17. I 08 Interpelace Tomáše
Štěrby na místopředsedu vlády
a ministra zemědělství Josefa Luxe ve věci
uzavření dohody o přenechání
nemovitostí k dočasnému užívání
mezi panem Janem Kolomazníkem a ředitelem státního
Plemenářského podniku Klatovy ing. Václavem
Koželuhem
Vážený pane
předsedo, vážený předsedající,
vážená vládo, vážený
pane místopředsedo vlády, pane ministře
Luxi, v rámci své poslanecké činnosti
se zabývám především zemědělskou
problematikou. Obracím se na vás s jedním
konkrétním případem, který
vypovídá o možnostech zemědělského
podnikání, přičemž garancí
takových možností by měl být
zejména stát a jeho právní řád.
V tomto případě se stát ukázal
jako slabý a právní
řád jako neúčinný.
Obrátil se na mne totiž
pan Jan Kolomazník, který dne 21. 6. 1991 uzavřel
s ředitelem státního Plemenářského
podniku Klatovy, ing. Václavem Koželuhem, dohodu o
přenechání nemovitostí k dočasnému
užívání. Účinnost této
dohody nastala ode dne 1. 7. 1991 a byla uzavřena na dobu
10 let. Návrh dohody byl vypracován dne 21. 6. 1991,
to je tři dny před nabytím účinnosti
zákona č. 229 z roku 1991 Sb. Na základě
této dohody byly panu Kolomazníkovi pronajaty pozemky
a hospodářské budovy
Zejbišského Dvora, patřící katastrálně
do území Javomá v okrese Klatovy, kde jsem
poslancem. V době uzavírání nájemní
dohody byly tyto pozemky prokazatelně ve vlastnictví
Plemenářského podniku. Pan Kolomazník
byl od samého počátku ochoten jakýmkoliv
způsobem upravit
svůj právní vztah s pronajímatelem
či s jeho právním nástupcem. Toto
tvrzení lze prokázat např. i tím,
že se nájemce obrátil na Pozemkový fond
s žádostí o uzavření nové
nájemní smlouvy, ve které by se nově
upravovaly podmínky nájmu. Pozemkový
fond jako právní nástupce původního
vlastníka odpověděl a z této odpovědi
plynuly pouze požadavky dokladů, které je z
hlediska Pozemkového fondu ještě nutné
dodat. Tím veškeré jednání skončilo.
Nejpodstatnějším
okamžikem je ale skutečnost, že Zejbišský
Dvůr byl v mezidobí vydán v rozporu s privatizačním
projektem předloženým nájemcem nepřímému
restituentovi. Pozemkový fond vyslovil po zdlouhavých
a zbytečných jednáních svůj
souhlas s privatizačním projektem. Tento projekt
nebyl realizován díky novelizaci
zákona č. 221 /1991 Sb., na základě
které vstoupil do hry nepřímý restituent.
Nepřímý restituent
od počátku nějak neskrýval svůj
zárněr okamžitě prodat vydaný
majetek. K prodeji doposud nedošlo a přesto byl pan
Kolomazník z řádně pronajaté
nemovitosti násilně vystěhován potenciálním
kupcem. Současná situace je taková, že
pozemky a objekty okupuje ochranka najatá kupcem, která
protiprávně odklidila chovaná zvířata,
aniž by informovala nájemce o tom, kde budou umístěna.
De facto došlo k normální krádeži.
Nedošlo pouze k odkllzení
zvířat, ale došlo i k tomu, že pan Kolomazník,
když se vrátil ze svého jednání
s vaším poradcem, panem ing. Hoškem, nalezl vystěhovaný
a vykradený byt, ve kterém v Zejbišském
Dvoře bydlel.
Pan Kolomazník se neprodleně
obrátil se stížností na okresní
úřad v Klatovech. Pan přednosta úřadu
Mgr. Petrů se vyjádřil v tom smyslu, že
problém vznikl tím, že regionální
odbor ministerstva zemědělství uzavřel
s panem Kolomazníkem nájemní smlouvu. Tím
jak se zvyšoval zájem o tuto nemovitost, rostl
tlak regionálního odboru ministerstva zemědělství
na pana Kolomazníka s tím, že neplní
podmínky nájemní smlouvy. Na základě
těchto - a panu přednostovi se zdá, do jisté
míry vykonstruovaných závěrů
- regionální odbor ministerstva zemědělství
v Klatovech smlouvu vypověděl.
Pan Kolomazník ovšem nedostal soudní výpověď
z bytu, takže bez ohledu na to, zda smlouva byla řádně
vypovězena nebo ne, měl nadále trvalé
bydliště v uvedeném Dvoře. Posléze
existoval akt, který pan přednosta, pan magistr
Petrů považuje za
hrubou chybu odboru ministerstva zemědělství.
Ten ve spolupráci s nově
zřízeným pozemkovým úřadem
vydal nemovitosti jako nepřímou restituci novému
majiteli. Namísto toho, aby nový majitel řádně
a soudně podle platných zákonů dal
panu Kolomazníkovi výpověď, jej úplně
zločinným způsobem násilně
vystěhoval. Jednalo se o 70 kusové stádo
chovných koz, které bylo nakoupeno v řádných
aukcích, a tyto byly přemístěny bez
vědomí majitele do objektu pozemkového fondu,
který má pronajatý zdejší podnikatel
pan Aška. Nebudu se
podrobně zabývat právními aspekty
samotného umístění stáda v
tomto objektu, který patří do ochranného
vodárenského pásma, kde ani socialističtí
zemědělci nesměli mít umístěna
zvířata. V celé záležitosti přislíbil
spolupráci ředitel klatovské policie.
Shmu-li fakta, nemohu nedospět
k závěru, že řádnému nájemci
byl bez jakéhokoli právního důvodu
odebrán a poškozen majetek, a to za pasivní
asistence Ministerstva zemědělství, která
svým pasivně rezistentním přístupem
v podstatě způsobila problémy, o kterých
hovořím.
Z výše uvedených
důvodů se na vás, vážený
pane místopředsedo, obracím s touto interpelací
a naléhavě žádám, aby vaše
ministerstvo konečně využilo svých pravomocí
a zabránilo faktickému znemožňování
výkonu nájemních práv a zemědělskému
podnikání oprávněného nájemce,
a to zejména s přihlédnutím k tomu,
že jakýkoli nový vlastník předmětné
nemovitosti je evidentně právním nástupcem
vlastníka původního. Přebírá
tedy veškeré právní závazky,
mezi které nepochybně patří i závazky
pramenící z uzavřené
smlouvy.
Celá záležitost
byla již před dvěma roky, tj. v období,
kdy tyto nemovitosti ještě nebyly vydány, předmětem
stížnosti podané na vámi řízené
ministerstvo. Tato stížnost nebyla liknavostí
vašich úředníků dosud vyřízena
a pan Kolomazník se tedy stal obětí právní
zvůle.
Vzhledem k tomu, že dochází
k bytostnému porušování práv
nájemce, že dochází k poškozování
a znehodnocování chovné hodnoty stáda
koz, nájemci je v současné době zabráněno
v možnosti jakéhokoli podnikání a -
jak jsem již uvedl v možnosti důstojného
bydlení, žádám sněmovnu, aby
odsouhlasila tuto interpelaci jako naléhavou s termínem
vyřízení interpelace stanoveným na
7 dní od jejího podání.
17. I 09 Interpelace Josefa Křížka
na předsedu vlády Václava Klause ve věci
problematiky zásahů do vlastnictví práv
vlastníků lesa nacházejícího
se v katastrálním území Jaroměřice
Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
vážené kolegyně a kolegové, moje
interpelace je adresována panu premiérovi doc. Václavu
Klausovi, CSc.
Vážený pane
premiére, v současné době bychom se
měli nacházet ve státním režimu,
který je po stránce ekonomické velmi liberální,
s minimálními zásahy státu do výkonu
podnikatelských a vlastnických práv. Setkal
jsem se však bohužel s konkrétním případem,
který je z tohoto hlediska
až nepochopitelný. Jedná se o problematiku
zásahu do vlastnických práv vlastníků
lesa nacházejícího se v katastrálním
území Jaroměřice - lokalizaci pozemku
lze zjistit z přiložené fotokopie snímku
pozemkové mapy.
Zásahy spočívají
v tom, že vlastníkům předmětných
pozemků byly vykáceny bez jejich vědomí
a proti vůli lesní porosty, které se na jejich
pozemcích nacházejí, díky Energovodu
soustavy Mír, který přes tyto pozemky vede.
Problém není jenom v tom, že porost byl vykácen.
Problém je i v tom, že vykácené
porosty dosud bez jakéhokoli ošetření
v průseku jsou napadeny kůrovcem a ohrožují
i lesní porosty přiléhající
k průseku.
Je přiložena kopie
fotografické dokumentace, která svědči
o současném stavu předmětných
pozemků.
Problémy Energovodu soustavy Mír budované
v sedmdesátých letech, a to severní, střední
a jižní magistrály Východ-Západ,
ale i různých přivaděčů
k elektrárnám, např. Dlouhé stráně
apod., jsou řešeny podle elektrizačního
zákona č. 79/1957 Sb. a vládního nařízení
č. 80/1957 Sb. Tyto zákonné předpisy
dosud, pátý rok po sametové revoluci, stále
ještě platí. Jedná se o předpisy,
které diskriminují vlastníky a dávají
prakticky neomezené pravomoci hlavní správě
Českých energetických závodů
Praha.
Podrobně je tato problematika
popsána v žádosti o výklad § 11,
odst. 1, písm. c) zákona č. 183/1993 Sb.,
který novelizuje zákon č. 229/1991 Sb., se
kterou se vlastníci dotčených pozemků
obrátili na vrchní státní zastupitelství,
které se této problematice zcela vyhnulo a odpovědělo
žadateli v tom smyslu, že státní zastupitelství
není zmocněno k podávání závazného
výkladu jakéhokoli právního předpisu.
Nic ovšem nebránilo tomu, aby státní
zastupitelství vyjádřilo alespoň svůj
názor na danou problematiku.
Problém má celorepublikový
význam, neboť postihuje tisíce vlastníků
lesních pozemků.
Další okruhem problematiky
je oceňování pozemků při vydávání
lesů. Vnitropodnikové směrnice lesů
České republiky pro poskytování náhrad
podle zákona č. 229/1991 Sb., zásadně
nepřipouští oceňování
poškozených, vymýcených částí
parcel pro účely výstavby Energovodu. Tato
skutečnost se velmi vážně dotýká
zejména drobných vlastníků lesa.
Ceny podle stávající
platné právní úpravy se dají
označit jako směšné, dosahující
výše zhruba jedné desetiny skutečné
ceny porostů. Tato situace vede k tomu, že ocenění
přírůstku na zbývající
části lesa, ke kterému došlo v průběhu
minulých 40 let se sníží. Plně
kompenzuje nebo dokonce převyšuje náhradu za
zlikvidované porosty, takže vlastník za vykácený
les ani náhradu nežádá.
Takový způsob řešení
jsme my, jako zákonodárci při novele zákona
č. 229/1991 Sb., asi neměli na mysli. Existují
odůvodněné pochybnosti o platnosti vnitropodnikové
směrnice lesů ČR z 20. 1. 1993, avšak
přesto podle ní lesy ČR neustále postupují.
V současné době
je tedy situace taková, že povinnost zalesnění
holisek i pozemků vydaných před 1. 7. 1993
podle vyjádření generální ředitele
lesů ČR ing. Olivy, není povinností
lesů ČR. Fakta jsou ovšem taková, že
valná většina lesních pozemků
byla vydána před tímto datem a současní
vlastníci jsou ponecháni
zcela na holičkách, přesto se jich tato problematika
bytostně dotýká. Již citovaný
pan ředitel Oliva se v Zemědělských
novinách dne 5. 7. 1993 vyjádřil v tom smyslu,
že dá holiska do pořádku. Nestalo se
tak. Jeho vlastní kroky svědčí o opaku
tohoto tvrzení. Pro dokumentaci jeho postojů přikládám
fotokopii dvou dopisů se vzájemně si odporujícím
obsahem, které pan ředitel zaslal ing. Ludvíku
Schneiderovi, tj. jednomu z vlastníků dotčených
pozemků.
Ze všech uvedených
důvodů se na vás, vážený
pane premiére, obracím s touto interpelací
a žádám o neprodlený zásah, který
by celou situaci vyřešil.
17. o 01 Otázka Jiřího
Karase na ministra hospodářství Karla Dybu
ve věci naplňování ústavního
zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení
majetku Komunistické strany Československa lidu
České a Slovenské Federativní Republiky
Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové,
ústavní zákon č. 496 z roku 1990 Sb.,
bývalé České a Slovenské Federativní
Republiky přijal zákon o navrácení
majetku KSČ lidu ČSFR. O výsledku tohoto
závažného úkolu Parlament České
republiky nebyl dosud informován. Je zřejmé,
že významné problémy ekonomické
transformace a později i rozdělení státu
potlačily tento zájem. Je ovšem nutné
vědět, co s majetkem bylo učiněno,
a proto se obracím na
ministra hospodářství pana Karla Dybu s těmito
otázkami:
1. Nařízením
vlády ČSFR z roku 1990 byla předána
České republice řada objektů, které
byly ve vlastnictví státu a pouze v dlouhodobém
užívání KSČ. Jak a kým
jsou tyto objekty využívány?
2. Dohodou mezi federálním
ministerstvem financí a ministerstvem hospodářství
České republiky ze dne 31. 10. 1991 byl předán
České republice majetek federace, který byl
ve vlastnictví KSČ. Co se stalo s organizacemi,
například vydavadelstvím Florenc, nakladatelstvím
Svoboda, Pragoservis Praha, včetně
rekreačního zařízení Amika?
3. Dále federální
ministerstvo financí předalo v roce 1992 vydavatelství
Panorama rovněž ministerstvu hospodářství
České republiky. Jaký je další
osud této organizace?
4. Jaký je celkový majetek,
který byl převzat od KSČ okresními
úřady? Existuje souhmná zpráva o převzetí
a kontrole tohoto majetku? Jak je užíván? Jakým
způsobem byl novým uživatelům předáván?
Do této skupiny patří rekreační
sídlo UV KSČ Vystrkov. Komu dnes toto sídlo
patří?
5. Jak pokračují
soudní spory o vymáhání majetku ÚV
KSČ a dalších orgánů KSČ?
6. Existuje ucelená koncepce
vlády o užití tohoto majetku a nebo je na vůli
některých státních úřadů,
ministerstva hospodářství nebo okresních
úřadů, jak s tímto majetkem zacházet?
17. O 02 Otázky Zdeňka
Vorlíčka na předsedu vlády Václava
Klause ve věci privatizace hudebního nakladatelství
Editio Supraphon
Vážený pane
předsedající, vážení členové
vlády, dámy a pánové, obracím
se na předsedu české vlády pana Václava
Klause, byt je nepřítomen se žádostí
o zásah ve věci privatizace hudebního nakladatelství
Editio Supraphon a k pohnání k zodpovědnosti
vedoucích činitelů ministerstva pro správu
národního majetku a privatizaci a ministerstva kultury
za porušení hospodářského zákoníku,
předpisů
ministerstva financí a vládního usnesení
o privatizaci Editia Supraphon, jak to prokázal závěr
šetření Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Poukazoval jsem na zásadní nedostatky privatizace
tohoto hudebního nakladatelství ve své interpetaci
22. dubna 1993 a žádal
prošetření celé záležitosti
a sjednání nápravy u ministrů zmíněných
ministerstev. Pan ministr Skalický a tehdejší
ministr kultury Jindřich Kabát ve své odpovědi
vše popřeli a dále usilovali toto nakladatelství
s hudebním archivem, jakých není mnoho
v Evropě, zprivatizovat ve prospěch a s většinovou
účastí německé firmy Bärenreiter,
a to hluboce pod skutečnou hodnotou, takřka za cenu
jednoho mercedesu. Když jsem upozorňoval na rozpor
mezi zněním usnesení vlády a postupem
privatizace prosazovaným zmíněnými
ministry a dovozoval, že vláda neměla při
svém rozhodování k dispozici úplné
údaje o privatizačním projektu a způsobu
navýšení kapitálu firmou Bärenreiter,
pan ministr Skalický rezolutně zpochybňoval
pravdivost mých tvrzení a v odpovědi ze dne
3, května 1993 tvrdil,
že o navýšení kapitálu Bärenreiterem,
cituji: hovoří i důvodová zpráva
jako součást podkladu pro jednání
vlády a že vláda samozřejmě byt
konkludentně souhlasila s předmětným
navýšením kapitálu.
Nyní Nejvyšší
kontrolní úřad prokazuje, že toto tvrzení
bylo naprosto nepravdivé, vláda s ničím
takovým nesouhlasila a tisková mluvčí
ministerstva privatizace dnes klidně připouští,
že se ministerstvo privatizace, cituji: dopouští
opomenutí v tomto bodě a podmínka navýšení
základního jmění nebyla vládě
předložena.
Varoval jsem v interpelaci před
finančními i kulturními škodami, které
vzejdou českému státu z podobné privatizace,
kterou tak pozoruhodně a houževnatě prosazovali
páni ministři. Místo snahy o nápravu
mi tito ministři dali odpověď ujišťující,
jak je vše v pořádku, jak je vlastně
nízké kmenové jmění nakladatelství
po odečtení neupotřebitelného majetku,
kam patrně zařadili i unikátní hudební
archiv, jak stav a hodnota majetku nakladatelství byla
ověřena a protokolárně schválena
zakladatelem, ministerstvem
kultury České republiky a všechny údaje
vycházejí z řádných a schválených
úředních dokladů. Jaká je skutečnost
vycházející z těchto dokladů,
ukazuje zpráva NKÚ, jehož šetření
se mi podařilo v této věci vyvolat a z níž
vyplývá, že ministerstvo
kultury dovolilo takové "hospodaření"
se státním majetkem, že se ani v Editio Supraphon
neprováděly fyzické inventury, takže
- jak decentně praví nález Nejvyššího
kontrolního úřadu - vymezení majetkové
podstaty, které bylo předmětem privatizačního
projektu, není průkazné
a věrohodné. I tak z dokladů, které
jsou nepochybné, došel NKÚ k částce
5 229 000 Kč, o kterou měl být při
privatizaci Editio Supraphon ošizen stát, respektive
Fond národního majetku.
Uznávám právo
na chybu jen u lidí, kteří po upozornění
na ni se okamžitě snaží odvrátit
škodu. Případ privatizace nakladatelství
Editio Supraphon je však kabinetní ukázkou
nezodpovědnost a zastírání nezákonností
při privatizaci. Proto se na vás, vážený
pane předsedo vlády, obracím s následujícími
dotazy:
1. Jak zajistí česká
vláda dodržení svého původního
rozhodnutí o privatizaci Editio Supraphon?
2. Jak hodláte po právu
postihnout ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci pana Jiřího Skalického
za to, že
a) v podkladech pro českou
vládu k rozhodování o privatizaci státního
podniku Editio Supraphon zamlčel údaje o způsobu
navýšení kapitálu firmou Bärenreiter,
čímž závažným způsobem
uvedl českou vládu v omyl?
b) protiprávně vědomě
prosazoval jiný postup privatizace Editio Supraphon, než
schválila vláda, a v odpovědi na mou interpelaci
zapřel neúplnost podkladů pro vládu
a účelově zkreslil podstatu jejího
usnesení, když tvrdil, že vláda s navýšením
kapitálu a majoritou firmy Bärenreiter souhlasila.
3) Protiprávně mě
pan ministr Skalický zabránil osobně se přesvědčit
v archivu ministerstva, jak se věci ve skutečnosti
mají, což bylo flagrantní porušení
zákonného práva poslance na informaci podle
§ 92 odst. 1 jednacího řádu ČNR
a § 20 odst. 1 zákona o poslancích ČNR,
proti čemuž jsem mamě protestoval
písemně i ústně.
4) Svým postupem podle
vyčíslení Nejvyššího kontrolního
úřadu poškodil stát o 5 mil. 229 tis.
korun ve prospěch německé firmy Bährenreuter.
Ani po mé interpelaci neučinil nic k nápravě
a je otázka, nakolik dnes kvůli prodlení
bude možné alespoň některé škody
odvrátit.
Ptám se vás proto,
pane předsedo vlády, zda pro tyto skutečnosti
navrhnete odvolat pana ministra Skalického z funkce pro
hrubé porušení povinností ústavního
činitele. Pokud by měl zůstat z vaší
strany nepostižen, musel bych uvažovat o podnětu
na státním zastupitelství, aby prošetřilo,
zda nedošlo v tomto případě ke zneužití
pravomoci veřejného činitele.
5) Ptám se vás, vážený pane předsedo vlády, jak hodláte osobně postihnout vedoucí činitele Ministerstva kultury, kteří jsou spoluodpovědni za protiprávní postup privatizace a rozvrat v hospodaření a účetnictví Editio Supraphon, jak prokázal Nejvyšší kontrolní úřad, neboť jako zakladatelé vše, co se v posledních letech v Editia Supraphon dělo, schvalovali bez výhrad a opatření k nápravě. Považuji přísný postih zmíněných činitelů za naléhavý, protože množství nepotrestaných tzv. omylů a přehmatů v privatizaci je dnes předmětem ostré kritiky občanů a je v naší společnosti zdrojem obrovských morálních a politických škod, nemluvě o škodách materiálních,
jdoucích vždy na vrub
státu a jeho občanů. Pokládám
za nemyslitelné, aby i tato Nejvyšším
kontrolním úřadem prokázaná
privatizační aféra se zprovodila ze světa
tím, že tiskový mluvčí zmíněných
ministerstev kupříkladu prohlásí,
že za ostudný průběh privatizace byl
exemplárně potrestán jakýsi vedoucí
inventarizační komise a písařka, která
pro jednání české vlády na
Ministerstvu privatizace přepisovala podklady a z nepozornosti
vynechala některé klíčové údaje.
To je totiž model postupu,
jak se v České republice podobné aféry
"řeší", pokud se vůbec odhalí.
Věřím, vážený
pane předsedo vlády, že tento postup řešení
odpovědnosti po nálezu NKÚ v případě
privatizace státního podniku Editio Supraphon nepřipustíte.
17. O 03 Otázka Václava Franka
na ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhu ve věci hodnocení účasti
České republiky na Zimních olympijských
hrách v Lillehammeru
Vážený pane
předsedající, pane předsedo, členové
vlády, kolegyně a kolegové, vzhledem k zájmu
široké veřejnosti se obracím na pana
prof. Piťhu, ministra školství, mládeže
a tělovýchovy s dotazem, jak on sám, jeho
ministerstvo hodnotí účast České
republiky na Zimních olympijských hrách v
Lillehammeru. Domnívám se totiž, že financování
vrcholového sportu státem a
naprostý neúspěch české výpravy,má
zřejmě hlubší koncepční
příčiny. Neúspěch naší
výpravy nelze spatřovat pouze ve zcela mělkých
názorech jednotlivých závodníků
v podobě starostí s lyžemi, ve špatných
rukavicích a nedobrých mezilidských vztazích.
Táži se proto
pana ministra, jak početná byla česká
výprava co do počtu závodníků,
trenérů a tzv. realizačních týmů,
či jejich doprovodu. Jak se on sám dívá
na odbornost realizačních týmů a celkovou
koncepčnost přípravy družstev a vrcholových
sportovců vůbec. A konečně
jaká finanční částka je určena
pro tento účel, protože mám pocit, že
byla hrubě nedostatečná. Domnívám
se, že i sportovní reprezentace České
republiky si zaslouží pozornost v tom směru,
aby se dalo předejít podobným neúspěchům
i v budoucnosti.
Pokud budeme pouze naplňovat
Coubertinovo heslo, že není důležité
zvítězit, ale zúčastnit se, bude možná
rozumnější využít prostředky
např. pro zdravotně postiženou mládež
a na vzdělání mládeže vůbec.
17. O 04 Otázka Jana Jegly
na místopředsedu vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe ve věci funkčnosti garančního
fondu
Moje otázka směřuje
k vysvětlení funkčnosti garančního
fondu. V posledních dnech jsem se při setkání
se zemědělci od 3 ha nahoru setkal s podloženým
názorem, že garanční fond jednoznačně
nefunguje. Na rozdíl od toho co nám pan ministr
zemědělství před třemi týdny
ve výboru vysvětlil, že to funguje, ať
se předávají žádosti. Skutečnost
je taková, že všechny banky, včetně
Agrobanky, která je garanční bankou, odmítají
přebírat žádosti na úvěr
přes garanční
fond.
Pravděpodobně je
tady něco nedořešeného a zemědělci
se chovají asi takovým způsobem, že
protože ta banka odmítá převzít
osobně, dokonce do bank posílají tyto žádosti
písemně. I toto je pro mě naprosto nepochopitelné.
V současné době
už je jaro, na jižní Moravě začíná
příprava půdy k setí a zemědělci
potřebují překlenovací úvěry.
Nikdo jim je nedá. Dnes chce banka zase klasický
úvěr, tzn. ručit nemovitostmi atd., třeba
třínásobkem. Bohužel někteří
již nemají čím ručit, zvláště
soukromí zemědělci, protože ti už
si půjčili před tím, a dnes již
nemají čím ručit.
Proto moje otázka zní:
Kdy konečně garanční fond bude fungovat
a za jakých podmínek?