodů na zdravotní a sociální
pojištění, a převedení části
daně z příjmu obchodních společnosti
na Fond
d) převzetí majetku a práv od ministerstva
hospodářství v součinnosti s NKÚ
a dalšími orgány, (rozdíl celkově
hodnoty majetku, nedokončené převzetí
části majetku, objektivní vyčíslení
hodnoty majetku, vyčíslení výše
závazků, pohledávek, úvěrů,
neprodejných a nepoužitelných zásob,
uzávěrky ke 31.12.1993, fyzická inventarizace
majetku, správnost zakládáni obchodních
společností) s ohledem na ustanovení zákona
č. 497/90 Sb., usnesení vlády ČSFR
902/90 Sb.,430/91 Sb., 517/31 Sb., usnesení vlády
ČR 423/91 Sb., 598/92 Sb. a rozhodnutí min.hospodářství
č. 321
e) změny zápisů v evidenčních
listech na katastrálních úřadech -
vlastník "Česká republika - Fond dětí
a mládeže" u veškerého bývalého
majetku SSM
f) součinnost a odpovědnost při dokončení
převzetí majetku dosud nepřevzatého
a způsob jeho předání Fondu (OkÚ,
Magistrátní úřad města Prahy,
část federálního majetku)
g) rozhodnuti Ústavního soudu ČR ve věci
stížnosti FKC SM (majetek a fin. prostředky
ve výši 143.611 mil.KČ a 82.456 USD)
h) postupné personální změny v představenstvech,
dozorčích radách a vedení obchodních
společností
i) neoprávněné převody majetku (nemovitostí)
v době účinnosti zákona č.
497/1990 Sb. na základní organizace SSM, jejich
nástupnické organizace a následné
zcizení ve prospěch právnických nebo
fyzických osob
Celkové náklady a výdaje na rok 1994 ve výši
33.620 tis. Kč v souvislosti s řešením
majetku ve vlastnictví České republiky tvoří:
- soudní poplatky dosud nepřevzatého majetku | 8.000 tis. Kč |
- právní zastoupení | 2.000 " |
- znalecké posudky | 1.000 " |
celkem | 11.000 tis. Kč |
Úhrada těchto nákladů by měla
být hrazena MH ČR a MF ČR, neboť jejich
výše není Fondem ovlivnitelná a nesouvisí
s jeho činností a posláním.
Tyto položky spolu s odpisy HIM ve výši 8.130
tis. Kč a odměnami členům výboru
a dozorčí rady stanovenými vládou
a Poslaneckou sněmovnou ve výši 2.500 tis.
Kč tvoří 65 % celkových nákladů.
Příloha I.
Přehled o činnosti výboru Fondu dětí
a mládeže
1. Zasedání výboru:
4.5. Praha | 14.9. Praha |
12.5. Praha | 29.9. Praha |
26.5. Olomouc | |
6.10. Praha | |
3.6. Olomouc | 13.10. Praha |
16.6. Praha | 21.10. Seč |
23.6. Praha | 27.10. Praha |
22.7. Olomouc | 10.11. Praha |
12.-14.11. Seč | |
18.8. Praha | 24.11. Praha |
2. Důležitá legislativní data:
23. 3.1993 - Parlament ČR zřídil Fond dětí
a mládeže Zákonem č.113/93 Sb.
22. 4.1993 - Parlament ČR zvolil předsedu a členy
výboru Fondu Usnesením PS č.108
19. 5.1993 - Vláda ČR jmenoval členy dozorčí
rady Fondu dětí a mládeže Usnesením
Vlády ČR č.250
20. 5.1993 - Parlament ČR zvolil člena výboru
Fondu Usnesením PS č.121
- Parlament ČR stanovil měsíční
odměny předsedovi a členům výboru
Fondu Usnesením PS č.124
7. 7.1993 - Vláda ČR schválila vyjádření
k návrhu Statutu Usnesením Vlády ČR
č.369
9. 7.1993 - Parlament ČR schválil Statut Fondu děti
a mládeže Usnesením PS č.174
25. 8.1993 - Předseda výboru Fondu děti a
mládeže jmenoval ředitele Fondu dětí
a mládeže
13. 9.1993 - Okresní soud v Ostravě zapsal svým
usnesením Firm 19 527/93-Rg.AXVIII 926 Fond dětí
a mládeže do obchodního rejstříku
11.10.1993 - Usnesení Okresního soudu v Ostravě
o zapsání Fondu dětí a mládeže
do obchodního rejstříku nabylo právní
moci
3.11.1993 - Vláda ČR vzala svým Usnesením
č. 618 na vědomí návrh rozpočtu
Fondu dětí a mládeže na rok 1993, odvolala
a jmenovala člena dozorčí rady Fondu a stanovila
výši měsíční odměny
předsedovi a členům dozorčí
rady Fondu
9.11.1993 - Parlament ČR schválil rozpočet
Fondu dětí a mládeže na rok 1993
3. Obsah jednání výboru Fondu dětí
a mládeže
(Výpis některých projednávaných
otázek)
4. 5. 1993
- předseda výboru vydal Prozatímní
jednací řád výboru Fondu s platnosti
do schváleni Statutu Fondu
- projednání a připomínkování
návrhu Statutu Fondu
12. 5. 1993
- projednání a odsouhlasení návrhu
Statutu Fondu
26. 5. 1993
- informace o rozhodnutí ministra hospodářství
č. 47
- jmenování sekretáře výboru
Fondu
3. 6. 1993
- pověření předsedy výboru
Fondu jednáním o převedení S klubu
v Olomouci pod přímou správu Fondu dnem jeho
registrace
16. 6. 1993
- ustavení odborných skupin:
- ekonomické a právní
- pro podporu činnosti dětí a mládeže
- pro dohledání majetku
- návrh na revokaci rozhodnutí min. hospodářství
č. 47
23. 6. 1993
- projednáni připomínek ministrů vlády
ČR k návrhu Statutu
22. 7. 1993
- organizační zabezpečení zapsání
Fondu do obchodního rejstříku
18. 8. 1993
- informace o znění dodatku k rozhodnuti min. hospodářství
č. 47
- zvolení místopředsedy výboru Fondu
- informace o schválení Statutu Fondu Poslaneckou
sněmovnou
14. 9. 1993
- projednání situace v CKM a.s.
- žádost na MH o vypracováni dohody o způsobu
a náležitostech předání majetku
bývalého SSM a o předloženi jmenného
seznamů, životopisů a dokladů osvědčujících
občanskou bezúhonnost členů dozorčích
rad, představenstev a vedení obchodních společnosti
- do 30.10.1993 dokončit práce na programu činnosti
Fondu
- dopis obchodním společnostem o omezení
práv nakládat s majetkem do konce t.r.
29. 9. 1993
- projednání situace v AGM a.s.
- informace o návrhu dohody o způsobu a náležitostech
předáni majetku bývalého SSM
- předložení návrhu rozpočtu
Fondu na rok 1993 a návrhu organizační struktury
Fondu
6.10.1993
- projednání situace v Junia a.s.
- doporučení výboru Fondu ustavit pražskou
kancelář Fondu
- doporučení projednat na MH převzetí
některých pracovníků 0-26 tohoto ministerstva
- schválení návrhu rozpočtu do konce
roku 1993 s úpravami (zvýšení o 500
tis. Kč, textové úpravy komentáře)
k projednání v Parlamentu ČR
13.10.1993
- projednání situace ve Stavocentral a.s.
- termín dokončení zpracování
tematických okruhů jednotlivých pracovních
skupin - 30.10.1993
- schválení podávání informací
o činnosti Fondu
- úprava znění dopisu obchodním společnostem
o omezeni práv nakládat s majetkem
21.10.1993
- projednání situace Junior centrum a.s.
27.10.1993
- projednáni situace v MF a.s.
- projednání připomínek k protokolu
o převzetí majetku bývalého SSM Fondem
- předložení návrhu organizačního
řádu
10.11.1993
- seznámení s kandidáty do představenstev
a dozorčích rad obchodních společností
- projednání návrhu rozpočtu na rok
1994
12. - 14.11.1993
- program činnosti Fondu na rok 1994
- rozpočet na rok 1994
- organizační řád Fondu
- problematika před,vání majetku bývalého
SSM min. hospodářství Fondu
Seznámení výboru Fondu se situaci v jednotlivých
obchodních společnostech proběhla za účasti
členů dozorčích rad, představenstev
a vedeni těchto společností.
Předseda, členové výboru a ředitel
Fondu se zúčastnili jednání, týkajících
se předmětu činnosti Fondu v Poslanecké
sněmovně, na ministerstvech, v obchodních
společnostech a na úřadech státní
správy.
Převedením finančních prostředků
ze zvláštního účtu ministerstva
hospodářství na účet Fondu
a jejich použitím, dojde ke snížení
majetku, což neumožňuje zákon.
Přehled o činnosti dozorčí rady
Fondu dětí a mládeže
1. Zasedání dozorčí rady:
26.5. | Olomouc | 24.8. | Praha |
8.6. | Praha | 28.9. | Praha |
22.6. | Praha | 19.10. | Praha |
27.7. | Praha | 9.11. | Praha |
30.11. | Praha |
2. Obsah jednání dozorčí rady Fondu
dětí a mládeže:
(Výpis některých projednávaných
otázek)
26. 5. 1993
- společné zasedání s výborem
Fondu, dohodnuty zásady spolupráce
- ustavující zasedáni dozorčí
rady, řízením rady pověřen
Ing. V.Dušek
8. 6. 1993
- seznámení se s problematikou převzetí
majetku bývalého SSM
- způsob financování činnosti výboru
Fondu a dozorčí rady
22. 6. 1993
- projednání připomínek ke Statutu
Fondu
- informace o jednání výboru Fondu se zástupci
MH ČR
27. 7. 1993
- odstoupení Ing. V. Duška z funkce člena dozorčí
rady v souvislosti s jeho zvolením Parlamentem ČR
do funkce člena Nejvyššího kontrolního
úřadu (neslučitelnost výkonu obou
funkcí).
- žádost na MŠMT o výběr kandidáta
k doplněni dozorčí rady
- informace o nutnosti projednat rozpočtové náklady
na činnost Fondu do konce roku
- informace o činnosti výboru Fondu
24. 8. 1993
- zvoleni Ing. J. Strouhala předsedou dozorčí
rady
- informace o činnosti výboru Fondu
- projednání činnosti výkonného
aparátu Fondu a postup při přebírání
majetku bývalého SSM
28. 9. 1993
- informace o činnosti výboru Fondu a o zapsání
Fondu do obchodního rejstříku
- problematika vzájemné spolupráce mezi výborem
Fondu a dozorčí radou
19.10.1993
- projednání doporučení doz. rady
k platovému zařazení ředitele a pracovníků
výkonného aparátu Fondu
- informace o průběhu jednání výborů
Fondu s představiteli společností AGM a.s.,
Junia s.r.o. a Stavocentral a.s.
- informace o přípravách k podpisu protokolu
o předání majetku bývalého
SSM
- informace o způsobu poskytování informací
o práci výboru Fondu a dozorčí rady
9.10.1993
- informace o projednání rozpočtu na rok
1993 ve vládě a v Poslanecké sněmovně
- informace o závěrečných jednáních
o textu souhrnného protokolu o předání
majetku bývalého SSM ministerstvem hospodářství
Fondu dětí a mládeže
- projednání problematiky zdaňování
Fondu a oceňování majetku ministerstvem hospodářství
ČR