Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na interpelaci poslance Miroslava Rašky
dopisem ze dne 16. června 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Miroslava Rašky. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 16. června 1994 | |
Čj. 153/33 802/94 |
Vážený pane
poslanče,
problematika placení záloh
na daň z příjmů fyzických osob
byla v nové daňové soustavě upravena
s účinností od 1. 1. 1993 zákonem
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
U poplatníků, kteří začali
podnikat v průběhu roku bylo mj. stanoveno, že
pro výpočet záloh
na daň pro běžný rok je nutno provést
dopočet daňové povinnosti výchozího
roku tak, jako by se týkala celého zdaňovacího
období.
V průběhu roku 1993,
po konfrontaci uvedených ustanovení o placení
záloh s praktickými poznatky při jejich aplikaci,
došlo postupně
k jejich novelizaci tak, aby co nejlépe odpovídaly
realitě.
Otázka dopočítávání
daňové povinnosti při stanovování
záloh byla pak u
fyzických osob vyřešena jednoznačně
ve prospěch poplatníka
novelou provedenou zákonem č. 323/1993 Sb. s účinností
od 1. 1. 1994. Pro stanovení záloh na daň
z příjmů fyzických osob na běžný
rok se tedy již nadále v případě,
že se poslední známá daňová
povinnost týkala pouze části zdaňovacího
obdob., tato povinnost nedopočítává.
Pro usnadnění přechodu
na novou daňovou soustavu a poskytnutí času
poplatníkům pro správnou orientaci v nových
daňových předpisech
rozhodlo Ministerstvo financi prominout penále za opožděné
placení záloh na daň z příjmů
fyzických osob i
na daň z příjmů právnických
osob za leden, únor, březen a první čtvrtletí
roku 1993, pokud byla jejich úhrada provedena nejpozději
do 30. 6. 1993. Tato úleva byla považována
za dostačující.
Kromě toho dává
zákon poplatníkům obecnou možnost požádat
v odůvodněných, případech správce
daně o stanovení záloh jinak než je
uvedeno v zákoně. Proti takovému rozhodnutí
je přípustné odvolání, o kterém
pak rozhoduje nadřízený orgán a je
tedy zajištěno objektivní posouzení
důvodů.
Nemohu tedy v této souvislosti
přisvědčit Vaší domněnce,
že vyměření penále za opožděné
placení záloh je módou finančních
úřadů. Povinnost vyměřit v
tomto případě penále však správci
daně vyplývá ze zákona, a to především
z ustanovení § 63
zákona o správě daní a poplatků
v platném znění.
Proti vyměření
penále má poplatník možnost podat reklamaci
tak, jak stanoví §
53 cit. zákona o správě daní a poplatků.
Dále pak případně existuje možnost
využít mimořádných opravných
prostředků za podmínek stanovených
zákonem.
Pravomoc k prominutí příslušenství
daně do výše 300 000 Kč delegovalo Ministerstvo
financí vyhláškou č. 299/1993 Sb. na
správce daně, neboť
ten nejlépe zná konkrétní situaci
každého poplatníka, může tedy kvalifikovaně
rozhodnout a zároveň je podstatně zkrácen
i čas nutný pro rozhodování.
Ztotožňuji se však
s Vaším názorem, že v některých
případech, kdy o vyměření penále
a následně o žádosti o jeho prominutí
rozhoduje stejný pracovník správce daně,
nemusí být rozhodnutí vždy objektivní.
Na tyto situace je pak možno přiměřeně
aplikovat ustanovení zákona o správě
daní týkající se vyloučení
pracovníků správce daně z daňového
řízení,
jestliže existují skutečnosti nasvědčující
podjatosti pracovníka správce daně.,
Ministerstvo financí však
v každém případě znovu zváží
poznatky z Vaší interpelace k případným
úpravám v této oblasti novely zákona
o daních z příjmů, která se
v současné době již připravuje.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Miroslav Raška
poslanec Parlamentu ČR