Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

781

INTERPELACE

poslanců Jana Vika, Josefa Valenty, Bohuslava Kuby a Milana Loukoty

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci odvolání generálního ředitele Českých drah E. Šípa

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslanců Jana Vika, Josefa Valenty, Bohuslava Kuby a Milana Loukoty na ministra dopravy Jana Stráského. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 23. prosince 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha

SDRUŽENÍ PRO REPUBLIKU-REPUBLIKÁNSKÁ STRANA ČESKOSLOVENSKA

POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Sněmovní 4

118 26 Praha Malá Strana


 16. prosince 1993


Vážený pane ministře,

touto interpelací Vás žádáme o odvolání generálního ředitele Českých drah E. Šípa.

Zdůvodňujeme náš požadavek tím, že tento člověk naprosto jednoznačně porušil nejen zákon, ale překročil pravomoci své funkce vydáním protiprávního rozkazu všem přednostům železničních stanic, přičemž přikázal i jim, aby jednali nezákonně a postupovali proti případným stávkujícím jako absentérům a narušitelům pracovní kázně. Nesplnění těchto svých nezákonných požadavků mělo znamenat prakticky výpověď, nebo zrušení pracovního poměru.

Podotýkáme, že účast na stávce, která byla připravována na 29. 1 1.1993 je právem každého pracovníka a vyplývá z čl. 27 odst. 4 Listiny práv a svobod (Sb. zákonů 2/1993), která je součástí právního pořádku ČR.

O morálním kreditu E. Šípa svědčí jeho cynismus, se kterým vystoupil v České televizi k uvedené stávce a naprostá neschopnost řešit záležitost jiným postupem, než-li zastrašováním a vyhrožováním zaměstnancům. Celé jeho počínání vypadá tak, že E. Šíp vůbec nezaregistroval, že v této zemi došlo k nějakým demokratickým změnám a svým myšlením a jednáním žije dosud v období totality. Postup pana Šípa vůči zaměstnancům drah hodlajícím vstoupit do stávky připomíná silně vystoupení totalitních představitelů před generální stávkou v prosinci 1989.

Jednání generálního ředitele Č.D. je fakty podložen OSŽ, přikládáme pouze ten podklad, který nejvíce poukazuje jeho postoj.

S pozdravem


Jan Vik
Josef Valenta
Bohuslav Kuba
Milan Loukota
poslanci PSP ČR


Vážený pan

Ministr dopravy

Jan Stráský

931296 csd xj

dps 1203 25/11 93 1735

všem ředitelům opr

přednostům všech výkonných jednotek českých drah:

ld, zst, eu, sazd, mo, td, tss, vd,

středisko železniční geodézie

velitelství železniční policie

velitelství železničního vojska

ředitelství železničního zdravotnictví

/prostr. všech opr pro všechny výše v adrese jmenované - každá ve svém obvodu trs/

rozkaz

generálního ředitele českých drah k omezení negativních dopadu stovky organizované osz na den 29.11.1953

v souvislosti se stovkou připravenou osz na den 29.11.1553 v době od 4,00 do 9,00 hodin s nezbytností zachovat osobní dopravu na co možná nejširším rozsahu železniční sítě ukládám všem vedoucím pracovníkům obchodně provozních ředitelství, odštěpných závodů a výkonných jednotek jako zásadní a konkrétní úkol:

projednat se všemi provozními pracovníky jejich případnou účast ve stávce, provést náhradu, popřípadě vystřídání pracovníky, kteří se stávky nezúčastní, s cílem zajistit jízdu vlaku osobní dopravy a tím minimalizovat potíže způsobené cestujícím, našim zákazníkům.

dále ukládám zabezpečit tato konkrétní opatření:

a) v oblasti práce s lidmi a pracovně právních vztazích:

1. účast vedoucích pracovníků ve stávce je přípustná a může být důvodem k odvolání z funkce, účast t h pracovníku je nežádoucí a bude individuálně projednána.

definice vedoucího pracovníka vyplývá z paragrafu 9 odst. 3 zákoníku práce.

ve stávkou nejvíce dotčených výkonných jednotkách jimiž budou železniční stanice, mezi tyto pracovníky patra i vedoucí směny (dozorčí provozu, zátěžový výpravčí, výpravčí, vedoucí posunu apod.).

2. upozornit pracovníky, kteří se hodlají stávky zúčastnit na povinnosti vyplývající při zajišťování provozu (jízdy vlaku podle jízdního řádu) ze služebních předpisů, zejména d1, d2, v2 em s důrazem na zajištění bezpečnosti a pravidelnosti železniční dopravy.

právní stanovisko k účasti ve stávce je uvedeno v dálnopise gr cd číslo 1126 ze dne 24.11.1953.

b) v oblasti technického a organizačního zajištění železničního provozu

1. v odvětví dopravy a přepravy zajistit beze zbytku úkoly vydané dálnopisnou zprávou gr cd číslo 1140 ze dne 24.11.1993

2. ředitelům opr zajistit opatření zaslaná faxovou zprávou ze dne 25.11.1993 z faxu generálního ředitelství českých drah číslo (02) 24 22 44 06

3. při odbavovaní cestujících jízdenkami zajistí přednostové železničních stanic:

při odbavování cestujících jízdenkami zajistí přednostové železničních stanic:

a) nepřerušený provoz pokladen pro mezinárodní provoz po celou dobu stávky,

b) informaci vlakovým četám a cestujícím, že v době konaní stávky bude povolen nástup cestujících bez jízdenky, cestující budou odbaveni ve vlaku bez přirážky,

c) informaci vlakovým četám a cestujícím, že v době od zahájení stávky, tj. od 4.00 hod do 12.00 hod. dne 29.11.1993 je povoleno použít vlaky vyšší kategorie (r, ex) bez příplatku. tyto vlaky vsk budou zastavovat pouze v železničních stanicích uvedených v jízdním řádu

4. v odvětví lokomotivního a vozového hospodářství zajistit všechna opatření uvedená v dálnopise ředitele odboru kolej. vozidel číslo 1142 ze dne 24.11.193.

5. v odvětví traťového hospodářství zakazuji dne 2.11.1993 konání všech výlukových akcí. ukládám všem odvětvím odstranění vzniklých technických závad (poruchy) omezující provoz ještě před stávkou.

6. v odvětví sdělovací a zabezpečovací techniky ukládám zajistit v době stávky nepřetržitý dozor vedoucích pracovníků nad funkčním chodem zabezpečovacího zařízení a zajištění služby udržujících pracovníků.

další úkoly budou operativně ukládány cestou ředitele odboru sdělovací a zabezpečovací techniky gr cd přednostům sazd.

7. v odvětví elektrotechniky a energetiky ukládám zajistit provoz elektrických zařízení a napájení trakčního vedení i ostatních zařízení tak, aby byla zajištěna bezpečnost a umožněno vytápění a osvětlování. k tomu zajistit pohotovost vedoucích pracovníku a techniku eu na pracovištích. zabezpečit mimořádně telefonické konference s přednosty eu.

8. velitelství železniční policie žádám o zajištění pravidelné ostrahy stanic a doprovody především mezinárodních vlaků k ochraně životu, zdraví a majetku cestujících.

9. ředitelství železničních zdravotních zařízení ukládám v době stávky zajistit dle možností nejvyšší pohotovost zejména ve velkých stanicích.

10. všem vedoucím pracovníkům uvedeným v adrese ukládám prokazatelně seznámit neprodleně (nejpozději při nástupu služby) s obsahem tohoto dálnopisu podřízené pracovníky.

11. na generálním ředitelství českých drah bude od 19.00 dne 28.11.1993 pracovat krizový štáb na telefonních číslech:

900 32100

900 32040

900 32400

900 32558

státní:

02/2491 05 05

02/2422 44 27

02/2303 21 00

02/2303 20 40

02/2303 24 00

02/2303 25 58

fax: 02/2481 08 12

qr cd praha: ing. emanuel šíp v.r.

generální ředitel českých drah

931296 csd xjmmmmm

25-11-93 19:32

251933 pts

np








Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP