Kapitola čís. 374 - Správa státních hmotných rezerv

Správa státních hmotných rezerv byla zřízena k 1. lednu 1993 a přejala působnost bývalé Správy federálních hmotných rezerv v České republice. V roce 1993 plnila následující hlavní úkoly:

- spolupráce při rozdělení majetku (zásob federálních hmotných rezerv, ostatního movitého a nemovitého majetku včetně závazků a pohledávek) spravovaného bývalou Správou federálních hmotných rezerv mezi Českou republiku a Slovenskou republiku,

- zajištění změny sortimentu státních hmotných rezerv v návaznosti na výsledek dělení majetku bývalé federace a potřeby definované nově zpracovávanými krizovými plány (prodej nadbytečných a nepotřebných a doplnění dosud nezajištěných položek státních hmotných rezerv),

- zajištění ochraňování (skladování) státních hmotných rezerv a jejich obměnu podle lhůt skladování ve vlastních skladových zařízeních a na smluvním základě v zařízení jiných právnických osob,

- zajišťování vlastní skladovací základny (rekonstrukce a modernizace skladů).

Rozpočet příjmů a výdajů kapitoly byl jako u všech bývalých federálních orgánů delimitován z kapitoly Všeobecná pokladní správa a v průběhu roku 1993 byl dvakrát upraven. V části kapitálové výdaje bylo v rámci celostátního opatření vázáno 20% rozpočtu, rozpočet neinvestičních výdajů byl rozpočtovým opatřením zvýšen o 772 mil. Kč. Toto zvýšení bylo účelově určeno na nákup chemického koncentrátu uranu do státních hmotných rezerv podle usneseni vlády č. 429/1993, o změně koncepce útlumu těžby uranu a konzervaci dolu Hamr I.

Rozpočet příjmů upravován nebyl a byl překročen o 347,76 mil. Kč. Na zvýšených příjmech se podílejí zejména příjmy z prodeje nepotřebných mobilizačních rezerv (zvýšení o 275,4 mil. K:č). Tyto příjmy vyplývají z procesu přehodnocení potřebnosti množství a sortimentu mobilizačních rezerv. Na zvýšení příjmů se dále podílejí nerozpočtované příjmy ze zapůjčení hmotných rezerv (46 mil. Kč) a ze smluvních sankcí při nakládání s hmotnými rezervami (18 mil. Kč).

V neinvestičních výdajích bylo ve vztahu k upravenému rozpočtu dosaženo celkové úspory ve výši 141,3 mil. Kč, přičemž byly splněny věcné úkoly Správy jak na úseku pořízení státních hmotných rezerv, tak na úseku jejich ochraňování a obměňování.

Největší položku neinvestičních výdajů (1 800 mil. Kč) tvořily výdaje na doplnění hmotných rezerv chemickým koncentrátem uranu, automobilovým benzinem a motorovou naftou. V důsledku přehodnocení krizových plánů v průběhu roku se proti rozpočtu snížila skutečná potřeba pořízení mobilizačních rezerv o 31 mil. Kč.

Ve výdajích na ochraňování státních hmotných rezerv ve vlastních skladovacích zařízeních í u externích ochraňovatelů bylo dosaženo úspory ve výši 47 mil. Kč při zajištění všech ochraňovatelských funkcí. Na úspoře se částečně podílí nižší potřeba skladování vzhledem k přehodnocení potřeby hmotných rezerv a aktivní činnost Správy vedoucí k dosažení nižších cen za ochraňování u některých externích ochraňovatelů.

Na mzdových prostředcích byla dosažena úspora ve výši 4,3 mil. Kč z toho bylo v rozpočtu vázána 1,1 mil. Kč z důvodu nenaplnění stavu pracovníků. Průměrná mzda vzrostla ve srovnání s rokem 1992 o 16,6%.

Nebyl splněn rozpočet investičních výdajů (úspora 8,02 mil. Kč) v oblasti systémových dotací, neboť v důsledku přehodnocení potřeb po rozdělení federace byly některé investiční akce zahájeny později.

Rok 1993 byl prvním rokem existence Správy v České republice.


375

Státní úřad pro jadernou bezpečnost


Kapitola: 375

Státní úřad pro jadernou bezpečnost

BILANCE KAPITOLY ZA ROK 1993
Tabulka č. 1
v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
 
 
1
2
3
4
5
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY 000 0 
v tom:    
daň z přidané hodnoty     
spotřební daně    
daně z příjmů     
- daň z příjmů právnických osob     
- daň z příjmů fyzických osob     
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí     
silniční daň    
clo    
ostatní daňové příjmy     
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ 0  0 
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 0300300 8026,67
v tom:    
odvody České národní banky     
přijaté úroky    
příjmy z vládních úvěrů     
příjmy RO a odvody PO0 30030080 26,67
ostatní příjmy    
PŘÍJMY KAPITOLY0 30030080 26,67
A. TRANSFERY PODNIKŮM0 00U  
v tom: investiční    
neinvestiční    
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM 01 5001 500 1 500100,00
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO0 000  
v tom: státní vyrovnávací příspěvek     
řešení nezaměstnanosti     
ostatní dávky sociálního zabezpečení     
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA 000 0 
v tom: zdravotnictví    
školství     
kultura    
ostatní    
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU 0111 71176 741 55 28172,04
v tom: obrana    
bezpečnost    
ostatní0111 711 76 74155 281 72,04
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY     
G. DLUHOVÁ SLUŽBA    
z toho: dluhy bývalé federace     
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM     
VÝDAJE KAPITOLY0 113 21178 241 56 78172,57



Kapitola: 375 - Státní úřad pro jadernou bezpečnost

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1993
v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
  
 
1
2
3
4
5
Neinvestiční dotace podnikům      
Investiční dotace podnikům      
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem  111,71110,051 48,59169.37
v tom:      
- mzdové prostředky 5,9047,4521,171 96.23
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti      
v tom: dávky sociálního zabezpečení      
podpora v nezaměstnanosti     
aktivní politika zaměstnanosti      
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem  1,5001,500 1,500100.00
Z toho:     
- systémové dotace     
- individuální dotace na vybrané investiční akce      
Příspěvky na provoz PO a pod. organizací celkem   6,690 6,690100.00
v tom: příspěvky na činnost PO      
dotace občanským sdružením      
ostatní příspěvky   6,690 6,690100.00
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím      
Systémové datace příspěvkovým organizacím      
Příjmy rozpočtových organizací celkem  300300 8026.67
Odvody příspěvkových organizací celkem      
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu 505073 5575.34
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu 5,9045,9047,452 7,17196.23
z toho:     
- ostatní osobní náklady 176176176 5028.41



Kapitola čís. 375 - Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Státní úřad pro jadernou bezpečnost vznikl k 1. lednu 1993, v České republice převzal funkci bývalé Čs. komise pro atomovou energii a jeho činnost byla upravena zákonem č. 28711993 Sb. V souladu s tímto zákonem plnil úkoly státního dozoru nad jadernou bezpečností.

Rozpočet úřadu byl po delimitaci z kapitoly Všeobecná pokladní správa upraven třemi rozpočtovými opatřeními. V rámci přechodu na metodiku financování podpory výzkumně vývojových prací platnou v České republice byla z rozpočtu výdajů delimitována částka 32,9 mil. Kč do kapitoly Všeobecná pokladní správa. Po zhodnoceni potřeb úřadu v nových podmínkách (usnesení vlády č. 248/1993) bylo upuštěno od vázáni 20% rozpočtu investičních výdajů a zvýšen limit regulace zaměstnanosti. Posledním rozpočtovým opatřením byl stanoven závazný ukazatel příspěvek do fondu technické pomoci Mezinárodní agentuře pro atomovou energii. S výjimkou snížení a 32,9 mil. Kč nebyla ostatními rozpočtovými opatřeními měněna celková částka rozpočtových výdajů.

Rozpočet příjmů ve výši 300 tis. Kč nebyl splněn, skutečnost činila pouze 80 tis. Kč. Příjmy úřadu tvoří v podstatě pouze příjmy z pokut za porušení předpisů o jaderné bezpečnosti, tedy příjmy svou povahou nahodilé. Nesplnění rozpočtu příjmů však je kompenzováno úsporou v rozpočtu neinvestičních výdajů.

Rozpočet investičních výdajů byl splněn na 100%. Výdaje ve výši 1,5 mil. Kč byly vynaloženy zejména na pořízení nové výpočetní techniky (podstatná část byla při dělení majetku bývalé ČSKAE přesunuta na Slovensko).

Úspora neinvestičních výdajů byla dosažena zejména úsporou předpokládaných výdajů na expertizní činnost v souvislosti se zpožděním výstavby jaderné elektrárny Temelín (19 mil. Kč); tyto výdaje bude nutno vynaložit v roce 1994.

Materiální výdaje byly splněny na 6?,8% (úspora 1,6 mil. Kč), cestovné ve výši 864 tis. Kč činilo 90,9% rozpočtu.

Limit mzdových prostředků a počtu pracovníků byl na základě usnesení vlády č. 248/1993 ke zprávě o zajištění dozoru nad jadernou bezpečností zvýšen na 7 452 tis. Kč a současně byl zvýšen limit počtu pracovníků z 50 na 73 osoby. Tento upravený limit nebyl čerpán a úspora činila 281 tis. Kč. Nepodařilo se přijmout všechny potřebné pracovníky, důvodem jsou omezené možnosti jejich odměňování, které nelze srovnávat s podmínkami u podnikatelských subjektů.

Příspěvek do fondu technické pomoc stanovila Mezi.národní agentura pro atomovou energii až v průběhu roku 1993, po přijetí České republiky za řádného člena. Proti předpokládané výši 8 460 tis. Kč byl stanoven pouze ve výši 6 690 tis. Kč a plně poskytnut.


381

Nejvyšší kontrolní úřad ČR


Kapitola: 381

BILANCE KAPITOLY ZA ROK 1993
 Tabulka č. 1

Nejvyšší kontrolní úřad

v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
chválený
upravený
po změnách
 
 
1
2
3
4
5
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY 000 0 
v tom:     
daň z přidané hodnoty      
spotřební daně     
daně z příjmů      
- daň z příjmů právnických osob      
- daň z příjmů fyzických osob      
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí      
silniční daň     
clo     
ostatní daňové příjmy      
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ 0  0  
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 892 6002 600 4 713181,27
v tom:     
odvody České národní banky      
přijaté úroky     
příjmy z vládních úvěrů      
příjmy RO a odvody PO89 2 6002 6004 713 181,27
ostatní příjmy     
PŘÍJMY KAPITOLY89 260026004713 181,27
A. TRANSFERY PODNIKŮM0 000  
v tom: investiční     
neinvestiční     
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM 4 0005 2005 200 5 200100,00
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO0 000  
v tom: státní vyrovnávací příspěvek      
řešení nezaměstnanosti      
ostatní dávky sociálního zabezpečení      
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA 834694724 67192,68
v tom: zdravotnictví     
školství      
kultura    
ostatní834694 72457192,68
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU 105 166138 686139 160 126 66791,02
v tom: obrana    
bezpečnost    
ostatní105 166 138 686139 160126 66 91,02
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY      
G. DLUHOVÁ SLUŽBA     
z toho: dluhy bývalé federace      
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM      
VÝDAJE KAPITOLY110 000 144 580145 084132 538 91,35



Kapitola: 381 - Nejvyšší kontrolní úřad ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1993
v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
   
 
schválený
upravený
po změnách
  
 
1
2
3
4
5
Neinvestiční dotace podnikům      
Investiční dotace podnikům      
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 106,000139,080139,584 127,20491.13
z toho:     
- mzdové prostředky60,954 77,93878,44270,418 89.77
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti      
v tom: dávky sociálního zabezpečení      
podpora v nezaměstnanosti     
aktivní politika zaměstnanosti      
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem 4,0005,2005,200 5,200100.00
z toho:     
- systémové dotace     
- individuální dotace na vybrané investiční akce      
Příspěvky na provoz PO a pod, organizacím celkem  300300 13444.67
v tom: příspěvky na činnost PO      
dotace občanským sdružením      
ostatní příspěvky  300340 13441.67
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím      
Systémové dotace příspěvkovým organizacím      
Příjmy rozpočtových organizací celkem 892,6002,600 4,713181.27
Odvody příspěvkových organizací celkem      
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu 500     
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu      
celkem x)60,954    
z toho:     
- ostatní osobní náklady 4,194     

x) Podle zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu nebyly závazné limity regulace stanoveny.


Kapitola čís. 381 - Nejvyšší kontrolní úřad České republiky

Nejvyšší kontrolní úřad byl zřízen zákonem č. 166/1993 Sb., s účinností od 1. července 1993 s tím, že přebírá práva a povinnosti z pracovněprávních, majetkových a jiných vztahů zrušeného Ministerstva státní kontroly ČR a Nejvyššího kontrolního úřadu ČR.

Ve schváleném rozpočtu je proto uveden souhrn schválených rozpočtů obou výše uvedených resortů na rok 1993.

V upraveném rozpočtu je uveden rozpočet kapitoly Nejvyššího kontrolního úřadu, schválený usnesením č. 114/1993 rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ze dne 8. září 1993, který na své 18. schůzi projednal a doporučil ministerstvu financí, aby formou rozpočtového opatření zajistilo provedení úpravy rozpočtu v celkové výši výdajů 144 580 tis. Kč.

Upravený rozpočet příjmů byl překročen o 2 113 tis. Kč. Převážnou část příjmů z činnosti ve výši 3 603 tis. Kč tvoří příjmy za školení prováděné pro jiné organizace a tržby ve školicím středisku v Přestavlkách. Nahodilé a ostatní příjmy ve výši 1 110 tis. Kč zahrnují dobropisy za přeplatky tepla, el. energie, vyúčtování benzinových poukázek a odprodej nadbytečného nábytku.

Neinvestiční výdaje byly čerpány na 91,1% upraveného rozpočtu po změnách. Z prostředků byla financována činnost Úřadu, provoz a opravy budovy v Praze 7, provozní výdaje oblastních pracovišť a školícího střediska pro kontrolní pracovníky v Přestavlkách.

Mzdové prostředky byly zvýšeny o částku 504 tis. Kč na krytí finančního dopadu zvýšených mzdových tarifů platných od 1. 1. 1993. Limity počtu pracovníků a mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu nebyly v souladu s výše citovaným zákonem pro nově utvořený Nejvyšší kontrolní úřad stanoveny. Upravený rozpočet po změnách byl čerpán na 89,8%.

V rozpočtu byly zabezpečeny prostředky na odstupné pracovníků ve výši 11 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že do nové organizační struktury bylo ze zrušených resortů začleněno více pracovníků, než bylo předpokládáno, bylo vyplaceno nižší odstupné. Nepoužité prostředky byly vázány v rozpočtu.

Investiční výdaje byly plně čerpány (100%) na vybavení výpočetní, kancelářskou, spojovací technikou a na obměnu autoparku.

Ostatní příspěvky - z plánované částky 300 tis. Kč určené na příspěvky za členství v mezinárodní a evropské organizaci nevyšších kontrolních úřadů INTOSAI a EUROSAI bylo poukázáno 134 tis. Kč.


398

Všeobecná pokladní správa ČR


Kapitola: 398

BILANCE KAPITOLY ZA ROK 1993

Všeobecná pokladní správa

Tabulka č. 1
v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost celkem
z toho:
% plnění 3:2
 
schválený
upravený
poukazy prostředků
 
 
1
2
3
 
4
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY 226 100 000232 098 000 224 609 698224 609 698 96.77
v tom:    
daň z přidané hodnoty 88 400 00088 400 00077 103 771 77 103 77187.22
spotřební daně38 000 000 38 000 00039 983 127 39 983 127105.22
daně z příjmů 87 200 00087 200 00072 389 319 72 389 31983.02
- daň z příjmů právnických osob 85 900 00085 900 000 70 879 94970 879 949 82.51
- daň z příjmů fyzických osob 1 300 0001 300 0001 509 370 1 509 370116.11
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí 900 000900 000784 713 784 71387.19
silniční daň4 100 000 4 100 0004 334 854 4 334 854105.73
clo7 500 00013 498 000 15 169 81915 169 819 112.39
příjmy z roku 1992 a zrušené daně 0014 844 095 14 844 095 
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ 03 200 0000 00.00
C. NEDAŇOVĚ PŘÍJMY 16 931 82116 548 187 18 809 77618 809 780 113.67
v tom:    
odvody České národní banky 2 000 0002 000 000240 008 240 00812.00
přijaté úroky3 400 000 3 400 0003 608 656 3 608 656106.14
příjmy z vládních úvěrů 8 200 0008 200 0009 025 808 9 025 808110.07
příjmy RO a odvody PO2 231 821 1 848 1872 454 601 2 454 605132.81
ostatní příjmy1 100 000 1 100 0003 480 703 3 480 703316.43
PŘÍJMY KAPITOLY243 031 821 251 846 187243 419 474 243 419 47896.65
A TRANSFERY PODnikůM5 100 000 5 600 0005 599 449 5 599 44999.99
v tom: investiční0 000  
neinvestiční5 100 000 5 600 0005 599 449 5 599 44999.99
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZací a investiční dotace příspěvkovým organizacím 9 453 1529 121 5528 937 209 6 658 43297.98
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO1 000 000 1 000 000570 000 20 00057.00
v tom: státní vyrovnávací příspěvek 000 0 
řešení nezaměstnanosti 1 000 0001 000 000570 000 20 00057.00
ostatní dávky sociálního zabezpečení 000 0 
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA 16 210 80016 210 800 16 186 37816 030 541 99.85
v tom: zdravotnictví16 000 000 16 000 00016 000 000 16 000 000100.00
školství0 000  
kultura80 00080 000 80 0000100.00
ostatní130 800 130 800106 378 30 54181.33
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU 32 553 9859 600 498 15 869 54410 006 175 165.30
v tom: obrana21547 300 000  
bezpečnost471 900 000  
ostatní10 534 785 9 600 49815 869 544 10 006 175165.30
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY 7 300 0007 300 0005 048 117 5 048 11769.15
G. DLUHOVÁ SLUŽBA13 500 000 15 600 00014 341488 14 341 48891.93
z toho: dluhy bývalé federace 9 500 0009 500 0008 205 826 8 205 82686.38
VÝDAJE KAPITOLY85 117 937 64 432 85066 552 185 57 704 202103.29
DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTůM 17 000 00017 000 000 16 999 89816 999 898 100.00
CLEARING MEZI ČR A SR0 04 234 244 4 234 244x
CLEARING ÚROKY0 0375 584375 584 x
OSTATNÍ VÝDAJE0 0206 547206 547 x

Hodnocení kapitoly VPS je provedeno k upravenému rozpočtu. Rozpočet po všech změnách není pro hodnocení korektní, jelikož jsou z tohoto rozpočtu vyloučena rozpočtová opatření a poukazy prostředků vůči jednotlivým rezortům.


Kapitola čís. 398 - Všeobecná pokladní správa

V souladu se specifickým posláním kapitoly Všeobecná pokladní správa byly jejím prostřednictvím rozpočtovány příjmy a výdaje, které není možno, resp. není ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového určení a které nelze předem zahrnout do určité rozpočtové kapitoly.

Souhrnné plnění rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa je charakterizováno těmito údaji (v mil. Kč):

UKAZATEL
Schválený rozpočet
Upravený rozpočet
Skutečnost
Rozdíl oproti uprav. rozpočtu
Příjmy243 031.8 251 846.2243 419.5-8 426.7
Výdaje85 117.9 64 432.966 552.22 119.3

A. Příjmy kapitoly Všeobecná pokladní správa

V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:

a) daňové příjmy

- daň z přidané hodnoty a spotřební daně

- daň z příjmu právnických osob

- daň z příjmu fyzických osob

- clo

- silniční daň a ostatní daně (dědická, darovací a z převodu majetku)

- příjmy z roku 1992 a zrušené daně

b) část příspěvků sociálního pojištění (zvýšení při úpravě rozpočtu)

c) nedaňové příjmy (odvody ČNB, přijaté úroky, příjmy z vládních úvěrů, část příjmů rozpočtových organizací a odvodů příspěvkových organizací a ostatní příjmy).

Příjmy rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladní správa nebyly splněny o 8 426.7 mil. Kč, tj. o 3.4%. Ve srovnání s upraveným rozpočtem bylo vykázáno nižší inkaso u:

- daně z přidané hodnoty o 11296.2 mil. Kč, tj. o 12.8%

- daně z příjmů právnických osob o 15020.1 mil. Kč, tj. o 17.5%

- majetkových daní o 115.3 mil. Kč, tj. 12.8%.

Vyšší inkaso bylo dosaženo u spotřebních daní, daně z příjmů fyzických osob, cla, silniční daně a nedaňových příjmů, jak je patrné z přiložené tabulky č. 1. Součástí příjmů byly i příjmy z roku 1992 a zrušené daně v celkové částce 14844.1 mil. Kč.

Plnění příjmů podle jednotlivých druhů je podrobně rozebráno v souhrnné zprávě k návrhu státního závěrečného účtu za rok 1993.

B. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa

Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa byly určeny na tyto základní výdajové oblasti:

- transfery podnikatelskému sektoru

- výdaje na zdravotní pojištění za neproduktivní skupiny občanů

- účelové rezervy a další výdaje, které z hlediska zajištění účelovosti a hospodárnosti při jejich vynakládání jsou rozpočtovány a spravovány centrálně

- neúčelové rezervy na zajištění nepředvídaných výdajů, zahrnující nespecifikovanou rezervu vlády ČR

- výdaje pro delimitované kapitoly bývalé federace

- investiční transfery.

V průběhu roku na základě usnesení vlády č. 346/93 byl rozpočet příjmů kapitoly zvýšen o částku 9198 mil. Kč a rozpočet výdajů o 5498 mil. Kč.

Rozpočet příjmů kapitoly byl zvýšen u cla o 5998 mil. Kč a u příspěvku sociálního pojištění o 3200 mil. Kč.

Na základě vyhodnocení nezbytných dodatečných finančních potřeb v jednotlivých výdajových kapitolách rozhodla vláda o zvýšeni výdajového rozpočtu kapitoly VPS o 5498 mil. Kč. Zvýšené prostředky byly určeny na dotace pro EGAP (500 mil. Kč), na finanční zabezpečení materiálních a personálních předpokladů realizace nové daňové soustavy (900 mil. Kč), na posílení dluhové služby (2100 mil. Kč), na výdaje spojené s finančním vypořádáním roku 1992 (298 mil. Kč), na ú.hradu státního příspěvku k poskytnutým novomanželským půjčkám (200 mil. Kč) a na investiční výdaje (1500 mil. Kč).

Ve schváleném rozpočtu byly do kapitoly VPS zahrnuty prostředky pro bývalé federální orgány. Po zřízení samostatných kapitol na základě příslušných zákonů byly tyto prostředky v úhrnném objemu 26148,5 mil. Kč delimitovány do těchto kapitol (Ministerstvo obrany, Bezpečnostní a informační služba, Kancelář prezidenta republiky, Správa státních hmotných rezerv, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Úřad průmyslového vlastnictví, Ústavní soud, Kancelář zastupitelských sborů, podřízené organizace Ministerstva hospodářství na úseku technické normalizace, metrologie a státního zkušebnictví).

Celkový přehled o čerpání výdajů v kapitole VPS je uveden v tabulce č. 2. Ve srovnání s upraveným rozpočtem (částka 64432.9 mil. Kč) byly výdaje kapitoly čerpány ve výši 66552.2 mil. Kč, tj. na 103.3%.

Přehled o čerpání výdajů v základních výdajových oblastech podává následující tabulka (v mil. Kč):

VÝDAJE
Upravený rozpočet
Skutečnost
Ze skutečnosti dotace míst. rozpočtům
% plnění
Transfery podnikovému sektoru (pol. č. 1 až 5) 5 600.05 599.4700.0 100.0
Výdaje na zdravotní pojištění (pol. č. 18) 16 000.016 000.00 100.0
Dluhová služba celkem (pol. č. 15 a 16) 15 600.014 341.50 91.9
Účelové rezervy a další výdaje (zbývající položky) 16 509.520 259.13 395.7 122.7
Neúčelové rezervy (pol. č. 6 a 22) 1 601.81 415.00 88.3
Investiční transfery (pol. č. 42 až 47) 9 121.68 937.25 931.7 98.0
Výdaje VPS celkem64 432.9 66 552.210 027.4103.3

Proti upravenému rozpočtu byly výdaje překročeny o 2119.3 mil. Kč, tj. o 3.3%. Tento výsledek vyplývá na jeďné straně z docílených úspor některých výdajových položek v celkové výši 5570.1 mil. Kč, na druhé straně v překročení vybraných výdajů v celkovému objemu 7689.4 mil. Kč.

K úspoře výdajů došlo zejména v rezervách na dluhovou službu (1258.5 mil. Kč), na řešení sociálních problémů a výkyvů nezaměstnanosti (430 mil. Kč), na mimosoudní rehabilitace (150 mil. Kč), na řešení mimořádných situací (172.8 mil. Kč), ve výdajích na vládní úvěry (2251.9 mil. Kč) a u příspěvků mezinárodním organizacím (285.5 mil. Kč).

Nad rámec upraveného rozpočtu bylo potřebné s ohledem na zvýšené potřeby a na složitou finanční situaci posílit některé výdajové položky, případně uskutečnit výdaje, které nebyly rozpočtovány a které byly ekonomicky nezbytné pro hospodářství České republiky (částka 6615.8 mil. Kč). K překročení výdajů došlo zejména v těchto položkách:

- výdaje na pozemkové úpravy (269 mil. Kč)

- řešení útlumu uranových dolů (usnesení vlády - dále UV - č. 429/93 895 mil. Kč)

- zvýšení platových tarifů v rozpočtových a příspěvkových organizacích (UV č. 653/93 283 mil. Kč)

- II. etapa řešení finanční situace školství (UV č. 558/93 800 mil. Kč)

- 4. splátka záruky Zetor Brno (176 mil. Kč)

- úhrada majetkové újmy peněžních ústavů (UV č. 714/93 1528 mil. Kč)

- dopady embarga (UV č. 714/93 964 mil. Kč)

- úplatný převod Meopta Brno ministerstvu školství (UV č. 730/93 170 mil. Kč)

- zvýšení neinvestičních dotací autobusové dopravě (200 mil. Kč)

- financování některých činností ve zdravotnictví, jejichž úhradu od r. 1993 neprovádí Všeobecná zdravotní pojišťovna (230 mil. Kč)

- posílení rozpočtu katastrálních úřadů (UV č. 312/93 28 mil. Kč)

- zvýšení systémové dotace silnice Brno-Mikulov (W č. 571/93 56 mil. Kč)

- výdaje spojené se sociálním zabezpečením řeckých reemigrantů a dále vietnamských občanů zaměstnaných v ČSFR v návaznosti na mezivládní dohody bývalé ČSFR (160 mil. Kč)

- posílení rozpočtu Akademie věd (20 mil. Kč)

- finanční výpomoc okresním úřadům na identifikaci majetku po bývalé Sovětské armádě (UV č. 404/93 15 mil. Kč)

- vyrovnání dvojí úrovně ceny uhlí (UV č. 691/92 60 mil. Kč)

- čistírna odpadních vod VCHZ Syntézia Pardubice (49 mil. Kč).

Součástí výdajů jsou i výdaje spojené s finančními operacemi kapitoly VPS. Tyto výdaje však ve svém důsledku neznamenaly zatížení rozpočtu, protože byly kompenzovány mimořádnými příjmy v celkové částce 1225 mil. Kč (např. použití havarijní rezervy a výnosů úhrady za vydobyté nerosty dle horního zákona, použití výnosu Tutovky, použití prostředků FNM na činnost privatizačních komisí, použití vrácených prostředků na dofinancování komplexní bytové výstavby). Tyto výdaje byly kryty mimořádnými příjmy a byly přísně účelové. Kromě toho zde byly evidenčně podchyceny výdaje uskutečněné na vrub vázaných rozpočtových prostředků.

Specifickou rezervou státního rozpočtu je vládní rozpočtová rezerva. Z této rezervy byly uvolňovány výdaje, které nebyly rozpočtovány v ostatních položkách a jejichž potřeba vyplynula v průběhu rozpočtového roku. Prostředky této rezervy byly uvolňovány na základě rozhodnutí vlády, příp. na základě zmocnění daného pro ministra financí. Přehled o čerpání vládní rozpočtové rezervy státního rozpočtu podává připojená tabulka:

VÝDAJ
částka v mil. Kč
Dotace na zahraniční vysílání 90.0
Tisk pro zahraniční menšiny 14.2
Zvýšení výdajů ministerstva vnitra 500.0
Problematika hranice mezi ČR a SR 471.0
Vládní stipendisté 16.2
Úprava platů prokurátorů 53.8
Řešení důsledku pobytu sovětských vojsk 76.0
Úlevy zdravotně postiženým 38.2
Daňový a celní informační systém 89.2
Zvýšení rozpočtu ČÚKZ 21.7
Zřízení příspěvkové organizace ORBIS 15.0
Výjim. ohodnocení zaměstnanců ústř. orgánů 14.7
Mater. pomoc Bosně a Hercegovině 3.0
EXPO 93-světová výstava Taejon 10.0
Ostatní výdaje2.0
CELKEM1,415.0

Prostředky určené na investiční výdaje nebyly vyčerpány ve výší 184 mil. Kč.

Systémové dotace na investiční výstavbu byly využity především na financování protiradonových opatření, ekologie zejména v oblastí povodí Moravy, Vltavy a Švihova, dále na revitalizaci a komunální ekologii v Severočeském a Severomoravském regionu. V souladu s usnesením vlády č. 346/93 byly vyčleněné prostředky posíleny o 500 mil. Kč na další ekologická opatření v severních Čechách a na Sokolovsku. Celkem na výše uvedené potřeby bylo uvolněno 2 362 mil. Kč. Součástí systémových dotací byly prostředky k financování urychlení výstavby, cenových disproporcí staveb a dále na přístrojovou a informační techniku, které byly čerpány ve výší cca 1 095 m. Kč.

Rezervy investiční výstavby zahrnovaly zejména výdaje na redislokací státní správy a prostředky na financování stavebních investic pro celní orgány, které byly v průběhu roku vyčerpány.

Usnesením vlády č. 346/93 byla posílena tato rezerva o 1 mld Kč na řešení infrastruktury ústředně řízených organizací v resortech dopravy, zdravotnictví a zemědělství (320 mil. Kč) a dále problematiky OkÚ v oblasti sociální, školství, zdravotnictví a ekologie (680 mil. Kč).

V systémových dotacích a rezervách delimitovaných kapitol z federace došlo k úsporám ve výši 216 mil. Kč, které byly využity ve výši 140 mil. Kč na řešení zavedení systému ARIS a ADIS pro finanční orgány a dalších 39 mil. Kč bylo využito na plnění usnesení vlády č. 430/93 k odstranění ekologických škod po bývalé Sovětské armádě.

Individuální dotace pro financování 1. stavby kardiochirugie FN Ostrava -Poruba byla uvolněna v rozpočtované výši 430 mil. Kč. Z individuální dotace na stavby okresních úřadů ve výši 3 300 mil. Kč bylo uvolněno 3 193 mil. Kč.

Prostředky pro delimitované rezorty z federace stanovené schváleným rozpočtem byly uvolněny po zřízení samostatných kapitol na základě příslušných zákonů.

Kromě dotace do místních rozpočtů ve výši 17 mld. Kč bylo z výdajových položek kapitoly VPS poskytnuto do rozpočtu okresních úřadů a obcí dalších 10 027 mil. Kč. Z této částky činily prostředky na financování jmenovitých staveb 3 193 mil. Kč a zbytek mimořádné účelové prostředky uvolněné v průběhu roku, které byly použity na ekologická opatření, pozemkové úpravy, protiradonová opatření, na DBV, KBV, investice pro odvětví školství a zdravotnictví, na opravy a rekonstrukce památkových objektů, na zlepšení kvality pitné vody, řešení havarijních situací v zásobování pitnou vodou, k podpoře podnikatelské činnosti v lesích, na privatizační komise apod.

Problematika dotací místním rozpočtům a clearingu je blíže rozvedena v příslušných částech zprávy ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1993.

Přehled o plnění rezerv v kapitole VPS 1993
rezerva
rozpočet 1993
upravený rozpočet
skutečnost k 31. 12. 1993
% plnění uprav. rozp.
Rezerva na EGAP500,000 1 000,0001 000 000100.00
Rezerva na realizaci záruk600 000 600 000600,000100.00
Vládní rozpočtová rezerva 1,429 0001,429 000 1,414,97299.02
Rezerva na financ. projektů RVT 1,089,4001,089,4001,059,164 97.22
Rezerva na opravy vodov. řádů 200,000200,0000 0
Dluhová služba celkem13,500,000 15,600,00014,341,488 91.93
Rezerva na řešení sociál. prob. a nezam. 1,000,0001,000,000 570,00057.04
Rezerva na soudní rehabilitace500,000 500,000470,00094.00
Rezerva na mimosoudní rehabilitace 200,000200,00050,000 25.00
Rezerva na řešeni mimoř. situací 172,800172,8000 0.00
Rezerva na péčí o životní prostředí 100,000100,00089,513 89.51
Rezervy invest. výstavby436,452 1,436,4521424,99199.20
Celkem9,727 652 23 327 65221,020,12890.11



Výdaje kapitoly všeobecná pokladní správa 1993
Tabulka č. 2
v tis. Kč
poř. č.UKAZATEL

INVESTIČNÍ VÝDAJE

RozpočetUpravený rozpočet Skutečnost k 31. 12. 1993 ROZDÍL Úspora (+) Překročení (-)
   CELKEM v tom:  
   Rozpočtová opatření Poukaz prostředků  
    
1Dotace výrobním organizacím zaměstnávajícím      
více než 60% zdravotně postižených občanů 300 000300 000299 449 0299 449551
2Fond tržní regulace 3 000 0003 000 0003 000 000 03 o 0000
3Rezerva na EGAP 500 0001 000 0001000 000 01 000 000  
4Dotace ve vybraných okresech 700 000700 000700 000 0700 000 
5Rezerva na realizací záruk 600 000600 000600 000 0600 000 
6Vládní rozpočtová rezerva 1 429 0001 429 0001414 972 1 257 495157 477 14 028
7Příspěvky mezinárodním organizacím 900 000900 000614 500 609 0005 500 285 500
8Strukturální změny (konverze vš. hosp. mobilizace) 629 000629 000527 895 384 000143 895 101 105
9Dotace obchodním organizacím MO 22 20022 2000 0022 200
10Fin. zabezpečení daň. soustavy 0900 000900 000 900 0000 
11Finanční vypořádání roku 1992 0298 000105 000 25 00080 000 193 000
12Finanční operace VPS X) 001 073 656 -1 450 7132 524 369 -1 073 656
13Nerozpočtované položky 006 615 846 2 420 0964195 750 -6 615 846
CELKEM SKUPINA 1
8 080 2009 778 20016 851 318 4 144 87812 706 440 -7 073 118
14Souhrnné pojištění 150 000150 00033 721 033 721116 279
15Rezerva na dluhovou službu ČR 4 000 0006 100 0006135 662 06 135 662 -35 662
16Rezerva na dluhovou službu - delimitace 9 500 0009 500 0008 205 826 08 205 826 1 294 17
17Vládní úvěry 7 300 0007 300 0005 048 117 05 048 117 2 251 883
CELKEM SKUPINA 3
20 950 00023 050 000 19 423 3260 19 423 3263 626 674
18Pojistné zdravotního pojištění 16 000 00016 000 000 16 000 0000 16 000 0000
19Rezerva na řeší sociál. prob. a výkyvů nezaměst. 1 000 0001 000 000570 000 550 00020 000 430 000
20Rezerva na soudní rehabilitace 500 000500 000470 000 470 000030 000
21Rezerva na mimosoudní rehabilitace 200 000200 00050 000 50 0000150 000
22Rezerva na řešení mimořádných situací 172 800172 8000 00172 800
23Rezerva na péči o životní prostředí 100 000100 00089 513 57 95031 563 10 487
24Dotace na bytovou politiku 500 000500 000499 207 0499 207793
25Dotace na KBV 1 000 0001 000 0001 000 000 01 000 000 0
26Prostředky na provoz uprchlických táborů 380 000380 000419 698 8 151411 547 -39 698
27Pozemkové úpravy 200 000200 000200 000 0200 0000
28Dotace na kulturní památky 80 00080 00080 000 80 00000
29Řešení problémů ČR 419162419 162299 969 103 736196 233 719 193
30Společenská kontrola BOZP 25 20025 20024 941 024 941259
31Sportovní reprezentace 250000250 000250 000 250 00000
32Svaz bojovníků za svobodu 5 6005 6005 600 05 6000
33Konfederace politických vězňů 900900900 09000
34Dětská rekreace 91009 1009 100 091000
35Humanitární organizace zdravotnictví 50 00050 00021 837 21 837028 163
36Humanitární organizace sociálního zabezpečení 50 00050 00054 000 54 0000-4 000
37Evidence obyvatel-okresní registr obyvatel 20 00020 00020 000 20 00000
38Novomanželské půjčky 0200 000186 000 0186 00014 000
39Rezerva na financování projektů RVT 1 089 4001 089 4001 059 164 757 551301 613 30 236
40Rezerva na průkazné projekty oprav vodovodních řadů 200 000200 0000 00200 000
CELKEM SKUPINA 4
22 252 16222 452 162 21 309 9292 423 225 18 886 7041 142 233
41 Delimitované resorty - neinvestiční výdaje 24 382 42330 93630 403 1 10329 300 533
CELKEM SKUPINA 6
24 382 42330 93630 403 1 10329 300 533
Celkem neinvestiční výdaje
75 664 78555 311 298 57 614 9766 569 206 51 045 770-2 303 678

x) kryto mimořádnými příjmy ve výši 1 224 996 tis. Kč


Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa
Tabulka č. 2b
v tis. Kč
Pol. č.
UKAZATEL

INVESTIČNÍ VÝDAJE
Rozpočet
Skutečnost k 31. 12. 1993
 
ROZDÍL

Úspora (+)

Překročení (-)
      
   
Upravený rozpočet
CELKEM
v tom:
  
     
Rozpočtová opatření
Poukaz prostředků
 
42S systémové dotace investiční výstavby 2 985 5003 485 5003 456 841 845 5772 611 264 28 659
43Rezervy investiční výstavby 436 4521 436 4521 424 991 580 100844 891 11 461
44Systémová dotace a rezervy delimitovaných kapitol 459 000459 000422 000 422 000037 000
45FN Ostrava Poruba, Kardiochirurgie 1. etapa 430 000430 000430 000 430 00000
46Individuální dotace na stavby okresních úřadů 3 300 0003 300 0003 192 777 03 192 777 107 223
47Delimitované resorty - investiční výdaje 1 842 20010 60010 600 1 1009 500 0
 Celkem investiční výdaje 9 453 1529 121 5528 937 209 2 278 7776 658 432 184 343
KAPITOLA VPS CELKEM85 117 937 64 432 85066 552 185 8 847 98357 704 202 -2 119 335



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP