Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala Krause
dopisem ze dne 24. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na
interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 24. 6. 1994 |
Č.j.15121 /94/3210/1000 |
Vážený pane poslanče,
v příloze Vám zasílám odpověď
na Vaši interpelaci, kterou jste přednesl na 19. schůzi
Poslanecké sněmovny dne 2. 6. 1994 ve věci
privatizace českého petrochemického průmyslu.
Věřím, že moje odpověď Vám
problematiku privatizace petrochemického průmyslu
dostatečně osvětlila a zároveň
vyvrátila Vaše obavy o osud tohoto strategického
odvětví naší ekonomiky.
Ujišťuji Vás, vážený pane
poslanče, že rozhodování v této
věci je poplatné pouze ekonomickým a technickým
kriteriím. Jsem veden při tomto rozhodování
snahou, aby bylo co nejobjektivnější a odpovídalo
strategickým zájmům naší ekonomiky.
Zároveň Vám sděluji, že konečné
rozhodnutí o privatizací českého petrochemického
průmyslu přísluší vládě
České republiky, do které ve smyslu doporučení
Porady ministrů předkládám příslušný
materiál.
S pozdravem
Příloha: dle textu
Vážený pan
Michal Kraus
Parlament České republiky
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
Příloha
K otázce privatizace Českého petrochemického
průmyslu
Otázka č. 1. - "Nakolik obvyklé a hlavně nakolik z hlediska tržního hospodářství životaschopné je, že nabyvatel petrochemických podniků Chemapol byl vlastně těmito podniky zřízen a je sám v jejich majetku. Jak budou v tomto spletenci probíhat majetkové vztahy?"
Akciová společnost Chemapol Praha vznikla jako tradingová
organizace v roce 1968 za účelem obchodu s ropou
a ropnými produkty a dalšími chemickými
a farmaceutickými komoditami. Nebyla zřízena
jen českými petrochemickými podniky, ale
je jimi částečně vlastněna.
Chemapol má celkem 102 akcionářů,
z nichž největším je a. s. Chemopetrol
Litvínov, který vlastní 12.5% akcií.
Dále následují ČSOB Praha (10.45%),
bývalý s. p. Benzina (9.1%), Slovnaft Bratislava
(7.1%), Chemia Bratislava (3.3%) a Kaučuk Kralupy (3.0%);
ostatní akcionáři mají méně
jak 2.3%.
Dva naše největší rafinersko-petrochemické
podniky, tj. a. s. Chemopetrol Litvínov a Kaučuk
Kralupy, vlastní 15.5% upsaného kapitálu.
Podle schváleného privatizačního projektu
má a. s. Chemapol získat přímým
prodejem 25% akcií a. s. Kaučuk Kralupy, v a. s.
Koramo Kolín 52.3% a Paramo Pardubice 5.0% akcií.
V a. s. Kaučuk uvažuje Chemapol o navýšení
základního jmění o 10% za emisi nových
akcií.
O organizační struktuře a majetkových
vztazích českých petrochemických subjektů
bude rozhodovat vláda. Dnes je zřejmé, že
bude preferována varianta vycházející
především z výrobních podniků,
nikoliv z obchodní organizace. Chemapol v nové organizační
struktuře může působit jako jeden z
více minoritních akcionářů
v některých dceřiných akciových
společnostech. Chemapol však nebude v žádném
případě jako majoritní či minoritní
akcionář v připravovaném holdingu,
kde budou majetkově propojeny hlavní rafinersko-petrochemické
podniky.
Otázka č. 2 - "Proč vláda
nevyužila v době přípravy privatizace
zájmu dvou velkých zahraničních konkurentů,
tedy firmy Shell a konsorcia Total, Agip, Conoco, k tomu, aby
ve vzájemné konkurenci nabídli pro českou
petrochemii co nejvýhodnější podmínky,
a proč naopak byli tito velcí konkurenti přesvědčeni
o tom, aby podali jeden společný projekt, pochopitelně
v konečném důsledku mnohem méně
výhodnější?"
Vláda dosud o privatizaci a vstupu zahraničního
kapitálu do rafinersko-petrochemického komplexu
nejednala.
Problematikou se zabývala Porada ministrů, která
posuzovala dvě základní nabídky s
tím, že obě mají své téměř
rovnocenné výhody i rizika. Po podrobné diskusi
doporučila předložit vládě variantu
založenou na majetkovém propojení českých
podniků, respektující existencí nejen
rafinerských, ale i petrochemických výrob,
energetiky a navazujících výrob maziv, dalších
petrochemických provozů a navazujících
odvětví chemického průmyslu. Majetkové
propojení umožňuje vytvořit silný
konkurenceschopný subjekt v regionu střední
Evropy.
Nabídka zahraničního Konsorcia byla shledána
méně vhodnou především z následujících
důvodů:
- zájem pouze o majetkovou účast v rafineriích
a. s. Chemopetrol a Kaučuk,
- opomíjení požadavku české strany
na řešení rozvoje navazujících
petrochemických výrob, zejména v a. s. Chemopetrol,
- oddělený vstup společností do rafinerie
v Kralupech (Shell a Konsorcium) a rafinerie v Litvínově
(jen Konsorcium).
Ke společnému projektu na vstup do rafinersko-petrochemického
komplexu nebyly společnosti nuceny. Cílem bylo dosáhnout
právě výhodnějších podmínek,
tj. dlouhodobé řešení prosperity všech
subjektů komplexu, včetně petrochemie, uchování
surovinových, polotovarových a obchodních
vazeb v celém komplexu a posílení konkurence
našich subjektů na trhu.
Otázka č. 3 - "Jak je možné,
že v odborné komisi, tzv. G 6, která posuzovala
nabídky, pracovali kromě náměstků
ministrů Sabely, Jurečky a Tery také pánové
ředitel Chemapolu Junek, ředitel CHZ Litvínova
Nepejchal a ředitel Kaučuku Kralupy Helebrant. Jak
byla zajištěna objektivita rozhodování
této odborné poradní komise?"
Především chci upřesnit, že generálním
ředitelem a. s. Kaučuk je p. Ing. Miroslav Nevosad.
Odborná komise pro posouzení vstupu zahraničního
kapitálu do rafinersko-petrochemického komplexu
byla pouze poradním orgánem vedení Ministerstva
průmyslu a obchodu. Generální ředitelé
a. s. Chemapol, Chemopetrol a Kaučuk v ní působili
jako odborní experti k projednávané problematice.
Úkolem odborné komise bylo provést hodnocení
všech tří nabídek, tj. japonské
EXIM banky, společné nabídky mezinárodních
ropných společností (Agip, Conoco, Total
a Shell) a nakonec i společné nabídky a.
s. Chemopetrol, Kaučuk a Chemapol, projednat nevyjasněné
problémy se zahraničními partnery a ostatními
předkladateli nabídek a předložit odborné
stanovisko k výběru optimálního řešení
privatizace a restrukturalizace subjektů rafinersko-petrochemického
komplexu.
Otázka č. 4 - "Prosazoval pan ministr
Dlouhý tzv. zahraniční cestu ve vládě
prokazatelně jenom jako proto, že jak zástupci
firmy Total v Paříži, tak i firmy Shell v Amsterodamu
mají zdokumentovány jeho sliby a přísliby
ve věci české petrochemie, i když měl
zcela zřetelně sám zájem na realizaci
té - v dané situaci nejméně výhodné
a vhodné - tzv. české cesty?"
Privatizace a restrukturalizace subjektů rafinersko-petrochemického
komplexu byla projednávána zatím pouze v
Poradě ministrů vlády České
republiky. Rozhodnutí o petrochemii jako strategickém
oboru v naší ekonomice je jedno z nejtěžších
a nejsložitějších. Rozhodování
Porady ministrů nebylo poplatné strategicko-politickým
aspektům. Rozhodovací kriteria měla pouze
ekonomické, technické a obchodní aspekty.
Hlavni strategické důvody pro doporučení
řešit privatizaci a restrukturalizaci subjektů
rafinersko-petrochemického komplexu podle tzv. české
cesty jsou následující:
- zachovává rafinerie a petrochemické provozy,
jakož i další bezprostředně navazující
technologie, a nutnou infrastrukturu v jednom organizačním
celku,
- zajišťuje větší jistotu reinvestování
vytvořených zisků do rafinerií, petrochemických,
energetických a pomocných provozů,
- plně počítá z diverzifikovanými
zdroji ropy prostřednictvím ropovodu Ingolstadt
- Kralupy - Litvínov (IKL),
- zachovává silný vliv státu na tento
strategický segment hospodářství,
- umožňuje budoucím akcionářům,
vzešlým z privatizace, zapojit se do restrukturalizace
rafinersko-petrochemického komplexu, jakož i případným
dalším investorům, včetně zahraničních,
na základě vzájemně výhodných
podmínek.
Otázka č. 5 - "Jak hodlá ministerstvo
průmyslu konkurovat dvěma velkým sousedům,
rafinerii v německé Leuně a v rakouském
Schwechatu, který se hodlá spojit se slovenským
Slovnaftem?"
Ministerstvo průmyslu a obchodu ani vláda nehodlá
vytvářet mimořádné podmínky
zvýhodňující tuzemské subjekty
na našem trhu a v exportní politice.
Udržení a posílení konkurence na našem
trhu a možnost zvýšit export do okolních
zemí je plně v kompetenci společností.
Management těchto společností si to jasně
uvědomuje a považuje toto za zcela rozhodující
pro prosperitu a rozvoj.
K dosažení konkurenceschopnosti budou subjekty rafinersko-petrochemického
komplexu:
- revidovat cenovou politiku tak, aby jejich výrobky byly
konkurenceschopné na tuzemském trhu a při
exportu. V tomto smyslu jsou připravována opatření
ke snížení prodejních cen pohonných
hmot z rafinerií. Záměrem je získat
větší podíl na trhu na úkor dovozců.
Zároveň bude budována obchodní síť
na prodej petrochemických výrobků, včetně
případných zahraničních zastoupení,
a podporován rozvoj návazných výrob,
např. v oblasti plastů,
- udržovat kvalitu odpovídající konkurenčním
výrobkům a zajišťovat její rozvoj
v souladu s evropským trendem,
- zlepšovat úroveň obchodně-technických
služeb pro zákazníky,
- realizovat společný postup při budování
distribuční. sítě pohonných
hmot a motorových olejů,
- koordinovat zarážky technologických zařízení
a optimalizaci údržbářských zařízení,
- využívat předpokládaného trendu
růstu spotřeby pohonných hmot na trhu v České
republice,
- udržovat a rozšiřovat produktové a polotovarové
vazby mezi subjekty komplexu.
Otázka č. 6 - "Která finanční
síla poskytne obrovské finanční prostředky
na rekonstrukci zastaralých provozů české
petrochemie?"
Potřeba finančních prostředků
na modernizací a restrukturalizaci je odhadována
do roku 1998 na cca 25 - 27 mld. Kč. Z toho asi 50% se
předpokládá získat z vlastních
zdrojů a zbytek jinými formami, např. navyšováním
základního jmění společností,
úvěry tuzemských i zahraničních
peněžních ústavů, vydáním
obligací, prodejem části akcií a pod.
Tvorba vlastních zdrojů předpokládá
získání dostatečných trhů
pro prodej pohonných hmot a zachycení trendu zvýšení
spotřeby pohonných hmot, zejména bezolovnatých
benzinů. V tvorbě vlastních zdrojů
je počítáno se všemi uvažovaným
i vlivy, zejména optimalizací výrobní
a obchodní politiky.
Akciové společnosti již zahájily pracovní
jednání o poskytnutí úvěrů
s řadou evropských a světových bank
jako např. BBRD, JEXIM, USEXIM, Fieldstone a CITIBANK atd.
Jsem přesvědčen, že udržení
spojení rafinerských a petrochemických provozů
v jednom celku a vhodná, majetkově provázaná
struktura zlepší vyjednávací pozici
české strany.
Otázka č. 7 - "Jaké jsou záruky
návratnosti investic do rekonstrukce?"
Připravovaný investiční program pro
obě akciové společnosti vychází
z podrobné analýzy trhu v České republice
na období nejbližších 10ti let. Všechny
naše i zahraniční studie předpokládají
prudký růst spotřeby pohonných hmot,
zejména automobilových bezolovnatých benzinů.
Expertiza vychází ze stávající
situace, kdy spotřeba autobenzinů je u nás
na hlavu a rok 5x menší než např. v SRN,
a z perspektivy české ekonomiky. Investiční
program je proto zaměřen především
na zvýšení výroby pohonných hmot
hlubokým zpracováním ropy a na výrobu
bezolovnatých benzinů. Při naplnění
investičního programu budou naše rafinerie
tento trend růstu spotřeby schopné zachytit.
Vzhledem k technologickým vazbám bude v nezbytné
míře investováno i do navazujících
petrochemických výrob. Zvláště
budou investice směřovány do perspektivních
oblastí, převážně v oblasti progresivních
petrochemických výrob (např. výroba
speciálních plastických hmot), které
budou mít rychlou návratnost, budou rozšiřovat
sortiment a zvyšovat efektivitu a konkurenceschopnost. U
těchto výrob se očekává zakládání
společných podniků se zahraničními
partnery.
Otázka č. 8 - "Jak bude zabráněno
možnosti zvýšení tranzitních poplatků
dopravy produktů z Ruska přes Slovensko ze strany
Slovenské republiky?"
Mezi českými rafineriemi a slovenským přepravcem
ropy a. s. Transpetrol Bratislava existují dlouhodobé
smlouvy o přepravě ropy. Tarifní poplatky
odpovídají evropským zvyklostem.
Po dobudování ropovodu Ingolstadt - Kralupy - Litvínov
bude v nákupu a dopravě ropy vytvořeno přirozené
konkurenční prostředí. České
rafinerie si budou nakupovat ropu podle kvality a obchodních
podmínek, která jim bude nejlépe vyhovovat.
Otázka č. 9 - "Je promyšlena koordinace
obou rafinerií v Kralupech a Litvínově?"
Koordoriovaný postup rafinerií je rozhodující
součástí společné nabídky
a. s. Chemopetrol, Kaučuk a Chemapol. Je předpokladem
úspěchu české cesty.
V zásadních rysech je připraven program koordinace
podnikání rafinérií v těchto
oblastech:
optimální organizační struktuře,
která umožní jednotné a koordinované
řešeni všech aktivit,
- společné obchodní a výrobní
politice na našem i vnějším trhu,
- společné finanční politice,
- společné optimální investiční
politice a ve strategickém rozvoji.
Je samozřejmé, že jednotlivé oblasti
budou podrobně rozpracovány na úrovni nově
připravované organizační struktury
a v akciových společnostech s ohledem na měnící
se vnitřní i vnější podmínky.
Otázka č. 10 - "Jak zamýšlí
ministerstvo průmyslu minimalizovat náklady v rafinerii
při neodstranitelném propojení prvovýroby
s následnými zpracovatelskými výrobami,
jejichž optimalizace je v přímém protikladu
s optimalizací rafinerií?"
Minimalizace nákladů na zpracování
ropy a výrobu rafinerských a petrochemických
výrobků je věcí akciových společností.
Akciové společnosti mají v zásadních
rysech program minimalizace nákladů zpracovaný.
Je rafineriemi. považován za neodmyslitelnou součást
koordinovaného postupu při podnikání.
Základními rysy programu minimalizace nákladů
je:
- po uvedení do provozu ropovodu Ingolstadt - Kralupy -
Litvínov nákup ropy vhodné kvality (např.
nákup lehkých, nízkosirných rop),
- optimalizace výrobních a obchodních plánů
rafinerií na základě objektivního
lineárního programování,
- společný nákup ropy a prodej ropných
výrobků na základě optimalizačních
studií,
- snižování energetické náročnosti
realizací modernizace zařízení,
- koordinování zarážek technologických
celků
a realizace procesů k dosažení větší
výtěžnosti dražších produktů
z ropy.
Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
zaslal doplňující odpověď na
interpelaci poslance Michala Krause dopisem ze dne 27. září
1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na
interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze, dne 27. září 1994 |
Č.j. 19760/94/3210/3320/1000 |
Vážený pane poslanče,
v příloze Vám zasílám doplněk
odpovědi na Vaši interpelaci, kterou jste přednesl
na 21. plenární schůzi Poslanecké
sněmovny Parlamentu, ve věci privatizace českého
rafinersko-petrochemického průmyslu.
Věřím, že moje doplňující
odpověď Vám problematiku privatizace rafinersko-petrochemického
průmyslu dostatečně osvětlí.
Zároveň vám sděluji, že konečné
rozhodnutí o privatizaci českého rafinersko-petrochemického
průmyslu přísluší vládě
České republiky, které bude ve smyslu usnesení
vlády ze dne 13. července 1994 a porady ministrů
ze dne 11. srpna t. r. znovu do 15. září
1994 materiál o privatizaci a restrukturalizaci akciových
společností rafinersko-petrochemického průmyslu
předložen.
S pozdravem
Příloha: dle textu
Vážený pan
Michal Kraus
Parlament České republiky
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
Odpověď na interpelaci pana poslance Michala
Krause
K otázce privatizace českého petrochemického
průmyslu
Otázka č. 1 "Je v zahraničí
obvyklé, aby špičkoví manažeři
firem, které se zúčastňují
určitého výběrového řízení,
fungovali jako odborný poradní orgán, zatímco
jejich konkurenti v takovémto řízení
podobnou možnost nemají?"
Náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR
ustavil na přechodnou dobu poradní komisi, jejímž
úkolem bylo projednat a odborně posoudit některé
otázky související se vstupem zahraničních
firem do českých rafinerií (konsorcium firem
Agip, Conoco a Total, firma Shell).
V kompetenci komise, která po předložení
nové nabídky zahraničních firem v
únoru 1994 (společná nabídka Mezinárodních
ropných společností - IOC - Agip, Conoco,
Total, Shell) byla rozšířena o zástupce
Ministerstva pro správu národního majetku
a privatizaci a Ministerstva financí, dále bylo
též definovat upřesňující
podmínky české strany pro uskutečnění
vstupu zahraničního kapitálu.
V zahraničí u firem v obdobné oblasti podnikání
jsou obchodní nabídky běžně projednávány
v poradních komisích či orgánech.
Tyto odborné komise (orgány) jsou složeny ze
špičkových expertů vlastních
firem a externích společností.
Otázka č. 2 "Jak byla zajištěna
objektivita rozhodování těchto pánů?
Jsou skutečně takovými odborníky,
aby dokázali objektivně poradit vedení ministerstva
průmyslu optimální variantu?"
Odborná komise náměstka ministra neměla
rozhodovací právo, byla pouze poradním orgánem
MPO.
Generální ředitelé a. s. Chemopetrol,
Kaučuk a Chemapol pracovali v odborném poradním
orgánu jako poradci k projednávané věcné
problematice vstupu zahraničního kapitálu
do rafinerií. Návrh výběru vhodné
varianty privatizace a restrukturalizace rafinersko - petrochemického
průmyslu byl věcí užšího
vedení mého ministerstva. Konečné
rozhodnutí je věcí vlády České
republiky.
Pánové Nepejchal a Nevosad jsou odborníky
na rafinersko - petrochemické procesy a jejich řízení.
Pan Junek je odborníkem v oblasti obchodování
s ropou, ropnými a petrochemickými produkty. Všichni
mají požadované vzdělání,
prošli praxí a v poslední době se zúčastnili
řady stáží a manažerských
kurzů. Jsou uznávanými odborníky doma
i v zahraničí.
Otázka č. 3 "Je zachování
rafinerií petrochemických provozů i dalších
bezprostředně navazujících technologií
včetně infrastruktury v jednom organizačním
celku skutečně reálnou cestou k optimalizaci
těchto kolosů? Kde ve světě se takovýmto
mamutům daří prosperovat?"
V průmyslově vyspělých zemích
existují obě varianty organizační
struktury t. j. rafinerie a petrochemie spojené v jeden
právní subjekt a odděleně podnikající.
Jejich prosperita je odvislá na místních
podnikatelských podmínkách, vnitřních
ekonomických vazbách a postavení na trhu
v regionu. V našich podmínkách musí
dojít v akciových společnostech Chemopetrol
a Kaučuk k restrukturalizaci, která bude optimální
pro vytvoření podmínek pro vstup zahraničního
i tuzemského kapitálu, který je nezbytný
pro rychlou modernizaci výrobní základny
a posíleni pozice společnosti na trhu.
A. s. Chemopetrol a Kaučuk z hlediska svých výrobních
kapacit se nemohou srovnávat s mamutími rafinersko-petrochemickými
provozy v Evropě či ve světě.
Otázka č. 4 "Jak a dokdy je smluvně
garantováno zahájení provozu ropovodu Ingolstadt
- Kralupy - Litvínov? Jaká opatřeni přijme
vláda v případě, že se harmonogram
najíždění provozu ropovodu začne
zpožďovat?"
Přestože stavební povolení pro liniovou
část ropovodu v SRN bude schváleno až
letos v listopadu z důvodu průtahů na německé
straně, je zpracován pracovní harmonogram,
který předpokládá dokončeni
stavby ropovodu v období konce roku 1995 a začátku
roku 1996.
Otázka č. 5 "Jak chce management českých
společnost i dosáhnout konkurenceschopnosti revizi
cenové politiky pohonných hmot, když
a) výroba na stávajícím zařízení
je prokazatelně zhruba o 1 korunu na litr dražší
než u okolní konkurence a jejích případná
rekonstrukce ji na dlouhé časové období
zatíží náklady ještě vyššími,
b) v období, kdy světové ceny ropy klesaly
postupně až o 30%, docházelo u cen českého
benzinu právě k opačnému a mnohem
progresivnějšímu trendu, zatímco nyní
dochází k nárůstu světové
ceny ropy a česká petrochemie hodlá jít
s cenami dolů,
c) z čeho vychází předpoklad trendu
růstu spotřeby pohonných hmot na trhu v České
republice? Kdo a na základě čeho zpracoval
analýzu trhu v České republice na období
příštích deseti let a přitom
vycházel - jak vyplývá z odpovědi
- například z faktu, že spotřeba autobenzínu
je u nás na hlavu a rok pětkrát menší
než například v Německu. Vycházel
i oni experti také z faktu, že v Německu je
v přepočtu k reálným mzdám
cena benzinu zhruba sedmkrát nižší a cena
automobilu minimálně patnáctkrát nižší
než u nás,
d) kdo a kdy nastartuje tento trend růstu spotřeby
při současné hospodářské
politice české vlády při monopolizaci
výrobců benzinu, výrobců aut a tvrdé
regulaci mezd,
e) o kolik bude vyšší nárůst spotřeby
bezolovnatých benzinů než pokles spotřeby
benzinů olovnatých? Jaký se vlastně
očekává absolutní přírůstek
spotřeby autobenzínu a na základě
čeho?
Ekonomická efektivita zpracováni ropy je odvislá
od hloubky jejího zpracování na pohonné
hmoty a to zejména automobilové benziny, které
jsou nejdražší a přináší
největší zisk. Ve srovnání s
jinými rafineriemi, např. rafinerií ÖMV
ve Schwechatu a v a. s. Slovnaft Bratislava chybí našim
rafineriím specifický proces zpracováni těžkých
ropných zbytků na automobilové benziny a
motorovou naftu. Rozdíl ve výtěžnostech
pohonných hmot je ve srovnání typické
palivářské rafinerie (např. a. s.
Kaučuk) s rafinerií vybavenou technologii hlubokého
zpracování ropy na pohonné hmoty vyšší
o cca 20-22%. K dosažení konkurenceschopnost i musí
proto české rafinerie toto zařízení
vybudovat v co nejkratším čase.
Ministerstvo financí do června tohoto roku stanovovalo
maximální ceny automobilových benzinů.
Tento způsob nezohledňoval ceny vstupů pro
výrobní proces. Všichni prodejci v distribuční
síti se těchto cen drželi. Zvýšení
cen automobilových benzinů k 1. lednu 1994 souviselo
s úpravou spotřební daně. Výrobci
naopak mírně cenu snížili. V současné
době je cenová politika automobilových benzinů
řízena t. zv. věcným usměrňováním.
Konečná cena je dána všemi nezbytnými
výrobními náklady a náklady na distribuci
a přiměřeným ziskem. Cena pro konečnou
spotřebu bude podle tohoto způsobu stanovení
cen určitým způsobem kopírovat cenu
ropy a dalších vstupů a bude záviset
i na teritoriální nasycenosti trhu. Proto např.
a. s. Benzina zavádí t. zv. pásmové
ceny.
Přes výše uvedené skutečnosti,
byla v polovině tohoto roku snížena rafineriemi
prodejní cena automobilových benzinů cca
o 300, - Kč za 1 tunu.
V současné době je vytvářena
nová cenová politika s předpokladem dalšího
snižováni prodejních cen automobilových
benzinů. Důvodem tohoto předpokládaného
snížení je zvýšení konkurenceschopnosti
českých rafinerií vůči zahraničním
firmám.
Konkurenceschopnost je dána vedle cenové poli tiky
i kvalitou, která je u našich automobilových
benzinů a motorové nafty zcela srovnatelná
s evropskou a světovou špičkou.
Rozhodující pro dosažení konkurenceschopnosti
je rychlá modernizace a intenzifikace výrobních
technologií, která umožní zvýšit
výrobu pohonných hmot, zejména automobilových
benzinů. Dílčí kroky modernizace byly
již zahájeny napr. výstavbou nové reformovací
jednotky benzinů v a. s. Chemopetrol a přípravou
výstavby jednotky isomerace C5 a C6 uhlovodíků
v a. s. Kaučuk. Obě technologie přispějí
i ke snížení výrobních nákladů.
Analýzu trhu pohonných hmot v České
republice a předpověď do r. 1998-2000 zpracovala
řada nezávislých společností
a poradenských firem. Moje ministerstvo zná studie
firmy Shell, Konzorcia (Agip, Conoco, Total), Gaffney, Cline and
Associates, našich rafinerií, spol. INCOM atd. Zahraniční
společnosti provedly průzkum trhu a předpověď
na základě standardu, který se pro tyto analýzy
běžně používá ve vyspělých
zemích. Vychází z celkové úrovně
ekonomiky, rozvoje prodeje automobilů, úrovně
silniční sítě, poskytovaných
služeb, osobní spotřeby, mentality obyvatelstva
apod. Výsledky všech těchto studií,
nezávisle zpracovaných jsou velmi podobné.
Předpokládají růst spotřeby
pohonných hmot, zejména automobilových bezolovnatých
benzinů. Studie však nepředpokládají,
že k roku 1998-2000 dosáhneme stejné úrovně
spotřeby automobilových benzinů jaká
je dnes v SRN.
Trend růstu spotřeby automobilových benzinů
je jíž nastartován. Index prodeje automobilových
benzinů 1993/1992 je 109.4%. U bezolovnatého benzinu
BA95D Natural je index za stejné obdobi dokonce 308.9%.
V prvním pololetí 1994 je vývoj obdobný.
Čeští výrobci automobilových
benzinů již monopolní postaveni nemají.
Na trh se v 1. pololetí 1994 dováží
automobilové benziny především z rafinerií
ve Schwechatu a Slovnaftu a komplexu rafinerií v Ingolstadtu.
Růstu spotřeby napomáhá čilý
turistický ruch, rychlé budování nové
distribuční sítě s komplexem služeb
a řada dalších faktorů. Doznává
změny i automobilový park.
Přírůstek spotřeby automobilových
benzinů v České republice se k rokům
1998-2000 odhaduje, na základě výše
uvedených studií, v rozmezí 53-65% (1994=100%).
Absolutně se jedná o nárůst k roku
2000 o cca 700-900 tis. t. Předpokládá se,
že část benzinu bude i v tomto období
nutné dovážet. Zároveň se pro
český trh otevřou nové vývozní
prostory (např. jihozápadní Polsko a východní
Sasko), kde se očekává po roce 1998 deficit.
České rafinerie mohou pro vývoz využít
svých logistických výhod.
V roce 1992 činil podíl bezolovnatého benzinu
na trhu pouze 8.0%, v roce 1993 již 22.6% (včetně
dovozů). Předpokládám, že v roce
1996-1997 bude podíl bezolovnatého benzinu na trhu
cca 58-60%. Pak již bude růst podíl pomaleji
(bude záviset na obměně automobilového
parku). Olovnaté benziny budou ve spotřebě
stagnovat a nebo mírně klesat, přičemž
se předpokládá, že utlumení spotřeby
bude rychlejší u BA96C Super.
Otázka č. 6 "Na jak dlouho jsou podepsány
dlouhodobé smlouvy o přepravě ropy s akciovou
společnosti Transpetrol Bratislava a jaké sankce
pro slovenskou stranu vyplývají z jejich eventuálního
neplnění?"
Smlouva o přepravě ropy mezi bývalou a. s.
Petrotrans a Transpetrol Bratislava byla podepsána s účinností
od 1. května 1993 na dobu neurčitou. Dne 11. července
1994 byla aktualizována na nový subjekt, na české
straně a. s. MERO-ČR. S ohledem na předpokládaný
náběh ropovodu Ingolstadt - Kralupy - Litvínov
bude pravidelně ročně zpřesňována.
Smlouva řeší všechny mimořádné
situace v dodávce ropy. Základem je dříve
uzavřená dohoda (březen 1993) o čerpáni
ropy do českých a slovenské rafinerie v mimořádných
situacích. Ostatní ustanoveni vycházejí
z platného právního řádu (Obchodní
zákoník).
Svévolné přerušení dodávek
ropy je nepravděpodobné, neboť z tranzitu ropy
přes Slovenskou republiku plynou a. s. Transpetrol poplatky,
které česká strana zúčtovává
v ECU.
Otázka č. 7 "Jsou vůbec reálně
schopny při současném stavu a v současných
podmínkách vytvořit české rafinerie
takový zisk, který by alespoň z 50% pokryl
náklady na jejich modernizaci a restrukturalizaci?"
Ekonomická situace a. s. Chemopetrol Litvínov a
Kaučuk Kralupy se v průběhu 1. pololetí
1994 zlepšila. Společnosti dosáhly zisku před
zdaněním každá více jak 900 mil.
Kč. Tradičně dobrých výsledků
bylo dosaženo v divizích rafinerie. Zlepšila
se situace i v divizi Petrochemie v Chemopetrolu Litvínov
a divizi Plasty v Kaučuku Kralupy. Je to důsledek
překonání recese v tomto odvětví.
Pozitivních výsledků, které samozřejmě
nepřeceňuji, bylo dosaženo zlepšením
aktivní obchodní politiky, v plastech orientací
na vývoz a zlepšováním sortimentu a
služeb.
Pro nejbližší období společnosti
budou věnovat pozornost snižování celkové
náladovosti a obchodní politice. Vzhledem k výsledkům
mají společnosti i dobrou pozicí u financujících
bank.
Jsem toho názoru, že společnosti mají
předpoklady tento trend udržet a generovat vlastní
zdroje k zajištění cca 50% nákladů
na modernizací a restrukturalizaci.
Otázka č. 8 "Jak chce vláda udržet
dlouhodobě silný vliv státu na tento důležitý
segment hospodářství, jestliže se předpokládá
minimálně z 50% získat finanční
prostředky na modernizaci a restrukturalizaci z ostatních,
tedy cizích zdrojů?"
Strategickým záměrem při privatizaci
a restrukturalizací podniků rafinersko-petrochemického
průmyslu je postupná privatizace majetkového
podílu FNM. který je podle privatizačních
projektů v jeho držení. Předpokládám,
že se tak stane v průběhu 2-5 let a proces
bude nastartován po uvedení do provozu ropovodu
Ingolstadt - Kralupy - Litvínov. Zároveň
budou v tomto období vytvořeny standardní
systémové podmínky, obvyklé v rafinérském
a petrochemickém průmyslu ve vyspělých
zemích s tržním hospodářstvím.
Budou respektovány základní strategické
zájmy ČR a strategický rámec privatizace
a restrukturalizace. Nezbytnými kroky bude zejména
vydání legislativy (zákon o povinných
zásobách ropy a ropných produktů,
zákon o řešení mimořádných
situaci, zákon o dálkovodech hořlavých
kapalin apod.)
Pro ochranu strategických zájmů při
zásobováni v mimořádných situacích
a dalších případech se počítá
u rozhodujících společností se zavedením
akcie se zvláštními právy. Majitelem
těchto akcií u těchto společnosti
bude státní orgán.
Otázka č. 9 "Jak se tyto investiční
vstupy promítnou do základního jmění
společností?"
Investiční vstupy se promítnou do základního
jmění těchto společnosti změnami
v majetkových podílech vlastníků.
V podnikatelském záměru s tímto společnosti
počítají.
Majetkové poměry budou muset být citlivě
korigovány ve smyslu schválených privatizačních
projektů a dalších rozhodnutí.
Cizí investiční vstupy budou směrovány
především do navyšování
základního jmění společností.