Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., ;o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Václava Čundrleho na ministra
kultury Pavla Tigrida. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane ministře,
v posledních letech se setkáváme s problémem,
který v případě podcenění,
může mít velmi vážné a nepříjemné
důsledky společenské i politické.
Tímto problémem jsou veřejné produkce.
Po zrušení vyhlášky ministerstva kultury
č. 99/1958 Sb. byla tato nahrazena vyhláškou
MK ČR č. 117/1991 Sb. Novou právní
úpravou byla mimo jiné zrušena povolovací
povinnost a nahrazena oznamovací povinností pořadatele
veřejné produkce obci. Pokud obec "nerozhodne
jinak a pořadatel splní povinnosti stanovené
touto vyhláškou", produkce se považuje za
povolenou. K citované nové vyhlášce
nebyl vydán jednoznačný autorizovaný
výklad a proto je různě vykládána.
Nejasnosti jsou zejména u důvodů, kdy obec
může "rozhodnout jinak" (1, odst. 2).
Povinnost pořadatele oznámit obci konání
veřejné produkce přede dnem jejího
zahájení (2, odst. 1) nedává obci
téměř žádnou možnost k odpovědnému
zvážení a zajištění všech
souvislostí, které mohou mít zásadní
význam pro uskutečnění připravené
produkce. Velmi obecné je také ustanovení
3, že pořadatel je povinen vytvořit orgánu
obce podmínky pro řádný výkon
dozoru.
Také ve vztahu k Ochrannému svazu autorskému
Praha je dodnes několik nevyjasněných stanovisek
a výkladů.
Za zcela zásadní nedostatek obce považuji tu
skutečnost, že chybějí praktická
ustanovení pro řádný průběh
veřejné produkce. takže nelze v dostatečné
míře hájit zájmy občanů
i chránit ostatní společenské zájmy.
Obec totiž nemůže podle vyhl. č. 117/1991
Sb. stanovit podmínky pořadateli jinak nebo odlišně,
než je dáno vyhláškou, tedy např.
ani podmínky pro pořadatelskou službu. Teprve
v případě prokazatelného přestupku
může obec provést správní řízení.
Se vzrůstajícím počtem negativních
projevů chování účastníků
veřejných produkcí, se škodami na majetku
obecním i soukromém, obec v mnoha případech
řeší uvedenou problematiku vydávání
obecně závazných vyhlášek o veřejném
pořádku při veřejných produkcích,
kterými upravují povinnosti pořadatele nejen
při konání veřejné produkce,
ale i po jejím skončení. Obec volí.
tuto poslední možnost přesto, že k tomu
nemá patřičné právní.
zmocnění. Okresní úřad
potom nemá jinou možnost, než takové vyhlášky
zrušit. Tím se obce dostávají do postavení,
které není nutné objasňovat. Ve zrušení
obecně závazných vyhlášek obcí
není cesta k odstranění negativních
jevů.
Proto si Vás dovoluji upozornit na skutečnost, stávající.
vyhláška MK ČR č. 117/1991 Sb. je v
mnoha bodech nedostačující, a to především:
- Neumožňuje obci stanovit dobu pro oznámení
konání veřejné produkce pořadatelem
obci tak, aby obec v nezbytném případě
z důvodů zachování veřejného
pořádku mohla včas vydat rozhodnutí
omezující či úplně zakazující
konání veřejné produkce;
- Neumožňuje stanovit podmínky pořadateli
k řádnému výkonu pořadatelské
služby tak, aby byl dodržen veřejný pořádek.
Obec by měla mít možnost alespoň některé
podmínky stanovit ve své samostatné působnosti
podle svých specifických podmínek;
- Dochází k napadání (i fyzickému)
představitelů obcí pokud obec produkci nepovolí;
- Škody na majetku obecním i soukromém dosahují
poměrně velkých částek (dopravní
značky, zastávky, fasády domů, ploty,
zničení. zahrady apod.).
Se vzrůstajícím počtem obcemi vydávaných
obecně závazných vyhlášek o veřejném
pořádku pří konání kulturních
akcí a upřených produkcí a při
řešení celé problematiky konání
veřejných produkcí doporučuji řešit
celou problematiku v rámci nynějších
právních předpisů a dále požádat
MK ČR k vydání nové vyhlášky
nebo zákona o veřejných produkcích,
jež by nahradil stávající vyhlášku
MK ČR č. 117/1991 Sb.
V Praze dne 16. února 1994
Václav Čundrle poslanec PSP ČR |
Vážený pan
Milan Uhde
předseda PSP ČR