MINISTERSTVO FINANCÍ ČR
Čj. 20/21 688/1994
Pro schůzi vlády České republiky
V Praze dne 14. dubna 1994 | |
Výtisk číslo |
předkládá se podle § 17, Odst. 2 zákona
ČNR č. 576/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a podle plánu práce vlády
na 1. pololetí 1999
Materiál byl vypracován v součinnosti s ústředními
orgány státní správy ČR.
Obsah:
A. Návrh usnesení vlády České
republiky
B: Ekonomický vývoj v České republice
za rok 1993
C. práva k návrhu státního závěrečného
účtu a závěrečných účtů
státních fondů České republiky
za rok 1993
D. Přílohy k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 1993
1. Zpráva o stavu a vývoji státních finančních aktiv a pasiv
2. Závěrečné účty státních fondů za rok 1993
3. Výsledky finančního hospodaření
rozpočtů okresních úřadů
a obcí za rok 1993
E. Tabulková část k návrhu státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1993
F. Souhrn závěrečných účtů
kapitol a rok 1993
Předkládá: Ing. Ivan Kočárník, CSc.,
místopředseda vlády ČR
a ministr financí
Poslanecká sněmovna
I. schvaluje státní závěrečný
účet České republiky za rok 1993,
který vykazuje příjmy 358 000 mil. Kč,
výdaje 356 919 mil. Kč a celkový přebytek
1 081 mil. Kč;
II. bere na vědomí
a) závěrečné účty státních
fondů České republiky za rok 1993,
b) stav státních finančních aktiv
České republiky k 31. prosinci 1993 ve výši
220 655 mil. Kč a stav státních finančních
pasív České republiky ve výši
158 846 mil. Kč,
c) výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí v České
republice za rok 1993, které vykázalo příjmy
101 326 mil. Kč, výdaje 90 193 mil. Kč a
celkový přebytek 11 133 mil. Kč;
III. souhlasí s použitím přebytku
státního rozpočtu České republiky
za rok 1993 ve výši 1 081 mil. Kč takto:
a) částka 200 mil. Kč bude použita ke
zvýšení objemu finančních prostředků
státního rozpočtu na programy podpory malého
a středního podnikání pro rok 1994
za účelem posílení programu REGION
pro zvýšení příspěvku
na úhradu úroků ze 4 na 5% a k řešení
neuspokojených požadavků podnikatelů,
zejména z okresů Bruntál, Louny, Nový
Jičín a Znojmo z programů roku 1993,
b) částka 87 mil. Kč bude převedena
akciové společnosti Severočeské doly,
Doly Bílina, s účelovým určením
na splátku úvěru poskytnutého těmto
dolům v minulých letech na předstihovou skrývku,
c) částka 340 mil. Kč bude použita ke
zvýšení objemu finančních prostředků
pro budování soustavy správy a kontroly daní
a poplatků České republiky pro zajištění
telekomunikační a informační technologie
a zákonné ochrany individuálních dat
v daňové správě,
d) částka 454 mil. Kč bude použita k
posílení rezervy na řešení sociálních
problémů v kapitole Všeobecná pokladní
správa státního rozpočtu České
republiky v roce 1994.
Návrh na použití přebytku státního
rozpočtu České republiky za rok 1993 předkládá
vláda České republiky v souladu s ustanovením
§ 17 odst. 6 zákona ČNR č. 576/90 Sb.,
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice. Použití se navrhuje
ve čtyřech částkách.
ad a) Vláda České republiky při projednávání
situace v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti
(Bruntál, Nový Jičín, Znojmo a Louny,
v nichž se míra nezaměstnanosti přiblížila
hranici 10%) rozhodla zmírnit příčiny
tohoto dlouhodobě přetrvávajícího
stavu, jejichž řešení není v silách
místních orgánů.
Usnesením č. 148 ze dne 23. března 1994 vláda
přijala řadu opatření, jejichž
zajišťování uložila jednotlivým
ministrům vlády. Jedním z těchto opatření
je zvýšení objemu prostředků
státního rozpočtu na programy podpory malého
a středního podnikání pro rok 1994
z přebytku státního rozpočtu za rok
1993 ve výši 200 mil. Kč. Prostředky
jsou určeny k posílení programu REGION pro
zvýšení příspěvku na úhradu
úroků ze 4 na 5% a k řešení neuspokojených
požadavků podnikatelů z uvedených okresů
z programů roku 1993 a budou poskytnuty prostřednictvím
Českomoravské záruční a rozvojové
banky, a.s.
ad b) Návrh na převedení částky
87 mil Kč Severočeským dolům a.s.
Doly Bílina vychází z usnesení vlády
ČR č. 691/1992. Tímto usnesením bylo
stanoveno, že příspěvek na havarijní
rezervu podle §32b horního zákona, prováděný
prostřednictvím státního rozpočtu,
bude využit k řešení splátky úvěru
na předstihovou skrývku poskytnutého v minulých
letech Dolům Bílina. V roce 1993 bylo do státního
rozpočtu na havarijní rezervu odvedeno 311 526 988
Kč, z nichž bylo s.p. Doly Bílina převedeno
ještě v témže roce 224 042 616 Kč.
Zbývajících 87 484 372 Kč se stalo
součástí přebytku státního
rozpočtu České republiky za rok 1993. Vzhledem
k tomu, že nepřevedená částka
se vztahuje k rozpočtovému roku 1993, navrhuje se
k převedení prostředků použít
části přebytku státního rozpočtu
za minulý rok.
ad c) Ve státním rozpočtu na rok 1994 je
pro územní finanční orgány
(ÚFO) zajištěno 503 mil. Kč určených
pro oblast výpočetní, telekomunikační
a zabezpečovací techniky při správě
a kontrole daní a poplatků České republiky.
Tato částka představuje minimální
variantu finančního krytí; která byla
přijata při schvalování státního
rozpočtu na rok 1994 s tím, že v průběhu
roku po vyjasnění věcné a časové
konkretizace záměrů na tomto úseku
budou hledány další zdroje finančního
zabezpečení.
Od té doby prošla daňová soustava dalším
vývojem. Na základě zkušeností
ze závěru roku 1993 a 1. čtvrtletí
1994 lze upřesnit řadu skutečností,
které přímo ovlivňují potřebu
finančních zdrojů potřebných
pro budování soustavy správy a kontroly daní
a poplatků České republiky. Proti původnímu
odhadu vzrostl zejména počet plátců
DPH (způsobený snížením hranice
pro povinnou registraci ze 6 mil. Kč na 3 mil. Kč)
a počet daňových přiznání
k dani z příjmů.
S ohledem na rozsah správy daní a posílení
nutných kontrolních činností rozhodlo
vedení ministerstva financí o zvýšení
počtu pracovníků v daňové správě,
což vyvolává další náklady.
Teprve v 1. čtvrtletí t.r. bylo možno upřesnit
odhady výdajů spojených s pozáručním
servisem komunikační a výpočetní
techniky, se zpracováním dat roku 1993, s vyřešením
archivace dat, s budováním zajištění
majetku a dat územních finančních
orgánů elektronickým zabezpečovacím
a požárním systémem, s budováním
telekomunikací, se zabezpečením školení
nových pracovníků v důsledku fluktuace
na ÚFO, atd.
Zkušenosti z kontrolních akcí potvrdily nutnost
zachovat v databázích finančních úřadů
s okamžitým přístupem data alespoň
za dva fiskální roky, což vyvolává
značný dodatečný nárok na kapacity
a výkonnost serverových strojů.
Vybudování nové daňové soustavy
a její telekomunikační a informační
podpory je dlouhodobý úkol, jehož řešení
kulminuje právě v letech 1994 a 1995 (v roce 1994
zejména kapacita serverových strojů, technologie
archivace dat a značná část telekomunikační
techniky, v roce 1995 zejména technická část
zabezpečení majetku a individuálních
dat, dokončení masové instalace telekomunikační
techniky a dovybavení ÚFO osobní výpočetní
technikou, vybudování úzké provázanosti
s celním informačním systémem a revíze
datového modelu daňové správy). Rok
1996 si vyžádá finanční prostředky
především na zajištění přizpůsobení
daňové správy územně správnímu
uspořádání České republiky.
Požadavek dalších finančních prostředků
do oblasti telekomunikačních a informačních
technologií je vyvolán průběžným
vývojem daňové soustavy jako celku. Postupně
je zaváděna automatizace ve správě
dalších druhů daní (do konce roku 1994
má být podle harmonogramu automatizována
správa všech daní), daří se dosahovat
dohod s dalšími orgány státní
správy o předávání informací
v elektronické podobě, které vyvolává
potřebu investic do komunikací, s nárůstem
počtu daňových poplatníků rostou
i objemy zpracovávaných dat, atd.
Z částky 340 mil. Kč bude 298 mil. Kč
využito ve sféře investic a 42 mil. Kč
představují výdaje neinvestiční.
ad d) Rezerva na řešení sociálních
problémů zahrnutá ve státním
rozpočtu na rok 1994 (v kapitole VPS) ve výši
1 mld Kč se ukazuje jako nedostatečná vzhledem
k již vydanému nařízení vlády
č. 336/93 Sb., kterým byly s účinností
od 1. 2. 1994 zvýšeny částky životního
minima a některé sociální dávky
(rodičovský příspěvek a dávky
pěstounské péče) představující
rozpočtový dopad 860 mil. Kč. Kromě
toho lze z vývoje výdajů na státní
vyrovnávací příspěvek v 1.
čtvrtletí t.r. usuzovat, že v případě
jeho pokračování bude částka
uvažovaná ve státním rozpočtu
na tento účel nízká.
Z toho důvodu a zejména proto, že rozpočet
na rok 1994 neobsahuje rezervu na krytí příp.
dalších opatření v sociální
oblasti v průběhu roku, se navrhuje posílit
rezervu v kapitole Všeobecná pokladní správa
o částku 454 mil. Kč z přebytku hospodaření
za rok 1993.
I. Souhrnné hodnocení
I.1 Vnitřní determinanty ekonomického vývoje
I.2 Ekonomické okolí České republiky
II. Hlavní vývojové tendence české
ekonomiky
III. Ekonomický výkon
III.1 Agregátní poptávka a hrubý domácí produkt
III.2 Průmysl
III.3 Stavebnictví
III.4 Zemědělství
III.5. Maloobchod
IV. Cenový vývoj
V. Trh práce
VI. Vztahy k zahraničí
VI.1 Obchodní bilance
VI.2 Platební bilance
VII. Domácnosti
VII.1 Příjmy a výdaje
VII.2 Úspory
VIII. Měna
VIII.1 Měnové agregáty
VIII.2 Úvěry
IX. Kapitálový trh
X. Veřejné rozpočty
PØEHLED NEJDÙLEžITĚJšÍCH
OPATØENÍ HOSPODÁØSKÉ A FINANČNÍ
POLITIKY V ROCE 1993
I. Souhrnné hodnocení
Rok 1993 byl prvním rokem existence samostatné České
republiky. Vývoj hospodářství v tomto
roce vláda hodnotí jako úspěšný.
Přes velké změny v počátku
roku - zejména rozdělení federace, vznik
české měny a daňovou reformu, i přes
nadále nepříznivé vnější
ekonomické podmínky - pokračující
recese ve světě, se základní makroekonomické
veličiny vyvíjely uspokojivě. Ekonomika je
stabilní, přičemž výrazně
pokročila její tržní transformace. V
hospodářství dominuje soukromý sektor,
který je nositelem stále intenzivněji se
projevující hospodářské dynamiky.
I.1 Vnitřní determinanty ekonomického
vývoje
Základními vnitřními faktory, spoluvytvářejícími
prostředí, ve kterém se ekonomika rozvíjela,
byly:
a) Vznik samostatné České republiky a
měnová odluka
Zánik společného státu a náklady
s ním spojené bude možno vyhodnotit až
s odstupem času, podstatné však je, že
neměl závažné negativní dopady
na ekonomiku a její transformaci. Vzájemné
vypořádání závazků a
pohledávek nově vzniklých států
nebylo v roce 1993, vzhledem ke složitosti problémů,
dořešeno. Vláda považuje za pozitivní
moment vzájemných vztahů se Slovenskou republikou
skutečnost, že již v závěru roku
1992 bylo připraveno vytvoření celní
unie mezi českou a slovenskou ekonomikou. Vznikl tak institucionální
rámec, na jehož základě byly kooperační
a obchodní vazby mezi oběma ekonomikami udrženy
v maximálně možné míře.
Obchodní výměna mezi oběma státy
se po výraznějším propadu v počátku
roku (způsobeném jednak dočasným poklesem
poptávky po předchozím předzásobení
v závěru roku 1992, ale ovlivněném
také i přechodem na nový režim plateb)
stabilizovala nižší úrovni, protože
podniky na obou stranách hranice přirozeně
racionalizují své kooperační vazby.
Odlišnosti ve výkonnosti obou ekonomik i v globálním
zaměření hospodářské,
fiskální a měnové politiky a v neposlední
řadě i rozdílné expektace budoucího
ekonomického vývoje si vynutily rychlé uskutečnění
měnové odluky již v únoru 1993.
Vláda oceňuje skutečnost, že jak obyvatelstvo,
tak podniková sféra přijaly měnovou
odluku s důvěrou a pochopením. Vstřícné
chování těchto subjektů se stalo jedním
z klíčových faktorů jejího
úspěšného průběhu. Nová
česká měna je od počátku své
existence stabilní.
b) Daňová reforma
Daňová reforma byla dalším velkým
institucionálním krokem naší transformace,
svým významem srovnatelným s hlavními
reformními kroky z počátku roku 1991. Od
rozhodnutí o provedení daňové reformy
a o jejím zaměření do "jejího
zavedení uběhla z mezinárodního hlediska
neobvykle krátká doba.
Základní struktura daňového systému
v České republice nyní odpovídá
dosaženému stupni tržní transformace ekonomiky
a je konformní s daňovými soustavami, uplatňovanými
ve státech Evropské unie. Zásadními
kroky daňové reformy byly zejména přechod
na daň z přidané hodnoty, doplněnou
systémem spotřebních dlaní a zjednodušení
systému zdanění příjmů
přechodem k jednotné právní úpravě
daně z příjmů. Výrazným
kvalitativním prvkem daňové reformy byla
stimulace podnikatelských aktivit, k čemuž
byly v rámci daňové reformy zavedeny možnost
urychleného odepisování, možnost umořování
ztrát a byly sníženy sazby daně z příjmů.
Byl realizován záměr v postupném snižování
daňového zatížení podnikatelských
subjektů. V roce 1993 činil podíl daní
z příjmů právnických osob na
hrubém domácím produktu 7,6% oproti 10,3%
v roce předchozím. V celkové daňové
struktuře se posílila váha nepřímých
daní na úkor daní přímých
(nepřímé daně včetně
cel se v roce 1993 podílely na celkovém daňovém
výnosu ve výši 50,4% oproti 46,1% v roce 1992).
Vlivem zavedení daně z přidané hodnoty
došlo jen k jednorázovému výraznějšímu
posunu cenové hladiny na počátku roku, vyvolanému
zejména rozšířením okruhu zboží,
činností a služeb podléhajících
zdanění daní z přidané hodnoty
oproti dani z obratu.
Po administrativní stránce byla daňová
reforma v principu zvládnuta dobře a dílčí
problémy daňového inkasa, které vyplývaly
především z rychlosti zavedení a krátkosti
přípravného období, byly v průběhu
roku řešeny. Diference inkasa daní se projevily
pouze ve struktuře příjmí a neohrozily
celkovou vyrovnanost rozpočtové soustavy.
c) Privatizace a rozvoj kapitálového trhu
Transformace vlastnických vztahů je dynamická.
V roce 1993 byla dokončena první vlna kuponové
privatizace. Z připraveného majetku pro první
vlnu v účetní hodnotě 212,5 mld. Kč
bylo privatizováno 198,0 mld. Kč. Přímým
prodejem a pronájmem bylo privatizováno 1680 jednotek
v hodnotě 46,3 mld. Kč, v restitucích byl
navrácen majetek ve výši 6,5 mld. Kč.
V rámci malé privatizace bylo ke konci roku 1993
privatizováno 22 120 jednotek s výnosem 36,1 mld.
Kč. Připravovala se druhá vlna kuponové
privatizace, kde je nabízeno 861 organizací s účetní
hodnotou privatizovaného majetku ve výši 155
mld. Kč.
Rok 1993 proběhl ve znamení rozvoje kapitálového
trhu v České republice. Výrazným impulsem
bylo v tomto směru především ukončení
první vlny kupónové privatizace a předání
akcií investorům. Rozvoj kapitálového
trhu dále podpořil vstup zahraničního
kapitálu do české ekonomiky.
d) Pokračující transformace ekonomiky
Privatizací a dynamickým rozvojem drobného
a středního podnikání se postupně
restrukturalizuje mikrosféra a zvýšil se význam
nestátního sektoru soukromý sektor včetně
družstev a organizace pod zahraniční kontrolou).
V roce 1993 podíl nestátní sféry na
tvorbě HDP dosáhl v průměru 45,7%
a od 3. čtvrtletí převyšoval 50% (v
porovnání s 20% roku 1992). Na průmyslovém
outputu se nestátní sféra podílela
39,4% (21,9% v roce 1992), na výkonech stavebnictví
72,5% (proti 65,7% v roce 1992), v odvětví tržních
služeb již přes 80%.
Pokračovací trend postupné restrukturalizace
průmyslové a stavební výroby ve prospěch
menších firem, kde je nejvyšší váha
soukromých podniků. O dynamice strukturálních
změn svědčí i přesuny v oblasti
zaměstnanosti. Pokračovala tendence úbytku
pracujících v primární sféře,
přeliv zaměstnanosti směřoval především
do sféry služeb. Zaměstnanost v soukromém
sektoru (vč. zahraničních firem a podniků
s mezinárodní účastí) převýšila
zaměstnanost v organizacích státního
a komunálního vlastnictví.
Rozsáhlá privatizace podpořila zvýšený
příliv zahraničního kapitálu
do české ekonomiky. Přímé investice
se sice v roce 1993 proti roku 1992 snížily na cca
polovinu, naopak však vzrostly portfoliové investice
z téměř nulového objemu (-0,03 mld.
USD v roce 1992) na 1,06 mld. USD a saldo úvěrů
z cca -0,9 mld. USD na 1,11 mld. UlSD. Investice českých
podniků v zahraničí v roce 1993 dosáhly
70 mil. USD.
Spolu se sektorovou restrukturalizací se měnila
i struktura poskytnutých úvěrů bankovním
sektorem ve prospěch soukromých podniků.
Jejich objem ke konci roku 1993 činil 350 mld. Kč,
což je o 65% více než na konci roku 1992. Podíl
úvěrů soukromému sektoru dosáhl
ke konci roku 1993 49,0% proti 33,5% ke konci roku 1992.
I.2 Ekonomické okolí České republiky
Úspěšnost roku 1993 v České republice
je podtržena srovnáním s vývojem ekonomického
cyklu ve vyspělých tržních ekonomikách,
který je poznamenán pokračováním
hospodářské stagnace. Například
v SRN po růstu v roce 1992 o 1,9%, byl v roce 1993 zaznamenán
pokles HDP u 2,0% a obdobně je tomu v ostatních
kontinentálních západoevropských zemích.
Rovněž v Japonsku po růstu o 1,8% v roce 1992
následovala stagnace s poklesem HDP o 0,1%. Výjimku
tvoří pouze Velká Britanie a Spojené
státy, kde je již zřejmě stagnace překonána.
HDP ve Velké Britanii se po poklesu o 0,5% v roce 1992
projevilo v roce 1993 oživení růstem o 1,9%,
v USA je růstová tendence v obou letech - o 2,5%
resp. o 2,8%.
Míra inflace se ve vyspělých tržních
ekonomikách pohybovala v rozmezí od 1,3% v Japonsku
do 4,3% v Itálii. Narůstajícími problémy
těchto ekonomik jsou vysoká míra nezaměstnanosti
(Francie 12%, SRN 9%, Velká Britanie 9,8%), opakující
se rozpočtové schodky a z nich plynoucí veřejné
dluhy.
Intenzita ekonomického poklesu zemí s přechodovou
ekonomikou se v roce 1993 poněkud snížila.
Celkový pokles HDP (včetně zemí bývalého
SSSR) v roce 1992 o 15,4% se v roce 1993 zpomalil na odhadovaných
10,2%. Vývoj uvnitř této skupiny států
se výrazně diferencuje, příznivější
výsledky jsou zřetelné ve státech
visegrádské skupiny. Polsko již zřejmě
obnovilo hospodářský růst - v roce
1993 4%, HDP v Maďarsku se snížil pouze o 1%,
na Slovensku byl zaznamenán (i pod vlivem rozdělení
státu) pokles o 4,1%. Míra inflace v těchto
státech kolísala od 20% v Maďarsku k 35% v
Polsku, míra nezaměstnanosti mezi 13 - 15%.
Citelně horší je situace v ostatních
přechodových ekonomikách. V Rusku se v roce
1993 HDP snížil o 12%, míra inflace dosáhla
941%, nezaměstnanost je i přes příznivé
oficiální údaje odhadována na nejméně
10%. V Bulharsku se HDP snížil o 5% při míře
inflace 65% a nezaměstnanosti přes 16%.
Výraznou charakteristikou české ekonomiky
je již po tři roky stabilita makroekonomického
prostředí. Základní ukazatele hospodářského
výkonu roku 1993 byly poněkud zkresleny vývojem
v závěru roku 1992 (expektace spojené s rozdělením
ČSFR a připravovanou daňovou reformou se
projevily v podnikatelském sektoru vyšší
investiční aktivitou a v sektoru domácností
snahou o předzásobení). V ekonomice převažovaly
v průběhu roku 1993 náznaky růstových
tendencí.
Základními faktory tohoto vývoje na straně
poptávky byly reálný růst poptávky
domácností a výrazný růst exportu.
Hrubý domácí produkt ve stálých
cenách byl v roce 1993 o 0,3% nižší proti
roku 1992.
Výrazným rysem ekonomického vývoje
byla stabilizace cen. Po počátečním
výkyvu, daném zavedením nových daní,
se pohyb cen zklidnil. Míra inflace (průměrná
cenová hladina roku proti roku předchozímu)
měřená indexem spotřebitelských
cen za rok 1993 činila 20,8%, z toho vliv daňové
reformy je odhadován na 8 procentních bodů.
Ceny prosince 1993 proti prosinci 1992 se zvýšily
o 18,2%.
Poprvé od počátku procesu transformace se
v roce 1993 zvýšila celková produktivita práce
v národním hospodářství o 2,4%
proti roku 1992.
Pokles nezaměstnanosti z roku 1992 pokračoval ještě
do května roku 1993. Od června měla nezaměstnanost
vzestupnou tendenci. Ke konci roku 1993 dosáhla míra
nezaměstnanosti 3,5%, tj. 185 tis. osob a proti konci předchozího
roku se zvýšila a 50 tis. osob. Tento vývoj
byl z pohledu zachování sociálního
smíru příznivý.
Pozitivní posuny nastaly v roce 1993 v oblasti vnějších
vztahů. Celkový exportní výkon se
(včetně odhadu za Slovensko v roce 1992) zvýšil
o 6,0% (bez Slovenska o 20,0%) při velmi umírněném
vývoji importu - celkový import (včetně
odhadu roku 1992 za Slovensko) se snížil o 3,1% (bez
Slovenska zvýšení o 2,7%). Přebytkové
saldo obchodní bilance v pojetí celní statistiky
(vývoz fco české hranice minus dovoz fco
hranice dodávajícího státu) ve výši
5,9 mld. Kč vyniká v porovnání s pasívem
45,3 mld. Kč v roce 1992.
Bilance běžného účtu platební
bilance měla spolu s dominantní rolí přílivu
zahraničního kapitálu pozitivní vliv
i na devizové hospodaření. Celkové
devizové rezervy vzrostly ke konci roku na 6,2 mld. USD,
z toho rezervy ČNB z 0,8 mld. USD na počátku
roku 1993 na 3,8 mld. USD (tj. cca čtyřměsíční
dovoz). Směnný kurz české koruny byl
v průběhu roku 1993 stabilní. Tím
byly vytvořeny příznivé výchozí
podmínky pro postupné zavádění
plné směnitelnosti české měny.
Stabilita veřejných financí se projevila
ojedinělým jevem v transformujících
se ekonomikách - přebytkem státního
rozpočtu (1,1 mld. Kč), i přírůstkem
disponibilních zdrojů místních rozpočtů
proti roku 1992 ve výši 3,9 mld. Kč.
Souhrnnou informaci o základních ukazatelích
ekonomického vývoje podává tabulka:
HDP v s.c. | ||||
HDP v b.c. | ||||
Míra inflace (ze spotřebitelských cen) | ||||
Míra nezaměstnanosti ke konci roku | ||||
Běžný účet platební bilance | ||||
Devizové rezervy ČNB | ||||
Saldo státního rozpočtu | ||||
Přírůstek disponibilních zdrojů místních rozpočtů |
III. Ekonomický výkon
III.1 Agregátní poptávka a hrubý
domácí produkt
Výraznou charakteristikou ruku 1993 byla stabilizace a
náznaky oživování ekonomického
výkonu, které bylo dočasně v 1. čtvrtletí
narušeno ekonomickými důsledky rozdělení
ČSFR.
Z krátkodobého pohledu se obnovování
růstu projevilo již ve druhém pololetí
1992. Růstové tendence byly přitom výrazně
posíleny poptávkou vyvolanou podnikatelskými
a spotřebitelskými expektacemi důsledků
rozdělení státu a změny daňové
soustavy. Závěr roku 1992 se vyznačoval zvýšením
dovozu a zejména vzájemné obchodní
výměny se Slovenskem, růstem spotřeby
domácností a tvorby fixního kapitálu,
jako předzásobení před očekávaným
pohybem cen. Zvýšení cenové hladiny
v důsledku zavedení daně z přidané
hodnoty spolu s předzásobením obyvatelstva
spotřebním zbožím a podnikatelské
sféry investicemi (i v důsledku očekávaného
rozdělení federace) výrazně omezilo
poptávku na počátku roku 1993. Růstové
tendence byly dočasně přerušeny, hrubý
domácí produkt za 1. čtvrtletí 1993
byl ve srovnání se stejným čtvrtletím
předchozího roku nižší o 1,8%,
proti předchozímu čtvrtletí byl nižší
dokonce o 8,9%. Výpadek ze začátku roku 1993
nebyl plně kompenzován a celkový roční
hrubý domácí produkt nedosáhl úrovně
předchozího roku.
Hrubý domácí produkt byl ve srovnání
s předchozím rokem ve stálých cenách
nižší o 0,3%.
Pramen: ČSÚ
Spotřeba domácností ve srovnání
s předchozím rokem vzrostla ve stálých
cenách o 1,5%, spotřeba vlády o 1,1%. Tvorba
fixního kapitálu se snížila o 7,9%.
Přitom nižší tempo spotřeby domácností
a pokles tvorby fixního kapitálu byly ovlivněny
efektem předzásobení před koncem roku
1992. Podíl spotřeby domácností na
celkovém objemu HDP ve stálých cenách
se zvýšil z 51,9% v roce 1992 na 52,8% v roce 1993,
podíl tvorby fixního kapitálu poklesl z 29,7%
na 27,4%.
Rozšíření zahraničních
trhů umožnilo rychlý růst vývozu
a zvýšení aktivního salda zahraničního
obchodu s výjimkou obchodu se Slovenskem, kde došlo
k výraznému snížení obratu. Dynamiku
hrubého domácího produktu snižoval pouze
pokles tvorby hrubého kapitálu.
III.2 Průmysl
Průmyslová produkce jako celek nedosáhla
v průběhu roku v žádném měsíci
úrovně roku předchozího. Celoroční
objem průmyslové výroby roku 1993 byl ve
stálých cenách o 5,3% nižší
než v roce 1992. Přitom u malých organizací
(do 24 pracovníků a fyzické osoby), které
tvoří jen desetinu celkové výroby,
bylo dosaženo výrazně lepších výsledků
- růst o 19,7%.
I když se průmyslový output snížil
v porovnání s rokem 1992, pokračovaly v průběhu
roku 1993 strukturální přeměny.
TADY - třeba doplnit
ÚVOD
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ
VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných rozpočtů
2. Výsledky státního rozpočtu
3. Výsledky hospodaření rozpočtů okresních úřadů a obcí
4. Zapojení zdrojů Fondu národní`ho
majetku k financování veřejných potřeb
v roce 1993
II. PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU
1. Daňové příjmy
1a) Nepřímé daně
1b) Přímé daně
1c) Majetkové daně
1d) Clo
2. Pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti
3. Ostatní (nedaňové) příjmy
III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Hlavní tendence ve vývoji výdajů
veřejných rozpočtů
2. Běžné výdaje veřejných rozpočtů
2.1. Transfery pro obyvatelstvo
2.2. Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva
2.3. Výdaje na veřejnou spotřebu státu
2.4. Neinvestiční dotace podnikům
2.5. Další běžné výdaje státního rozpočtu
a) Výdaje na dluhovou službu
b) Financování vládních úvěrů
c) Dotace finančním institucím
d) Dotace Státnímu fondu tržní regulace v zemědělství
e) Clearingové zúčtování se Slovenskou republikou
f) Dotace občanským sdružením a výdaje
na humanitární pomoc
3. Kapitálové výdaje státního
rozpočtu
4. Zajišťování likvidity státního
rozpočtu
IV. HOSPODAŘENÍ STÁTNÍCH FONDU
PŘÍLOHY
a) Zpráva o kontrolní činnosti ministerstva financí a územních finančních orgánů za rok 1993
b) Zpráva o účinnosti práce celních orgánů v roce 1993
c) Zpráva o opatřeních v oblasti cen v roce
1993
ÚVOD
Státní rozpočet České republiky
na rok 1993 byl schválen Českou národní
radou dne 19. prosince 1992 zákonem č. 10/1993 Sb.
Zákon stanovil objem jeho příjmů i
výdajů ve výši 342,2 mld Kčs.
V rámci výdajů státního rozpočtu
byla stanovena dotace do rozpočtů okresních
úřadů ve výši 17 mld Kčs
určená pro vyrovnání rozpočtů
okresních úřadů a rozpočtů
obcí a dotace do Státního fondu tržní
regulace v zemědělství ve výši
3 mld Kčs.
Takto schválený rozpočet byl prvním
samostatným rozpočtem České republiky
po rozdělení federálního státu.
Přesto, že jeho sestavení byla věnována
a mimořádná pozornost, neobešel se vývoj
v průběhu roku bez dalších úprav
a korekcí, které byly vyvolány potřebou
reagovat na některé nově vzniklé skutečnosti
na straně příjmů i výdajů
státního rozpočtu.
Vláda tak v průběhu roku 1993 řešila
celou řadu problémů, jejíchž
finanční zabezpečení přesahovalo
rámec rozpočtu schváleného Českou
národní radou.
Změna státního rozpočtu byla provedena
usnesením vlády České republiky č.
346 ze dne 23. června 1993. V návaznosti na tendence
v plnění státního rozpočtu,
především pak na příznivý
vývoj jeho příjmové stránky,
vláda rozhodla o úpravě (zvýšení)
výdajů státního rozpočtu na
rok 1993 v celkové výši 10,2 mld Kč.
Tato úprava znamenala zvýšení výdajů
státního rozpočtu zejména v těchto
oblastech:
- zvýšení výdajů pro kap. ministerstva vnitra | |
- financování výdajů na zabezpečení hranice mezi ČR a SR | |
- zvýšení výdajů pro kap. ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy | |
- zvýšení výdajů na dopravu | |
- finanční zabezpečení realizace daňové soustavy | |
- zvýšení výdajů na dluhovou službu | |
- zvýšení výdajů na investice a ekologii | |
- zvýšení dotace na teplo | |
- dotace pro EGAP | |
- novomanželské půjčky | |
- finanční vypořádání za rok 1992 |
Z této částky byla 1 mld Kč (první
dva tituly zvýšení) kryta použitím
prostředků vládní rozpočtové
rezervy a 9,2 mld Kč bylo kryto překročením
rozpočtových příjmů. Objem
rozpočtu se tak na straně příjmů
i výdajů zvýšil o 9,2 mld Kč
a jeho vyrovnanost byla zachována. Parlament České
republiky byl o provedené úpravě státního
rozpočtu informován ve zprávě vlády
o hodnocení výsledků plnění
státního rozpočtu za I. pololetí 1993.
Příznivého plněni příjmů
i v následujících měsících
vláda využila v průběhu II. pololetí
k dalšímu posílení některých
nezbytných výdajových potřeb při
zachováni vyrovnanosti státního rozpočtu.
Rozhodla tak zejména o dalším zvýšení
rozpočtu kapitoly školství o 0,8 mld Kč,
o řešení útlumu uranových dolů
ve výši 0,9 mld Kč, o poskytnutí vyšších
výdajů na racionalizaci pozemkových úprav
o 267 mil. Kč, o zvýšení platových
tarifů v rozpočtových a příspěvkových
organizacích ve výši 283 mil. Kč a o
některých dalších rozpočtových
opatřeních. V závěru roku pak bylo
uvolněno 1,5 mld Kč k poskytnutí vyšších
výdajů na majetkovou újmu Investiční
banky a.s. a České spořitelny a.s., 0,96
mld Kč ke krytí dopadů z titulu embarga a
0,17 mld Kč za úplatný převod majetku
podniku Meopta Brno.
V následujících částech zprávy
je hodnocení plnění jednotlivých oblastí
státního rozpočtu provedeno ve vztahu k rozpočtu
po všech změnách, který kromě
výše uvedených úprav zahrnuje i přesuny
provedené v rámci zmocnění v jednotlivých
rozpočtových kapitolách. Celkový objem
takto upraveného rozpočtu činil 354,04 mld
Kč, tj. o 3,5% více ve srovnání s
objemem rozpočtu schváleným zákonem
č. 10/93 Sb.
Vzhledem k tomu, že v souvislosti se zánikem České
a Slovenské Federativní Republiky k 31. 12. 1992
Česká republika převzala odpovídající
část závazků býv. federace
z minulých let (včetně roku 1992), zákon
umožnil vydat v průběhu roku 1993 státní
dluhopisy do výše 8 mld Kčs na úhradu
části očekávaného schodku státního
rozpočtu federace za rok 1992 připadající
na Českou republiku a na úhradu případného
schodku státního rozpočtu České
republiky za rok 1992. Současně stanovil, že
část závazků ČSFR z minulých
let ve vztahu k zahraničí spravovaná Československou
obchodní bankou ve výši 6,5 mld Kčs,
která odpovídá výši závazků
splaných v roce 1993, se mimořádně
uhradí z Fondu národního majetku České
republiky.
Dále bylo stanoveno, že Fond národního
majetku v roce 1993 mimořádně poskytne 1
mld Kčs na podporu podnikání Českomoravské
záruční a rozvojové bance a.s. a celkem
2 mld Kčs na majetkovou újmu peněžních
ústavů České spořitelně
a.s. a Investiční bance a.s.
Srovnání výsledků státního
rozpočtu s rokem 1992 je velmi problematické a obtížné.
Jde především o to, že v předchozím
roce probíhalo rozpočtové hospodaření
České republiky v podmínkách existence
tří státních rozpočtů
a vzájemných vztahů mezi nimi, včetně
dotací poskytovaných z federálního
rozpočtu. Na druhé straně v roce 1993 převzal
státní rozpočet České republiky
celou řadu výdajů, které byly v dřívějších
letech zajišťovány z úrovně federace
a jeho celkový objem tak výrazně vzrostl.
Významnou změnu znamenal rovněž přechod
k pojistnému systému financování zdravotní
péče. Struktura výdajů a úroveň
jednotlivých výdajových položek je proto
značně odlišná.
Příjmová stránka rozpočtu pak
byla poznamenána především odlišnostmi
spojenými se zavedením nové daňové
soustavy, platné od 1. 1. 1993 a tedy i s novou strukturou
státních příjmů.
V dále uvedeném komentování výsledků
na jednotlivých úsecích hospodaření
státního rozpočtu za uplynulý rok
je na tyto odlišnosti poukázáno s tím,
že porovnání s výsledky za rok 1992
je značně ztíženo, jeho vypovídací
schopnost je velmi omezena a ne vždy je lze provést.
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ
VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných rozpočtů
Za souhrn veřejných rozpočtů (tj.
státního rozpočtu a rozpočtů
okresních úřadů a obcí) skončilo
rozpočtové hospodaření České
republiky celkovým přebytkem příjmů
nad výdaji ve výši 12,21 mld Kč. V tom
přebytek hospodaření státního
rozpočtu dosáhl 1,08 mld Kč a rozpočty
okresních úřadů a obcí vykázaly
přebytek 11,13 mld Kč.
Veřejné rozpočty | ||||||||
v mld Kč | ||||||||
Příjmy celkem *) | 296.00 | 383.20 | 392.40 | 395.04 | 432.29 | 109.4 | 37.25 | 146.0 |
v tom: | ||||||||
- příjmy státního rozp. | 251.38 | 342.20 | 351.40 | 354.04 | 358.00 | 101.1 | 3.96 | 142.4 |
z toho: - dotace z rozpočtu federace | 3.30 | - | - | - | x | x | x | |
- vlastní příjmy místních rozpočtů | 44.62 | 41.00 | 41.00 | 41.00 | 74.29 | 181.2 | 33.29 | 166.5 |
Výdaje celkem *) | 289.87 | 383.20 | 392.40 | 395.04 | 420.08 | 106.3 | 25.04 | 144.9 |
v tom: | ||||||||
- vlastní výdaje státního rozpočtu | 213.10 | 325.20 | 334.40 | 326.71 | 329.89 | 101.0 | 3.18 | 154.8 |
- výdaje místních rozp. | 76.77 | 58.00 | 58.00 | 68.33 | 90.19 | 132.0 | 21.86 | 117.5 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 6.13 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 12.21 | x | 12.21 | x |
v tom: | ||||||||
- státní rozpočet | -1.70 | 0.00 | 0. 00 | 0.00 | 1.08 | x | 1.08 | x |
- místní rozpočty | 7.83 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | I 1.13 | x | 11.13 | x |
*) po vyloučení dotací poskytnutých
ze státního rozpočtu do místních
rozpočtů
Ve struktuře veřejných rozpočtů
výrazně vzrostla váha státního
rozpočtu, který po zániku federace převzal
celou řadu výdajů financovaných v
předchozích letech z prostředků federálního
rozpočtu. Kromě převedení orgánů
býv. federace šlo o tak významné položky
jako jsou např. výplata státního vyrovnávacího
příspěvku, výdaje na řešení
zaměstnanosti, financování vládních
úvěrů, výdaje na dluhovou službu
atd.
Celkový objem státního rozpočtu tak
v porovnání s rozpočtem na rok 1992 vzrostl
o více než 86 mld Kč, tj. zhruba o jednu třetinu.
Významný zásah do objemu rozpočtů
znamenala rovněž změna ve financování
zdravotnictví, založená na zavedení
pojistného systému a novém způsobu
financování zdravotní péče
prostřednictvím zdravotních pojišťoven.
Podle zákona ČNR č. 592192 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění,
jsou výdaje na provádění zdravotní
péče hrazeny v rozhodující míře
z pojistného placeného pojištěnci a
zaměstnavateli. Státní rozpočet hradí
pojistné pouze za tzv. neproduktivní skupiny osob.
Výdaje státního rozpočtu se v důsledku
této změny snížily o cca 33,5 mld Kč.
Zároveň se tak dosavadní soustava veřejných
rozpočtů rozrostla o další samostatný
rozpočet zdravotního pojištění
(výsledky plnění pojistných plánů
zdravotních pojišťoven jsou uvedeny v samostatné
části zprávy).
Vysoké překročení rozpočtem
předpokládaných příjmů
i výdajů se soustředilo především
do oblasti hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obcí, kde vedle vyšší
tvorby jejich vlastních příjmů, zejména
daňových, došlo k vysokému inkasu ostatních
příjmů. Tato skutečnost umožnila
vysoké překročení původně
uvažovaných výdajů vynakládaných
v těchto článcích rozpočtové
soustavy. Jestliže schválený rozpočet
předpokládal, že z celkových výdajů
zahrnutých v souhrnu veřejných rozpočtů
bude cca 15% vynaloženo rozpočty okresních
úřadů a obcí, dosáhl tento
podíl ve skutečnosti 21,5%. Došlo tak k výraznému
přelití prostředků z ústředně
řízené sféry do sféry místních
rozpočtů.
Při hodnocení dosažených výsledků
je třeba přihlédnout k tomu, že některé
výdaje, spojené zejména s financováním
splátek zahraničních závazků
bývalé ČSFR z minulých let a dále
s podporou malého a středního podnikání
a s řešením majetkové újmy peněžních
ústavů, byly v uplynulém roce hrazeny z prostředků
Fondu národního majetku. Z celkově vyčleněných
prostředků ve výši 9,50 mld Kč
bylo na tyto účely použito 8,46 mld Kč.
Místní rozpočty zapojily k financování
svých výdajů v roce 1993 ve větší
míře mimorozpočtové zdroje, včetně
prostředků z minulých let. Zapojením
prostředků fondů, zejména fondu rezerv
a rozvoje a přijatých úvěrů
a příjmů z komunálních obligací
byly celkové příjmy místních
rozpočtů zvýšeny o 10,3 mld Kč,
z toho 4,1 mld Kč nad částku uvažovanou
rozpočtem. Bez zapojení těchto dalších
zdrojů by saldo běžného hospodaření
místních rozpočtů za rok 1993 činilo
pouze 0,86 mld Kč.
Při tomto celkovém hodnocení plně
platí již dříve uvedená výhrada,
pokud jde o srovnatelnost dosažených výsledků
veřejných rozpočtů s rokem 1992 vzhledem
ke zcela odlišným podmínkám hospodaření
zejména státního rozpočtu.
Zákonem o rozpočtu byla schválena emise státních
dluhopisů k úhradě části schodku
státního rozpočtu federace, příp.
schodku státního rozpočtu České
republiky za rok 1992 ve výši do 8 mld Kčs.
V návaznosti na skutečně vykázané
schodky obou rozpočtů za rok 1992 byla emise na
základě zákona ČNR č. 172/93
Sb. provedena formou emise státních pokladničních
poukázek v nominální hodnotě 6,7 mld
Kč.