Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiří Skalický zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila dopisem
ze dne 30. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
Jiřího Skalického na interpelaci poslance
Jiřího Vyvadila. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 30. června 1994 | |
Č. j. 5636/94 | |
1927/94-SM |
Vážený pane poslanče,
dovolte mi, abych Vám k Vaší interpelaci na
19. schůzi Poslanecké sněmovny dne 2. června
1994 sdělil své stanovisko k privatizaci zdravotnických
zařízení v okrese Opava.
Usneseními vlády č. 454 a č. 553 z
června a září 1992 bylo zařazeno
do privatizace 180 subjektů zdravotnických zařízení
v okrese Opava včetně Slezské nemocnice v
Opavě. Na všechny zařazené subjekty
byly v termínu Ministerstvu pro správu národního
majetku a jeho privatizaci předloženy privatizační
projekty. Uvedené subjekty byly zřízeny obcemi
okresu Opava, jimž okresní úřad delegoval
pravomoc zřizovatele. V majetku těchto subjektů
však zůstal pouze movitý majetek původní
příspěvkové organizace OÚNZ
Opava. OÚNZ Opava byl "Rozhodnutím" okresního
úřadu zrušen rozdělením ke dni
1. 1. 1992, přičemž v oblasti právních
vztahů k majetku OÚNZu nebylo učiněno
žádné opatření. Postup při
zrušování OÚNZ byl v rozporu s právními
předpisy § 31 odst. 3 zákona č. 576/1990
Sb. V rozhodnutí není určeno, na koho a v
jakém rozsahu přechází práva
a povinnosti ze zrušeného OÚNZ.
Za této situace majetek zaniklého OÚNZ v
Opavě nepřešel ani do práva hospodaření
okresního úřadu ani do vlastnictví
obcí. Jedná se tedy nadále o majetek státní
a vzhledem ke skutečnosti, že původní
subjekt vykonávající právo hospodaření
zanikl, vztahuje se na předmětný majetek
režim vyhlášky č. 61/1986 Sb., o prozatímní
správě národního majetku, kterou vykonává
Okresní úřad v Opavě.
Právo prozatímní správy je formou
výkonu vlastnického práva státu, nicméně
nelze výkon tohoto práva podřadit pod institut
práva hospodaření. Z uvedeného vyplývá
nemožnost privatizovat tento majetek (§ 1 odst. 1 zákona
č. 92/1991 Sb.).
V daném případě však lze postupovat
tak, že majetek lze přímo prodat nestátním
subjektům - lékařům, nebo okresní
úřad může v souladu s § 6 odst.
1 vyhlášky č. 61/1986 Sb., převzít
majetek do práva hospodaření (vnitřním
úkonem okresního úřadu) a vytvořit
tak podmínky pro privatizaci.
Závěrem je třeba konstatovat, že nezákonnými
manipulacemi s majetkem OÚNZu ze strany okresního
úřadu došlo k bezprecedentnímu narušení
privatizace zdravotnických zařízení.
Přes veškeré nedostatky majetkoprávních
vztahů, které provázejí možnost
privatizace zdravotnických zařízení
v okrese Opava je z předchozího rozboru patrné,
že je možné vrátit majetek těchto
zařízení do režimu privatizace.
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci bude trvat na privatizaci těchto zařízení.
V této souvislosti vyzve ministra vnitra, aby z titulu
svých pravomocí ve vztahu k okresním úřadům
zajistil tento postup.
S pozdravem
Vážený pan
JUDr. Jiří Vyvadil
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR