Předkládám
Poslanecké sněmovně přehled ústních
interpelací a otázek vznesených poslanci
na členy vlády České republiky na
17. schůzi Poslanecké sněmovny. Texty interpelací
jsou převzaty ze stenografických záznamů.
17. I 01 Interpelace Jaroslava Štraita
na předsedu vlády Václava Klause ve věci
systémového zvýhodnění tzv.
Volyňských Čechů na vládní
úrovni
Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, obracím se na pana premiera doc. Klause s interpelací ve věci systémového zvýhodnění na vládní úrovni, tzv. volyňských Čechů. Přišli na pozváni české vlády v uplynulých dvou letech a plní dnes
roli, mohu to tak říci,
zapadlých vlastenců, v objektech a místech
po bývalé Sovětské armádě.
Sám celou věc sleduji
podrobně již od r. 1990, kdy se na celé repatriaci
podílel i církevní a humanitární
výbor tehdejší ČNR. Udělení
státního občanství pozvaným.
osobám se snažila řešit loňská
novela.
Pod vlivem vystoupení některých
kolegů, kteří slyšeli "trávu
růst" a místních funkcionářů
v České Lípě, kde Volyňáky
označují za agendy KGB, novela přijata nebyla.
Osobně jsem si ve dvou
lokalitách ověřil neblahé důsledky
tohoto kroku našeho Parlamentu, které vystihuje m.j.
i jimi sepsaná petice. Prakticky je jim znemožněna
vlastní podnikatelská činnost. Jsou omezeny
možnosti zaměstnání např. v soudnictví,
policii, podnicích se zahraničními styky,
kde je potřeba mít pas. Je jim omezena možnost
cestování, protože na cizince s trvalým
pobytem se vztahuje vízová povinnost té které
země; navíc je vízum drahé, musí
se o něj žádat a čekat na vyřízení.
Je ztížen přístup dětí,
jako dětí cizinců, ke studiu na vysokých
školách stipendii pro cizince, event. školné
v korunách a následně v dolarech. Sám
jsem už jednou v této věci, zatím jsem
se odpovědi nedočkal, psal ministru Piťhovi
ve věci nostrifikace
diplomů a také studiu defektologie na Univerzitě
v Brně, kde skutečně chtěli platbu
v dolarech.
Jako cizinci nemají také
některá základní práva - jako
právo volit atd. Zvlášť je to těžké
v lokalitách, kde jsou téměř sami
jedinými obyvateli, nebo tvoří převažující
část.
Dále nově vznikají
omezení pro obce, kde např, rozhodnutím Ministerstva
financí ČR dotace na teplo se poskytuje obcím,
jen občanům České republiky.
Z příprav nových
zákonů vznikají nejistoty a obavy týkající
se zdravotního, sociálního zajištění,
důchodového zabezpečení atd. atd.
Dovolte mi tedy, abych vzhledem
k tomu, že novela zákona o státním občanství
není dosud na obzoru a naše orgány jednají
už zase s Čechy z Kazachstánu, kde jsou prý
pod ohromným tlakem islámského fundamentalismu,
požádal pana premiéra, aby vláda komplexně
péči o repatrianty a stávající
repatrianty řešila. Nerad slyším výroky
některých našich předních politiků,
že hlava našeho státu je hlavou všech Čechů
na celém světě. Pokud jsou tam terorizováni,
tak je povinností
vlády u té jiné vlády protestovat.
Teprve v krajním případě lze tyto
věci řešit přesídlením.
17. I 02 Interpelace Gerty Mazalové
na předsedu vlády Václava Klause ve věci
našich občanů, kteří mají
své nejbližší příbuzné
a rodiny v sousedním slovenském zahraničí
Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
vážená sněmovno, dovoluji si podat interpelaci
na naši vládu, na pana premiéra Václava
Klause a všechna zainteresovaná a zodpovědná
ministerstva, vnitra a zahraničí, se žádostí
o vytvoření vhodných legislativních
a právních podmínek, které by zjednodušily
a ulehčily život především našim
občanům, kteří mají své
nejbližší příbuzné a rodiny
v sousedním slovenském zahraničí.
Z iniciativy našich moravských
starostů a za účasti starostů slovenských
příhraničních měst i za účasti
vedoucího Kanceláře Slovenské republiky
byla vypracována výzva k představitelům
ostatních měst a obcí nalézajících
se v pohraničních oblastech mezi Českou a
Slovenskou republikou, datovaná 1.10.1993 s tím,
aby projednali účelnost
zřízení pohraničního pásma
s mímějším režimem pro pohyb obyvatel
tohoto pásma na území našich obou států.
S touto výzvou byla rozeslána anketa, která
navrhovala různé návrhy na řešení.
Dle odpovědí a zaslaných návrhů
řešení této otázky byl zpracován
přehled názorů
jednotlivých obcí, který přikládám
k této interpelaci.
Výsledky této výzvy
a ankety měl projednat jeden z kolegů poslanců
Parlamentu s odpovědnými orgány Ministerstva
vnitra a Ministerstva zahraničí. Dne 20.12.1993
dali zástupci, pověření starostové
obcí dopisem na vědomí ostatním starostům
obcí a měst z okresu Hodonín, co se s předmětným
materiálem udělalo dál. Do dnešního
dne však nikdo z nich nedostal žádnou odpověď.
Tato anketa obsahovala tři návrhy řešení.
Za prvé malý pohraniční
styk, za druhé volný pohyb osob a za třetí
volný pohyb zboží. Na otázky se odpovídalo
ano - ne. K výzvě se vyjádřilo celkem
92 obcí. Kromě odpovědí na anketu
podávaly obce ještě praktické návrhy
na vylepšení stávající situace,
popisovaly někdy až nesmyslné podmínky,
v jakých žijí a navrhovaly změny. Jenom
malý příklad. Broumov, Bílnice litovaly,
že tato anketa neproběhla s rozdělením
státu v roce 1992 současně, poněvadž
kompetentní orgány by se od občanů
ještě včas dozvěděly, jaké
vzniknou místní problémy ve státní
správě i samosprávě
a nejvíce hlavně samotným občanům.
V této obci např. historická hranice na potoce
rozděluje údolí, v němž leží
obec Sidonie tak nesmyslně, že do obce se nelze dostat
autem ani autobusem z České republiky a po vjezdu
od obce se Slovenskou republikou
šestkrát tuto hranici silnice přetíná.
Praktické návrhy obce na úpravu státní
hranice nyní řeší rozhraničovací
komise České republiky a Slovenské republiky,
ale mezitím občané v rozděleném
údolí žijí v problémech.
Jen pro rekapitulaci. Pro malý
pohraniční styk řeklo ano 88% obcí.
Ne řeklo 3% obcí, neví 9%. Pro volný
pohyb osob řeklo ano 59% obcí, ne 25% obcí
a neví 16% obcí. Pro volný pohyb zboží
řeklo ano 39% obcí, ne 42% obcí, neví
19% obcí.
Vážená vládo,
přikládám potřebné materiály
přílohy a žádám o rychlé
řešení problémů těchto
měst tak, aby nebyla tato města a obce postižena
rozdělením našeho státu, které
se stalo nikoliv jejich vinou a aby byly vytvořeny v těchto
oblastech podmínky, které by nebránily jejich
běžnému životu a normální
práci. Takové
podmínky vidím ve vytvoření a zřízení
pohraničního pásma s mímějším
režimem pro pohyb jejich obyvatel na území
obou států. Vím, že to nelze vyřešit
pouze jednou stranou, ale oběma. Slovenská strana
dokázala již svou přítomností
na jednání těchto
obcí a měst na české straně
dobrou vůli. Je nutné však tyto záležitosti
dořešit i právně a legislativně,
a to co nejdříve. Pevně věřím,
že se tak stane a že lidé na obou stranách
naší - bohužel - nové hranice budou opět
žít normálním životem jako žili
před rozdělením našeho společného
státu.
17. I 03 Interpelace Gerty Mazalové
na ministra práce a sociálních věcí,
Jindřicha Vodičku ve věci vyplácení
důchodů občanům České
republiky, kteří, I pracovali v organizacích
se sídlem ve Slovenské republice
Po rozdělení ČSFR
na Českou a Slovenskou republiku byla mimo jiné
uzavřena i smlouva mezi Českou a Slovenskou republikou
o sociálním zabezpečení. Smlouva se
připravovala ve spěchu a za tlaku slovenské
strany na to, aby slovenští občané,
kteří byli zaměstnanci českých
podniků, dostávali důchody z České
republiky. Tento tlak česká strana akceptovala,
a tak došlo k tomu, že naopak čeští
občané s trvalým pobytem v České
republice, ale zaměstnaní u podniků se sídlem
ve Slovenské republice, dostávají důchody
ze Slovenské republiky.
Také zaměstnanci podniku, který vznikl svého
času delimitací někdejšího Energoprojektu
Brno do Elektrovodu Bratislava, se dostali do této situace.
V krátké době nastaly problémy administrativního
rázu. Např. důchody za leden až květem
byly vypláceny až
v červnu. České úřady nemohly
důchodcům vydávat potvrzení o důchodu,
protože důchody byly vypláceny přes
Poštovní banku. Pak však přistoupily i
problémy s devalvací slovenské koruny a tím
snižování reálné hodnoty důchodů.
Tuto situaci pracovníci
posoudili jako nenormální, a proto zahájili
intenzivní jednání na několika úrovních.
Ministr práce a sociálních
věcí pan ing. Vodička, výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví Parlamentu České
republiky, pan dr. Syka, předseda Parlamentu pan dr. Uhde
i pan předseda vlády České republiky
Václav Klaus. Výsledkem veškerého snažení
a díky pochopení těchto činitelů
bylo v podstatě přijetí návrhu, aby
těm občanům, kteří měli
vždy trvalé bydliště na území
naší České republiky, ale pracovali
zde u firmy, která
měla v okamžiku rozdělení ČSFR
sídlo na Slovensku, byly důchody vypláceny
podle českých předpisů z České
správy sociálního zabezpečení.
Tuto zprávu důchodcům
pan ministr Vodička zaslal 21. 7. 1993, potvrzena byla
také dopisem České správy sociálního
zabezpečení z 3. 9. 1993, ale do dnešního
dne tento postup není realizován. S pokračující
devalvací slovenské koruny se tak tito důchodci,
zvláště s menšími důchody,
vždy občané České republiky,
dostávají pod hranici životního minima
a jsou proti ostatním občanům
ČR - důchodcům až dosud citelně
znevýhodňováni.
Posledním "hřebíčkem"
bylo vyzvání Národní pojišťovny
Bratislava k pravidelnému tříměsíčnímu
zasílání tzv. potvrzení o žití.
V případě jeho nevyplňování
se zastavuje důchod! Nehledě k tomu, že za
podpis a razítko je třeba u příslušného
úřadu zaplatit 20 Kč a dalších
8 Kč za doporučený dopis (z "devalvovaného"
důchodu) a nehledě ani na časovou náročnost
tohoto výkonu, je i z hlediska doposud pracujícího
člověka urážlivé připomínat
důchodci, že si dosud dovoluje
žít.
Žádám vás
proto, vážený pane ministře, zaprvé
o urgenci urychleného vyřízení této
záležitosti, která se táhne již
rok a v postižených občanech vytváří
nedůvěru ve funkci příslušných
orgánů. Zadruhé o pohlídání
této záležitosti v novém zákoně
o důchodovém zabezpečení tak, aby
možnost vyplácení důchodů z České
správy sociálního zabezpečení
občanům s trvalým bydlištěm v
ČR, ale v době rozdělení ČSFR
zaměstnaným u firem v SR, zůstala zachována,
Do této situace se totiž postupně dostanou
i další postižení
občané ČR, odcházející
do důchodu, i když - jako v tomto případě
- na situaci ihned zareagovali a od 1. 3. 1994 jsou právním
subjektem v ČR a sociální a zdravotní
pojištění platí v České
republice. V okamžiku rozdělení však byli
zaměstnanci firmy se sídlem
ve Slovenské republice a tuto skutečnost, neinformovaní
o zárněrech vlády ČSFR a ČR,
nemohli nijak ovlivnit.
Pracovníci Elektrovodu
mají hromady písemného materiálu,
který nashromáždili od data rozdělení
naší bývalé federace, odkazy na Českou
správu sociálního zabezpečení,
která má po vyplnění příloh
stanovit nově výši důchodů podle
našich českých předpisů. Aby
se odstranil negativní vliv devalvace slovenské
koruny na hodnotu důchodů našich občanů,
měl by být důchod, vyplácený
Národní pojišťovnou v Bratislavě,
dodatečně vyrovnán na úroveň
našich předpisů od 17. 7. 1993, to je ode dne
devalvace slovenské koruny. Přes všechna ujištění
a sliby dále tito důchodci dostávají
v průměru o 500 až 800 Kč méně,
než jim právem náleží.
Napravujeme rádi křivdy,
které způsobili jiní, často platíme
za druhé. Vracíme majetky i těm, kterým
nepatří. Omlouváme se těm, které
jsme nikdy neurazili. Dokonce se najdou i takoví, kteří
chtějí odpouštět a vracet i těm,
kteří svou zemi zrazovali a prodávali. Pevně
věřím, že k tomu nedojde.
Domnívám se, a považuji
za správné, abychom co nejdříve a
co nejrychleji napravili křivdy, které jsme způsobili
my v této současné době, křivdy
vzniklé rozdělením našeho dříve
společného státu, o které se naši
důchodci rozhodně nepřičinili. Naopak,
celý život tvrdě pracovali. A postihovat je
za to, by bylo přinejmenším nespravedlivé.
Proto žádám, aby tato záležitost
byla co nejdříve vyřešena ke spokojenosti
všech našich postižených občanů
a děkuji jménem zaměstnanců - důchodců
Elektrovodu Brno za rychlé
vyřízení.
17. I 04 Interpretace Michala
Krause na ministra průmyslu a obchodu Vladimíra
i Dlouhého ve věci vztahů mezi německou
společností Volkswagen a českou automobilkou
Škoda
Vážený pane
ministře, česká veřejnost se zájmem
a také s obavami sleduje vývoj vztahů mezi
německou společností Volkswagen a českou
automobilkou Škoda. Problémy automobilky se staly
veřejnou věcí a předmětem veřejného
zájmu. Také vy jste se v průběhu několika
měsíců ve sdělovacích prostředcích
k této problematice mnohokrát
vyjádřil. Na jedné z tiskových konferencí
jste prohlásil, že Volkswagen nesmí řešit
své problémy na úkor automobilky Škoda.
Uvedl jste též, že hodláte při
eventuálních jednáních s vedením
Volkswagenu sdělit kategoricky požadavek, aby s českou
vládou bylo zacházeno
jako s majoritním, to znamená rozhodujícím
akcionářem. To je tedy důvod, proč
se na vás obracím s následujícími
dotazy.
Zaprvé, podle platné
legislativy i podle prohlášení předsedy
Fondu národního majetku Tomáše Ježka,
učiněného počátkem těchto
jednání, není akcionářem automobilky
Škody česká vláda, nýbrž
FNM. Ptám se totiž, jak byly využity kompetence
FNM, společnosti PRISCO, která jej zastupuje, představenstva
a. s. a valné hromady akcionářů společnosti,
popř. nakolik nedošlo k naplnění těchto
kompetencí a práv tím, že do jednání
vstoupila ve vaší osobě přímo
vláda ČR. Kdo v této souvislosti nese odpovědnost
za dosavadní neuplatňování majoritních
práv české strany ve složení
rozhodovacích orgánů Škody, v rozhodování
v nich a v jednání s Volkswagenem.
Za b): Nejsou životní zájmy automobilky Škoda
ohrožovány veřejnými kompetenčními
spory českých představitelů ohledně
práv účasti na těchto jednáních?
Zadruhé, předpokládám,
že vaše účast na jednáních
s Volkswagenem místo účasti předsedy
FNM, případně představitelů
společnosti PRISCO, byla na příslušné
úrovni dohodnuta. Ptám se proto: a) Jaký
je mandát české vlády a váš
osobně při věcných jednáních
o zárněrech podnikatelského plánu,
který tvoří nedílnou součást
uzavřené smlouvy s Volkswagenem, nebo
o úpravě či doplňku této smlouvy.
b) Je vůbec schůdné uplatňovat majoritní
podíl české strany do budoucnosti? V případě,
že to nebude možné, bude zajištěna
spolehlivá ochrana minoritních práv české
strany, včetně její účasti
v představenstvu a dozorčí radě,
popřípadě právo veta pro českou
stranu v rozhodujících otázkách? c)
Proč jste přijal při dosavadních předběžných
jednáních s Volkswagenem zpochybnění
ducha a litery uzavřených smluv, včetně
původních závazků ve výrobě
motorámy a tím i úlohy domácích
subdodavatelů.
Budete přesto tyto závazky
znovu prosazovat?
Zatřetí, z jednání,
která byla uskutečněna od doby, kdy měla
být v Londýně podepsána známá
dohoda o financování zárněrů
v automobilce Škoda, byly vysloveny určité
sliby nebo zárněry. Ptám se tudíž
za a) jsou dosavadní jednání a eventuální
závazky z nich plynoucí v souladu s filosofií
původní smlouvy? V čem ji případně
rozšiřují, doplňují nebo dokonce
pozměňují?
Za b) je pravda, že vláda
České republiky jednostranně snížila
nároky, resp. podíl české strany tím,
že rozhodla o zřeknutí se nároků
na dividendy této spotečnosti za rok 1993 zhruba
ve výši 1,3 mil. Kč ve prospěch Volkswagenu?
Pokud tak neučinila vláda, dal jste příslib
v tomto duchu vy nebo někdo jiný?
Za c) jak hodnotíte skutečnost,
že ocenění nároků Volkswagenu
a ekologické náhrady bylo přenecháno
německé firmě? Jedná se mi zejména
o to, že česká strana nemá možnost
nezávislé kontroly stanovení jejich výše,
která se má údajně pohybovat ve výši
0,6 - 0,8 mld. Kč.
Před několika dny
jste, pane ministře, veřejně prohlásil,
že vláda a Fond národního majetku jsou
plně připraveny jednat s představiteli Volkswagenu
o původních zárněrech smlouvy, které
byly některými kroky vedení Volkswagenu zpochybněny.
Vaše vystoupení před hospodářským
výborem Poslanecké
sněmovny před několika týdny však
tato dřívější prohlášení
znovu zpochybnilo.
Doufám přesto, že
jste skutečně připraven uplatnit při
jednání zájem české strany
a že svá původní sympatická prohlášení
podpoříte jednotlivými kroky, se kterými
seznámíte ve Vaší odpovědi nejen
mne, ale celou českou veřejnost.
17. I 05 Interpelace Zdeňka
Trojana na předsedu vlády Václava Klause
ve věci postoje vlády k řešení
problematiky související s problémy rasismu,
xenofobie a! intolerance
Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
ve své interpelaci na ministra spravedlnosti a ministra
vnitra přednesené na 14. schůzi Poslanecké
sněmovny 11. 11. 1993 jsem poukázal na výrazný
růst projevů násilí, rasismu, intolerance
a xenofobie v naší společnosti a žádal
jsem oba ministry o podání
informace, jakým způsobem bojují a jaká
opatření přijímají proti těmto
jevům.
S ohledem na to, že ustavením
Státního zastupitelství nastala v resortu
Ministerstva spravedlnosti nová situace, požádal
jsem pana ministra Jiřího Nováka na 16. schůzi
17. 2. 1994 znovu o odpověď na dříve
položené otázky.
Odpověď ministra Jana
Rumla jsem přijal jako potvrzení zájmu o
řešení těchto problémů
Ministerstvem vnitra. Dopis dokonce obsahoval návrh některých
opatření a doporučení, formulovaných
ve zprávě Interetnické konflikty, zpracované
Ministerstvem vnitra, která byla přílohou
jeho odpovědi. Návrhem řešení
obdobných problémů se zabývá
i materiál Koncepce a program prevence kriminality, jehož
projednávání je součástí
pořadu probíhající 17. schůze
Poslanecké sněmovny.
Předkládané
návrhy řešení mají vesměs
dlouhodobý význam. Je nepochybné, že
se jedná o problematiku, kterou nelze vyřešit
ze dne na den a že vyžaduje důkladnou analýzu
a svědomitý a komplexní přístup.
Nicméně nelze čekat až na konečné
zpracování programu prevence a boje proti kriminalitě,
ale je nezbytné přijmout operativně okamžitá
opatření.
Ve výše zmíněné interpelaci jsem uváděl, že na území České republiky působí více než 15 organizací s rasistickým a fašistickým zaměřením a upozorňoval jsem na to, že zvyšují svou organizovanost. Oprávněnost tohoto upozornění dokládá událost, která se udála v sobotu 19. března t.r. v pražské restauraci U Zábranských. Podle
neúplných informací
na ní zřejmě došlo ke sjednocení
několika skupin skinheads z celé České
republiky, ale i ze Slovenska do národní obce fašistické.
M.j. se na ní skinheadi radili o přípravě
oslav výročí narození Adolfa Hitlera,
které se uskuteční 23. dubna v Hradci Králové.
Pořadatelé této oslavy rozšiřují
už pozvánku ve formě letáku,
na němž uvádějí
nejen termín a místo konání, ale vyzývají
potenciální účastníky, aby
se vybavili zbraněmi pro případ ev. násilných
střetů.
O událostech, které toto setkání doprovázely, dostatečně informovaly veřejné sdělovací prostředky. Účastníci setkání na ulici hajlovali, napadaly reportéry televize Nova, reportéry Blesku a u stanice metra Dejvická napadli muže a dívku, dva cizince, kteří u nás studují. To vše, s výjimkou posledně jmenovaného incidentu, proběhlo bez zásahu policie, která byla v blízkosti restaurace U Zábranský přítomna a která ani provolávání fašistických hesel, vykřikování fašistického pozdravu "Sieg heil" a na rukávech našité fašistické a nacistické symboly, nepovažovala za veřejný projev sympatií k fašismu, což je skutkovou podstatou trestného činu podle § 261 trestního
zákona. o možné
aplikaci dalších trestných činů,
jako je hanobení národa, rasy a přesvědčení,
podněcování k národnostní a
rasové nenávisti a podpora a propagace hnutí,
směřujících k potlačení
práv a svobod občanů ani nemluvě.
A to všechno přesto,
že odpověď ministra Rumla na mou listopadovou
interpelaci obsahuje informaci o tom, že už v roce 1991
byl vydán metodický pokyn k ujednocení postupu
Policie ČR při plnění úkolů
k ochraně bezpečnosti osob a majetku před
protiprávním jednáním extremistických
skupin a hnutí, který rozpracovává
konkrétní formy aplikace právních
předpisů a který m.j. umožňuje
rozpustit ilegální shromáždění,
při kterých jsou veřejně proklamovány
zásady odporující např. rovnosti ras.
A dále tento materiál
doporučuje monitorovat aktivity extremistických
skupin, vyhodnocovat je a v případě potřeby
včas a neprodleně přijmout přiměřená
opatření.
V této souvislosti by bylo
zajímavé se dozvědět, jaká
to přiměřená opatření
v případě této události, o
jejíž přípravě byla s několika
týdenním předstihem informována, policie
přijala.
Existence a činnost hnutí
rasistického a fašistického charakteru představují
v celé Evropě nebezpečí pro demokratický
vývoj. Neřešení těchto problémů
v České republice s dostatečným úsilím
může otevřít prostor pro působení
nedemokratických sil v takové míře,
která by mohla narušit stabilitu společnosti.
Odmítám snahy o
bagatelizování těchto jevů. Pro ilustraci,
jakou ideologii a jaké postupy toto hnutí propaguje,
mi dovolte přečíst ukázku z jednoho
jimi vydávaných časopisů. Jde o časopis
Der Stürmer. Je zde několik článků.
Z jednoho se pokusím citovat. "Co s černým
ksindlem? Dnes se hodně mluví o cikánech
a jejich vztazích k původnímu bílému
obyvatelstvu. Inteligence a kultura jsou cikánům
pojmy bytostně cizí. Teď jde jenom o to, jak
to naše národy budou dlouho tolerovat. Žádná
špatnost, ani ta nejpodlejší, jim není
cizí. Je to nedisciplinovaná verbež, obdoba
rudého lumpenproletariátu, jen s tím rozdílem,
že mají černé ksichty. Jsou vřed
na těle našeho národa. Proto je nutné
zavést radikální opatření k
očistě naší společnosti od této
černé lůzy, zavést domovské
právo. Nejméně polovina cikánů
přitáhla ze Slovenska. Jen ať táhnou,
odkud přišli! Očistit policejní sbor
od zkorumpovaných bolševických
sviní. Zavést částečnou rasovou
segregaci, vyčlenit restaurace, diskotéky, školy,
kina, divadla, nemocnice, věznice - ty především
- zvláště pro bílé, zvláště
pro cikány. Stop černému násilí!
Stop černé lůze. Podepsán Otto s německým
křížem."
S ohledem na to, že se jedná
o problematiku, kterou považuji za nesmírně
závažnou a nebezpečnou a navíc týkající
se kompetence více ministrů, obracím se svou
interpelací přímo na předsedu vlády
Václava Klause a žádám ho o sdělení,
jaký postoj k problémům, které
jsou předmětem interpelace, vláda zaujímá,
a jak je hodlá - a to nejen v rámci dlouhodobé
koncepce, ale především neprodleně -
řešit. Zvláště bych chtěl
znát odpověď na to
1. jak vláda hodnotí
působení skupin a hnutí rasistického
a fašistického charakteru v České republice,
2. jak vláda hodnotí
průběh setkání skinheadských
skupin v pražské restauraci U Zábranských
konaného dne 19. 3. 1994, zejména ve vztahu k činnosti,
resp. nečinnosti policie v této kauze,
3. jaká opatření
vláda hodlá přijmout k zabránění
v nezákonné činnosti skupin a hnutí
rasistického a fašistického charakteru a k
zamezení akci obdobného charakteru, jako má
být setkání skinheadů k oslavě
narozenin Adolfa Hitlera připravované do Hradce
Králové na den 23. 4. 1994.
I 17. I 06 Interpelace Michala
Krause na ministra pro správu národního majetku
Jiřího Skalického a ministra dopravy Jana
Stráského ve věci privatizace s. p. ČSAD
Praha - západ
Vážené dámy
a pánové, obracím se s interpelací
na pana ministra Skalického a na pana ministra Stráského,
a to ve věci privatizace ČSAD Praha-západ,
státní podnik.
Jedná se o podnik vzniklý
delimitací bývalého ČSAD, KNV Praha,
který se zabývá veřejnou autobusovou
dopravou a zabývá se i dopravou nákladní.
Podnik se celý nachází na územním
obvodu Praha 5. Patří k němu Autobusové
nádraží Smíchov, odstavná plocha
nákladní dopravy na Zlíchově, rozestavěná
plocha ve Velké Chuchli a odstavná plocha na Zbraslavi.
Tento podnik měl být
privatizován formou kupónové privatizace,
a to v první vlně v roce 1993. V průběhu
příprav této vlny však Ministerstvo
dopravy České republiky, zejména někteří
jeho úředníci, usoudili, že se zřejmě
jedná o poměrně zajímavý podnik.
V té době již tehdejší vedení
podniku podivuhodnou neschopností a možná i
zárněmě podnik potápělo tak,
že začal být více ztrátový
než bylo únosné. Možná proto v
polovině roku 1993 byl v podniku na zásah Ministerstva
dopravy vyměněn původní ředitel,
který se zúčastnil zpracování
původního privatizačního projektu.
Do čela podniku se dostal dnešní ředitel,
pan Hmčíř,
který ovšem nastoupený kurz ekonomické
likvidace podniku jenom prohloubil.
Po domluvě s Ministerstvem
dopravy ČR požádal Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci České
republiky o změnu privatizačního projektu,
a to z formy privatizace kupónovou metodou na formu přímého
prodeje. Přestože však byl podnik již značně
ekonomicky ztrátový - nebo přesto - Ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
s tím souhlasilo a zaslalo projekt zakladateli, tedy Ministerstvu
dopravy, zpět k
dopracování s tím, že přepracovaný
projekt ve lhůtě vrátí zpět.
Ministerstvo dopravy však již projekt zpět nevrátilo
a dokonce ho nenechalo ani novému řediteli ČSAD
Praha-západ přepracovat. Někteří
úřednici na ministerstvu se zřejmě
chopili myšlenky podnik
rozkouskovat a prodat tyto kousky v přímém
prodeji předem určeným zájemcům,
pokud možno nejlépe kamarádům a známým.
Po několikerém uplynutí různých
termínů byl ke konci roku 1993 stav takový,
že na Ministerstvu dopravy České republiky
nebyl zpracován
nový privatizační projekt. Původní
projekt byl stažený a neschválený. Od
17. 12. 1993 je na Ministerstvu dopravy podán zájem
o privatizaci celého podniku formou přímého
prodeje předem určenému zájemci. Na
to reagovali někteří úředníci
tak, že vyhlásili
velmi zajímavou neveřejnou možnost projevit
zájem v obdobné formě do 15. 1. 1994. Shodou
okolností opět mezi okruhem kamarádů,
příbuzných a známých. Po uplynutí
tohoto termínu se na ministerstvu shromáždilo
asi 10 až 15 písemných žádostí
ve formě dopisů,
tedy ne ve formě projektů. Zajímavé
je, že se podle různých informací zřejmě
jedná většinou o subjekty, na kterých
má účast pouze úzký okruh lidí
spojených nějakou formou s Ministerstvem dopravy,
případně osob, které již nějakou
formou privatizovaly jiné
subjekty dopravy (např. doktor Hofman privatizoval Klíčov,
apod.), a které musely být zřejmě
k projevení zájmu vyzvány. Jiných
zájemců je v této skupině velmi málo,
odhadem snad 2 až 3.
K dnešnímu dni lze
konstatovat, že zájem o celý podnik se všemi
klady i nedostatky projevil pouze jeden subjekt. Ostatní
mají zájem zejména o vymezené kusy
podniku. Ministerstvo dopravy údajně preferuje rozkouskování
podniku a jeho prodej ve veřejně neveřejné
soutěži, které by se snad měl zúčastnit
jen okruh pozvaných, jejichž
příhodnost by nějakou formou hodnotila ministerská
komise, složená zejména z osob zainteresovaných
na celé kauze od samého počátku.
Je jisté, že obdobnou
formu privatizace zákon zatím nezná, a proto
úředníci Ministerstva dopravy asi váhají
s podobným řešením a usilovně
se snaží najít formu jinou, pro ně výhodnou.
Bohužel se dnes jeví ještě jedna, a to
velice reálná možnost. Totiž ta, že
podnik, který díky pevnému vedení
ředitele a úředníků Ministerstva
dopravy má již ztrátu od začátku
roku 20 miliónů
korun, prodat nejvýnosnější linky, dopravní
prostředky apod. a bude doveden zcela zárněrně
do řízené likvidace.
Podle nezaručených
informací by úředníci Ministerstva
dopravy potom rádi viděli na místě
svého likvidátora, který by pochopitelně
postupoval podle jejich příkazů. Proto bych
se velmi rád zeptal na několik otázek:
1. Proč je podnik, který
zajišťuje zejména příměstskou
dopravu, špatným řízením a nekontrolováním
ze strany úředníků Ministerstva dopravy
ČR postupně demolován a tažen do likvidace?
2. Proč má být
tento podnik bezdůvodně rozkouskován a rozprodán,
přičemž se počítá s tím,
že nejvíce problematická část,
to znamená areál Velké Chuchle, kde byly
zahájeny zemní práce, kde je špatný
projekt, kde se projevuje odpor občanů a státní
správy, zůstane na řešení státu?
3. Proč se nejzajímavější
část, to znamená Autobusové nádraží
Smíchov, má prodávat samostatně, bez
provázanosti např. na odstavné plochy apod.,
čímž zřejmě dojde ke změně
účelu této plochy?
4. Jak je možné, že
téměř rok stát dotacemi kryje tuto
činnost neschopného vedení a neochotu úředníků
Ministerstva dopravy vyřešit tuto záležitost
rychle, jasně a jednoznačně?
Pro ilustraci by bylo zcela jistě
vhodné například důkladně prošetřit
způsob nakládání s dotacemi, které
ve většině vůbec neslouží
ke svému původnímu účelu.
5. Jak je možné, že
úředníci ministerstva dopravy místo
zachování podniku preferují jeho rozdělení,
a tím zřejmě i postupnou likvidaci, přestože
je oficiálně projeven zájem na koupi celého
podniku.
6. Je snad náhodou, že
tento podnik řeší většinou ti samí,
kteří již svoji schopnost dobře "privatizovat"
projevili například při řešení
ČSAD Klíčov, Československých
aerolinií apod.
Podobných otázek
by mohlo být ještě mnohem víc. Je však
zcela jisté, že jestli reakce a náprava dnešního
stavu jak ze strany ministerstva dopravy, tak ze strany ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci,
nebude dostatečně rychlá, dojde k takovým
ztrátám, které zřejmě odůvodní
tzv. nutnost podnik likvidovat. Byl bych proto velmi
rád, kdyby oba páni ministři na moje dotazy
- a nejen na ně odpověděli v zákonem
stanovené 30 denní Ihůtě.
17. I 07 Interpelace Jiřího
Šolera na ministra vnitra Jana Rumla ve věci projevu
intolerance a fašismu k ústavním činitelům
cizích států
Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážení ministři, vážené
poslankyně, vážení poslanci, chci se
obrátit na ministra vnitra Jana Rumla ve věci projevu
intolerance a fašismu k ústavním činitelům
cizích států. V polistopadovém období
došlo u nás k mnoha
projevům intolerance a fašismu. Dovoluji si připomenout
jeden, kdy v průběhu voleb v roce 1990 tři
gengstři z Občanského fóra pod dozorem
nejvyššího kmotra v přímém
televizním přenosu rozebírali nitku po nitce
duši dr. Bartončíka, zatímco jeho tělo
bojovalo po infarktu o
život se smrtí v resuscitačním oddělení.
Byla tím porušena základní fakta o lidských
právech, např. úmluva proti mučení
a jinému krutému nelidskému či ponižujícímu
zacházení. Snad právě tyto projevy
uvedly naši společnost do současné hluboké
morální krlze.
Ne, nechci tady vylévat
všechnu špínu, která se projevila od roku
1989. To by snad uklízečky nedaly zasedací
síň do pořádku do konce volebního
období. Vzpomněl jsem ho proto, že mi ho připomnělo
nedávné televizní vystoupení jednoho
z aktérů tohoto trapného divadla, pana ministra
Jana Rumla, u příležitosti chrstané
návštěvy řádně zvoleného
poslance ruské dumy kolegy Vladimíra Volfoviče
Žirinovského. Já plně chápu zděšení
pana ministra nad faktem, že bolševik dopadl v nedávných
ruských volbách
jako Slavníkovci v Libici. Ale nezlobte se na mne, pane
ministře, ale toto zděšení s vámi
sdílet nedokážu. Nechci zde dělat advokáta
dr. Žirinovského. Naopak věřím,
že v naší sněmovně sedí
inteligentní poslanci, kteří si seženou
objektivnější informaci,
než tu, kterou nás zásobuje náš
nadstranický tisk, a úsudek si udělají
sami.
Konečně - nejde
zde vůbec o tuto konkrétní osobu. Nechápu
ale, kde pan ministr s tak temnou minulostí prostě
bere odvahu posuzovat jiné osobnosti, mimo jiné
i ústavní činitele jiných států.
Vždyť ve srovnání s ním je téměř
duše všech lidí bílá jako padlý
sníh.
Nebudu se pokoušet dovolávat
u pana ministra lidskosti a tolerance. Chci mu pouze připomenout,
že jako ústavní činitel České
republiky by měl zachovávat nezbytnou míru
diplomatického taktu k ústavním představitelům
cizích států. Kdyby místo scénáře
těch nejmilitantnějších německých
vzorů nahlédl například do tisku zemí
s delší demokratickou tradicí, snad bych našel
vhodný vzor.
Pan ministr se chystal za peníze
daňových poplatníků nasadit na sledování
dr. Žirinovského speciální jednotku
a dokonce připravit speciální letadlo pro
případ jeho vyhoštění. Nebylo
by levnější ho pozvat do našeho Parlamentu
a udělat si objektivní informaci o jeho osobě?
Pokud má pan ministr od daňových
poplatníků dost peněz, může je
vynaložit například na sledování
představitelů sudetských Němců
a jejich představitelů, např. pana Neubauera,
kteří svými neoprávněnými
požadavky překračují téměř
všechny mezinárodní dohody, tvořící
páteř světového míru,
např. Postupimskou dohodu a článek č.
107 Charty Organizace spojených národů. A
tím republiku skutečně ohrožují.
Pokud vím, představitelé Ruska si žádné
takové nároky nečiní.
Pane ministře, uvažte
prosím, zda osoba s vaší minulostí a
vaším diplomatickým taktem dokáže
zodpovědně zastávat tak náročnou
ústavní funkci, jako je funkce ministra vnitra.