f) Bulletinová redakce (BR)

Bulletinová redakce, která má 10 redaktorů, zpracovává již hotovou produkci ČTK do elektronických databází, pravidelných tištěných bulletinů a speciálních bulletinů (využívá při tom zpravodajství domácí, zahraniční, ekonomické, sportovní a dokumentační redakce). Kromě toho vytváří BR vlastní produkty (překlady ze zahraničních periodik a světových agentur), určené výhradně pro tištěné bulletiny a elektronické databáze, nově pak pro článkovou službu.

V roce 1993 byly vytvořeny nové databáze a začaly vycházet nové pravidelné tištěné bulletiny:

Databáze:

MONITOR I (bohemika a slovenika ze zahraničí)

MONITOR II (komentáře světového tisku)

ARES (obchod se zbraněmi, konverze)

ATD...(zajímavosti, skandály, kuriozity)

POSEL (církve a náboženství doma i ve světě)

ODBORY (odborová a sociální problematika doma i ve světě)

TECHNIKA (svět vědy a techniky)

EKOLOGIE (ekologická problematika doma i ve světě)

KULTURA (informace z kultury doma i ve světě)

GERMAN (zprávy z ČR a SR v němčině).

Bulletiny:

BOHEMIKA-SLOVENIKA (6x týdně)

ZAHRANIČNÍ AKTUALITY (6x týdně, výběr zpráv ze světa)

SVĚTOVÝ TISK (6x týdně)

ARES (1 x týdně)

ATD (1 x týdně)

POSEL (1 x týdně)

ODBORY (1 x týdně)

TECHNICKÁ (2 x měsíčně)

WIRTSCHAFT UND POLITIK (1 x týdně, v němčině)

BR zpracovává denní DIPLOMATICKÝ BULLETIN (výběr nejdůležitějších zpráv z domácí politiky, hospodářství, kultury, sportu a zahraničí), určený pro vnitřní potřeby Ministerstva zahraničních věcí ČR včetně českých zastupitelských úřadů. Pro stejné ministerstvo vytváří speciální bulletiny v češtině a v angličtině (zhruba 15 kusů ročně). Na konci roku 1993 zahájila v BR činnost tzv. článková služba, která nabízí exkluzivní články určené především sdělovacím prostředkům (původní materiály redaktorů a zpravodajů ČTK, překlad zajímavých článků a komentářů ze světového tisku a materiálů zahraničních agentur, backgroundy, profily apod.).

g) Exportní redakce (ExR)

Všeobecná sekce

V současné době má všeobecná část exportu, která pracuje v angličtině, 9 redaktorů. Po velmi složitém období, kdy z redakce odešli - až na jednu výjimku - všichni zkušení redaktoři, je situace nyní relativně stabilizována.

Všeobecná sekce exportu vysílá politické, hlavní ekonomické, kulturní a sportovní zpravodajství po kabelech 32 odběratelům doma i v zahraničí. Jsou to hlavně tiskově agentury, rozhlasové stanice, velvyslanectví, zahraniční instituce a periodika. Z databáze bere tento servis 5 abonentů v Praze. Kromě toho všeobecná sekce denně vydává 30stránkový tištěný bulletin Daily News and Press Survey (DNPS), který obsahuje většinu zpravodajství vysílaného po kabelech. Má asi 150 předplatitelů, hlavně novináře akreditované v ČR, velvyslanectví a některé další instituce. I po rozpadu Československa pokrývá exportní redakce ve zpravodajství Slovensko. Díky zvýšené aktivitě redaktorů dokumentační redakce, která obohacuje četkařský servis o profily nejen osobností, ale i událostí, je i exportní servis bohatší a poskytuje více informací.

Mezi produkty ExR a DoR patří i speciální bulletiny, např. profilový bulletin u příležitosti návštěvy amerického prezidenta Billa Clintona v Praze a jeho jednání s visegrádskou čtyřkou. V roce 1993 začal DNPS otiskovat grafy.

Ekonomická sekce

Ekonomická část exportu, která rovněž pracuje v angličtině, má v současné době redaktorů. Zdrojem pro práci sekce je hlavně servis ekonomické redakce ČTK a ekonomický tisk. Denní produkce je distribuována do světa prostřednictvím agentur Reuters, americké Mead Data Centre a rakouské APA. Jediným odběratelem databáze je BfAI (Bundesstellung für Aussenhandels Informationen).

Dále tato skupina vydává denně, kromě víkendů, bulletin "Business News", který má zhruba 20-27 stran. Předplatiteli bulletinu, kterých je asi 150, jsou velvyslanectví, cizí společnosti sídlící v ČR, banky a zahraniční filiálky, ale i jednotlivé osoby.

Pokud jde o strukturu zpravodajství, těžištěm jsou běžné zprávy z ekonomického života země a zprávy o ekonomickém dění na Slovensku. Servis dále obsahuje kurzovní tabulky, výsledky obchodování na pražské burze cenných papírů (2x týdně) a na plodinově burze, dále zprávy o kapitálovém trhu a konečně zprávy týkající se nabídek na založená společných podniků, oznamující vznik nových podniků, a údaje o hospodařeni organizaci jejich zisky, změny výrobních programů, plány apod.

h) Dokumentační redakce (DoR)

Dokumentační redakce je největší politickou slavní dokumentací v České republice. Pracuje v ní zhruba 30 lidí. Dlouhodobě shromažďuje informace o dění v ČR a v zahraničí. Tyto informace jsou zpracovávány a ukládány do databanky. Kde o základní údaje o všech zemích světa, o jejich státním zřízen.i, politických stranách, dějinách, vnitřním uspořádání, ekonomice, stycích s Českou republikou, dále biografické údaje o významných českých a zahraničních osobnostech, výročí osobností a událostí, seznamy vlád, upozornění na nadcházející události, adresář instituci ČR, faktografické přehledy o mezinárodních organizacích, chronologické přehledy velkých katastrof, nositelů významných cen atd. V databance je už uloženo několik milionů informací, které jsou denně doplňovány a aktualizovány. Databanka je přístupná všem redaktorům ČTK a na základě smluv i abonentům mimo agenturu (parlament, kancelář prezidenta, vláda, MZV, Ministerstvo obrany, redakce atd.).

Kartotéky obsahují několik milionů neustále doplňovaných informací o lidech, institucích, zemích, mezinárodních problémech, a to jak v ČR, tak i ve světě. Záběr kartotéky je širší než databanky, obsahuje dílčí informace. Výběr z nich je zařazen do databankových souborů. Slouží zejména pro ověřování a doplňování údajů pro zpravodajství. Na základě smluv jsou informace poskytovány i jiným sdělovacím prostředkům, případně dalším zájemcům individuálně za úplatu. Výstřižkový archiv obsahuje tematicky utříděné zprávy ČTK a výstřižky z tisku. Archiv je denně doplňován, po čase je prováděna selekce a starší materiály jsou ukládány na mikrofiších. Redakce má k dispozici informace za posledních zhruba 5O let v databance, kartotékách a archivu a v příruční knihovně další tisíce informací starších. Prakticky denně zpracovává různé profily a soubory, jimiž doplňuje a rozšiřuje zpravodajství ČTK.Kromě toho vydává čtrnáctideník Dokumentační přehled, který tvoří základ dokumentací ve sdělovacích prostředcích, odebírají ho téměř všechny zastupitelské úřady v ČR, řada knihoven a různé instituce. Mj. publikuje jediné u nás existující celosvětové "kdo je kdo".

Výrazně, asi o 80 %, vzrostl podíl materiálů zpracovaných ve zpravodajském servisu ČTK.Jejích využití v tisku je velmi vysoké, asi ze tří čtvrtin jsou buď přímo přetiskovány, nebo slouží jako podklad pro vlastní komentáře a články. Byly zpracovány i dva samostatné separáty - bilanční materiály o vývoji ve světě a doma v roce 1993 (cca 1300 řádek) a k návštěvě Clintona (cca 1500 řádek). Začala se budovat sportovní dokumentace, postupně se naplňuje samostatná sportovní databáze, která by měla být zpřístupněna koncem tohoto roku. Změnila se periodicita a obsah Dokumentačního přehledu z týdeníku na čtrnáctideník (úspora poštovného), vyřazeny byly některé rubriky, o něž byl menší zájem, naopak rozšířeny jiné, např. zaveden sport. Byla rozdělena dokumentace o ČSFR na dvě samostatné o ČR a o SR (přesněji na tři - plus bývalé Československo). Slovensko se zpracovává v rozsahu menším než ČR, ale větším než ostatní země.

Stále jsou aktualizovány databáze, byly zavedeny nové rubriky STYKY s ČR, PŘÍRODNÍ POMĚRY a PŘEPISY z cizích jazyků do češtiny u všech zemí.

Byla provedena probírka tematické kartotéky o zahraničí: byly vyřazeny tisíce zastaralých a dnes již bezvýznamných údajů. Totéž probíhá postupně v domácí dokumentaci v souvislosti s dělením na ČR a SR

i) Grafika

Pracoviště je obsazeno dvěma grafiky.

V roce 1993 se v největších pražských denících uplatnilo 533 map a grafu. Ve 2.pololetí roku 1992 to bylo 78 grafu. Grafy nacházejí uplatnění rovněž v periodických a příležitostných bulletinech jako přílohy textů článkové redakce apod. Grafickou službu nabízí ČTK nejen pražským zákazníkům, ale i zájemcům v celé ČR, od letošního jara i v SR. Grafické pracoviště bylo v roce 1993 vybaveno novými počítači DELL a speciálním softwarem pro návrh a tisk infografiky.

3) Úsek obrazového zpravodajství (ÚOZ)

V Úseku obrazového zpravodajství pracuje 60 lidí.

ÚOZ se zabývá tvorbou fotozpravodajství pro domácí i zahraniční odběratele, archivací obrazových materiálů a poskytováním komerčních služeb. Denní fotoservis aktualit distribuovaný prostřednictvím telefonní sítě obsahuje v průměru 50 snímků. Odebírá ho celkem 22 domácích klientů. Domácí část servisu vytváří v současné době 12 fotoreportérů, z nichž 6 působí v Praze a 6 v oblastních odbočkách. Zahraniční část servisu je tvořena výběrem snímků z telefonních servisů agentur Associated Press a European Pressphoto Agency. Další snímky jsou vybírány z poštovních zásilek desítek agentur, s nimž ČTK dlouhodobě spolupracuje.

ÚOZ obhospodařuje unikátní fotoarchiv, který obsahuje téměř 5 milionů snímků. Fotoarchiv je průběžně doplňován jednak reportážemi ze zpravodajského servisu, jednak fotografiemi pořizovanými přímo pro potřeby archivu. O skladbu fotoarchivu pečuje skupina dokumentaristů, skartační skupina soustavně archiv probírá a vyřazuje neupotřebitelné snímky. Od června 1993 byla převedena evidence archivních přírůstků do pamětí počítačového systému ČTK. Až se podaří převést do počítače podstatnější část kartotéky fotoarchivu, bude možné klientům zpřístupnit informace o jeho obsahu prostřednictvím jedné z databází ČTK.

Hlavním problémem ÚOZ v roce 1993 byla nutnost zásadním způsobem modernizovat jeho technické vybaven. Šlo o otázku koncepce zpracování obrazových materiálů přímo v redakci, způsobu distribuce k odběratelům a v neposlední řadě také o vytvoření podmínek pro vstup obrazového zpravodajství přímo do počítačových systémů v redakcích. Akutní nutnost modernizace technického vybavení byla vyvolána tím, že dosavadní technika ÚOZ se ve světě již řadu let nepoužívá. Z tohoto důvodu zastavila firma Ilford (jediný světový producent) výrobu provozního materiálu.

Nejvýznamnějším faktem pro rozvoj ÚOZ proto byl nákup zařízení Leafdesk a Leafscanner. Tato zařízení umožňují převod černobílých i barevných negativů do elektronické podoby bez laboratorního zpracování, jeho editaci včetně otextování a následné vyslání klientovi. Tímto nákupem byl učiněn první krok k totální modernizaci redakčního systému ÚOZ, jež bude dokončena v první polovině roku 1994.

4) Telekomunikační odbor (TO)

Hlavním úkolem TO je technicky zajišťovat provoz zpravodajských úseků. Kromě této činnosti zajišťuje také údržbu a opravy četkařské techniky, která je umístěna u odběratelů zpravodajského servisu ČTK.

V TO pracuje 50 lidí.

Po uvolnění dovozních omezení vyspělé počítačové a komunikační techniky byl technický rozvoj ČTK nejvýraznější v následujících oblastech:

- satelitní přenos zpravodajství

- modernizace fotozpravodajství

- nová databanka ČTK

- telekomunikační uzel ČTK

- agenturní systém TYPLAN

Po důkladných studiích, rozborech a úvahách přistoupila ČTK v roce 1990 na postupnou modernizaci techniky pro vytváření, archivaci a přenos svého zpravodajství.

Tyto kroky byly postupně realizovány v letech:

- 1991 - nákup hardware a software pro agenturní systém,

- 1992 - zavedení nového agenturního systému do provozu,

- 1992 prosinec - zahájení satelitního vysílání slovního zpravodajství po evropském území, příprava na zavedení nové databanky ČTK,

- 1993 leden - zahájení provozu nové databanky ČTK

- 1993 červenec - rozhodnutí o modernizaci telefota v ČTKa modernizaci koncových telefonních zařízení u uživatelů - digitální přenos obrazových dat,

Satelitní přenos zpravodajství

V průběhu druhé poloviny roku 1992 byla uzavřena smlouva se společností POLYCOM (Francie) o šíření slovního zpravodajství pomocí satelitu. V prosinci 1992 zahájila ČTK tento způsob přenosu, který umožňuje příjem slovního zpravodajství po celém území Evropy. V průběhu roku 1993 bylo v ČR a SR zapojeno celkem 38 odběratelů slovního zpravodajství.

Technická kvalita a spolehlivost satelitního přenosu je na velmi vysoké úrovni. Za celý rok 1993 nedošlo ani k jednomu výpadku zpravodajství.

Dřívější rozsáhlá vnitrostátní spojovací síť ČTK byla v průběhu roku 199 3 zrušena.

Modernizace fotozpravodajství

V roce 1993 bylo rozhodnuto modernizovat technické vybavení úseku obrazového zpravodajství.

Jde o kvalitativně velký zlom v technickém vybaven ÚOZ a o zcela nová technická zařízení, která budou instalována u odběratelů fotoservisu ČTK.

K dopravě signálu obrazového zpravodajství bude využita stejná příjmová satelitní technika používaná zatím k přenosu slovního zpravodajství. Odběratelé obou servisů ČTK tak budou mít zajištěn příjem slovního i obrazového zpravodajství ve vysoké kvalitě a s minimální poruchovostí. Tento modernizační projekt se postupně realizuje ve spoluprácí s francouzskou tiskovou agenturou AFP.

Nová databanka ČTK

Začátkem roku 1993 byl spuštěn základní stupeň nové databanky ČTK, který nahradil technicky a zpravodajsky nevyhovující databankový systém. Nový databankový systém umožňuje připojení vnějších odběratelů všemi dostupnými spojovacími prostředky (veřejná telefonní síť, veřejná datová sít, pevné linky). Kapacita databankového systému se zvýšila 5x, rychlost přenosu informace v průměru 3x. Počet odběratelů databanky koncem roku 1993 dosáhl počtu 12 proti předchozím 20. Odběratelé používají k připojení klasické PC proti dřívějším speciálním terminálům a komunikačním prostředkům firmy Siemens.

Telekomunikační uzel ČTK

Vzhledem k přechodu zahraničních agentur i ČTK na satelitní přenos zpravodajství poklesl význam dosavadního telekomunikačního uzlu agentury, který měl za úkol provádět sběr, přesměrování a distribuci zpravodajství směrem k odběratelům.

Po důkladné technické přípravě byl v závěru roku 1993 technicky přepojen a vybudován nový telekomunikační uzel v prostorách počítačových systémů. Tento projekt přinesl výraznou úsporu elektrické energie, místa a v neposlední řadě také úsporu turnusových pracovníků.

Agenturní systém TYPLAN

Agenturní systém TYPLAN byl uveden do provozu počátkem roku 1992. Systém tvoří ucelenou technickou jednotku v technologii redakční práce. Zajišťuje příjem, zpracování a vysílání slovního zpravodajství. Systém pracuje na bázi techniky firem DEC, NOKIA a DELL. Programové vybavení bylo zakoupeno od švýcarské firmy TYPLAN, počeštění a další modernizace software je ýsledkem práce prograxnátorů, techniků a redaktorů ČTK.

Na český trh pronikají postupně kvalitně technicky vybavené agentury (Reuters, DPA. APA). Otázka rychlé a průběžné technické modernizace ČTK je proto i otázkou jejího přežití v konkurenčním boji. Z tohoto důvodu je velice důležité věnovat veškeré movité finanční prostředky do nového technického vybavení.

5) Obchodní úsek (OÚ)

Obchodní úsek se zabývá prodejem zpravodajství a marketingovou a propagační činností. Neuspokojivé výsledky obchodního úseku v roce 1992 a počátkem roku 1993 byly bezprostřední příčinou krize v ČTK. V průběhu roku 1993, zvláště v jeho druhé polovině, byl zcela přebudován. V průběhu roku z OÚ odešlo 23 pracovníků a nastoupilo 21 nových pracovníků. V závěru roku 1993 zde pracovalo 13 lidí.

Prodejní činnost

Prodejní činnost byla uskutečňována v návaznosti na provedený direct mailing další soustavnou nabídkovou a akviziční činností a uzavíráním konkrétních prodejních smluv v závislosti na druhu odebíraného zpravodajství a způsobu jeho distribuce.. Nezbytnou součástí práce bylo vedení záznamů z obchodních jednání (hodnocení nabídky). Veškerá prodejní činnost byla vedena v součinnosti s redaktory ČTK.

Rok 1993 byl z hlediska změn v distribuci a tedy i v konečném prodeji zpravodajského servisu velice důležitý. Díky nov databance a satelitnímu přenosu se rozšířily možnosti distribuce produktů ČTK. Zpravodajství ČTK je v současné době dodáváno po pevných linkách, satelitem, telefonickými vstupy do databanky a v tištěné podobě formou bulletinů.

Z obchodního hlediska tedy vznikla nová možnost nabízet zpravodajství ČTK ne pouze jako jeden nedělitelný celek, ale i samostatně jeho specializované soubory v závislosti na konkrétních potřebách jednotlivých zákazníků.

Činnost obchodního úseku v roce 1993 byla zaměřena na vyřešení následujících úkolů:

1/ personální obsazení úseku

2/ vypracování typových smluv pro prodej jednotlivých produktů v závislosti na způsobu jejich distribuce

3/ vypracováni metodiky tvorby cen pro jednotlivé zákazníky

4/ vytvoření systému sledování smluvních závazků s následným vyhodnocením úspěšnosti prodeje jednotlivých produktů ČTK

5/ maximální rozšíření počtu zákazníků ČTK z oblasti mediální i nemediální.

V prvním čtvrtletí 1993 se vzhledem k nedostatečnému personálnímu obsazení nedařilo výše uvedené úkoly v odpovídající míře plnit.

Ve druhém čtvrtletí 1993 byla provedena podrobná celková revize stávajících smluv s následnou kontrolou správnosti fakturace a rovněž byly uzavřeny zpětně smlouvy se zákazníky, kteří již využívali zpravodajství ČTK bezesmluvně.

Ve třetím čtvrtletí se činnost OÚ soustředila na nabídku všech produktů ČTK dalším potenciálním zákazníkům. Zvláštní pozornost byla věnována nabízení speciálního ekonomického zpravodajství ČTK cíleným skupinám možných klientů (banky, spořitelny, pojišťovny, investiční společnosti, poradenské firmy, obchodní společnosti, burzy, makléřské firmy, leasingové společnosti, reklamní agentury, výrobní podniky atd.) Osvědčilo se zejména zavedení zkušební doby na vstup do databanky ČTK a bylo tak získáno několik nových zákazníků. Nabídka všeobecného servisu ČTK byla i kromě jiného zaměřena na velké množství vznikajících i stávajících rozhlasových stanic. V tomto směru konečné výsledky ukázaly, že jsme byli úspěšní a zpravodajství ČTK odebírá většina rádií v ČR.

Ve čtvrtém čtvrtletí 1993 bylo jedním z úkolů vypracování marketingové studie hodnotící postavení ČTK na trhu s informacemi a úspěšnost prodeje každého jednotlivého produktu ČTK. V součinnosti s dalšími úseky ČTK byla vytvořena metodika stanovení cen pro jednotlivé typy odběratelů zpravodajství ČTK zohledňující současné náklady na tvorbu nabízeného produktu.Dalším krokem bylo narovnání cen jednotlivým deníkům podle této metodiky.

Marketingová a propagační činnost

Marketingová a propagační činnost byla zaměřena na vypracování a neustálou aktualizaci seznamů potenciálních odběratelů produkce ČTK, na zpracování aktuálních propagačních materiálů a jejich direct mailing. Dalším předmětem činnosti bylo systémové zpracování marketingové zprávy hodnotící prodejnost jednotlivých produktů ČTK, jejíž součástí byly další rozbory, záznamy a připomínky stávajících i potenciálních odběratelů k zpravodajství agentury. ČTK se rovněž prezentovala na veletrhu Media 1993.

6) Ekonomický úsek (EÚ)

Ekonomický úsek sdružuje v současné době téměř všechny činnosti správního, provozního a administrativního charakteru s výjimkou útvarů přímo řízených generálním ředitelem, tj. právního odboru, kontrolního oddělení a referátu BOZ a PO.

V roce 1993 prošel ekonomický úsek výraznými změnami, které se týkaly obsahu práce, pracovních podmínek, organizačního členění úseku a v neposlední řadě stavu zaměstnanců.

Nejvýraznější změny se odehrály v organizačním členění. Začátek roku 1993 zastihl ČTK v oblasti správních a provozních útvarů v ne zcela konsolidovaném stavu. Činnosti, které spolu úzce souvisí, byly roztříštěny v několika nezávislých útvarech, zpravidla přímo řízených generálním ředitelem.

Koncepce nového ekonomického úseku, který by zahrnoval až na účelné výjimky všechny tyto činnosti, vycházela z těchto předpokladů:

1) je třeba snížit počet útvarů přímo řízených generálním ředitelem

2) je třeba snížit počet zaměstnanců, a to hlavně prostřednictvím racionalizace práce, tj. odstraněním duplicit, rozšířením pracovních náplní a lepší komunikací mezi jednotlivými útvary.

Po schválení navržených organizačních změn byl k 1.7. vytvořen ekonomický úsek, který nově zahrnoval celý bývalý provozně technický odbor, část zaměstnaneckého a právního odboru a autoprovoz. Po zrušení odboru obrany převzal část jeho náplně personální odbor a odbor hospodářská správa. K 1.12. byl zrušen referát elektro a energetiky a jeho činnost byla převedena do odboru hospodářská správa.

Podle předmětu činnosti se tedy ekonomický úsek člení na čtyři odbory a dvě oddělení:

Odbor personální

Personální odbor zajišťuje komplexně všechny činnosti související se zaměstnanci. Pracuje zde 8 lidí a odbor se člení na zaměstnanecké oddělení, oddělení práce a mezd a mzdovou účtárnu. Vedle práce rutinního a analytického charakteru se odbor začíná zaměřovat na aktivní personální politiku s cílem stabilizovat personální situaci v ČTK.

Odbor informační soustava

V informační soustavě jsou soustředěny účtárny všeobecná, materiálová, likvidace, příjmů na účty a výdajů z účtů. Pracuje zde 24 zaměstnanců.

K 1. 1. 1993 byla zavedena nová účetní soustava, která respektuje západní účetní standardy a je tedy výrazně odlišná od účetní soustavy minulé. Pro účetní to znamenalo zapomenout na léty zaběhanou rutinu a absorbovat zcela nové poznatky. Situaci komplikoval neutěšený stav výpočetní techniky a nevyhovující programové vybavení. V souvislosti s přemístěním do budovy v Opletalově ulici byla nainstalována nová výpočetní technika, která odstranila nejnepříjemnější problémy spojené s dlouhým čekáním na odezvu a s poruchovostí. V současné době ČTK intenzivně hledá dodavatele programového vybavení, které by odpovídalo potřebám. Jeho pořízen však bude záviset na hospodářských výsledcích ČTK v roce 1994.

V roce 1993 bylo hlavním úkolem zajištění chodu finančního účetnictví. V roce 1994 je třeba zvýšit jeho kvalitu, aby bylo schopno poskytovat dostatečné informace k rozhodovacím procesům.

Odbor hospodářská správa

V tomto odboru došlo k nejvýraznějším změnám. Předmětem jeho činnosti je péče o hmotný majetek ČTK jak po stránce evidenční, tak po stránce provozní. Nejdůležitějším úkolem roku 1993 bylo dotáhnout do konce převedení majetku bývalé ČSTK. Odbor, v něm pracuje celkem 50 zaměstnanců, se člení na tři oddělení:

a) oddělení investic a správy majetku obhospodařuje majetek ČTK po stránce evidenční a administrativní a zajišťuje provoz budovy v Žirovnické ulici,

b) oddělení vnitřní správy zahrnuje údržbu, elektroúdržbu, podatelnu, telefonní ústřednu a ostrahu objektů a jeho hlavním úkolem je zajištění chodu budovy v Opletalově ulici,

c) oddělení dovozní a zásobovací zajišťuje klasické zásobováni a po administrativní stránce vyřizuje dovozy ze zahraničí.

Odbor autoprovoz

Autoprovoz zajišťuje přepravní potřeby ČTK ve všech oblastech činnosti. V souvislosti se snížením celkových přepravních potřeb se průběžně snižuje i počet zaměstnanců autoprovozu (v současné době 10, z toho 1 vedoucí, 6 řidičů a 3 zaměstnanci autodílny). Těžiště činnosti se přesouvá z operativního zabezpečování zpravodajství na činnosti, které nejsou pro externí dodavatele lukrativní (noční svoz novin, příležitostná nákladní a dodávková doprava), a na předem plánované cesty. Při zabezpečování potřeb zpravodajství se ukazuje, že levnější než předimenzovat stálé služby je použít služeb externích dopravců.

Součástí autoprovozu je autodílna ve Štěrboholech, která vedle oprav vlastních vozidel vyvíjí i komerční činnost pro externí odběratele.

Oddělení vnitropodnikového účetnictví a metodiky

Toto nově vzniklé oddělení se zabývá komplexním zabezpečením metodiky, daňové problematiky, analýzou výsledků hospodaření a systémem vnitropodnikového účetnictví.

Oddělení výpočetní techniky

Oddělení zajišťuje chod výpočetní techniky pro celý úsek. Vzhledem k tomu, že instalovaná technika je na solidní úrovni, těžiště činnosti bude spočívat v řešeni programového vybavení.

7) Vedlejší podnikatelská činnost ČTK

Příjmy z vedlejší podnikatelské činnosti sloužily v minulých letech ČTK jako doplňkový zdroj financování nákladů na tvorbu zpravodajství. Některá střediska ČTK (např. vydavatelství Pressfoto) měla dříve na trhu téměř monopolní postavení, které jim umožňovalo dosahovat značných zisků. V posledních letech však pod vlivem nových společenských a ekonomických podmínek přestaly být mnohé aktivity ČTK ziskové.

Do roku 1993 vstupovala ČTK s těmito nezpravodajskými organizačními jednotkami:

- vydavatelství Pressfoto

- čtrnáctideník 100+1 zahraniční zajímavost

- programový týdeník Parabola

- měsíčník Moderní řízení

- Presscentrum

a) Vydavatelství Pressfoto

Hlavním předmětem činnosti tohoto střediska je vydávání pohlednic, žánrových obrazových materiálů a obrazových publikací. Vydavatelství prošlo po roce 1989 hlubokou krizí. Postupně je opustila většina kvalifikovaných pracovníků. Současně se na trhu objevilo mimořádně velké množství soukromých vydavatelů. Důsledkem těchto skutečností pak byl prudký pokles zisku a značný nárůst neprodejných skladových zásob. Situaci ještě dlouhodobě zkomplikovaly vleklé problémy s vymáháním nezaplacených pohledávek. Vzhledem k těmto skutečnostem a po několika pokusech oživit činnost vydavatelství bylo toto středisko v závěru roku 1993 převedeno do útlumového programu. Jeho cílem je především postupná likvidace zásob hotových výrobků, jejichž hodnota činila koncem roku 1993 23 milionů korun. Vydavatelské aktivity budou zaměřeny pouze na takové zakázky, u nichž je možno zboží expedovat přímo zákazníkovi. Pokud vydavatelství po sérii organizačních změn bude schopné obstát v konkurenci se soukromými vydavateli, bude zachováno i do budoucna. O jeho dalším osudu bude nutno rozhodnout do konce roku 1994.

Ke konci roku 1993 pracovalo ve vydavatelství 32 lidí.

b) Čtrnáctideník 100+1 zahraniční zajímavost

Náklad časopisu v posledních letech neustále a nezadržitelně klesal. V lednu 1991 činil 140.000 výtisků, v závěru roku 1993 již jen zhruba 55.000 výtisků. Hospodářské výsledky časopisu se v roce 1993 pohybovaly na hranici rentability. Situaci pro ČTK ještě komplikovala trvalá platební neschopnost hlavního distributora - PNS. Vzhledem k situaci na trhu tiskovin (do většiny periodik vstoupil zahraniční kapitál) bylo zřejmé, že ČTK není schopna vlastními silami zajistit znovuoživení tohoto časopisu, což by předpokládalo především financovat neklamní kampaň. Vedení ČTK proto rozhodlo vyhledat partnera, který by byl ochoten se tohoto úkolu ujmout s tím, že by se stal vydavatelem časopisu za spoluúčasti ČTK. K této změně došlo na jaře roku 1994.

Ke konci roku 1993 pracovalo v časopise 11 lidí.

c) Programový týdeník Parabola

Na konci roku 1992 odešla z ČTK prakticky celá redakce tohoto týdenku a spolu s tehdejším vedoucím redaktorem založila nový konkurenční časopis Satelit. Díky mimořádnému úsilí redaktorů ÚSZ se podařilo pokračovat ve vydávání Paraboly i nadále. Na trhu se však objevily i další programové týdeníky, které často tvoří bezplatnou přílohu deníků. Parabola v této konkurenci velmi obtížně získávala inzerci a to způsobilo ztrátovost časopisu. Vedení ČTK proto pravidlo vydávání časopisu koncem roku 1993 zastavit. Titul se podařilo prodat vydavatelství Naše vojsko, které ho chce využívat k propagaci vlastních výrobků.

d) Měsíčník Moderní řízení

Časopis vycházel v roce 1993 v nákladu zhruba 7000 výtisků. Z hlediska hospodaření byl mírně ziskový, narážel však trvale na problémy při získáváním inzerce. ČTK prodala časopis a.s. Economia, která ho zařadila mezi své odborné tituly a tím mu zajistila patřičnou reklamu. To by spolu s kvalitním vydavatelským zázemím a obsahovým zlepšením mělo zajistit zvýšení nákladu. ČTK se jako akcionář společnosti Economia bude podílet na případném zisku.

e) Presscentrum

ČTK provozuje od roku 1992 Presscentrum, které jednak slouží potřebám novinářů, jednak různým organizacím jako místo k pořádání tiskových konferencí, prezentací apod. Presscentrum zatím neposkytuje všechny služby na patřičné úrovni. Tento problém bude zřejmě řešen komplexně spolu s projektem vybudování zázemí pro závodní stravování.

V Presscentru pracuje 6 lidí.

8) Účast ČTK v akciových společnostech

ČTK Repro, a.s.

Akciová společnost se zahraniční účasti ČTK Repro, ve které je ČTK majoritním akcionářem, byla založena v srpnu roku 1991. Důvodem založení společnosti byl především nedostatek finančních prostředků na dostavbu rozestavěné polygrafické haly. Akciová společnost hospodařila v letech 1992 i 1993 se ztrátou. V druhém pololetí roku 1992 provedlo federální ministerstvo financí kontrolu v ČSTK. Úřední záznam o výsledku finanční kontroly konstatuje závady v ocenění majetku, který ČSTK do akciové společnosti vložila, s tím, že zůstává otevřenou otázkou, zda vkladem ČSTK jsou pouze pozemky a budovy nebo i další majetek, který a.s. užívá, a tím je nejasná i výše tohoto vkladu. V závěru roku 1993 zahájilo Ministerstvo financí ČR novou kontrolu způsobu ocenění majetku vloženého ČSTK do a.s. ČTK Repro, která konstatovala stejné závěry.

Economia, a.s.

ČTK vlastní jedenáct procent akcií této společnosti se zahraniční majetkovou účastí. A.s. Economia dosahuje dobrých hospodářských výsledků. Vlastnictví akcií tedy přináší agentuře jistý příjem.

9) Závěr

ČTK směřuje v posledních letech stále více k podobě agentury běžné ve vyspělých demokratických státech, tedy k modelu agentury pracující na komerčních principech, kdy předmětem činnosti již není pouze tvorba zpravodajství pro sdělovací prostředky, ale z velké části i zpracování informaci a jejich distribuce subjektům z nemediální sféry. Předpokladem úspěšného zvládnutí tohoto úkolu je vysoká kvalifikační úroveň pracovníků, patřičně technické vybavení i dobrá obchodní a marketingová činnost. Vysokého standardu lze dosáhnout pouze soustředěním všech sil na hlavní předmět činnosti. Jinak lze sotva obstát v soutěži se zahraničními i domácími konkurenty.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP