Zásada č. 29
1. Za přestupek, kterého se dopustí fyzická
osoba tím, že poruší povinnost nebo nedodrží
zákaz stanovený tímto zákonem, se
uloží pokuta až do výše 20.000,-
Kč.
2. Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak,
platí o přestupcích a jejich projednávání
obecné předpisy.
Odůvodnění: Zásada vymezuje přestupek a stanoví výši pokuty za tento delikt.
Vymezení přestupku v § 29 odst. 1 písm. c) zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, neodpovídá tomuto návrhu. Též výše pokuty 3.000,- Kč, kterou lze v uvedeném případě uložit, neodpovídá změněným podmínkám ochrany přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních stolních vod a lázeňských míst a proto se navrhuje její zvýšení na 20.000,- Kč.
Pokud není stanoveno jinak, platí c přestupcích
a jejich projednávání výše citovaný
zákon.
Zásada č. 30
1. Za protiprávní jednání, kterého
se dopustí právnická osoba nebo fyzická
osoba při výkonu podnikatelské činnosti
tím, že poruší povinnost nebo nedodrží
zákaz stanovený tímto zákonem, se
uloží pokuta a ž do výše 1, 000.
000, - Kč.
2. Při stanovení výše pokuty se přihlíží
k závažnosti protiprávního jednání,
míře ohrožení přírodního
léčivého zdroje, zdroje přírodní
minerální stolní vody nebo lázeňského
místa a rozsahu škodlivých následků.
3. Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se orgán
příslušný k jejímu uložení
o porušení povinnosti dozvěděl, nejpozději
však do tří let ode dne, kdy k porušení
povinnosti došlo.
4. Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí
o jejím uložení nabylo právní
moci.
Odůvodnění: Zásada vymezuje jiný správní delikt právnických osob a fyzických osob v souvislosti s podnikatelskou činností.
Vymezení deliktu v 2 odst. 1 písm. e) zákona
ČNR č. 36/1975 Sb., o pokutách za porušování
právních předpisů o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek,
neodpovídá tomuto návrhu. Též
výše pokuty 100.000,- Kč a její ukládání
okresními úřady neodpovídá
změněným podmínkám ochrany
přírodních léčivých
zdrojů, zdrojů přírodních minerálních
stolních vod a lázeňských míst
v návaznosti na rozvoj podnikatelských aktivit.
Proto se navrhuje zvýšení pokuty na 1,000.000,-
Kč, a to nově i pro fyzické osoby, které
se při podnikatelské činnosti dopustí
porušeni povinnosti stanovené tímto zákonem.
Zásada č. 31
1. Pokuty podle zásady č. 29 ukládají
obce.
2. Pokuty podle zásady č. 30 ukládají
a) obce za protiprávní jednání spočívající v nedodržení zákazů stanovených v zásadě č. 23,
b) ministerstvo za protiprávní jednání v ostatních případech.
Obec může uložit pokutu do výše 200.000,-
Kč.
3. Výnosy z pokut uložených ministerstvem jsau
příjmem státního razpočtu,
výnosy z pokut uložených obci jsou příjmem
obce.
Odůvodnění: Zásada stanoví
příslušnost k ukládání
pokut podle zásad č. 29 a 30.
Navrhovaná úprava má za cíl snížit
administrativní náročnost a urychlit projednávání
přestupků a jiných správních
deliktů. Proto se navrhuje, aby z okresních úřadů
byla přenesena příslušnost k projednávání
přestupků na obce a k projednávání
jiných správních deliktů na obce a
ministerstvo.
Zásada č. 32
l. Přírodní léčivé zdroje,
zdroje přírodních minerálních
vod stolních a lázeňská místa
prohlášená podle dosavadních předpisů
se považují za přírodní léčivé
zdroje, zdroje přírodních minerálních
stolních vod a lázeňská místa
vyhlášená podle tohoto zákona.
2. Ochranná pásma stanovená podle dosavadních
předpisů se považují za ochranná
pásma vyhlášená podle tohoto zákona.
3. Lázeňské statuty vydané podle dosavadních
předpisů se považují za lázeňské
statuty vydané podle tohoto zákona, pokud jsou s
ním v souladu.
4. Dosavadní názvy obcí a jejich částí
nejsou zásadou č. 20 dotčeny.
Odůvodnění: Zásada potvrzuje v zájmu
právní jistoty platnost opatření,
která byla učiněna podle dosavadních
předpisů.
Zásada č. 33
Zákon ČNR č. 36/1975 Sb., o pokutách
za porušení právních předpisů
o vytváření a ochraně zdravých
životních podmínek, ve znění
zákona ČNR č. 137/1982 Sb. se mění
takto:
1. V § 2 odst. 1 se vypouští písmeno e).
2. V 4 odst. 1 se vypouštějí slova "a
pokud jde o ochranu přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů, z podnětu Českého inspektorátu
lázní a zřídel".
Odůvodnění: Ze zákona ČNR č.
36/1975 Sb. se vypouští úprava ukládání
pokut právnickým osobám za porušení
povinností stanovených na ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů. Úprava podmínek
ukládání pokut právnickým osobám
bude předmětem úpravy tohoto zákona
(zásada č. 30).
Zásada č. 34
Zrušují se:
1. š 43 až 51 a § 72 zákona č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
zákona ČNR č. 548/199; Sb. a zákona
č. 161/1993 Sb.,
2. § 29 odst. 1 písm. c) zákona ČNR
č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Odůvodnění: Zrušuje se stávající
právní úprava problematiky přírodních
léčebných lázni a přírodních
léčivých zdrojů a úprava přestupků
v této oblasti.
Zásada č. 35
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1995.
Odůvodnění: Datum účinnosti
zákona odpovídá předpokládané
časové náročnosti legislativního
procesu a době potřebné na přípravu
některých opatření souvisejících
s uplatňováním zákona.
Přírodní léčivé zdroje
a zdroje přírodních minerálních
stolních vod představují jedinečný
a nezastupitelný fenomén přírodního
bohatství České republiky s významným
léčebným faktorem.
Česká republika má díky své
pestré geologické stavbě i při svém
relativně malém území neobyčejně
široký výběr přírodních
léčivých zdrojů, prakticky všech
typů, s výraznými balneoterapeutickými
účinky. Ze 37 lázeňských míst
využívá minerálních, termálních
nebo radioaktivních vod 24 lázeňských
míst, peloidů 10 lázeňských
míst a 3 lázeňská místa využívají
klimatických podmínek.
Je zájmem státu zachovat toto přírodní
bohatství i pro budoucí generace. Proto je třeba
zabezpečit přírodním léčivým
zdrojům, zdrojům přírodních
minerálních stolních vod a lázeňským
místům odpovídající ochranu.
V uplynulém období, kdy v mnoha případech
docházelo k poškozování přírodního
bohatství, byla ochrana přírodních
léčivých zdrojů, zdrojů přírodních
minerálních stolních vod a lázeňských
míst na velmi dobré úrovni a byla vysoce
oceňována i v zahraničí.
Ochrana přírodních léčivých
zdrojů, zdrojů přírodních minerálních
stolních vod a lázeňských míst
má v Českých zemích dlouhodobou tradici.
Z právních úprav lze v této souvislosti
uvést Český zemský zákon č.
38/1868 upravující léčebné
lázeňství Karlových Varů, Mariánských
Lázní, Františkových Lázní
a Teplic a dále Moravský zemský zákon
č. 49/1914 a Slezský zemský zákon
č. 30/1907, které měly obecný charakter.
Přírodní léčivé zdroje
byly znárodněny zákonem č. 125/1948
Sb., o znárodnění přírodních
léčivých zdrojů a lázní
a o začlenění a správě konfiskovaného
lázeňského majetku. Zvláštní
ochrana přírodních léčivých
zdrojů byla stanovena zákonem č. 43/1955
Sb., o československých lázních a
zřídlech; koncepce tohoto zákona byla převzata
do stávající právní úpravy
obsažené v zákoně č. 20/1966
Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů.
V rámci postupné přestavby právního
řádu, kdy v souladu s Ústavou ČR a
Listinou základních práv a svobod se přesouvá
těžiště právní úpravy
z prováděcích právních předpisů
na zákony a vlastnictví je poskytována zvýšená
ochrana, při současném omezování
rozsahu vlastnictví státu, přestává
platná právní úprava podmínek
pro vyhlášení, využívání
a ochranu přírodních léčivých
zdrojů, zdrojů přírodních minerálních
stolních vod a lázeňských míst
vyhovovat těmto požadavkům. Úprava obsažená
v ustanoveních § 43 až 51 a § 72 zákona
č. 20/1966 Sb. vychází z principu státního
vlastnictví přírodních léčivých
zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod, je pouze rámcová
a další úpravu práv a povinností
právnických a fyzických osob ponechává
prováděcím předpisům. V důsledku
toho jsou podmínky pro vyhlášeni přírodních
léčivých zdrojů, zdrojů přírodních
minerálních stolních vod a lázeňských
míst, jejich využívání a ochranu,
včetně práv a povinností právnických
a fyzických osob, upraveny vyhláškou ministerstva
zdravotnictví č. 26/1972 Sb., o ochraně a
rozvoji přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů. Další právní úprava
je ponechána jiným prováděcím
předpisům, kterými se například
stanoví ochranná pásma přírodních
léčivých zdrojů, jak tomu je například
v případě stanovení ochranných
pásem přírodních léčivých
zdrojů lázeňského místa Františkovy
Lázně nařízením vlády
ČR č. 152/1992 Sb.
Cílem návrhu je odstranit uvedené nedostatky
platné právní úpravy, a to jejím
nahrazením úpravou novou, která bude odpovídat
změnám právního řádu
i přísnějším požadavkům
kladeným na ochranu přírodních léčivých
zdrojů, zdrojů přírodních minerálních
stolních vod a lázeňských míst,
jejich využívání a rozvoj, v návaznosti
na ekonomickou transformaci.
Návrh opouští stávající
právní stav, kdy přírodní léčivé
zdroje a zdroje přírodních minerálních
stolních vod jsou podle § 47 zákona č.
20/1966 Sb. ve vlastnictví státu. Je tak respektován
zvláštní charakter těchto zdrojů,
které nadále nejsou považovány za věci
způsobilé být předmětem vlastnictví.
Přírodní léčivé zdroje
a zdroje přírodních minerálních
stolních vod nejsou považovány za součást
pozemků, na jejichž povrchu a nebo pod jejichž
povrchem se nacházejí, a součástí
vlastnického práva k těmto pozemkům
není oprávnění zdroje využívat
a nakládat s jejich produkty. Vlastnictví produktu
přírodního léčivého
zdroje nebo zdroje přírodní minerální
stolní vody nabyde právnická nebo fyzická
osoba, která produkt vytěžila na základě
povolení vydaného ministerstvem zdravotnictví..podle
tohoto zákona.
Stát tak pozbývá postavení vlastníka
přírodních léčivých
zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod a ponechává
si právo rozhodovat o využívání
zdrojů za podmínek stanovených zákonem,
s cílem zabezpečit jejich racionální
využívání a ochranu.
Využívání přírodních
léčivých zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod bude podřízeno
povolovacímu režimu. V ochranných pásmech
přírodních léčivých
zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod a v lázeňských
místech budou některé činnosti zakázány
nebo omezeny tak, aby nedocházelo k negativnímu
ovlivnění chemického složení,
fyzikálních vlastnosti a zdravotní nezávadnosti
produktů zdrojů nebo zásob a vydatnosti zdrojů
a aby bylo zabezpečeno poskytování lázeňské
péče bez rušivých vlivů a bylo
zachováno, popřípadě vytvořeno
vhodné lázeňské prostředí.
Dozor nad opatřeními k ochraně a využití
přírodních léčivých
zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod a lázeňských
míst bude vykonávat ministerstvo zdravotnictví.
Za přestupek, spočívající v
porušení povinnosti nebo nedodržení zákazu
podle navrhované právní úpravy bude
možno uložit pokutu až do výše 20.000,-
Kč (doposud 3.000,- Kč) a za porušení
povinnosti nebo nedodržení zákazu právnickou
osobou nebo fyzickou osobou při výkonu podnikatelské
činnosti bude možno uložit pokutu až do
výše 1, 000.000,- Kč (doposud 100.000, - Kč).
Ve srovnání se zahraničními právními
úpravami je rozdílný přístup
k řešení vlastnictví přírodních
léčivých zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod. Zahraniční
právní úpravy zpravidla charakterizují
tyto zdroje jako "veřejný statek", vůči
němuž stát plní některé
regulační funkce, pokud jde o jejich využívání,
případně ochranu.
Na další rozvoj a ochranu přírodních
léčivých zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod se ze státního
rozpočtu předpokládají roční
výdaje ve výši 10,000.000,- Kč--a na
vyznačení ochranných pásem a území
lázeňských míst v první etapě
výdaje ve výši 1,000.000,Kč. Tyto výdaje
by měly být pokryty příjmy za úhrady
z využívání přírodních
léčivých zdrojů a zdrojů přírodních
minerálních stolních vod - předpokládá
se roční výnos 30,000.000,- Kč a příjmy
z úhrad uživatelů zdrojů za výsledky
hydrogeologického výzkumu - předpokládá
se roční výnos 8,000.000,- Kč.
V Praze dne 19. ledna 1994

