C. Regulace trhu podle jednotlivých komodit:
Přehled o opatřeních Rady SFTR přijatých
k regulaci trhu u jednotlivých komodit v roce 1993 a jejich
skutečné realizaci je uveden na příloze
č. 1. Pokud jde o stanovené úkoly pro SFTR
jsou uvedená množství výrobků
určená k subvencovaným vývozům
nebo intervenčním nákupům pro příslušné
časové období chápána jako
maximální, t.j. až do výše uvedeného
množství.
Podle jednotlivých komodit zařazených do
regulace trhu v roce 1993, byla regulace trhu zabezpečována
následovně:
1. JATEČNÝ SKOT
Pro jednotlivá časová období byl schválen
úkol pro SFTR zabezpečit subvencované vývozy
v množství 30.500 tun jatečných býků
a jalovic v živém intervenčně nakoupit
4.000 tun jatečných býků a jalovic
v živém, což představovalo intervenční
nákup 2.041 tun hovězího masa.
Z uvedeného úkolu stanoveného Radou SFTR
byl zabezpečen subvencovaný vývoz 26.957,4
tun jatečných býků a jalovic v živém
a intervenční nákup 1.947 tun hovězího
masa. Intervenčně nakoupené hovězí
maso bylo již rovněž vyvezeno. Kromě toho
byl zabezpečen vývoz 1.381 tun hovězího
masa intervenčně nakoupeného FFTR v roce
1992 a předaného SFTR.
Nesplnění úkolů v subvencovaném
vývozu jatečných býků a jalovic
(o 3.542,6 tun v živém) bylo zejména v důsledku:
- opatření Evropského společenství, která vývoz v I. pololetí zcela zastavila,
- vyhlášení karanténních opatření, která vývoz silně komplikovala. K nesplnění těchto vývozů přistoupily v období červenec až srpen i nálezy hormonálních přípravků u skotu dováženého do Turecka (ne z ČR) a stávka rumunských železničářů při převozu skotu do Turecka,
- na základě jednání Rady SFTR ze
dne 27.9.1993 bylo řediteli SFTR Ing. Kalinovi doporučeno
projednat se smluvními vývozci jatečného
skotu odstoupení od smluv na období září
- říjen 1993 s cílem uvolnění
tohoto zboží pro vnitřní trh.Celkově
byly smlouvy na toto období sníženy o 2.280
tun.
Subvence na vývoz jatečných býků
a jalovic v živém byly čerpány ve výši
136.646 tis. Kč. Subvence na částečnou
úhradu nákladů spojených s karanténou
zvířat byly čerpány ve výši
13.058 tis. Kč.
Na nákladech spojených s intervenčním
nákupem jatečných býků a jalovic
(nákup, dopravné, zamrazení, skladování,
vyskladnění) v roce 1993 včetně nákladů
na skladování a vyskladnění hovězího
masa nakoupeného v roce 1992 vyčerpal SFTR 121.665
tis. Kč.
Tržby z prodeje intervenčně nakoupeného
hovězího masa z roku 1992 a z roku 1993 činily
85.227 tis. Kč.
2. JATEČNÁ PRASATA
Pro jednotlivá časová období byl Radou
SFTR stanoven úkol intervenčně nakoupit 19.000
tun jatečných prasat v živém, t.j. 13.194
tun v mase, z toho ponechat na zásobách 5.000 tun
jatečných prasat v živém, t.j. 3.472
tun vepřového masa.
Schválená množství intervenčních
nákupů byla také zrealizována, když
bylo intervenčně nakoupeno 18.729 tun jatečných
prasat, což představuje 13.006 tun vepřového
masa. Z toho bylo určeno pro vývoz 9.618 tun vepřového
masa a na zásobách SFTR bylo ponecháno 3.388
tun vepřového masa.
Ze zásob bylo prodáno zpracovatelskému průmyslu
646 tun vepřového masa. Projevil se zde výrazný
nezájem zpracovatelů (zmrazené maso může
být použito jen do výrobků), i když
cena, za kterou SFTR prodával (ve výši 38 Kč/kg
vycházející z minimální garantované
ceny) byla dostatečně motivující (v
té době platili zpracovatelé za vepřové
půlky shodné úpravy cca 50 Kč/kg).
V době rozhodnutí o uvolnění vepřového
masa ze zásob SFTR pro vnitřní trh šlo
zřejmě o přechodný nedostatek tohoto
masa jako důsledek odlivu určitého množství
jatečných prasat z jistých regionů
do SR. Zbývající 2.742 tun vepřového
masa ze zásob SFTR je určeno rovněž
k vývozu.
Z celkového množství vepřového
masa určeného k vývozu (9.618 + 2.742) v
objemu 12.360 tun bylo v roce 1993 vyvezeno 8.242 tun, z toho
v roce 3993 bylo uhrazeno 5.647 tun a u zbývajících
2.595 tun je splatnost až v roce 1994. Do konce února
1994 ještě zbývá vyvézt 4.006
tun vepřového masa. Z uvedeného vyplývá,
že se předpokládají ztráty ve
výši 112 tun (pro informaci normovaná ztráta
skladováním je stanovena ve výši 0,23%
ze skladovaného množství a měsíc).
Na nákladech spojených s intervenčními
nákupy jatečných prasat (nákup, doprava,
poražení, zamražení, skladování,
apod.) bylo vyčerpáno z rozpočtu SFTR celkem
589.109 tis. Kč.
Tržby za vyvezené vepřové maso v roce
1993 činily zatím (dlouhodobá splatnost)
129.430 tis. Kč a tržby z prodeje na vnitřní
trh 24.540 tis. Kč.
3. MLÉKÁRENSKÉ VÝROBKY
Pro jednotlivá časová období (čtvrtletí)
stanovila Rada SFTR formou subvencovaných vývozů
zabezpečit vývoz: 40.520 tun másla, 19.090
tun sušeného plnotučného mléka,
3.200 tun kondenzovaného mléka, 9.500 tun sušeného
odstředěného mléka, 2.000 tun tvrdých
sýrů a 750 tun kaseinu. Formou intervenčních
nákupů bylo rozhodnuto odkoupit na zásoby
SFTR 7.000 tun sušeného odstředěného
mléka.
Skutečná realizace subvencovaných vývozů
mlékárenských výrobků, jak
je patrné z přílohy č. 1, je však
nižší. Vyplývá to jednak z toho,
že v začátku roku vždy dochází
k určitým časovým prodlevám
a jednak i z toho, že v 1. čtvrtletí nebyly
ve smlouvách stanoveny sankce za případné
nesplnění smlouvy.Tento nedostatek byl odstraněn
a nové smlouvy již obsahují penáte za
nesplnění jednotlivých podmínek smlouvy.
To se projevilo od 2. čtvrtletí, kdy množství,
která byla smluvně sjednána, jsou také
v podstatě naplněna. V závěru 3. čtvrtletí
t.r. však opět došlo k časovým
prodlevám při subvencovaných vývozech,
především-u másla. V těchto případech
jsou plně uplatňovány příslušné
smluvní sankce.
Na subvencované vývozy mlékárenských
výrobků v roce 1993 bylo vyčerpáno
celkem 1.107.876 tis. Kč. Náklady na intervenční
nákup sušeného odtučněného
mléka bylo v roce 1993 vyčerpáno celkem 181.684
tis. Kč.
Tržby za prodej sušeného odtučněného
mléka na vnitřní trh v roce 1993 činily
1.492 tis. Kč.
4. POTRAVINÁŘSKÁ PŠENICE ze sklizně
1992
SFTR převzal ze zrušeného FFTR zásoby
potravinářské pšenice v množství
420.138 tun s tím, že Rada SFTR již koncem roku
1992 rozhodla vyvézt z uvedeného množství
cca 150 tis. tun jako reciprocitu za dovoz krmného obilí
ve stejném množství.
Rozhodnutím Rady SFTR bylo v I.pololetí 1993 uvolněno
postupně celkem 272.022 tis. tun potravinářské
pšenice pro vnitřní trh (v ceně 3.200
až 3.350 Kč/t dle jednotlivých etap) a vyvezeno
bylo 147.885 tun potravinářské pšenice
při dovozu zhruba stejného množství
krmných obilovin. Zbývajících 231
tun byly normou povolené ztráty (např. při
skladování pšenice v silech po dobu 3-6 měsíců
mohou normované ztráty činit 0,08%).
Na nákladech spojených se skladováním
a prodejem potravinářské pšenice vyčerpal
SFTR celkem 61.650 tis Kč.
Tržby z prodeje potravinářské pšenice
pro potřeby mlýnů činily 741.750 tis.
Kč a tržby za vyvezenou potravinářskou
pšenici činily 470.441 tis. Kč.
5. POTRAVINÁŘSKÁ PŠENICE ze sklizně
1993
Rada SFTR na svém zasedání v červnu
1993 rozhodla o zabezpečení intervenčních
nákupů potravinářské pšenice
ze sklizně roku 1993 zhruba ve stejné úrovni
jako v předchozím roce, t.j. v množství
do 500 tis. tun. Vzhledem k nižší úrodě
obilovin v letošním roce, ale i proto, že obchodníci
začali nakupovat za ceny vyšší než
za minimální (garantovanou) cenu, nepodařilo
se na zásoby SFTR nakoupit stanovené množství.
SFTR v roce 1993 intervenčně nakoupil 24.092 tun
potravinářské pšenice.
Aby SFTR mohl i v I. polovině roku 1994 ovlivňovat
případný nárůst cen potravinářské
pšenice (a tím i mouky a výrobků z ní)
rozhodla Rada SFTR dovézt cca 200 tis. tur potravinářské
pšenice. Na uvedený úkol SFTR uzavřel
smlouvy na dovoz potravinářské pšenice
s tím, že 110 tis. tun bude dovezeno do 31. prosince
1993 a zbývajících 90 tis. tun bude dovezeno
do 15. února 1994. Vzhledem k měnící
se situaci na trhu potravinářské pšenice
a také z toho důvodu, že je možné
předpokládat zvýšení nakoupeného
množství z tuzemské sklizně ještě
v prvých měsících roku 1994, byly
některé smlouvy na dovoz zrušeny. V roce 1993
dovezl SFTR celkem 109.283 tun potravinářské
pšenice.
Na nákladech spojených s intervenčním
nákupem potravinářské pšenice
na tuzemském trhu (nákup, svozné, skladné
a burzovní poplatky) bylo v roce 1993 vynaloženo 82.989
tis. Kč. Na nákladech spojených s dovozem
potravinářské pšenice (nákup,
dopravné, skladné a clo) bylo v roce 1993 vynaloženo
313.263 tis. Kč. Celkem tedy 396.252 tis. Kč.
6. KONZUMNÍ BRAMBORY
Rada SFTR na svém zasedání v září
1993 rozhodla zabezpečit subvencovaný vývoz
100 tis. tun pozdních konzumních brambor s termínem
vývozu do 30. dubna 1994 a při poskytnutí
vývozní subvence ve výši 400 Kč/t.
Z uvedeného úkolu jsou již uzavřeny
smlouvy na vývoz 37.458 tun brambor a další
smlouvy jsou připravovány.
V roce 1993 SFTR vyvezl 2.104 tun brambor a poskytl vývozní
subvence (z položky "rezerva") ve výši
410 tis. Kč.
7. ŠKROB
Rada SFTR uložila výkonnému aparátu
SFTR zabezpečit subvencovaný vývoz 10 tis.
tun škrobu při poskytnutí subvence ve výši
8.000 Kč/t. Uvedený úkol je již smluvně
zabezpečen. Do konce roku 1993 bylo vyvezeno 56,7 tun škrobu.
8. CUKR
Rozhodnutím Rady SFTR bylo odsouhlaseno poskytnout z prostředků
SFTR subvence na vývoz cukru v množství 20
tis. tun při subvenci ve výši 3.500 Kč
na tunu. Vývoz byl uskutečněn prostřednictvím
ve výběrovém řízení
vybraných vývozců, přičemž
jedním z kriterií výběrového
řízení byla výše požadované
subvence. Skutečně bylo vyvezeno 20.016,8 tun cukru,
t.j. 100,1% ze schváleného množství.
Vzhledem k tomu, že v uzavřených smlouvách
byla dohodnuta tolerance 1% není důvod k penalizaci
za překročení vývozu.
Na subvencích spojených s vývozem uvedeného
množství cukru bylo vyplaceno cca 66.116 tis. Kč.
Znamená to, že průměrná subvence
na 1 tunu cukru činila 3.303 Kč.
III. Čerpání rozpočtu na regulaci
trhu
1. Zdroje:
Vedle tržeb z prodeje zásob SFTR z roku 1992 a tržeb z prodeje výrobků intervenčně nakoupených v roce 1993 (uvedených v předchozí části II/C) v celkovém objemu 1.452.880 tis. Kč byly dalšími zdroji používanými pro regulaci trhu v roce 1993:
- dotace státního rozpočtu ČR. Pro zabezpečení regulace trhu byla ze státního rozpočtu ČR vyčleněna částka 2.993.000 tis. Kč. Ministerstvo financí ČR v průběhu roku 1993 postupně poukázalo na účet SFTR jen finanční prostředky ve výši 1.568.000 tis. Kč s tím, že zbývajících 1.425.000 tis. Kč bylo ponecháno na zvláštním účtu MF ČR a uvolněny budou až v průběhu roku 1994,
- příjem ze zůstatku z roku 1992 ve výši 448.539 tis. Kč,
- příjmy z vyrovnávacích dávek při dovozu ve výši 82.046 tis. Kč
- přijaté úroky od Agrobanky ve výši 49.049 tis. Kč
- ostatní příjmy (zejména penále)
ve výši 9.754 tis. Kč
SFTR měl tedy pro regulaci trhu v roce 1993 k dispozici
celkem 3.610.268 tis. Kč.
2. Použití zdrojů:
Vedle nákladů spojených se subvencovanými
vývozy a intervenčními nákupy jednotlivých
zemědělských a potravinářských
komodit (uvedených v předchozí části
II/C) v celkové výši 2.674.466 tis. Kč
uhradil SFTR nesplacený úvěr za zrušený
FFTR z roku 1992 ve výši 242.369 tis. Kč. Poplatky
za vedení obchodního účtu u AGB a
poštovné při platbách za intervenční
nákupy soukromým zemědělcům
poukázaných složenkou činily 10 tis.
Kč.
Celkové čerpání nákladů
na regulaci trhu v roce 1993 si vyžádalo finanční
prostředky ve výši 2.916.845 tis. Kč.
3. Zůstatek finančních prostředků:
Z uvedeného hodnocení regulace trhu zemědělských
a potravinářských výrobků a
přehledu o zdrojích finančních prostředků
a jejich použití vyplývá, že k
31. prosinci 1993 byl vykázán zůstatek finančních
prostředků na obchodním účtu
SFTR ve výši 693.423 tis. Kč. Tento zůstatek
finančních prostředků na účtě
SFTR spolu s finančními prostředky dočasně
ponechanými na zvláštním účtě
MF ČR se, v souladu s § 9 odst.4 zákona ČNR
č. 472/92 Sb., převádí do rozpočtu
SFTR na rok 1994.
IV. Čerpání rozpočtu na správní
výdaje výkonného aparátu:
a) Příjmová část:
Ze státního rozpočtu ČR, v souladu
se schváleným rozpočtem, bylo na úhradu
správních výdajů výkonného
aparátu SFTR přiděleno 5.900 tis. Kč
na neinvestiční výdaje a 1.100 tis. Kč
na investiční výdaje. Úrok od Agrobanky
činil 46 tis. Kč. Celkově měl výkonný
aparát SFTR k dispozici 7.046 tis. Kč.
b) Výdajová část:
Schválený rozpočet na správní
výdaje výkonného aparátu SFTR byl
čerpán v těchto seskupeních položek:
1. Na nákladech na údržbu a opravy bylo vyčerpáno
47 tis. Kč, t.j. čerpání na 117,5%.
Vyšší čerpání bylo způsobeno
náročností oprav osobního automobilu
Tatra 613, rok výroby 1984, který SFTR získal
bezúplatným převodem od ministerstva hospodářství.
Překročení této položky je kompenzováno
úsporou materiálních výdajů
v položce autosoučástky.
2. Materiální výdaje byly čerpány ve výši 490 tis. Kč, t.j. na 68%.
V rámci těchto výdajů bylo hrazeno:
- stěhování výkonného aparátu z budovy bývalého FMH
- pohonné hmoty a náhradní díly pro služební automobily
- kancelářské potřeby, materiál a předměty postupné spotřeby
- předplatné odborného tisku, časopisů, sbírek zákonů, apod.
- příspěvek na závadní stravování
pracovníků. - náklady na energii a otop,
vodné a stočné.
3. Na služby a výdaje nevýrobní povahy bylo čerpáno 1.944 tis. Kč, t.j. 83% rozpočtované částky. V rámci této položky bylo hrazeno:
- pořizování informačních a statistických podkladů
- výkony spojů a poštovné
- příspěvky organizace na zdravotní pojištění a sociální zabezpečení
- nákup valut pro zahraniční služební cesty
- příděl FKSP
- nájemné za místnosti užívané
výkonným aparátem v budově ministerstva
zemědělství.
4. Na cestovném bylo vyčerpáno 57 tis. Kč tj. 19% z rozpočtované částky.
Jsou zde zúčtovány náklady na tuzemské
služební cesty uskutečňované
převážně služebními automobily
a náklady za nákup letenek pro zahraniční
cesty. Nákup valut pro zahraniční služební
cesty je zaúčtován v položce nákladů
na služby a výdaje nevýrobní povahy.
5 Na mzdových prostředcích bylo vyčerpáno
2.516 tis. Kč tj. 99,8% z rozpočtované částky.
6. Na pořízení investic bylo vyčerpáno
1.096 tis. Kč, t.j. čerpání rozpočtu
na 99,6%. V rámci této částky bylo
nutno uhradit náklady spojené s novou instalací
sítě výpočetní techniky po
přestěhování z budovy bývalého
FMH. Dále po převodu části majetku
bývalého FFTR na nástupnickou organizaci
v SR (SFTR SR) bylo nutno doplnit výpočetní
techniku včetně základního programového
vybavení.
c) Závěr:
Na správní výdaje výkonného
aparátu bylo v roce 1993 celkem vyčerpáno
6.150 tis. Kč t.j. čerpání rozpočtu
na 87,3%. Rozpočet byl čerpán v souladu se
schváleným rozpočtem se snahou po racionálním
hospodaření se svěřenými prostředky.
Z uvedeného čerpání prostředků
na správní výdaje výkonného
aparátu SFTR vyplývá zůstatek prostředků
na účtě ve výši 896 tis. Kč.
Tento zůstatek se převádí na rok 1994
a to na č regulace trhu.
V. CELKOVÝ ZÁVĚR
Z uvedeného je zřejmé, že SFTR vynaložil
v roce 1993 celkem 2.916.845 tis. Kč na regulaci trhu vybraných
zemědělských a potravinářských
výrobků a 6.150 tis. Kč na správní
výdaje.
Do rozpočtu na rok 1994 se, v souladu s § 9 odst.
4 zákona ČNR č. 472/1992 Sb., převádí
zůstatek finančních prostředků
na účtu SFTR pro regulaci trhu ve výši
693.423 tis. Kč a zůstatek na účtu
SFTR pro správní výdaje výkonného
aparátu ve výši 896 tis. Kč. Oba tyto
zůstatky se převádějí na účet
regulace tru. Dále se do rozpočtu na rok 1994 převádí
zůstatek dotací vyčleněných
ve státním rozpočtu ČR pro rok 1993
ve výši 1.425.000 tis. Kč, který byl
dočasně ponechán na depozitním účtu
státního rozpočtu. Kromě toho se na
rok 1994 převádějí zásoby SFTR
v hodnotovém vyjádření ve výši
834.427 tis. Kč.
Z celkového hospodaření s finančními
prostředky vyplývá, že SFTR postupoval
v souladu s rozhodnutími Rady SFTR a v souladu s rozpočtovými
pravidly. Vyplývá to i ze stanoviska auditora. SFTR
pracoval s vyrovnaným rozpočtem prostředků
určených jak pro regulaci trhu tak pro úhradu
správních výdajů výkonného
aparátu.
Svými operacemi SFTR významně přispěl
ke stabilitě trhu základních agrárních
produktů, zejména mléka, potravinářské
pšenice a jatečného skotu a to jak z hlediska
stability nákupních cen tak spotřebitelských
cen.
JATEČNÍ BÝCI a JALOVICE | 21. 12. 92 | subvencovaný vývoz - v živém | 6.500 | x | 5.952,3 | 5.952,3 |
11. 02. 93 | subvencovaný vývoz - v živém | 8.000 | x | 5.247,6 | 5.247,6 | |
23. 04. 93 | subvencovaný vývoz - v živém | 6.000 | x | 6.331,2 | 6.331,2 | |
01. 06. 93 | subvencovaný vývoz - v živém | 8.000 | x | 7.154,3 | 7.154,3 | |
26. 08. 93 | subvencován vývoz - v živém | 2.000 | x | 2.272,0 | 2.272,- | |
CELKEM | subvencovaný vývoz - v živém | 30.500 | x | 26.957,4 | 26.957,4 | |
11. 02. 93 | vývoz zásob z roku 1992 - v mase | 1.395 | x | 1.381 | 1.381 | |
01. 06. 93 | intervenční nákup - v živém | 4.000 | 3.817 | 3.817 | 3.817 | |
s následným vývozem: t.j. v mase | 2.041 | 1.948 | 1.948 | 1.948 | ||
JATEČNÁ PRASATA | 23. 03. 93 | intervenční nákup - v živém | 8.000 | 7.966 | 7.932 | 7.932 |
s následným vývozem t.j. v mase | 5.555 | 5.532 | 5.508 | 5.508 | ||
23. 04. 93 | intervenční nákup - v živém | 5.000 | 4.879 | 930 | 930 | |
na zásoby: t.j. v mase | 3.472 | 3.388 | 646 | 646 | ||
01. 06. 93 | intervenční nákup - v živém | 6.000 | 5.884 | 3.231 | 200 | |
s následným vývozem: t.j. v mase | 4.167 | 4.086 | 2.244 | 139 | ||
CELKEM | intervenční nákup - v živém | 19.000 | 18.729 | 12.093 | 9.062 | |
- t.j. v mase | 13.194 | 13.006 | 8.398 | 6.293 |
Mlékárenské výrobky - máslo | 21. 12. 92 | subvencované vývozy | 9.270 | x | 4.978 | 4.978 |
11. 03. 93 | subvencované vývozy | 11.150 | x | 10.813 | 10.813 | |
01. 06. 93 | subvencované vývozy | 12.100 | x | 8.333 | 8.333 | |
27. 09. 93 | subvencované vývozy | 8.000 | x | 6.338 | 4.485 | |
CELKEM: | 40.520 | x | 30.462 | 28.609 | ||
- sušené plnotučné mléko | 21. 12. 92 | subvencované vývozy | 5.290 | x | 2.877 | 2.877 |
11. 03. 93 | subvencované vývozy | 5.150 | x | 3.974 | 3.974 | |
01. 06. 93 | subvencované vývozy | 4.800 | x | 4.514 | 4.514 | |
27. 09. 93 | subvencované vývozy | 3.850 | x | 3.118 | 2.738 | |
CELKEM: | 19.090 | x | 14.483 | 14.103 | ||
- kondenzované mléko | 21. 12. 92 | subvencované vývozy | 1.000 | x | 451 | 451 |
11. 03. 93 | subvencované vývozy | 1.100 | x | 887 | 887 | |
01. 06. 93 | subvencované vývozy | 500 | x | 241 | 241 | |
27. 09. 93 | subvencované vývozy | 600 | x | 382 | 338 | |
CELKEM: | 3.200 | x | 1.961 | 1.917 | ||
- sušené odstředěné mléko | 27. 09. 93 | subvencované vývozy | 9.500 | 9.918 | 8.284 | |
27. 09. 93 | intervenční nákup na zásob | 7.000 | 6.400 | 40 | 40 | |
- tvrdé sýry | 27. 09. 93 | subvencované vývozy | 2.000 | x | 1.486 | 850 |
- kasein | 27. 09. 93 | subvencované vývozy | 750 | x | 756 | 526 |
množství tun | nákup a dovoz | vývoz a prodej | z toho zúčtováno | |||
POTRAVINÁŘSKÁ PŠENICE - ze sklizně 1992 | 21. 12. 92 | vývoz na reciproční dovoz krmiv | 148.000 | x | 147.885 | 147.885 |
21. 12. 92 | prodej na vnitřní trh v prosinci | 50.000 | x | 50.240 1) | 50.240 | |
21. 12. 92 | prodej na vnitřní trh v lednu | 80.000 | x | 78.880 1) | 78.880 | |
11. 02. 93 | prodej na vnitřní trh | 140.000 | x | 128.321 1) | 128.321 | |
23. 04. 93 | prodej na vnitrní trh | 2.138 | x | 14.581 1) | 14.581 | |
normované ztráty | 0 | x | 231 | 231 | ||
CELKEM: | 420.138 | x | 420.138 | 420.138 | ||
- ze sklizně 1993 | 08. 06. 93 | intervenční nákup | 500.000 | 24.092 | x | 24.092 |
27. 09. 93 | dovoz | 200.000 | 109.283 | x | 84.013 | |
CUKR | 11. 02. 93 | subvencovaný vývoz | 20.000 | x | 20.017 | 20.017 |
BRAMBORY | 16. 09. 93 | subvencovaný vývoz | 100.000 | x | 2.104 | 1.036 |
ŠKROB | 27. 09. 93 | subvencovaný vývoz | 10.000 | x | 57 | 0 |
Státní fond životního prostředí ČR
190 00 Praha 9, K Moravině 7
č.j. 57/E/94 |
Ing. Jan Beneš | |
ředitel Státního fondu | |
životního prostředí ČR |
V Praze dne 30. 1. 1994
Úvod do činnosti Státního fondu životního prostředí ČR
Organizace práce a postupy při vyřizování žádostí
Souhrnné zhodnocení hospodaření Fondu
Příjmy Fondu
Výdaje Fondu
Žádosti investorů o finanční podporu předložené Fondu
Analýza zdrojů a výdajů dle jednotlivých regionů
Ekologické přínosy akcí podporovaných Fondem
Půjčky poskytnuté Fondem, finanční kázeň klientů
Záruky poskytnuté Fondem
Finanční vypořádání akcí za rok 1992
Finančně platební kalendáře investorů na rok 1993
Evidence Fondu o poskytování finančních prostředků
Výdaje na Kancelář Fondu
Opatření k rozboru hospodaření Fondu
Přílohy:
tabulka č. 1 Souhrnný přehled zdrojů a výdajů
tabulka č. 2 Pololetní výkaz o Fondu
tabulka č. 3 Příjmy Fondu dle složek a měsíců
tabulka č. 4 Přehled o půjčkách
tabulka č. 5 Příjmy a výdaje dle regionů
tabulka č. 6 Bilance zdrojů a výdajů dle složek
tabulka č. 7 Výdaje Kanceláře Fondu
tabulka č. 8 Přehled o žádostech investorů
tabulka č. 9 Přínosy ekologických
opatření
Úvod do činnosti Státního fondu
životního prostředí ČR
Státní fond životního prostředí
ČR je jedním z nástrojů uskutečňování
ekologické politiky státu a byl zřízen
zákonem ČNR č. 388 z roku 1991 Sb. jako jeden
z finančních zdrojů na podporu ochrany a
zlepšování životního prostředí.
Působnost Fondu je upravena především
Statutem Fondu a Směrnicí MŽP ČR o poskytování
finančních prostředků ze Státního
fondu životního prostředí ČR.
Investiční opatření na odstranění
zdrojů znečištění a sanací
ekologických škod jsou ekonomicky neefektivní
a nepřináší potřebné ekonomické
efekty. Jsou však celospolečensky velmi potřebné
a žádoucí. Proto není tak velká
ochota tato opatření ze strany podnikatelských
subjektů realizovat.
Nedostatek finančních prostředků v
podnikové sféře a municipalitách (to
jsou obce a města) je tak výrazný, že
nelze v plném rozsahu vyžadovat, aby byla ekologická
opatření zajišťována z vlastních
zdrojů pokud nechceme, aby došlo ke zmrazení
nebo dokonce zastavení investiční činnosti
na podporu životního prostředí. Z těchto
pohledů je existence Fondu, jako doplňkového
zdroje finančního podporování ekologických
opatření, racionální a opodstatněná.
Organizace práce a postupy při vyřizování
žádostí
Žadatelé o finanční podporu předkládají
své žádosti na předepsaných formulářích,
které jsou nejdříve posouzeny Kanceláří
Fondu podle stanovených priorit a projednány v hodnotící
komisi. Návrhy na rozhodnutí o poskytnutí
finančních prostředků z Fondu jsou
posouzeny v poradním orgánu ministra životního
prostředí ČR v Radě Fondu. Takto projednané
návrhy jsou předkládány ke konečnému
rozhodnutí ministrovi životního prostředí,
který je správcem fondu. V případě
kladného rozhodnutí ministra o podpoře jednotlivých
opatření k ochraně životního
prostředí jsou Kanceláří Fondu
uzavírány s žadateli smlouvy o poskytnutí
finančních prostředků.
Investor, /realizátor opatření/, po skončení
opatření překládá vyhodnocení
smluvních podmínek resp. technicko-ekonomické
vyhodnocení akce za účelem konečného
přiznání finanční podpory.
Organizace procesu od podání žádosti
o finanční podporu až po technicko-ekonomické
vyhodnocení je řešena v příkazu
ředitele SFŽP ČR č. 3/1992.
Souhrnné zhodnocení hospodaření
Fondu
Souhrnné údaje o hospodaření Fondu
za rok 1993
zdroje Fondu | 1562,5 | 1137,2 | 523,0 | 394,1 | 76,1 |
Bilanční výdaje | -1824,3 | -1157,9 | -90,3 | -276,9 | -26,3 |
Rozdíl | -261,8 | -20,7 | 423,7 | 117,2 | 49,5 |
Zdroje celkem | 3 692,9 mil. Kč |
bilanční výdaje celkem | -3 375,7 mil. Kč |
kapitálová reserva | -300,0 mil. Kč |
bilanční zůstatek ve výši | 17,2 mil. Kč |
Příjmy Fondu
Příjmy Fondu jsou vytvářeny na bázi
úplat za vypouštění odpadních
vod do vod povrchových, odvodů za odběry
podzemní vody, poplatků za vypouštění
škodlivých látek do ovzduší, odvodů
za odnětí zemědělské půdy
a poplatků za ukládání odpadů.
Zákon o fondu vymezuje i další možnosti
zdrojů např. dotace ze státního rozpočtu,
dary apod., tyto zdroje v roce 1993 však nebyly.
Proti rozpočtu na rok 1993, který byl aktualizován
v srpnu 1993 a byl vypracován návazně na
uzavřené správní řízení
o úplatách a poplatcích tj. dle výměrů
stanovených znečišťovatelům, došlo
k výraznému nenaplnění příjmů
ve složce ochrana vody o 206 mil. Kč. Důvody
nenaplnění těchto příjmů
vyhodnotí orgány státní správy
v průběhu I.Q. 1994. V ostatních složkách
byly příjmy překročeny, zejména
ve složce odpady, vzhledem k tomu, že do rozpočtu
nebyly zahrnuty výměry poplatků, které
k datu vypracování rozpočtu nenabyly právní
moci. Příjmy Fondu celkem byly naplněny na
105,4% tj. překročeny o 5,4%. Rozbor příjmů
je uveden v přílohách č. 1-3. Podobně
jako v roce 1992 došlo i v roce 1993 k nerovnoměrnosti
v tvorbě zdrojů, zejména ve složce ochrana
vody a nakládání s odpady. Přehled
o rovnoměrnosti tvorby zdrojů doplněný
grafem je uveden v příloze č. 3.
Výdaje Fondu
Bilanční výdaje celkem činily 3 375,7
mil. Kč., což představuje čerpání
zdrojů na 91%. Bilanční zůstatek ve
výši 317,0 mil. Kč se tak přesouvá
do zdrojů roku 1994 a byl ponechán jako kapitálová
reserva na krytí závazků z poskytnutých
záruk. Skutečné finanční výdaje
jsou ve výši 2 894,5 mil. Kč. Rozdíl
mezi bilančním a finančním čerpáním
jsou nezrealizované výdaje z důvodu časového
posunu mezi uzavřením rozhodnutí a smlouvy.
Souhrnné výdaje Fondu jsou specifikovány
v přílohách č. 1 a 2.
Žádosti investorů o finanční
podporu předložené Fondu
Požadavky investorů na finanční podporu
z Fondu jsou několikrát vyšší než
zdroje. K 31. 12. 1993 za svou existenci 2 lez obdržel Fond
celkem 1633 žádostí s požadavkem na finanční
spoluúčast ve výši 26,5 mld. Kč
/to je požadavek na celkovou podporu po celou dobu výstavby/.
Z toho bylo kladně vyřízeno celkem 444 žádostí
a u 460 žádostí bylo rozhodnuto záporně,
zejména z důvodu nízkých přínosů
pro životní prostředí nebo z důvodu
ekonomické neefektivnosti akce. Ve vyřizování
zůstává celkem 729 žádostí.
Posuzování těchto akcí je prováděno
ve smyslu Směrnice MŽP ČR pro poskytování
finančních prostředků ze SFŽP
ČR. Souhrnný přehled o požadavcích
investorů na finanční spoluúčast
dle jednotlivých složek ŽP je uveden v příloze
č. 8.
Analýza zdrojů a výdajů dle jednotlivých
regionů
Státní fond životního prostředí
ČR eviduje veškeré příjmy a výdaje
podle jednotlivých složek životního prostředí
tj. ochrana vod, ochrana ovzduší, nakládání
s odpady a ochrana přírody a půdy a dle jednotlivých
regionů v souladu se Směrnicí MŽP ČR
nebo přílohami o poskytování finančních
prostředků ze SFŽP ČR, kde je zakotvena
obecná zásada, že 60% zdrojů je směrováno
zpět do toho regionu, kde zdroje vznikly.
V roce 1993 byly v oblasti ochrany ovzduší zvýhodněny
regiony vyžadující zvláštní
ochranu dle vyhlášky MŽP ČR č.
41/1992 Sb. s návratností 70% a u chomutovského
regionu minimálně 100% vzniklých zdrojů.
Tyto informace jsou součástí rozborů
hospodaření Fondu, které jsou předkládány
k projednání Radě fondu, ministerstvu životního
prostředí ČR, ministerstvu financí
ČR a zveřejňovány v tisku.
Přehled o celkových zdrojích a skutečných
výdajích v jednotlivých regionech znázorňuje
následující přehled.
/V příjmech nejsou zahrnuty ty údaje, které
není možné objektivně přičlenit
do regionů tj. zůstatek z roku 1992 a tzv. ostatní
příjmy a příjmy ve složce ochrana
půdy./
Přehled o zdrojích a výdajích v jednotlivých
regionech
v mil. Kč | |||
region | |||
středočeský | 363,6 | 229,7 | 334,1 |
českobudějovický | 100,2 | 60,2 | 204,7 |
plzeňský | 88,1 | 52,8 | 114,3 |
chomutovský | 684,0 | 538,7 | 568,6 |
liberecký | 65,9 | 41,1 | 185,7 |
královéhradecký | 256,8 | 162,7 | 518,2 |
brněnský | 184,8 | 110,8 | 461,0 |
olomoucký | 180,8 | 108,5 | 177,5 |
ostravský | 400,8 | 257,2 | 259,2 |
Uvedený přehled zahrnuje souhrn příjmů
a výdajů dle regionů za složky životního
prostředí voda, ovzduší a odpady. Příjmy
podle jednotlivých regionů jsou předběžné,
neboť definitivní rozbor příjmů
nám jsou orgány státní správy
/ČIŽP a Povodí/ schopni předložit
až v závěru 1. Q. 1994.
Přehled o výdajích zahrnuje jen skutečně
realizované výdaje. V průběhu roku
1993 bylo ministrem životního prostředí
ČR rozhodnuto o dalších finančních
podporách, které však k 31. 12. 93 nebyly realizovány
z důvodu neuzavřených smluv o půjčkách,
resp. zástavních smluv. Tato rozhodnutí jsou
součástí bilančních výdajů.
Např. u chomutovského regionu představují
nerealizovaná rozhodnutí 56 mil. Kč a u ostravského
regionu 183 mil. Kč.
Vyšší výdaje oproti příjmům
u některých regionů jsou zcela objektivní,
např. u královéhradeckého regionu
jsou zahrnuty závazky bývalého SFVH na dofinancování
staveb v rámci projektu čistoty Labe /např.
stavby VCHZ Pardubice, Tiba Dvůr Králové
apod./ U brněnského regionu jsou zahrnuty významné,
a finančně náročně akce jako
Spalovny Brno a Znojmo. U českobudějovického
regionu je zahrnuta např. podpora na akce Dobrá
Voda.
Bilance zdrojů podle regionů a jednotlivých
složek ŽP je uvedena v přílohách
č. 6.
Přínosy akcí podporovaných Fondem
do životního prostředí
Opatření realizovaná ke zlepšení
životního prostředí, podporovaná
z finančních prostředků Fondu, lze
nejlépe vyhodnotit ukazateli znečištění.
Provedený rozbor věnuje nejvíce pozornosti
oblasti ochrany čistoty vod a ovzduší, nejen
pro jejich význam, ale i pro větší rozsah
vynaložených prostředků z fondu.
Celkový přínos opatření k ochraně
vod a ovzduší je analyzován v příloze
č. 9.
Z uvedené analýzy vyplývá, že
se Fond v oblasti ochrany vod a ochrany ovzduší orientuje
zejména na podporu středních zdrojů
znečištění. Na největší
zdroje znečištění vod, ale i ovzduší
nemá Fond příslušné zdroje.
Ve složce ochrana přírody a krajiny se realizovaly
akce na odstranění škod vzniklých haváriemi.
Půjčky poskytnuté fondem, finanční
kázeň klientů
Z celkových výdajů v roce 1993 činily
půjčky 836,8 mil. Kč, což je 28,9% z
celkových výdajů. Výše půjček
dle jednotlivých složek ŽP - ochrana vod 441,4
mil. Kč, ochrana ovzduší 285,7 mil. Kč,
ochrana přírody a půdy 20,6 mil. Kč
a nakládání s odpady 89,1 mil. Kč.
K 30. 9. 1993 byla provedena prověrka splácení
půjček jednotlivými investory, kde byla zjištěna
finanční nekázeň u 12 investorů
/dlužníků/. Všichni byli upozorněni
písemně a vyzváni k včasným
úhradám splátek půjček a úroků.
U dlužníků, u nichž došlo k včasným
úhradám splátek půjček a úroků.
U dlužníků, u nichž došlo k prodlení
splácení, byla provedena penalizace. K 31. 12. 1993
je evidováno 10 subjektů, které nesplatily
úroky splatné do konce roku. Podrobný přehled
o finanční kázni dlužníků
bude vedení SFŽP předložen nejpozději
do 28. 2. 1994 s návrhem opatření.
Na půjčky jsou uzavírány smlouvy s
investorem jako na dotaci včetně zástavní
smlouvy, která musí být zaregistrována
na katastrálním úřadě jako
břemeno ve prospěch Fondu. Dokud není zástavní
smlouva zaregistrována a dokud není předložen
výpis z katastrálního úřadu
nelze finanční prostředky uvolnit. Pro poskytování
půjček byl vypracován metodický pokyn
o vyhodnocování úvěrové způsobilosti
žadatele o půjčku, který je přílohou
příkazu č. 3 /organizační norma
SFŽP ČR/. Tento pokyn bude uplatňován
počínaje 10. Radou Fondu tj. od roku 1994. Návazně
na to byl upraven formulář žádosti o
poskytnutí finanční podpory z prostředků
Fondu.
K prohloubení a zlepšení činnosti na
úseku poskytování podpor bude dále
vytvořen specializovaný útvar pro poskytování
návratných půjček s cílem maximalizace
zabezpečení likvidity.
Záruky poskytnuté Fondem
Jako jedna z forem podpory Fondem jsou záruky. V roce 1993
je vedena jen jedna záruka z roku 1991 na celkovou výši
389 mil. Kč pro společnost s r.o. HBSW Dobrá
Voda. Na tuto záruku vede Fond příslušné
reservy v bilanci. V roce 1993 činila celková realizace
záruky 94,5 mil. Kč.
Finanční vypořádání
akcí za rok 1992
Podle metodických pokynů vydaných Fondem
bylo vypracováno jednotlivými investory finanční
vypořádání za rok 1992. Výsledky
tohoto vypořádání byly projednány
ve vedení Fondu v květnu a září,
kde byly přijaty příslušné závěry.
U investorů, kde bylo zjištěno neoprávněné
zadržení finančních prostředků
poskytnutých Fondem, byla provedena penalizace ve smyslu
zákona č. 576/90 Sb.
Metodické pokyny pro finanční vypořádání
s Fondem za rok 1993 byly všem investorům zaslány
dopisem čj. 853/E/93 ze dne 15. 11. 1993.
Finančně platební kalendáře
investorů na rok 1993
Finanční podpora na rok 1993 upravená smlouvou
je uvolňována na účet investora v
souladu s předloženým finančně
platebním kalendářem, který investor
předložil v počátku roku 1993. Hodnoty
finančně platebního kalendáře
jsou vedeny v databázi "Řízení
ekonomiky" a tištěny v sestavě "financování
akcí podporovaných Fondem v roce 1993". Potřeby
investora z hlediska jednotlivých čtvrtletí
jsou potom sladěny s finančními možnostmi
Fondu. Prostavěnost, resp. náklady na akci, jsou
ve finančně platebním kalendáři
rozčleněny do jednotlivých čtvrtletí
v souladu s uzavřenou smlouvou s dodavatelem. Smlouva s
dodavatelem není fondu předkládána,
ale je předmětem případné kontroly.
Evidence Fondu o poskytování finančních
prostředků
Veškeré žádosti žadatelů o
finanční podporu z Fondu jsou řádně
evidovány v databázi "Žádost".
Podchycení údajů z žádostí
je patrně přílohy č. 8. Jednotlivým
územním odborům MŽP ČR jsou tyto
údaje a přehledy o jednotlivých žádostech
pravidelně čtvrtletně posílány.
V databázi "Řízení ekonomik"
jsou vedeny veškeré finanční vztahy
uzavřených smluv. Sestavy financování
akcí za rok 1993, vzhledem ke svému rozsahu /44
stran formátu A3/, nejsou přílohou rozboru.
Výdaje na Kancelář Fondu
Celkové výdaje na kancelář Fondu činily
v roce 1993 25,9 mil. Kč, čerpání
tak představuje 64,8% z ročního rozpočtu.
Nedočerpáno zůstává 14,1 mil.
Kč.
V jednotlivých položkách rozpočtu došlo
k přečerpání investic o 2,66 mil.
Kč a DKP o 0,23 mil. z důvodu dovybavení
výpočetní technikou a návazně
nábytkem pro počítače. Položka
nehmotná aktiva obsahuje náklady na programové
vybavení. Dále byly mírně překročeny
náklady na údržbu a práce spojené
s vybudováním zabezpečovacího zařízení
budovy Fondu. Na druhé straně nebyly čerpány
položky služby nevýrobní povahy, zejména
proto, že nebyly čerpány výdaje na posudky
a expertizy. Výrazně nedočerpána v
předpokládané výši je položka
náklady spojené s vybíráním
úplat jednotlivých Povodí o 5,7 mil. Kč,
neboť nebyla předložena všechna vyúčtování
za II. a IV. Q. 1993. Povodí předpokládají
zvýšení těchto nákladů
v roce 1994 a převodem tohoto vyúčtování
do roku 1994 zvýší napětí rozpočtu
Fondu roku 1994.
Rozbor nákladů kanceláře Fondu je
uveden v příloze č. 7.
Náklady kanceláře fondu byly komplexně
čerpány z výnosů, které kancelář
fondu zajistila z finančních aktivit, tj. zhodnocením
přechodných zůstatků v průběhu
roku u komerčních bank.
K 31. 12. 1993 má Kancelář fondu celkem 34
pracovníků, z toho 1 řidič. Z celkového
počtu odborných pracovníků je 24 vysokoškoláků.
Organizační struktura Fondu člení
KF na dva úseky - ekonomický a technický.
Ekonomický úsek zahrnuje 3 útvary - útvar
rozpočtu, analýz a financování, útvar
metodiky, ASŘ a vnitřní finančních
podpor, které jsou rozděleny dle složek životního
prostředí.
Odměňování pracovníků
Kanceláře Fondu je prováděno v souladu
s nařízením vlády ČR č.
253/1992 o platových poměrech zaměstnanců
orgánů státní správy a některých
dalších orgánů a obcí.
vypracoval: Ing. Nevyjel
Opatření k rozboru hospodaření
Fondu
1. Návazně na provedený rozbor hospodaření Fondu zajistit aktuální Rozpočet na rok 1994 a aktuální bilance zdrojů a výdajů na léta 1994, 1995 a 1996.
Odpovídá: ekonomický náměstek | |
termín: do 28. 2. 1994 |
2. Při poskytování půjček uplatnit v plném rozsahu přílohu příkazu ředitele č. 3 o vyhodnocování úvěrové způsobilosti žadatelů o půjčku.
Odpovídá: technický náměstek | |
ekonomický náměstek | |
termín: trvale |
3. Vyhodnotit finanční kázeň všech subjektů, kterým byla poskytnuta půjčka. Materiál předložit vedení Fondu včetně návrhů opatření na řešení.
odpovídá: ekonomický náměstek | |
termín: do 15. 2. 1994 |
4. Zajistit vyhodnocení finančního vyúčtování investorů za rok 1993 a předložit zprávu vedení Fondu včetně návrhu opatření.
odpovídá: ekonomický náměstek | |
termín: 15. 3. 1994 |
5. Zajistit vyhodnocení finančně platebních kalendářů investorů na rok 1994, sladit potřeby investor s finančními možnostmi Fondu. Tyto FPK potom investorům potvrdit do 28. 2. 1994. O výsledku podat zprávu vedení Fondu.
odpovídá: ekonomický náměstek | |
termín pro zprávu: 15. 3. 1994 |
6. U investorů, kde budou zjištěny nedostatky v užití finančních prostředků a prostavěnosti v průběhu roku 1993 /návazně na zprávu o finančním zúčtování/ provést komplexní prověrku.
odpovídá: ved. kontrolního útvaru | |
termín: do 30. 6. 1994 |
7. Na základě přijatého harmonogramu provést závěrečné technicko ekonomické vyhodnocení akcí ukončených před 31. 10. 1991 ve smyslu směrnice.
odpovídá: ekonomický náměstek | |
termín: 31. 12. 1994 |
8. Pokračovat ve finančních aktivitách, které zhodnotí efektivně přechodně zůstatky finančních prostředků na účtu Fondu.
odpovídá: ekonomický náměstek | |
termín: trvale |