(1) Státní sociální
podporou se rozumí systém státních
dávek sociálního zabezpečení,
kterými stát přispívá na náklady
související se vznikem a trváním státem
uznané sociální situace občana (rodiny).
(2) Na dávky státní
sociální podpory mají nárok fyzické
osoby, které mají na území České
republiky trvalý pobyt, nestanoví-li mezinárodní
dohody jinak a není-li dále stanoveno jinak.
Odůvodnění:
Státní sociální
podpora je součástí nově koncipovaného
sociálního zabezpečení, které
zahrnuje tři typy sociálních systémů:
sociální pojištění, státní
sociální podporu a sociální pomoc.
Všechny tři uvedené systémy procházejí
v současné době zásadní přestavbou.
V rámci státní
sociální podpory pomáhá stát
finančními prostředky občanům
v případech státem akceptovaných sociálních
situací. Jde o výraz sociálního přerozdělení
mezi občany, kteří takovou podporu nepotřebují
a občany potřebnými. Je projevem státem
organizované solidarity. Státní sociální
podpora pomáhá rodině krýt
zvýšené náklady
vyvolané přítomností osob v rodině,
které dosud nejsou výdělečně
činné, a dále řešit různé
sociální situace, na něž rodina vlastními
silami nestačí.
Přitom musí být
dodržena základní podmínka, že
životní úroveň občana a rodiny
vychází především z pracovních
příjmů a sociální přerozdělení
nedeformuje, ale pouze účelně koriguje jejich
sociální rozvrstvení, motivuje ke zvyšování
příjmů, a tím snižuje závislost
na sociálních příjmech. Tyto sociální
příjmy pak nepůsobí demotivačně
a nivelizačně.
Proto musí nový systém státní
sociální podpory vycházet z konkrétní
sociální situace občana a rodiny a musí
být adresný.
Státní sociální
podpora je podle návrhu dohodnutou finanční
pomocí státu občanům a rodinám
s dětmi, kteří jsou dotčeni určitou
sociální situací.
Nárok na dávky státní
sociální podpory se neváže na státní
občanství, ale na podmínku trvalého
pobytu na území ČR, popř. na jiné
podmínky stanovené v mezinárodních
dohodách.
Sociální situace
je zde chápána jako určitý stav, souhrn
podmínek a okolností, které se vztahují
k určité osobě či skupině osob
a vlivů, které se jich bezprostředně
či zprostředkovaně dotýkají
a ovlivňují jejich životní podmínky
a způsob života.
(1) Nárok na dávku
státní sociální podpory vzniká
dnem splnění stanovených podmínek;
tato dávka se poskytuje na žádost. Dávka
státní sociální podpory náleží
v plné výši, i když nárok na ni
trval jen po část měsíce, není-li
dále stanoveno jinak.
(2) Nárok na dávku
státní sociální podpory nezaniká
uplynutím času.
(3) Nárok na výplatu
dávky státní sociální podpory
nebo její části zaniká, není-li
uvedeno jinak, uplynutím 3 let ode dne, za který
dávka nebo její část náležela.
Odůvodnění:
Dávky státní
sociální podpory jsou obligatorní a poskytují
se na žádost. Tříletá prekluzivní
lhůta dostatečně zaručuje občanovi
možnost uplatnit svůj nárok na výplatu
dávky.
Nárok na dávky státní
sociální podpory se nepromlčuje.
(1) Rodinou se pro účely
tohoto zákona rozumí faktické soužití
rodičů, osob, které je nahrazují,
jejich manželů (manželek), popř. osob,
které s nimi žijí v domácnosti a fakticky
roli rodiče plní, i když nemají k dítěti
vyživovací povinnost (např. druh, družka)
a jejich nezaopatřených dětí, dětí,
které jim byly svěřeny do péče
nahrazující péči rodičů,
event. dětí jejich manžela (manželky),
popř. jejich druha (družky) za předpokladu,
že s nimi žijí rovněž v domácnosti,
není-li dále stanoveno jinak.
(2) Žije-li s rodinou,
uvedenou v předchozím odstavci, společně
v domácnosti student vysokoškolského studia,
posuzuje se společně s touto rodinou při
zjišťování příjmů
a životního minima rodiny.
Odůvodnění:
Vzhledem k budoucí praktické
realizaci zákona, jehož zásady obsahuje tento
návrh, je nezbytné definovat pojem rodiny tak, aby
nevznikaly pochybnosti o určení její příjmové
situace. Jako nejvhodnější se proto ukazuje
vymezení rodiny jako faktického společenství
občanů (rodičů a dětí,
případně ostatních osob, které
roli rodiče nebo dítěte plní) žijících
v domácnosti. Proto se neberou v úvahu vztahy dané
vyživovacími povinnostmi, a to především
v případech nově vzniklých rodin rozvedených
rodičů.
Aby rodiny s dětmi nebyly
poškozeny snížením hranice nezaopatřenosti
dítěte (viz následující zásada),
navrhuje se, aby student vysokoškolského studia byl
i nadále zahrnut do rodiny pro účely výpočtu
příjmu a životního minima.
(1) Za nezaopatřené
dítě se pro účely tohoto zákona
považuje dítě do skončení povinné
školní docházky a poté, nejdéle
však do 21. roku věku, jestliže:
a) se soustavně připravuje
na budoucí povolání studiem nebo předepsaným
výcvikem,
b) se nemůže soustavně
připravovat na budoucí povolání nebo
být zaměstnáno pro nemoc,
c) pro dlouhodobě nepříznivý
zdravotní stav je neschopno se soustavně připravovat
na budoucí povolání anebo je schopno se na
připravovat jen za mimořádných podmínek,
nebo
d) pro dlouhodobě nepříznivý
zdravotní stav je neschopno vykonávat soustavné
zaměstnání.
(2) Za nezaopatřené
dítě se považuje i dítě, které
je po skončení povinné školní
docházky vedeno v evidenci uchazečů o zaměstnání,
nevznikne-li mu nárok na hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání, nejdéle
však do 18. roku věku.
(3) Podmínkou vždy
je, že nezaopatřené dítě neuzavřelo
manželství, ledaže by manželem (manželkou)
bylo též nezaopatřené dítě
a dále, že příjem nezaopatřeného
dítěte z výdělečné činnosti
za uplynulý kalendářní rok není
vyšší než stanovený M-násobek
minimální mzdy.
Odůvodnění:
Věková hranice,
do níž se dítě považuje za nezaopatřené,
se proti dosavadnímu stavu snižuje z 26 let na 21
let. Navazuje se tak na navrhovanou úpravu hmotného
zabezpečení studentů vysokých škol
a školného, která by měla vstoupit v
platnost v průběhu roku 1994 a která by tyto
studenty zabezpečovala během celé doby studia
s jednoroční rezervou.
Předpokládá
se, že finanční prostředky dosud vynakládané
na přídavky na děti pro vysokoškolské
studenty, budou převedeny do rozpočtu MŠMT,
z něhož bude hrazeno uvedené zabezpečení
studentů vysokých škol.
Dítě, které
se nemůže vzhledem ke svému zdravotnímu
stavu připravovat na budoucí povolání
nebo být zaměstnáno, může na
základě rozhodnutí posudkového lékaře
pobírat od svých 18 let invalidní důchod.
S ohledem na zkušenosti z
praxe se nově stanoví, že ženaté
(vdané) může být nezaopatřené
dítě jen v tom případě, že
druhý z manželů je též nezaopatřeným
dítětem. Tato podmínka je v souladu se zákonem
o rodině.
Podmínkou nezaopatřenosti
dítěte je nově i skutečnost, že
jeho příjem z výdělečné
činnosti není vyšší než stanovený
násobek minimální mzdy. Tato skutečnost
umožní mladým lidem podílet se na vytváření
svých životních podmínek během
své přípravy na povolání.
Za osamělého
rodiče se pro účely tohoto zákona
považuje rodič svobodný, ovdovělý,
rozvedený, který nežije s druhem (družkou).
Odůvodnění:
Dosavadní okruh osob, které
se považují za osamělé, se zužuje
na případy jednoznačného statusu této
osoby vzhledem k tomu, že dávky státní
sociální podpory jsou nárokové a podmínky
nároku musí být jednoznačné
a algoritmizují se.
(1) Příjmem se
pro účely tohoto zákona rozumí příjmy,
které jsou předmětem daně z příjmu
fyzických osob podle zákona o daních z příjmu,
příjmy ze zahraničí, peněžité
dávky a plnění z pojištění
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti (dále
jen sociální pojištění) po odečtení
daně z příjmu fyzických osob a plateb
povinného sociálního pojištění
a zdravotního pojištění, není-li
dále stanoveno jinak.
(2) Rozhodným obdobím
je předcházející kalendářní
rok, není-li dále stanoveno jinak.
Odůvodnění:
Základem pro posuzování
příjmu pro nároky plynoucí z tohoto
zákona se navrhuje příslušné
ustanovení zákona o daních z příjmu.
K takto zjištěnému příjmu (např.
podle opisu daňového přiznání)
se připočítají příjmy
ze zahraničí, peněžní dávky
sociálního pojištění a odečtou
platby sociálního
a zdravotního pojištění a daň
z příjmu.
Výše dávek
státní sociální podpory a okruh oprávněných
osob závisí na částkách životního
minima stanovených zákonem o životním
minimu a jejich násobcích (konstantách) uvedených
v následujících zásadách.
Odůvodnění:
Dávky státní
sociální podpory budou vypláceny pouze do
určité hranice příjmů občana
nebo rodiny. Tato hranice bude stanovena. dohodnutým násobkem
životního minima.
(1) Ze státní sociální podpory
se poskytují:
a) - přídavek
na dítě
- sociální příplatek
- příspěvek
při narození dítěte
- rodičovský
příspěvek
- zaopatřovací
příspěvek
- dávky pěstounské
péče
- příspěvek
na dopravu
- jednorázový
příspěvek
b) - příspěvek
na bydlení
- příspěvek
na pohřeb
(2) Další státní
dávky, které svým charakterem přesahují
systém státní sociální podpory,
budou upraveny zvláštními zákony.
Odůvodnění:
Taxativní výčet
dávek státní sociální podpory
obsahuje vedle dosavadních státních dávek
(např. rodičovský příspěvek,
dávky pěstounské péče) dávky,
které byly v zásadě převzaty ze systému
nemocenského pojištění, dále
dávky vzniklé transformací z jiných
dávek a dávky nové.
Z nemocenského pojištění
byl např. převzat příspěvek
při narození dítěte a příspěvek
na pohřeb. Do přídavku na dítě
a sociálního příplatku byly transformovány
přídavky na děti a výchovné
k důchodům, státní vyrovnávací
příspěvek, příplatek k přídavkům
na děti. Novými dávkami jsou příspěvek
na bydlení, příspěvek na dopravu
a jednorázový příspěvek.
Dávkami státní
sociální podpory stát finančně
přispívá rodinám (občanům)
na řešení stanovených sociálních
situací a událostí, které svým
charakterem nelze řešit v systému pojištění.
Dávky uvedené pod
písm. a) pomáhají řešit stanovené
sociální situace v rodinách s nezaopatřenými
dětmi; dávky pod písm. b) přispívají
k řešení specifických situací
občanů bez ohledu na to, zda pečují
o nezaopatřené dítě.
Smysl a účel jednotlivých
dávek a podmínky nároku jsou uvedeny v zásadách,
dotýkajících se těchto konkrétních
dávek a v jejich odůvodnění.
Příspěvek
na nájemné, jako dávka přechodného
charakteru, je řešen zvláštní normou.
Vedle dávek, které
jsou taxativně vymezeny v odst. 1, existuje několik
dávek, které se svým pojetím nacházejí
na pomezí několika systémů. Navrhuje
se tyto dávky řešit v rámci samostatných
právních norem. V tomto směru se jedná
např. o příspěvek na vysokoškolské
studium, který se navrhuje upravit komplexně spolu
s otázkami placení školného v rámci
návrhu zákona o hmotném
zabezpečení studentů vysokoškolského
studia a školném, který zpracovává
MŠMT.
(1) Přídavkem
na dítě se stát podílí na krytí
nákladů na výživu a ostatní osobní
potřeby dítěte.
(2) Přídavek
na dítě náleží každému
nezaopatřenému dítěti, jestliže
jeho příjem spolu s příjmem osob s
ním společně posuzovaných (zásada
č.3) (dále jen "příjem rodiny")
nepřevyšuje stanovený K1-násobek částek
potřebných k zajištění výživy
a ostatních základních osobních potřeb
členů rodiny a částky
na domácnost stanovených zákonem o životním
minimu (dále jen životní minimum rodiny).
(3) Pro nárok na přídavek
na dítě se příjmem rozumí též
rodičovský příspěvek a zaopatřovací
příspěvek.
Odůvodnění:
Smysl přídavků
na děti vychází z principu státem
organizované solidarity s rodinami s dětmi směřující
k pokrytí části nákladů na
děti, tj. osob, které nejsou výdělečně
činné.
Přídavky na děti
se převádí z dosavadního systému
nemocenského pojištění (zabezpečení)
do státních dávek.
Přídavek na dítě
nenáleží v případě, že
příjem rodiny je vyšší než
dohodnutá hranice. Podle současných úvah
se předpokládá, že přídavek
na dítě nebude vyplácen do rodin, jejichž
příjem 2,5krát (tzn. že K1 = 2,5) převyšuje
částky životního minima rodiny. Přitom
příjmem se vedle
příjmu podle zásady 6 rozumí i rodičovský
příspěvek a zaopatřovací příspěvek.
V zájmu zprůhlednění finančních
toků lze posoudit námět na převedení
daňových úlev na děti do přídavků
na dítě a v tomto smyslu i stanovit konstanty V1
(viz zásada č. 10).
Přídavek na dítě
se rovná částce potřebné měsíčně
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb tohoto
dítěte, zjištěné podle zákona
o životním minimu (dále částka
na osobní potřeby dítěte) násobené
stanovenou konstantou V1.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby přídavek
na dítě byl odvozen od částek, schválených
v zákoně o životním minimu, potřebných
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb, které
vyjadřují minimální částky,
nezbytně v určitém období k zajištění
těchto základních potřeb, a to diferencovaně
podle věku dítěte.
Předpokládá
se, že konstanta V1 bude menší než 1, což
znamená, že přídavek na dítě
bude určitou částí (podle současných
úvah třetinou, tzn. že V1 = 0.33) částky
na osobní potřeby dítěte. Takto určená
konstanta V1 umožní, aby jedna třetina základních
osobních potřeb dítěte byla hrazena
přídavkem na dítě, další
třetina sociálním příplatkem
a v případě absolutní nedostatečnosti
příjmů v rodině zbývající
třetina z prostředků sociální
pomoci. V případě, že V1
= 0.33, bude výše přídavku na dítě
při současné výši životního
minima činit měsíčně:
- pro dítě do 6
let věku 340 Kč,
- pro dítě ve věku
6 - 10 let 380 Kč,
- pro dítě ve věku
10 - 15 let 450 Kč,
- pro nezaopatřené
dítě ve věku 15 - 21 let 490 Kč.
Přídavek na dítě
se vyplácí rodiči (osobě, která
ho nahrazuje), který o dítě osobně
pečuje. Splňuje-li tuto podmínku více
osob, a nedohodnou-li se, vyplácí se přídavek
na dítě přednostně matce.
Odůvodnění:
S ohledem na účel
přídavku na dítě, kterým je
krytí části nákladů na výchovu
a výživu dítěte, navrhuje se vyplácet
dávku tomu z rodičů, který osobně
o dítě pečuje.
(1) Sociálním
příplatkem se stát podílí na
krytí životních nákladů rodin
s dětmi, jejichž příjem nedosahuje stanovené
hranice. Sociální příplatek náleží
rodičikterý osobně pečuje o nezaopatřené
dítě, jestliže jeho příjem spolu
s příjmem rodiny (zásada č. 3) nedosahuje
hranici K-2násobku jejich životního minima;
splňuje-li podmínky nároku na jeho
přiznání více osob a nedohodnou-li
se, která z nich bude sociální příplatek
pobírat, náleží tento příplatek
přednostně matce.
(2) U osob samostatně
výdělečně činných se
pro zálohování sociálního příplatku
příjmem rozumí stanovený A-násobek
vyměřovacího základu stanoveného
podle zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti ve znění
pozdějších předpisů a dávky
ze sociálního pojištění nahrazující
příjem.
(3) Za příjem
se považuje i přídavek na dítě,
rodičovský příspěvek a zaopatřovací
příspěvek.
(4) Rozhodným obdobím
se pro nárok a stanovení výše sociálního
příplatku rozumí předcházející
kalendářní čtvrtletí.
Odůvodnění:
Dosavadní státní
vyrovnávací příspěvek poživatelů
důchodu se transformuje do důchodu v rámci
důchodového pojištění státní
vyrovnávací příspěvek příjemců
rodičovského příspěvku zanikne
bez náhrady s účinností tohoto zákona
a státní vyrovnávací příspěvek
nezaopatřeným dětem se navrhuje změnit
na sociální příplatek, který
nebude vyplácen
plošně, ale s ohledem na celkovou sociální
situaci rodiny, popř. další stanovené
skutečnosti. Proto je třeba zjišťovat
příjem rodiny čtvrtletně, aby sociální
příplatek svou výší mohl reagovat
na změny v příjmové a sociální
situaci rodiny. Podle současných
úvah se předpokládá, že sociální
příplatek by měl být vyplácen
rodinám, žijícím v pásmu do 1.25
násobku životního minima, tzn. že K2 =
1.25.
Vzhledem k tomu, že u osob
samostatně výdělečně činných
nelze v průběhu roku zjistit příjem,
navrhuje se vycházet z vyměřovacího
základu stanoveného na jednotlivé kalendářní
měsíce pro účely sociálního
pojištění. Navrhovaný A-násobek
vyměřovacího základu pro určování
příjmů osob samostatně výdělečně
činných musí odpovídat přibližně
jejich příjmu po odečtení daní
a zdravotního a sociálního
pojistného (podle současných úvah
A = 2.25).
(1) Výše sociálního
příplatku se rovná částce na
osobní potřeby dětí v rodině
snížené o podíl, kde v čitateli
je částka určená na osobní
potřeby dětí násobená příjmem
rodiny a ve jmenovateli hranice příjmu podle odst.
1 zásady č. 12, tj.
(2) Pro výpočet
sociálního příplatku se považuje
každý příjem rodiny menší
než životní minimum rodiny za rovný životnímu
minimu rodiny.
(3) Každý příjem
rodiny převyšující hranici příjmu
uvedenou v odst. 1 zásady č. 12 se pokládá
za rovný této hranici.
Odůvodnění:
Výše sociálního
příplatku bude výrazně diferencována.
Se zvyšujícím se příjmem rodiny
dochází ke snižování sociálního
příplatku. Rodina, která svými čistými
peněžními příjmy zabezpečí
výživu a ostatní základní osobní
potřeby a náklady na domácnost, tj. potřeby
rodičů a dětí na úrovni životního
minima, obdrží maximální sociální
příplatek. Všechny rodiny stejného typu
s nižším příjmem obdrží
sociální
příplatek ve stejné výš. (podmínka
v odst. 2), zatímco rodinám stejného typu
s vyšším příjmem se sociální
příplatek snižuje a přestává
se vyplácet v okamžiku, kdy příjem rodiny
dosáhne K2 násobku životního minima
rodiny (podmínka v odst. 3). Kromě toho
rodiny s dětmi, jejichž příjem je nižší
než K2 násobek životního minima rodiny,
obdrží přídavky na děti podle
zásady č. 10 a násl. Aby nedocházelo
k nahrazování dávek sociální
pomoci sociálním příplatkem, je pro
rodiny s příjmem nižším než
životní minimum
rodiny sociální příplatek konstantní.
Se snižujícím se příjmem rodiny
pod úroveň životního minima této
rodiny, se tedy již sociální příplatek
nezvyšuje a jeho výše odpovídá
sociálnímu příplatku, vyplácenému
rodině s příjem rovnajícím
se životnímu minimu rodiny.
Těmto rodinám může být příjem
doplňován na úroveň životního
minima dávkou sociální pomoci, která
se poskytuje občanům v hmotné nouzi v případě,
že si sami vlastním přičiněním
nemohou zvýšit příjem.
Sociální příplatek
lze vyjádřit následujícím matematickým
vzorcem:
SP = ŽMD - (P x ŽMD)
: (K2 x ŽM)
Pro výpočet sociálního
příplatku platí:
- pokud P < ŽM, potom
P je ve vzorci nahrazen ŽM
- pokud P > K2 x ŽM, potom
P je ve vzorci nahrazen K2 x ŽM
Legenda ke vzorci:
SP = sociální příplatek,
ŽMD = životní
minimum dětí, tj. součet částek
potřebných k zajištění výživy
a ostatních základních osobních potřeb
dětí v rodině podle zákona o životním
minimu,
ŽM = životní
minimum rodiny, tj. součet částek potřebných
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb členů
rodiny a částek na domácnost podle zákona
o životním minimu,
K2 = číslo, kterým
se násobí životní minimum rodiny. Výsledkem
je výše příjmu rodiny, při níž
se přestává vyplácet sociální
příplatek,
P = příjem rodiny.
(1) Sociální
příplatek se poskytuje spolu s přídavkem
na dítě.
(2) Sociální
příplatek se poskytuje zálohově a
vyúčtuje se za kalendářní rok.
(3) Vyúčtování
se provede tak, že rozdíl mezi skutečným
a vykázaným příjmem se rozdělí
v poměru vykázaných příjmů
v jednotlivých čtvrtletích k vykázanému
ročnímu příjmu.
(4) Z těchto příjmů
se nově vypočte výše sociálního
příplatku v jednotlivých čtvrtletích
a zúčtuje se proti vyplacenému sociálnímu
příplatku za uplynulý rok.
(5) U osob samostatně
výdělečně činných se
vychází při vyúčtování
ze skutečného příjmu.
Odůvodnění:
Navrhuje se vyplácet sociální
příplatek zálohově příjemci
přídavku na dítě. Zúčtování
za kalendářní rok umožní zohlednit
skutečné příjmy rodiny, tedy i takové,
které při čtvrtletním posuzování
nebylo možno vykázat a bude tak výše této
dávky lépe odpovídat sociální
situaci rodiny.
Příklad vyúčtování
sociálního Uváděné čtvrtletní
příjmy rodiny:
- 1. čtvrtletí 10
000 Kč, tj. 11,5% celkového příjmu,
- 2. čtvrtletí 15
000 Kč, tj. 17,2% celkového příjmu,
- 3. čtvrtletí 12
000 Kč, tj. 13,8% celkového příjmu,
- 4. čtvrtletí 50
000 Kč, tj. 57,5% celkového příjmu.
Uváděný roční
příjem: 87 000 Kč (tj. 100%)
Skutečný roční
příjem: 99 000 Kč
Rozdíl skutečného
a uváděného ročního příjmu:
12 000 Kč
Skutečný roční
příjem se rozpočte na jednotlivá čtvrtletí
takto:
1. čtvrtletí 10
000 + (12 000 x 0.115) = 11 380 Kč
2. čtvrtletí 15
000 + (12 000 x 0.172) = 17 064 Kč
3. čtvrtletí 12
000 + (12 000 x 0.138) = 13 656 Kč
4. čtvrtletí 50
000 + (12 000 x 0.575) = 56 900 Kč
Z takto zjištěného
příjmu se vypočte sociální
příplatek náležející za
jednotlivá čtvrtletí a zúčtuje
proti vyplacenému.
Při výpočtu
sociálního příplatku u rodiny
a) pečující
o dítě, které je podle rozhodnutí
příslušných orgánů dlouhodobě
těžce zdravotně postižené, se násobí
částka na osobní potřeby tohoto dítěte
stanovenou konstantou Z1,
b) pečující
o dítě, které je podle rozhodnutí
příslušných orgánů dlouhodobě
zdravotně postižené, se násobí
částka na osobni potřeby tohoto dítěte
stanovenou konstantou Z2,
c) pečující
o dítě, které je podle rozhodnutí
příslušných orgánů chronicky
nemocné, se násobí částka na
osobní potřeby tohoto dítěte stanovenou
konstantou Z3,
d) pečující
o žáka, připravujícího se na
budoucí povolání studiem na středním
stupni vzdělávání mimo místo
trvalého bydliště, se násobí
částka na osobní potřeby tohoto žáka
stanovenou konstantou S1,
e) kde se současně
narodily dvě nebo více dětí, se násobí
částky na osobní potřeby těchto
dětí stanovenou konstantou V2.
Odůvodnění:
Matematická konstrukce
sociálního příplatku umožňuje
vložením vhodných konstant, charakterizujících
určitou sociální situaci v rodině,
do vzorce pro výpočet sociálního příplatku,
reagovat na zvýšené potřeby této
rodiny, a to jak vzhledem k její příjmové
situaci, tak i vzhledem k jejím specifickým podmínkám.
Příslušnými
konstantami se násobí částka na osobní
potřeby dítěte, kterého se určitá
sociální situace bezprostředně dotýká.
Výsledné životní minimum dětí
nebo rodiny ve vzorci je pak součtem těchto jednotlivých
minim.
Dosavadní příplatek
k přídavkům na děti a výchovnému
k důchodu poskytovaný na dlouhodobě těžce
zdravotně postižené dítě vyžadující
mimořádnou péči nebo mimořádnou
péči zvlášť náročnou,
se mění a sociální situace takového
dítěte v rodině bude řešena sociálním
příplatkem vypláceným do stanovené
výše příjmu, která je pro tyto
rodiny vyšší než pro rodiny stejného
typu se zdravým dítětem. Zdravotní
stav dítěte bude posuzovat smluvní odborný
lékař.
Nově se zohledňuje
ve výši sociálního příplatku
sociální situace v rodinách, kde se děti
připravují na své budoucí povolání
mimo bydliště svých rodičů a
kde se současně narodily dvě nebo více
dětí.
Například pro výpočet
sociálního příplatku pro rodinu, pečující
o dvě děti, z nichž jedno je dlouhodobě
těžce zdravotně postižené a druhé
studuje na střední škole mimo bydliště,
se do základního vzorce dosadí za ŽMD
a ŽM následující výrazy:
ŽMD = ŽMD1
x Z1 + ŽMD2
x S1
ŽM = ŽM otce + ŽM
matky + ŽMD + ŽMB
pozn.: ŽMB je částka
potřebná na nezbytné náklady na domácnost
podle zákona o životním minimu (viz zásada
č. 41 a násl.)
Podle současných
úvah se předpokládá následující
výše jednotlivých konstant:

