Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1994

I. volební období

1022 D

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Michala Krause

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci privatizace ČSAD Praha - západ

Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala Krause dopisem ze dne 22. června 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 28. června 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


MINISTR DOPRAVY

České republiky

PhDr. Jan STRÁSKÝ

 V Praze dne 22.června 1994
 K č.j. 5/94 - P


Vážený pane poslanče,

dovolte mi, abych vám podle Vámi jednotlivě uváděných dotazů odpověděl na interpelaci, kterou jste přednesl na 19. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky dne 2. června 1994 a jež se týkala problematiky privatizace státního podniku ČSAD Praha - západ:

1. Vámi uváděný průzkum potenciálních zájemců o privatizaci s. p. ČSAD Praha - západ se pohyboval ve dvou základních rovinách. Pracovníci ministerstva dopravy ČR po zamítnutí jediného v řádném termínu předloženého privatizačního projektu a na základě výzvy ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR k vypracování zakladatelského privatizačního projektu oslovili ty firmy, které v prostorách státního podniku působí na základě uzavřených nájemních smluv. Na druhé straně se na základě získaných informací o zamítnutí již uvedeného základního privatizačního projektu o privatizovaný subjekt začali iniciativně sami zajímat další zájemci a začali předkládat své nabídky.

2. Z uvedeného je zřejmé, že o průzkumu zájmu nebyla oficielně široká veřejnost informována. K tomu je však nezbytné podotknout, že:

- v souladu se zákonem se zakladatel, pokud není pověřen vypracováním zakladatelského privatizačního projektu, pouze vyjadřuje (doporučuje) k možné realizaci všech předložených projektů. V případě s. p. ČSAD Praha - západ to však byl pouze jediný privatizační projekt,

- je státní podnik umístěn ve čtyřech lokalitách, které jsou od sebe v některých případech dosti vzdáleny (Smíchov, Zlíchov, Chuchle a Zbraslav + rekreační středisko v Růžové, u něhož se však zřejmě jedná o restituci) a jež mají naprosto rozdílný charakter (Smíchov = odstavná plocha s administrativní budovou, kotelnou, dílnami a čerpací stanicí, Zlíchov = provoz nákladní dopravy, část pronajata firmě Pirelli, část pozemků v právu hospodaření ČD a část ve vlastnictví města Prahy, část pozemku určena k výstavbě přivaděče do Strahovského tunelu, Chuchle = pozemky, do nichž bylo investováno cca 50 mil. Kč a jež dnes představují "rozestavěné plochy plné betonových pilotů", navíc částečně pod restitucí, Zbraslav = zpevněná plocha, bývalá čerpací stanice, firmě Bolfin pronajatá opravárenská hala a funkční obytné buňky pronajaté soukromé firmě Slavík a syn, které slouží pro ubytování zahraničních dělníků; s výjimkou již uvedených pronajatých objektů nevyužívané pro dopravu již dva roky v důsledku možných ekologických závad, a to vše několik desítek metrů od Vltavy a bez zdroje vody). Proto se jako vhodná forma privatizace (dosud tedy nehovoříme o metodě privatizace) nabízí rozdělení organizace na jednotlivé části (podle lokalit) s tím, že současně budou v rámci privatizace řešeny i některé "specifické problémy", které jsou s nimi spojeny. Jako příklad může posloužit podmínka odstranění "ekologických rizik" v lokalitě Zbraslav, podnikatelský záměr v lokalitě Chuchle (tzn. nejen získání lukrativních pozemků bez bližší specifikace toho, co s nimi bude dál = jaké bude jejich využití) apod.,

- aby ministerstvo dopravy ČR případně mohlo tuto "filosofii" navrhnout k realizaci v rámci vypracování zakladatelského privatizačního projektu, obrátilo se na nájemce působící v objektech státního podniku. Jak již však bylo rovněž uvedeno, případný zájem projevily samy i jiné firmy. Tento postup přitom považujeme za naprosto logický, neboť vycházíme ze stávajícího předmětu činnosti organizace, na jehož zachování (alespoň z části = v oblasti autobusové dopravy) máme zájem. Výsledkem tohoto průzkumu (jak jsme již uvedli v odpovědi na první interpelaci) bylo projevení případného zájmu ze strany více než deseti subjektů, a to o rozdílné části (lokality) státního podniku, vč. organizace jako celku,

- takto projevený případný zájem přitom nelze v žádném případě považovat za předkládání privatizačních projektů (termín uběhnul dnem 16. června 1992). Proto pro nás není a ani nemůže být rozhodující, jestli, jak jste uvedl ve své první interpelaci, někdo 17. prosince 1993 projevil zájem o privatizaci organizace jako celku. I tohoto zájemce tak považujeme pouze za jednoho z uchazečů o privatizovaný subjekt.

- dnes je, zcela v souladu se stanovenými "pravidly privatizace", vypracování zakladatelského privatizačního projektu v plné kompetenci ministerstva dopravy ČR, jakožto zakladatele. Přitom je nezbytné si uvědomit, že i tento zakladatelský privatizační projekt bude v souladu se stanovenými "pravidly" (zákon a usnesení vlády ČR) dále posuzován, a to nejen ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR, ale i dalšími ekonomickými ministerstvy a v případě, že by v průběhu jeho projednávání došlo ke změně metody privatizace na přímý prodej předem určenému vlastníkovi, rovněž vládou ČR.

3. Podle našeho názoru právě metoda vícekriteriální veřejné soutěže představuje v daném případě nejobjektivnější metodu privatizace, která se zcela "samozřejmě" nemůže "líbit" těm, kdo prosazují pouze jediného zájemce, který, tak jako všichni další případní uchazeči, mohl v termínu vyhlášeném pro předkládání privatizačních projektů svůj projekt podat, což však neučinil.

Navíc vícekriteriální veřejná soutěž organizovaná na jednotlivé lokality, jakožto samostatně privatizované jednotky, umožní, aby:

- nikdo by nebyl upřednostněn, tzn. kdokoliv by se privatizace mohl zúčastnit,

- prostřednictvím předem vyhlášených kriterií veřejných soutěží by mohl být zabezpečen zájem státu na splnění některých podmínek (viz výše) a současně by se cena nemohla stát jediným "vítězným" kriteriem,

- nikomu ze zájemců o větší celky (vč. s. p. jako celku), než by byly vyhlášeny do privatizace formou veřejných soutěží na dílčí jednotky organizace, nemůže nic bránit v tom, aby se nezúčastnil některých nebo dokonce všech veřejných soutěží a nestal se tak (pokud by v nich zvítězil) vlastníkem až celého s. p.

Pokud by byl podle stanovených pravidel privatizace schválen zakladatelský projekt vypracovaný ministerstvem dopravy ČR na privatizaci organizace "po částech" a formou vícekriteriálních veřejných soutěží, nedošlo by k žádnému "výběru" uchazečů, nýbrž a ti by na základě obecně známého způsobu vyhlášení podmínek veřejných soutěží předkládali své nabídky. Ty by vyhodnocovala komise složená zřejmě ze zástupců ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizací ČR, Fondu národního majetku ČR a z dalších osob.

Přitom předpokládáme, že by se vyhodnocení vyhlášených veřejných soutěží nezúčastnil žádný z pracovníků ministerstva dopravy ČR, nýbrž případně pouze odborníci v této oblasti z jiných organizací, čímž již od samého počátku chceme eliminovat možnou kritiku o ovlivňování výsledků veřejných soutěží. Předběžně jsme účast ve vyhodnocovací komisi konzultovali i se zástupci Svazu zaměstnavatelů a Svazu podnikatelů, kteří přislíbili svoji účast.

4. Veřejná kontrola o objektivnosti rozhodování při doporučení vítězného projektu, resp. projektů musí být zajištěna vyhlašovatelem veřejných soutěží (Fond národního majetku ČR) a výběrem složení vyhodnocovací komise, kterou však ministerstvo dopravy ČR neurčuje.

5. K otázce, kdy bude privatizace s. p. ČSAD Praha - západ definitivně dořešena Vám mohu sdělit, že ministerstvo dopravy již svůj zakladatelský privatizační projekt zpracovalo, projednalo jej ve své resortní privatizační komisi složené ze zástupců ministerstva dopravy ČR, ministerstva pro správu národního majetku a privatizaci ČR, Svazu zaměstnavatelů, Svazu podnikatelů a Nezávislého odborového svazu v dopravě, která jej doporučila k realizaci a odeslala jej k dalšímu řízení ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR. Dále bude projednávání tohoto zakladatelského privatizačního projektu probíhat v souladu se stanovenými "pravidly" a v kompetenci odpovědného ministerstva.

Pro Vaši informaci Vám mohu sdělit, že zakladatelský privatizační projekt v této fázi předpokládá organizování vícekriteriálních veřejných soutěží na samostatně privatizované jednotky Smíchov, Zlíchov a Zbraslav, zatímco rekreační objekt v Růžové a lokalitu Chuchle ponechává i nadále ve "zbytkovém" státním podniku. Důvodem je skutečnost, že na tyto dvě lokality byly uplatněny restituční nároky, které dosud nejsou vyřešeny a tyto majetky tak nelze v současné době privatizovat.

S pozdravem

Jan Stráský


Vážený pan

Michal Kraus poslanec

Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP