Parlament České republiky

Poslanecká Sněmovna

1994

I. volební období

856

Vládní návrh

Zásady zákona o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních stolních vod a lázeňských místech

Vládní návrh

Zásady zákona

o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních stolních vod a lázeňských místech

Zásada č. 1

Účelem tohoto zákona je stanovit podmínky pro vyhlašování, využívání, ochranu a další rozvoj přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních stolních vod a lázeňských míst.

Odůvodnění:

Zásada vymezuje předmět právní úpravy, jejímž cílem je vytvořit právní předpoklady zejména pro zabezpečení účinné ochrany a racionálního využívání přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních stolních vod a lázeňských míst.

Zásada č. 2

1. K přírodnímu léčivému zdroji a zdroji přírodní minerální stolní vody nelze získat vlastnické právo; přírodní léčivý zdroj a zdroj přírodní minerální stolní vody není součásti pozemku.

2. Produkt přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody je ve vlastnictví právnické nebo fyzické osoby, které bylo uděleno povolení k využívání přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody podle tohoto zákona.

Odůvodnění: Zásada opouští stávající právní stav, kdy přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodních minerálních stolních vod jsou podle § 4i zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, ve vlastnictví státu. Návrh respektuje zvláštní charakter těchto zdrojů a nadále je nepovažuje za věci, které jsou způsobilé být předmětem vlastnictví. Zdroje nejsou považovány za součást pozemků, na jejichž povrchu nebo pod jejichž povrchem se nacházejí, a součásti vlastnického práva k těmto pozemkům není oprávnění zdroje využívat a nakládat s jejich produkty. Vlastnictví produktu zdroje nabývá právnická nebo fyzická osoba, která produkt vytěžila na základě povolení vydaného padle tohoto zákona.

Zásada č. 3

1. Za přírodní léčivý zdroj lze vyhlásit zdroj přirozeně se vyskytující vody a plynu a ložisko přirozeně se vyskytujícího peloidu (rašeliny, slatiny, bahna), pokud

a) mají výzkumem prokázané léčivé účinky na lidské zdraví,

b) lze je použít k léčebným účelům v přirozeném stavu nebo po takové úpravě, která nenaruší jejich léčivé účinky a

c) jsou zdravotně nezávadné.

2. Za vody podle předchozího odstavce se považují podzemní vody, které se liší od jiných vod

a) obsahem rozpuštěných pevných látek vyšším než 1 g v 1 1 vody,

b) obsahem rozpuštěných plynů, např. oxidu uhličitého (více než 1 g v 1 1 vody), sirovodiku (více než 1 mg v 1 1 vody),

c) zvýšeným obsahem jiných součástí, například železa, manganu, fluoru a některých stopových prvků,

d) přirozenou teplotou vyšší než 200° C nebo

e) zvýšenou radioaktivitou.

Odůvodnění: Zásada stanoví kritéria, která musí splňovat podzemní vody, plyny a peloidy, aby jejich zdroje mohly být vyhlášeny za přírodní léčivé zdroje. Od jiných přírodních produktů je odlišuje jejích chemické složeni a fyzikální vlastnost i, na jejichž základě mají prokazatelně léčivé účinky na lidský organismus.

Zásada č. 4

1. Za zdroj přírodní minerální stolní vody lze vyhlásit zdroj přirozeně se vyskytující vody, pokud

a) má výzkumem prokázané příznivé účinky na lidské zdraví,

b) je použitelná v přirozeném stavu a

c) je zdravotně nezávadná.

2. Za vody podle předchozího odstavce se považují podzemní vody, které se liší od jiných vod obsahem volného oxidu uhličitého v množství nejméně 1 g v 1 1 vody nebo obsahem rozpuštěných pevných látek v množství vyšším než 1 g v 1 1 vody, nejvýše však 3,5 g v 1 1 vody, přičemž tyto součásti ani jednotlivě ani v celku se nevyznačují v tomto množství výraznými farmakodynamickými účinky.

Odůvodnění: Kritéria, která musí splňovat přírodní minerální vody, aby jejich zdroje mohly být vyhlášeny za zdroje přírodních minerálních stolních vod, jsou obdobná jako v případě přírodních léčivých zdrojů, s výjimkou podmínky léčivých účinků. Od jiných přírodních minerálních vod je odlišuje jejich chemické složení a fyzikální vlastnosti, na jejichž základě mají prokazatelně příznivé účinky na lidské zdraví, které však nelze považovat za léčivě.

Přírodní minerální stolní vody jsou pro svoje přirozené chemické složení a fyzikální vlastnosti vhodným dietetickým nápojem.

Zásada č. 5

1. Ministerstvo zdravotnictví (dále jen "ministerstvo") vyhlásí přírodní léčivý zdroj nebo zdroj přírodní minerální stolní vody z vlastního podnětu, na návrh obce, na jejímž území se zdroj nachází, nebo na návrh jiné právnické nebo fyzické osoby, která hodlá zdroje využívat. Přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodních minerálních stolních vod vyhlašuje ministerstvo vyhláškou.

2. Návrh na vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody musí obsahovat

a) popis zdroje a jeho okolí,

b) údaje a chemickém složeni a o fyzikálních a mikrobiologických vlastnostech produktu zdroje,

c) údaje o léčebných účincích nebo jiných příznivých účincích produktu zdroje na lidské zdraví,

d) hydrogeologický posudek a zdroji,

e) způsob využití zdroje.

f) způsob ochrany zdroje,

g) údaje z katastru nemovitostí o pozemcích, na nichž se zdroj nachází nebo mohou být jeho využíváním dotčeny, popřípadě údaje o dalších dotčených nemovitostech.

3. Ministerstvo písemně oznámí záměr na vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody vlastníkům dotčených nemovitosti.

4. Vlastníci dotčených nemovitostí mohou písemně vznést výhrady k záměru na vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody, a ta do 30 dnů od doručení oznámení. Ministerstvo posoudí včas podané výhrady a do 60 dnů se svými závěry seznámí toho, kdo výhrady podal.

5. Ministerstva projedná záměr na vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody s dotčenými orgány státní správy a obcemi.

6. Před vyhlášením zdroje přirozeně se vyskytující vody, plynu a ložiska přirozeně se vyskytujícího peloidu za přírodní léčivý zdroj a zdroje přirozeně se vyskytující vody za zdroj přírodní minerální stolní vody, může ministerstvo po projednání s dotčenými orgány státní správy a obcemi stanovit k zabezpečení jejich ochrany nezbytná prozatímní opatření v rozsahu zásady č. 13, a to po dobu nejdéle jednoho rohu. Rozhodnutí o prozatímních opatřeních se vyhlásí vyvěšením na úřední desce obecního úřadu.

Odůvodnění: Zásada stanoví postup při vyhlašováni přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod. Návrh na vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody musí obsahovat údaje o zdroj i a jeho produktu, na jejichž základě lze posoudit jeho odůvodněnost. Údaje z katastru nemovitostí jsou nutné zejména pro posouzení možnosti využití dotčených pozemků a k zjištění vlastnických a jiných práv k dotčeným nemovitostem. Protože řízení o vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody není řízením podle správního řádu, zakotvuje návrh právo vlastníka dotčené nemovitosti podat k tomuto záměru výhrady.

Institut prozatímních opatření umožní zabezpečit právní cestou potřebnou ochranu uvedených zdrojů ještě před jejich vyhlášením za přírodní léčivé zdroje nebo zdroje přírodních minerálních stolních vod, pokud budou splňovat podmínky stanovené v zásadách č. 3 a 4. V opačném případě může dojít k neodstranitelným škodám na těchto zdrojích, popřípadě i k jejich zániku. Prozatímním opatřením lze omezit nebo zakázat činnost v dotčeném území v rozsahu stanoveném pro ochranné pásmo 1. stupně.

Přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodních minerálních stolních vod bude vyhlašovat ministerstvo, které současně bude garantovat, že tyto zdroje splňují zákonem stanovené podmínky.

Zásada č. 6

1. Ministerstvo vyhláškou zruší vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody, ztratí-li jeho produkt vlastnosti a účinky stanovené v zásadách č. 3 a 4, nebo nelze-li přírodní léčivý zdroj dále využívat k léčebným účelům, pokud tyto důvody pro zrušení jsou trvalé.

2. Záměr na zrušení vyhlášení přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody projedná ministerstvo s uživatelem zdroje, dotčenými orgány státní správy a obcemi a současně tento záměr písemně oznámí vlastníkům dotčených nemovitostí.

Odůvodnění: Produkty přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod mohou trvale ztratit vlastnosti a účinky stanovené v zásadách č. 3 a 4. V těchto případech již není opodstatněné, aby tyto zdroje podléhaly právnímu režimu podle tohoto zákona a je nutné zrušit jejich vyhlášení. Uvedené zdroje lze následně využít k jiným vhodným účelům.

Zásada č.7

Každý, kdo zjistí výskyt zdroje přírodní minerální vody, plynu nebo ložiska peloidu, je povinen to oznámit do 15 dnů ministerstvu.

Odůvodnění: Zásada zakotvuje oznamovací povinnost právnických a fyzických osob, které zjistí výskyt zdroje přírodní minerální vody, plynu nebo ložiska peloidu.

Ke zjištění výskytu uvedených zdrojů může dojit zejména při činnostech prováděných hornickým způsobem nebo při provádění staveb. V praxi se nedají vyloučit ani jíné případy zjištěni zdrojů a proto okruh povinných subjektů není omezen z hlediska předmětu jejich činnosti.

Zásada č. 8

1. Využívat přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody mohou na základě povoleni vydaného ministerstvem právnické a fyzické osoby (dále jen "uživatel"). Ministerstvo rozhodne a uděleni povoleni. na základě výsledku posouzeni zejména navrhovaného způsobu využití zdroje a jeho ochrany. Přitom ministerstvo dbá, aby produkt přírodního léčivého zdroje byl využíván především k léčebným účelům a produkt zdroje přírodní minerální stolní vody především k dietetickým účelům a aby využívání zdroje byla šetrné.

2. K zachování chemického složeni, fyzikálních vlastností a zdravotní nezávadnosti produktu přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody a stálé vydatnosti zdroje stanoví ministerstvo v povoleni

a) rozsah, způsob a podmínky využívání zdroje,

b) podmínky pro hydrologické. chemické, fyzikální a mikrobiologické sledováni zdroje a jeho produktu v místě jeho výskytu a v místě jeho využití,

c) zařízení, která je nutno k využití zdroje vybudovat a udržovat.

3. Plán využití přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody schvaluje ministerstvo na návrh uživatele.

4. Pokud uživatel nedodržuje podmínky stanovené v povoleni nebo neplní jiné povinnosti podle tohoto zákona, může ministerstvo s přihlédnutím k závažnosti tohoto jednání rozhodnout o odnětí povolení.

Odůvodněni: S ohledem na význam přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod a na jejich omezené kapacity je nutné jejich využití regulovat tak, aby produkty přírodních léčivých zdrojů využívaly zejména zdravotnická zařízení při poskytování zdravotní péče a produkty zdrojů přírodních minerálních stolních vod byly využívány především k dietetickým účelům.

Podmínky stanovené v povoleni sledují především racionální využívání a ochranu zdroje a zabezpečení materiálně technických prostředků nutných k jeho využívání.

Zásada č. 9

1. Za využívání přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody je uživatel povinen platit státu úplatu ve stanovené výši. V odůvodněných případech, zejména je-li to v zájmu zabezpečeni dalšího využíváni zdroje pro léčebné účely nebo je-li to v zájmu podpory lázeňství, může ministerstvo v dohodě s ministerstvem financí tuto úplatu snížit nebo ad úplaty osvobodit.

2. Náklady spojené s využíváním přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody a náklady spojené s odbornou péči o zdroj nese uživatel.

3. Výši úplaty za využívání přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody stanoví ministerstvo v dohodě s ministerstvem financí vyhláškou.

Odůvodnění: V souvislostí se správou přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod, zahrnující i potřebný výzkum, se ze státního rozpočtu předpokládají roční výdaje ve výši 11 mil. Kč. Přitom využívání těchto zdrojů bude pro uživatele zpravidla zdrojem přijmu. Proto je úplata za využíváni zdrojů plně odůvodněna. Současně se však umožňuje ministerstvu v dohodě s ministerstvem financí v odůvodněných případech snížit tuto úplatu anebo osvobodit od úplaty. Tomu tak bude zejména z důvodu podpory lázeňství a v zájmu využívání zdrojů pro léčebné účely v případech, kdy půjde o zdroje z komerčního hlediska nezajímavé.

Náklady spojené s využíváním přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vad budou pokryty příjmy z těchto zdrojů.

Zásada č. 10

Uživatel je povinen pečovat o přírodní léčivý zdroj a zdroj přírodní minerální stolní vody a zabezpečit jejich řádné využívání. Za tím účelem je povinen

a) dodržovat podmínky stanovené v povoleni k využívání přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody,

b) provádět údržbu jímacích zařízení zdroje,

c) sledovat chemické složení, fyzikální vlastnosti a zdravotní nezávadnost produktu zdroje,

d) do 24 hodin hlásit ministerstvu vznik havárií a jiných mimořádných událostí ohrožujících přírodní režim zdroje.

Odůvodnění: Zásada stanoví základní povinností uživatele. Porušení těchto povinností může být důvodem pro odnětí povolení podle zásad Č. 8.

Zásada č. 11

1. Odbornou péči o přírodní léčivý zdroj a zdroj přírodní minerálni stolní vody zabezpečuje uživatel osobou k tomu odborně způsobilou (dále jen "zřídelní technik").

2. Ministerstvo vydá osvědčení o odborné způsobilosti zřídelního technika osobě, která

a) má nejméně úplné střední nebo úplné střední odborné vzdělání a

b) úspěšně vykonala odbornou zkoušku.

Osvědčení o odborné způsobilosti má platnost pět let.

3. Účelem odborné zkoušky je zjistit úroveň znalost potřebných k výkonu odborné péče o přírodní léčivé zdroj a zdroje přírodních minerálních stolních vod. Její součástí je prověření znalostí právní úpravy vodního hospodářství, ochrany zdravých životních podmínek a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

4. Odborná zkouška se koná před komisí jmenovanou ministerstvem ze zástupců ministerstva životního prostředí, státní báňské správy, vodohospodářského orgánu, hygienické služby a ministerstva.

5. Podrobnosti o obsahu a průběhu odborné zkoušky stanoví ministerstvo vyhláškou.

Odůvodnění: Zásada stanoví podmínky pro vykonávání práce zřídelního technika.

S ohledem na specifiku činnosti zřídelního technika a na absenci studijního oboru, který by svým zaměřením odpovídal této činnosti, nestanoví se podmínka určitého odborného zaměření vzdělání. Odborné znalosti uchazeče budou prověřeny v rámci odborné zkoušky.

Složení zkušební komise odpovídá obsahu odborné zkoušky.

Zásada č. 12

1. K ochraně přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody se stanoví ochranná pásma, v nichž se zakáže nebo omezí činnost, která může negativně ovlivnit chemické složení, fyzikální vlastnosti nebo zdravotní nezávadnost produktů zdrojů nebo zásoby a vydatnost zdrojů.

2. Ochranná pásma se stanoví tak, aby bylo dosaženo požadovaného účelu a oprávněné zájmy právnických a fyzických osob byly na dotčeném území omezeny pouze v míře nezbytně nutné.

3. Ochranná pásma se stanoví zpravidla ve třech stupních.

4. Ochranná pásma stanoví ministerstvo vyhláškou. Obdobným způsobem ministerstvo ochranná pásma zruší, ztratí-li svůj význam.

5. Ministerstvo projedná záměr na stanovení ochranných pásem s dotčenými orgány státní právy, obcemi a vlastníky pozemků.

6. Hranice ochranných pásem se vyznačí vhodným způsobem v terénu; vyznačení hranic zabezpečí ministerstvo. Způsob vyznačení hranic ochranných pásem upraví ministerstvo vyhláškou.

7. Vyhlášení a zrušení ochranného pásma nebo změnu hraníc ochranného pásma oznámí ministerstvo příslušnému katastrálnímu úřadu. Ochranné pásmo 1. stupně se na návrh ministerstva vyznačí v katastru nemovitostí.

Odůvodnění: Účinnou ochranu přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod nelze zabezpečit bez vyloučeni činností v jejich okolí, které by svým charakterem negativně ovlivňovaly zdroje nebo mohly způsobit jejich zánik. Při stanovení ochranných pásem jsou respektovány hydrogeologické podmínky dotčeného území a jeho další specifika. mu umožňuje rozdělit uvedená omezení zpravidla do třech stupňů ochranných pásem tak, aby ochrana přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod byla dostatečně zabezpečena při co nejmenším omezení činnosti právnických a fyzických osob v dotčeném území.

Zásada č. 13

1. Ochranné pásmo 1. stupně se stanoví pro území zahrnující bezprostřední okolí výstupních cest přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody. Ochranné pásmo 1. stupně je pásmem maximální hygienické ochrany užší zřídelní struktury.

2. V ochranném pásmu 1. stupně je zakázáno

a) zřizovat skládky odpadů, kontaminované zeminy, chemických substrátů a hnojiv,

b) zřizovat a provozovat spalovny odpadů,

c) umisťovat stavby určené pro zemědělskou a chemickou výrobu a velkovýrobu agrochemických center,

d) umisťovat silážní jámy a žlaby,.

e) zřizovat stálá a polní hnojiště,

f) používat přípravky pro chemickou ochranu rostlin, s výjimkou případů ochrany trvalých travních porostů,

g) pást dobytek,

h) vypouštět nebezpečné odpady do vodotečí,

i) přepravovat jedy, pohonné hmoty, rozpouštědla a jiné chemické látky, které by v případě úniku mohly způsobit kontaminaci zeminy nebo vod, kromě případ přepravy těchto látek ve spotřebitelském balení,

j) skladovat ropné látky a manipulovat s nimi,

k) zřizovat kotelny na tekutá paliva,

l) provádět posyp pozemních komunikací chemickými posypovými materiály, které by mohly způsobit kontaminaci zeminy nebo vod,

m) provádět odvodňovací práce, které by mohly způsobit trvalé snížení hladiny podzemních vod,

n) provádět meliorace drenáži pozemků,

o) povolovat odběr podzemních vod v množství přesahujícím 0, 5 1/s,

p) provádět vrtné práce, s výjimkou vrtných prací pro účely využití přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod, lázeňského provozu nebo průzkumu pro povolenou výstavbu,

r) zneškodňovat odpady,

s) hnojit tekutými organickými hnojivy,

t) zřizovat přepady domovních septiků.

3. Odběr podzemních vod v ochranném pásmu 1. stup: v množství nepřesahujícím 0,5 1/s lze povolit jen se souhlasem ministerstva.

Odůvodnění: Zásada blíže vymezuje ochranné pásmo 1. stupně a stanoví, které činnosti jsou v ni zakázány nebo podmíněny souhlasem ministerstva.

Zásada č. 14

1. Ochranné pásmo 2. stupně se stanoví pro území zahrnující širší zřídelní strukturu přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody.

2. V ochranném pásmu 2. stupně je zakázáno

a) zřizovat skládky nebezpečných odpadů,

b) zneškodňovat odpady,

c) umisťovat velkokapacitní stavby pro zemědělskou a chemickou výrobu.

d) zřizovat polní hnojiště na nezpevněných plochách,

e) používat přípravky pro chemickou ochranu rostlin,; výjimkou případů ochrany trvalých travních porostů

f) hnojit tekutými organickými hnojivy,

g) pást dobytek v okolí vodoteče ve vzdáleností menší než 50 m,

h) zřizovat přepady domovních septiků,

i) skladovat ropné látky a manipulovat s nimi bez zabezpečení ochrany proti jejich úniku..

3. Odběr podzemích vod v ochranném pásmu 2. stupně množství přesahujícím 0,5 1/s lze povolit jen se souhlasem ministerstva.

Odůvodnění: Zásada blíže vymezuje ochranné pásmo 2. stupně a stanoví, které činnosti jsou v něm zakázány nebo podmíněny souhlasem ministerstva.

Zásada č. 15

1. Ochranné pásmo 3. stupně se stanoví pro území zahrnující zpravidla infiltrační oblast přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody.

2. V ochranném pásmu 3. stupně je zakázáno

a) zřizovat skládky nebezpečných odpadů,

b) umisťovat velkokapacitní stavby pro zemědělskou výrobu,

c) skladovat ropné látky a manipulovat s nimi bez zabezpečení ochrany proti jejich úniku. Odůvodněn.: Zásada blíže vymezuje ochranné pásmo 3. stupně a stanoví, které činnosti jsou v něm zakázány.

Zásada č. 16

Před stanovením ochranných pásem může ministerstvo po projednání s dotčenými orgány státní správy a obcemi stanovit k zabezpečení ochrany přírodního léčivého zdroje a zdroje přírodní minerální stolní vody nezbytná prozatímní opatření v rozsahu zásad č. 13 až 15, a to po dobu nejdéle jednoho roku. Rozhodnutí o prozatímních opatřeních se vyhlásí vyvěšením na úřední desce obecního úřadu.

Odůvodnění: Zásada stanoví podmínky pro stanovení prozatímních opatření k ochraně přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod.

Institut prozatímních opatření umožnit zabezpečit právní cestou potřebnou ochranu přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod v době mezi jejich vyhlášením a stanovením ochranných pásem. V opačném případě může dojít k neodstranitelným škodám na těchto zdrojích, popřípadě i k jejich zániku. Prozatímním opatřením lze omezit nebo zakázat činnost v dotčeném území-v rozsahu stanoveném pro ochranná pásma v zásadách č. 13 až 15.

Protože prozatímními opatřeními budou dotčeny podmínky pro činnost právnických a fyzických osob, stanoví se pro ministerstvo povinnost projednat tato opatření s dotčenými orgány státní správy a obcemi.

Zásada č. 17

1. Klimatické podmínky lze vyhlásit za příznivé k léčení, pokud

a) mají výzkumem prokázané léčivé účinky na lidské zdraví,

b) relativní délka slunečního svitu v ročním průměru je alespoň 40,

c) rozdíl teplot nepřekračuje v měsíčním průměru 13o C za 24 hodin,

d) vlhkost vzduchu je v měsíčním průměru nejvýše 87 a e) prašný spad nepřekračuje ve vnitřním lázeňském území 5 g/m3 za měsíc.

2. Pro vyhlášení klimatických podmínek za příznivé k - léčení je rozhodující míra znečištění jednotlivými škodlivinami a konečný obsah směsi znečišťujících látek v ovzduší, přičemž

a) poletující aerosol nesmí obsahovat více než 20 volného oxidu křemičitého a jeho střední hodnota koncentrace nesmí překročit 0,15 mg/m3 za 24 hodin a 0,5 mg/m3 za 30 minut,

b) střední hodnota oxidu šiřičitého nesmí překročit 0,05 mg/m3 za 24 hodin a 0,2 mg/m3 za 30 minut.

3. Klimatické podmínky příznivě k léčeni vyhlašuje pro určité místo ministerstvo vyhláškou.

Odůvodněni: Zásada stanoví kritéria pro vyhlášení klimatických podmínek za příznivé k léčení. Důraz je přitom kladen na co nejnižší míru znečištění ovzduší. Mezi faktory ovlivňující klimatické podmínky patří nadmořská výška, poloha, čistota ovzduší, teplota, vlhkost a pohyb vzduchu, délka a intenzita slunečného záření a vegetace. Ovzduší a lesům v oblastech lázeňských míst je poskytována zvláštní ochrana podle zákona č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami (zákon o ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 61/1977 Sb., a lesích, ve znění pozdějších předpisů.

Zásada č. 18

1. Ministerstvo vyhlásí klimatické podmínky za příznivé k léčení z vlastního podnětu, na návrh obce, na jejímž území je místo, pro které mají být vyhlášeny, nebo na návrh jiné právnické nebo fyzické osoby, která hodlá klimatických podmínek využívat při poskytování zdravotní péče.

2. Návrh na vyhlášení klimatických podmínek za příznivé k léčení musí obsahovat

a) údaje o léčebných účincích klimatických podmínek,

b) údaje prokazující, že klimatické podmínky odpovídají hodnotám stanoveným v zásadě č. 17 za období nejméně jednoho roku před podáním návrhu,

c) způsob využití klimatických podmínek.

3. Ministerstvo projedná záměr na vyhlášení klimatických podmínek příznivých k léčení s dotčenými orgány státní správy a obcemi.

Odůvodnění: Zásada stanoví postup při vyhlašování klimatických podmínek příznivých k léčení. Návrh na vyhlášení klimatických podmínek za příznivé k léčení musí obsahovat údaje, na jejichž základě lze posoudit jeho odůvodněnost.

Zásada č. 19

1. Ministerstvo vyhláškou zruší vyhlášení klimatických podmínek za příznivé k léčení, ztratí-li klimatické podmínky vlastnosti a účinky stanovené v zásadě č. 17, nebo nelze-li je dále využívat k léčebným účelům, pokud tyto důvody pro zrušení jsou trvalé.

2. Záměr na zrušení vyhlášení klimatických podmínek za příznivé k léčení projedná ministerstvo s právnickými a fyzickými osobami, které klimatických podmínek využívají při poskytování zdravotní péče, dotčenými orgány státní správy a obcemi.

Odůvodnění: Klimatické podmínky mohou ztratit vlastnosti a účinky stanovené v zásadě č. 17, například znečištěním ovzduší nad přípustnou míru nebo změnou vegetace. V těchto případech již není opodstatněné, aby tyto klimatické podmínky byly nadále vyhlášeny za příznivé k léčení.

Zásada č. 20

1. Za lázeňské místo lze vyhlásit území, kde jsou nebo mají být zřízena zdravotnická zařízení, která využívají při poskytování zdravotní péče místních přírodních léčivých zdrojů nebo klimatických podmínek.

2. Lázeňské místo vyhlašuje na návrh ministerstva vláda nařízením. Obdobným způsobem vláda lázeňské místo zruší, ztratí-li svůj význam.

3. Označení "lázně" mohou používat ve svých názvech jen obce nebo jejich části, na jejichž území je vyhlášeno lázeňské místo.

4. Hranice území lázeňského místa se vyznačí vhodným způsobem v terénu; vyznačení hranic zabezpečí ministerstvo. Způsob vyznačení hranic území lázeňského místa upraví ministerstvo vyhláškou.

5. Vyhlášeni a zrušení lázeňského místa nebo změnu hranic lázeňského místa oznámí ministerstvo příslušnému katastrálnímu úřadu. Vnitřní území lázeňského místa se na návrh ministerstva vyznačí v katastru nemovitostí.

Odůvodnění: Vyhlášení lázeňského místa je podmíněno výskytem přírodního léčivého zdroje nebo klimatických podmínek příznivých k léčení, pokud již jsou a nebo mají být využívány při poskytováni zdravotní péče. Lázeňská místa jsou zpravidla významnými zdravotnickými, společensko kulturními a hospodářskými centry v dané oblasti. Tomu musí odpovídat i způsob jejich vyhlášeni, který má být zárukou nadresortního přístupu. S ohledem na význam lázeňských míst nelze připustit, aby označení "lázně" bylo používáno v jiných případech, než stanoví tento zákon. Tím se má zabránit poškozování zájmů lázeňských míst zejména v důsledku používání tohoto označení z komerčních důvodů pro jiná než lázeňská místa.

Údaje o vnitřním území lázeňského místa jsou předmětem evidence v katastru nemovitosti podle zákona ČNR č. 94/1992 Sb., o katastru nemovitosti České republiky (katastrální zákon).

Zásada č. 21

1. Ministerstvo předloží vládě návrh na vyhlášeni lázeňského místa z vlastního podnětu nebo na návrh obce na jejímž území má být lázeňské místo vyhlášena, nebo na návrh jiné právnické nebo fyzické osoby, která hodlá v místě využívat přírodního léčivého zdroje nebo klimatických podmínek při poskytování zdravotní péče.

2. Návrh na vyhlášeni lázeňského místa předložený ministerstvu musí obsahovat údaje prokazující vhodnost území pro jeho vyhlášení lázeňským místem, a to zejména z hlediska

a) vydatnosti a zásob přírodního léčivého zdroje,

b) klimatických podmínek,

c) stavu životního prostředí,

d) podmínek pro využití stávajících a zřízení nových zdravotnických zařízeni a dalších zařízení potřebných pra lázeňský provoz.

3. Ministerstvo projedná záměr na vyhlášeni lázeňského místa s dotčenými orgány státní správy a obcemi.

Odůvodnění: Návrh na vyhlášení lázeňského místa musí obsahovat údaje, na jejichž základě lze posoudit odůvodněnost vyhlášení lázeňského místa. Z návrhu musí být zřejmé, že na daném území se nachází přírodní léčivý zdroj nebo klimatické podmínky příznivé k léčení a že je zabezpečeno jejich využívání při poskytování zdravotní péče již existujícími zdravotnickými zařízeními nebo že tato budou zřízena.

Pro lázeňská místa bude platit zvláštní právní režim jejich ochrany, spojený s určitými zákazy nebo omezeními. Proto je nutné projednat záměr na vyhlášení lázeňského místa s obcemi, na jejichž území má být lázeňské místo vyhlášeno,-a s orgány státní správy, jejichž působnosti se

vyhlášení lázeňského místa dotýká. Půjde zejména o orgány státní správy s působností ve věcech zemědělství, lesního a vodního hospodářství, životního prostředí, územního plánováni a stavebního řízení, hornictví, využívání nerostného bohatství a geologického průzkumu.

Zásada č. 22

1. Pro lázeňské místo se vydává lázeňský statut. V lázeňském statutu se blíže vymezí lázeňské místo a jeho vnitřní a vnější území a stanoví podrobnosti k ochranným opatřením na území lázeňského místa podle tohoto zákona.

2. Vnitřní území lázeňského místa zahrnuje ucelenou část území lázeňského místa, v níž jsou nebo mají být soustředěna zařízení sloužící bezprostředně lázeňskému provozu.

3. Lázeňské statuty vydává ministerstvo vyhláškou. Ministerstvo projedná návrh statutu s dotčenými orgány státní správy a obcí, na jejímž-území bylo vyhlášeno lázeňské místo.

Odůvodnění: Lázeňský statut je jedním z prostředků ochrany lázeňského místa, s cílem zejména zabezpečit poskytování lázeňské péče bez rušivých vlivů a zachovat, popřípadě vytvořit vhodné lázeňské prostředí.

Rozdílné podmínky jednotlivých lázeňských míst si vyžadují, aby ochranná opatřeni podle tohoto zákona byla blíže vymezena v lázeňském statutu. Tomu odpovídá též členění lázeňského místa na jeho vnitřní a vnější část s rozdílnou mírou ochranných opatření.

Zásada č. 23

1. Na území lázeňského místa lze zřizovat a provozovat jen zařízeni, která nepůsobí rušivě na poskytování lázeňské péče a na lázeňské prostředí.

2. Ve vnitřním území lázeňského místa je zakázáno

a) zřizovat skládky odpadů,

b) provozovat zemědělskou výrobu,

c) provozovat intenzivní chov zvěře (například v oborách, farmách, bažantnicích),

d) pořádat sportovní lety motorovými vzdušnými dopravními prostředky,

e) v době od 22,00 do 6,00 hodin provádět činnost, která by rušila noční klid, kromě činnosti prováděné ve veřejném zájmu,

f) tábořit (ve stanech, obytných přívěsech apod.),

g) rozdělávat oheň mimo vyhražená místa,

h) parkovat s motorovými vozidly mimo vyhražená místa.

Odůvodnění: Na území lázeňského místa nelze připustit činnosti, které by svým charakterem negativně ovlivňovaly poskytování lázeňské péče a lázeňské prostředí. Mezi tyto činnosti patří i ty, které vyvolávají zvýšený hluk. Zákaz rušení nočního klidu podle odstavce 2 písm. e) se nevztahuje na činnosti prováděné ve veřejném zájmu, například na provozováni městské hromadné dopravy.

Pro vnitřní území lázeňského místa jsou v souladu s jeho funkcí stanovena přísnější ochranná opatření, než pro zbývající část lázeňského místa.

Zásada č. 24

Před vydáním lázeňského statutu může ministerstvo po projednání s dotčenými orgány státní správy a obcí stanovit pro lázeňské místo k zabezpečení jeho ochrany nezbytná prozatímní opatření v rozsahu zásady č. 23, a to po dobu nejdéle jednoho roku. Rozhodnutí o prozatímních opatřeních se vyhlásí vyvěšením na úřední desce obecního úřadu.

Odůvodnění: Zásada stanoví podmínky pro stanovení prozatímních opatření k ochraně lázeňského místa. Institut prozatímních opatření umožní zabezpečit právní cestou potřebnou ochranu lázeňského místa v době mezi jeho vyhlášením a vydáním lázeňského statutu. Jako prozatímní lze stanovit opatření, která by jinak byla stanovena lázeňským statutem. Protože prozatímními opatřeními mohou být dotčeny podmínky pro činnost-právnických a fyzických osob v lázeňském místě. stanoví se pro ministerstvo povinnost projednat je s dotčenými orgány státní správy a obcemi.

Zásada č. 25

1. Dozor nad opatřeními k ochraně a využití přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních stolních vod a lázeňských míst vykonává ministerstvo.

2. Ministerstvo

a) vykonává dozor nad dodržováním lázeňských statutů a opatření v ochranných pásmech,

b) provádí potřebná šetření za účelem vyhlášeni přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních stolních vod, ochranných pásem a lázeňských míst,

c) vede registr přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod a evidenci zdrojů přírodních minerálních vod, které zatím nebyly vyhlášeny za přírodní léčivé zdroje nebo zdroje přírodních minerálních stolních vod,

d) povoluje provádění geologických, hydrogeologických, inženýrsko geologických a geofyzikálních prací na získávání, ochranu a využívání přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod,

e) zabezpečuje vyznačení území lázeňských míst a ochranných pásem.

Odůvodnění: Zásada zakotvuje postavení ministerstva jako orgánu státního dozoru na úseku ochrany a využití přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních stolních vod a lázeňských míst a dále svěřuje do jeho působnosti další činnosti v této oblasti.

Registr přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod obsahuje základní údaje o těchto zdrojích, a to například popis zdroje a jeho okolí, údaje o chemickém složení, fyzikálních vlastnostech a léčebných účincích produktu zdroje, způsob využití a ochrany zdroje. S ohledem na počet zdrojů minerálních vod nacházejících se na území státu, které zatím nebyly vyhlášeny za přírodní léčivé zdroje nebo zdroje přírodních minerálních stolních vod (v současné době je těchto zdrojů asi 2 000), je nezbytné vést centrální evidenci se základními údaji i o těchto zdrojích.

Zásada č. 26

Na území lázeňského místa a v ochranných pásmech nelze bez souhlasu ministerstva

a) schválit územně plánovací dokumentaci, vydat územní rozhodnutí a povolit stavbu není--li schválen územní projekt zóny, vydat rozhodnutí o využití území a rozhodnutí o odstranění stavby podle stavebního zákona,

b) schválit plán otvírky, přípravy a dobývání výhradních ložisek nerostů a stanovit chráněné ložiskové území a dobývací prostor podle horního zákona,

c) vydat povolení k provedení trhacích prací podle zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě,

d) provádět geologické, hydrogeologické, inženýrskogeologické a geofyzikální práce,

e) vydat rozhodnutí o pozemkových úpravách podle zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech,

f) vydat rozhodnuti podle vodního zákona,

g) schválit lesní hospodářské plány podle zákona o lesích..

Odůvodněni: Zásada podmiňuje vydání některých rozhodnutí podle zvláštních předpisů souhlasem ministerstva, pokud se vztahují na území lázeňských míst a ochranných pásem.

Navrhovaný postup je odůvodněn potřebou vyloučit možné negativní dopady těchto rozhodnutí na přírodní léčivé zdroje, zdroje přírodních minerálních stolních vod a lázeňská místa, jejichž odborné posouzení náleží ministerstvu.

Zásada č. 27

1. Pracovníci ministerstva pověření plněním úkolů dozoru nad opatřeními k ochraně přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod jsou oprávněni

a) vstupovat na cizí pozemky a do cizích objektů a zařízení s vědomím jejich vlastníků, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních předpisů, provádět přitom potřebný průzkum a odebírat potřebné množství vzorků pro konaná šetření,

b) požadovat informace nezbytné pro výkon dozoru,

c) nařídit odstranění zjištěných závad.

Oprávnění podle písmene a) mají též pracovníci ministerstva pověření vyhledáváním a rozšiřováním přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod.

2. Při výkonu oprávnění podle předchozího odstavce musí být co nejvíce šetřeny dotčené pozemky, objekty a zařazení a práva jejich vlastníků.

3. Za škodu způsobenou pracovníky ministerstva při výkonu činnosti podle odstavce 1 odpovídá stát. Této odpovědnosti se nemůže zprostit.

Odůvodnění: Zásada stanoví oprávnění a povinnosti pracovníků ministerstva při plnění úkolů dozoru podle tohoto zákona a v této souvislosti zakotvuje objektivní odpovědnost státu za škodu jimi způsobenou.

Zásada respektuje zvláštní režim vstupu do některých objektů, například z důvodu bezpečnosti a ochrany zdraví nebo ochrany utajovaných skutečností.

Zásada č. 28

1. Vlastníci nemovitostí jsou povinni trpět na svých nemovitostech umisťování značek vyznačujících hranice ochranných pásem a lázeňských míst. Při umisťování značek musí být co nejvíce šetřeny dotčené nemovitosti a práva jejich vlastníků dojde-li při této činnosti ke škodě, platí o její náhradě obecné předpisy.

2. Pokud je toho třeba k zabezpečení ochrany nebo využívání přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody, lze potřebné nemovitosti a práva k nim vyvlastnit nebo vlastnická práva k nemovitostem omezit (dále jen "vyvlastnit) též pro vytvoření podmínek pro

a) nezbytný při stup k přírodnímu léčivému zdroji nebo zdroji přírodni minerální stolní vody,

b) umístění nebo řádný provoz zařízení potřebného k využívání přírodního léčivého zdroje nebo zdroje přírodní minerální stolní vody.

3. Za vyvlastnění náleží náhrada podle zvláštních předpisů.

4. S užíváním nemovitosti pro účel, pro který byla vyvlastněna, musí být započato ve lhůtě stanovené v rozhodnutí o vyvlastnění. Tato lhůta nesmí být delší než jeden rok.

5. Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí o vyvlastnění zvláštní předpisy.

Odůvodnění: Zásada upravuje omezení práv k nemovitostem v souvislosti s ochranou a využíváním přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod.

Pokud při vyznačování hranic ochranných pásem a lázeňských míst dojde ke škodě, platí o její náhradě příslušná ustanoveni občanského zákoníku.

Obecné důvody pro vyvlastnění, stanovené v § 108 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon, ve zněni pozdějších předpisů, jsou pro účely tohoto zákona doplněny o zvláštní důvody vyvlastnění, které odpovídají specifickým podmínkám ochrany a využívání přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních stolních vod. Tato úprava odpovídá obdobné úpravě podmínek vyvlastněni podle zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon).

Lhůta, ve které musí být započato s užíváním nemovitosti pro účel, pro který byla vyvlastněna, se na rozdíl od stavebního zákona zkracuje, v souladu s cílem vyvlastnění, ze dvou na jeden rok.

Pokud není stanoveno jinak, postupuje se při vyvlastnění, včetně poskytnutí náhrad za vyvlastnění, podle stavebního zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP