Správa státních hmotných rezerv byla
zřízena k 1. lednu 1993 a přejala působnost
bývalé Správy federálních hmotných
rezerv v České republice. V roce 1993 plnila následující
hlavní úkoly:
- spolupráce při rozdělení majetku
(zásob federálních hmotných rezerv,
ostatního movitého a nemovitého majetku včetně
závazků a pohledávek) spravovaného
bývalou Správou federálních hmotných
rezerv mezi Českou republiku a Slovenskou republiku,
- zajištění změny sortimentu státních
hmotných rezerv v návaznosti na výsledek
dělení majetku bývalé federace a potřeby
definované nově zpracovávanými krizovými
plány (prodej nadbytečných a nepotřebných
a doplnění dosud nezajištěných
položek státních hmotných rezerv),
- zajištění ochraňování
(skladování) státních hmotných
rezerv a jejich obměnu podle lhůt skladování
ve vlastních skladových zařízeních
a na smluvním základě v zařízení
jiných právnických osob,
- zajišťování vlastní skladovací
základny (rekonstrukce a modernizace skladů).
Rozpočet příjmů a výdajů
kapitoly byl jako u všech bývalých federálních
orgánů delimitován z kapitoly Všeobecná
pokladní správa a v průběhu roku 1993
byl dvakrát upraven. V části kapitálové
výdaje bylo v rámci celostátního opatření
vázáno 20% rozpočtu, rozpočet neinvestičních
výdajů byl rozpočtovým opatřením
zvýšen o 772 mil. Kč. Toto zvýšení
bylo účelově určeno na nákup
chemického koncentrátu uranu do státních
hmotných rezerv podle usneseni vlády č. 429/1993,
o změně koncepce útlumu těžby
uranu a konzervaci dolu Hamr I.
Rozpočet příjmů upravován nebyl
a byl překročen o 347,76 mil. Kč. Na zvýšených
příjmech se podílejí zejména
příjmy z prodeje nepotřebných mobilizačních
rezerv (zvýšení o 275,4 mil. K:č). Tyto
příjmy vyplývají z procesu přehodnocení
potřebnosti množství a sortimentu mobilizačních
rezerv. Na zvýšení příjmů
se dále podílejí nerozpočtované
příjmy ze zapůjčení hmotných
rezerv (46 mil. Kč) a ze smluvních sankcí
při nakládání s hmotnými rezervami
(18 mil. Kč).
V neinvestičních výdajích bylo ve
vztahu k upravenému rozpočtu dosaženo celkové
úspory ve výši 141,3 mil. Kč, přičemž
byly splněny věcné úkoly Správy
jak na úseku pořízení státních
hmotných rezerv, tak na úseku jejich ochraňování
a obměňování.
Největší položku neinvestičních
výdajů (1 800 mil. Kč) tvořily výdaje
na doplnění hmotných rezerv chemickým
koncentrátem uranu, automobilovým benzinem a motorovou
naftou. V důsledku přehodnocení krizových
plánů v průběhu roku se proti rozpočtu
snížila skutečná potřeba pořízení
mobilizačních rezerv o 31 mil. Kč.
Ve výdajích na ochraňování
státních hmotných rezerv ve vlastních
skladovacích zařízeních í u
externích ochraňovatelů bylo dosaženo
úspory ve výši 47 mil. Kč při
zajištění všech ochraňovatelských
funkcí. Na úspoře se částečně
podílí nižší potřeba skladování
vzhledem k přehodnocení potřeby hmotných
rezerv a aktivní činnost Správy vedoucí
k dosažení nižších cen za ochraňování
u některých externích ochraňovatelů.
Na mzdových prostředcích byla dosažena
úspora ve výši 4,3 mil. Kč z toho bylo
v rozpočtu vázána 1,1 mil. Kč z důvodu
nenaplnění stavu pracovníků. Průměrná
mzda vzrostla ve srovnání s rokem 1992 o 16,6%.
Nebyl splněn rozpočet investičních
výdajů (úspora 8,02 mil. Kč) v oblasti
systémových dotací, neboť v důsledku
přehodnocení potřeb po rozdělení
federace byly některé investiční akce
zahájeny později.
Rok 1993 byl prvním rokem existence Správy v České
republice.
Kapitola: 375
Státní úřad pro jadernou bezpečnost
Tabulka č. 1 | |||||||
v tis. Kč | |||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
v tom: | |||||||
daň z přidané hodnoty | |||||||
spotřební daně | |||||||
daně z příjmů | |||||||
- daň z příjmů právnických osob | |||||||
- daň z příjmů fyzických osob | |||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | |||||||
silniční daň | |||||||
clo | |||||||
ostatní daňové příjmy | |||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 0 | |||||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 300 | 300 | 80 | 26,67 | ||
v tom: | |||||||
odvody České národní banky | |||||||
přijaté úroky | |||||||
příjmy z vládních úvěrů | |||||||
příjmy RO a odvody PO | 0 | 300 | 300 | 80 | 26,67 | ||
ostatní příjmy | |||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 0 | 300 | 300 | 80 | 26,67 | ||
A. TRANSFERY PODNIKŮM | 0 | 0 | 0 | U | |||
v tom: investiční | |||||||
neinvestiční | |||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM | 0 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 100,00 | ||
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | |||||||
řešení nezaměstnanosti | |||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | |||||||
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
v tom: zdravotnictví | |||||||
školství | |||||||
kultura | |||||||
ostatní | |||||||
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU | 0 | 111 711 | 76 741 | 55 281 | 72,04 | ||
v tom: obrana | |||||||
bezpečnost | |||||||
ostatní | 0 | 111 711 | 76 741 | 55 281 | 72,04 | ||
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY | |||||||
G. DLUHOVÁ SLUŽBA | |||||||
z toho: dluhy bývalé federace | |||||||
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM | |||||||
VÝDAJE KAPITOLY | 0 | 113 211 | 78 241 | 56 781 | 72,57 |
Kapitola: 375 - Státní úřad pro jadernou
bezpečnost
v tis. Kč | |||||
Neinvestiční dotace podnikům | |||||
Investiční dotace podnikům | |||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 111,711 | 10,051 | 48,591 | 69.37 | |
v tom: | |||||
- mzdové prostředky | 5,904 | 7,452 | 1,171 | 96.23 | |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | |||||
v tom: dávky sociálního zabezpečení | |||||
podpora v nezaměstnanosti | |||||
aktivní politika zaměstnanosti | |||||
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 1,500 | 1,500 | 1,500 | 100.00 | |
Z toho: | |||||
- systémové dotace | |||||
- individuální dotace na vybrané investiční akce | |||||
Příspěvky na provoz PO a pod. organizací celkem | 6,690 | 6,690 | 100.00 | ||
v tom: příspěvky na činnost PO | |||||
dotace občanským sdružením | |||||
ostatní příspěvky | 6,690 | 6,690 | 100.00 | ||
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | |||||
Systémové datace příspěvkovým organizacím | |||||
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 300 | 300 | 80 | 26.67 | |
Odvody příspěvkových organizací celkem | |||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 50 | 50 | 73 | 55 | 75.34 |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | 5,904 | 5,904 | 7,452 | 7,171 | 96.23 |
z toho: | |||||
- ostatní osobní náklady | 176 | 176 | 176 | 50 | 28.41 |
Státní úřad pro jadernou bezpečnost
vznikl k 1. lednu 1993, v České republice převzal
funkci bývalé Čs. komise pro atomovou energii
a jeho činnost byla upravena zákonem č. 28711993
Sb. V souladu s tímto zákonem plnil úkoly
státního dozoru nad jadernou bezpečností.
Rozpočet úřadu byl po delimitaci z kapitoly
Všeobecná pokladní správa upraven třemi
rozpočtovými opatřeními. V rámci
přechodu na metodiku financování podpory
výzkumně vývojových prací platnou
v České republice byla z rozpočtu výdajů
delimitována částka 32,9 mil. Kč do
kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Po zhodnoceni potřeb úřadu v nových
podmínkách (usnesení vlády č.
248/1993) bylo upuštěno od vázáni 20%
rozpočtu investičních výdajů
a zvýšen limit regulace zaměstnanosti. Posledním
rozpočtovým opatřením byl stanoven
závazný ukazatel příspěvek
do fondu technické pomoci Mezinárodní agentuře
pro atomovou energii. S výjimkou snížení
a 32,9 mil. Kč nebyla ostatními rozpočtovými
opatřeními měněna celková částka
rozpočtových výdajů.
Rozpočet příjmů ve výši
300 tis. Kč nebyl splněn, skutečnost činila
pouze 80 tis. Kč. Příjmy úřadu
tvoří v podstatě pouze příjmy
z pokut za porušení předpisů o jaderné
bezpečnosti, tedy příjmy svou povahou nahodilé.
Nesplnění rozpočtu příjmů
však je kompenzováno úsporou v rozpočtu
neinvestičních výdajů.
Rozpočet investičních výdajů
byl splněn na 100%. Výdaje ve výši 1,5
mil. Kč byly vynaloženy zejména na pořízení
nové výpočetní techniky (podstatná
část byla při dělení majetku
bývalé ČSKAE přesunuta na Slovensko).
Úspora neinvestičních výdajů
byla dosažena zejména úsporou předpokládaných
výdajů na expertizní činnost v souvislosti
se zpožděním výstavby jaderné
elektrárny Temelín (19 mil. Kč); tyto výdaje
bude nutno vynaložit v roce 1994.
Materiální výdaje byly splněny na
6?,8% (úspora 1,6 mil. Kč), cestovné ve výši
864 tis. Kč činilo 90,9% rozpočtu.
Limit mzdových prostředků a počtu
pracovníků byl na základě usnesení
vlády č. 248/1993 ke zprávě o zajištění
dozoru nad jadernou bezpečností zvýšen
na 7 452 tis. Kč a současně byl zvýšen
limit počtu pracovníků z 50 na 73 osoby.
Tento upravený limit nebyl čerpán a úspora
činila 281 tis. Kč. Nepodařilo se přijmout
všechny potřebné pracovníky, důvodem
jsou omezené možnosti jejich odměňování,
které nelze srovnávat s podmínkami u podnikatelských
subjektů.
Příspěvek do fondu technické pomoc
stanovila Mezi.národní agentura pro atomovou energii
až v průběhu roku 1993, po přijetí
České republiky za řádného
člena. Proti předpokládané výši
8 460 tis. Kč byl stanoven pouze ve výši 6
690 tis. Kč a plně poskytnut.
Kapitola: 381
Tabulka č. 1 |
Nejvyšší kontrolní úřad
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmů fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 0 | ||||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 89 | 2 600 | 2 600 | 4 713 | 181,27 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 89 | 2 600 | 2 600 | 4 713 | 181,27 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 89 | 2600 | 2600 | 4713 | 181,27 | |
A. TRANSFERY PODNIKŮM | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM | 4 000 | 5 200 | 5 200 | 5 200 | 100,00 | |
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
řešení nezaměstnanosti | ||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | ||||||
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA | 834 | 694 | 724 | 671 | 92,68 | |
v tom: zdravotnictví | ||||||
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | 834 | 694 | 724 | 571 | 92,68 | |
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU | 105 166 | 138 686 | 139 160 | 126 667 | 91,02 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | ||||||
ostatní | 105 166 | 138 686 | 139 160 | 126 66 | 91,02 | |
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||||
G. DLUHOVÁ SLUŽBA | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM | ||||||
VÝDAJE KAPITOLY | 110 000 | 144 580 | 145 084 | 132 538 | 91,35 |
Kapitola: 381 - Nejvyšší kontrolní úřad
ČR
v tis. Kč | |||||
Neinvestiční dotace podnikům | |||||
Investiční dotace podnikům | |||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 106,000 | 139,080 | 139,584 | 127,204 | 91.13 |
z toho: | |||||
- mzdové prostředky | 60,954 | 77,938 | 78,442 | 70,418 | 89.77 |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | |||||
v tom: dávky sociálního zabezpečení | |||||
podpora v nezaměstnanosti | |||||
aktivní politika zaměstnanosti | |||||
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 4,000 | 5,200 | 5,200 | 5,200 | 100.00 |
z toho: | |||||
- systémové dotace | |||||
- individuální dotace na vybrané investiční akce | |||||
Příspěvky na provoz PO a pod, organizacím celkem | 300 | 300 | 134 | 44.67 | |
v tom: příspěvky na činnost PO | |||||
dotace občanským sdružením | |||||
ostatní příspěvky | 300 | 340 | 134 | 41.67 | |
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | |||||
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | |||||
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 89 | 2,600 | 2,600 | 4,713 | 181.27 |
Odvody příspěvkových organizací celkem | |||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 500 | ||||
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | |||||
celkem x) | 60,954 | ||||
z toho: | |||||
- ostatní osobní náklady | 4,194 |
x) Podle zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu nebyly závazné
limity regulace stanoveny.
Nejvyšší kontrolní úřad
byl zřízen zákonem č. 166/1993 Sb.,
s účinností od 1. července 1993 s
tím, že přebírá práva
a povinnosti z pracovněprávních, majetkových
a jiných vztahů zrušeného Ministerstva
státní kontroly ČR a Nejvyššího
kontrolního úřadu ČR.
Ve schváleném rozpočtu je proto uveden souhrn
schválených rozpočtů obou výše
uvedených resortů na rok 1993.
V upraveném rozpočtu je uveden rozpočet kapitoly
Nejvyššího kontrolního úřadu,
schválený usnesením č. 114/1993 rozpočtového
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
ze dne 8. září 1993, který na své
18. schůzi projednal a doporučil ministerstvu financí,
aby formou rozpočtového opatření zajistilo
provedení úpravy rozpočtu v celkové
výši výdajů 144 580 tis. Kč.
Upravený rozpočet příjmů byl
překročen o 2 113 tis. Kč. Převážnou
část příjmů z činnosti
ve výši 3 603 tis. Kč tvoří příjmy
za školení prováděné pro jiné
organizace a tržby ve školicím středisku
v Přestavlkách. Nahodilé a ostatní
příjmy ve výši 1 110 tis. Kč
zahrnují dobropisy za přeplatky tepla, el. energie,
vyúčtování benzinových poukázek
a odprodej nadbytečného nábytku.
Neinvestiční výdaje byly čerpány
na 91,1% upraveného rozpočtu po změnách.
Z prostředků byla financována činnost
Úřadu, provoz a opravy budovy v Praze 7, provozní
výdaje oblastních pracovišť a školícího
střediska pro kontrolní pracovníky v Přestavlkách.
Mzdové prostředky byly zvýšeny o částku
504 tis. Kč na krytí finančního dopadu
zvýšených mzdových tarifů platných
od 1. 1. 1993. Limity počtu pracovníků a
mzdových prostředků pro regulaci počtu
pracovníků aparátu ústředního
orgánu nebyly v souladu s výše citovaným
zákonem pro nově utvořený Nejvyšší
kontrolní úřad stanoveny. Upravený
rozpočet po změnách byl čerpán
na 89,8%.
V rozpočtu byly zabezpečeny prostředky na
odstupné pracovníků ve výši 11
mil. Kč. Vzhledem k tomu, že do nové organizační
struktury bylo ze zrušených resortů začleněno
více pracovníků, než bylo předpokládáno,
bylo vyplaceno nižší odstupné. Nepoužité
prostředky byly vázány v rozpočtu.
Investiční výdaje byly plně čerpány
(100%) na vybavení výpočetní, kancelářskou,
spojovací technikou a na obměnu autoparku.
Ostatní příspěvky - z plánované
částky 300 tis. Kč určené na
příspěvky za členství v mezinárodní
a evropské organizaci nevyšších kontrolních
úřadů INTOSAI a EUROSAI bylo poukázáno
134 tis. Kč.
Kapitola: 398
Všeobecná pokladní správa
Tabulka č. 1 | ||||||
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 226 100 000 | 232 098 000 | 224 609 698 | 224 609 698 | 96.77 | |
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | 88 400 000 | 88 400 000 | 77 103 771 | 77 103 771 | 87.22 | |
spotřební daně | 38 000 000 | 38 000 000 | 39 983 127 | 39 983 127 | 105.22 | |
daně z příjmů | 87 200 000 | 87 200 000 | 72 389 319 | 72 389 319 | 83.02 | |
- daň z příjmů právnických osob | 85 900 000 | 85 900 000 | 70 879 949 | 70 879 949 | 82.51 | |
- daň z příjmů fyzických osob | 1 300 000 | 1 300 000 | 1 509 370 | 1 509 370 | 116.11 | |
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | 900 000 | 900 000 | 784 713 | 784 713 | 87.19 | |
silniční daň | 4 100 000 | 4 100 000 | 4 334 854 | 4 334 854 | 105.73 | |
clo | 7 500 000 | 13 498 000 | 15 169 819 | 15 169 819 | 112.39 | |
příjmy z roku 1992 a zrušené daně | 0 | 0 | 14 844 095 | 14 844 095 | ||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 3 200 000 | 0 | 0 | 0.00 | |
C. NEDAŇOVĚ PŘÍJMY | 16 931 821 | 16 548 187 | 18 809 776 | 18 809 780 | 113.67 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | 2 000 000 | 2 000 000 | 240 008 | 240 008 | 12.00 | |
přijaté úroky | 3 400 000 | 3 400 000 | 3 608 656 | 3 608 656 | 106.14 | |
příjmy z vládních úvěrů | 8 200 000 | 8 200 000 | 9 025 808 | 9 025 808 | 110.07 | |
příjmy RO a odvody PO | 2 231 821 | 1 848 187 | 2 454 601 | 2 454 605 | 132.81 | |
ostatní příjmy | 1 100 000 | 1 100 000 | 3 480 703 | 3 480 703 | 316.43 | |
PŘÍJMY KAPITOLY | 243 031 821 | 251 846 187 | 243 419 474 | 243 419 478 | 96.65 | |
A TRANSFERY PODnikůM | 5 100 000 | 5 600 000 | 5 599 449 | 5 599 449 | 99.99 | |
v tom: investiční | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
neinvestiční | 5 100 000 | 5 600 000 | 5 599 449 | 5 599 449 | 99.99 | |
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZací a investiční dotace příspěvkovým organizacím | 9 453 152 | 9 121 552 | 8 937 209 | 6 658 432 | 97.98 | |
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO | 1 000 000 | 1 000 000 | 570 000 | 20 000 | 57.00 | |
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
řešení nezaměstnanosti | 1 000 000 | 1 000 000 | 570 000 | 20 000 | 57.00 | |
ostatní dávky sociálního zabezpečení | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA | 16 210 800 | 16 210 800 | 16 186 378 | 16 030 541 | 99.85 | |
v tom: zdravotnictví | 16 000 000 | 16 000 000 | 16 000 000 | 16 000 000 | 100.00 | |
školství | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
kultura | 80 000 | 80 000 | 80 000 | 0 | 100.00 | |
ostatní | 130 800 | 130 800 | 106 378 | 30 541 | 81.33 | |
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU | 32 553 985 | 9 600 498 | 15 869 544 | 10 006 175 | 165.30 | |
v tom: obrana | 21547 300 | 0 | 0 | 0 | ||
bezpečnost | 471 900 | 0 | 0 | 0 | ||
ostatní | 10 534 785 | 9 600 498 | 15 869 544 | 10 006 175 | 165.30 | |
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY | 7 300 000 | 7 300 000 | 5 048 117 | 5 048 117 | 69.15 | |
G. DLUHOVÁ SLUŽBA | 13 500 000 | 15 600 000 | 14 341488 | 14 341 488 | 91.93 | |
z toho: dluhy bývalé federace | 9 500 000 | 9 500 000 | 8 205 826 | 8 205 826 | 86.38 | |
VÝDAJE KAPITOLY | 85 117 937 | 64 432 850 | 66 552 185 | 57 704 202 | 103.29 | |
DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTůM | 17 000 000 | 17 000 000 | 16 999 898 | 16 999 898 | 100.00 | |
CLEARING MEZI ČR A SR | 0 | 0 | 4 234 244 | 4 234 244 | x | |
CLEARING ÚROKY | 0 | 0 | 375 584 | 375 584 | x | |
OSTATNÍ VÝDAJE | 0 | 0 | 206 547 | 206 547 | x |
Hodnocení kapitoly VPS je provedeno k upravenému
rozpočtu. Rozpočet po všech změnách
není pro hodnocení korektní, jelikož
jsou z tohoto rozpočtu vyloučena rozpočtová
opatření a poukazy prostředků vůči
jednotlivým rezortům.
V souladu se specifickým posláním kapitoly
Všeobecná pokladní správa byly jejím
prostřednictvím rozpočtovány příjmy
a výdaje, které není možno, resp. není
ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového
určení a které nelze předem zahrnout
do určité rozpočtové kapitoly.
Souhrnné plnění rozpočtu kapitoly
Všeobecná pokladní správa je charakterizováno
těmito údaji (v mil. Kč):
Příjmy | 243 031.8 | 251 846.2 | 243 419.5 | -8 426.7 |
Výdaje | 85 117.9 | 64 432.9 | 66 552.2 | 2 119.3 |
A. Příjmy kapitoly Všeobecná pokladní
správa
V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:
a) daňové příjmy
- daň z přidané hodnoty a spotřební daně
- daň z příjmu právnických osob
- daň z příjmu fyzických osob
- clo
- silniční daň a ostatní daně (dědická, darovací a z převodu majetku)
- příjmy z roku 1992 a zrušené daně
b) část příspěvků sociálního
pojištění (zvýšení při
úpravě rozpočtu)
c) nedaňové příjmy (odvody ČNB,
přijaté úroky, příjmy z vládních
úvěrů, část příjmů
rozpočtových organizací a odvodů příspěvkových
organizací a ostatní příjmy).
Příjmy rozpočtované v kapitole Všeobecná
pokladní správa nebyly splněny o 8 426.7
mil. Kč, tj. o 3.4%. Ve srovnání s upraveným
rozpočtem bylo vykázáno nižší
inkaso u:
- daně z přidané hodnoty o 11296.2 mil. Kč, tj. o 12.8%
- daně z příjmů právnických osob o 15020.1 mil. Kč, tj. o 17.5%
- majetkových daní o 115.3 mil. Kč, tj. 12.8%.
Vyšší inkaso bylo dosaženo u spotřebních
daní, daně z příjmů fyzických
osob, cla, silniční daně a nedaňových
příjmů, jak je patrné z přiložené
tabulky č. 1. Součástí příjmů
byly i příjmy z roku 1992 a zrušené
daně v celkové částce 14844.1 mil.
Kč.
Plnění příjmů podle jednotlivých
druhů je podrobně rozebráno v souhrnné
zprávě k návrhu státního závěrečného
účtu za rok 1993.
B. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní
správa
Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa
byly určeny na tyto základní výdajové
oblasti:
- transfery podnikatelskému sektoru
- výdaje na zdravotní pojištění za neproduktivní skupiny občanů
- účelové rezervy a další výdaje, které z hlediska zajištění účelovosti a hospodárnosti při jejich vynakládání jsou rozpočtovány a spravovány centrálně
- neúčelové rezervy na zajištění nepředvídaných výdajů, zahrnující nespecifikovanou rezervu vlády ČR
- výdaje pro delimitované kapitoly bývalé federace
- investiční transfery.
V průběhu roku na základě usnesení
vlády č. 346/93 byl rozpočet příjmů
kapitoly zvýšen o částku 9198 mil. Kč
a rozpočet výdajů o 5498 mil. Kč.
Rozpočet příjmů kapitoly byl zvýšen
u cla o 5998 mil. Kč a u příspěvku
sociálního pojištění o 3200 mil.
Kč.
Na základě vyhodnocení nezbytných
dodatečných finančních potřeb
v jednotlivých výdajových kapitolách
rozhodla vláda o zvýšeni výdajového
rozpočtu kapitoly VPS o 5498 mil. Kč. Zvýšené
prostředky byly určeny na dotace pro EGAP (500 mil.
Kč), na finanční zabezpečení
materiálních a personálních předpokladů
realizace nové daňové soustavy (900 mil.
Kč), na posílení dluhové služby
(2100 mil. Kč), na výdaje spojené s finančním
vypořádáním roku 1992 (298 mil. Kč),
na ú.hradu státního příspěvku
k poskytnutým novomanželským půjčkám
(200 mil. Kč) a na investiční výdaje
(1500 mil. Kč).
Ve schváleném rozpočtu byly do kapitoly VPS
zahrnuty prostředky pro bývalé federální
orgány. Po zřízení samostatných
kapitol na základě příslušných
zákonů byly tyto prostředky v úhrnném
objemu 26148,5 mil. Kč delimitovány do těchto
kapitol (Ministerstvo obrany, Bezpečnostní a informační
služba, Kancelář prezidenta republiky, Správa
státních hmotných rezerv, Státní
úřad pro jadernou bezpečnost, Úřad
průmyslového vlastnictví, Ústavní
soud, Kancelář zastupitelských sborů,
podřízené organizace Ministerstva hospodářství
na úseku technické normalizace, metrologie a státního
zkušebnictví).
Celkový přehled o čerpání výdajů
v kapitole VPS je uveden v tabulce č. 2. Ve srovnání
s upraveným rozpočtem (částka 64432.9
mil. Kč) byly výdaje kapitoly čerpány
ve výši 66552.2 mil. Kč, tj. na 103.3%.
Přehled o čerpání výdajů
v základních výdajových oblastech
podává následující tabulka
(v mil. Kč):
Transfery podnikovému sektoru (pol. č. 1 až 5) | 5 600.0 | 5 599.4 | 700.0 | 100.0 |
Výdaje na zdravotní pojištění (pol. č. 18) | 16 000.0 | 16 000.0 | 0 | 100.0 |
Dluhová služba celkem (pol. č. 15 a 16) | 15 600.0 | 14 341.5 | 0 | 91.9 |
Účelové rezervy a další výdaje (zbývající položky) | 16 509.5 | 20 259.1 | 3 395.7 | 122.7 |
Neúčelové rezervy (pol. č. 6 a 22) | 1 601.8 | 1 415.0 | 0 | 88.3 |
Investiční transfery (pol. č. 42 až 47) | 9 121.6 | 8 937.2 | 5 931.7 | 98.0 |
Výdaje VPS celkem | 64 432.9 | 66 552.2 | 10 027.4 | 103.3 |
Proti upravenému rozpočtu byly výdaje překročeny
o 2119.3 mil. Kč, tj. o 3.3%. Tento výsledek vyplývá
na jeďné straně z docílených
úspor některých výdajových
položek v celkové výši 5570.1 mil. Kč,
na druhé straně v překročení
vybraných výdajů v celkovému objemu
7689.4 mil. Kč.
K úspoře výdajů došlo zejména
v rezervách na dluhovou službu (1258.5 mil. Kč),
na řešení sociálních problémů
a výkyvů nezaměstnanosti (430 mil. Kč),
na mimosoudní rehabilitace (150 mil. Kč), na řešení
mimořádných situací (172.8 mil. Kč),
ve výdajích na vládní úvěry
(2251.9 mil. Kč) a u příspěvků
mezinárodním organizacím (285.5 mil. Kč).
Nad rámec upraveného rozpočtu bylo potřebné s ohledem na zvýšené potřeby a na složitou finanční situaci posílit některé výdajové položky, případně uskutečnit výdaje, které nebyly rozpočtovány a které byly ekonomicky nezbytné pro hospodářství České republiky (částka 6615.8 mil. Kč). K překročení výdajů došlo zejména v těchto položkách:
- výdaje na pozemkové úpravy (269 mil. Kč)
- řešení útlumu uranových dolů (usnesení vlády - dále UV - č. 429/93 895 mil. Kč)
- zvýšení platových tarifů v rozpočtových a příspěvkových organizacích (UV č. 653/93 283 mil. Kč)
- II. etapa řešení finanční situace školství (UV č. 558/93 800 mil. Kč)
- 4. splátka záruky Zetor Brno (176 mil. Kč)
- úhrada majetkové újmy peněžních ústavů (UV č. 714/93 1528 mil. Kč)
- dopady embarga (UV č. 714/93 964 mil. Kč)
- úplatný převod Meopta Brno ministerstvu školství (UV č. 730/93 170 mil. Kč)
- zvýšení neinvestičních dotací autobusové dopravě (200 mil. Kč)
- financování některých činností ve zdravotnictví, jejichž úhradu od r. 1993 neprovádí Všeobecná zdravotní pojišťovna (230 mil. Kč)
- posílení rozpočtu katastrálních úřadů (UV č. 312/93 28 mil. Kč)
- zvýšení systémové dotace silnice Brno-Mikulov (W č. 571/93 56 mil. Kč)
- výdaje spojené se sociálním zabezpečením řeckých reemigrantů a dále vietnamských občanů zaměstnaných v ČSFR v návaznosti na mezivládní dohody bývalé ČSFR (160 mil. Kč)
- posílení rozpočtu Akademie věd (20 mil. Kč)
- finanční výpomoc okresním úřadům na identifikaci majetku po bývalé Sovětské armádě (UV č. 404/93 15 mil. Kč)
- vyrovnání dvojí úrovně ceny uhlí (UV č. 691/92 60 mil. Kč)
- čistírna odpadních vod VCHZ Syntézia
Pardubice (49 mil. Kč).
Součástí výdajů jsou i výdaje
spojené s finančními operacemi kapitoly VPS.
Tyto výdaje však ve svém důsledku neznamenaly
zatížení rozpočtu, protože byly
kompenzovány mimořádnými příjmy
v celkové částce 1225 mil. Kč (např.
použití havarijní rezervy a výnosů
úhrady za vydobyté nerosty dle horního zákona,
použití výnosu Tutovky, použití
prostředků FNM na činnost privatizačních
komisí, použití vrácených prostředků
na dofinancování komplexní bytové
výstavby). Tyto výdaje byly kryty mimořádnými
příjmy a byly přísně účelové.
Kromě toho zde byly evidenčně podchyceny
výdaje uskutečněné na vrub vázaných
rozpočtových prostředků.
Specifickou rezervou státního rozpočtu je
vládní rozpočtová rezerva. Z této
rezervy byly uvolňovány výdaje, které
nebyly rozpočtovány v ostatních položkách
a jejichž potřeba vyplynula v průběhu
rozpočtového roku. Prostředky této
rezervy byly uvolňovány na základě
rozhodnutí vlády, příp. na základě
zmocnění daného pro ministra financí.
Přehled o čerpání vládní
rozpočtové rezervy státního rozpočtu
podává připojená tabulka:
Dotace na zahraniční vysílání | 90.0 |
Tisk pro zahraniční menšiny | 14.2 |
Zvýšení výdajů ministerstva vnitra | 500.0 |
Problematika hranice mezi ČR a SR | 471.0 |
Vládní stipendisté | 16.2 |
Úprava platů prokurátorů | 53.8 |
Řešení důsledku pobytu sovětských vojsk | 76.0 |
Úlevy zdravotně postiženým | 38.2 |
Daňový a celní informační systém | 89.2 |
Zvýšení rozpočtu ČÚKZ | 21.7 |
Zřízení příspěvkové organizace ORBIS | 15.0 |
Výjim. ohodnocení zaměstnanců ústř. orgánů | 14.7 |
Mater. pomoc Bosně a Hercegovině | 3.0 |
EXPO 93-světová výstava Taejon | 10.0 |
Ostatní výdaje | 2.0 |
CELKEM | 1,415.0 |
Prostředky určené na investiční
výdaje nebyly vyčerpány ve výší
184 mil. Kč.
Systémové dotace na investiční výstavbu
byly využity především na financování
protiradonových opatření, ekologie zejména
v oblastí povodí Moravy, Vltavy a Švihova,
dále na revitalizaci a komunální ekologii
v Severočeském a Severomoravském regionu.
V souladu s usnesením vlády č. 346/93 byly
vyčleněné prostředky posíleny
o 500 mil. Kč na další ekologická opatření
v severních Čechách a na Sokolovsku. Celkem
na výše uvedené potřeby bylo uvolněno
2 362 mil. Kč. Součástí systémových
dotací byly prostředky k financování
urychlení výstavby, cenových disproporcí
staveb a dále na přístrojovou a informační
techniku, které byly čerpány ve výší
cca 1 095 m. Kč.
Rezervy investiční výstavby zahrnovaly
zejména výdaje na redislokací státní
správy a prostředky na financování
stavebních investic pro celní orgány, které
byly v průběhu roku vyčerpány.
Usnesením vlády č. 346/93 byla posílena
tato rezerva o 1 mld Kč na řešení infrastruktury
ústředně řízených organizací
v resortech dopravy, zdravotnictví a zemědělství
(320 mil. Kč) a dále problematiky OkÚ v oblasti
sociální, školství, zdravotnictví
a ekologie (680 mil. Kč).
V systémových dotacích a rezervách
delimitovaných kapitol z federace došlo k úsporám
ve výši 216 mil. Kč, které byly využity
ve výši 140 mil. Kč na řešení
zavedení systému ARIS a ADIS pro finanční
orgány a dalších 39 mil. Kč bylo využito
na plnění usnesení vlády č.
430/93 k odstranění ekologických škod
po bývalé Sovětské armádě.
Individuální dotace pro financování
1. stavby kardiochirugie FN Ostrava -Poruba byla uvolněna
v rozpočtované výši 430 mil. Kč.
Z individuální dotace na stavby okresních
úřadů ve výši 3 300 mil. Kč
bylo uvolněno 3 193 mil. Kč.
Prostředky pro delimitované rezorty z federace stanovené
schváleným rozpočtem byly uvolněny
po zřízení samostatných kapitol na
základě příslušných zákonů.
Kromě dotace do místních rozpočtů
ve výši 17 mld. Kč bylo z výdajových
položek kapitoly VPS poskytnuto do rozpočtu okresních
úřadů a obcí dalších 10
027 mil. Kč. Z této částky činily
prostředky na financování jmenovitých
staveb 3 193 mil. Kč a zbytek mimořádné
účelové prostředky uvolněné
v průběhu roku, které byly použity na
ekologická opatření, pozemkové úpravy,
protiradonová opatření, na DBV, KBV, investice
pro odvětví školství a zdravotnictví,
na opravy a rekonstrukce památkových objektů,
na zlepšení kvality pitné vody, řešení
havarijních situací v zásobování
pitnou vodou, k podpoře podnikatelské činnosti
v lesích, na privatizační komise apod.
Problematika dotací místním rozpočtům
a clearingu je blíže rozvedena v příslušných
částech zprávy ke státnímu
závěrečnému účtu za
rok 1993.
Rezerva na EGAP | 500,000 | 1 000,000 | 1 000 000 | 100.00 |
Rezerva na realizaci záruk | 600 000 | 600 000 | 600,000 | 100.00 |
Vládní rozpočtová rezerva | 1,429 000 | 1,429 000 | 1,414,972 | 99.02 |
Rezerva na financ. projektů RVT | 1,089,400 | 1,089,400 | 1,059,164 | 97.22 |
Rezerva na opravy vodov. řádů | 200,000 | 200,000 | 0 | 0 |
Dluhová služba celkem | 13,500,000 | 15,600,000 | 14,341,488 | 91.93 |
Rezerva na řešení sociál. prob. a nezam. | 1,000,000 | 1,000,000 | 570,000 | 57.04 |
Rezerva na soudní rehabilitace | 500,000 | 500,000 | 470,000 | 94.00 |
Rezerva na mimosoudní rehabilitace | 200,000 | 200,000 | 50,000 | 25.00 |
Rezerva na řešeni mimoř. situací | 172,800 | 172,800 | 0 | 0.00 |
Rezerva na péčí o životní prostředí | 100,000 | 100,000 | 89,513 | 89.51 |
Rezervy invest. výstavby | 436,452 | 1,436,452 | 1424,991 | 99.20 |
Celkem | 9,727 652 | 23 327 652 | 21,020,128 | 90.11 |
Tabulka č. 2 | |||||||||||
v tis. Kč | |||||||||||
poř. č. | UKAZATEL
INVESTIČNÍ VÝDAJE | Rozpočet | Upravený rozpočet | Skutečnost k 31. 12. 1993 | ROZDÍL Úspora (+) Překročení (-) | ||||||
CELKEM | v tom: | ||||||||||
Rozpočtová opatření | Poukaz prostředků | ||||||||||
1 | Dotace výrobním organizacím zaměstnávajícím | ||||||||||
více než 60% zdravotně postižených občanů | 300 000 | 300 000 | 299 449 | 0 | 299 449 | 551 | |||||
2 | Fond tržní regulace | 3 000 000 | 3 000 000 | 3 000 000 | 0 | 3 o 000 | 0 | ||||
3 | Rezerva na EGAP | 500 000 | 1 000 000 | 1000 000 | 0 | 1 000 000 | |||||
4 | Dotace ve vybraných okresech | 700 000 | 700 000 | 700 000 | 0 | 700 000 | |||||
5 | Rezerva na realizací záruk | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | |||||
6 | Vládní rozpočtová rezerva | 1 429 000 | 1 429 000 | 1414 972 | 1 257 495 | 157 477 | 14 028 | ||||
7 | Příspěvky mezinárodním organizacím | 900 000 | 900 000 | 614 500 | 609 000 | 5 500 | 285 500 | ||||
8 | Strukturální změny (konverze vš. hosp. mobilizace) | 629 000 | 629 000 | 527 895 | 384 000 | 143 895 | 101 105 | ||||
9 | Dotace obchodním organizacím MO | 22 200 | 22 200 | 0 | 0 | 0 | 22 200 | ||||
10 | Fin. zabezpečení daň. soustavy | 0 | 900 000 | 900 000 | 900 000 | 0 | |||||
11 | Finanční vypořádání roku 1992 | 0 | 298 000 | 105 000 | 25 000 | 80 000 | 193 000 | ||||
12 | Finanční operace VPS X) | 0 | 0 | 1 073 656 | -1 450 713 | 2 524 369 | -1 073 656 | ||||
13 | Nerozpočtované položky | 0 | 0 | 6 615 846 | 2 420 096 | 4195 750 | -6 615 846 | ||||
8 080 200 | 9 778 200 | 16 851 318 | 4 144 878 | 12 706 440 | -7 073 118 | ||||||
14 | Souhrnné pojištění | 150 000 | 150 000 | 33 721 | 0 | 33 721 | 116 279 | ||||
15 | Rezerva na dluhovou službu ČR | 4 000 000 | 6 100 000 | 6135 662 | 0 | 6 135 662 | -35 662 | ||||
16 | Rezerva na dluhovou službu - delimitace | 9 500 000 | 9 500 000 | 8 205 826 | 0 | 8 205 826 | 1 294 17 | ||||
17 | Vládní úvěry | 7 300 000 | 7 300 000 | 5 048 117 | 0 | 5 048 117 | 2 251 883 | ||||
20 950 000 | 23 050 000 | 19 423 326 | 0 | 19 423 326 | 3 626 674 | ||||||
18 | Pojistné zdravotního pojištění | 16 000 000 | 16 000 000 | 16 000 000 | 0 | 16 000 000 | 0 | ||||
19 | Rezerva na řeší sociál. prob. a výkyvů nezaměst. | 1 000 000 | 1 000 000 | 570 000 | 550 000 | 20 000 | 430 000 | ||||
20 | Rezerva na soudní rehabilitace | 500 000 | 500 000 | 470 000 | 470 000 | 0 | 30 000 | ||||
21 | Rezerva na mimosoudní rehabilitace | 200 000 | 200 000 | 50 000 | 50 000 | 0 | 150 000 | ||||
22 | Rezerva na řešení mimořádných situací | 172 800 | 172 800 | 0 | 0 | 0 | 172 800 | ||||
23 | Rezerva na péči o životní prostředí | 100 000 | 100 000 | 89 513 | 57 950 | 31 563 | 10 487 | ||||
24 | Dotace na bytovou politiku | 500 000 | 500 000 | 499 207 | 0 | 499 207 | 793 | ||||
25 | Dotace na KBV | 1 000 000 | 1 000 000 | 1 000 000 | 0 | 1 000 000 | 0 | ||||
26 | Prostředky na provoz uprchlických táborů | 380 000 | 380 000 | 419 698 | 8 151 | 411 547 | -39 698 | ||||
27 | Pozemkové úpravy | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 0 | 200 000 | 0 | ||||
28 | Dotace na kulturní památky | 80 000 | 80 000 | 80 000 | 80 000 | 0 | 0 | ||||
29 | Řešení problémů ČR | 419162 | 419 162 | 299 969 | 103 736 | 196 233 | 719 193 | ||||
30 | Společenská kontrola BOZP | 25 200 | 25 200 | 24 941 | 0 | 24 941 | 259 | ||||
31 | Sportovní reprezentace | 250000 | 250 000 | 250 000 | 250 000 | 0 | 0 | ||||
32 | Svaz bojovníků za svobodu | 5 600 | 5 600 | 5 600 | 0 | 5 600 | 0 | ||||
33 | Konfederace politických vězňů | 900 | 900 | 900 | 0 | 900 | 0 | ||||
34 | Dětská rekreace | 9100 | 9 100 | 9 100 | 0 | 9100 | 0 | ||||
35 | Humanitární organizace zdravotnictví | 50 000 | 50 000 | 21 837 | 21 837 | 0 | 28 163 | ||||
36 | Humanitární organizace sociálního zabezpečení | 50 000 | 50 000 | 54 000 | 54 000 | 0 | -4 000 | ||||
37 | Evidence obyvatel-okresní registr obyvatel | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 0 | 0 | ||||
38 | Novomanželské půjčky | 0 | 200 000 | 186 000 | 0 | 186 000 | 14 000 | ||||
39 | Rezerva na financování projektů RVT | 1 089 400 | 1 089 400 | 1 059 164 | 757 551 | 301 613 | 30 236 | ||||
40 | Rezerva na průkazné projekty oprav vodovodních řadů | 200 000 | 200 000 | 0 | 0 | 0 | 200 000 | ||||
22 252 162 | 22 452 162 | 21 309 929 | 2 423 225 | 18 886 704 | 1 142 233 | ||||||
41 | Delimitované resorty - neinvestiční výdaje | 24 382 423 | 30 936 | 30 403 | 1 103 | 29 300 | 533 | ||||
24 382 423 | 30 936 | 30 403 | 1 103 | 29 300 | 533 | ||||||
75 664 785 | 55 311 298 | 57 614 976 | 6 569 206 | 51 045 770 | -2 303 678 |
x) kryto mimořádnými příjmy
ve výši 1 224 996 tis. Kč
Tabulka č. 2b | ||||||||
v tis. Kč | ||||||||
Pol. č. |
|
| ||||||
42 | S systémové dotace investiční výstavby | 2 985 500 | 3 485 500 | 3 456 841 | 845 577 | 2 611 264 | 28 659 | |
43 | Rezervy investiční výstavby | 436 452 | 1 436 452 | 1 424 991 | 580 100 | 844 891 | 11 461 | |
44 | Systémová dotace a rezervy delimitovaných kapitol | 459 000 | 459 000 | 422 000 | 422 000 | 0 | 37 000 | |
45 | FN Ostrava Poruba, Kardiochirurgie 1. etapa | 430 000 | 430 000 | 430 000 | 430 000 | 0 | 0 | |
46 | Individuální dotace na stavby okresních úřadů | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 192 777 | 0 | 3 192 777 | 107 223 | |
47 | Delimitované resorty - investiční výdaje | 1 842 200 | 10 600 | 10 600 | 1 100 | 9 500 | 0 | |
Celkem investiční výdaje | 9 453 152 | 9 121 552 | 8 937 209 | 2 278 777 | 6 658 432 | 184 343 | ||
KAPITOLA VPS CELKEM | 85 117 937 | 64 432 850 | 66 552 185 | 8 847 983 | 57 704 202 | -2 119 335 |