Příloha číslo 5:
Příloha A: Programové zásady stanic (P 64)
Příloha B: Deklarace Mezinárodní federace
novinářů o zásadách chování
novinářů z roku 1954
Hlavní programové zásady Českého
rozhlasu rozpracovávají do oblasti programu Zákon
České národní rady o Českém
rozhlasu a Statut Českého rozhlasu.
Podle Statutu má Český rozhlas postavení
kulturního zařízení. Jako veřejnoprávní
instituce, která je financována především
z koncesních poplatků posluchačů,
má Český rozhlas charakter služby veřejnosti.
Český rozhlas vychází ve své
programové tvorbě a v dalších svých
činnostech z Ústavy České republiky.
V rámci.platného práva, na základě
ústavoprávně zajištěné
svobody rozhlasového vysílání, s plnou
vlastni odpovědnosti a s pomocí politických,
kulturních, společenských sil a skupin přispívá
svým vysíláním k utváření
svobodného a demokratického pořádku,
ke svobodné tvorbě veřejného mínění
a k rozvoji politických, sociálních, kulturních,
ekonomických a zájmových struktur občanů
České republiky.
V Zákonu České národní rady
č. 48411991 Sb. o Českém rozhlasu se praví:
"Posláním Českého rozhlasu je
poskytovat objektivní, ověřené, všestranné
a vyvážené informace pro svobodné vytváření
názorů; rozvíjení kulturní
identitu Českého národa a národnostních
a etnických menšin v České republice;
zprostředkovávat ekologické informace; sloužit
vzděláváni a přispívat k zábavě
posluchačů".
1) Program Českého rozhlasu musí respektovat
rámec zákonem stanoveného společenského
poslání, a to na vysoké profesionální
úrovni.
2) V duchu Ústavy,České republiky, Zákona
o Českém rozhlasu a statutu Českého
rozhlasu je Český rozhlas povinen respektovat ve
svém programu důstojnost člověka.
Musí přispívat k posilováni úcty
k životu, svobodě, mravní a tělesné
nenarušenosti člověka, musí se zasazovat
o uchování přírody, vytváření
zdravého životního prostředí
a zdravého životního stylu. Program Českého
rozhlasu má posilovat vědomi státnosti občanů
republiky na občanském principu, přispívat-k
mezinárodnímu porozumění, zasazovat
se o zabezpečení míru, ochranu menšin,
rovné postavení mužů a žen, napomáhat
sociální spravedlnosti. Musí respektovat
mravy a náboženské přesvědčení
obyvatelstva, musí zachovávat předpisy obecných
zákonů k ochraně děti a mládeže
a práva osobní cti.
3) V Českém rozhlasu jsou nepřípustné
pořady, které:
1. podněcuji k rasové nenávisti;
2. líčí hrůzné a násilné
činy proti lidem, živým tvorům a přírodě
způsobem, kterým se tyto činy zlehčují,
omlouvají nebo schvalují;
3. oslavují nebo propagují válku;
4. jsou pornografické.
4) Pořady, které by mohly ohrozit psychický
nebo morální vývoj dětí a mladistvých,
nesměji být vysílány v době
mezi 6.00 a 22.00 hodinou.
5) Při konkretizaci poslání stanoveného
Zákonem o Českém rozhlasu a Statutem Českého
rozhlasu si Český rozhlas ukládá za
povinnost:.
1. pravdivě informovat posluchače o všech důležitých
otázkách veřejného života, zejména
politických, hospodářských, kulturních,
ekologických a sportovních
a) objektivním zpravodajstvím, včetně
zpráv o činnosti zákonodárných
orgánů a přenosů z jejich jednáni,
b) zprostředkováním stanovisek a kritických
postojů veřejnosti za respektování
názorové pestrosti ve veřejném mínění,
c) vlastní publicistickou tvorbou při dodržování
zásady nestrannosti;.
2. pomáhat při zabezpečování
kulturních potřeb posluchačů, šířit
vědecké poznatky a vytvářet umělecké
pořady;
3. podílet se na celoživotním vzděláváni
občanů a vzděláváni mládeže
se zvlá§tnim zřetelem k podpoře školního
vzděláváni;
4. poskytovat hodnotnou zábavu;
5. přispívat k uspokojování sportovních
zájmů posluchačů.
1) Program Českého rozhlasu musí být vytvářen ve smyslu Ústavy České republiky, v souladu s právním řádem České republiky a Listinou základních práv a svobod.
Všem programovým pracovníkům je zaručena
nezávislost a vlastni odpovědnost při plnění
programových úkolů ve smyslu Zákona
o periodickém tisku a ostatních hromadných
informačních prostředcích (č.
81/66 Sb. ve znění zákona č. 84/69
Sb. a 86190 Sb.). Vykonáváni práva na svobodné
šíření názorů a informaci
je omezeno jen natolik, jak to určuje citovaný zákon,
Zákon č. 468/1991 Sb. o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
Občanský zákoník a jiná zákonná
ustanovení.
2) Při tvorbě programu je třeba respektovat
podstatné společenské, politické,
duchovni a umělecké proudy. Přitom je nezbytné
zřetelně poukazovat na okolnosti, které jsou
určující pro jejich vznik a proměny.
Zároveň je nutné všímat si i
názorů rozdílných či teprve
vznikajících.
3) Český rozhlas musí zachovávat při
naplňování svých programových
úkolů stejný přistup k územním
samosprávným celkům. Z toho důvodu
musí neustále pečovat o rovnováhu
ve vztahu mezi Českým rozhlasem jako celkem a jeho
regionálními studii.
4) Český rozhlas počítá ve
svém programu s úplným věkovým
rozvrstvením posluchačů. Přesto považuje
za potřebné věnovat zvýšenou
pozornost dvěma posluchačským kategoriím:
jednak dětem a mládeži, jednak občanům
pokročilého věku. Problémy a zájmy
obou těchto věkových skupin jsou velmi specifické.
Pro občany pokročilého věku, namnoze
vážně zdravotně postižené,
je rozhlas často hlavním pojítkem se světem.
Český rozhlas proto vytváří
pro obě uvedené kategorie posluchačů
speciální pořady i programové celky.
5) Rozhlas ovlivňuje výrazným způsobem
jazykové povědomí obyvatelstva. Všichni
programoví pracovnici jsou povinni uplatňovat ve
své programové tvorbě zásady jazykové
kultury. Jsou si vědomi toho, že dodržování
pravidel Českého jazyka a znalé užívání
jednotlivých jazykových rovin v nemalé míře
ovlivňuje celkovou úroveň jazykového
projevu a rovněž kredit Českého rozhlasu
u veřejnosti.
6) Český rozhlas v duchu Zákona ČNR
č. 48411991 Sb. o Českém rozhlasu vytváří
archivní fondy, udržuje je a využívá
je jakožto součást národního
kulturního bohatství.
Každý občan, organizace, sdružení,
korporace nebo orgány mají právo obrátit
se se žádostmi a podněty k utváření
programu či s kritikou programu na Radu Českého
rozhlasu, generálního ředitele, ředitele
regionálních studií nebo jim podřízené
pracovníky.
e) 1. Podle Statutu Českého rozhlasu poskytuje Český
rozhlas prezidentu republiky, předsedovi a členům
vlády, předsedovi parlamentu, dalším
ústavním činitelům a představitelům
státních orgánů podle svých
programových možnosti přiměřený
vysílací čas k oficiálním sdělením.
Český rozhlas je rovněž povinen poskytnout
podle zákona č. 468/1991 Sb. státním
orgánům a orgánům veřejné
správy nezbytný vysílací čas
pro důležitá a neodkladná oznámení
v naléhavém veřejném zájmu,
a to v době, která by nebezpečí z
prodlení snížila na minimum.
2. Za obsah a způsob sdělení podle bodu A
II.9) 1. jsou odpovědni příslušní
ústavní a státní činitelé
nebo orgány.
3. V každém konkrétním případě
může dojít k vysílání
sdělení, výzev a nařízení
podle bodu A II.9) 1. jen s vědomím generálního
ředitele Českého rozhlasu nebo programového
ředitele Českého rozhlasu nebo ředitele
regionálního studia nebo programového pracovníka
odpovědného za vysílání před
zákonem. Uvedený řídící
pracovník rozhodne, v kterých pořadech, v
kterou dobu a jak často mají být obyvatelstvu
příslušná sdělení tlumočena
a kdo je za konkrétní podobu vysíláni
odpovědný.
9) 1. Politické strany, hnutí a případně
nezávislí kandidáti, kteří
se účastní svými volebními
návrhy voleb do zastupitelských sborů, mají
podle volebního zákona, pokynů Ústřední
volební komise a Statutu Českého rozhlasu
právo na přiměřený vysílací
čas. Obdobná pravidla platí pro přípravu
referenda.
2. Rozhodnutí generálního ředitele
Českého rozhlasu o vysílacích časech
k volební kampani musí být v souladu s volebním
zákonem. Generální ředitel Českého
rozhlasu má právo odepřít vysílání
relace, jestliže politická strana nejmenovala pro
relaci žádnou odpovědnou" osobu nebo jestliže
jmenovaná osoba nesplňuje předpoklady stanovené
zákonem.
10) Církvím a ostatním státem uznaným
náboženským společnostem na celém
území České republiky je třeba
bezplatně poskytnout přiměřené
vysílací časy pro přenos bohoslužebných
obřadů a slavnosti a rovněž sdělení
náboženských stanovisek.
11) Při tvorbě programu je nutno dbát toho,
aby byla vždy zachována důstojnost člověka,
aby nebylo narušováno soukromí jednotlivce.
Při získáváni informaci musí
být respektována zásada seriózního
postupu. Informace a zvukové záznamy nemohou být
získávány podvodem, úskokem či
nátlakem.
12) Tajné pořizováni a zveřejňování
zvukových záznamů, projevů osob a
rozhovorů, jež nejsou určeny dalším
osobám, je nepřípustné; to neplatí,
jestliže k příslušným vyjádřením
došlo na veřejnosti nebo jestliže zúčastněné
osoby vyslovily se záznamem a vysíláním
dodatečný souhlas..
13) Jestliže účastník rozhovoru odmítne
natáčení, je natáčení
rozhovoru s touto osobou nepřípustné.
14) Každé osobě, která je požádána
o prohlášení nebo o rozhovor, je třeba
sdělit programovou kategorii (zpravodajství, zábavný
pořad apod.), pro kterou je toto vyjádření
určeno. Osoby, které nemají zkušenost
s kontakty s rozhlasem, je nutno výslovně upozornit,
že ve zvukových záznamech mohou být
v zájmu vysílání provedeny střihy
či úpravy a že Český rozhlas
neručí za to, že tento záznam bude odvysílán.
15) Při zkracováni a úpravách zvukových
záznamů nesmí být změněna
podstata výpovědi.
16) Je zakázáno vytvářet pro potřeby
natáčení situace, které mohou u třetích
osob vyvolat dojem, že jde o trestnou činnost, nebo
které mohou vyvolat zásah bezpečnostních
sil, záchranné služby, hasičů
apod. Pokud by bylo nutné z vážných
programových důvodů takovou situaci navodit,
je k tomu zapotřebí předběžného
souhlasu vedoucího pracovníka odpovědného
za vysílání před zákonem a
příslušných úřadů.
17) 1. Český rozhlas je povinen odvysílat
opravu nebo protivyjádření, jestliže
uveřejnil nepravdivý nebo pravdu zkreslující
údaj, který se dotýká cti občana
nebo dobrého jména organizace, vědecké
či kulturní instituce, nebo který se týká
činnosti státního orgánu.
2. Opravu nebo protivyjádření si může
občan, organizace, instituce nebo státní
orgán vyžádat nejpozději do dvou měsíců
od vysílání napadeného programu, a
to písemně, a může rovněž
navrhnout znění opravy či protivyjádření.
3. Žádost o opravu nebo protivyjádření
musí být podepsána dotčeným
nebo jeho zákonným zástupcem. Stěžovatel
v ni musí uvést závadnou část
vysíláni, předmětné skutečnosti,
musí se omezit na věcné údaje a žádost
nesmí mít trestný obsah.
4. O vysílání opravy nebo protivyjádření rozhoduje vedoucí rozhlasový pracovník odpovědný za obsah vysíláni podle tiskového zákona. Není-li důvod
k odmítnutí opravy podle předchozích
odstavců, je Český rozhlas povinen opravu
zveřejnit. Přitom je povinen zajistit, aby znění
opravy či protivyjádření a způsob
zveřejněni byly předem se stěžovatelem
dohodnuty; nedojde-li k dohodě, rozhodne soud.
5. Povinnost uvedená v bodu A II.17) 1. neplatí,
jestliže požadovaná úprava nebo protivyjádření
nejsou pravdivé, jestliže žádost o opravu
byla podána po uplynutí zmíněné
dvouměsíční lhůty, nebo jestliže
návrh opravy či protivyjádření
není svým rozsahem přiměřený.
Za přiměřeny se považuje, nepřesahuje-li
svým rozsahem rozsah závadné části
vysílání.
6. Povinnost uvedená v bodu A II.17) 1. rovněž
nevzniká u pravdivých zpráv o veřejných
zasedáních a usneseních zákonodárných
orgánů České republiky, správních
orgánů územních celků, obcí,
komunálních společenství a rovněž
soudů.
7. Opravu nebo protivyjádření musí
Český rozhlas zveřejnit do osmi dní
po podání žádosti o opravu v témže
druhu pořadu a ve vysílací době, kdy
byla závadná informace vysílána. Případná
rozhlasová odpověď se musí omezit na
věcné údaje.
8. Oprava či protivyjádření jsou vysílány
bezplatně.
18) 1. Aby bylo možné zásadu opravy nebo protivyjádření
podle bodu A II.17) 1. reálně.zajistit, je povinností
Českého rozhlasu pořizovat zvukový
záznam svých pořadů a ukládat
ho. Pokud jsou pořady,vysílány ze zvukového
záznamu, je nutné uschovat tyto záznamy Po
uplynutí dvou měsíců mohou být
záznamy smazány, jestliže nebyla vznesena žádná
výhrada. Při výhradě smi být
zvukový záznam smazán teprve tehdy, je-li
výhrada vyřízena soudním rozhodnutím
či jiným způsobem.
2. Kdo písemně a hodnověrně sdělí,
že byl vysíláním poškozen ve svých
právech, může žádat nahlédnutí
do záznamu. Tento nárok ztrácí platnost
po dvou měsících od příslušného
vysílání. O žádosti je nutné
ze strany Českého rozhlasu rozhodnout neprodleně
a písemnou formou. Na požádání
je Český rozhlas povinen zaslat žadateli na
jeho náklady kopie nebo opisy příslušného
vysílání.
3. V případě, že se někdo cítí
být rozhlasovým pořadem poškozen ve
svých právech, je Český rozhlas povinen
sdělit mu na požádání jméno
a služební adresu ředitele a odpovědného
pracovníka.
19) 1. všichni programoví pracovníci Českého
rozhlasu mají povinnost odmítnout sdělení
jména autora či pramen svých informaci, pokud
k tomu autor nebo informátor nedal svůj souhlas.
2. Český rozhlas je povinen zabránit jakémukoliv
mimorozhlasovému využití nebo zneužití
osobních dat a údajů, jež shromáždil,
které využívá ve své programové
tvorbě nebo jež archivuje.
20) Autorské právo
1. Umělecká díla (např. dramatické,
literární či hudební dílo od
autora domácího či zahraničního),
umělecké výkony (např. dramatické,
hudební v podání výkonného
umělce domácího nebo zahraničního),
zvukové záznamy výrobci zvukových
záznamů a pořady rozhlasové nebo televizní
organizace jsou ve smyslu autorského zákona chráněny
autorským právem. Ochrany požívají
i notové materiály.
2. Vysílat či užít tyto předměty
ochrany (celé nebo jejich části), pokud nejsou
po uplynuti ochranné lhůty volné nebo se
na ně nevztahuji zákonné licence dle autorského
zákona, může Český rozhlas jen
po předchozím svolení držitele práva
(autor, výkonní umělci, výrobci zvukových
záznamů, rozhlasové a televizní organizace,
dědicové, jejich zástupci - např.
ochranné organizace, agenti a agentury), a to na základě
smluv.
3. Svolení je třeba získat předem
nejen pro užití autentického díla (tedy
díla v původní podobě nebo v překladu),
ale i v případě převedení takového
díla do jiné formy (např. literárního
díla nedramatického v dílo dramatické,
dramatického díla v literární dílo
nedramatické, divadelní hry nebo filmového
scénáře v rozhlasovou adaptaci atd. Toto
ustanovení neplatí v případě,
že by námětu cizího díla bylo
použito k vytvoření nového díla
původního.
4. V případě, že kterýkoliv pracovník
Českého rozhlasu umožni užit předmět
ochrany bez svolení, popřípadě sám
užije dílo jiným způsobem než vysíláním
v programu Českého rozhlasu, nebo obchodní
oddělení s předmětem ochrany naloží
jiným než smluveným způsobem (např.
komerční využití fonotéky), vystavuje
se nebezpečí sankcí ze strany nositele práva,
případně stíháni pro přestupek
($ 32 odst. 1 písm. b zák.č. 200/1990 Sb.j
nebo trestný čin (S 152 trestního zákona).
5. Porušením autorského práva není
vysílání úryvku či úryvků
díla jako citace v recenzích rozhlasové kulturní
publicistiky. Nesmí se tím však měnit
smysl citovaného díla.
6. Na zpravodajské a publicistické pořady
se autorské právo nevztahuje. Autorskoprávní
ochranu rovněž nemají projevy přednesené
při projednávání veřejných
záležitostí. Pokud chce vysílající
použít pro vysílání v Českém
rozhlase zprávu, článek nebo příspěvek
uveřejněný v periodickém tisku nebo
odvysílaný soukromou rozhlasovou stanicí
v doslovném znění, je nutné požádat
o souhlas vydavatele či provozovatele, a je rovněž
nutné uvést autora a zdroj. Pokud je taková
zpráva či článek pouze podkladem pro
vlastní příspěvek ve vysílání
Českého rozhlasu, není nutný předchozí
souhlas ani uvedení autora a zdroje. Český
rozhlas může ve vysíláni uvádět
doslovně materiály zpravodajských agentur
bez předchozího souhlasu a uvedení zdroje,
avšak jen v případě, že je předplatitelem
jejich servisu.
21) Reklama a sponzorování
1. Sponzorováni zpravodajských a publicistických
pořadů politického obsahu je nepřípustné.
Jakýkoliv druh reklamy mimo reklamní pořady
je kromě výjimky uvedené v bodu A II. 21)
8. zakázán. Stejně je nepřípustná
jakákoliv forma reklamy skryté.
2. Reklamy nemohou být zařazovány do zpravodajských
relací a do průběhu vysiláni jednotlivých
pořadů. Mohou být zařazovány
jen mezi jednotlivé pořady s výjimkou pořadů
složených ze samostatných částí
nebo sportovních přenosů, pokud to nenarušuje
myšlenkovou a tvarovou souvislost pořadu. Ve vysílání
pro děti a mládež, v pořadech literárních,
dramatických a pořadech vážné
hudby je vysílání reklamy nepřípustné.
Není přípustné zařazovat reklamy
určené dětem, nebo v nichž vystupují
děti, jestliže by se tím podporovalo jednání
ohrožující jejich zdraví a psychický
nebo morální vývoj.
3. V publicistických pořadech týkajících
se spotřebitelských aktivit je možné
podávat informace o výrobcích a podnicích
pouze v případě, že informace není
podřízena komerčním zájmům,
nýbrž pouze vyššímu programovému
záměru uvedené skutečnosti posuzovat,
analyzovat a srovnávat v širších souvislostech.
4. Pokud se pořadů Českého rozhlasu
účastní osobnosti průmyslového
nebo komerčního světa či zábavního
průmyslu, nesmějí být představovány
tak, aby se tím přímo propagovaly jejich
konkrétní výrobky, služby či
programy.
5. U rozhlasových pořadů vytvořených
ve spolupráci s komerční firmou či
s podstatným finančním přispěním
sponzora, je podle Zákona č. 468/1991 Sb. o provozováni
rozhlasového a televizního vysílání
povinností Českého rozhlasu jmenovat sponzora
na začátku či na konci pořadu. Sponzorovi
lze také poděkovat za pomoc, není však
přípustné komerčně propagovat
jeho konkrétní výrobky či služby.
6. Pokud hrozí v pořadech Českého
rozhlasu mimo reklamní relace střet komerčního
zájmu s obecným programovým zájmem,
je - rozhodující zájem programový.
7. Mimo reklamní vysílání je možné
bezplatně zařazovat krátké reklamní
pořady na podporu všeobecně prospěšných
charitativních účelů širokého
významu, činnosti charitativních organizaci
a činnosti nadací jako obecně prospěšných
neziskových organizací;.vyžaduje si to však
předběžný souhlas vedoucích pracovníků.
Obecně je třeba v rozhodovacím procesu o
této věci zvažovat, zda preferování
činnosti určité charitativní organizace
neznamená preferování případného
skupinového politického zájmu organizace
či jejího zakladatele nebo skrytého zájmu
komerčního.
8. Krátké reklamní relace dle bodu A II.
21) B. jsou podle zákona rovněž reklamou, a
proto spolu s reklamním vysíláním
nesmějí přesáhnout celkový
čas vyhrazený českému rozhlasu na
reklamu, t.j. 1% denního vysílacího času.
9. Pracovnici Českého rozhlasu, kteří
koncipuji a vysílají zpravodajské a publicistické
pořady politického obsahu (redaktoři, moderátoři,
komentátoři, hlasatelé), nesmějí
působit při přípravě, realizaci
a vystláni reklamních pořadů v českém
rozhlase. To se nevztahuje na reklamní pořady propagující
vysílání či jiné aktivity Českého
rozhlasu.
22) Pracovníkům Českého rozhlasu je
zakázáno vytvářet pořady s
přispěním osob pouze na základě
osobních vztahů, bez objektivního programového
opodstatnění. Rovněž je nepřípustné,
aby pracovník Českého rozhlasu propagoval
ve vysílání prostřednictvím
těchto spřátelených osob své
čistě osobni zájmy.
23) Jakékoliv programové prvky vzniklé či
vznikající na půdě Českého
rozhlasu jsou jeho duchovním majetkem. Pokud by se zaměstnanec
Českého rozhlasu podílel na nelegálním
užiti kterýchkoliv programových prvků
vzniklých na půdě Českého rozhlasu
mimo vysílání Českého rozhlasu
(např. v programu některé ze soukromých
rozhlasových stanic), narušuje práva Českého
rozhlasu. Takové jednání se považuje
za vážný přestupek vůči
Českému rozhlasu jako zaměstnavateli a bude
sankcionováno podle vnitřních norem Českého
rozhlasu a Zákoníku práce.
1) Z povahy rozhlasu jako veřejnoprávní instituce, financované především z poplatků posluchačů, vyplývá charakter Českého rozhlasu jako služby veřejnosti. Také zpravodajství a publicistika vycházejí z tohoto faktu a dále z premis, jež odpovídají zásadám otevřené, demokratické společnosti:
a) Občané mají právo být informováni o podstatných stanoviscích a názorech 'na významné společenské otázky.
b) Nelze připustit, aby kterýkoliv jedinec či skupina ovládli rozhlasový program a získali tak svrchované názorové postavení nad ostatními.
c) Neomezená výměna názorů patří k hlavním zárukám svobodného zřízení.
d) Český rozhlas odpovídá za obsah
všech pořadů vysílaných na jeho
zařízeních; řídí se
přitom kritérii poctivosti, pravdivosti, přesnosti
a objektivity.
2) 1. Rozhlasový zpravodajský a publicistický
program musí odpovídat požadavkúm objektivity.
2. Požadavek objektivity spočívá zejména
v pravdivosti, přesnosti, fundovanosti, vyváženosti
a eliminaci jednostrannosti a zkreslování reálných
proporcí.
3. Objektivita dále vyžaduje využívat
všechny dosažitelné informační
zdroje, pravdivě uvádět prameny, posuzovat
každou informaci z hlediska správnosti a zpravodajské
hodnoty se zřetelem k relevantním společenským,
politickým a duchovním proudům.
4. Objektivita neznamená vyhýbat se skutečnostem
okrajovým nebo názorům neortodoxním.
Požadavek objektivity rovněž nevylučuje
programové prvky, které jsou podnětem ke
kritickému myšlení a ke svobodné tvorbě
názorů.
5. I při zachovávání požadavku
objektivity je žádoucí, aby každý
publicista volně vyjádřil svůj úsudek
a při jeho formulaci projevil svou osobitost. Český
rozhlas pak musí jako instituce při zachovávání
zásady objektivity dbát na to, aby v programu jako
celku nedošlo k preferování jednoho ze stanovisek
k otázkám veřejného zájmu všeobecně
politického, aktuálně politického
či kulturně politického, aby zpravodajský
a publicistický program ve svém úhrnu reprezentativně
vyjadřoval různost postojů existujících
ve společnosti.
3) Je nepřípustné, aby Český
rozhlas bez objektivně vážných společenských
nebo morálních důvodů zpravodajsky
zvýhodňoval některou ze stran či skupin
a podával tak zkreslený obraz o jejich skutečné
aktivitě a významu. Nemůže být
úlohou Českého rozhlasu, aby sám o
sobě vytvářel informační proporce;
společenské síly mají být uváděny
ve zpravodajsko-publicistických relacích v míře,
která odpovidá množství jejich aktivity,
a množství jimi poskytovaných relevantních
informaci.
4) Kategorickým požadavkem na program Českého
rozhlasu je důsledné oddělení relací
zpravodajských (v nichž jsou věcně a
přesně sdělována veškerá
dostupná fakta) od relací publicistických
(v nichž jsou fakta posuzována), a to tak, aby to
bylo posluchačům zřejmé.
5) Zpravodajsko-publicistické pořady musí
obsahovat věcně fundované a konkrétní
údaje. Nepřípustné je šíření
fám a vlastních spekulaci. Jako hlavní informační
zdroje jsou přípustné bez výslovného
citováni pouze ty zpravodajské agentury, u kterých
dosavadní zkušenosti potvrzuji jejich spolehlivost.
ve zpravodajství o konfliktních situacích
a sporných otázkách doma i v zahraničí
je třeba od sebe jasně oddělit informace
poskytnuté protikladnými stranami.
6) Při vysílání publicistických
pořadů diskusní povahy k závažným
kontroverzním otázkám má rozhlasový
redaktor přimět mluvčí k odhalení
podstaty rozporných stanovisek. Jeho úkolem není
formulovat za sebe nebo za Český rozhlas závěrečné
stanovisko ve prospěch některého z mluvčích;
to přísluší až samotným
posluchačům.
7) 1. Je třeba dbát o to, aby se negativní
skutečnosti podružného či místního
významu nevydávaly za jevy zásadní
a obecné.
2. Škodlivé činy a jevy by se neměly
pouze mechanicky registrovat, ale v objektivních souvislostech
zkoumat příčiny jejich vzniku a trváni.
Důležité je rovněž zajistit, aby
se v rámci veškeré produkce objevovaly vyváženě
a v plném rozsahu různé sociální
postoje k takovému dění.
8) I. vedle komentářů, které musí
odpovídat kritériu nestrannosti, může
Český rozhlas přinášet i "komentáře
s vlastním míněním". Jsou to
komentáře s výrazně subjektivním
stanoviskem, v nichž autor překračuje rozpětí
obecně zastávaných názorů zejména
k závažným kontroverzním otázkám
a je zpravidla s těmito názory v rozporu.
2. Komentář s vlastním míněním
je vždy nutné jako takový ve vysílání
označit.
3. Komentáře s vlastním míněním
lze vysílat jak ve specializovaných pořadech
obsahujících komentáře, tak v rámci
diskusních pořadů s účastí
veřejnosti. Přípustné je rovněž
umístit komentáře s vlastním míněním
do jiných pořadů jako zvlášť
označené příspěvky.
9) 1. Zpravodajství o soudních jednáních
v občanskoprávních nebo trestních
věcech se řídí zásadou respektování
lidské důstojnosti všech osob, podílejících
se na přelíčení. Dokud není
pravomocným rozhodnutím soudu v trestní věci
vyslovena vina, nelze hledět na toho, proti němuž
se vede trestní řízení, jako by byl
vinen.
2. Zpravodajství musí sestávat výlučně
z popisu postupu přelíčení. Vyjadřování
vlastního mínění či vysílání
komentáře před soudním výrokem
jsou nepřípustné.
10) 1. Publicistické pořady nemají kombinovat
zvukové nahrávky skutečných události
a lidi s literárně stylizovanými či
dramatizovanými portréty konkrétních
události či lidi. Platí to zejména
pro události, jež se odehrávají v současnosti.
Kombinace uvedených forem způsobuje posluchači
obtíže při vytváření úsudku
o realitě. Pokud by taková kombinace forem byla
jediným adekvátním způsobem přetlumočení
reality, musí být oba přístupy k jejímu
zachycení jasně rozlišeny.
2. V dokumentárních písmech, v nichž
se slučují skutečné události
s jejich literární stylizaci, musí být
tato dvojakost jasně patrna ze struktury pořadu,
nebo musí být zdůrazněna v úvodu
či v ohlášení.
3. U rozhlasových her dokumentární povahy
upozorňuje na dvojakost přístupu k materiálu
už název žánru "dokumentární
hra".
11) Z povahy Českého rozhlasu jakožto veřejnoprávní
instituce vyplývá, že podstatnou složkou
informačních pořadí a publicistiky
Českého rozhlasu by mělo být nejrůznější
poradenství. Potřeba poradenské služby
je v současnosti zdůrazněna nutnosti pomáhat
posluchačům při orientaci ve změnách
politických, ekonomických, právních,
zaměstnaneckých a společenských, jež
významně ovlivňuje společenský
i soukromý život našich občanů.
Český rozhlas má také poskytovat v
příhodných nebo i speciálních
pořadech pomoc občanům v existenciálně
obtížných situacích; pořady mohou
mít podobu náboženskou nebo sekularizovanou.
12) Podstatnou složkou zpravodajských a publicistických
pořadů by mělo být působení
na zdravé chování veřejnosti, posilováni
vědomi posluchačů o hodnotě zdraví
v lidském životě (zejména nekuřáctví,
ozdravení výživy, prevence, závislost
na drogách a alkoholu, předcházení
onemocněni AIDS atd.).
13) Ze smyslu čl. 7 Ústavy České republiky
a ze znění Zákona o Českém
rozhlasu vyplývá povinnost zprostředkovávat
informace o šetrném využíváni přírodních
zdrojů a ochraně přírody. Je žádoucí,
aby se potřeba ochrany přírody a starost
o zdravé životni prostředí objevovaly
specifickým způsobem v pořadech všech
rozhlasových redakci, zejména však ve zpravodajství
a publicistice. Zároveň je však třeba
dbát zvýšené opatrnosti a zachovávat
objektivitu v těch případech, kdy na řešení
závažných ekologických problémů
existují rozporná stanoviska. Je nepřípustné,
aby rozhlasové vysílání preferovalo
v takovém případě jediný názor
na způsob řešení stěžejního
ekologického problému. Ve zvýšené
míře to platí v případě,
že tento názor je podnícen skupinovým
zájmem průmyslových či politických
kruhů. Český rozhlas rovněž není
povolán k iniciováni občanských aktivit
a protestních a petičních akci, zasahujících
do řešení stěžejních ekologických
problémů.
14) Nedílnou součásti Programových
zásad je Deklarace Mezinárodní federace novinářů
o zásadách chování novinářů
z r. 1954. (Příloha č.l).
1) Zákon ukládá Českému rozhlasu
povinnost rozvíjet kulturní identitu Českého
národa, národnostních a etnických
menšin v České republice. Toto posláni
Českého rozhlasu plni kulturním zpravodajstvím
a publicistikou a také šířením
vědeckých poznatků. V oblasti uměni
má Český rozhlas závažné
poslání v tvorbě a poskytováni literárních,
dramatických a hudebních hodnot. Při šíření
literárních a dramatických děl by
měl Český rozhlas vyrovnávat jednostrannosti
knižního trhu a divadelního repertoáru,
na poli hudebním nevyváženost šíření
hudby pod vlivem komerčních zájmů.
Český rozhlas je významným šiřitelem
vážné hudby. Tato odpovědná úloha
by měla být ve vysílacích schématech
i nadále cílevědomě respektována.
2) Na poli hudebním, dramatickém a literárním
a při šíření vědeckých
poznatků není poslání Českého
rozhlasu jen reprodukční. Český rozhlas
často jako první zveřejňuje různá
umělecká a vědecká díla, rozvíjí
v souladu s praxí vyspělých zahraničních
rozhlasů i v duchu vlastních tradic původní
literární a zejména původní,
specificky rozhlasovou dramatickou tvorbu.
3) Zprostředkováni uměni a vědy se
nevztahuje pouze na tradiční, obecně uznávané
umělecké hodnoty a vědecké poznatky,
nýbrž také na méně běžné
umělecké projevy a na nové vědecké
teze domácí i zahraniční provenience.
4) S vyloučením propagace umění evidentně
pokleslého by měli odpovědni rozhlasoví
pracovnici respektovat různost posluchačů
v pojetí kultury a umění v typově
odlišených pořadech. Při vytváření
dramaturgické koncepce pořadů hudebních,
Iiterárních a dramatických je žádoucí
přihlížet k posluchačským zájmům,
vyjádřeným např. v výzkumech
poslechovosti či v dopisovém a telefonickém
ohlasu; odpovědnost za výklad způsobu rozvíjení
kulturní identity občanů prostřednictvím
vysílání je však v rukou odpovědných
pracovníků rozhlasu.
5) Uchováváni a rozvíjení svébytného
života menšin a etnických skupin lze účinně
realizovat zejména věnováním pozornosti
jejich kulturním tradicím, současným
kulturním aktivitám a jimi vytvořeným
uměleckým dílům.
6) Zpravodajství o kultuře, uměni a vědě
by mělo věnovat plnou pozornost dění
v regionech. Regionální studia by měla v
týchž oblastech činnosti těžit
při vysílání především
z kulturního, uměleckého a vědeckého
potenciálu svého regionu.
7) V kulturním zpravodajství a publicistice, při
uváděni hudebních, literárních
a dramatických děl je třeba vyhradit náležité
místo soudobé České tvorbě.
8) Vědecká a technická úroveň,
stupeň vzdělanostní úrovně
jsou jedním z hlavních zdrojů hmotného
i duchovního bohatství České republiky.
Odtud pro Český rozhlas plyne závazek posluchače
cílevědomě seznamovat s poznatky domácí
vědy a techniky, formovat racionální i citový
vztah k védě v civilizované společnosti.
9) Rozhlasová činnost ve sféře kultury,
umění a vědy má nejen úlohu
informativní a zážitkovou, ale i iniciační:
neméně prospěšné by mělo
být podněcování kulturní potřeby
u posluchačů, mimo jiné i k využíváni
nabídek kulturních institucí a také
k vlastní tvůrčí činnosti.
Zejména mládež by měla být vedena
k aktivitám v nejrůznějších vědeckých
oborech.
1) 1. Tvorba vzdělávacích pořadů
v Českém rozhlasu má napomáhat k rozšiřování
a popularizaci nejrůznějších odborných
poznatků, ke zvyšováni obecné vzdělanostní
úrovně mládeže i dospělých.
Vzdělávací pořady mají přispívat
k tomu, aby občané snáze zvládali
překážky života v moderní společnosti,
aby se snáze orientovali ve veřejném a společenském
dění a samostatně se v něm rozhodovali.
Ve svém úhrnu je úkolem vzdělávacích
pořadů pomáhat posluchačům
rozvíjet vlastní kritické myšlení
a spolupodílet se tak na výchově zodpovědných,
samostatně myslících a jednajících
osobnosti.
2. Významným úkolem při tvorbě
vzdělávacích pořadů musí
být rovněž podněcováni posluchači
k jejich vlastni aktivitě při sebevzdělávání.
Tím má být také poskytována
pomoc při rozvíjení rodičovské
odpovědnosti za výchovu a vzděláváni
děti v rodině.
2) V oblastech vzdělávání, výchovy
a vědění, v nichž existuji zásadně
rozdílná stanoviska, vyučovací metody
a výsledky bádáni, je zapotřebí
nebrat v úvahu jen metody a názory jednoho směru,
ale je nutné informovat o dalších relevantních
pojetích.
3) Je žádoucí, aby Český rozhlas
spolupracoval při přípravě pořadů
s těmi organizacemi a institucemi, jež se seriózně
snaží o prohloubení celoživotního
vzdělávání a vzděláváni
mládeže.
4) Cíle celoživotního vzděláváni
a vzděláváni mládeže by neměly
sledovat pouze specializované vzdělávací
pořady.