Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jaroslava Štraita dopisem ze dne
28. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jaroslava
Štraita. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 28. června 1994 |
Čj. 27399/94-OVA |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci přistoupení
České republiky k Úmluvě Mezinárodní
organizace práce č. 135 uvádím:
1. Nemohu souhlasit s Vaším názorem, že
poslední novela zákoníku práce, účinná
od 1. 6. 1994, podstatně omezila práva odborových
organizací při ochraně oprávněných
zájmů zaměstnanců. Jsem naopak toho
názoru, že - pokud k některým úpravám
kompetencí odborových organizací při
novele došlo ve svém souhrnu znamenají spíše
rozšíření práv odborů.
To je markantní zejména v oblasti kolektivního
vyjednávání, kde byl možný obsah
kolektivních smluv novelou zákoníku práce
rozšířen.
Naprosto nemohu souhlasit s Vaším názorem,
že novela zákoníku práce doslova vylučuje
možnost ochrany zájmů zaměstnanců
v případech, kdy na pracovišti soukromého
podnikatele není ustavena odborová organizace. Musím
konstatovat, že takovýto názor, tj. názor,
že novela na tomto úseku přinesla sama o sobě
něco nepříznivého pro zaměstnance,
můžete zastávat pouze v důsledku neúplné
informovanosti o dřívějším i
současném stavu řešení problematiky
kolektivního zastupování (reprezentace zaměstnanců.
Podle zákona č. 120/1990 Sb., kterým se upravují
některé vztahy mezi odborovými organizacemi
a zaměstnavateli, v platném znění,
a zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání,
totiž již od platnosti zmíněných
zákonů jsou jedinými kolektivními
zástupci zaměstnanců jak na vyšší
úrovni, tak i na podnicích pouze odborové
orgány a organizace. Máte pravdu v tom, že
za této právní situace u zaměstnavatelů,
u nichž nepůsobí odborová organizace,
není nikdo oprávnění kolektivně
zaměstnance zastupovat. To je ovšem právní
stav, který trvá již od roku 1990 a novelou
zákoníku práce nebyl měněn.
Jeho jakákoliv úprava (např. zavedením
podnikových rad volených jak z odborově organizovaných
i neorganizovaných zaměstnanců) by byla zásahem
do současných práv odborů, což
by mohlo u odborů vyvolat velmi nepříznivou
odezvu.
2. Je nutné si v této souvislosti uvědomit
skutečnost, že námi ratifikované mezinárodní
úmluvy MOP, Listina základních práv
a svobod a další vnitrostátní právní
předpisy zaručují každému zaměstnanci
jak svobodu, resp. právo sdružovat se odborově
na ochranu svých zaměstnaneckých zájmů,
tak i právo, resp. svobodu nesdružovat se a jednat
o zájmech zaměstnance se svým zaměstnavatelem
individuálně. Naše zákony poskytují
dostatečné právní záruky na
ochranu práva odborově se sdružovat těm,
komu by zaměstnavatelé kladli neoprávněné
překážky v jejich úmyslu využít
tohoto práva. Pokud zaměstnanci tohoto práva
nevyužívají, zřejmě necítí
nutnost, aby byli kolektivně odborovou organizací
zastupováni.
3. Pokud jde o Úmluvu Mezinárodní organizace
práce č. 135, poskytuje tato úmluva ochranu
a výhody zástupcům pracovníků,
a to jak zástupcům odborovým tak svobodně
zvoleným neodborovým zástupcům pracovníků.
Úmluva v současné době nevytváří
žádné další záruky ochrany
a výhody odborovým zástupcům vedle
těch, které jsou dostatečně obsaženy
v platných právních předpisech ČR.
Problém by však nastal se zaručením
ochrany a výhod vyplývajících z úmluvy
neodborovým svobodně zvoleným zástupcům
pracovníků Právní řád
ČR, jak jsem výše uvedl, dosud tento institut
nezná a ani neuvažuje s jeho uplatněním.
To by znamenalo při přijetí Úmluvy
MOP č. 135 nedodržení závazků
z ní vyplývajících, což by zcela
nepochybně a zbytečně vyvolalo vnitrostátní
a možná i mezinárodní kritiku České
republiky. Vláda České republiky proto nehodlá
zmíněnou Úmluvu MOP, doporučit k ratifikaci.
4. Pro Vaší informaci na závěr uvádím,
že se otázkou možné ratifikace Úmluvy
č. 135 zabývala nedávno tripartitní
Komise pro spolupráci s MOP, poradní a konzultativní
orgán ministra práce a sociálních
věcí ČR. Komise došla v podstatě
k výše uvedeným závěrům.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. RSDr. Jaroslav Štrait, CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky