Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala Krause
dopisem ze dne 23. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na
interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Odpověď p. ministra na interpelaci poslance Krause
K otázce vztahů Volkswagen - Škoda
Úvodem bych chtěl poopravit Vaše konstatování o doplnění správní rady (představenstva) a. a. s. Škoda o členy vlády ČR:
Představenstvo pracuje i nadále v nezměněném
složení.
Otázka č 1:
"V jaké fázi je v současné
době zpracování konečné verze
dodatku smlouvy mezi Volkswagenem a AŠ Mladá Boleslav?"
Jednání o dodatku ke Smlouvě mezi akcionáři
zahrnuje řadu otevřených problémů,
které nebyly smluvně zcela jednoznačně
vyřešeny a problémů vzniklých
z postupných legislativních změn, které
v souvislosti s transformací naší ekonomiky
doznaly od založení společného podniku
Škoda - Volkswagen do současnosti řadu změn.
K nejožehavějším problémům
náleží rozsah investiční výstavby,
výkupy pozemků, zahrnutých do majetkového
vkladu české strany, od restituentů a likvidace
starých ekologických zátěží.
Další kolo jednání podmínila
česká strana jednoznačným vyjádřením
zástupců firmy Volkswagen k rozsahu investiční
výstavby a tedy k uvažovanému kapacitnímu
rozšíření výroby automobilů
v a. a. s. Škoda. V polovině června t. r. česká
strana obdržela od Volkswagenu vyžádané
podklady, které navrhovanými počty vyráběných
vozů jednotlivých modelových řad neodpovídají
záměru přílohy B Smlouvy mezi akcionáři
a tedy nezaručují potřebný investiční
rozvoj a. a. s. Škoda. Česká strana je připravena
nepřipustit degradaci Škody na pouhý montážní
závod koncernu Volkswagen a případně
podmínit získání majoritního
podílu VW takovým rozsahem investic, který
umožní komplexní rozvoj podniku a zachování
výrobní životaschopnosti.
Pro Vaši informaci uvádím, že koordinaci
činnosti české strany při jednání
s představiteli firmy Volkswagen byl na základě
dohody zainteresovaných resortů pověřen
ing. Roman Češka, předseda Fondu národního
majetku ČR.
Otázka č. 2:
"Proč se uvažuje v první fázi
výroby nového modelu vozu Škoda pouze s výrobou
70 - 120 tisíc kusů ročně, co by pravděpodobně
neumožnilo výstavbu nové lisovny, lakovny a
svařovny?"
Postupný náběh nového modelu vozu
Škoda je navržen s ohledem na současnou situaci
na trhu osobních automobilů a optimální
využití stávajících kapacit a.
a. s. Škoda a koncernu Volkswagen v počtech 70 tisíc
vozů ročně.
K zajištění potřebného investičního
rozvoje s možností efektivní výroby
montážních dílů v a. a. s. Škoda
bude česká strana uplatňovat náběhovou
křivku výroby modelu řady A, která
zajistí realizaci původně dohodnutého
rozsahu investic. Výstavba potřebných objektů
tak umožní kapacitně pokrýt i další
zvýšení počtu vyráběných
vozů, aniž by vznikla závislost na dodávkách
z koncernu W.
Otázka č. 3:
"Může snad předpokládaná
výroba 30 tisíc kusů automobilů Škoda
navíc ohrozit hospodaření mamutího
Volkswagenu, který vyrábí více než
3 miliony kusů automobilů ročně?"
Kriteriem návrhu výroby počtu vozů
nové modelové řady byla především
možnost jejich realizace na trhu v současných
podmínkách všeobecné recese v automobilovém
průmyslu, nikoliv ohrožení ekonomiky koncernu
Volkswagen.
Jak jsem již uvedl v odpovědích na dotazy č.
1 a č. 2, uplatní česká strana na
následujícím jednání se zástupci
VW požadavek na takový rozsah výroby automobilů
a návazně investiční výstavby,
která umožní efektivní zajišťování
stěžejních dílů v kapacitách
a. a. s. Škoda.
Otázka č. 4:
"Dělali jste prognózu možného
negativního vlivu cenové politiky koncernu a v současnu
zcela záměrně vytvářené
vnitrokoncernové konkurence jednotlivých typů
vozů?"
Volba strategie modelových řad vozů koncernu
Volkswagen je připravována na základě
marketingových studií se záměrem maximálně
vyhovět nejen současným požadavkům
zákazníků, ale tyto požadavky předvídat.
V tomto duchu je připravován i nový model
vozu Škoda a není mi nic známo o záměru
vytvářet vnitrokoncernovou konkurenci modelů
jednotlivých společností koncernu. Je sice
věcí vedení koncernu, jakou modelovou skladbu
pro své podniky navrhne, ale přesto se domnívám,
že toto rozhodnutí učiněné již
dříve nelze považovat za zcela správné.
Posouzení cenové politiky koncernu Volkswagen ve
vazbě na připravované modely vozů
Škoda mohu uplatnit pří nejbližším
zasedání dozorčí rady a. a. s. Škoda.
Otázka:
"Ptám se proto - jsou pánové z Volkswagenu
tak málo prozíraví, že by sami sobě
proklamovanou podporou Škodovky komplikovali život?
Nebo je jejich zájem o získání majoritního
podílu motivován jinými motivy? Pokud ano,
tak kterými?"
Škoda a. a. s. je součástí koncernu
Volkswagen, který má zájem dle uzavřených
smluv uskutečnit v tomto a příštím
roce značné kapitálové vklady v rozsahu
cca 14 mld. Kč a další miliardy vložit
do investičního programu. Nelze pochybovat o tom,
že vložené prostředky musí přinášet
pozitivní hospodářský výsledek.
Z toho vyplývá, že pouze prosperující
a. a. s. Škoda je přínosem nejen pro naši
ekonomiku, ale i pro koncern Volkswagen.
Otázka:
"Má ministerstvo průmyslu skutečně
jasno v tom, kam se vlastně při jednání
s Volkswagenem možná řítí? A
pokud ano, jak chce zajistit vývoj zcela opačný,
který povede ne k úpadku, ale k prosperitě
českého automobilového průmyslu v
Autoškodě Mladá Boleslav?"
Váš dotaz odráží jednostranný
pohled na uvedenou problematiku a jeho spekulativnost je zvýrazněna
slovem "možná".
Jak jistě víte, jednání o dodatku
ke smlouvám uzavřeným při založení
společného podniku Škoda - Volkswagen vyvolala
česká strana z iniciativy našeho ministerstva.
Účelem probíhajících jednání
je mimo jiné dosáhnout od smluvního partnera
přijatelných záruk pozitivního rozvoje
a. a. s. Škoda.
S tímto záměrem přistupuje česká
strana k přípravě nadcházejícího
jednání se zástupci firmy VW a jako prioritní
považuje dořešení otázky investiční
výstavby v rozsahu, který umožní zajistit
i v budoucnosti efektivní výrobu automobilů
na tuzemské bázi základních agregátů
a komponentů.
Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
zaslal doplňující odpověď na
interpelaci poslance Michala Krause dopisem ze dne 27. září
1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na
interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 24. září 1994 |
Č.j. 19760/94/3210/1000 |
Vážený pane poslanče,
v příloze Vám zasílám doplňky
odpovědi na Vaši interpelaci, kterou jste přednesl
na 21. plenární schůzi Poslanecké
sněmovny Parlamentu ve věcí vztahů
společnosti Volkswagen a Škoda a. a. s. Mladá
Boleslav.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Michal Kraus
poslanec
Parlament České republiky
Praha
Vážený pan
Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
Otázka č. 1: Výsledky jednání
výkonných orgánů akciové společnosti
a jednání se zástupci koncernu Volkswagen,
které jsou zmíněny v minulé odpovědi
ve věcech dotýkajících se problematiky
uvedené v interpelaci.
Výkonné orgány a. a. s.Škoda se otázkami
obsaženými v interpelaci zabývají pravidelně
a závěry jsou využívány k přípravě
podkladů pro jednání o dodatku ke Smlouvě
mezi akcionáři. Tato jednání pokračovala
v červenci a v září t. r. Česká
strana opakovaně předložila požadavek
na zajištění náběhu výroby
modelu A s počáteční kapacitou 120
000 vozů za rok. VW s tímto návrhem nesouhlasí
a s odvoláním na současný světový
pokles prodeje automobilů pokládá i uvažovaný
prodej 70 000 ks v prvních letech za náročný
cíl.
Vzhledem k uvedenému názorovému rozdílu,
který se nepodařilo odstranit ani na posledním
jednání pracovní skupiny, bude nezbytné
projednání uvedené problematiky na úrovni
nejvyšších představitelů vládního
akcionáře a vrcholového vedení koncernu
Volkswagen.
Jak jsem uvedl již v první odpovědi na Vaši
interpelaci, česká strana vyvolala jednání
o dodatku Smlouvy mezi akcionáři proto, protože
požaduje zvýraznění vlivu vládního
akcionáře na vývoj v a. a. s. Škoda.
Navrhuje do dodatku smlouvy článek o zásadních
rozhodnutích s cílem zajistit vládě
ČR možnost včasného projednání
s koncernem VW a dosažení vzájemného
souhlasu u zásadních rozhodnutí, týkajících
se a. a. s. Škoda a nikoliv aby byla informována dodatečně
o již přijatých záměrech.
Otázka č. 2 a: Vzhledem k tomu, že
pan ministr ve své odpovědi uvádí,
že vkladem české strany budou mimo jiné
i výkupy restituovaných pozemků, rád
bych věděl, zda byly v době realizace jejich
restituce již známy rozvojové programy Škody
Mladá Boleslav.
K poněkud nejasnému dotazu musím upřesnit,
že ve zmíněn odpovědi uvádím
jako vklady české strany nikoliv výkupy,
ale pozemky.
K dotazu, pokud správně chápu Vaši formulaci
jako dotaz vydání pozemků restituentům,
které byly vydány koncem roku 1993, pak konstatuji,
že rozvojové programy, Škody a. a. s. známy
byly. Jsou zahrnuty v Realizační studii, která
tvořila základní investiční
nabídku firmy VW je přílohou Smlouvy mezi
akcionáři.
Otázka č. 2 b: Proč nebyly uplatněny
zákonem umožněné náhradní
restituce na území, které leží
mimo předpokládanou zástavbu nových
výrobních kapacit Autoškody Mladá Boleslav?
Otázkou je zřejmě míněno, proč
nebyly restituentům vydány náhradní
pozemky za ty, které podléhají restituci.
Zákony, které vymezují majetkové a
právní vztahy restituentů k pozemkům,
jsou zákon č. 92/1991 Sb. (privatizační
zákon) a především zákon č.
229/1991 Sb. (zákon o půdě), které
při přípravě a podpisu smluv o založení
společného podniku nebyly ještě v platnosti.
Z pohledu možnosti poskytnutí náhradních
pozemků zákon rozlišuje, zda se jedná
o pozemky zastavěné nebo nezastavěné.
Zákon umožňuje poskytnout restituentovi finanční
náhradu nebo náhradní pozemek pouze u zastavěného
pozemku. Zastavěný pozemek se nevydává.
Pozemky, které jsou předmětem Vašeho
dotazu, jsou pozemky nezastavěné a podle zákona
musely být restituentům vydány. Přes
uvedenou skutečnost byly v součinnosti MPO ČR
a Pozemkového fondu ČR nabídnuty náhradní
pozemky, avšak bez pozitivní odezvy. Předmětné
pozemky proto musely být restituentům podle platných
zákonů vydány.
Otázka č. 2 c: Kdo za takto provedené
restituce nese odpovědnost a kolik činí vícenáklady
z výkupů zcela zbytečně restituovaných
pozemků, vůči komu budou uplatněny
náhrady škod a na kolik je pravděpodobné,
že kompetentní osoby, které dopustily provedení
v tomto případě nesmyslných restitucí,
nejsou hmotné zainteresované na tučném
zisku z prodeje restituovaných a posléze za drahý
peníz vykupovaných ploch?
Jelikož zákon č. 229/1991 Sb. ukládá
povinnost nezastavěné pozemky restituentovi vydat,
nelze proto hovořit o zbytečných a nesmyslných
restitucích, neboť vyplývají přímo
ze znění zákon a z tohoto důvodu nelze
nikoho volat k odpovědnosti za vydání pozemků.
Aby česká strana dostála svému závazku
z titulu majetkového vkladu do společného
podniku a umožnila zahájení investiční
výstavby, musí předmětné pozemky
od restituentů vykoupit a zpětně vložit
do a. a. s. Škoda.
K části otázky, cituji "zisku z prodeje
restituovaných a posléze za drahý peníz
vykupovaných ploch" uvádím, že
zainteresovat "kompetentních osob" na "tučném
zisku" z uvedené transakce mi není známa.