2. Výsledky státního rozpočtu
Vstup do rozpočtového roku 1993 byl spojen s řadou
rizik vyplývajících zejména ze zásadní
změny daňového systému a z relativně
krátkého období pro přípravu
daňové správy na tuto změnu. Celkové
výsledky rozpočtu a především
skutečnost, že se podařilo dosáhnout
vyšších než předpokládaných
příjmů svědčí o tom,
že se nenaplnily některé pesimistické
prognózy.
Ve srovnání se schváleným a upraveným
rozpočtem na rok 1993 byly v plnění jeho
příjmů a výdajů dosaženy
tyto výsledky (stav k 31. 12. vč. dodatků):
Veřejné rozpočty | ||||||||
v mld Kč | ||||||||
Příjmy celkem | 251.38 | 342.20 | 351.40 | 354.04 | 358.00 | 101.1 | 3.96 | 142.4 |
v tom: | ||||||||
- vlastní příjmy | 248.08 | 342.20 | 351.40 | 354.04 | 358.00 | 101.1 | 3.96 | 144.3 |
v tom: | ||||||||
- daňové příjmy | . | 226.10 | 232.10 | 232.10 | 224.61 | 96.8 | -7.49 | x |
- pojistné na sociální zabezpečení | . | 97.10 | 100.28 | 100.53 | 108.97 | 108.4 | 8.44 | x |
- nedaňové příjmy | . | 19.00 | 19.02 | 21.41 | 24.42 | 114.1 | 3.01 | x |
- dotace z rozp. federace | 3.30 | - | - | - | - | - | - | |
Výdaje celkem | 253.08 | 342.20 | 351.40 | 354.04 | 356.92 | 100.8 | 2.88 | 141.0 |
v tom: | ||||||||
- výdaje ústř. orgánů | 219.39 | 325.20 | 334.40 | 326.71 | 329.89 | 101.0 | 3.18 | 150.4 |
v tom: | ||||||||
- běžné výdaje celkem | 197,88 | 296.15 | 303.85 | 300.91 | 303.57 | 100.9 | 2.66 | 153.4 |
- kapitálové výdaje celkem | 21.51 | 29.05 | 30.55 | 25.80 | 26.32 | 102.0 | 0.52 | 122.4 |
- dotace do místních rozpočtů | 33.69 | 17.00 | 17.00 | *)27.33 | *)27.03 | 98.9 | -0.30 | 80.2 |
Rozdíl příjmů a výdajů | -1.70 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 1.08 | x | -2.88 | x |
*) včetně účelových prostředků
zajištěných ve státním rozpočtu
poskytnutých v průběhu roku do místních
rozpočtů
Celkově dosáhly příjmy státního
rozpočtu za rok 1993 výše 358,0 mld Kč:
v porovnání s původně schváleným
rozpočtem tak byly splněny na 104,6%, ve vztahu
k rozpočtu po všech změnách činí
toto plnění 101,1%. Výdaje byly čerpány
celkem na 356,9 mld Kč, což představuje plnění
na 104,3% pokud jde o schválený rozpočet,
resp. na 100,8% pokud jde o rozpočet po všech změnách.
Celoroční rozpočtové hospodaření
tak skončilo celkovým přebytkem ve výši
1,1 mld Kč, což představuje 0,3% objemu schváleného
rozpočtu na rok 1993.
Průběh rozpočtového hospodaření
byl vcelku rovnoměrný, jak vyplývá
z těchto údajů:
v mld Kč |
Příjmy | 342.20 | 86.45 | 25.3 | 175.20 | 51.2 | 258.60 | 75.6 | 358.00 | 104.6 |
% roč. skut. | 24.1 | 48.9 | 72.2 | 100.0 | |||||
Výdaje | 342.20 | 76.03 | 22.2 | 169.63 | 49.6 | 254.26 | 74.3 | 356.92 | 104.3 |
% roč. skut. | 21.3 | 47.5 | 71.2 | 100.0 | |||||
Saldo | 10.42 | x | 5.57 | x | 4.34 | x | 1.08 | x |
Vláda využila příznivého vývoje
příjmů k řešení některých
nově vzniklých rozpočtových potřeb,
resp. k posílení některých výdajů.
Výsledky státního rozpočtu jsou ovlivněny
neuvažovanými dopady z clearingového zúčtování
plateb mezi Českou republikou a Slovenskou republikou ve
výši 4,6 mld Kč. Bez tohoto vlivu by přebytek
státního rozpočtu činil 5,7 mld Kč
(podrobnější údaje k tomuto vlivu jsou
uvedeny v další části zprávy).
Příjmy státního rozpočtu byly
ve srovnání s rozpočtem schváleným
Parlamentem ČR vyšší o 15,8 mld Kč,
proti úvaze zahrnuté v posledně platném
rozpočtu o 4,0 mld Kč. Bylo to ovlivněno
zejména překročením příjmů
z pojistného na sociální zabezpečení
(0 11,9 mld Kč, resp. o 8,4 mld Kč) a příjmů
ze cla (o 7,7 mld Kč, resp. o 1,7 mld Kč). Významně
se na překročení příjmů
podílely i doplatky daní a odvodů z roku
1992. Na druhé straně nebylo splněno předpokládané
inkaso daně z příjmů právnických
osob (0 15 mld Kč) a daň z přidané
hodnoty (0 11,3 mld Kč).
Celkové výdaje státního rozpočtu
byly překročeny o 2,9 mld Kč. Překročení
se soustředilo převážně do oblasti
neinvestičních výdajů. V průběhu
roku byly výdaje státního rozpočtu
čerpány v zásadě rovnoměrně
a zejména v I. pololetí sehrálo pozitivní
roli v jejich vývoji uplatňování regulačních
opatření ze strany ministerstva financí.
Dosažené výsledky rozpočtového
hospodaření svědčí o tom, že
z makroekonomického hlediska rozpočtová politika
působila stabilizačně a protiinflačně
a v tomto smyslu významnou měrou podpořila
reformní proces v České republice.
1 podrobněji viz komentář k nepřímým
daním a k ostatním příjmům
z roku 1992
3. Výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí
Rozpočty okresních úřadů a
obcí vykázaly za minulý rok přebytek
hospodaření v celkové výši 11,13
mld Kč. Z této částky bylo 8,88 mld
Kč docíleno v rozpočtovém hospodaření
obcí, okresní úřady vykázaly
přebytek 2,25 mld Kč. Stav účelových
fondů místních orgánů k 31.
12. 1993 činil 2,7 mld Kč a proti předchozímu
roku vzrostl o 0,5 mld Kč. Celkové disponibilní
zdroje na této úrovni dosáhly výše
13,8 mld Kč.
Plnění jednotlivých položek příjmů
a výdajů místních rozpočtů
je zřejmé z následujícího přehledu:
Veřejné rozpočty | ||||||||
v mld Kč | ||||||||
Příjmy celkem | 84.60 | 58.00 | 58.00 | 68.33 | 101.32 | 148.3 | 32.99 | 119.8 |
v tom: | ||||||||
A. Vlastní a ostatní příjmy | 35.96 | 41.00 | 41.00 | 41.00 | 73.46 | 179.2 | 32.46 | 204.3 |
v tom: | ||||||||
- vlastní příjmy | 17.16 | 31.00 | 31.00 | 31.00 | 56.24 | 181.4 | 25,24 | 327.7 |
v tom: | ||||||||
- daňové | . | 21.30 | 21.30 | 21.30 | 35.97 | 168.9 | 14.67 | x |
- nedaňové | . | 9.70 | 9.70 | 9.70 | 20.2? | 209.0 | 10.57 | x |
- doplňkové, nahodilé a ostatní | 18.80 | 3.80 | 3.80 | 3.80 | 4.78 | 125.8 | 0.98 | 25.4 |
- použití prostředků fondů | 6.20 | 6.20 | 6.20 | 8.14 | 131.3 | 1.94 | x | |
- jiné mimorozpočtové zdroje | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 4.30 | x | 4.30 | x | |
B. Prostředky ze státního rozpočtu | 39.98 | 17.00 | 17.00 | 27.33 | 27.86 | 101.9 | 0.53 | 69.7 |
v tom: | ||||||||
dotace ze SR | 33.69 | 17.00 | 17.00 | 17.00 | 17.00 | 100.0 | 0.00 | 50.5 |
- účelové prostředky a invest. dotace ze SR | 6.29 | 0.00 | 0.00 | 10.33 | 10.03 | 97.1 | -0.30 | 159.5 |
- ostatní prostředky ze SR | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.98 | 0.0 | 0.00 | 0.0 |
-mimořádné odvody během roku | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | -0.15 | 0.0 | 0.00 | 0.0 |
C. Prostředky na KBV | 8.66 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | - | - | - |
Výdaje celkem | 76.77 | 58.00 | 58.00 | 68.33 | 90.19 | 132.0 | 21.86 | 117.5 |
A. Běžné výdaje | 46.55 | 50.70 | 50.70 | 54.14 | 58.57 | 108.2 | 4.43 | 125.8 |
v tom: | ||||||||
- neinvestiční dotace podnikům | 6.24 | 6.50 | 6.50 | 6.50 | 5.87 | 90.3 | -0.63 | 94.1 |
- neinv. výd. RO, neinv. přísp. PO | 40.31 | 44.20 | 44.20 | 47.64 | 52.70 | 110.6 | 5.06 | 130.7 |
B. Kapitálové výdaje | 30.22 | 7.30 | 7.30 | 14.19 | 31.62 | 222.8 | 17.43 | 104.6 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 7.83 | 0.00 | 0.00 | 0.00 | 11.13 | x | 11.13 | x |
Rozpočtová politika pro rok 1993 v této oblasti
hospodaření sledovala posílení vlastní
příjmové základny místních
rozpočtů a tím omezení závislosti
na dotacích ze státního rozpočtu.
Rozhodující část vlastních
příjmů rozpočtů okresních
úřadů a obcí tvořily především
příjmy daňové, tj. daň z příjmů
fyzických osob a daň z nemovitostí, jejichž
výnos byl ponechán v místních rozpočtech.
Výnos těchto daní spolu s dalšími
nedaňovými příjmy, spravovanými
obcemi a okresními úřady, dosáhl v
roce 1993 celkové výše přesahující
56 mld Kč a byl o 81,4% vyšší než
předpokládal rozpočet. V souladu se záměry
rozpočtové politiky tak vlastní příjmy
místních rozpočtů v porovnání
s rokem 1992 vzrostly více než trojnásobně.
Jejich podíl na celkově dosažených příjmech
místních rozpočtů dosáhl 55,5%,
zatímco v roce 1992 to bylo pouze 20,3%.
V důsledku posílení vlastní příjmové
základny současně došlo k výraznému
snížení účasti prostředků
státnío rozpočtu na financování
potřeb zahrnutých v rozpočtech okresních
úřadů a obcí. Jejich výše
klesla proti předchozímu roku o více než
12 mld Kč, tj. zhruba o 30%. Jestliže v roce 1992
se podílely prostředky státního rozpočtu
(vč. dluhopisů na KBV) na celkových příjmech
místních rozpočtů z 57,5%, v roce
1993 to bylo pouze 27,5%.
Kromě schválených dotací ve výši
17 mld Kč bylo ze státního rozpočtu
poskytnuto dalších 10 mld Kč jako předem
účelově určené prostředky
z kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Z toho činily prostředky poskytnuté do neinvestiční
sféry 3,4 mld Kč a prostředky poskytnuté
do investiční sféry 6,6 mld Kč. Tyto
prostředky převedené v průběhu
roku ze státního rozpočtu přispěly
k překročení celkových příjmů
místních rozpočtů v uplynulém
roce.
Mimoto bylo hospodaření místních rozpočtů
v roce 1993 ovlivněno výrazným zapojením
mimorozpočtových zdrojů, včetně
využití prostředků z minulých
let. Do vykázaných příjmů byly
zahrnuty převody z fondu rezerv a rozvoje a z účelových
fondů místních rozpočtů v celkové
výši 8,14 mld Kč (rozpočet předpokládal
zapojení ve výši 6,20 mld Kč) a dále
2,13 mld Kč představující přijaté
úvěry a příjmy z komunálních
obligací. Celkem tak byly příjmy posíleny
o dalších 10,27 mld Kč.
Příznivé plnění vlastních
příjmů, převody prostředků
ze státního rozpočtu a zapojení mimorozpočtových
zdrojů se odrazily ve vysokém překročení
rozpočtem uvažovaných celkových příjmů
místních rozpočtů. Toto překročení
činilo cca 43 mld Kč proti původní
úvaze, resp. 33 mld Kč v porovnání
s upraveným rozpočtem a umožnilo na výdajové
straně rozpočtu vynaložit podstatně
větší část prostředků
k zabezpečení některých v průběhu
roku vzniklých potřeb měst a obcí,
kde došlo k překročení především
investičních výdajů.
Je však třeba vidět, že zahrnutí
mimorozpočtových prostředků do vykázaných
příjmů zkresluje výsledky dosažené
v běžném hospodaření místních
rozpočtů v uplynulém roce. Po jejich vyloučení
a snížení příjmů o částku
10,27 mld Kč činí dosažený výsledek
běžného hospodaření v roce 1993
pouze 0,86 mld Kč.
Podrobný rozbor hospodaření okresních
úřadů a obcí za rok 1993 je uveden
v příloze k této zprávě.
4. Zapojení zdrojů Fondu národního
majetku k financování veřejných potřeb
v roce 1993
K financování některých výdajů
bylo v roce 1993 využito i části zdrojů
Fondu národního majetku. Zapojení těchto
zdrojů bylo zákonem ČNR č. 10/93 Sb.,
o státním; rozpočtu ČR na rok 1993,
vymezeno takto:
- k financování splátek státem od ČSOB převzatých zahraničních závazků z titulu tzv. Centrálního devizového zdroje (CDZ) | 6,5 mld Kč |
- k úhradě majetkové újmy peněžních ústavů, jmenovitě České spořitelny, a.s. a Investiční banky, a.s. | 2,0 mld Kč |
- na podporu podnikání Českomoravské záruční a rozvojové bance, a.s. | 1,0 mld Kč |
Celkem | 9,5 mld Kč |
Převody peněžních prostředků
z FNM na výše uvedené účely byly
z převážné části zajištěny
prostřednictvím zvláštního účtu
v rámci státních finančních
aktiv. Česká spořitelna, a.s. obdržela
k úhradě majetkové újmy od FNM obligace
v nominální hodnotě 1 052 mil. Kč.
Peněžní prostředky na podporu malého
a středního podnikání v rozsahu 1
mld Kč poskytl FNM Českomoravské záruční
bance přímo.
a) Financování splátek zadluženosti
CDZ
Podle splátkového kalendáře byly v
průběhu roku 1993 poukazovány korunové
prostředky k úhradě splátek jistiny
a úroků ze zahraničních závazků
z titulu CDZ, příp. dalších souvisejících
poplatků. Úhrady v devizách poukazovala ČNB
dle dispozic ČSOB přímo na účty
zahraničních věřitelů. Devizové
i korunové úhrady byly kráceny jednak o tzv.
rektifikace jistiny, jednak o došlé splátky
státem převzatých pohledávek CDZ.
Částka 6,5 mld Kč převedená
ze zdrojů FNM nebyla za rok 1993 v plné výši
vyčerpána a byla ve skutečnosti o 1 038 mil.
Kč nižší:
v mil. Kč | ||||
(- krácení úhrad) | ||||
Splátky jistiny závazků CDZ | 3 335.0 | 3 318.6 | -16.4 | |
Rektifikace jistiny závazků CDZ | - | -506.4 | -506.4 | |
Splátky úroků ze závazků CDZ | 3 165.0 | 2 646.1 | -518.9 | |
Různé poplatky a jiné úhrady z titulu CDZ | - | 13.4 | 13.4 | |
Inkaso splátek pohledávek CDZ | - | -9.8 | -9.8 | |
Splátky zadluženosti CDZ celkem | 6 500.0 | 5 461.9 | -1 038.1 |
K rektifikaci jistiny došlo u těch závazků
CDZ, které jsou vedeny v jiných zahraničních
měnách, než v jakých byly v minulosti
čerpány: vlivem kursových změn došlo
u některých závazků CDZ ke zhodnocení
měn, v nichž byly čerpány vůči
měnám, v nichž jsou vedeny. V duchu uzavřených
úvěrových smluv bylo provedeno dočerpání
závazků, stát inkasoval v příslušných
měnách devizy, aniž by se změnila výše
závazků.
K úsporám v úhradách splátek
úroků ze závazků CDZ došlo hlavně
vlivem všeobecného poklesu úrokových
sazeb na zahraničních devizových trzích.
b) Finanční úhrada majetkové
újmy peněžních ústavů
Obdobně jako v předchozích letech se i v
roce 1993 prováděla úhrada majetkové
újmy České spořitelně, a.s.
a Investiční bance, a.s. k řešení
nepříznivých důsledků, které
má pro podnikání těchto peněžních
ústavů poskytování některých
úvěrů za zvýhodněné
úrokové sazby stanovené státem. Úhrada
majetkové újmy se poskytuje ve výši
rozdílu mezi státem zvýhodněnými
úrokovými sazbami a platnou diskontní sazbou
vyhlášenou ČNB.
I když v průběhu roku 1993 došlo ke snížení
diskontní sezóny, částka 2 mld Kč
určená ze zdrojů Fondu národního
majetku k úhradě majetkové újmy peněžních
ústavů nepostačovala a k úhradám
za druhé pololetí byly na základě
usnesení vlády č. 714/93 zapojeny prostředky
státního rozpočtu:
v mil. Kč | ||||
Majetková újma České spořitelny a.s. | 1 836.5 | 1 052.0 | 784.5 | |
Majetková újma Investiční banky a.s. | 1 691.5 | 948.0 | 743.5 | |
Majetková újma peněžních ústavů celkem | 3 528.0 | 2 000.0 | 1 528.0 |
c) Financování podpory malého a středního
podnikání
K využití 1 mld Kč určených na
podporu podnikání schválila vláda
ČR svým usnesením č. 111 z 10.3.1993
způsob přípravy, realizace a sledování
programů podpory malého a středního
podnikání. Jejich realizací byla pověřena
na základě dohod uzavřených se zainteresovanými
institucemi Českomoravská záruční
a rozvojová banka, a. s.
Tato banka poskytla do konce roku 1993 na úhradu stanovených
forem podpory malého a středního podnikání
finanční prostředky v následujícím
rozložení:
- na cenové zvýhodnění k celkem 382 poskytnutým zárukám v souhrnné výši 1,6 mld Kč částku | 129,4 mil. Kč |
- na úhradu úroků z poskytnutých úvěrů 1 219 finančních příspěvků v celkové částce | 869,9 mil. Kč |
- na využití služeb poradenské firmy 94 finančních příspěvků v celkové částce | 0,7 mil. Kč |
celkem na programy podpory malého a středního podnikání | 1 000,0 mil. Kč |
Vzhledem k výraznému převýšení
žádostí podnikatelských subjektů
o podporu nad zdrojovými možnostmi programů
zastavilo ministerstvo hospodářství v říjnu
1993 příjem žádostí o podporu
na úhradu úroků i na využití
služeb poradenské firmy a pověřilo ČMZRB
regulací čerpání finančních
prostředků tak, aby podpora ve formě cenového
zvýhodnění k zárukám za bankovní
úvěry mohla být poskytována až
do konce roku. Přes toto opatření a přesto,
že na programové podpory podnikání byly
využity i finanční prostředky z dosažené
úspory v rozpočtové kapitole ministerstva
hospodářství ve výši 108 mil.
Kč, nebylo možno uspokojit cca 1 000 žádostí
představujících požadavky na další
finanční prostředky ve výši cca
950 mil. Kč.
II. PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU
Při plnění hlavních druhů příjmů
bylo dosaženo následujících výsledků:
v mld Kč | ||||||
Příjmy celkem | 342.20 | 351.40 | 354.04 | 358.00 | 101.1 | 3.96 |
A. Daňové příjmy celkem | 226.10 | 232.10 | 232.10 | 224.61 | 96.8 | -7.49 |
v tom: | ||||||
- DPH a spotřební daně celkem | 126.40 | 126.40 | 126.40 | 117.08 | 92.6 | -9.32 |
v tom: | ||||||
- daň z přidané hodnoty (vč. daně z obratu 92) | 88.40 | 88 | 88.40 | 77.10 | 87 | 30 |
- spotřební daně (vč. daně z obratu 92) | 38.00 | 38.00 | 38.00 | 39.98 | 105.2 | 1.98 |
- daň z příjmů právnických osob | 85.90 | 85.90 | 85.90 | 70.88 | 82.5 | -15.02 |
- daň z příjmů fyzických osob | 1.30 | 1.30 | 1.30 | 1.51 | 116.2 | 0.21 |
- clo | 7.50 | 13.50 | 13.50 | 15.17 | 112.4 | 1.67 |
- silniční daň | 4.10 | 4.10 | 4.10 | 4.33 | 105.6 | 0.23 |
- ostatní daně | 0.90 | 0.90 | 0.90 | 15.64 | 1737.8 | 14.74 |
B. Pojistné na sociální zabezpečení | 97.10 | 100.28 | 100.53 | 108.97 | 108.4 | 8.44 |
C. Nedaňové příjmy | 19.00 | 19.02 | 21.41 | 24.42 | 114.1 | 3.01 |
v tom: | ||||||
- odvody ČNB | 2.00 | 2.00 | 2.00 | 0.24 | 12.0 | -1.76 |
- přijaté úroky | 3.40 | 3.40 | 3.40 | 3.61 | 106.2 | 0.21 |
- příjmy z vládních úvěrů | 8.20 | 8.20 | 8.20 | 9.03 | 110.1 | 0.83 |
- příjmy RO a odvody PO | 4.30 | 4.32 | 6.71 | 8.07 | 120.3 | 1.36 |
- ostatní | 1.10 | 1.10 | 1.10 | 3.47 | 315.5 | 2.37 |
Příjmy státní`ho rozpočtu byly
významně ovlivněny zavedením daňové
soustavy, která odpovídá soustavám
uplatňovaným v rozvinutých tržních
ekonomikách.
V tomto smyslu měl zásadní význam
přechod k dani z přidané hodnoty a systému
specifických spotřebních daní. Proti
dřívějšímu systému byl
v celkových příjmech státního
rozpočtu posílen podíl nepřízných
daní. Tento podíl, včetně cla, v roce
1992 činil 29, 5% (údaj za souhrn státních
rozpočtů) a v roce 1993 dosáhl již 37,0%.
Významný posun znamenalo též opuštění
zdaňování jednotlivých příjmů
a přechod k syntetické právní úpravě
a tím posílení principu daňové
spravedlnosti.
V návaznosti na daň z příjmů
bylo zavedeno pojistné na sociální zabezpečení,
zahrnující důchodové a nemocenské
pojištění a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti. Novým
prvkem rovněž bylo, že toto pojistné z
části hradily i organizace rozpočtové
sféry, což bylo jedním z faktorů zvýšení
jejich výdajů.
Na základě poznatků získaných
v průběhu roku 1993 došlo k novelizaci prakticky
všech daňových zákonů. Tyto novelizace
sledovaly jak doladění daňové soustavy,
reagování na konkrétní situaci včetně
omezování daňových úniků,
tak i další kroky směřující
ke stimulaci podnikatelských aktivit.
1. Daňové příjmy
Rozhodující podíl na celkových příjmech
v upraveném státním rozpočtu na rok
1993, a to 65,6%, představovaly daňové příjmy.
Jejich podíl ve skutečnosti činil 62,7%.
S ohledem na zavedení nové daňové
soustavy byly daňové příjmy na začátku
roku relativně nižší, a to jak z důvodu
náběhu nových daní, tak i vzhledem
k připravenosti pracovníků na daňových
úřadech, ale i plátců daní.
Od konce 1. čtvrtletí již bylo možno konstatovat
normální daňový průběh
a tím i pravidelný přísun prostředků
z nových daní do státního rozpočtu.
Na dani z přidané hodnoty a spotřebních
daních (vč. daně z obratu z r. 1992) bylo
odvedeno do státního rozpočtu za rok 1993
celkem 117,08 mld Kč - tj. 92,6% rozpočtované
částky. Tyto daně spolu s daní z příjmů
právnických a fyzických osob (72,39 mld Kč)
tvořily rozhodující daňové
příjmy v rámci nové daňové
soustavy.
Graf znázorňuje strukturu celkově dosažených
příjmů státního rozpočtu
v roce 1993:
1a) Nepřímé daně
Při zavedení nové daňové soustavy
od 1. ledna 1993 byla v oblasti nepřímých
daní dřívější daň
z obratu a dovozní daň nahrazena daní z přidané
hodnoty a spotřebními daněmi.
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty (DPH) představuje
rozhodující a přitom z hlediska správy
daní i veřejnosti nejnáročnější
prvek nové daňové soustavy. DPH byla rozpočtována
v celkové výši 88,4 mld Kč, přičemž
se zohledňovala vzájemná platební
souvislost mezi DPH a dobírající daní
z obratu [daň z obratu vázaná na zboží
pořízeném před 1. lednem 1993 byla
v průběhu roku 1993 zohledňována jako
daň hrazená na vstupu, čili byla bud' jako
nadměrný odpočet vrácena, anebo snižovala
výslednou plátcovu daňovou povinnost]. Do
výsledného inkasa DPH se proto jako částečně
kompenzující opatření zahrnuje i část
doplatku daně z obratu a dovozní daně z roku
1992 ve výši 6,7 mld Kč (což je alikvótní
70%-ní podíl z celkového výnosu těchto
daní, který činil 9,6 mld Kč).
Výsledné inkaso činí 77,1 mld Kč,
tj. 87,2% rozpočtované výše. Schodek
této položky tak při započteném
výnosu daně z obratu představuje 11,3 mld
Kč, neboli 12,8%.
Příčiny nenaplnění rozpočtovaného
objemu DPH spočívají zejména v tom,
že
- kompenzace DPH daní z obratu byla jen částečná,
neboť vracený objem daně z obratu snižující
inkaso DPH byl o více než 2 mld Kč vyšší
než odpovídající část
doplatků daně z obratu,
- rozpočtovaná částka byla mírně
nadhodnocena, neboť konstrukce sazeb DPl-1 nemohla přesně
postihnout měnící se strukturu spotřeby
domácností,
- docházelo k postupnému legislativnímu dolaďování
daňové soustavy; zejména na základě
novely zákona o DPH s účinností od
1.8.1993 byly plátcům vráceny v průběhu
roku 1993 i ty nadměrné odpočty, které
by se podle původního ustanovení vracely
až v lednu 1994,
- tato novela znamenala rovněž přesun řady
výrobků se sazbou 23% do sazby 5% jednalo se zejména
o potravinářské a zemědělské
výrobky, zdravotnický materiál, nástroje
a přístroje aj.,
- projevovaly se problémy spojené s udržením
daňové kázně, obvyklé při
zavedení nové daně. Cílem prováděných
kontrol především velkých plátců
této daně je odstraňování vědomých
i neúmyslných nedostatků v daňové
disciplině plátců.
Tyto vlivy, zejména pak doplatky daně z obratu za
rok 1992 na jedné straně a prováděné
odpočty daně a jejich výše na straně
druhé, se v průběhu roku odrazily v kolísání
vývoje inkasa DPH v jednotlivých měsících.
První rok fungování systému daně
z přidané hodnoty prokázal, že se sice
jedná o moderní daň vyhovující
tržním podmínkám, ale zároveň
potvrdil, že zavedení a uplatňování
tohoto systému v praxi je mimořádně
obtížným úkolem. V zemích s vyspělou
tržní ekonomikou, které zaváděly
tento systém nepřímé daně v
poslední době, byly přechod a zavedení
daně připravovány několik let početnými
týmy odborníků. V našich podmínkách
byly příprava a zavedení daně realizovány
v podstatě v několika měsících.
Spotřební daně
Zatímco daň z přidané hodnoty zatěžuje
prakticky všechny výrobky a služby, spotřebními
daněmi jsou zatíženy ty skupiny výrobků,
u kterých se dá předpokládat, vzhledem
k malé cenové pružnosti poptávky, relativně
stálý a pravidelný příjem státního
rozpočtu.
Jedná se o těchto pět skupin výrobků
- uhlovodíková paliva a maziva (především
pohonné hmoty), líh a lihoviny, pivo, víno
a tabákové výrobky. Tyto skupiny výrobků
byly již v dřívějším Sazebníku
daně z obratu zahnuty do odvětví, kde byly
vybrané výrobky zdaněny zvláštní
sazbou daně z obratu.
Spotřební daně byly rozpočtovány
v celkové výši 38 mld Kč. Skutečný
výnos na těchto daních dosáhl hodnoty
40 mld Kč, vč. alikvotní části
(30%) výnosu daně z obratu a dovozní daně
ve výši 2,9 mld Kč [dobíhající
nepřímé daně z roku 1992, tj. daň
z obratu a dovozní daň, přešly od roku
1993 jak v daň z přidané hodnoty, tak ve
spotřební daně]. Tento výnos je
proti rozpočtu o 5,2% vyšší. Zhruba jednou
polovinou se na výnosu spotřebních daní
podílela daň z uhlovodíkových paliv
a maziv.
Vývoj spotřebních daní v průběhu
roku měl pravidelný rytmus.
1b) Přímé daně
Daň z příjmů právnických
osob
Soustava podnikových odvodů byla v systému
daní platných od 1. ledna 1993 nahrazena syntetickou
daní z příjmů právnických
osob.
Z hlediska objemu celoročního výnosu představuje
tato daň výrazný zdroj příjmů
státního rozpočtu. Možnosti zrychleného
odepisování, možnost umořování
ztrát a sníženi sazeb mají zároveň
zásadní význam pro stimulaci podnikatelských
aktivit.
Na dani z příjmů právnických
osob bylo vybráno 82,5% rozpočtované částky
ve výši 85,9 mld Kč. Absolutně tedy
činilo inkaso 70,9 mld Kč. Výpadek daně
představuje 15 mld Kč.
Při hodnocení této položky rozpočtu
je třeba vzít do úvahy, že v průběhu
roku byla přijata zákonná opatření,
která fakticky ovlivnila daňový výnos,
neboť na jejich základě žádali
poplatníci o úpravu běžných záloh
na daň placených v roce 1993. Především
šlo o úpravu zákona o rezervách pro
zjištění základu daně z příjmů,
která umožňuje poplatníkům vytvářet
rezervy na nedobytné zahraniční pohledávky
a dále o zvýhodnění nově pořízených
strojních investic formou odčitatelné položky
od základu daně ve výši 10% vstupní
ceny. Uvedené legislativní kroky tak determinovaly
snížení výnosu daně nejméně
o 5 mld Kč. Při sestavování rozpočtu
se podobně jako u nepřímých daní
implicitně předpokládala dílčí
kompenzace s dobíhajícími odvody ze zisku
a s důchodovou daní za rok 1992. Doplatky a vyrovnání
těchto daní, provedené v roce 1993, však
v důsledku tvorby rezerv poplatníků nepředstavovaly
nijak významnou částku (cca 0,5 mld Kč,
která do vlastního výnosu není zahrnuta).
Nepříznivé plnění inkasa daně
z příjmů právnických osob v
průběhu r. 1993 bylo dále ovlivněno
především platební neschopností
velkých poplatníků, u nichž dosud nebyla
ukončena privatizace, bez ohledu na to, zda jim bylo rozhodnutím
správce daně posečkáno s placením
nedoplatků odvodu (daní) ze zisku podle předchozí
daňové soustavy a u nových daní s
placením záloh. Dalším nepříznivým
faktorem byla platební nekázeň při
dodržování zálohové povinnosti
i u řady ostatních subjektů.
Částečně se projevil též
ne vždy důsledný přístup územních
finančních orgánů vůči
poplatníkům při stanovení nižších
daňových záloh a při posečkání
s jejich placením, popřípadě při
stanovení výše záloh nově vzniklým
subjektům. Důsledky tohoto přístupu
však byly do značné míry kompenzovány
zreálněním výše placených
záloh a tím i omezením možných
nežádoucích dopadů do státního
rozpočtu v roce 1994 v důsledku vracení daňových
přeplatků, pokud by placené zálohy
neodpovídaly reálným výsledkům
hospodaření poplatníků této
daně.
Problémům v inkasu daně z příjmů
právnických osob byla a i nadále bude ministerstvem
financí věnována trvalá pozornost.
Daň z příjmů fyzických osob
Příjmem státního rozpočtu byla
výhradně ta část daně z příjmů
fyzických osob, odvedená plátci daně,
která byla srážena podle zvláštní
sazby (36 zákona o daních z příjmů).
Hlavní položkou byla daň z úroků
z vkladů, dále pak daň z úroků
a ostatních požitků z držby cenných
papírů, daň z podílů na zisku
jiných daňových subjektů a srážková
daň z nízkých výdělků
od vedlejších zaměstnavatelů. Rozpočtována
byla ve výši 1,3 mld Kč, vyinkasováno
bylo o 200 miliónů Kč více.
Rozhodující část výnosu daně
z příjmů fyzických osob se stala příjmem
rozpočtů územních orgánů,
aby tak byla posílena finanční soběstačnost
okresních úřadů a zejména obcí.
Na této úrovni bylo na dani z příjmů
fyzických osob vybráno celkem 28,2 mld Kč,
přičemž výrazný podíl
představuje daň ze závislé činnosti.
Daň silniční
Rozpočtovaný výnos daně (4,1 mld Kč)
byl o 5,6% překročen, když skutečný
výnos dosáhl přes 4,3 mld Kč. S plněním
této položky nebyly v průběhu roku v
podstatě žádné problémy. Výsledné
inkaso zahrnuje 71 mil Kč vybraných na hranicích
od zahraničních autodopravců. Podíl
daně od zahraničních poplatníků
je tak řádově nižší než
činil původní předpoklad (0,5 mld
Kč), což je způsobeno uplatňováním
mezinárodních dohod při zúžení
daně na nákladní dopravu. Na druhé
straně však byly vyšší platby tuzemských
poplatníků.
Ostatní daňové příjmy včetně
dobíhajících příjmů
z roku 1992
Tato položka zahrnuje daňové příjmy
dřívější daňové
soustavy s výjimkou daně z obratu a dovozní
daně (které jsou včleněny do výnosu
daně z přidané hodnoty a spotřebních
daní) a také celý výnos poplatků.
Kromě poplatků soudních, správních
a notářských jde tedy o odvody a daň
ze zisku, důchodovou daň, daň ze mzdy, odvod
a daň z objemu mezd, daň z literární
a umělecké činnosti a dovozní přirážku.
V úhrnu bylo vyinkasováno 15,6 mld Kč. Z
toho na soudních a správních poplatcích
(vč. tržeb z prodeje kolků) bylo vyinkasováno
2,9 mld Kč.
Nejvíce představují daně a odvody
z objemu mezd, na nichž bylo odvedeno více než
6 mld Kč a daň ze mzdy (5,5 mld Kč). U odvodu
ze zisku došlo naopak k vypořádání
tohoto odvodu za předchozí rok z prostředků
státního rozpočtu v celkové výši
2,9 mld Kč.
Příznivý vývoj plnění
státního rozpočtu v I. pololetí 1993
vytvořil předpoklad pro plošné prominutí
nedoplatků daně z objemu mezd a odměn všem
státním organizacím zemědělské
prvovýroby a ostatním poplatníkům
této daně hospodařícím na půdách
v "produkčně ekonomické skupině"
25 a vyšší. Toto opatření představovalo
snížení rozpočtových příjmů
cca o 0,9 mld Kč, které by však s ohledem na
celkovou ekonomickou situaci dotčených subjektů
představovalo nedobytné pohledávky státu.
Celkově lze shrnout, že přes obavy z urychleného
zavedení zcela nového daňového systému
se nesplnily katastrofické předpovědi. Vedle
nového daňového systému zde působila
řada vlivů, které byly určitou neznámou
(měnová odluka, novelizace daňových
předpisů v průběhu roku, platební
neschopnost plátců a řada dalších).
I za této obtížné startovní situace
je možno konstatovat, že nové pojetí daňových
zákonů se osvědčilo a stanovené
rozpočtové příjmy byly zabezpečeny.
1c) Majetkové daně
Ve státním rozpočtu na rok 1993 byl zahrnut
výnos daně dědické, daně darovací
a daně z převodu nemovitostí ve výši
0,9 mld Kč.
Uvedené daně s účinností od
1. 1. 1993 nahradily dřívější
notářské poplatky z dědictví,
z darování a z převodu nemovitostí.
Rozpočtový výnos těchto daní
byl proti rozpočtu o 13% nižší, což
však vzhledem k absolutní výši rozpočtované
položky nemělo podstatný vliv na příjmy
státního rozpočtu. Tento výsledek
kromě stagnace trhu s nemovitostmi souvisí s dokončováním
řízení o notářských
poplatcích z období před ustavením
majetkových daní.
1d) Clo
V souvislosti se zánikem ČSFR a v návaznosti
na nový celní zákon č. 13/1993 Sb.
řešily celní orgány ČR v roce
1993 řadu nových úkolů. Mimořádný
vliv na plnění úkolů měl vznik
státní a celní hranice se Slovenskou republikou.
Původně rozpočtovaná částka
cla ve výši 7,5 mld Kč byla v souvislosti s
uspokojivým vývojem v průběhu roku
zvýšena na 13,5 mld Kč. I takto upravená
položka byla o 12,3% překročena. Výsledné
inkaso představuje! 5,2 mld Kč.
Příznivý vývoj této příjmové
položky souvisí s vysokým objemem dovozů,
neboť většina celních příjmů
plyne ze zboží obchodního charakteru (přes
97%), zbytek je clo za dárkové zásilky. Vývoj
celních příjmů v jednotlivých
čtvrtletích roku byl vcelku rovnoměrný,
objemově největší inkaso bylo dosaženo
v 1. a 4. čtvrtletí.
Vedle příjmů ze cla byly v rámci celních
příjmů v roce (993 vykazovány i doplatky
dovozní přirážky, která se vyměřovala
do 31.12.1992. Celkem doplatky dovozní přirážky
inkasované v roce 1993 činily 1 267 mil. Kč.
Kromě výběru celních příjmů
se celní orgány významnou měrou podílely
na inkasu ostatních příjmů z nové
daňové soustavy pro státní rozpočet,
jejich prostřednictvím byl vybrán rozhodující
objem daně z přidané hodnoty a spotřebních
daní.
2. Pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti
V návaznosti na novou daňovou soustavu bylo součástí
příjmů státního rozpočtu
i pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti. Zákonem č. 58911992 Sb. byl
zaveden společný odvod pojistného na důchodové
zabezpečení, nemocenské pojištění
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti. V průběhu roku 1993 došlo
zákonem č. 160/1993 Sb. k některým
úpravám v placení pojistného u osob
samostatně výdělečně činných
(zálohové placení, snížení
vyměřovacího základu, snížení
maximální hranice vyměřovacího
základu pro úhradu pojistného a její
sjednocení s pojistným na zdravotní pojištění).
Podnikatelské subjekty hradily pojistné měsíčními
platbami, které neměly povahu zúčtovatelných
záloh.
Schválený rozpočet na rok 1993 počítal
s příjmy z pojistného na sociální
zabezpečení a z příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti ve výši
97,1 mld Kč, upravený rozpočet dosáhl
výše 100,5 mld Kč.
Skutečně vybrané pojistné orgány
ministerstva práce a sociálních věcí
činilo 105,57 mld Kč. V resortech ministerstva obrany,
ministerstva vnitra a BIS bylo vybráno 3,40 mld Kč,
které tvořily součást příjmů
příslušných kapitol. Celkově
dosáhl výnos pojistného 108,97 mld Kč.
Pozitivní vývoj příjmů z pojistného
vyplýval z příznivého vývoje
vyměřovacích základů. Ty byly
ovlivněny jak vývojem mezd, tak i vyšším
počtem zaměstnanců, než se předpokládalo
při zpracování rozpočtu. Průměrná
výše pojistného na 1 zaměstnance činila
1 962 Kč měsíčně.
Z celkové částky pojistného vybraného
prostřednictvím MPSV bylo uhrazeno 100,8 mld Kč
(tj. 95,5%) za zaměstnance a 4,8 mld Kč zaplatily
osoby samostatně výdělečně
činné.
Ke konci roku bylo hrazeno pojistné za 4,6 miliónů
zaměstnanců (rozpočet počítal
s počtem 4 milionů osob). Osob samostatně
výdělečně činných bylo
evidováno k 31. 12. 1993 celkem 465 tisíc. Průměrné
měsíční pojistné připadající
na jednu osobu samostatně výdělečně
činnou činilo v uplynulém roce 900 Kč,
sníženi příjmů z pojistného
o cca 1,6 mld Kč u této skupiny osob vyplynulo ze
snížení vyměřovacího základu
od července minulého roku podle zákona č.
160/1993 Sb.
Nedoplatky na pojistném činí 2,8 mld Kč,
což představuje 2,7% z celkových dosažených
příjmů na pojistném. Důvodem
nedoplatků je převážně platební
neschopnost plátců pojistného.
Z celkové částky pojistného, které
bylo vybráno orgány MPSV, připadá:
- na pojistné důchodového zabezpečení | 80 052 mil. Kč, |
- na pojistné na nemocenské pojištění | 13 750 mil. Kč, |
- na příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | 11 772 mil. Kč. |
Podíl jednotlivých složek je zřejmý
z grafického znázornění:
3. Ostatní nedaňové příjmy
Do ostatních příjmů jsou zahrnuty
zejména příjmy z kreditního úročení,
ze splátek vládních úvěrů,
odvody České národní banky, příjmy
rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací a ostatní nedaňové příjmy.
V této položce byl stanoven roční předpoklad
21,6 mld Kč, ve skutečností činilo
inkaso 24,4 mld Kč, tj. 114,1%.
Příjmy z kreditních úroků
Příjmy z kreditních úroků,
které tvoří zejména úrokové
výnosy z přebytků běžného
hospodaření státního rozpočtu
a úrokové výnosy z účtů
státních finančních aktiv u ČNB,
byly ve schváleném státním rozpočtu
na rok 1993 stanoveny částkou 3,4 mld Kč.
Skutečně zúčtované a do příjmů
státního rozpočtu převedené
kreditní úroky činily po zdanění
srážkovou daní 3,61 mld Kč, tj. 106,1%.
Na přímivém plnění těchto
příjmů se rozhodující měrou
podílelo převedení některých
účtů státních finančních
aktiv od 1. 3. 1993 na vklady termínované, u nichž
od června platily úrokové sazby v rozmezí
7,5% až 14% p.a. a před tím ještě
o 1,5% vyšší. Zvýšení rozpočtových
příjmů, které lze z tohoto titulu
odhadovat na cca 1,8 mld Kč, bylo o cca 0,3 mld Kč
zkráceno vlivem snížení diskontní
sazby z 9,5% na 8% p.a. v červnu 1993. Celkem vyinkasoval
státní rozpočet úroky z termínovaných
vkladů státu v částce 2,62 mld Kč,
což představuje 72,6% dosažených rozpočtových
příjmů z kreditních úroků.
Splátky vládních úvěrů
Dosažené příjmy ze splátek vládních
úvěrů poskytnutých do zahraničí
celkově převýšily v roce 1993 objem
předpokládaný ve schváleném
státním rozpočtu, avšak v odlišné
struktuře než se předpokládalo.
v mil. Kč | |||||
Příjmy související s plynárenskými VIA | 3 300 | 6 609 | 3 309 | 200.3 | |
v tom: splátky vládního úvěru | 1 771 | 2 649 | 878 | 149.6 | |
splátky státní půjčky | 1 529 | 2 840 | 1 311 | 185.7 | |
úhrada financování ze Slovenska | - | 1 120 | 1 120 | x | |
Příjmy ze splátek civilních VÚ (bez VIA) | 2 642 | 1 651 | -991 | 62.5 | |
v tom: splátky jistiny | 1 842 | 441 | -1 401 | 24.0 | |
splátky úroků | - | 71 | 71 | x | |
splátky v rámci deblokací | 800 | 1 139 | 339 | 142.4 | |
Příjmy ze splátek speciálních VÚ | 2 244 | 766 | -1 478 | 34.1 | |
v tom: splátky jistiny | 563 | 58 | -505 | 10.3 | |
splátky úroků | 181 | 33 | -148 | 18.3 | |
splátky v rámci deblokací | 1 500 | 675 | -825 | 45.0 | |
Příjmy související s vlád. úvěry celkem | 8 186 | 9 026 | 840 | 110.3 | |
z toho: splátky VÚ v konvert. měnách | 3 398 | 1 955 | -1 443 | 57.5 | |
splátky VÚ v nekonvert. měnách | 3 259 | 3 111 | -148 | 95.5 |
Je zřejmé, že vcelku pozitivní vývoj
byl způsoben vysokými dosaženými příjmy
z titulu plynárenských VIA, které byly oproti
schválenému rozpočtu dvojnásobné.
K překročení rozpočtových příjmů
došlo nejen u splátek vládního úvěru
a státní půjčky realizovaných
formou dodávek zemního plynu z Ruska (na základě
mezivládních dohod mezi býv. SSSR a ČSSR
transformovaných na Českou republiku a Slovenskou
republiku), ale i vlivem toho, že dohodou o rozdělení
pohledávky ČSFR za plynárenské integrační
akce a postupu financování jejich dostavby (parafovanou
15. 7. 1993 ministry financí ČR a SR) byla zajištěna
a realizována třetinová účast
Slovenska na dofinancování plynárenských
VIA, s čímž se při sestavování
rozpočtu ČR na rok 1993 nepočítalo.
U ostatních splátek vládních úvěrů
civilních (bez VIA) i speciálních byl vývoj
nepříznivý. Záměry schváleného
rozpočtu zůstaly až na výjimky nesplněny,
což je důsledek zhoršující se platební
morálky zahraničních dlužníků
bývalé ČSFR, kterou zčásti
ovlivnily i průtahy a pomalé řešení
problémů spojených s dělením
vládních pohledávek mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou. Fakticky se nepodařilo dosáhnout
rozpočtového záměru ani u deblokací
vládních pohledávek, kde místo předpokládaných
1 206 mil. Kč bylo realizováno jen 1 045 mil. Kč
čistého inkasa. přičemž v civilní
oblasti bylo čisté inkaso splněno jen na
89,8% a ve speciální oblasti jen na 87,1%.
Vzhledem k tomu, že realizované rozpočtové
výdaje na vládní úvěry byly
nižší než dosažené rozpočtové
příjmy ze splátek a z deblokací vládních
úvěrů (vč. splátek státní
půjčky a úhrad financování
plynárenských VIA ze Slovenska), mělo saldo
příjmů a výdajů za blok vládních
úvěrů na výsledky státního
rozpočtu vcelku pozitivní vliv. V roce 1993 dosažené
převýšení rozpočtových
příjmů nad výdaji z tohoto titulu
ve výši téměř 4 mld Kč
se proti schválenému rozpočtu zvýšilo
o 3,1 mld Kč.
Odvody České národní banky
Odvody České národní banky za rok
1993, uvažované rozpočtem ve výši
2 mld Kč, dosáhly ve skutečnosti pouze 240
mil. Kč. Příčinou nižšího
zisku, vytvořeného v roce 1993, jsou vyšší
náklady vynaložené Českou národní
bankou zejména z titulu nezbytného zvýšení
objemu emisí a prodloužení doby splatnosti
pokladničních poukázek nutných pro
snížení velkého nárůstu
volné likvidity komerčních bank, vyšší
tvorba rezerv a náklady na provedení měnové
odluky.
Příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací
Tyto příjmy tvoří odvody příspěvkových
organizací, příjmy z činnosti rozpočtových
organizací, příjmy kapitoly Všeobecná
pokladní správa a doplňkové, nahodilé
a ostatní příjmy. Rozpočtem stanovená
částka 6,7 mld Kč byla splněna na
120,2%, bylo vyinkasováno 8,1 mld Kč. V rámci
rozpočtových příjmů jednotlivých
resortů byly realizovány platby za různé
práce a služby, penále, vratky a ostatní
příjmy.
Příjmy státního rozpočtu z
titulu sankčních odvodů vyplývajících
z nařízení vlády ČR č.
186 ze dne 1. července 1993 o regulačních
a sankčních opatřeních ve mzdové
oblasti činily 14,8 mil. Kč.