Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď
na interpelaci poslanců Jana Vika, Josefa Valenty, Bohuslava
Kuby a Milana Loukoty dopisem ze dne 12. ledna 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
dopravy Jana Stráského na interpelaci poslanců
Jana Vika, Josefa Valenty, Bohuslava Kuby a Milana Loukoty. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 12. ledna 1994 | |
Čj. 120/94 - 140 |
Vážení páni poslanci,
k Vaší interpelaci ze dne 16. 12. 1993, obsahující
požadavek odvolání generálního
ředitele Českých drah, pana Emanuela Šípa,
Vám sděluji, že k tomuto kroku nejsem oprávněn.
Zákon č. 2 12/93 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 9/93 Sb., o českých
dráhách v 4 g), odst. 1 stanoví, že
generálního ředitele Českých
drah jmenuje a odvolává správní rada
českých drah.
Považuji však za nutné zabývat se Vaší
žádostí nejen po formálně právní
stránce, ale i z hlediska širšího.
V interpelaci zdůrazňujete právo každého
pracovníka na stávku podle čl. 27 odst. 4
Listiny práv a svobod (Sb. zákonů č.
2/93). Tento článek Listiny však zároveň
říká, že právo na stávku
je zaručeno za podmínek stanovených zákonem.
Dále je třeba vzít v úvahu čl.
41 téže Listiny základních práv
a svobod, který stanoví, že práv uvedených
v článku 27 odst. 4 (a dalších taxativně
určených práv) je možno se domáhat
pouze v mezích zákonů, které toto
ustanovení provádějí. Takovým
prováděcím zákonem je v současné
době pouze zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním
vyjednávání.
V tomto případě, kdy se nejedná o
stávku ze sporu o uzavření kolektivní
Smlouvy podle zákona č. 2/91 Sb., je třeba
jednáni pana generálního ředitele
Českých drah považovat za vyjádření
jeho nesouhlasu s připravovanou stávkou, což
nepochybně učinit může.
Jak vyplývá z materiálu, který jste
přiložili k interpelaci, cílem jednání
pana generálního ředitele českých
drah bylo zachovat osobní dopravu v co možná
nejširším rozsahu a předejít hrozícím
škodám. Současně musel pan generální
ředitel s ohledem na specifika železniční
dopravy svým opatřením zajistit především
zachování bezpečnosti přepravy cestujících.
Toto jeho úsilí považuji za naprosto správné.
S pozdravem
Vážení pánové | co/ na vědomí |
Jan Vik | Vážený pan |
Josef Valenta | PhDr. Milan Uhde |
Bohuslav Loukota | předseda Poslanecké sněmovny |
poslanci Poslanecké sněmovny | Parlamentu české republiky |
Parlamentu České republiky | Praha |
Praha |