Ministr pro hospodářskou
soutěž Stanislav Bělehrádek zaslal odpověď
na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka dopisem
ze dne 24. června 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra pro hospodářskou
soutěž Stanislava Bělehrádka na interpelaci
poslance Zdeňka Vorlíčka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Brně dne 24. června 1994 | |
Č. j.: MHS I - 1/94 |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem Váš
dopis, týkající se České pojišťovny
a. s. Chtěl bych Vás ujistit, že MHS věnuje
a. s. Česká pojišťovna trvalou pozornost
s ohledem na její stále ještě výrazné
dominantní postavení na relevantním trhu
pojišťovacích služeb v našem státě.
Je ovšem pravdou, že tento pojišťovací
subjekt není už zdaleka jediným subjektem,
poskytujícím jednotlivé druhy pojištění
a situace na trhu např. v oblasti havarijního pojištění
(dále HP) se velmi rychle mění. Nelze proto
v současné době posuzovat chování
jednoho podnikatelského subjektu odděleně,
ale je zapotřebí zohlednit celé konkurenční
prostředí.
Vaše interpelace, žádající
pozastavení plošného vypovídání
smluv o havarijním pojištění motoristů
Českou pojišťovnou a. s., mně byla doručena
v době, kdy jsme se šetřením této
problematiky již zabývali.
Rád bych Vás ujistil,
že chování České pojišťovny
a.s. systematicky sledujeme a v případě podezření
na porušení zákona o hospodářské
soutěži také účinně zasahujeme.
Např. začátkem tohoto roku jsme v oblasti
úrazového pojištění vedli s ČP
jednání, jehož výsledkem bylo výrazné
zvýšení informovanosti klientů při
sjednávání tohoto druhu
pojištění. Nápravné opatření
realizovala ČP s účinností od 1. března
1994 ve všech svých pobočkách v ČR.
Ve věci havarijního
pojištění vedlo MHS proti ČP a. s. správní
řízení již v r. 1993. V rámci
tohoto řízení bylo uloženo tomuto subjektu
realizovat určitá nápravná opatření,
která oddálila uzavírání nových
smluv s klienty až na počátek letošního
roku a měla zlepšit chování ČP
vůči klientům.
Způsob realizace těchto
opatření kontrolovalo MHS průběžně,
ještě před započetím nového
šetření. Při kontrole byla zjištěno,
že ze šesti uložených opatření
realizovala ČP čtyři, s tím, že
realizace zbývajících je v našich podmínkách
prozatím nemožná.
Z šetření ve
věci vypovídání HP pak vyplynulo následující:
1) ČP přistoupila
k plošnému vypovídání smluv na
základě hospodářských výsledků
roku 1993 a 1. čtvrtletí 1994. V oblasti HP byl.a
za.r. 1993 vyčíslena ztráta 1,1 mld. Kč.
Tento výsledek je rozdílem přijatého
pojistného a vyplacené náhrady za škody
bez započtení správních nákladů.
Po seznámení se s výsledky hospodaření
za 1. čtvrtletí 1994 - minus 350 mil. - bylo rozhodnuto
realizovat plošné vypovídání
smluv HP, uzavřených do 31.12. 1993, okamžitě.
Vysoké náklady ČP
vyplacené na úhradu pojistných událostí
HP, zejména krádeží automobilů,
jsme konzultovali rovněž s pracovníkem odboru
obecné kriminality Ústředny kriminální
policie Policejního prezidia ČR. Z jednání
vyplynuly tyto skutečnosti:
- Spolupráce mezi ČP
a kriminální policií ČR v oblasti
havarií a zejména krádeží aut
je zakotvena v rozkaze č. 14 ministra vnitra ČR
z 2. 3. 1992, který obsahuje dohodu mezi MV ČR a
Českou pojišťovnou.
Podle této dohody je pracovníkovi
ČP, vyřizujícího konkrétní
pojistnou událost, umožněno nahlédnout
do trestního spisu vedeného v této věci
a učinit z něj výpis. Jak nás
ujistil pracovník kriminální
policie, Česká pojišťovna této
možnosti využívá.
- Ze strany policie se v současné
době jeví jako optimální spolupráce
s Asociací pojišťoven - snaha poskytovat informace
stejného druhu všem pojišťovnám bez
rozdílu. Jednání mezi kriminalisty a Asociací
pojišťoven již byla v této oblasti motorových
vozidel zahájena.
- Jedním z hlavních
problémů, na něž naráží
jak pojišťovny, tak i policie, je skutečnost,
že i po vyplacení náhrady škody za krádež
vozidla Českou pojišťovnou, zůstává
po nalezení vraku vozu majitelem stále jeho původní
vlastník.
Vyplatila-li pojišťovna
náhradu škody, pak by prodej nalezeného vozu
měl tyto náklady eliminovat. Vymáhání
pojistného plnění zpět je ve většině
případů dosti složité.
Pracovník policie v této souvislosti
zmínil častý nezájem původního
majitele o odstranění vraku vozidla ap.
Vážený pane
poslanče, z informací, které jsme získali
od pracovníků kriminální policie v
souvislosti s problematikou pojištění motorových
vozidel a likvidace škod ČP a. s. nelze usuzovat na
porušení zákona č. 63/1991 Sb. o ochraně
hospodářské soutěže Českou
pojišťovnou a. s.
V této souvislosti poznamenávám,
že z Vašeho dopisu není zcela zřejmé,
zda jste informací o případu, který
jste uvedl ve Vaší interpelaci - 24letý pachatel
pojišťovacích podvodů, který za
smyšlenou krádež vyinkasoval přes 400
tisíc a o pár měsíců později
898 tisíc Kč - získal u pracovníků
policie, nebo z jiného zdroje. Předpokládám,
že jste v tomto případě informoval orgány
činné v trestním řízení,
byla to ostatně
Vaše povinnost. Generální ředitel ČP
při jednání na MHS vyslovil žádost
o sdělení podrobností tohoto případu,
a to rovněž pokud jde o nedostatečnou práci
pracovníků ČP.
2) Výpovědi smluv
ČP a možnosti uzavření nové smlouvy
s ČP byly posuzovány Ministerstvem pro hospodářskou
soutěž zejména z těchto hledisek:
a) Podmínky HP, platné od 1. 1. 1994
- Možnost uzavření
nové pojistky u ČP podle stáří
vozidel.
ČP pojišťuje
tuzemské vozy do stáří 8 let, hromadný
dovoz - vozy do stáří 5 let a individuální
dovoz - vozy do stáří 3 let.
Tato podmínka byla MHS
prověřována v souvislosti s možným
porušením zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže, ve znění
pozdějších předpisů. Z podmínky
ČP je zřejmé, že klienti se starším
vozem již nemohou HP s ČP uzavřít vyjma
výjimek uvedených dále.
- Rozšíření
možnosti spoluúčasti
HP platné od 1.1.1994 zahrnuje
širokou škálu možností.
- Výše pojistného
Odpovídá úrovni
ostatních pojišťoven.
b) Ponechání bonusu
původní staré pojistky
Při sjednání
nového pojištění je klientovi poskytnut
bonus, který se vztahoval k původní pojistce.
Při uzavírání
nové pojistky u jiné pojišťovny je třeba
předložit tzv. zápočtový list
potvrzený ČP a bonus vztahující se
k původnímu pojištění je pro
nové pojištění také zohledněn.
Např. pojišťovna Morava i Hasičská
vzájemná pojišťovna uznávají
bonus v plné výši..
c) Likvidace pojistných událostí a náhrada
škod
Při likvidaci pojistné
událostí je náhrada škody stanovena
z časové ceny vozidla, která zohledňuje
rok výroby vozu a počet ujetých kilometrů.
Tak např. časová cena vozu Škoda 105
S, r.v. 1988, 40 tisíc najetých km, výchozí
cena 69300 Kčs odpoví.dá 41 tis. Kč.
Při 140 tisíci najetých km téhož
automobilu je časová cena 24 tis. Kč. Při
havárii přesahující časovou
cenu je ohodnocen automobil
po havárii a toto ohodnocení odečteno od
časové ceny. Rozdíl je klientovi vyplacen.
Domníváme se, že
názory na výhodnost ČP pro starší
vozidla se budou u jednotlivých klientů výrazně
odlišovat.
d) Uplatňování
přirážek k výši pojistného
ČP neformulovala v pojistných
podmínkách přímo "malus",
ale jeho princip je v podstatě realizován rychlejším
tempem odebírání bonusu při likvidaci
pojistné události, než tomu bylo v dříve
platných pojistných smlouvách.
e) Vnitřní kontrolní
opatření v ČP
Jako jedna z reakcí na
správní řízení., které
bylo MHS vedeno ve věci možného zneužití
postavení Českou pojišťovnou a. s. v srpnu
min. roku, byl v ČP od října 1993 zaveden
účinnější kontrolní systém
při likvidaci pojistných událostí.
Každá škoda na vozidle vyšší
než 50 tisíc Kč je projednávána
(a náhrada škody schvalována) komisionelně,
tzn. za účasti minimálně 3 pracovníků
ČP různé úrovně odpovědnosti.
3) Situace na trhu ČR
V současné době
poskytuje HP 8 pojišťoven, z toho HP pro soukromá
vozidla 3 pojišťovny. Některé pojišťovny
čekají na schválení zákona
o povinném smluvním pojištění,
aby škálu pojišťovacích služeb
pro motoristy - pojištění povinně smluvní
i havarijní - mohly zavést na trh komplexně.
Po podrobné analýze
výsledků šetření nebylo shledáno
poruše ní zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže, ve zněn
i pozdějších předpisů, Českou
pojišťovnou a. s. a to nejen proto, že výpovědi
smluv HP ze strany ČP nejsou v rozporu s Občanským
zákoníkem a odpovídají ustanovení,
uvedenému v jednotlivých
smlouvách, ale zejména proto, že lze v současné
době uzavřít HP pro soukromé vozidlo
také u pojišťovny Morava (vozy do 15 let stáří)
a Hasičské vzájemné pojišťovny
(tuzemské vozy do 7 let stáří). Právnické
osoby mohou pojištění uzavřít
u dalších 5 pojišťoven - Živnostenská
pojišťovna, Česká Kooperativa, Kooperativa
moravskoslezská družstevní pojišťovna,
Otčina a od 1. 4. 1994 také IB pojišťovna.
Cílem ministerstva pro
hospodářskou soutěž nesmí být
trestání podnikatelských subjektů
za každou cenu, ale snaha dosáhnout zdravého
konkurenčního prostředí. Podnikat
s předem plánovanou ztrátou umožňovalo
direktivní plánované hospodářství
svým systémem dotací, v současnosti
musí nabízené podmínky ověřit
trh.
Přesto bych Vás
rád ujistil, že v uskutečněných
jednáních s ČP a.s. bylo dosaženo změkčení
původního záměru neuzavřít
s majiteli automobilů starších, než dle
daných podmínek (8-5-3 let) nové pojistné
smlouvy, ale že podle rozhodnutí valné hromady
lze s těmi klienty, kteří získali
50% bonus, uzavřít novou pojistku
v případě, že jejich automobil překračuje
toto stanovené stáří o dva roky. Toto
změkčení nevylučuje individuální
přístup ke každému z klientů,
přičemž zástupci pojišťovny
jsou povinni seznámit každého zájemce
o pojištění s výší předpokládaného
pojištění
v závislosti na stáří jeho vozidla
a technickém stavu tak, aby každý sám
zvážil, zda je pojistka pro něho ještě
výhodná.
Vážený pane
poslanče, z komplexního posouzení relevantního
trhu havarijního pojištění motorových
vozidel je zřejmé, že konkurenční
prostředí se v této oblasti začíná
pomalu vytvářet.
Snažil jsem se odpovědět
na Vaše dotazy, týkající se havarijního
pojištění automobilů, a to i na ty,
které v interpelaci uvedeny nebyly, ale daly se z Vašeho
zájmu o tento druh služeb v našem státě
předpokládat.
Současně zdůrazňujeme,
že všem subjektům, které mají na
trhu České republiky ať již monopolní,
či dominantní postavení, věnujeme
trvalou pozornost, a tedy ani jednání s ČP
a.s. ve věci všech druhů pojištění
nejsou ukončena a vývoj trhu v této oblasti,
budeme i nadále sledovat s nezmenšenou intenzitou
S pozdravem
Vážený pan
Zdeněk Vorlíček
člen Hosp. výboru
Poslanecké sněmovny